НАРЕДБА ЗА ЕДИННИТЕ ДЪРЖАВНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПО СПЕЦИАЛНОСТИТЕ "МЕДИЦИНСКА СЕСТРА", "АКУШЕРКА" И "ЛЕКАРСКИ АСИСТЕНТ" ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНО-КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН "БАКАЛАВЪР" (ЗАГЛ. ИЗМ. И ДОП. - ДВ, БР. 32 ОТ 2016 Г.)
В сила от 01.09.2006 г.
Приета с ПМС № 248 от 22.11.2005 г.
Обн. ДВ. бр.95 от 29 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.82 от 10 Октомври 2006г., изм. ДВ. бр.88 от 9 Ноември 2010г., изм. и доп. ДВ. бр.32 от 22 Април 2016г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Раздел II.
Съдържание на обучението за придобиване на висше образование по специалността "Медицинска сестра"
Чл. 7. (1) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Обучението включва теоретична и практическа подготовка.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини под формата на лекции, семинари и практически упражнения с обща продължителност не по-малко от 6 семестъра.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Практическата подготовка се осъществява чрез учебна (клинична) практика и преддипломен стаж.
Чл. 7а. (Нов - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) (1) Практическата подготовка за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" по специалността "Медицинска сестра" се организира и провежда във факултети и/или филиали на висши училища в съответствие с учебния план.
(2) Практическата подготовка се провежда и в лечебни заведения, получили положителна акредитационна оценка за обучение на студенти по чл. 90, ал. 1, т. 2 от Закона за лечебните заведения.
(3) Практическата подготовка по чл. 7, ал. 3 се провежда от преподаватели, завършили специалност "Медицинска сестра", с образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по специалността "Управление на здравните грижи" от професионално направление "Обществено здраве" с професионална квалификация "ръководител на здравните грижи и преподавател по практика".
(4) (В сила от учебната 2011 - 2012 г.) Практическата подготовка е с минимална продължителност, както следва:
1. учебна (клинична) практика - от първи до шести семестър включително, с продължителност не по-малко от 1140 академични часа;
2. преддипломен стаж - провежда се през седми и осми семестър, с продължителност не по-малко от 1600 астрономически часа.
(5) Преддипломният стаж осигурява специализирани знания в различните области от практическите основи на сестринските грижи.
Чл. 8. (1) (Изм. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) Задължителните учебни дисциплини и минималният задължителен хорариум са:
№ по |
Учебни дисциплини |
Общ |
ред |
|
хорариум |
|
|
(в учебни |
|
|
часове) |
1 |
2 |
3 |
1. |
Философия и въведение в сестрин- |
|
|
ските грижи. Теоретични основи |
180 |
2. |
Практически основи на сестринските |
|
|
грижи |
660 |
2.1. |
Сестрински грижи при болни с хирур- |
|
|
гични заболявания |
75 |
2.2. |
Сестрински грижи при болни със |
|
|
соматични заболявания |
90 |
2.3. |
Сестрински грижи при болни с онко- |
|
|
логични заболявания |
30 |
2.4. |
Сестрински грижи в педиатрията |
45 |
2.5. |
Сестрински грижи за неврологично |
|
|
болни |
45 |
2.6. |
Сестрински грижи за психично болни |
30 |
2.7. |
Сестрински грижи за родилка и |
|
|
новородено |
30 |
2.8. |
Сестрински грижи при очни и |
|
|
ушно-носно и гърлени заболявания |
30 |
2.9. |
Сестрински грижи за възрастни |
60 |
2.10. |
Сестрински грижи по домовете |
60 |
2.11. |
Палиативни сестрински грижи |
30 |
2.12. |
Сестрински грижи при инфекциозно |
|
|
болни |
45 |
2.13. |
Сестрински грижи при деца и въз- |
|
|
растни с увреждания |
60 |
2.14. |
Сестрински грижи в реанимацията |
|
|
и интензивната терапия |
45 |
3. |
Анатомия и клинична патология на |
|
|
човека |
45 |
4. |
Физиология и патофизиология на |
|
|
човека |
45 |
5. |
Микробиология, паразитология |
|
|
и вирусология |
30 |
6. |
Фармакология |
45 |
7. |
Медицинска апаратура в сестринска- |
|
|
та практика |
15 |
8. |
Образна диагностика в сестринската |
|
|
практика |
15 |
9. |
Медицинска генетика |
15 |
10. |
Физикална терапия и рехабилитация |
15 |
11. |
Хигиена и екология |
30 |
12. |
Лечебно хранене |
15 |
13. |
Латински език с медицински термини |
30 |
14. |
Клинична лаборатория, биохимия |
|
|
и имунология |
15 |
15. |
Патология. Познания за болестите |
405 |
15.1. |
Вътрешни болести |
90 |
15.2. |
Гериатрия |
15 |
15.3. |
Хирургия |
75 |
15.4. |
Анестезиология, реанимация и интензивно |
|
|
лечение |
60 |
15.5. |
Инфекциозни болести и |
|
|
епидемиология |
30 |
15.6. |
Педиатрия с неонатология |
45 |
15.7. |
Акушерство и гинекология |
30 |
15.8. |
Нервни болести, психиатрия |
30 |
15.9. |
Очни болести |
15 |
15.10. |
Ушно-носно и гърлени болести |
15 |
15.11. |
Кожни и венерически болести |
15 |
16. |
Промоция на здравето |
15 |
17. |
Медицинска психология |
30 |
18. |
Медицинска етика и деонтология |
30 |
19. |
Детска педагогика и детска |
|
|
психология |
30 |
20. |
Социално и здравно законодателство |
30 |
21. |
Социална медицина |
30 |
22. |
Медицинско осигуряване при бедст- |
|
|
вени ситуации |
30 |
23. |
Принципи и методика на обучение |
45 |
24. |
Информатика |
60 |
|
Общо: |
1890 |
|
|
|
(2) В учебния план могат да се включат като задължителни и други учебни дисциплини и хорариум извън посочените в ал. 1.
(3) (Отм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.)
(4) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Като цифрово изражение на студентската заетост, необходима за усвояване на специализирани знания и умения в процеса на обучението, в учебните планове се вписват кредити в съответствие с наредбата по чл. 44а, ал. 7 от Закона за висшето образование.
Чл. 8а. (Нов - ДВ, бр. 82 от 2006 г.) (1) Обучението по специалността "Медицинска сестра" осигурява:
1. (изм. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) цялостни знания по дисциплините, които са в основата на сестринските грижи, включително достатъчно добро познание за организма, психологическите функции и поведението на здравите и болните хора, както и знания за връзката между здравословното състояние на човека и неговата физическа и социална среда;
2. достатъчни познания за същността и етиката на професията и за общите принципи, отнасящи се до здравето и сестринските грижи;
3. подходящ клиничен практически опит;
4. способност за участие в практическото обучение на здравния персонал и опит в работата с този персонал;
5. опит в съвместната работа с други медицински специалисти;
6. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за самостоятелно определяне на необходимите здравни грижи, като се използват актуалните теоретични и клинични познания, както и за планиране, организиране и полагане на здравни грижи при лечението на пациенти с цел усъвършенстване на професионалната практика;
7. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за ефективна съвместна работа с останалите медицински специалисти, включително участие в практическото обучение на медицински специалисти;
8. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за насърчаване на лица, семейства и групи от лица да водят здравословен начин на живот и да полагат грижи за себе си;
9. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за самостоятелно предприемане на незабавни животоспасяващи мерки и за вземане на мерки в случай на криза и бедствие;
10. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за самостоятелно предоставяне на съвети, указания и подкрепа на лица, нуждаещи се от здравни грижи, и на техните близки;
11. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за независимо гарантиране на качество и за оценяване на здравните грижи;
12. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за осъществяване на цялостна професионална комуникация и за сътрудничество с представители на други професии в системата на здравеопазването;
13. (нова - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) компетентност за анализиране на качеството на здравните грижи с цел усъвършенстване на личната професионална практика.
(2) Опитът по ал. 1, т. 3 трябва да е придобит по време на практическия стаж, провеждан под ръководството на квалифициран медицински персонал, в места, където броят на квалифицирания персонал и оборудването са подходящи за полагането на медицински грижи за пациентите.
Раздел III.
Съдържание на обучението за придобиване на висше образование по специалността "Акушерка"
Чл. 12. (1) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Обучението се осъществява чрез теоретична и практическа подготовка.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини под формата на лекции, семинари и практически упражнения с обща продължителност не по-малко от 6 семестъра.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Практическата подготовка се осъществява чрез учебна (клинична) практика и преддипломен стаж.
Чл. 13. (1) Задължителните учебни дисциплини и минималният задължителен хорариум са:
№ по |
Учебни дисциплини |
Общ |
ред |
|
хорариум |
|
|
(в учебни |
|
|
часове) |
1 |
2 |
3 |
1. |
Философия и въведение в сестрин- |
|
|
ските и акушерските грижи. |
|
|
Теоретични основи |
120 |
2. |
Практически основи на сестринските |
|
|
и акушерските грижи при бременни, |
|
|
родилки и гинекологично болни жени |
465 |
2.1. |
Специални грижи в акушерството |
|
2.1.1. |
Специални грижи при бременни с |
|
|
нормална и патологична бременност |
60 |
2.1.2. |
Специални грижи при раждащи с |
|
|
нормално и патологично раждане |
90 |
2.1.3. |
Специални грижи при жени с норма- |
|
|
лен и патологичен пуерпериум |
60 |
2.2. |
Специални грижи при гинекологич- |
|
|
ни заболявания |
45 |
2.3. |
Специални грижи за бременни и ро- |
|
|
дилки в анестезиологията и интен- |
|
|
зивната терапия |
30 |
2.4. |
Специални грижи за бременни и |
|
|
родилки с хирургични заболявания |
30 |
2.5. |
Специални грижи при бременни, ро- |
|
|
дилки и гинекологично болни със |
|
|
соматични заболявания |
15 |
2.6. |
Специални грижи при бременни, |
|
|
родилки и гинекологично болни с |
|
|
инфекциозни и венерологични |
|
|
заболявания |
15 |
2.7. |
Специални грижи за деца в неона- |
|
|
тологията и педиатрията |
60 |
2.8. |
Акушерски и сестрински грижи за |
|
|
онкологично болни жени |
30 |
3. |
Акушерство |
300 |
4. |
Гинекология |
180 |
5. |
Неонатология |
30 |
6. |
Детски болести |
30 |
7. |
Анатомия и обща клинична патоло- |
|
|
гия на човека |
60 |
8. |
Физиология и патофизиология на |
|
|
човека |
60 |
9. |
Микробиология, паразитология и |
|
|
вирусология |
30 |
10. |
Клинична лаборатория и биохимия |
30 |
11. |
Образна диагностика в акушеро-ги- |
|
|
некологичната практика |
15 |
12. |
Медицинска апаратура в акушеро- |
|
|
гинекологичната практика |
15 |
13. |
Медицинска генетика |
30 |
14. |
Физикална терапия и рехабилитация |
15 |
15. |
Лечебно хранене |
15 |
16. |
Хигиена и екология |
15 |
17. |
Фармакология |
45 |
18. |
Латински език с медицински термини |
30 |
19. |
Медицинско осигуряване при бед- |
|
|
ствени ситуации |
30 |
20. |
Основни познания за болестите |
195 |
20.1. |
Вътрешни болести |
30 |
20.2. |
Хирургия |
30 |
20.3. |
Анестезиология, реанимация и |
|
|
интензивно лечение |
30 |
20.4. |
Инфекциозни болести и епиде- |
|
|
миология |
30 |
20.5. |
Нервни болести |
15 |
20.6. |
Психиатрия |
15 |
20.7. |
Кожни и венерологични болести |
15 |
20.8. |
Очни болести |
15 |
20.9. |
Ушно-носно и гърлени болести |
15 |
21. |
Медицинска психология |
30 |
22. |
Медицинска етика и деонтология |
30 |
23. |
Социална медицина и промоция на |
|
|
здравето |
30 |
24. |
Социално и здравно законодателство |
30 |
25. |
Сексология и семейно планиране |
30 |
26. |
Принципи и методика на обучението |
15 |
27. |
Информатика |
60 |
|
Общо: |
1935 |
|
|
|
(2) В учебния план могат да се включат като задължителни и други учебни дисциплини и хорариум извън посочените в ал. 1.
(3) (Нова - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) Като цифрово изражение на студентската заетост, необходима за усвояване на специализирани знания и умения в процеса на обучението, в учебните планове се вписват кредити в съответствие с наредбата по чл. 44а, ал. 7 от Закона за висшето образование.
Чл. 13а. (Нов - ДВ, бр. 82 от 2006 г.) Обучението по специалността "Акушерка" осигурява:
1. (изм. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) задълбочени познания за науките, на които се основават дейностите на акушерките, в частност на акушерството и гинекологията;
2. достатъчни познания за професионалната етика на професията и на нормативните актове, които я регламентират;
3. (изм. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) достатъчни общомедицински познания (биологични функции, анатомия и физиология), познания по фармакология в областта на акушерството и неонатологията, както и знания за връзката между здравословното състояние и физическата и социалната среда на човека, и неговото поведение;
4. (изм. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) достатъчен клиничен опит, придобит в акредитирани лечебни заведения, който позволява на акушерката, независимо и като поема изцяло и в необходимата степен отговорност, освен при патологични случаи, да следи пренаталната фаза и да осигури пренаталните грижи, раждането и последващите манипулации, постнаталните грижи и да реанимира новородени до появата на лекар;
5. достатъчно разбиране на обучението на здравни работници и опит от работата с такива работници.
Чл. 14. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) (1) Практическата подготовка за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" по специалността "Акушерка" се организира и провежда във факултети и/или филиали на висши училища в съответствие с учебния план.
(2) Практическата подготовка се провежда и в лечебни заведения, получили положителна акредитационна оценка за обучение на студенти по чл. 90, ал. 1, т. 2 от Закона за лечебните заведения.
(3) Практическата подготовка по ал. 1 се провежда от преподаватели, завършили специалност "Акушерка", с образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по специалността "Управление на здравните грижи" от професионално направление "Обществено здраве" с професионална квалификация "ръководител на здравните грижи и преподавател по практика".
(4) (В сила от учебната 2011 - 2012 г.) Практическата подготовка е с минимална продължителност, както следва:
1. учебна (клинична) практика - от първи до шести семестър включително, с продължителност не по-малко от 1140 академични часа;
2. преддипломен стаж - провежда се през седми и осми семестър, с продължителност не по-малко от 1600 астрономически часа.
Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от 09.11.2010 г.) По време на практическата подготовка студентите извършат дейности под ръководството и наблюдението на преподавател по практика и усвояват следните дейности:
1. съветване на бременни жени, включващи поне 100 прегледа преди раждането;
2. наблюдение и грижи за не по-малко от 40 раждащи жени;
3. самостоятелно водене на не по-малко от 40 раждания;
4. активно участие при седалищни раждания;
5. извършване на епизиотомия и увод в хирургичния шев;
6. наблюдение и грижи за 40 жени с риск при бременност или раждащи или в послеродов период;
7. наблюдение и грижи, включително прегледи, на не по-малко от 100 жени в послеродов период и здрави новородени деца;
8. наблюдение и грижи за новородени, изискващи специални грижи, включително за родени преди термин, след термин, деца с ниско тегло при раждането или болни;
9. грижи за жени с гинекологична и акушерска патология;
10. въвеждане в грижите в областта на медицината и хирургията, което включва теоретична подготовка и клинична практика.
(2) При липса на достатъчно родилки броят по ал. 1, т. 3 може да бъде намален до 30 раждания, при условие че студентите активно участват в 20 други раждания.
(3) При липса на седалищни раждания или при невъзможност за участие при провеждането им практиката по ал. 1, т. 4 може да бъде осъществена при симулативни условия.
(4) Уводът в хирургичния шев по ал. 1, т. 5 включва теоретична подготовка и клинична практика. Практиката по шев включва зашиване на рана от епизиотомия и неусложнено разкъсване на перинеума и може да бъде извършвана при необходимост и в симулативни условия.
Раздел III "а".
Съдържание на обучението за придобиване на висше образование по специалността "Лекарски асистент" (Нов - ДВ, бр. 32 от 2016 г.)
Чл. 17б. (Нов - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) (1) Обучението се осъществява чрез теоретична и практическа подготовка.
(2) Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини под формата на лекции, семинари и практически упражнения с обща продължителност не по-малко от 6 семестъра.
(3) Практическата подготовка се осъществява чрез учебна (клинична) практика и преддипломен стаж.
Чл. 17в. (Нов - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) (1) Задължителните учебни дисциплини и минималният задължителен хорариум са:
№
по ред |
Учебни дисциплини |
Общ хорариум (в учебни часове) |
1 |
2 |
3 |
1. |
Биология |
15 |
2. |
Анатомия на човека |
90 |
3. |
Физиология на човека |
90 |
4. |
Латински език с медицински термини |
30 |
5. |
Медицинска физика и апаратура |
45 |
6. |
Фармакология |
75 |
7. |
Микробиология, паразитология и вирусология |
30 |
8. |
Клинична лаборатория, Биохимия |
60 |
9. |
Патоанатомия и патофизиология |
60 |
10. |
Вътрешни болести |
360 |
11. |
Хирургия |
120 |
12. |
Урология |
15 |
13. |
Акушерство и гинекология |
75 |
14. |
Детски болести |
60 |
15. |
Гериатрия |
60 |
16. |
Нервни болести |
45 |
17. |
Психиатрия |
30 |
18. |
Ортопедия и травматология |
45 |
19. |
Очни болести |
15 |
20. |
Ушно-носно-гърлени болести |
15 |
21. |
Спешна медицинска помощ |
150 |
22. |
Реанимация и интензивно лечение |
75 |
23. |
Първична медицинска помощ |
150 |
24. |
Инфекциозни болести и епидемиология |
60 |
25. |
Физикална терапия |
15 |
26. |
Образна диагностика |
30 |
27. |
Онкология и палиативни грижи |
30 |
28. |
Кожни и венерически болести |
15 |
29. |
Хранене и диететика |
15 |
30. |
Хигиена и екология |
15 |
31. |
Медицинска етика и деонтология |
30 |
32. |
Медицинска психология |
30 |
33. |
Комуникативни умения |
45 |
34. |
Социална медицина и промоция на здравето |
30 |
35. |
Социално и здравно законодателство |
15 |
36. |
Медицинско осигуряване при бедствени ситуации |
30 |
37. |
Информатика |
30 |
|
Общо: |
2025 |
(2) В учебния план могат да се включат като задължителни и други учебни дисциплини и хорариум извън посочените в ал. 1.
(3) Като цифрово изражение на студентската заетост, необходима за усвояване на специализирани знания и умения в процеса на обучението, в учебните планове се вписват кредити в съответствие с наредбата по чл. 44а, ал. 7 от Закона за висшето образование.
Чл. 17г. (Нов - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) Обучението по специалността "Лекарски асистент" осигурява:
1. достатъчни познания по дисциплините, които са в основата на дейностите по оказване на спешна и първична медицинска помощ;
2. достатъчни познания за професионалната етика на професията и за общите принципи, отнасящи се до здравето и болестта;
3. достатъчен клиничен практически опит, осигуряващ придобиването на умения за извършване на дейности в областта на спешната и първичната медицинска помощ;
4. умения за съвместна работа с други медицински специалисти.
Чл. 17д. (Нов - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) (1) Практическата подготовка за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" по специалността "Лекарски асистент" се организира и провежда във факултети и/или филиали на висши училища в съответствие с учебния план.
(2) Практическата подготовка се провежда и в лечебни заведения, получили положителна акредитационна оценка за обучение на студенти по чл. 90, ал. 1, т. 2 от Закона за лечебните заведения.
(3) Практическата подготовка е с минимална продължителност, както следва:
1. учебна (клинична) практика - от първи до шести семестър включително, с продължителност не по-малко от 1000 академични часа;
2. преддипломен стаж - провежда се през седми и осми семестър, с продължителност не по-малко от 1600 астрономически часа.
Раздел IV.
Завършване на обучението по специалностите "Медицинска сестра", "Акушерка" и "Лекарски асистент" (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.)
Раздел IV.
Завършване на обучението по специалностите "Медицинска сестра" и "Акушерка"
Чл. 18. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от учебната 2011 - 2012 г.) Обучението за придобиване на висше образование по специалността "Медицинска сестра" за образователно-квалификационна степен "бакалавър" завършва с държавни изпити по:
1. Философия на сестринските грижи. Теоретични и практически основи на общите и специалните сестрински грижи;
2. Вътрешни болести и Фармакология - сестрински дейности и грижи;
3. (изм. и доп. - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) Хирургия и Анестезиология, реанимация и интензивни грижи - сестрински дейности и грижи;
4. Социална медицина с Промоция на здравето и Социално и здравно законодателство.
Чл. 19. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2010 г., в сила от учебната 2011 - 2012 г.) Обучението за придобиване на висше образование по специалността "Акушерка" за образователно-квалификационна степен "бакалавър" завършва с държавни изпити по:
1. Философия на акушерските грижи. Теоретични и практически основи на общите и специалните акушерски грижи;
2. Неонатология и Детски болести - акушерски дейности и грижи;
3. Акушерство и гинекология - акушерски дейности и грижи;
4. Социална медицина с Промоция на здравето и Социално и здравно законодателство.
Чл. 19а. (Нов - ДВ, бр. 32 от 2016 г.) Обучението за придобиване на висше образование по специалността "Лекарски асистент" за образователно-квалификационна степен "бакалавър" завършва с държавни изпити по:
1. Спешна медицинска помощ, реанимация и интензивно лечение - практически и теоретичен;
2. Първична медицинска помощ и Фармакология - практически и теоретичен;
3. Гериатрия, Детски болести и Инфекциозни болести.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 1. Студентите, приети преди влизането в сила на наредбата, продължават обучението си по актуализирани учебни планове и програми в съответствие с изискванията на наредбата.
§ 2. Наредбата се приема на основание чл. 177 от Закона за здравето и чл. 9, ал. 3, т. 5 от Закона за висшето образование.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 257 ОТ 1 НОЕМВРИ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ЕДИННИТЕ ДЪРЖАВНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПО СПЕЦИАЛНОСТИТЕ "МЕДИЦИНСКА СЕСТРА" И "АКУШЕРКА" ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНО-КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН "БАКАЛАВЪР", ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 248 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2005 Г.
(ОБН. - ДВ, БР. 88 ОТ 2010 Г., В СИЛА ОТ 09.11.2010 Г.)
§ 17. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на § 4 (относно чл. 7а, ал. 4), § 11 (относно чл. 14, ал. 4) и § 15 и 16, които влизат в сила от учебната 2011 - 2012 г.
Допълнителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 86 ОТ 15 АПРИЛ 2016 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ЕДИННИТЕ ДЪРЖАВНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПО СПЕЦИАЛНОСТИТЕ "МЕДИЦИНСКА СЕСТРА" И "АКУШЕРКА" ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНО-КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН "БАКАЛАВЪР", ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 248 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2005 Г.
(ОБН. - ДВ, БР. 32 ОТ 2016 Г.)
§ 16. С това постановление се въвеждат изисквания на Директива 2013/55/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 20 ноември 2013 г. за изменение на Директива 2005/36/ЕО относно признаването на професионалните квалификации и на Регламент (ЕС) № 1024/2012 относно административно сътрудничество посредством Информационната система за вътрешния пазар (ОВ, L 354, 28.12.2013).
Преходни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 86 ОТ 15 АПРИЛ 2016 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ЕДИННИТЕ ДЪРЖАВНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПО СПЕЦИАЛНОСТИТЕ "МЕДИЦИНСКА СЕСТРА" И "АКУШЕРКА" ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНО-КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН "БАКАЛАВЪР", ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 248 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2005 Г.
(ОБН. - ДВ, БР. 32 ОТ 2016 Г.)
§ 17. (1) Студентите, приети за обучение по специалностите "Медицинска сестра" и "Акушерка" преди влизането в сила на тази наредба, продължават и завършват обучението си при условията, при които са приети.
(2) Студентите, приети за обучение по специалност "Лекарски асистент" преди влизането в сила на тази наредба, продължават и завършват обучението си по актуализирани учебни планове и програми в съответствие с изискванията на тази наредба.