навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Справочник / Нормативни актове


Конституция Правилници
Кодекси Правилници по прилагане
Наредби Последен брой на ДВ
Закони

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 195 ОТ 26 СЕПТЕМВРИ 2000 Г. ЗА ТЕХНИЧЕСКА ЛИКВИДАЦИЯ, КОНСЕРВАЦИЯ И ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ВРЕДНИТЕ ПОСЛЕДИЦИ ПРИ ПРЕКРАТЯВАНЕ ИЛИ ОГРАНИЧАВАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНАТА ДЕЙНОСТ ВЪВ ВЪГЛЕДОБИВА

Обн. ДВ. бр.81 от 6 Октомври 2000г., доп. ДВ. бр.18 от 27 Февруари 2001г., изм. ДВ. бр.74 от 30 Юли 2002г., изм. ДВ. бр.78 от 30 Септември 2005г., изм. ДВ. бр.42 от 29 Май 2007г., изм. ДВ. бр.62 от 31 Юли 2007г., изм. ДВ. бр.71 от 12 Август 2008г., изм. ДВ. бр.93 от 24 Ноември 2009г., доп. ДВ. бр.47 от 22 Юни 2012г., изм. и доп. ДВ. бр.66 от 28 Август 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.100 от 18 Декември 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.34 от 20 Април 2018г., изм. ДВ. бр.53 от 8 Юли 2022г.

In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!

Get Adobe Flash player


МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

Чл. 1. С постановлението се уреждат:
1. условията и редът за прекратяване или ограничаване на въгледобивната производствена дейност чрез техническа ликвидация на неефективни мощности или тяхната консервация;
2. начините за преодоляване на вредните последици от въгледобивното производство;
3. обезпечаването на финансирането на дейностите по т. 1 и 2 и редът за отпускане, усвояване и отчитане на средствата.





Чл. 2. (1) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 62 от 2007 г., в сила от 19.07.2007 г., изм. - ДВ, бр. 71 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., доп. - ДВ, бр. 47 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Създава Междуведомствен експертен съвет по преодоляване на вредните последици при прекратяване или ограничаване на производствената дейност във въгледобива (МЕС) към Министерството на икономиката и индустрията с участието на представители на: Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката и индустрията, Министерството на енергетиката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на земеделието и на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. За участие в работата на Междуведомствения експертен съвет представителите на институциите не получават възнаграждения.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г., доп. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Председател на МЕС е министърът на икономиката или определен от него заместник-министър.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Представителите в МЕС се определят поименно от съответните министри и от изпълнителния директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
(4) Междуведомственият експертен съвет има следните функции:
1. обсъжда и приема проектите за изпълнение на техническата ликвидация или консервация при преструктуриране на въгледобивните мощности;
2. обсъжда и приема технико-икономически обосновки за авансово отпускане на средства за извършване на неотложни дейности, предхождащи изпълнението на техническите проекти;
3. обсъжда и приема програми и работни проекти за възстановяване на околната среда: рекултивация, пречистване на водите и екологичен мониторинг;
4. координира изпълнението на утвърдените проекти и програми.
(5) Междуведомственият експертен съвет приема правилник за своята работа.


Чл. 3. (Изм. и доп - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Редът и начинът на предоставяне, отчитане и контрол на средствата по чл. 4, ал. 1 се уреждат с правила съгласно приложението към чл. 3.


Чл. 4. (1) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Изпълнението на утвърдените от председателя на МЕС проекти и технико-икономически обосновки за техническа ликвидация или консервация, рекултивация, пречистване на водите и екологичен мониторинг се финансира със средства, предвидени по бюджета на Министерството на икономиката.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Откриването на финансирането на дейностите по техническа ликвидация или консервация се извършва въз основа на приетите технически проекти и/или технико-икономически обосновки.
(3) В случаите, когато откриването на финансирането се извършва на основание на приета обосновка по чл. 2, ал. 4, т. 2, бюджетните средства се отпускат за срок не по-дълъг от 5 месеца от приемането на обосновката.
(4) В случаите на ликвидация на въгледобивните дружества по глава седемнадесета от Търговския закон на финансиране подлежат дейностите, свързани с поддържане състоянието на рудниците до изготвянето на технико-икономически обосновки за необходимите средства или проекти за изпълнение на техническа ликвидация, за срок не по-дълъг от 2 месеца. Размерът на необходимите средства се определя въз основа на отчетните данни за необходимо присъщите разходи за тези дейности за месеца, предхождащ обявяването на дружеството в ликвидация.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Ежегодно с откриването на бюджетната процедура министърът на икономиката представя на министъра на финансите своята бюджетна прогноза и проект на бюджет по чл. 69 от Закона за публичните финанси, в които са разчетени необходимите средства по ал. 1 за следващата година.
(6) (Нова - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, може да извършва дейностите по техническа ликвидация, консервация, техническа и биологична рекултивация, пречистване на води и мониторинг за обекти на въгледобивните дружества, включени в списъка по чл. 9, ал. 3, и със собствени средства.
(7) (Нова - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Едноличният собственик на капитала на "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, регламентира реда и начина на предоставяне, отчитане и контрол на средствата по ал. 6, като ежемесечно предоставя отчет на министъра на икономиката за разходваните средства и извършения контрол.

Чл. 4а. (Нов - ДВ, бр. 18 от 2001 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 74 от 2002 г.) В случаите на ликвидация на въгледобивните дружества по глава седемнадесета от Търговския закон и при закриване на част от предприятието ликвидаторите/изпълнителните директори на дружествата в съответствие с етапите и обемите на ликвидационните работи прекратяват трудовите правоотношения с работниците и служителите по реда на чл. 328, ал. 1, т. 1 или чл. 328, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда.
(2) На освободените по реда на ал. 1 работници и служители се изплащат обезщетения по чл. 222, ал. 1 от Кодекса на труда в размер брутното им трудово възнаграждение за времето, през което са останали без работа, но за не повече от 3 месеца.
(3) Разходите, свързани с изплащането на дължимите обезщетения по Кодекса на труда на освободените работници и служители по ал. 1, са за сметка на средствата по чл. 4, ал. 1.


Чл. 5. (1) (Изм. - ДВ, бр. 42 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Средствата по чл. 4, ал. 1 се превеждат на "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, и на въгледобивните дружества, с изключение на тези по чл. 9, ал. 3.
(2) (Нова - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) Предоставените средства по ал. 1 са целеви и не могат да се използват за обезпечение, залог и/или за принудително погасяване на публични или частни държавни вземания, както и за вземания на трети лица.
(3) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Разходите на "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, възникнали от влезли в сила актове на съда, имуществени санкции, наложени с наказателни постановления, както и такива по Закона за обществените поръчки, постановени при или по повод изпълнение на дейностите по това постановление, се изплащат за сметка на собствените средства, а такива разходи, възникнали за друго въгледобивно дружество по ал. 1, се изплащат за сметка на средствата по чл. 4, ал. 1.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 42 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г., предишна ал. 3 - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г.) Контролът на работите по техническата ликвидация, консервация, преодоляване на вредните последствия от въгледобива и целевото изразходване на отпуснатите бюджетни средства се упражнява от министъра на икономиката.


Чл. 6. (1) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Компетентните министерства и ведомства съвместно с Министерството на икономиката приемат мерки за преодоляване на вредните последици при прекратяване или ограничаване на производствената дейност във въгледобива.
(2) Министерството на труда и социалната политика:
1. организира чрез бюрата по труда защитата при безработица, извършването на посредническа и консултантска дейност за намиране на работа, организиране на курсове за професионална квалификация и преквалификация на съкратени от въгледобивния отрасъл работници и служители, регистрирани в бюрата по труда;
2. (изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) координира и организира действията на Министерството на икономиката, на областните и общинските администрации и на другите социални партньори за разработване на браншови и регионални програми за алтернативна заетост и преквалификация, оказва методическа помощ при разработването и изпълнението им, одобрява представените в министерството програми и ги предлага за финансиране пред съответните институции или фондове.
(3) Министерството на околната среда и водите съгласува мерки за проектно-проучвателна и изпълнителска дейност по възстановяване на околната среда, рекултивация на почвите и пречистване и мониторинг на водите.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Министерството на регионалното развитие и благоустройството и областните администрации съгласувано с Министерството на икономиката предприемат мерки:
1. за включване в областните планове за регионално развитие на мерките по постановлението и за допълнителното им ресурсно осигуряване по реда на Закона за регионалното развитие;
2. за ускорено решаване на въпроси по градоустройствените планове на населените места и по актуването на собствеността на дружествата с актове за държавна собственост;
3. съвместно с Министерството на финансите - за реда за обезщетяване на собствениците на земеделски земи и за възстановяване на рекултивираните земи в държавния поземлен фонд и в държавния горски фонд.
(5) (Отм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г.)


Чл. 7. (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) При ликвидация и несъстоятелност на търговските дружества от въгледобива по реда на Търговския закон се прилага Национален счетоводен стандарт 13 - Отчитане при ликвидация и несъстоятелност, приет с Постановление № 46 на Министерския съвет от 2005 г. за приемане на Национални стандарти за финансови отчети за малки и средни предприятия (ДВ, бр. 30 от 2005 г.).


Чл. 8. (Отм. - ДВ, бр. 42 от 2007 г.)


Чл. 9. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Възлага на "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, организацията по проектирането, изпълнението и контрола на дейностите по:
1. техническа ликвидация и консервация при условията на ал. 2;
2. техническа и биологична рекултивация;
3. пречистване на води;
4. мониторинг.
(2) (Нова - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Образуваният във връзка с дейностите по постановлението неопасен строителен отпадък, като бетон, армировка, траверси и др., който е годен за оползотворяване, може да бъде подготвен за повторна употреба за обектите на "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, при спазване на Закона за управление на отпадъците.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Дейностите по техническа ликвидация и консервация се осъществяват от "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, за обектите на въгледобивните дружества, включени в списък, утвърден от министъра на икономиката.
(4) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Списъкът по ал. 3 се обнародва в "Държавен вестник".
(5) (Предишна ал. 4, изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Списъкът може да се изменя и допълва с нови въгледобивни дружества по реда на ал. 3 и 4.
(6) (Предишна ал. 5, изм. и доп. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Изпълнението на дейностите по ал. 1, включително когато са обект на инженеринг, се възлага от "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София, по реда на Закона за обществените поръчки. Отделни дейности във връзка с проектите могат да се организират и изпълняват с персонал и технически средства на "ЕКО АНТРАЦИТ" ЕАД, гр. София.
(7) (Предишна ал. 6, изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Изпълнението на проектите за техническа ликвидация и консервация, включително изготвянето, приемането и изпълнението на допълнителни проектосметни документации, за обектите на въгледобивните дружества, които не са включени в списъка по ал. 3, се извършва от съответното търговско дружество. Когато отделни дейности по проектите не могат да се организират и изпълнят с персонал и технически средства на съответното търговско дружество, те се възлагат за изпълнение по реда на Закона за обществените поръчки.


Чл. 10. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Търговските дружества, включени в списъка по чл. 9, ал. 3, предават с предавателно-приемателни протоколи на "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, пълната документация по проектирането, изпълнението и отчитането на проектите за обектите, както и опис-протоколи на неизвършените към момента на предаването видове работи по утвърдените проекти в срок до един месец от обнародването на списъка.
(2) Сключените договори за проектиране, организация, изпълнение и контрол по заварените проекти за дейности по чл. 9, ал. 1 запазват действието си. В 3-дневен срок от получаване на документацията "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, уведомява писмено изпълнителите по договорите, че встъпва в правата на възложител.
(3) Договорите, които не се предадат в срока по ал. 1, не обвързват "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград.


Чл. 11. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) Въгледобивните дружества предоставят на "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, цялостната информация и документация относно обектите, подлежащи на рекултивация, пречистване на води и мониторинг.


Чл. 12. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) Предвидените в проектите по чл. 4, ал. 1 средства по чл. 4а, ал. 2 се превеждат от "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, на съответното въгледобивно дружество.


Чл. 13. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2007 г.) След приключване на проектите по чл. 9, ал. 1 "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, предава на въгледобивните дружества протоколите на приемателните комисии.

Допълнителни разпоредби


§ 1. По смисъла на постановлението:
1. "Въгледобивни мощности" са производствени структурни единици (звена) за добив и преработка на въглища: участък, рудник, обогатителни, преработвателни звена, въгледобивно дружество.
2. (изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., доп. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) "Техническа ликвидация" е съвкупност от дейности по премахване на въгледобивните мощности, включително обслужващите ги промишлени площадки и довеждаща транспортна инфраструктура.
3. "Консервация" е съвкупност от дейности и мерки за съхраняване на въгледобивните мощности, машини и съоръжения, включително промишлени площадки в състояние на техническа и технологична готовност за работа.
4. (нова - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) "Обекти" са: открити и подземни мини и участъци; хвостохранилища; насипища, отвали и табани; помпени станции, взривни и други складове; въжени линии; бункерни стопанства и претоварни бази; електроенергийни съоръжения и комуникации; вентилационни съоръжения; водопречиствателни станции, довеждаща транспортна инфраструктура, както и други спомагателни, комунално-битови и обслужващи цехове и дейности, свързани с добива и транспорта на въглища.

Преходни и Заключителни разпоредби


§ 2. Отменя се Постановление № 199 на Министерския съвет от 1996 г. за техническа ликвидация и консервация на неефективни производствени мощности във въгледобива, за преодоляване на социалните последици при прекратяване или ограничаване на дейността на въгледобивни дружества (обн., ДВ, бр. 71 от 1996 г.; изм., бр. 81 от 1998 г., бр. 13 от 1999 г. и бр. 48 от 2000 г.).

§ 3. В едномесечен срок от влизането в сила на постановлението министърът на финансите издава наредбата по чл. 3.

§ 4. (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2015 г.) Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на икономиката.

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 155 22 ЮЛИ 2002 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 195 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2000 Г. ЗА ТЕХНИЧЕСКА ЛИКВИДАЦИЯ, КОНСЕРВАЦИЯ И ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ВРЕДНИТЕ ПОСЛЕДИЦИ ПРИ ПРЕКРАТЯВАНЕ ИЛИ ОГРАНИЧАВАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНАТА ДЕЙНОСТ ВЪВ ВЪГЛЕДОБИВА


(ОБН. - ДВ, БР. 74 ОТ 2002 Г.)

§ 8. Навсякъде в постановлението думите "председателят на ДАЕЕР" и "председателя на ДАЕЕР" се заменят съответно с "министърът на енергетиката и енергийните ресурси" и "министъра на енергетиката и енергийните ресурси", а абревиатурата "ДАЕЕР" - с "Министерството на енергетиката и енергийните ресурси".

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 206 ОТ 27 СЕПТЕМВРИ 2005 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ИКОНОМИКАТА И ЕНЕРГЕТИКАТА


(ОБН. - ДВ, БР. 78 ОТ 2005 Г., В СИЛА ОТ 01.10.2005 Г.)

§ 24. Министърът на финансите да извърши необходимите промени по бюджетите на съответните администрации във връзка със създаването на Министерство на икономиката и енергетиката.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

§ 26. Постановлението влиза в сила от 1 октомври 2005 г.

Преходни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 114 ОТ 16 МАЙ 2007 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 195 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2000 Г. ЗА ТЕХНИЧЕСКА ЛИКВИДАЦИЯ, КОНСЕРВАЦИЯ И ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ВРЕДНИТЕ ПОСЛЕДИЦИ ПРИ ПРЕКРАТЯВАНЕ ИЛИ ОГРАНИЧАВАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНАТА ДЕЙНОСТ ВЪВ ВЪГЛЕДОБИВА


(ОБН. - ДВ, БР. 42 ОТ 2007 Г.)

§ 5. Въгледобивните дружества, включително когато извършват и/или са възложили дейности по чл. 9, ал. 1, т. 2 - 4, предават с предавателно-приемателни протоколи на "ЕКО АНТРАЦИТ" - ЕАД, Димитровград, пълната документация по проектирането, изпълнението и отчитането на проектите за обектите, както и опис-протоколи на неизвършените към момента на предаването видове работи по утвърдените проекти в срок до един месец от влизането в сила на постановлението.

§ 6. В случаите по § 5 се прилагат чл. 10, ал. 2 и 3 от постановлението.

Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 168 ОТ 23 ЮЛИ 2007 Г. ЗА ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА НАЦИОНАЛНОТО УПРАВЛЕНИЕ ПО ГОРИТЕ В ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ ПО ГОРИТЕ


(ОБН. - ДВ, БР. 62 ОТ 2007 Г., В СИЛА ОТ 19.07.2007 Г.)

§ 6. В нормативните актове на Министерския съвет:
1. Думите "министърът на земеделието и горите" и "министъра на земеделието и горите" се заменят съответно с "министърът на земеделието и продоволствието" и "министъра на земеделието и продоволствието".
2. Думите "Министерството на земеделието и горите" и "Министерство на земеделието и горите" се заменят съответно с "Министерството на земеделието и продоволствието" и "Министерство на земеделието и продоволствието".
3. Думите "Националното управление по горите" и "Национално управление по горите" се заменят съответно с "Държавната агенция по горите" и "Държавна агенция по горите".
4. Думите "ръководителят на Националното управление по горите" и "началникът на Националното управление по горите" и думите "ръководителя на Националното управление по горите" и "началника на Националното управление по горите" се заменят съответно с "председателят на Държавната агенция по горите" и "председателя на Държавната агенция по горите".
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

§ 9. Постановлението влиза в сила от 19 юли 2007 г.

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 194 ОТ 5 АВГУСТ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ТАРИФАТА ЗА ТАКСИТЕ, КОИТО СЕ СЪБИРАТ ОТ НАЦИОНАЛНАТА СЛУЖБА ПО ЗЪРНОТО И ФУРАЖИТЕ КЪМ МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ


(ОБН. - ДВ, БР. 71 ОТ 2008 Г.)

§ 5. В нормативните актове на Министерския съвет:
1. Думите "министърът на земеделието и продоволствието" и "министъра на земеделието и продоволствието" се заменят съответно с "министърът на земеделието и храните" и "министъра на земеделието и храните".
2. Думите "Министерството на земеделието и продоволствието" и "Министерство на земеделието и продоволствието" се заменят съответно с "Министерството на земеделието и храните" и "Министерство на земеделието и храните".

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 268 ОТ 12 НОЕМВРИ 2009 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ИКОНОМИКАТА, ЕНЕРГЕТИКАТА И ТУРИЗМА


(ОБН. - ДВ, БР. 93 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 24.11.2009 Г., ПОПР. - ДВ, БР. 95 ОТ 2009 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 4 ОТ 2012 Г.)

§ 94. (Попр. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., отм. с Решение № 15898 от 01.12.2011 г. на ВАС в частта "с изключение на § 93, т. 1, която влиза в сила от 01.11.2009 г." - ДВ, бр. 4 от 2012 г.) Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 358 ОТ 12 ДЕКЕМВРИ 2015 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ


(ОБН. - ДВ, БР. 100 ОТ 2015 Г., В СИЛА ОТ 18.12.2015 Г.)

§ 4. При стартирали процедури по одобряване на разходи, възникнали от влезли в сила актове на съда, както и такива по Закона за обществените поръчки, постановени при или по повод изпълнение на дейностите по Постановление № 140 на Министерския съвет от 1992 г. за преструктуриране на рудодобива и поетапно закриване на неефективни производствени мощности, Постановление № 74 на Министерския съвет от 1998 г. за ликвидиране на последствията от добива и преработката на уранова суровина и Постановление № 195 на Министерския съвет от 2000 г. за техническа ликвидация, консервация и преодоляване на вредните последици при прекратяване или ограничаване на производствената дейност във въгледобива се прилагат разпоредбите на това постановление.

§ 5. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".


Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 50 ОТ 10 АПРИЛ 2018 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ


(ОБН. - ДВ, БР. 34 ОТ 2018 Г., В СИЛА ОТ 20.04.2018 Г.)

§ 4. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 156 ОТ 5 ЮЛИ 2022 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 156 ОТ 5 ЮЛИ 2022 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

Заключителни разпоредби
КЪМ


(ОБН. - ДВ, БР. 53 ОТ 2022 Г., В СИЛА ОТ 08.07.2022 Г.)

§ 73. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Приложение към чл. 3

(Ново - ДВ, бр. 66 от 2015 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.)

ПРАВИЛА

за условията и реда за разпределяне, отчитане и контрол на предоставяните от бюджета средства за дейностите по техническа ликвидация и консервация, техническа и биологична рекултивация, пречистване на води и мониторинг, включени в Постановление № 195 на Министерския съвет от 2000 г.


Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ


Чл. 1. С Правилата се определят условията и редът за разпределяне, отчитане и контрол върху разходването на предоставените от бюджета средства за дейностите, включени в Постановление № 195 на Министерския съвет от 2000 г. за техническа ликвидация, консервация и преодоляване на вредните последици при прекратяване или ограничаване на производствената дейност във въгледобива, наричано по-нататък "постановлението".



Чл. 2. (1) Средствата за финансиране на проектите се осигуряват ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България и с постановлението за изпълнение на държавния бюджет за съответната година.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г.) Средствата по ал. 1 имат целеви характер и не могат да се използват от дружествата, извършващи дейностите по постановлението, за други дейности, обезпечения, залози или принудително погасяване на публични и частни държавни вземания, както и за вземания на трети лица, освен в случаите по чл. 4а, ал. 3 и чл. 5, ал. 3.
Чл. 3. (1) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Министърът на икономиката и индустрията разпределя средствата, предвидени в бюджета на Министерството на икономиката и индустрията за съответната година за изпълнение на годишната План-програма, разработена въз основа на приоритетни проекти.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) План-програмата се приема от Междуведомствения експертен съвет при Министерството на икономиката и индустрията и се утвърждава от министъра на икономиката и индустрията.
(3) При необходимост от актуализиране на годишната План-програма е възможно извършването на промени в разпределението на средствата по нея по реда на ал. 2 в рамките на общия размер на средствата, определен с постановлението за изпълнение на държавния бюджет за съответната година.
Чл. 4. (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Дейността на Междуведомствения експертен съвет се регламентира в приет от него правилник за организация на работата му, утвърден от министъра на икономиката и индустрията.
Чл. 5. (1) Дейностите по чл. 1 се извършват въз основа на работни проекти, програми, разчетно-сметни документации, проекти за мониторинг, задания за проектиране, предпроектни проучвания, технико-икономически обосновки за авансово отпускане на средства за извършване на неотложни дейности, предхождащи изпълнението на техническите проекти, програми и работни проекти за възстановяване на околната среда, рекултивация, екологичен мониторинг, проекти за изпълнение на инвеститорски функции и инвеститорски контрол, както и на техните изменения и допълнения, наричани по-нататък "проекти".
(2) Проектите, както и техните изменения и допълнения се приемат от Междуведомствения експертен съвет, създаден по реда на постановлението.
Чл. 6. На финансиране подлежат проекти, които са приети от Междуведомствения експертен съвет.

Глава втора

УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ФИНАНСИРАНЕ


Раздел І

Условия за финансиране на проекти


Чл. 7. При условията и по реда на настоящите Правила се финансират дейностите за обекти, включени в постановлението, за:
1. задания за проектиране;
2. изпълнение на проекти за техническа ликвидация или консервация при преструктуриране на въгледобивните мощности;
3. извършване на неотложни дейности поради форсмажорни обстоятелства или дейности, които не са могли да бъдат предвидени в проектите;
4. (изм. и доп. - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) изпълнение на проекти за управление на дейността, предпроектни проучвания, проектиране, за транспортни разходи, командировки, възнаграждения на външни експерти за участие в комисии и съвети, разходи за независими външни експертизи, при възникване на непредвидени ситуации, касаещи дейността;
5. изпълнение на програми и работни проекти за възстановяване на околната среда - рекултивация, пречистване на водите и екологичен мониторинг.
Чл. 8. Не се финансират дейности, които са извършени преди приемане на проектите по чл. 5 от Междуведомствения експертен съвет, както и проекти, които не са включени в годишната План-програма.
Чл. 9. В случай че при изпълнението на дейностите по чл. 7 настъпи съществено отклонение от цените на електроенергия, горива, материали, резервни части и труд от предварително разчетените за годината, дружеството може да предложи актуализация на разчетите по обекти в рамките на утвърдените средства с годишната План-програма и да ги внесе в Междуведомствения експертен съвет за разглеждане и приемане.

Раздел ІІ

Ред за отчитане


Чл. 10. (1) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Министърът на икономиката и индустрията назначава Постояннодействаща комисия, наричана по-нататък "Комисията", за приемане на месечните отчети на извършените дейности по постановлението.
(2) Комисията се състои от председател, заместник-председател и членове.
(3) Председателят ръководи заседанията на Комисията. При неговото отсъствие заседанията се ръководят от заместник-председателя.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Дейността на комисията се регламентира в Правилник за организация на работата и, утвърден от министъра на икономиката и индустрията.
Чл. 11. (1) Управителните органи, представляващи търговските дружества, наричани по-нататък "вносители", изготвят доклад с предложение за всеки проект, по който се иска финансиране, и отчети, съдържащи следните документи:
1. констативни протоколи (актове) за фактически извършените строително-монтажни работи, подписани и заверени със съответните печати от участниците в строителството - инвеститор, изпълнител, независим строителен надзор и други, съгласно действащата нормативна уредба;
2. счетоводни справки за разходите по сметко-финансови разчети за месеца;
3. справка за получените и изразходваните средства по строително-монтажни работи за месеца;
4. обобщена справка за получените и изразходваните средства за строително-монтажни работи от началото на годината;
5. обобщена справка за получените и изразходваните средства за строително-монтажни работи по преходните проекти;
6. копия на договорите и офертите на изпълнителите (техническо и ценово предложение), за които се иска финансиране през отчетния месец, заверени за вярност;
7. копия на фактури по договорите, сключени от възложителя, за извършените дейности, финансирани по годишната План-програма;
8. (отм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.)
9. разшифровки на разходите за "Външни услуги" и "Други разходи", придружени от заверени за вярност копия на първични счетоводни и разходооправдателни документи;
10. първични документи, изготвени от дружеството;
11. копия от платежни документи, доказващи извършването на разходите;
12. други документи и справки, касаещи спецификата на отделните проекти.
(2) Документите, придружаващи предложенията за финансиране на проектите, и отчетите се изготвят в съответствие с изискванията на действащото законодателство и се подписват и заверяват от съответните длъжностни лица на вносителя.
Чл. 12. (1) (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) Отчитането на дейности, необходимостта от които е възникнала в резултат на непредвидени обстоятелства при изпълнението на проекти (установени допълнителни работи, както и форсмажорни обстоятелства, т. е. непредвидими и непредотвратими събития от извънреден характер, които не могат да се избегнат или последиците от които не могат да се предотвратят), се извършва въз основа на:
1. уведомително писмо от дружеството за настъпилото събитие;
2. (изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) констативен протокол, подписан от инвеститора, строителния надзор, проектанта и от служител на Министерството на икономиката и индустрията, когато е приложимо;
3. копие от заповедната книга на обекта с предписанието на проектанта;
4. (нова - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) копия от фактури, договори и разходооправдателни документи, както и обяснителна записка, съдържаща причините, довели до непредвидените разходи.
(2) За извършване на тези дейности се ползват средства от непредвидените разходи към генералната сметка на проекта, а разплащането им става само след одобрение от Междуведомствения експертен съвет.
Чл. 13. (1) Комисията извършва пълна проверка на всички документи, предоставени от вносителя. Проверката включва съответствие на извършените дейности с планираните, проверка на представените доказателства за извършените дейности и направените разходи. Проверката се удостоверява с подписите върху констативните протоколи.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Констативните протоколи (актове) се съгласуват от председателя на Комисията след посещение на обекта от експерти на Министерството на икономиката и индустрията.
Чл. 14. (1) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Внесените документи се разглеждат по график, утвърден от директора на компетентната дирекция на Министерството на икономиката и индустрията. Графикът се изпраща на вносителя и на членовете на Комисията.
(2) Документите по чл. 11 и 12 се представят от вносителя за разглеждане от Комисията.
(3) Предложенията се докладват пред Комисията от вносителя или от упълномощени от него длъжностни лица.
Чл. 14а. (Нов - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) (1) Комисията изготвя протокол с констатациите от извършената проверка и предложение за извършване на плащане, който се подписва от всички членове.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Протоколът на Комисията се предоставя на министъра на икономиката и индустрията с доклад.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Министърът на икономиката и индустрията разрешава предоставянето и разходването на средства по проектите на основа на изготвения доклад.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Разрешението на министъра за предоставяне на средства по проектите, включени в план-програмата, се изпраща на финансовата дирекция на Министерството на икономиката и индустрията.

Раздел ІІІ

Ред за предоставяне на средствата


Чл. 15. (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) След получаване на разрешението по чл. 14а, ал. 3 финансовата дирекция на Министерството на икономиката и индустрията организира предоставянето на средствата.
Чл. 16. (1) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Получените приходи от продажбата на придобитите със средства от държавния бюджет специализирани дълготрайни материални активи се внасят от дружеството в бюджета на Министерството на икономиката и индустрията.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) В 30-дневен срок от извършване на продажбата дружеството изготвя и представя на Комисията отчет за получените и за внесените в бюджета на Министерството на икономиката и индустрията приходи, придружени от извлечения от счетоводните документи и от копия от платежните нареждания.
Чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2015 г., в сила от 18.12.2015 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 20.04.2018 г.) (1) Окончателното разплащане на направените разходи по проектите се извършва след подписването на констативен протокол, образец 15, съставен при условията и по реда на чл. 7, ал. 3, т. 15 от Наредба № 3 от 31 юли 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, приет без забележки.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2022 г., в сила от 08.07.2022 г.) Окончателното изпълнение на проектите се приема с протокол на междуведомствена приемателна комисия, назначена от министъра на икономиката и индустрията или министъра на земеделието. След приемането от междуведомствената приемателна комисия се изплащат само направените разходи за нейното провеждане и финансирането по проекта се прекратява.

Новини


 
 
 

Спектър


 
rss
Посети форума