ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ "БЪЛГАРО-ГЕРМАНСКИ ЦЕНТЪР ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ"
В сила от 01.07.2011 г.
Приет с ПМС № 189 от 04.07.2011 г.
Обн. ДВ. бр.53 от 12 Юли 2011г., отм. ДВ. бр.2 от 5 Януари 2024г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 2. Предприятието е юридическо лице със статут на държавно предприятие по смисъла на
чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, образувано със
Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ), със седалище София, ул. Триадица № 2, и клонове - териториални поделения.
Чл. 5. (1) Дейността на предприятието се финансира от:
1. собствени приходи от дейността;
2. средства от участие в проекти, финансирани по линия на Европейския съюз;
3. постъпления от продажба на изделия и услуги, които се произвеждат в рамките на обучението, с изключение на обученията, финансирани с публични средства;
4. дарения;
5. други източници.
(2) Изпълнението на публични задачи по чл. 60а, ал. 3 ЗНЗ се финансира със средства за активна политика на пазара на труда при условия, определени в Националния план за действие по заетостта, и с други публични средства, включително със средства от Европейския социален фонд по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007 - 2013 г.
(3) Средствата за изпълнение на публични задачи по Националния план за действие по заетостта се предоставят въз основа на сключен договор с Агенцията по заетостта.
Глава втора.
УПРАВЛЕНИЕ НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
Чл. 10. Органи на управление на предприятието са:
1. министърът на труда и социалната политика;
2. управителният съвет;
3. изпълнителният директор.
Раздел II.
Министър на труда и социалната политика
Чл. 11. Министърът на труда и социалната политика:
1. упражнява правата на собственост на държавата в предприятието;
2. определя членовете на управителния съвет и изпълнителния директор и сключва и прекратява договорите за управление с тях;
3. пряко или чрез определено от него лице контролира дейността на предприятието, на управителния съвет и на изпълнителния директор;
4. определя броя и седалищата на клоновете - териториални поделения на предприятието;
5. назначава одитор или одиторско предприятие за заверка на годишния финансов отчет и приема заверения годишен финансов отчет;
6. утвърждава годишната програма за дейността и развитието на предприятието;
7. внася в комисията по чл. 31, ал. 2 ЗНЗ проектните предложения за дейностите, осигуряващи изпълнението на публични задачи по чл. 60а, ал. 3 ЗНЗ, за одобряване и предлагане за финансиране и включване в Националния план за действие по заетостта;
8. утвърждава организационната структура на предприятието;
9. командирова със заповед изпълнителния директор и членовете на Управителния съвет;
10. взема решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, както и за разпореждане, учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи - частна държавна собственост, в съответствие с разпоредбите на Закона за държавната собственост и с Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост.
Раздел III.
Управителен съвет
Чл. 12. (1) Управителният съвет се състои от трима членове.
(2) Управителният съвет избира измежду членовете си председател и заместник-председател.
(3) За член на Управителния съвет може да бъде определен и държавен служител без право на възнаграждение в предприятието.
(4) В заседанията на Управителния съвет с право на съвещателен глас участват изпълнителният директор, директорите на клонове и представител на посолството на Федерална република Германия.
Чл. 13. Не може да бъде член на управителния съвет лице, което е:
1. осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
2. в йерархична връзка на ръководство и контрол със съпруг или съпруга, с лице, с което е във фактическо съжителство, с роднина по права линия до четвърта степен включително или по сватовство до четвърта степен включително;
3. едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация;
4. било член на управителен или контролен орган на юридическо лице, прекратено поради несъстоятелност през последните две години, предхождащи датата на решението за обявяване в несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори.
Чл. 14. (1) Министърът на труда и социалната политика сключва договор за управление с всеки от членовете на Управителния съвет за срок до 3 години.
(2) Договорът по ал. 1 може да бъде прекратен предсрочно:
1. по взаимно съгласие;
2. при осъждане на лишаване от свобода с влязла в сила присъда за престъпление от общ характер;
3. при обективна невъзможност за изпълнение на задълженията;
4. при смърт или поставяне под запрещение;
5. при съществено нарушаване или неизпълнение на задълженията, предвидени в закона, правилника или в договора за възлагане на управлението;
6. с тримесечно предизвестие на всяка от страните по договора;
7. при възникване на някое от обстоятелствата по чл. 13.
Чл. 17. Управителният съвет:
1. определя основните насоки и осъществява общо ръководство и контрол на дейността на предприятието;
2. приема мерки и дейности за изпълнение на политиката и развитието на предприятието;
3. приема годишна програма за дейността и развитието на предприятието през следващата година и я предлага за утвърждаване от министъра на труда и социалната политика;
4. приема организационната структура на предприятието и я предлага за утвърждаване от министъра на труда и социалната политика;
5. утвърждава вътрешни правила за дейността на предприятието;
6. приема щатното разписание на длъжностите в предприятието;
7. приема правилник за вътрешния ред на предприятието;
8. приема вътрешни правила за работната заплата в предприятието;
9. определя правомощията на изпълнителния директор за водене на преговори и сключване на договори на стойност над 100 000 лева;
10. ежегодно прави предложение до министъра на труда и социалната политика за назначаване на одитор или одиторско предприятие за заверка на годишния финансов отчет и за приемане на заверения годишен финансов отчет;
11. ежегодно одобрява проектни предложения за дейностите, осигуряващи изпълнението на публични задачи по чл. 60а, ал. 3 ЗНЗ, и ги предлага на министъра на труда и социалната политика за финансиране и включване в Националния план за действие по заетостта;
12. приема годишния финансов отчет на предприятието и го представя за одобряване от министъра на труда и социалната политика;
13. утвърждава ценоразписите за предоставяните стандартни услуги и ползването на инфраструктурата на териториалните поделения;
14. приема и представя за одобрение на министъра на труда и социалната политика ежегоден доклад за дейността и състоянието на предприятието;
15. изпълнява и други функции, свързани с управлението на предприятието, в съответствие с действащите нормативни актове.
Раздел IV.
Изпълнителен директор
Чл. 19. (1) Предприятието се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
(2) Министърът на труда и социалната политика сключва договор за управление с изпълнителния директор за срок до 3 години при спазване изискванията на чл. 13.
(3) Изпълнителният директор се освобождава преди изтичането на срока на договора за управление от министъра на труда и социалната политика на основанията съгласно чл. 14, ал. 2.
Чл. 20. (1) Изпълнителният директор:
1. представлява предприятието пред държавните органи, съдилищата и пред трети лица в страната и в чужбина;
2. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на предприятието в рамките на предоставените правомощия;
3. отчита се за своята дейност пред Управителния съвет;
4. утвърждава щатното разписание на длъжностите в предприятието след приемането му от Управителния съвет;
5. разработва и предлага на управителния съвет организационната структура на предприятието;
6. утвърждава системата за финансово управление и контрол на предприятието;
7. разработва и предлага на Управителния съвет вътрешни правила за работната заплата в предприятието;
8. назначава и освобождава директорите на клоновете - териториални поделения, след одобряване от Управителния съвет;
9. утвърждава длъжностните характеристики на работниците и служителите в предприятието;
10. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с работниците и служителите в централното управление;
11. командирова със заповед работниците и служителите от предприятието в чужбина, а служителите в централното управление - и в страната;
12. сключва договори, свързани с дейността на предприятието; договори на стойност над сто хиляди лева се сключват след одобряване от Управителния съвет;
13. одобрява вътрешните правила и процедури за функциониране и управление на дейностите в предприятието;
14. внася в Управителния съвет за утвърждаване ценоразпис за предоставяните стандартни услуги и ползването на инфраструктурата на клоновете - териториални поделения;
15. след получаване на писмена покана от министъра на труда и социалната политика организира разработването на проектни предложения по Националния план за действие по заетостта във връзка с изпълнението на публични задачи по чл. 60а, ал. 3 ЗНЗ и ги предлага за одобряване от Управителния съвет;
16. представя на Управителния съвет ежегоден доклад за дейността и състоянието на предприятието;
17. осъществява сътрудничество с български и международни институции и организации в области, свързани с дейността на предприятието;
18. осигурява условия за повишаване квалификацията на служителите и работниците в предприятието;
19. изпълнява и други функции, възложени му от министъра на труда и социалната политика и от Управителния съвет.
(2) Изпълнителният директор може да делегира правомощията си по ал. 1, т. 1, 2, 11, 12 и 17 на други длъжностни лица в предприятието след съгласуване с Управителния съвет.
Чл. 23. (1) В своята дейност изпълнителният директор се подпомага от съвет, състоящ се от представители на паритетен принцип на всички представителни организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище.
(2) Съветът консултира изпълнителния директор при вземане на решения и при осъществяване дейността на предприятието при спазване на принципите на откритост, публичност и прозрачност.
(3) Съветът заседава най-малко веднъж на три месеца.
(4) Съветът:
1. обсъжда плана и отчета за дейността на предприятието;
2. обсъжда предложения за участие на предприятието в програми и проекти, финансирани със средства от държавния бюджет или Европейския социален фонд по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007 - 2013 г.;
3. обсъжда необходимостта от тестване на иновативни практики и резултатите от прилагането им;
4. оценява ефекта от реализираните дейности през предходната година.
(5) Съветът взема решения с обикновено мнозинство от присъстващите.
(6) Съветът приема правила за дейността си.
Глава трета.
СТРУКТУРА И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
Чл. 24. (1) Структурата на предприятието включва:
1. централно управление;
2. клонове - териториални поделения, наричани по нататък "клонове".
(2) Броят и седалищата на клоновете се определят със заповед на министъра на труда и социалната политика.
Раздел II.
Централно управление
Чл. 26. (1) Клоновете:
1. провеждат обучения за:
а) придобиване на професионална квалификация на лица, навършили 16 години, обучения за придобиване на ключови компетентности и професионално ориентиране;
б) придобиване на професионална квалификация и ключови компетентности, подпомагащи интегрирането на безработни лица от групи в неравностойно положение на пазара на труда;
в) повишаване компетентностите на обучаващи на възрастни;
г) обучение на наставници, външни експерти и обучаващи на възрастни по конкретни професии;
2. изпълняват съпътстващи дейности по т. 1;
3. тестват иновативни практики с цел последващото им прилагане от други институции за професионално обучение;
4. създават партньорства с представители на бизнеса и на работниците и служителите за актуализиране и разработване на нови учебни програми, учебни материали, материали за професионално ориентиране и др.;
5. изготвят анализи и оценки на проведените обучения и подготвят статистическата информация;
6. опазват и поддържат материално-техническата база;
7. осъществяват деловодната дейност, опазването и съхраняването на документацията в архивни дела, отчитането на входящата и изходящата кореспонденция на клона;
8. регистрират се в Агенцията по вписванията и откриват разплащателна сметка;
9. подготвят годишния финансов отчет и оборотната ведомост на клона;
10. прилагат системата за финансово управление и контрол;
11. извършват счетоводно отчитане на приходите и разходите;
12. разчитат се пряко или по ред, определен от централното управление на предприятието, с републиканския бюджет и с бюджета на Националния осигурителен институт;
13. образуват и съхраняват трудовите досиета на работниците и служителите и ги поддържат в съответствие с изискванията на закона.
(2) Печатът на клоновете е същият като на предприятието, като в долната му част се изписва текстът "Клон - ...." и съответно името на града.
Чл. 27. (1) Клоновете се ръководят и представляват от директор, който се назначава и освобождава от изпълнителния директор след съгласуване с Управителния съвет.
(2) Директорът на клона:
1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на клона и носи отговорност за нея;
2. представлява клона;
3. сключва договори, свързани с дейността на клона, след упълномощаване от изпълнителния директор на предприятието;
4. подписва цялостната документация на клона: официална кореспонденция, финансови документи, документи за професионална квалификация и др.;
5. изготвя и предлага ориентиран към потребностите на пазара на труда годишен план за дейността на клона;
6. отговаря за спазване на системата за финансово управление и контрол;
7. изготвя предложение за ценоразпис за предоставяните стандартни услуги;
8. сключва, променя и прекратява трудовите договори с работниците и служителите на клона;
9. командирова със заповед работниците и служителите от клона в страната;
10. извършва разпореждане с краткотрайни активи на поделението в съответствие с действащото законодателство след разрешение от изпълнителния директор на предприятието;
11. изпълнява и други функции, възложени му със заповед на изпълнителния директор на предприятието.
(3) При отсъствие на директора той се замества от служител, определен от изпълнителния директор за всеки конкретен случай с писмена заповед, в която се посочва обемът на правомощията за времето на заместване.
Раздел IV.
Организация на работа
Чл. 31. (1) Служебната преписка подлежи на насочване според адреса или съдържанието й.
(2) Изпълнителният директор и директорите на клонове разпределят служебните преписки с резолюция до съответните служители. Резолюцията съдържа указания със срок за изпълнение, дата и подпис.
(3) При възлагане на служебна преписка на повече от един служител на първо място в резолюцията се изписва отговорният служител за нейното изпълнение.
(4) Служебните преписки се разпределят за работа веднага след постъпването им в предприятието.
§ 1. Правилникът се приема на основание чл. 60а, ал. 7 от Закона за насърчаване на заетостта.
§ 2. Изпълнението на правилника се възлага на министъра на труда и социалната политика.