Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА МЕРКИ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ ИЗОСТАВЯНЕТО НА ДЕЦА И НАСТАНЯВАНЕТО ИМ В ИНСТИТУЦИИ, КАКТО И ЗА ТЯХНАТА РЕИНТЕГРАЦИЯ
Обн. ДВ. бр.74 от 22 Август 2003г., изм. и доп. ДВ. бр.37 от 7 Май 2019г.
Глава първа.
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Глава втора.
МЕРКИ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ ИЗОСТАВЯНЕТО НА ДЕЦА И НАСТАНЯВАНЕТО ИМ В СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ИНСТИТУЦИИ
Раздел I.
Условия за осъществяване на мерки за предотвратяване изоставянето на деца и настаняването им в специализирани институции
Раздел II.
Ред за осъществяване на мерките за предотвратяване изоставянето на деца и настаняването им в специализирани институции
Глава трета.
МЕРКИ ЗА РЕИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕТЕТО В СЕМЕЙСТВОТО
Раздел I.
Условия за осъществяване на мерките за реинтеграция на детето в семейството (Загл. изм. - ДВ, бр. 37 от 2019 г.)
Раздел I.
Условия за осъществяване на мерките по реинтеграция на детето в семейството
Раздел II.
Ред за осъществяване на мерките за реинтеграция на детето в семейството (Загл. изм. - ДВ, бр. 37 от 2019 г.)
Раздел II.
Ред за осъществяване на мерките по реинтеграция на детето в семейството
Преходни и Заключителни разпоредби
Допълнителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 104 ОТ 2 МАЙ 2019 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА МЕРКИ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ ИЗОСТАВЯНЕТО НА ДЕЦА И НАСТАНЯВАНЕТО ИМ В ИНСТИТУЦИИ, КАКТО И ЗА ТЯХНАТА РЕИНТЕГРАЦИЯ, ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 181 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.
СОЦИАЛЕН ДОКЛАД за оценка на сигнал за дете в риск и за работа по случай
І. ОБЩИ ДАННИ ЗА ДЕТЕТО Име на детето1 ………………………………………………………………………………...……………..…. ЕГН: ……………………………………………………………………………………………………………. Лична карта № (за деца, навършили 14-годишна възраст): Дата и място на издаване: Майчин език (български; турски; ромски - диалект; друг): Религия (православие; ислям; католицизъм; друга; няма): Детето е вписано в регистъра за ……………………………………………………………………………. Дата на изготвяне на социалния доклад: Дата на регистриране на сигнала/заявление в ОЗД: Информация, получена от: ………………………………………………………………………………….. Име и служебен телефон на водещия случая социален работник: ІІ. ПОТРЕБНОСТИ НА ДЕТЕТО 1. Основни потребности: В този раздел се описва задоволяването на нуждите на детето, свързани с хранене, дневен режим, лични дрехи според пола и сезона, осигурен кът на детето и място за спане. 2. Здравеопазване: 2.1. Личен лекар на детето; 2.2. Наличие на заболяване/увреждане (съгласно представени медицински документи), като в контекста на заболяването/увреждането се описват: • Физическо състояние; • Психоемоционално състояние; • Психическо състояние; 2.3. Информация за осигуряване на здравна профилактика (ваксини, прегледи); 2.4. Рискове за здравето на детето. 3. Образование: 3.1. Учебно/детско заведение, което посещава детето; 3.2. Посещава ли редовно училище/детско заведение; 3.3. Осигурени ли са необходимите учебници и учебни помагала; 3.4. Специфични образователни потребности на детето; 3.5. Мотивация на детето да посещава училище; 3.6. Проблеми в училище; подкрепяща среда за справяне с училищни проблеми. 4. Емоционално и поведенческо развитие: 4.1. Значими възрастни за детето и отношения на привързаност; 4.2. Нагласи на детето, готовност за споделяне със значими възрастни; 4.3. Отношение към правилата, наказанията, наличие на поведенчески и емоционални затруднения; 4.4. Комуникативност, връзки с връстници; 4.5. Свободно време и отдих. 5. Идентичност: 5.1. Описание на принадлежност към съответна полова, семейна, родова, етническа, групова, религиозна общност. 6. Семейни и социални отношения: 6.1. Познаване на роднините и връзки с тях, отношения със съжителстващи лица; 6.2. Празници в семейството, грижа за уязвимите вкъщи, роля в семейството, отношение към ценности, представи за добро и лошо; 6.3. Защита на икономическите интереси на детето (ако е собственик и наследник); 6.4. Синдром на родителско отчуждаване. III. ФАКТОРИ НА СРЕДАТА И СЕМЕЙСТВОТО 1. История и взаимоотношения в семейството: Предистория на семейната връзка и възникване на семейството, членове - брой (поименно), брачни, небрачни, от различни бракове, съжителстващи - история, конфликти, вземане на решения, отстояване на мнения, взаимна грижа, отговорност и привързаност; отношения между поколенията; индикации за насилие в семейството. Информация за родителите Име на майката: ЕГН: Омъжена ли е за бащата: да/не Адрес на майката: Постоянен адрес: Настоящ или последен известен адрес: Име на бащата: ЕГН: Адрес (постоянен и настоящ) на бащата : Братя и сестри на детето - имена и ЕГН: Други близки, които са от значение за случая 2. Роднински кръг - взаимоотношения, причини за липсата им, изолираност от роднински кръг, отношение на роднините към семейството и неговите проблеми. 3. Жилище - собственост, разположение, разходи, възможност за издръжка на семейството, разпределение на помещенията, грижа за вида му, оборудване, удобство и комфорт за детето, хигиена, съжителстване, съсобственост, възможност за други решения с оглед проблемите на детето. 4. Работа и доходи - образователна степен на родителите, място на работа и длъжност, работно време - продължителност, с договор или без договор, отдалеченост на местоработата от дома, удовлетвореност; регистрация в бюрото по труда; работа на няколко места и влияние на взаимоотношенията вкъщи. 5. Здравословно състояние на членовете на семейството, увреждане (съгласно представени медицински документи), злоупотреба с алкохол, цигари, наркотици и други (посочва се източникът на информацията) и отражението им върху развитието на семейството и децата. 6. Социална интеграция на семейството - участие в живота на общността; социален и приятелски кръг. ІV. ПОТЕНЦИАЛ НА РОДИТЕЛИТЕ 1. Основни грижи Осъзнаване на ролята на родителите за задоволяване на потребностите на детето и отговорността за това, обезпечаване на подслон, храна, облекло, избор на общопрактикуващ лекар, учебници, транспорт. 2. Осигуряване на сигурност за детето Осигуряване на адекватна закрила на детето от вредни фактори и опасности. 2.1. Осигуряване на безопасна среда в жилището - електричество, газ, остри предмети, домакински химикали, затворени шкафове, решетки на леглото и др.; 2.2. Надзор от страна на възрастен, придружаване до ........... (детска градина, училище, лечебно заведение и др.); 2.3. Описание на предоставяната грижа за детето - недопустимост на насилие и неглижиране, здравна култура и профилактика в домашна обстановка - употреба на алкохол, цигари, наркотици и др. 3. Емоционална близост 3.1. Емоционална топлота - изразяване на загриженост и чувства - радост, привързаност, удоволствие, осигуряване на емоционален комфорт, съвместни дейности и родителски отговорности, какво обичат да правят заедно, празници, свободно време, настроения, други. 4. Стимулиране Подпомагане и насърчаване обучението на детето и интелектуалното му развитие чрез поощряване, когнитивно стимулиране и създаване на социални възможности за изява. 4.1. Стимулиране на когнитивното развитие и потенциал на детето; 4.2. Насърчаване и участие в игрите на детето; 4.3. Осигуряване на възможности за образование; стимулиране на детето за участие в образователния процес; 4.4. Оказване помощ на детето да се справя с трудностите. 5. Стабилност на семейната и социалната среда Възможност на родителите да осигурят подкрепяща семейна среда, за да може детето да изгради и поддържа отношения на привързаност, които да го подпомогнат в създаването на бъдещи отношения и трайни емоционални връзки. 5.1. Подкрепяща среда за детето - роднини и/или близки, които могат да окажат съдействие и подкрепа при отглеждане и възпитание на детето; 5.2. Социални услуги в общността, подходящи за детето и неговото семейство; 5.3. Приятелски кръг, оказващ положително влияние и подпомагащ емоционалното развитие на детето; 5.4. Силни и слаби страни на родителите по отношение на техния потенциал за родителство. V. ЗАКЛЮЧЕНИЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА КОНКРЕТНИ ДЕЙСТВИЯ ЗА ПОДКРЕПА И/ИЛИ ПРЕДПРИЕМАНЕ НА МЕРКИ ЗА ЗАКРИЛА В синтезиран вид се описват нуждите на детето и мерките, които следва да се предприемат с цел осигуряване правата на детето. Например: 1. Насочване към подходящи социални услуги в общността. 2. Консултиране и информиране на детето в съответствие със степента на неговото развитие. 3. Насочване на детето към подходящи форми за ангажиране на свободното му време. 4. Консултиране на родителите или лицата, на които е възложено изпълнението на родителски функции, по въпроси на социалното подпомагане и социалните услуги. 5. Осигуряване на педагогическа, психологическа и правна помощ на родителите или лицата, на които са възложени родителски функции, по проблеми, свързани с отглеждането, възпитанието и обучението на децата. 6. Повишаване на родителския потенциал, умения за справяне с конфликти и кризи в отношенията. 7. Превенция на изоставянето - наличие или липса на констатирани рискове от изоставяне и мотивирано предложение до директора на дирекция "Социално подпомагане" за предприемане на мерки за предотвратяване на изоставянето. 8. Реинтеграция: 8.1. Наличие или не на предпоставки за стартиране на работа по реинтеграция; 8.2. Предложение за връщане на детето в семейството, продължаване на мерките за реинтеграция или за прекратяване на мерките за реинтеграция. 9. Услуги за задоволяване на потребностите на деца с увреждания. 10. Осигуряване на съдействие за подобряване на социално-битовите условия - отпускане на месечна или еднократна помощ, насочване към структури на общинската администрация, други. 11. Предприемане на мярка за закрила чрез настаняване извън семейството. 12. Не са установени рискове за детето по сигнала/отпадане на риска. Настоящият социален доклад е изготвен във връзка (със сигнал за нарушени права на дете, с предприемане на мярка за закрила, с работа по превенция на изоставянето, с работа по реинтеграция).
Изготвил: Социален работник от отдел "Закрила на детето" ...................... 20..... г. (............................................) (дата, месец, година) (име, фамилия, подпис) Съгласувал: Началник на отдел "Закрила на детето" ...................... 20..... г. (............................................) (дата, месец, година) (име, фамилия, подпис)
____________ 1 Данни по акт за раждане или лична карта (за деца, навършили 14 години)
|
ЛИСТ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ |
НА ПРИКЛЮЧЕН СЛУЧАЙ
|
Дата: | 1. Място на | |
наблюдението: | ||
2. Цел на посещението: | |
3. Установени факти: |
4. Произтекли от срещата задачи: |
(име, фамилия, длъжност, подпис) |