Приложение № 1 към чл. 2
(Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.)
Спирачни уредби, конструкция и монтаж на спирачното оборудване на моторни превозни средства и техните ремаркета
1. Специфични понятия и показатели за целите на настоящото приложение
1.1. Съществени показатели, определящи типа превозно средство по отношение на спирачната уредба и спирачното оборудване:
1.1.1. При моторни превозни средства:
1.1.1.1. категория превозно средство;
1.1.1.2. максимална маса съгласно т. 1.12;
1.1.1.3. разпределение на масата между осите;
1.1.1.4. максимална проектна скорост;
1.1.1.5. различен тип спирачно оборудване по отношение на наличието или липсата на спирачно оборудване за ремарке;
1.1.1.6. брой и разположение на осите;
1.1.1.7. тип двигател;
1.1.1.8. брой предавки и предавателно отношение;
1.1.1.9. предавателно(-и) отношение(-я) на задната(-ите) ос(-и);
1.1.1.10. размер на гумите.
1.1.2. При ремаркета:
1.1.2.1. категория превозно средство;
1.1.2.2. максимална маса съгласно определението в т. 1.12;
1.1.2.3 разпределение на масата между осите;
1.1.2.4. различен тип спирачно оборудване;
1.1.2.5. брой и разположение на осите;
1.1.2.6. размер на гумите.
1.2. Оборудването на спирачна уредба се състои от орган за управление, спирачно задвижване и същинска спирачка, а функциите му са посочени в т. 2.1.2.
1.3. "Поетапно спиране" е спиране, при което в рамките на нормалния работен диапазон на функциониране на спирачната уредба при задействане или отпускане на спирачките:
- водачът може по всяко време да увеличи или намали спирачната сила чрез въздействие върху органа за управление,
- спирачната сила действа в една и съща посока с упражняваното върху органа за управление въздействие (еднопосочно действие),
- лесно може да се осъществи достатъчно прецизна настройка на спирачната сила.
1.4. "Орган за управление" е частта, която се задейства пряко от водача (или при някои ремаркета от помощник), за да предаде на устройството за задвижване енергията, която е необходима за спиране или за неговото управление. Тази енергия може да е мускулната сила на водача или енергия от друг управляван от водача източник, или в подходящи случаи кинетичната енергия на ремаркето, или комбинация от всички тези видове енергия.
1.5. "Спирачно задвижване" е комбинацията от компоненти, които са разположени между устройството за управление и същинската спирачка и осъществяват функционална връзка между тях. Спирачното задвижване може да бъде механично, хидравлично, пневматично, електрическо или смесено. Когато спирачната сила произхожда или се подпомага от независим от водача, но управляван от него енергиен източник, енергийният резерв в устройството също се счита за част от спирачно задвижване.
1.6. "Различни типове спирачно оборудване" е оборудване, което се различава по такива съществени показатели, като:
1.6.1. компоненти с различни характеристики;
1.6.2. компоненти, които са изработени от материали с различни характеристики или компоненти с различна форма или размер;
1.6.3. различно комплектуване на компонентите.
1.7. "Непрекъснато спиране" е спиране на състав от превозни средства (автовлак) с помощта на спирачна уредба със следните характеристики:
1.7.1. единичен орган за управление, който водачът задейства постепенно чрез едно единствено движение от мястото си;
1.7.2. енергията, която се използва за спиране на превозните средства от състава, се доставя от един и същи източник (който може да бъде и мускулната сила на водача);
1.7.3. спирачната уредба осигурява едновременно или подходящо разпределено спиране на всяко от превозните средства в състава независимо от относителното им местоположение.
1.8. "Полунепрекъснато спиране" е спиране на състав от превозни средства с помощта на уредба със следните характеристики:
1.8.1. единичен орган за управление, който водачът задейства постепенно чрез едно единствено действие от мястото си;
1.8.2. енергията, която се използва за спиране на превозните средства от състава, се доставя от два различни източника (единият от които може да бъде мускулната сила на водача);
1.8.3. спирачната уредба осигурява или едновременно, или подходящо разпределено спиране на всяко от превозните средства в състава независимо от относителното им местоположение.
1.9. "Автоматично спиране" е спиране на ремаркето или ремаркетата, което се осъществява автоматично, в случай на отделяне на скачени компоненти от състава превозни средства, включително, когато такова отделяне настъпи в резултат на счупване на прикачното устройство, без това да засяга ефективността на останалата част от състава.
1.10. "Инерционно спиране или спиране "с натиск" е спиране посредством използване на силите, генерирани от преместването на ремаркето към влекача.
1.11. "Натоварено превозно средство" е превозно средство, което е натоварено до "максималната му маса"(освен в случаите, когато е указано друго).
1.12. "Максимална маса" е максималната маса, която е обявена от производителя на превозното средство като технически допустима (тази маса може да е по-голяма от "допустимата максимална маса").
1.12.1. "Разпределение на масата между осите" е разпределението на масата на превозното средство и/или масата на съдържанието му върху осите.
1.12.2. "Натоварване на колелото/оста" е вертикалната статична реакция (сила) на повърхността на пътя върху колелото/колелата на оста при допирната площ.
1.12.3. "Максимално натоварване на колело/ос в неподвижно състояние" е достигнатото натоварване на колелото/оста на натоварено превозно средство в неподвижно състояние.
1.13. "Хидравлична спирачна уредба с акумулирана енергия" е спирачна уредба, при която енергията се получава посредством хидравлична течност под налягане, съхранявана в един или повече енергийни акумулатори, захранвани от една или повече нагнетателни помпи, оборудвани със средство за ограничаване на налягането до определена максимална стойност. Тази стойност се определя от производителя.
1.14. "Типове ремаркета от категории О3 и О4"
1.14.1. "Полуремарке" е теглено превозно средство, чиято (чиито) ос(-и) е(са) разположена(-и) зад центъра на тежестта на превозното средство (когато е равномерно натоварено), оборудвано с теглително устройство, което позволява хоризонталните и вертикалните сили да се предават на седловия влекач.
1.14.2. "Същинско ремарке (ремарке)" е превозно средство, което се тегли, притежава поне две оси и е оборудвано с теглително устройство, което може да се движи вертикално (по отношение на ремаркето) и да управлява посоката на предната(-ите) ос(-и), но предава незначимо статично натоварване на влекача.
1.14.3. "Ремарке с централно разположена ос" е теглено превозно средство, което е оборудвано с теглително устройство, което не може да се движи вертикално (по отношение на ремаркето) и при което оста(осите) е(са) разположена(-и) близо до центъра на тежестта на превозното средство (когато е равномерно натоварено) така, че на влекача се предава само една малка част от статичното вертикално натоварване, която е не повече от 10 % от съответната максимална маса на ремаркето, или натоварване от 1000 daN (което от двете е по-малко).
1.15. "Забавител" е допълнителна спирачна система, която осигурява и поддържа спирачен ефект за дълъг период от време, без особено понижаване на ефективността на работата му. Терминът "забавител" обхваща цялата система, включително устройството за управление. До съгласуване на единни процедури за изчисляване на ефекта на забавителя върху разпореденото в допълнението към т. 1.1.4.2 на приложение № 2 това определение не се отнася за превозни средства, които са оборудвани с електрически регенеративни спирачни уредби.
1.15.1. "Независим забавител" е забавител, чието устройство за управление е отделено от работната и другите видове спирачни уредби.
1.15.2. "Интегриран забавител" е забавител, чието устройство за управление е интегрирано с това на работната спирачна уредба, така че системата на забавителя и работната спирачна уредба се задействат едновременно, или са подходящо разпределени чрез устройството за комбинирано управление. До съгласуване на единни процедури за изчисляване на ефекта на забавителите върху разпореденото в допълнението към т. 1.1.4.2 на приложение № 2 превозните средства, които са оборудвани с интегриран забавител трябва да са оборудвани и с антиблокираща система, която да въздейства най-малко върху работните спирачки на управляваната от забавителя ос и върху самия забавител, както и да отговаря на изискванията, посочени в приложение № 10.
1.15.3. "Комбиниран забавител" е интегриран забавител с допълнително изключващо устройство, което позволява устройството за комбинирано управление само да задейства работната спирачна уредба.
1.16. "Междуградски автобус" е превозно средство, което е проектирано и оборудвано за междуградски транспорт, без специално предназначени места за правостоящи пътници, но което може да превозва на кратки разстояния пътници, които стоят на пътеката.
1.17. "Туристически автобус" е превозно средство, което е проектирано и оборудвано за пътувания на дълги разстояния, осигурява удобство на седналите пътници и не превозва правостоящи пътници.
2. Конструктивни и монтажни изисквания
2.1. Въведение
2.1.1. Спирачна уредба
2.1.1.1. Спирачната уредба да е проектирана, конструирана и монтирана така, че при нормална експлоатация на превозното средство, независимо от вибрациите, на които може да бъде подложено, да отговаря на изискванията на наредбата:
2.1.1.2. Спирачната уредба да е проектирана, конструирана и монтирана така, че да е устойчива на корозията и стареенето, на които е подложена;
2.1.1.3. Спирачните накладки трябва да не съдържат азбест.
2.1.2. Функции на спирачната уредба:
2.1.2.1. Работната спирачна уредба да позволява на водача да управлява движението на превозното средство и да го спира безопасно, бързо и ефективно, независимо от неговата скорост и товар, по всякакъв наклон нагоре или надолу. Това спирачно действие да може да се регулира. Водачът трябва да може да постига това спирачно действие от своето място, без да отмества ръцете си от кормилното колело.
2.1.2.2. Резервната (аварийна) спирачна уредба трябва да позволява спиране на превозното средство в рамките на кратко разстояние в случай на повреда на работната спирачна уредба. Това спирачно действие трябва да може да се регулира. Водачът трябва да може да постига това спирачно действие от своето място, като задържа поне едната си ръка на кормилното колело. За целите на тези изисквания се приема, че по едно и също време не може да настъпи повече от една повреда в работната спирачна уредба.
2.1.2.3. Спирачна уредба за паркиране (ръчна спирачка) трябва да позволява превозното средство да се задържи неподвижно по наклон нагоре или надолу, дори в отсъствието на водача, като работните части се задържат в блокирано състояние от механично устройство. Водачът трябва да може да постига това спирачно действие от работното си място, а при ремаркета - съобразно изискванията на т. 2.2.2.10. Пневматичната спирачна уредба на ремаркето и спирачната уредба за паркиране на влекача трябва да могат да се задействат едновременно при условие, че водачът може по всяко време да проверява дали ефективността на спирачката за паркиране на състава от превозни средства, постигната посредством чисто механичното въздействие на спирачната уредба за паркиране, е достатъчна.
2.1.3. Пневматични връзки между моторни превозни средства и ремаркета
2.1.3.1. Когато спирачната уредба работи с въздух под налягане, пневматичната връзка с ремаркето трябва да има два или повече въздухопровода. Не се допуска използването на прекъсвачи, които не се задействат автоматично. При състав от превозни средства гъвкавите тръбопроводи трябва да бъдат част от влекача. Във всички останали случаи гъвкавите тръбопроводи трябва да бъдат част от ремаркето.
2.2. Характеристики на спирачните уредби
2.2.1. Превозни средства от категории М и N
2.2.1.1. Всички спирачни уредби, с които е оборудвано превозното средство, трябва да отговарят на определените изисквания за работна, резервна (аварийна) и ръчна (за паркиране) спирачна уредба.
2.2.1.2. Оборудването, което осигурява работно, спомагателно и ръчно спиране, може да има общи компоненти при условие, че те отговарят на следните условия:
2.2.1.2.1. Наличие на поне два независими един от друг органи за управление, които са лесно достъпни за водача от нормалното положение на тялото при управление на ПС. За всички категории превозни средства, с изключение на M2 и M3, всеки орган за управление (без механизма за управление на забавителя) трябва да е проектиран така, че когато се освободи, да може да се връща в напълно изключено състояние. Това изискване не се отнася за органа за управление на спирачната уредба за паркиране (или за тази част на комбинираното устройство за управление), когато тя е механично блокирана във включено положение.
2.2.1.2.2. Органът за управление на работната спирачна уредба трябва да бъде независим от органа за управление на спирачната уредба за паркиране.
2.2.1.2.3. Когато работната и резервната спирачна уредба имат един и същ орган за управление, ефективността на връзката между този орган за управление и отделните компоненти на задвижващите системи не трябва да намалява след определен период на употреба.
2.2.1.2.4. Когато работната и резервната спирачна уредба имат един и същ орган за управление, спирачната уредба за паркиране трябва да бъде проектирана така, че да може да се задейства, когато превозното средство е в движение. Това изискване не се отнася за случаите, когато превозното средство има спомагателен орган за управление, който позволява поне частично задействане на работната спирачна уредба, както е предвидено в приложение № 2, т. 2.1.3.6.
2.2.1.2.5. В случай на счупване на някой компонент, различен от спирачките по т. от 7 до 11 на § 1 от допълнителните разпоредби или на посочените в т. 2.2.1.2.7 компоненти, или в случай на някаква друга повреда в работната спирачна уредба (неизправност, частично или пълно изчерпване на енергиен източник), резервната спирачна уредба или онази част от работната спирачна уредба, която не е засегната от повредата, трябва да може да спре превозното средство в предписани за аварийно спиране условия.
2.2.1.2.6. Когато резервната спирачна уредба и работната спирачна уредба имат общ орган за управление и общо спирачно задвижване, трябва да бъдат изпълнени следните изисквания:
2.2.1.2.6.1. Когато работната спирачна уредба се задейства от мускулната сила на водача, подпомагана от един или повече енергийни източници, в случай на отказ на тази помощ спомагателната спирачна дейност трябва да може да се осигури от мускулната сила на водача с помощта на енергийните източници, ако има такива, останали незасегнати от повредата, като прилаганата върху органа за управление сила не трябва да надвишава предписания максимум.
2.2.1.2.6.2. Когато силите за работната спирачна уредба и за спирачно задвижване зависят изключително от използването на управляван от водача енергиен източник, трябва да има най-малко два напълно независими енергийни източника, като всеки от тях е осигурен със собствено независимо спирачно задвижване. Всеки от тези два енергийни източника трябва да може да въздейства върху спирачките само на две или повече колела, които са подбрани така, че да могат сами да осигурят предписаното аварийно спиране от резервната спирачка, без да застрашават стабилността на превозното средство по време на спиране. Всеки от тези енергийни източници да е оборудван с определеното в т. 2.2.1.13 предупредително устройство.
2.2.1.2.7. Определени части, като педалът и неговото окачване, главният спирачен цилиндър и буталото(-ата) (при хидравлични спирачни уредби), разпределителният клапан (при хидравлични и/или пневматични спирачни уредби), съединението между педала и главния спирачен цилиндър или разпределителния клапан, спирачните цилиндри и буталата им (при хидравлични и/или пневматични спирачни уредби) и комплектът от лост и гърбица при спирачките няма да се считат за причина за авария, ако са преоразмерени, лесно достъпни за поддръжка и имат характеристики на безопасност, най-малко равни на предписаните на други съществени компоненти (като устройството за задвижване на кормилното колело) на превозното средство. Когато повредата на всяка такава част прави невъзможно спирането на превозното средство по указания начин за резервната спирачна уредба, тази част се изработва от метал или от материал с еквивалентни характеристики, който не може да се деформира съществено по време на нормална работа на спирачното устройство.
2.2.1.3. Когато работната и резервната спирачна уредба имат отделни органи за управление, тяхното едновременно задействане трябва да не води до отказ във функционирането на двете уредби нито когато и двете спирачни уредби са в добро работно състояние, нито когато едната от тях е в неизправност.
2.2.1.4. При техническа неизправност в определена част на спирачното задвижване на работната спирачна уредба да бъдат спазени следните условия:
2.2.1.4.1. При задействане на органа за управление на работната спирачна уредба трябва да спират достатъчен брой колела независимо от натоварването на превозното средство.
2.2.1.4.2. Колелата се подбират така, че остатъчната ефективност на работната спирачна уредба да отговаря на изискванията, които са посочени в т. 2.1.4 на приложение № 2.
2.2.1.4.3. Изискванията по т. 2.2.1.4.1 и 2.2.1.4.2 не се отнасят за седлови влекачи на полуремаркета, когато спирачното задвижване на работната спирачна уредба на полуремаркето е независимо от това на седловия влекач.
2.2.1.5. Когато се използва енергия, различна от мускулната сила на водача, не е необходимо да има повече от един източник на такава енергия (хидравлична помпа, въздушен компресор и пр.), но средството, чрез което се задвижва този енергиен източник трябва да бъде възможно най-безопасно.
2.2.1.5.1. В случай на повреда на част от спирачното задвижване на спирачната уредба на превозно средство незасегнатата от повредата част трябва да продължи да се захранва, когато това е необходимо за спиране на превозното средство със степен на ефективност, предписана за остатъчно и/или за аварийно спиране. Това условие трябва да се изпълни с помощта на устройства, които се задействат лесно при спряло превозно средство или с автоматични средства.
2.2.1.5.2. Резервоарите, които са разположени надолу по веригата на това устройство, трябва да бъдат такива, че в случай на нарушаване на енергоснабдяването, след задействане на органа за управление на работната спирачна уредба до четири пълни хода, съгласно условията, предписани в т. 1.2 на приложение № 4, раздели А и В, превозното средство да може да бъде спряно с предписаната за аварийното спиране спирачна ефективност при петото задействане на спирачката.
2.2.1.5.3. За хидравлични спирачни уредби с акумулирана енергия се приема, че разпоредбите на т. 2.2.5.2.1 и 2.2.5.2.2 са изпълнени, ако са спазени изискванията на т. 1.2.2 на приложение № 4, раздел В.
2.2.1.6. Изискванията по т. 2.2.1.2, 2.2.1.4 и 2.2.1.5 трябва да бъдат спазени без употребата на каквото и да било автоматично устройство (чиято неефективност може да остане незабелязана, тъй като частите, които нормално са в състояние на "покой", се задействат само в случай на повреда в спирачната уредба).
2.2.1.7. Работната спирачна уредба трябва да въздейства върху всички колела на превозното средство.
2.2.1.8. Действието на работната спирачна уредба трябва да се разпределя подходящо между осите. За да се избегне блокиране на колелата или износване на спирачните накладки при превозни средства с повече от две оси, спирачната сила върху определени оси може автоматично да се сведе до нула, когато превозното средство превозва значително намален товар при условие, че превозното средство отговаря на всички изисквания за експлоатационни характеристики, които са посочени в приложение № 2.
2.2.1.9. Действието на работната спирачна уредба трябва да се разпределя върху колелата на една и съща ос симетрично по отношение на надлъжната средна равнина на превозното средство.
2.2.1.10. Работната спирачна уредба и спирачната уредба за паркиране трябва да въздействат върху спирачните повърхности, трайно прикрепени към колелата посредством компоненти с подходяща здравина. Спирачната повърхност трябва да не се отделя от колелата. При работната спирачна уредба и резервната спирачна уредба се допуска моментно отделяне на спирачните повърхности от колелата (например при смяна на предавка) при условие, че работната спирачна уредба и резервната спирачна уредба продължават да работят с предписаната степен на ефективност. При спирачната уредба за паркиране такова отделяне се допуска при условие, че то се контролира само от водача от неговото място чрез система, която не може да се задейства от изтичане (разхерметизация), т.е. техническите характеристики на работната и резервната спирачна уредба трябва да остават в указаните в тази наредба граници, дори и по време на моментно отделяне.
2.2.1.11. Износването на спирачките трябва да се компенсира лесно чрез система за ръчно или автоматично регулиране. Устройството за управление, компонентите на спирачното задвижване и спирачките трябва да притежават ходов резерв, и при необходимост, подходящи средства за компенсиране, така че, когато спирачките загреят или накладките са достигнали определена степен на износване, да се осигурява ефективно спиране, без се налага незабавно регулиране.
2.2.1.11.1. Работните спирачки трябва да могат да се регулират автоматично при износване. Монтирането на автоматични регулиращи устройства не е задължително за превозните средства с повишена проходимост от категории N2 и N3 и за задните спирачки на превозни средства от категории M1 и N1. Устройствата за автоматично регулиране за компенсиране на износването трябва да бъдат такива, че след загряване на спирачките, последвано от охлаждане, да осигуряват ефективно спиране. Превозното средство трябва да остава в нормално работно състояние след провеждане на изпитванията, в съответствие с приложение № 2, т. 1.3 (изпитване тип I) и приложение № 2, т. 1.4 (изпитване тип II) или т. 1.6 (изпитване тип III).
2.2.1.11.2. Износването на накладките на работните спирачки трябва да може да се проверява лесно от външната или от долната страна на превозното средство чрез наличието на подходящи инспекционни отвори или по друг начин, като се използват само инструментите или оборудването, доставяни заедно с превозното средство. Като алтернатива се допуска използването на акустични или оптични устройства, които предупреждават водача на неговото място за необходимостта от подмяна на накладките. За тази цел се разрешава свалянето на предните и/или задните колела на превозни средства от категории M1 и N1.
2.2.1.12. Хидравлични спирачни уредби:
2.2.1.12.1. Отворите за зареждане на резервоарите за течности трябва да бъдат лесно достъпни. Съдовете за наличната течност трябва да бъдат изработени така, че да може лесно да се проверява нивото на течността, без да се налага отварянето им. В противен случай е необходимо наличието на сигнална лампа, която да предупреждава водача за спадането на нивото на течността до степен, която може да предизвика отказ на спирачната уредба. Водачът трябва да може да проверява дали сигналната лампа функционира правилно.
2.2.1.12.2. Водачът трябва да получава сигнал за повреда на част от хидравличното спирачно задвижване чрез устройство, включващо червена сигнална лампа, която светва не по-късно от задействането на органа за управление и остава да свети, докато трае повредата и контактният ключ е във включено положение. Допуска се употребата на устройство, включващо червена сигнална лампа, която да светва, когато нивото на течността спадне под определената от производителя стойност. Сигналната лампа трябва да се вижда дори и на дневна светлина. Нейното състояние трябва да може лесно да се проверява от водача от работното му място. Повреда в даден компонент на устройството трябва да не води до пълна загуба на ефективността на въпросната спирачна уредба.
2.2.1.12.3. Видът на течността, която се използва в хидравличното спирачно задвижване на спирачните уредби, трябва да се определя в съответствие със стандарт БДС-ISO 9128-1987. Съответният символ, съгласно фиг. 1 или 2, се нанася по незаличим начин на видно място в рамките на 100 mm от отворите за зареждане на резервоарите за течности. Допуска се и предоставяне на допълнителна информация от производителя.
2.2.1.13. Всяко превозно средство, оборудвано с работна спирачна уредба, която се задейства от натурална енергия в резервоар в случай, че резервна спирачка не постига предписаното действие без използване на акумулираната енергия, освен манометър да има сигнално устройство, издаващо светлинен или звуков сигнал. Това устройство да сигнализира, когато акумулираната енергия в която и да е част на системата спадне до стойност, при която е възможно да се приложи след четири пълни хода на задействане на органа за управление на работната спирачна уредба за пети път, без презареждане на резервоара и независимо от натоварването на превозното средство, и да се постигне предписаната ефективност за аварийно спиране от резервната спирачка (без повреди в спирачното задвижване на работната спирачна уредба и при възможно най-стегнато регулиране на спирачките). Предупредителното (сигналното) устройство трябва да бъде директно и постоянно свързано към уредбата. Предупредителното устройство трябва да не сигнализира, когато двигателят работи при нормални условия и няма повреди в спирачната уредба, освен в случаите, на зареждане на енергийния(-те) резервоар(-и) след запалването на двигателя.
2.2.1.13.1. В случаите на превозни средства, за които се счита, че съответстват на изискванията на т. 2.2.1.5.1, единствено поради това, че отговарят на изискванията на т. 1.2.2 на приложение № 4, раздел С, предупредителното устройство трябва да излъчва звуков и светлинен сигнал. Не е необходимо тези устройства да работят едновременно при условие, че всяко от тях отговаря на горните условия и че звуковият сигнал не се задейства преди светлинния.
2.2.1.13.2. Допуска се това звуково устройство да е изключено при задействане на ръчната спирачка и/или (по избор на производителя) при поставяне на скоростния лост в положение "паркиране", в случай на автоматична предавателна кутия.
2.2.1.14. В случаите, посочени в т. 2.1.2.3 и когато използването на спомагателен енергиен източник е от съществено значение за работата на спирачната уредба, енергийният резерв да е такъв, че при спиране на двигателя или при повреда на средствата, с които се задвижва енергийният източник, да се гарантира достатъчна спирачна ефективност при спиране на превозното средство в рамките на предписаните изисквания. В случаите когато мускулната сила, прилагана от водача върху спирачната уредба за паркиране, се усилва от помощно средство, задействането на спирачната уредба за паркиране да се подсигурява при необходимост чрез използване на енергиен резерв, независим от този, който обикновено осигурява тази помощ. Този енергиен резерв може да е предвиденият резерв за спирачната уредба за паркиране. Изразът "задействане" включва и действието по освобождаване на спирачката.
2.2.1.15. При моторни превозни средства, към които е разрешено да се прикачват ремаркета, оборудвани със спирачка, управлявана от водача на теглещото превозно средство, работната спирачна уредба на теглещото превозно средство да е оборудвана с устройство (например ограничителен клапан), което да осигурява спиране на влекача с предписаната за резервната спирачна уредба ефективност при отказ на спирачната уредба на ремаркето или при скъсване на въздухопровода (или друга такава използвана връзка) между теглещото превозно средство и ремаркето. Препоръчва се това устройство да бъде монтирано на теглещото превозно средство. В този случай работната спирачна уредба да е снабдена с устройство (например ограничителен клапан), което осигурява спирането на превозното средство с работната спирачна уредба, но с предписаната за резервната спирачна уредба ефективност.
2.2.1.16. Спомагателното оборудване да е осигурено с енергия така, че по време на работата му да се достигат предписаните му характеристики. В случай на неизправност в енергийния източник работата на спомагателното оборудване трябва да не позволява спадане на захранващия спирачните уредби енергиен резерв под посоченото ниво в т. 2.2.1.13.
2.2.1.17. Работната спирачна уредба на ремаркета от категория О3 или О4 да е от непрекъснат или полунепрекъснат тип.
2.2.1.18. Спирачната уредба на превозни средства, за които е разрешено да теглят ремарке от категория О3 или О4, да отговарят на следните условия:
2.2.1.18.1. При задействане на резервната (аварийната) спирачна уредба на влекача да се осъществява и плавно спиране на ремаркето.
2.2.1.18.2. В случай на повреда на работната спирачна уредба на влекача и когато тази уредба е съставена най-малко от две независими части, незасегнатата(-ите) от повредата част или части трябва частично или напълно да задейства(-т) спирачките на ремаркето. Това спирачно действие трябва да може да е плавно. Ако то се постига посредством клапан, който обикновено в покой не работи, такъв клапан може да се вгради само ако правилното му функциониране може лесно да се проверява от водача от или извън кабината, без употреба на инструменти.
2.2.1.18.3. При пукнатини или изтичане (разхерметизация) в някой от въздухопроводите (или друг вид използвана връзка) водачът трябва да може напълно или частично да задейства спирачките на ремаркето чрез органа за управление на работната или резервната спирачна уредба или на спирачната уредба за паркиране, освен когато пукнатината или изтичането (разхерметизацията) водят автоматично до спиране на ремаркето по начина, посочен в т. 2.2.3 на приложение № 2.
2.2.1.18.4. При уредба с два въздухопровода се счита, че са спазени изискванията на горната т. 2.1.18.3 при следните условия:
2.2.1.18.4.1. Когато при пълно задействане на определен орган за управление от посочените в горната точка устройства за управление най-много в рамките на 2 s налягането в захранващия въздухопровод трябва да спадне до 1,5 bar.
2.2.1.18.4.2. Когато при спадане на налягането в захранващия въздухопровод със скорост не по-малка от 1 bar/s, автоматичната спирачка на ремаркето трябва да се задейства, преди налягането в захранващия въздухопровод да спадне до 2 bar.
2.2.1.19. Междуградските и туристическите автобуси от категория M3 и моторните превозни средства от категория N3, за които е разрешено да теглят ремаркета от категория О4, трябва да удовлетворяват изискванията на изпитване тип IIА, съгласно т. 1.5 на приложение № 2. Когато максималната маса на превозното средство надвишава 26 000 kg, масата по време на изпитване се ограничава до 26 000 kg или когато масата на ненатовареното превозно средство надвишава 26 000 kg, тази маса трябва да се отчете чрез изчисление.
2.2.1.20. При моторни превозни средства, които са оборудвани да теглят ремарке с електрически спирачни уредби, се спазват следните изисквания:
2.2.1.20.1. Електрозахранването (генератор и акумулаторна батерия) на моторното превозно средство трябва да има достатъчен капацитет, за да захранва електрическата спирачна уредба, така че напрежението в електрическите проводници, измерено при свързващата клема, да бъде не по-ниско от 9,6 V при следните условия на измерване:
- включен двигател на празен ход при честота на въртене, препоръчана от производителя,
- включени всички електрически уреди, монтирани от производителя като стандартно оборудване на превозното средство,
- максимална консумация на електричество в електрическата спирачна уредба (15 А).
При претоварване на електрическите проводници трябва да не се получава късо съединение.
2.2.1.20.2. В случай на повреда в работната спирачна уредба на теглещото превозно средство, когато тя се състои от поне две независими части, незасегнатата(-ите) от повредата част или части трябва да може(могат) частично или изцяло да задейства(-т) спирачките на ремаркето.
2.2.1.20.3. Ключът на стоп-сигнала и на веригата могат да се използват за задействане на електрическата спирачна уредба, ако задействащата връзка е свързана паралелно на стоп-сигнала и ако съществуващият ключ на стоп-сигнала и веригата могат да поемат допълнително натоварване.
2.2.1.21. Когато при пневматична работна спирачна уредба, състояща се от две или повече независими секции, се получава разхерметизация между секциите при или след устройството за управление, въздухът трябва да се изпуска постоянно в атмосферата.
2.2.1.22. Моторните превозни средства с не повече от 4 оси от категории M2, M3, N2 и N3 трябва да са оборудвани с антиблокиращи системи от категория 1, в съответствие с изискванията на приложение № 10.
2.2.1.23. Ако моторни превозни средства, извън изброените в т. 2.2.1.22, са оборудвани с антиблокираща система, те трябва да съответстват на изискванията на приложение № 10.
2.2.1.24. При моторни превозни средства, за които е разрешено да теглят ремарке от категория О3 или О4, работната спирачна уредба на ремаркето да може да се управлява само заедно с работната, резервната или спирачната уредба за паркиране на теглещото превозно средство.
2.2.1.25. Моторните превозни средства, за които е разрешено да теглят ремарке, оборудвано с антиблокираща система, с изключение на превозните средства от категории M1 и N1, да имат отделен светлинен предупредителен сигнал за антиблокиращата система на ремаркето, който отговаря на изискванията на т. 4.1, 4.2 и 4.3 от приложение № 10. Те трябва да са оборудвани и със специално електрическо устройство за свързване към антиблокиращите системи на ремаркетата, в съответствие с т. 4.4 от приложение № 10.
2.2.1.26. Моторните превозни средства от категория M1 да са оборудвани с резервни колела/гуми за временно ползване при условие, че отговарят на изискванията на приложение № 13.
2.2.2. Превозни средства от категория O.
2.2.2.1. За ремаркетата от категория О1 не се изисква да са оборудвани с работна спирачна уредба. Ако ремаркетата от тази категория са оборудвани с работна спирачна уредба, тя трябва да отговаря на същите изисквания, които важат за категория О2.
2.2.2.2. Всяко ремарке от категория О2 да е оборудвано с работна спирачна уредба от непрекъснат, полунепрекъснат или инерционен тип. Последният тип е разрешен само за ремаркета, различни от полуремаркета. Допуска се оборудване с електрически спирачни уредби, които отговарят на изискванията на приложение № 11.
2.2.2.3. Всяко ремарке от категория О3 или О4 да е оборудвано с работна спирачна уредба от непрекъснат или полунепрекъснат тип.
2.2.2.4. Работната спирачна уредба да въздейства върху всички колела на ремаркето.
2.2.2.5. Действието на работната спирачна уредба да е подходящо разпределено между осите.
2.2.2.6. Действието на всяка спирачна уредба да е разпределено между колелата на всяка ос симетрично по отношение на средната надлъжна равнина на превозното средство.
2.2.2.7. Спирачните повърхности да са в постоянен контакт с колелата или посредством твърда връзка, или посредством компоненти, които издържат на въздействие, с оглед постигане на предписаната степен на ефективност.
2.2.2.8. Износването на спирачките да се компенсира лесно чрез система за ръчно или автоматично регулиране. Органът за управление, компонентите на спирачното задвижване и спирачките да притежават ходов резерв. Когато спирачките загреят или накладките стигнат определена степен на износване, при необходимост, чрез подходящи средства за компенсиране, трябва да се осигурява ефективно спиране, без да се налага незабавно да се регулират.
2.2.2.8.1. При износване работните спирачки трябва да се регулират автоматично. Въпреки това монтирането на автоматични устройства за регулиране на компенсирането на износването на превозни средства от категории О1 и О2 не е задължително.
Автоматичните устройства за регулиране за компенсиране на износването да са такива, че след загряване на спирачките и последващото им охлаждане да се осигурява ефективно спиране.
Превозното средство трябва да може да работи нормално след провеждане на изпитванията по приложение № 2, т. 1.3 (изпитване тип I) и приложение № 2, т. 1.6 (изпитване тип III).
2.2.2.8.2. Износването на накладките на работната спирачка да може да се проверява лесно от външната или долната страна на превозното средство през подходящи инспекционни отвори или с други средства, като се използват единствено инструментите или оборудването, които се доставят с превозното средство.
2.2.2.9. Спирачната уредба да осигурява автоматично спиране на ремаркето в случай, че то се отдели в движение.
Това изискване не се отнася за ремаркета с максимална маса до 1,5 метрични тона, ако в допълнение към основното прикачване те са оборудвани и с допълнителна връзка (верига, проводник, т.н.), която в случай на прекъсване на основното прикачване не позволява на теглича да докосва пътната повърхност и осигурява известно остатъчно управление на ремаркето.
2.2.2.10. На всяко ремарке, за което се изисква да е оборудвано с работна спирачна уредба, да е осигурена спирачна уредба за паркиране в случай, че ремаркето се разедини от влекача.
Спирачната уредба за паркиране да може да се задейства от човек, намиращ се в превозното средство. Когато ремарке се ползва за превоз на хора, е възможно спирачната уредба за паркиране да се задейства вътре от ремаркето. Понятието "задействане" включва и действието по освобождаване на спирачката.
2.2.2.11. При ремаркета, които в допълнение към спирачната уредба за паркиране са оборудвани и с устройство, което позволява да бъде прекъснато пневматичното задействане на спирачната уредба, устройството трябва да бъде проектирано и конструирано по такъв начин, че да се връща на положение "в покой" не по-късно от възобновяване на подаването на сгъстен въздух към ремаркето.
2.2.2.12. Ремаркета от категории О3 и О4, които са оборудвани с двукръгова спирачна уредба, трябва да отговарят на условията, посочени в т. 2.2.1.18.3.
2.2.2.13. Ремаркетата от категории О3 и О4 трябва да са оборудвани с антиблокиращи системи, в съответствие с изискванията на приложение № 10.
2.2.2.14. Ремаркетата, които не са упоменати в т. 2.2.2.13 и са оборудвани с антиблокиращи спирачни системи, трябва да отговарят на изискванията на приложение № 10.
2.2.2.15. Енергийното захранване по време на работа на спомагателното оборудване трябва да поддържа налягане в устройството(-ата) за енергийно захранване на работната спирачка, което е не по-малко от 80 % от минималното захранващо налягане на теглещото превозно средство, в съответствие с изискванията по т. 3.1.2.2 от допълнението към приложение № 2.
2.2.2.15.1. В случай на скъсване или разхерметизация на спомагателното оборудване, или на някой от тръбопроводите, сборът от спирачните сили на колелата със задействани спирачки трябва да бъде не по-малък от 80 % от указаната стойност за съответното ремарке в т. 2.2.1.2.1 на приложение № 2. Когато скъсването или разхерметизацията засягат подаването на контролен сигнал към специалното устройство, посочено в т. 6 на част 2 от допълнението към приложение № 2, се спазват посочените в тази точка изисквания за работни характеристики.
2.3. Спирачни накладки и комплекти спирачни накладки.
2.3.1. Комплектите спирачни накладки, използвани за подмяна на компоненти в края на техния експлоатационен срок, трябва да отговарят на изискванията на приложение № 17 за тези категории превозни средства, посочени в т. 1.1 на приложение № 17.
2.3.2. Когато комплектите спирачни накладки са от тип, описан в т. 1.2 на част 3 на приложение № 9 и са предназначени за монтиране на превозното средство/оста/ спирачката, към които се отнасят съответните документи за одобряване на типа, не е нужно да отговарят на приложение № 17, ако задоволяват изискванията на т. 2.3.2.1 до 2.3.2.2.
2.3.2.1. Комплектите спирачни накладки трябва да имат нанесени най-малко следните означения:
2.3.2.1.1. Наименование на производителя или търговска марка на превозното средство и/или компонент.
2.3.2.1.2. Марка и идентификационен номер на частта на комплекта спирачна накладка, както е записана в информацията, посочена в т. 2.3.4.
2.3.2.2. Опаковане.
Комплектите спирачни накладки трябва да бъдат опаковани в осови комплекти със следните изисквания:
2.3.2.2.1. Всяка опаковка да бъде запечатана и конструирана така, че да се показва предшестващо отваряне.
2.3.2.2.2. Всяка опаковка трябва да показва най-малко:
2.3.2.2.2.1. Количество на включените комплекти спирачни накладки;
2.3.2.2.2.2. Наименование на производителя или търговска марка на превозното средство и/или компонент;
2.3.2.2.2.3. Марка и идентификационен номер(а) на частта(частите) на комплекта(ите) спирачна(и) накладка(и), както е записана в информацията, посочена в т. 2.3.4.
2.3.2.2.2.4. Номер(а) на частта(частите) на осовите комплекти, както е записан в информацията, посочена в т. 2.3.4.
2.3.2.2.2.5. Достатъчна информация за купувача да идентифицира превозните средства/осите/ спирачките, на които съдържанията са одобрени.
2.3.2.2.3. Всеки пакет със спирачни накладки трябва да съдържа инструкции за монтаж със специфична справка за резервните части и указание, че комплектите спирачни накладки трябва да се подменят само като осови комплекти.
2.3.2.2.3.1. Инструкциите за монтаж могат като алтернатива да бъдат подадени в отделен прозрачен контейнер заедно с опаковката на комплекта спирачни накладки.
2.3.3. Изискванията по т. 2.3.2.1. и 2.3.2.2 не се отнасят за случаите, когато комплекти спирачни накладки са предназначени единствено за използване по време на сглобяване на превозното средство (първично вграждане).
2.3.4. Производителят на превозното средство трябва да осигури техническо обслужване и/или одобрен справочник от необходима информация на електронен формат, която прави връзка между съответните номера на частите и документацията за одобряване на типа.
Тази информация трябва да съдържа:
- марка(-и) и тип(-ове) превозно средство
- марка(-и) и тип(-ове) спирачна накладка
- номер(а) на частта(частите) и количество на комплектите спирачни накладки
- номер(а) на частта(частите) на осовите комплекти
- номер на одобряването на типа спирачна уредба на съответния(-ите) тип(-ове) превозно средство.