НАРЕДБА № 39 ОТ 10 АПРИЛ 2006 Г. ЗА СТРОИТЕЛСТВО В ГОРИТЕ И ЗЕМИТЕ ОТ ГОРСКИЯ ФОНД
Издадена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на земеделието и горите и Министерството на околната среда и водите
Обн. ДВ. бр.38 от 9 Май 2006г., отм. ДВ. бр.68 от 15 Август 2014г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 2. Наредбата се прилага за всички гори и земи от горския фонд независимо от тяхната собственост.
Чл. 5. (1) Строителството на обектите по чл. 81, ал. 1, т. 2 ЗГ се допуска въз основа на виза, издадена от главния архитект на общината.
(2) Строителството на обектите по чл. 81, ал. 1, т. 1 и 3 ЗГ се допуска въз основа на подробен устройствен план (ПУП).
(3) Изграждането на обектите по чл. 81, ал. 4 ЗГ се допуска въз основа на ситуационна скица - копие от кадастралната карта, кадастрален план или карта на възстановената собственост с обозначено местонахождение или трасе на обекта.
Глава втора.
НОРМАТИВИ ЗА СТРОИТЕЛСТВО НА ГОРСКИ ПЪТИЩА
Раздел I.
Подразделение и класификация на горските пътища
Чл. 6. (1) В зависимост от функционалното им предназначение горските пътища се подразделят на следните категории:
1. горски автомобилни - за свързване на горските територии помежду им или с републиканските и местните пътища;
2. горски тракторни и коларски - за обслужване на сечищата и други горскостопански обекти.
(2) Горските автомобилни пътища в зависимост от транспортно-експлоатационното си и техническо ниво се класифицират на четири степени:
1. първа степен - средногодишен обем на дърводобива над 18 000 m3, интензивност на движението от 21 до 100 оразмерителни автомобила (ОА) на ден (ОА/ден); настилка с асфалтобетоново покритие;
2. втора степен - средногодишен обем на дърводобива от 8000 до 18 000 m3, интензивност на движението от 11 до 20 ОА/ден; настилка с асфалтобетоново покритие или повърхностна обработка;
3. трета степен - средногодишен обем на дърводобива от 2000 до 8000 m3, интензивност на движението от 6 до 10 ОА/ден; настилка с асфалтобетоново покритие, повърхностна обработка или трошенокаменна настилка;
4. четвърта степен - средногодишен обем на дърводобива до 2000 m3, интензивност на движението до 5 ОА/ден; пътища без настилка или стабилизирано земно платно от местни или кариерни материали.
(3) Тракторните и коларските горски пътища в зависимост от начина на извозване на дървените материали се разделят на две групи:
1. първа група - дървените материали се извозват, натоварени изцяло на транспортното средство;
2. втора група - дървените материали се извозват чрез влачене по терена.
(4) Временни горски пътища са автомобилните пътища от четвърта степен, тракторните и коларските пътища.
Раздел II.
Горски автомобилни пътища
Чл. 7. (1) Нормативите за основните геометрични елементи на горските автомобилни пътища се определят в зависимост от тяхната степен, характер на терена и проектна скорост съгласно приложение № 1.
(2) Теренът в зависимост от характера му се разделя на три категории:
1. равнинен - с преобладаващ напречен наклон до 15 % и надлъжен наклон до 3 %;
2. хълмист - с преобладаващ напречен наклон от 15 до 30 % и надлъжен наклон от 3 до 5 %;
3. планински - с преобладаващ напречен наклон над 30 % и надлъжен наклон над 5 %.
(3) Когато теренът променя характера си, за отделни участъци от пътя в рамките на една степен горски автомобилен път се допускат участъци с различни категории с дължина не по-малка от 1 km.
(4) При тежки теренни, геоложки или други условия се допуска прилагане на елементи за по-долна степен на отделни участъци от пътя.
Чл. 8. (1) При тежки теренни условия се допуска увеличение на надлъжния наклон с 2 % на разстояние до 250 m и еднократно на пътна отсечка с дължина 1 km за пътища от първа, втора и трета степен и с 4 % за пътища от четвърта степен.
(2) При надлъжни наклони над 7 % на всеки 2 до 2,5 km се проектират участъци с надлъжен наклон 2-3 % и дължина 150 до 200 m, в които се изграждат площадки за спиране на превозните средства.
(3) Минималният надлъжен наклон с оглед отводняването на пътя е 0,5 %.
(4) За пътища от трета и четвърта степен се допуска намаляване минималните радиуси на вертикалните криви за:
1. изпъкнали - до 500 m;
2. вдлъбнати - до 250 m.
(5) При разнопосочни хоризонтални криви се предвижда минимален задължителен прав участък 15 m, а при еднопосочни се допуска допиране на хоризонталните криви, но не и застъпване или пресичане. Радиусите на две съседни криви следва да са близки по стойност или в съотношение не по-голямо от 1:3.
(6) При всички хоризонтални криви с радиус под 250 m се проектира уширение на настилката за пътища от първа, втора и трета степен и уширение на пътното платно за пътища от четвърта степен. Уширенията могат да се изграждат от вътрешната, външната или от двете страни на кривата. При серпентини 1/3 от уширението е от външната и 2/3 - от вътрешната страна на кривата.
(7) На всеки 150 до 200 m по дължината на пътя се проектират уширения за разминаване с дължина 20 m и широчина 2 m за пътища от втора степен и 2,5 m - за трета и четвърта степен.
(8) При възможност на всеки 500 m по дължината на пътя се проектират технологични обръщала с размери, позволяващи смяна на посоката на движение.
(9) За осигуряване отводняването на пътя и безопасността на движението пътното платно се оформя с напречни наклони:
1. в прав участък:
а) за двулентовите пътища - двустранен наклон - 2 %;
б) при еднолентовите пътища - едностранен наклон - 2 % за асфалтобетонови покрития и 3 % за трошенокаменни и баластрени;
2. в крива - едностранен наклон от 2 до 6 % в зависимост от радиуса;
3. банкетът в права е с наклон 4 % , а в крива - от 4 до 6 % в зависимост от радиуса;
4. промяна на напречния наклон се прави посредством преходна крива за пътищата от първа степен и преходна рампа за пътищата от втора, трета и четвърта степен; за оси на въртене се използват оста на пътя или вътрешният ръб на настилката.
Чл. 9. (1) Кръстовищата на горски пътища с републиканските и местните пътища, когато са допустими, се разрешават, проектират и изграждат при спазване на изискванията на Закона за пътищата и Наредба № 1 от 2000 г. за проектиране на пътища (ДВ, бр. 47 от 2000 г.).
(2) Кръстовища между горски пътища се изпълняват с минимален радиус на завиване 15 m в посока на превоза на материалите и 10 m в обратната посока. Минималният ъгъл на включване е 70 g за пътищата от първа, втора и трета степен и 50 g за пътищата от четвърта степен.
Раздел III.
Горски тракторни и коларски пътища
Чл. 10. (1) Нормативите за основните геометрични параметри на горските тракторни пътища се определят в зависимост от тяхната група и типа на движещите се по тях трактори съгласно приложение № 2.
(2) При липса на напречен наклон на пътя се изграждат напречни отводнителни канавки (улами).
Чл. 11. (1) Горските тракторни пътища и коларските пътища от първа група се изграждат с оформяне на земно платно.
(2) Горските коларски пътища от втора група се изграждат чрез разчистване на трасето без оформяне на пътно платно, като пъновете се изрязват наравно с терена.
Чл. 12. (1) Нормативите за основните геометрични параметри на горските коларски пътища се определят в зависимост от тяхната група съгласно приложение № 3.
(2) Минималните радиуси за хоризонтални и вертикални криви и за двете групи коларски пътища са без ограничения.
Глава трета.
НОРМАТИВИ ЗА СТРОИТЕЛСТВО НА СГРАДИ
Чл. 13. (1) Частта от поземления имот, в която могат да се изграждат сгради, постройки и съоръжения по чл. 81, ал. 1 ЗГ, представлява двор за застрояване и се определя с подробен устройствен план.
(2) Площта на двора за застрояване може да достигне до 10 % от площта на поземления имот, но не повече от 3 da. Местоположението на двора за застрояване се определя съобразно възможностите за осигуряване на необходимата техническа инфраструктура - транспортен достъп, водоснабдяване, отвеждане, заустване и пречистване на използваните води, електроснабдяване и др.
Чл. 15. (1) Сградите и постройките се разполагат на разстояние най-малко 4 m от границите между два съседни горски имота.
(2) Ремонтни работилници и складове, навеси, за отглеждане на дивеч, риболюпилни и селскостопански ферми и други подобни стопански постройки се изграждат до иглолистни горски масиви на разстояние най-малко 50 m, а до широколистни - 20 m.
Глава четвърта.
ЕЛЕКТРОПРОВОДНИ ЛИНИИ, ДАЛЕКОСЪОБЩИТЕЛНИ ЛИНИИ И ТРЪБОПРОВОДИ
Чл. 19. (1) Електропроводни линии се изграждат при спазване на изискванията за устройство и експлоатация на електроенергийната система, определени с наредбите и правилата по чл. 83 от Закона за енергетиката (ЗЕ).
(2) Газопроводите и съоръженията към тях се проектират и изграждат при спазване на изискванията за устройство и безопасна експлоатация и на техническите правила и нормативи за проектиране, изграждане и ползване, определени с наредбите по чл. 200 ЗЕ.
(3) Размерът, разположението и специалният режим за упражняване на сервитутите на енергийни обекти по чл. 19, ал. 1 и 2 се определят от Наредба № 16 от 2004 г. за сервитутите на енергийни обекти (ДВ, бр. 88 от 2004 г.).
Глава пета.
УСЛОВИЯ ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО НА СГРАДИТЕ И СЪОРЪЖЕНИЯТА ПО ЧЛ. 81, АЛ. 4 ЗГ
Чл. 21. Изграждането на сградите и съоръженията по чл. 81, ал. 4 от Закона за горите в горите и земите от горския фонд се допуска при спазване на:
1. предвижданията на лесоустройствения проект, план или програма за горите и земите от горския фонд;
2. ограничителния режим, определен с категоризацията на горите и земите от горския фонд съгласно чл. 4 ЗГ;
3. режима на защитените територии, определен в ЗЗТ, заповедите за обявяване и плановете за управлението им;
4. предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план, парцеларен план или ситуационна скица, издадена от съответната техническа служба.
Чл. 22. (1) Изграждането на сградите и съоръженията по чл. 81, ал. 4 от Закона за горите в горите и земите от горския фонд се планира съобразно нуждите за тяхното управление, възпроизводство, ползване и опазване.
(2) Изграждането на сградите и съоръженията по чл. 81, ал. 4 от Закона за горите в защитните и рекреационни гори и земи от горския фонд се допуска в съответствие с установения режим за тяхното управление, възпроизводство и ползване.
(3) Видът и характерът на строителството в горите и земите, включени в защитените територии, се определят съгласно ЗЗТ, заповедите им за обявяване и плановете за управление.
(4) Когато една и съща територия попада под няколко ограничителни режима, се прилага по-строгият режим.
Глава шеста.
СЪГЛАСУВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИОННИ ПРОЕКТИ ЗА СТРОИТЕЛСТВО
Чл. 25. (1) За съгласуване на строителството на обекти по чл. 81, ал. 1 ЗГ се подава заявление до началника на НУГ, както следва:
1. от директора на съответните структури на НУГ - за държавния горски фонд;
2. от кмета на общината - за общинския горски фонд;
3. от физическото или юридическото лице, собственик на имота - за останалия горски фонд.
(2) Заявлението съдържа данни за:
1. вида, предназначението и категорията на строежа съгласно ЗУТ;
2. местоположение на обекта - местност, землище на населено място и неговия функционален тип, община, област, отстояние от границите на устройствения план на населеното място, отстояние от републиканската пътна мрежа, от промишлени, курортни и вилни зони и от други най-близки съществуващи обекти;
3. размер и граници на двора на застрояване (трасето на линейния обект);
4. размер и граници за спомагателни и допълнителни терени за хумусни депа за временно ползване и площадки за рекултивация;
5. размер на ивицата горска площ по дължина на трасето за линейни обекти, която може да се ползва при определени ограничения, както и вид и характер на тези ограничения;
6. вид и характер на ограниченията при стопанисване и ползване на горската площ, включена към сервитутните зони на обекта;
7. наличието на защитени територии, както и за ограниченията и забраните, наложени в тях, съответно по реда на ЗЗТ.
(3) Към заявлението се прилагат:
1. документ за собственост на имота;
2. копие от документ за самоличност или удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация и копие от код по БУЛСТАТ на заявителя;
3. скица на поземления имот - копие (извадка) от кадастрална карта, кадастрален план или карта на възстановената собственост;
4. становище на директора на държавното лесничейство или държавната дивечовъдна станция за допустимостта на предвижданото строителство;
5. скица-копие от лесоустройствения проект в М 1:10 000 за местоположението на обекта спрямо съседните имоти и съществуващата инфраструктура, издадена и/или заверена от държавното лесничейство;
6. таксационна характеристика на горите и земите от горския фонд, върху които се предвижда строителство, издадена и/или заверена от държавното лесничейство;
7. задание за изработване на подробен устройствен план в случаите, когато няма действащ такъв;
8. становище на техническата служба при общината относно изградените инженерни мрежи, комуникации и подземни съоръжения, засягащи площадката или трасето; при наличие на изградени съоръжения се прилага копие от кадастъра (подземен и/или надземен);
9. решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за одобряване на инвестиционно предложение или решение да не се извършва ОВОС, издадени в случаите и по реда на ЗООС, и/или писмено съгласие по реда на ЗЗТ;
10. доказателства за законността на извършеното строителство, когато се иска преустройство или разширение (пристрояване, надстрояване) на съществуващ за обект по чл. 81, ал. 1 ЗГ;
11. документ за платена такса съгласно Тарифата за таксите за административни и технически услуги, приета с ПМС № 266 от 3.ХII.1998 г. (ДВ, бр. 146 от 1998 г.)
Чл. 26. (1) Началникът на НУГ съгласува строителството на обекти по чл. 81, ал. 1 ЗГ в едномесечен срок от постъпване на заявлението по чл. 25.
(2) Съгласувателното писмо съдържа:
1. наименование на органа, който го издава;
2. името на инвеститора, местожителството/седалището на управление;
3. кратко описание на инвестиционното предложение;
4. правните и фактическите основания за постановяване на решението;
5. подробни мотиви, основани на преценяването на документите по чл. 25, ал. 2 и 3;
6. разпоредителна част;
7. дата на издаване, подпис.
(3) Началникът на НУГ отказва съгласуване на строителството на обекти по чл. 81, ал. 1 ЗГ в случаите, когато не са представени документите или не са изпълнени изискванията по чл. 25, ал. 2 и 3.
Глава седма.
РАЗРЕШЕНИЕ ЗА СТРОЕЖ
Чл. 28. Разрешение за строеж за обекти по чл. 81, ал. 1 ЗГ се издава за:
1. изграждане на нови сгради и съоръжения;
2. пристрояване и надстрояване на съществуващи сгради и съоръжения;
3. реконструкция на съществуващи сгради и съоръжения;
4. промяна на функционалното предназначение на съществуващи сгради и съоръжения;
5. направа на огради в случаите, разрешени от ЗГ и Правилника за прилагане на Закона за горите и Закона за защитените територии.
Чл. 29. (1) Разрешение за строеж за обектите по чл. 81, ал. 1 ЗГ се издава по реда на ЗУТ по писмено заявление от лицата по чл. 25, ал. 1.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. документ за собственост;
2. положително становище по чл. 26 на началника на НУГ за извършване на исканото строителство;
3. виза за проектиране - в случаите по чл. 5, ал. 1;
4. одобрен инвестиционен проект по реда на ЗУТ.
Чл. 34. (1) За обекти по чл. 81, ал. 4 ЗГ не се изисква издаване на разрешение за строеж по реда на чл. 29.
(2) За изграждане на обекти по чл. 81, ал. 4 ЗГ разрешение се издава от:
1. държавното лесничейство или държавната дивечовъдна станция - за временни извозни горски пътища и спускове, временни горски въжени линии с дължина до 500 m, технико-укрепителни съоръжения за борба с ерозията и временни пожаронаблюдателни кули; ловно- и рибностопански съоръжения; архитектурни елементи за обслужване на отдиха и туризма; пещи за вар, жижни за въглища и др.; сглобяеми сгради и съоръжения за многократно използване без траен фундамент, които са преместваеми и обслужват горски, ловни и рибностопански дейности, за които се изисква разрешение за поставяне;
2. регионалното управление на горите - за временни автомобилни горски пътища, временни горски въжени линии с дължина над 500 m.
(3) Разрешението по ал. 2 за обекти в защитени територии се издава след съгласуване с Министерството на околната среда и водите.
Чл. 35. (1) За изграждане на обекти по чл. 81, ал. 4 ЗГ собствениците на гори и земи от горския фонд - физически и юридически лица, подават заявление до органа по чл. 34, ал. 2, комплектовано със следните документи:
1. документ за собственост;
2. скица (копие от лесоустройствения проект, план или програма) в подходящ мащаб с нанесена върху нея площадка или трасе на предвидения обект за строителство;
3. скица на поземления имот - копие (извадка) от кадастрална карта, кадастрален план или карта на възстановената собственост с нанесена върху нея площадка или трасе на предвидения обект за строителство;
4. таксационна характеристика на отделите и подотделите, в които попада площадката или трасето на обекта;
5. данни за общия дървесен запас на басейна, гравитиращ към проектирания обект и предвиденото ползване за десетилетието - при строителство на временни горски пътища, временни горски въжени линии и спускове.
(2) За изграждане на временни автомобилни горски пътища и временни горски въжени линии с дължина над 500 m държавните лесничейства подават до регионалните управления на горите искане, комплектовано с документи по ал. 1.
Глава осма.
ПРИЕМАНЕ НА СТРОИТЕЛСТВОТО И АДМИНИСТРАТИВЕН КОНТРОЛ
Чл. 37. (1) Националното управление по горите и неговите структури и държавните дивечовъдни станции упражняват контрол по изпълнение на строителство в горския фонд, свързано с управлението, възпроизводството, ползването и опазването на горите.
(2) Изградените обекти по чл. 81, ал. 4 ЗГ се приемат с протокол на комисия, назначена от началника на регионалното управление на горите.
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Оразмерителен автомобил" е автомобил с определено натоварване на задна и предна ос в КN (t), използван за еталонен при определяне степените на автомобилните горски пътища.
2. "Горски пътища" са трайни инженерни съоръжения с производствено предназначение. Те са необходими при стопанисване, залесяване, охрана и специални ползвания на горите, дърводобив и др.
3. При "еднопосочни хоризонтални криви" пътят в две последователни хоризонтални криви завива в една и съща посока.
4. При "разнопосочни хоризонтални криви" пътят в две последователни хоризонтални криви завива в различни посоки.
5. "Серпентина" е система от външни криви и преходни прави за свързване на две направления в случай, когато върховият ъгъл е много остър и свързването на полигоновите страни с кръгови криви, вписани в него, води до чувствително намаляване на дължината на пътното трасе и силно увеличаване на надлъжния наклон.
6. "Тежки теренни условия" са тези, при които има отвесни теренни форми, заблатеност, свлачища, срутища и др.
7. "Разстояние на видимост на настилката" е минималната отсечка от пътя, която трябва да бъде обхващаема от погледа на водача, за да може той сигурно да спре автомобила при внезапно появяване на препятствие, при мокра и чиста настилка.
8. "Разстояние на видимост на насрещен автомобил" е удвоеното разстояние на видимост на настилката.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 2. Започнати процедури по реда на Наредба № 19 от 1999 г. за строителство в горите и земите от горския фонд се довършват по досегашния ред.
§ 3. Наредбата се издава на основание чл. 81, ал. 2 от Закона за горите и отменя Наредба 18 от 1999 г. за нормативи за строителство в горите и земите от горския фонд ( ДВ, бр. 89 от 1999 г.) и Наредба № 19 от 1999 г. за строителство в горите и земите от горския фонд (ДВ, бр. 89 от 1999 г.).
§ 4. Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на земеделието и горите или на упълномощено от него лице.
§ 5. Указания по прилагане на наредбата дава министърът на земеделието и горите.
Приложение № 1 към чл. 5, ал. 1
Нормативи за основните геометрични елементи на горските пътища
Степен на пътя |
Първа |
Втора |
Трета |
Четвърта |
Характер на терена |
равнинен |
хълмист |
планински |
Р |
Х |
П |
Р |
Х |
П |
Р |
Х |
П |
|
(Р) |
(Х) |
(П) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Проектна скорост, km/h |
40 |
30 |
25 |
40 |
30 |
20 |
40 |
30 |
20 |
30 |
25 |
20 |
Брой на пътните ленти |
2 |
(1) |
2 |
(1) |
2 |
(1) |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
- пътните ленти, m |
3 |
(3,5) |
3 |
(3,5) |
3 |
(3,5) |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
3 |
3 |
3 |
- |
- |
- |
- пътното платно, m |
8 |
(6) |
8 |
(6) |
8 |
(6) |
5 |
5 |
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
- настилка, m |
6 |
(3,5) |
6 |
(3,5) |
6 |
(3,5) |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
3 |
3 |
3 |
- |
- |
- |
- банкетите, m |
1 |
(1,25) |
1 |
(1,25) |
1 |
(1,25) |
0,75 |
0,75 |
0,75 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
- |
- |
- |
- мостовете между |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
парапетите, m |
8 |
(6) |
8 |
(6) |
8 |
(6) |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
- мостовете между бордюрите, m |
6,5 |
(4,5) |
6,5 |
(4,5) |
6,5 |
(4,5) |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Разстояние на |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
видимост, m: |
|
|
|
|
|
|
35 |
25 |
20 |
25 |
20 |
15 |
- на настилката |
35 |
25 |
20 |
35 |
25 |
20 |
л 70 |
50 |
40 |
50 |
40 |
30 |
- на насрещния автомобил |
70 |
50 |
40 |
70 |
50 |
40 |
|
|
|
|
|
|
Максимален надлъжен наклон, %: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- по посока на извозване на |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
товарите |
7 |
8 |
8 |
7 |
8 |
9 |
7 |
8 |
9 |
7 |
8 |
9 |
- по посока, обратна на |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
посоката на извозване на |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
товарите |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
- в серпентини |
|
- |
3 |
(3,5) |
3,5 |
(4) |
- |
4 |
6 |
- |
4 |
6 |
- |
4 |
6 |
Максимален напречен наклон, %: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- в права |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
4 |
4 |
4 |
- в крива |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Минимален радиус на: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- хоризонтални криви, m |
60 |
(50) |
35 |
(30) |
30 |
(25) |
60 |
30 |
20 |
60 |
30 |
20 |
40 |
30 |
20 |
- изпъкнали вертикални криви, m |
1500 |
1000 |
1000 |
1500 |
1000 |
1000 |
1500 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
500 |
- вдлъбнати вертикални криви, m |
1000 |
500 |
500 |
1000 |
500 |
500 |
1000 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
- серпентини, m |
- |
30 |
20 |
- |
20 |
15 |
- |
20 |
15 |
- |
15 |
12 |
Забележки:
1. Цифрите (числата) в скоби се отнасят за пътищата от първа степен с намален габарит (3,5/6 m).
2. Проектната скорост на пътя е максималната безопасна скорост на единична кола при мокра и чиста настилка в участъците от пътя с най-неблагоприятни (в допустимите граници) геометрични елементи.
Приложение № 2 към чл. 8, ал. 1
Нормативи за основните геометрични параметри на горските тракторни пътища
Вид на тракторите |
Приспособени |
Специализирани |
|
селскостопански |
дърводобивни |
Група на тракторния път |
първа |
втора |
първа |
втора |
Широчина на пътя, m |
3,5 |
3,0 |
3,5 |
3,0 |
Максимални надлъжни наклони по посока на извозване на товарите, % |
25 |
30 |
30 |
35 |
- за къси отсечки до 100 m от пътя |
30 |
35 |
35 |
40 |
Максимални надлъжни наклони по посока, |
|
|
|
|
обратна на посоката на извозване на товарите, % |
15 |
10 |
20 |
15 |
- за къси отсечки до 100 m от пътя |
20 |
15 |
25 |
20 |
Максимален напречен наклон, % |
15 |
15 |
20 |
15 |
Препоръчителен напречен наклон, % |
5 |
- |
5 |
- |
Минимален радиус на хоризонталните криви, m |
20 |
15 |
15 |
15 |
Уширение на пътя в хоризонталните криви, m |
1,5 |
1,5 - 2 |
1 |
1,5 - 2 |
|
|
|
|
|
Приложение № 3 към чл. 10, ал. 1
Нормативи за основните геометрични параметри на коларските горски пътища
Група на коларския път |
Първа група |
Втора група |
Надлъжни наклони по посока на извозване на товарите, % |
20 |
30 |
- за къси отсечки до 50 m от пътя, % |
25 |
35 |
Надлъжни наклони по посока, обратна на посоката на извозване на товарите, % |
20 |
15 |
- за къси отсечки до 50 m от пътя, % |
25 |
20 |
Широчина на пътя, m |
2,5 |
2 |
|
|
|