НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ И КАНАЛИЗАЦИОННИТЕ УСЛУГИ
Приета с ПМС № 73 от 04.04.2006 г.
Обн. ДВ. бр.32 от 18 Април 2006г., отм. ДВ. бр.6 от 22 Януари 2016г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 2. По реда на наредбата се регулират цените, по които В и К операторите:
1. доставят вода на потребителите;
2. отвеждат отпадъчните води;
3. пречистват отпадъчните води;
4. присъединяват потребителите към водоснабдителните системи;
5. присъединяват потребителите към канализационните системи.
Чл. 3. За осъществяване на правомощията си по ценовото регулиране Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, наричана по-нататък "комисията", извършва периодични регулаторни прегледи, които включват:
1. анализ и оценка на отчетна и прогнозна информация съгласно утвърдения бизнес план на В и К оператора;
2. съответствие между параметрите на бизнес плана на В и К оператора и предлаганите цени;
3. одобряване на прогнозни необходими приходи за В и К услугите съгласно утвърдения бизнес план на В и К оператора, включително икономически обосновани разходи за дейността и норма на възвръщаемост на капитала;
4. утвърждаване на цени въз основа на прогнозните доставени, отведени и пречистени годишни количества вода в бизнес плана на В и К оператора;
5. в случаите на регулиране по чл. 4, ал. 1, т. 2 - определяне продължителността на регулаторния период и стойностите на факторите, въз основа на които цените се изменят по време на регулаторния период.
Чл. 4. (1) Комисията прилага следните основни методи на ценово регулиране:
1. "Норма на възвръщаемост на капитала" ("разходи плюс"), при който комисията утвърждава цени и наблюдава текущо фактическите стойности на необходимите приходи на В и К оператора и техните компоненти; регулаторният период е не по-кратък от една година; следващ регулаторен преглед се извършва по инициатива на комисията или на В и К оператора при съществени отклонения между одобрени и действителни разходи и/или възвръщаемост по преценка на комисията; по време на регулаторния период цените могат да бъдат изменяни при наличие на обстоятелства, чието настъпване не е било възможно да бъде предвидено при утвърждаването на цените;
2. регулиране чрез стимули, при което регулаторният период е от 3 до 5 години:
а) "Горна граница на цени", при който комисията утвърждава цени на В и К оператора за първата година от регулаторния период и ги изменя в края на всяка година от регулаторния период с инфлационен индекс, намален с коефициент за подобряване ефективността на В и К оператора, по следната формула:
Цt = Ц (t-1) x (1 + И - X) t,
където:
Ц са цените на В и К оператора;
И е инфлацията за предходен период, която влияе върху разходите на В и К оператора;
t - времевият индекс;
X - коефициентът за подобряване на ефективността;
б) "Горна граница на приходи", при който комисията утвърждава необходими приходи на В и К оператора за първата година от регулаторния период и ги изменя в края на всяка година от регулаторния период с инфлационен индекс, намален с коефициент за подобряване ефективността на В и К оператора, и с разлики между прогнозните и действителните необходими приходи, породени от разликата между прогнозните и действителните показатели за промените в количествата доставени, отведени и/или пречистени води и за броя на потребителите за предишни ценови периоди, по следната формула:
НПt = НП (t-1) x (1+И - Х) t +/- Z,
където:
НП са необходимите приходи на В и К оператора;
И е инфлацията за предходен период, която влияе върху разходите на В и К оператора;
t - времевият индекс;
X - коефициентът за подобряване на ефективността;
Z са разликите между прогнозни и действителни необходими приходи, породени от разликата между прогнозните и действителните показатели за промените в количествата доставени, отведени и/или пречистени води и за броя на потребителите за предишни ценови периоди.
(2) Въз основа на достигнатите нива на показателите за качество на водоснабдителните и канализационните услуги на В и К операторите комисията утвърждава годишни целеви нива на показателите за качество. Утвърдените необходими приходи, съответно цени, осигуряват достигането на тези нива за качество на В и К услугите.
Чл. 5. (1) Счетоводството на В и К операторите се осъществява и финансовите отчети се съставят в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти.
(2) За целите на регулирането В и К операторите водят отделна счетоводна отчетност за всяка дейност и звено съгласно чл. 15 ЗРВКУ.
(3) Правилата за водене на разделно счетоводство за целите на регулирането се приемат с решение на комисията съгласно чл. 16 ЗРВКУ.
(4) Правилата по ал. 3 представляват Единна система за счетоводно отчитане (ЕССО) за целите на регулирането, която осигурява стандартизиран подход в счетоводната система на В и К операторите.
(5) Формата и съдържанието на финансовите отчети за регулаторни цели са неразделна част от ЕССО.
(6) Водоснабдителните и канализационните оператори прилагат ЕССО чрез сметкоплан, приет от комисията.
(7) Финансовите отчети за регулаторни цели се придружават от доклади и допълнителна информация, показваща спазването на всички разпоредби на наредбата, както и на показателите за качество на В и К услугите.
(8) Комисията дава задължителни указания за формата и съдържанието на информацията, необходими за целите на ценообразуването.
(9) Правилата по ал. 3, сметкопланът по ал. 6 и финансовите отчети по ал. 7 се изменят по преценка на комисията или по предложение на В и К операторите.
(10) Правилата по ал. 9 се прилагат от началото на календарната година, следваща датата на приемането им или на тяхното изменение.
Чл. 6. (1) Комисията утвърждава цени на В и К услугите, както следва:
1. цена за доставяне вода на потребителите в левове за кубически метър;
2. цена за отвеждане на отпадъчни и дъждовни води в левове за кубически метър;
3. цена за пречистване на отпадъчни води в левове за кубически метър.
(2) Цените за присъединяване към водоснабдителната и канализационната система се определят в левове за присъединен обект.
Глава втора.
ОБРАЗУВАНЕ НА ЦЕНИТЕ
Раздел I.
Ценообразуващи елементи
Чл. 9. Необходимите годишни приходи на В и К оператора включват разходи, подлежащи на утвърждаване от комисията, и възвръщаемост на инвестирания капитал по следната формула:
НП = Р + (РБА x НВ),
където:
НП са необходимите годишни приходи, хил. лв.;
Р - признатите годишни разходи за дейността на В и К оператора, хил. лв.;
РБА е регулаторната база на активите, хил. лв.;
НВ - нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период, %.
Чл. 10. (1) Видовете разходи, които са пряко свързани с предоставяне на В и К услуги и могат да бъдат включени в необходимите приходи, се определят с указанията по чл. 5, ал. 8.
(2) Признатият размер на разходите по ал. 1 се утвърждава от комисията.
(3) Водоснабдителният и канализационният оператор представя обосновка за всички или за отделни разходи, както и за връзката им с изпълнението на бизнес плана.
(4) В цените могат да се включват икономически обоснованите разходи съгласно чл. 13, ал. 1, т. 2 ЗРВКУ, както и други разходи, предвидени в действащото законодателство.
(5) За целите на ценовото регулиране комисията не включва в признатите разходи:
1. разходи, които не са свързани с предоставяне на В и К услуги;
2. разходи, за които комисията обосновано приема, че не са в интерес на потребителите, или разходи, които не са необходими за изпълнение на регулираната дейност на В и К оператора;
3. корпоративния
данък върху печалбата;
4. санкции и/или глоби, наложени от държавни органи или от комисията, както и лихви за забавяне, неустойки и други плащания, свързани с неизпълнение по сключени договори.
Чл. 11. Регулаторната база на активите, пряко свързани с В и К услугите, е признатата стойност на активите, върху която В и К операторът получава възвръщаемост от вложения капитал, и се изчислява по следната формула:
РБА = А - Ф - Ам + ОК + Инв,
където:
РБА е регулаторната база на активите, хил. лв.;
A - признатата стойност на активите, които се използват и имат полезен живот, хил. лв.;
Ф - признатата стойност на активите, които са придобити по безвъзмезден начин, хил. лв.;
Ам - натрупаната амортизация за изтеклия период на използване върху призната стойност на активите за извършване на В и К услуги, хил. лв.;
ОК - необходимият оборотен капитал, хил. лв.;
Инв - прогнозният среден размер на инвестициите, одобрени от комисията, които ще бъдат извършени през регулаторния период, в случаите на регулиране по чл. 4, ал. 1, т. 2.
Чл. 12. (1) Нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период е равна на прогнозната среднопретеглена цена на капитала (СПЦК). Среднопретеглена цена на капитала е утвърдената от комисията норма на възвръщаемост на привлечения и на собствения капитал на В и К оператора, претеглена според дела на всеки от тези източници на финансиране в утвърдената целева структура на капитала.
(2) Нормата на възвръщаемост на капитала се определя като реална норма преди данъчно облагане по следната формула:
|
|
|
|
(НВСК) |
|
|
|
|
HB |
= |
ДСК |
x |
_________________________ |
+ |
ДПК |
x |
НВПК, |
|
|
|
|
1 - ДС/100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
където:
НВ е нормата на възвръщаемост на капитала преди данъчно облагане, %;
ДСК - делът на собствения капитал в общия капитал;
НВСК - нормата на възвръщаемост на собствения капитал след данъчно облагане, %;
ДС - данъчната ставка на корпоративния
данък върху печалбата, %;
ДПК - делът на привлечения капитал в общия капитал;
НВПК - нормата на възвръщаемост на привлечения капитал, %.
Раздел II.
Разпределяне на необходимите приходи по групи потребители
Чл. 13. (1) Водоснабдителните и канализационните оператори могат да предлагат за утвърждаване от комисията цени на водоснабдителните и канализационните услуги по групи потребители в зависимост от:
1. доставените, отведените и пречистените количества вода;
2. технологията на добиване и доставяне на водата и съответния максимален размер на допустимите общи загуби на вода според годишните целеви нива на показателите за качество на В и К услугите, определени от комисията съгласно бизнес плана на В и К оператора;
3. обосновано разпределени разходи към всяка група потребители;
4. степента на замърсяване на отведените и пречистените отпадъчни води.
(2) Цените на водоснабдителните и канализационните услуги се определят по групи потребители съгласно раздел III.
Раздел III.
Образуване на цени
Глава трета.
РЕД ЗА ВНАСЯНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА ЦЕНИ. УТВЪРЖДАВАНЕ, ОПРЕДЕЛЯНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА ЦЕНИ
Чл. 19. (1) Водоснабдителните и канализационните оператори подават заявления до комисията по утвърдени от нея образци за утвърждаване на:
1. цени и необходимите приходи, както и всички свързани с тях показатели и коефициенти за изменението им по време на регулаторния период;
2. изменение на действащи цени;
3. друго, свързано с правомощията на комисията по ценовото регулиране.
(2) Заявленията по ал. 1 се подават не по-късно от 4 месеца преди изтичането на стария ценови период или влизането в сила на предлаганото утвърждаване или изменение на утвърдените цени.
(3) Процедура за преразглеждане на цените се открива от комисията служебно или по искане на В и К оператора, когато възникне непредвидено или непредотвратимо събитие от извънреден характер, което съществено променя приходите и икономически обоснованите разходи на В и К оператора. Комисията с решението си по подаденото заявление се произнася и за наличието или липсата на посочените обстоятелства.
Чл. 20. (1) Заявлението и приложенията към него включват информация за 12-месечен отчетен период, наречен базисна година, с цел преглед на всички елементи на разходите и приходите, имащи отношение към определянето на съответните им нива за следващия регулаторен или ценови период.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. годишният финансов отчет за предходната година с всичките му съставни части, изготвен в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти, заверен от регистриран одитор;
2. финансово-счетоводна информация в съответствие с чл. 5, ал. 5, 7 и 8 за базисната година;
3. технико-икономически данни, включително месечни отчети за продажбите през базисната година, както и всяка друга информация, свързана с предлаганите за утвърждаване цени, изисквана в съответствие с чл. 5, ал. 8;
4. информация по групи потребители за базисната година, включително брой на потребителите, продажби на вода, приходи и информация, свързана с фактурирането;
5. други данни, които се считат за уместни от В и К оператора в подкрепа на подаденото заявление или са изискани от комисията;
6. доказателства за изпълнение на задължението по чл. 18.
(3) Водоснабдителният и канализационният оператор може да коригира и представи отделно с обосновка известни и поддаващи се на измерване елементи на разходите и приходите от базисната година, която включва финансови данни и данни за дейността. За всяка корекция в данните от базисната година се изисква информация, която доказва необходимостта от корекцията и може да включва:
1. нови активи, които ще бъдат полезни и пуснати в експлоатация през следващия ценови период;
2. промяна на прогнозния брой потребители, което ще доведе до промяна на разходите за предоставяне на услугата;
3. промяна на разходите, които не са били отчетени в базисната година;
4. промени в задължения към държавата (такси,
данъци и др.), които водят до промени в нивата на разходите или в нормата на възвръщаемост;
5. привеждане на продажбите от базисната година, за която са били налице необичайни метеорологични условия, към нормалните, когато тези условия са повлияли върху продажбите;
6. разлики между прогнозните и действителните разходи, директно прехвърляеми от предходния период.
(4) Документите по ал. 2 се представят в комисията на хартиен носител, заверени с подписи и печат на В и К оператора. Информацията по ал. 2, т. 2, 3 и 4 се представя и на електронен носител.
Чл. 21. (1) Работната група, назначена за проучване на преписката, в 7-дневен срок проверява заявлението за съответствие с изискванията на наредбата.
(2) При установено несъответствие с изискванията от формална страна се изпраща писмено съобщение до заявителя да отстрани допуснатите нередовности.
(3) Ако в 7-дневен срок от получаване на съобщението по ал. 2 заявителят не отстрани нередовностите, заявлението не се разглежда от комисията и с резолюция на председателя преписката се прекратява и архивира.
(4) Заявителят се уведомява писмено, че заявлението няма да бъде разгледано.
Чл. 22. (1) Проучването на преписката се извършва в сроковете по чл. 39, ал. 1 от Устройствения правилник на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, приет с Постановление № 122 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 52 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 49 от 2005 г.).
(2) В определения срок за разглеждане на преписката се извършва регулаторният преглед по чл. 3.
(3) Работната група може служебно да проверява приложените към заявлението документи и информация.
(4) Работната група може да изисква от заявителя допълнителни данни и информация във връзка с изясняване на фактите по преписката.
Чл. 24. Проектът на решението съдържа:
1. продължителността на регулаторния период при регулиране чрез горна граница на цени или приходи;
2. необходимите приходи;
3. количествата доставени, отведени и/или пречистени води;
4. коефициента на ефективност;
5. стойността на регулаторната база на активите за регулаторни цели;
6. разрешената норма на възвръщаемост на капитала;
7. групите потребители;
8. цени на водоснабдителните и канализационните услуги.
Чл. 25. (1) След проведеното обществено обсъждане в срок не по-кратък от 14 дни комисията приема решение по заявлението на закрито заседание и го оповестява на страницата си в интернет.
(2) По преписки, които представляват фактическа и правна сложност, мотивите към решението по ал. 1 могат да бъдат приети и след вземане на решението, но не по-късно от 25 дни от провеждането на закритото заседание по ал. 1.
(3) Решението и мотивите към него се оповестяват по реда на чл. 23, ал. 2.
Чл. 26. (1) Заявителят се уведомява писмено за взетото решение в 3-дневен срок от приемането му. Когато мотивите са приети по реда на чл. 25, ал. 2, за тях адресатът на решението се уведомява в 3-дневен срок от изготвянето им.
(2) Водоснабдителните и канализационните оператори публикуват утвърдените цени в един централен и в един местен всекидневник в 7-дневен срок след получаване на решението, както и ги оповестяват на интернет страницата си.
(3) Новите цени влизат в сила от 1-во число на следващия месец. Когато комисията взема решение за промяна в цените, със заявлението си В и К операторът може да поиска определяне на по-късна дата за въвеждане на новите цени. В този случай с решението си комисията определя датата за въвеждане на новите цени.
§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Базисна година" е предходната календарна година или 12-месечен период, предхождащ внасянето на предложението, за която В и К операторът представя информация за регулираната услуга, използвана като основа за определяне на цени.
2. "Възвръщаемост на инвестирания капитал" е произведението от регулаторната база на активите и нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период.
3. "Годишни количества вода" се измерват от измервателни устройства на входа и на изхода на водоснабдителните и канализационните системи в точките, в които се определят количествата доставена, отведена и пречистена вода.
4. "Коефициент за подобряване на ефективността" е целевата стойност за подобряване ефективността на В и К оператора, задавана от комисията.
5. "Необходими приходи" са приходите, от които се нуждае В и К операторът за предоставяне на определено ниво на услуги и постигане на разрешената норма на възвръщаемост.
6. "Полезен живот" е срокът, за който комисията приема, че даден актив може да бъде амортизиран.
7. "Призната стойност на активите" е одобрената от комисията стойност на активите, които имат полезен живот и се използват за осъществяване на В и К услугите при образуване и утвърждаване на цените.
8. "Регулаторен период" е периодът между два регулаторни прегледа.
9. "Структура на капитала" изразява относителните дялове на собствения и на привлечения капитал в общия размер на капитала на В и К оператора.
10. "Цена за доставяне на вода на потребителите" е цената, чрез която се покриват разходите на В и К оператора и се осигурява възвръщаемост на капитала.
11. "Цена за отвеждане на отпадъчни води" е цената, чрез която се покриват разходите на В и К оператора и се осигурява възвръщаемост на капитала.
12. "Цена за пречистване на отпадъчни води" е цената, чрез която се покриват разходите на В и К оператора и се осигурява възвръщаемост на капитала.
13. "Ценови период" е период, през който цените остават непроменени - обикновено календарна година.
14. "Звено" е обособена част от организационната структура на В и К оператора.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 2. С влизането в сила на наредбата се прилага методът "норма на възвръщаемост на капитала" ("разходи плюс") за цените на всички В и К оператори. Комисията взема решение за прилагане на методи на регулиране чрез стимули.
§ 3. До въвеждането на правилата за счетоводно отчитане по чл. 5 регулирането на цените се осъществява съгласно правила, приети от комисията.
§ 4. Наредбата се приема на основание чл. 13, ал. 5 ЗРВКУ.
§ 5. Цените, по които лицата по чл. 2 ЗРВКУ купуват, отвеждат и пречистват води на/от други лица по същия член, подлежат на регулиране по ЗРВКУ и по наредбата.
§ 6. Измервателните устройства (разходомери), чрез които се измерват водните количества, трябва да отговарят на изискванията на Закона за измерванията и на нормативните актове по прилагането му.
§ 7. Класът на точност на устройствата за измерване на води в напорен режим е 2, а за устройства в безнапорен режим - 5.
§ 8. Измервателните устройства за диаметри над 150 mm са електронен тип, който да позволява архивиране на измерените водни количества и на ситуациите, при които се променя точността на измерване при несанкционирана намеса, изключване на датчиците, промяна на параметрите на измервателните устройства и спиране на електрозахранването им.
§ 9. Измервателните устройства се поставят на входа и на изхода на водоснабдителните системи в точките, в които се определят загубите на вода.
§ 10. Годишните количества вода на входа на водоснабдителните системи по чл. 14, ал. 2 се определят като сума от максималните експлоатационни дебити по проект на водовземните съоръжения от повърхностния и/или подземния воден обект в случаите, когато измервателни устройства липсват и/или не отговарят на изискванията на § 6, 7 и 8.