НАРЕДБА № 11 ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ЩЕТИ ОТ АВАРИИ ПРИ ТЪРГОВСКОТО МОРЕПЛАВАНЕ
Издадена от министъра на транспорта и министъра на правосъдието
Обн. ДВ. бр.67 от 29 Август 1975г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Чл. 4. (1) Диспашорът има право да указва на заинтересуваните страни да представят допълнителни данни и доказателства към тези, посочени в първоначалното искане.
(2) Заинтересуваните страни и по свой начин могат да представят допълнителни доказателства и да допълват или изменят своите искания.
(3) Прекратяване на производството се допуска само със съгласие на всички заинтересувани страни.
Чл. 5. (1) След приключване на разследването диспашорът издава постановление, с което мотивирано се произнася има ли обща авария или не.
(2) Постановлението може да бъде оспорено по исков ред пред арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата в 30-дневен срок от обявяване на съобщението в "
Държавен вестник" за неговото изготвяне. Предявяването на иска спира производството на диспаша.
(3) Публикацията в
Държавен вестник, че диспашорът признава обща авария, се счита и за уведомление, че той пристъпва към съставяне на диспаша.
(4) Диспашорът уведомява заинтересуваните страни за направената в
Държавен вестник публикация и им изпраща препис от постановлението.
Чл. 6. (1) След влизане в сила на постановлението за обявяване на обща авария, съответно след постановяване на решението на арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата за обявяване на обща авария, диспашорът продължава производството за установяване на щетите по общата авария и разпределението им.
(2) Съставянето на диспаша се извършва без забава.
(3) Диспашорът е длъжен да се стреми към доброволно уреждане споровете, възникнали в процеса на съставяне на диспаша между участниците в общата авария.
(4) Диспашорът може да поиска от заинтересуваните страни допълнителни документи, които са му необходими в определен срок от съобщението, който не може да бъде по-малък от 30 дни.
Чл. 10. (1) Диспашът се съставя на български език, подписва се от диспашора и се подпечатва от печата на Българската търговско-промишлена палата. При поискване от заинтересуваната страна се изготвя превод на чужд език.
(2) В случай когато във връзка с общата авария от един или от няколко товародатели са били депозирани суми за обезпечаване на плащанията, които ще се разчитат с тях съгласно диспаша по общата авария, диспашорът е длъжен да укаже в диспаша кому какви суми трябва да бъдат изплатени от депозита.
(3) Диспашорът обявява в
Държавен вестник за окончателното съставяне на диспаша и изпраща по един препис от него на страните. При голям брой страни по изключение може да се изпратят заверени преписи-извлечения от диспаша, като се посочва, че с пълния текст на диспаша те могат да се запознаят по екземпляра, който се пази в диспашорското бюро.
Чл. 11. (1) Заинтересуваните лица могат по исков ред да оспорят диспаша в течение на едномесечен срок от обявяването в "
Държавен вестник" за окончателното съставяне на диспаша, когато общата авария е станала в местно "каботажно плаване", и в шестмесечен срок, когато това е станало в задгранично плаване.
(2) Компетентен да разгледа спора е арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата.
Параграф единствен. Тази наредба се издава на основание чл. 310 от Кодекса за търговското мореплаване. Отменя се Правилникът за установяване на щетите от авариите и тяхното разпределение от 1956 г. относно морския транспорт (ДВ, бр. 37 от 1956 г.).