В сила от 31.01.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Строител-монтажник"
Професионално направление: |
Наименование на професията: |
582040 |
Строител-монтажник |
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: |
5820401 |
Стоманобетонни конструкции |
Втора |
5820402 |
Метални конструкции |
Втора |
5820403 |
Сухо строителство |
Втора |
5820404 |
Дограма и стъклопоставяне |
Втора |
5820405 |
Изолации в строителството |
Втора |
|
|
|
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за входящо минимално образователно равнище за ученици и за лица, навършили 16 години
За придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Строител-монтажник" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието, младежта и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 08.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 09.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-1728 от 01.12.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 09.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище е:
- за ученици - завършено основно образование или завършен клас от средното образование при срок на обучението до 4 години (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В);
- за лица, навършили 16 години - завършен клас от средното образование или завършено средно образование при срок на обучението 1 година (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В).
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Строител-монтажник" с придобиване на втора степен на професионална квалификация не се изисква кандидатите да притежават по-ниска степен на професионална квалификация или професионален опит.
За лица, завършили обучение за придобиване на първа степен на професионална квалификация по професията "Помощник в строителството" и по други професии от професионално направление "Строителство", както и за лица с професионален опит по професията, се организира надграждащо обучение. Съдържанието на обучението се определя след сравнение на компетенциите и резултатите от ученето, описани в Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професията.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Придобилият втора степен на професионална квалификация по професията "Строител-монтажник" може да извършва подготвителни работи на строежа, монтира конструкциите на сградите и съоръженията от сглобяеми стоманобетонни елементи и метални конструкции. Участва при извършване на довършителни работи, като изпълнява преградни стени, окачени тавани, предстенни обшивки и облицовки, сухи подове и монтира различни видове дограма. Изпълнява вътрешни и външни, хидро-, топло- и пароизолации. Изпълнява дейности по енергийно саниране на ограждащите елементи на сградите: изолации на стени, на покриви, открити подове и подове над неотопляеми пространства.
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Строител-монтажник" могат да извършват дейности по заваряване при спазване на изискванията на Наредба № 7 от 2002 г. за условията и реда за придобиване и признаване на правоспособност по заваряване, издадена от министъра на образованието и науката (ДВ, бр. 100 от 2002 г.).
При изпълнение на трудовите дейности работникът носи отговорност за: повереното му имущество (техника, инструменти и материали); качествената изработка и съобразяването с изискванията на съответната поръчка; работата на екипа, опазването на своя живот и на останалите членове от екипа.
Строителят-монтажник трябва да: разчита отделните части на проекта, спазва размерите от проекта, техническите спецификации, използва справочна и каталожна литература, работи с първичните документи, съхранява поверената му документация.
Строителят-монтажник работи с универсални строителни инструменти (нивелир, мастар, отвес, ролетка, лопата, маламашка, мистрия, стоманена четка, клещи, отвертка, чук, трион и др.), използва и специфични строителни инструменти, различни електроинструменти, лека строителна механизация. Разчита техническите параметри, експлоатира правилно и поддържа в изправност машините и съоръженията, обучава се за работа с нови машини и съоръжения.
Работното време е стандартно, но с различна интензивност през отделните сезони. Възможна е работа на смени, извънредна работа, свързана с особеностите на технологичните процеси в строителството. Работи се предимно на открито при различни атмосферни условия; често при повишена запрашеност и шум; с опасност от физически, химически, електрически въздействия; на височина и при други екстремни условия, криещи висок риск за здравето и сигурността. Строителят-монтажник със специалност "Сухо строителство" работи предимно на закрито, като тези рискови условия липсват.
Важни за упражняване на професията личностни качества са: нагласа за спазване на трудовата и технологичната дисциплина; умение и желание за работа в екип; лоялност; инициативност - бърза и правилна реакция при възникване на сложни и непредвидени ситуации; професионализъм. Изискват се физическа издръжливост, способност за вдигане на тежки предмети, често навеждане и изправяне; издръжливост на работа при еднообразна рутинна дейност; сръчност, концентрация на вниманието и наблюдателност.
Строителят-монтажник има възможност да работи във фирма с дейности в областта на строителството.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
След придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Строител-монтажник" обучаваният може да се обучава по друга специалност от тази професия или по друга професия с възможност за придобиване на трета степен на професионална квалификация, като обучението му по задължителната професионална подготовка - единна за всички направления и единна за професиите от професионално направление "Строителство", се зачита.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед № РД 01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД-01-204 от 28.02.2011 г., РД-01-426 от 30.05.2011 г. и РД-01-529 от 30.06.2011 г.
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "строител-монтажник" могат да постъпват на работа на длъжности (професии) от група 712 "Строители на сгради и сродни на тях", от единична група 7134 "Работници по изолации", единична група 7135 "Работници по стъклопоставяне", единична група 7214 "Изготвители и монтажници на метални конструкции" от НКПД - 2011, както и други длъжности, включени при актуализиране на НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава, спазва и прилага правилата за здравословни и безопасни условия на труд, ползва личните предпазни средства за защита и ограничаване на трудови злополуки; предпазва
околната среда от замърсяване;
• познава трудовоправните норми и общественото осигуряване, индивидуалния и колективния трудов договор; спазва правата и задълженията си като участник в трудовия процес;
• съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си и осъществява това чрез продължаващо професионално обучение, свързано с прилагането на нови технологии в строителството;
• притежава основни умения за работа с компютър и специализиран софтуер;
• познава стандартизираната строителна терминология на чужд език (от официалните езици на ЕС);
• познава управлението на строителния процес и участниците в него;
• участва активно при изпълнение на задачите, съдейства на членовете на екипа и търси помощ от тях; изпълнява отговорно поставените му задачи;
• осъществява делова комуникация с колеги, клиенти и с прекия си ръководител; прави отчет на извършената работа.
3.2. Цели на обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Строителство"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава и прилага нормативните документи при изпълнение на трудовите си задължения;
• познава основните строителни материали, знае и прилага правилата за транспортирането и съхранението им;
• познава елементите на сгради, видовете конструкции и етапите при изграждането им;
• познава правилата за работа с универсални и специфични строителни инструменти и машини;
• познава и спазва технологичната последователност за изпълнение на строителните работи;
• познава и спазва нормативните документи, регламентиращи дейностите в строителството;
• измерва и изчислява ръчно, с калкулатор и компютър (чрез специализиран софтуер) размери, площи и обеми.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Строител-монтажник" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• описва видовете сглобяеми стоманобетонни елементи и метални конструкции;
• познава технологията на изпълнение и начините за монтаж на сглобяеми стоманобетонни елементи и на метални конструкции;
• познава специфични материали, машини и инструменти, предназначението им и правилата за работа с тях;
• разтоварва и складира стоманобетонни и метални елементи на строителната площадка;
• познава правилата за правилната организация на трудовата дейност и работното място;
• извършва основни дейности по монтажа на сглобяемите стоманобетонни елементи и метални конструкции;
• прави антикорозионна защита;
• участва в подготвителните работи на строителната площадка;
• разтоварва и складира различни видове елементи на сухото строителство на строителната площадка;
• разчертава и разкроява материалите, планира изразходването им;
• извършва монтаж на различни елементи;
• извършва довършителни работи по лицевите повърхности;
• извършва ремонтни работи по сухо строителство;
• извършва монтаж и ремонт на дървена, PVC, алуминиева и стоманена дограма, като спазва технологичната последователност;
• поставя стъкла и монтира стъклопакети;
• оценява и приема основата за изолационните работи;
• разтоварва и складира изолационни материали на строежа съгласно правилата на производителя;
• подготвя основата за монтаж на изолационните материали и покрития;
• извършва основните дейности по монтажа на изолационните материали и покрития, като спазва технологичната последователност;
• извършва ремонтни работи по изолационни работи;
• измерва количеството на извършената работа, определя стойността на труда, планира материалите;
• познава и прилага технологиите за ремонт, саниране и поддръжка на сградния фонд.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Строител-монтажник" |
1. Спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд и за пожарна и |
1.1. Спазва правилата за безопасна работа с материали, инструменти и машини |
аварийна безопасност |
1.2. Разпознава различни причини за поява на рискови ситуации и инциденти на строителната площадка и работното място и предприема мерки за предотвратяването им |
|
1.3. Използва работно или специално облекло и лични предпазни средства |
|
1.4. Обезопасява рисковите места на работното място и строителната площадка |
|
1.5. Поддържа ред и чистота на работното място и строителната площадка |
|
1.6. Спазва правилата за пожарна и аварийна безопасност |
|
1.7. Оказва долекарска помощ на пострадали при инциденти от различно естество |
2. Опазва околната среда |
2.1. Познава вредното въздействие върху околната среда, причинено от небрежно съхраняване и използване на строителните материали |
|
2.2. Организира безопасно транспортиране на строителни материали, елементи и конструкции на територията на строителната площадка |
|
2.3. Събира и складира строителните отпадъци на определените за целта места |
|
2.4. Използва начини за ефективно оползотворяване на строителните материали и за намаляване на количеството на строителните отпадъци |
3. Извършва подготвителни дейности на строителната площадка и на строежа |
3.1. Познава видовете строителни материали, елементи и конструкции |
|
3.2. Спазва технологичната последователност на подготвителните работи |
|
3.3. Извършва правилна организация на работното си място |
|
3.4. Спазва правилата за правилно транспортиране на строителни материали, елементи и конструкции |
|
3.5. Спазва правилата за правилно складиране, подреждане и укрепване на строителни материали, елементи и конструкции |
|
3.6. Разчита чертежи, схеми и монтажни планове |
|
3.7. Подготвя необходимите инструменти, машини и съоръжения за конкретната дейност |
|
3.8. Разчита техническите параметри на машините и съоръженията |
4. Извършва строително-монтажна дейност |
4.1. Описва видовете сглобяеми стоманобетонни елементи, метални конструкции, материали за сухо строителство, материали за изолационни работи и монтаж на дограма и тяхното специфично приложение |
|
4.2. Познава специфичните машини, инструменти и помощни средства и предназначението им |
|
4.3. Разчита работни чертежи, монтажни планове и спецификации |
|
4.4. Организира правилно трудовата си дейност и работното място |
|
4.5. Познава видовете сигнализационни и указателни средства и приложението им |
|
4.6. Спазва технологията на изпълнение и за монтаж |
|
4.7. Извършва довършителни работи по лицевите повърхности |
|
4.8. Извършва различни ремонтни работи в зависимост от строително-монтажната дейност |
5. Измерва и изчислява строителни работи |
5.1. Измерва количеството на извършените строителни и монтажни работи |
|
5.2. Изчислява площи и обеми |
|
5.3. Планира необходимите количества и видове материали |
|
5.4. Определя стойността на труда си |
|
5.5. Познава правилата за приемане на строителните работи |
|
5.6. Предприема мерки за отстраняване на дефекти |
Специфични за специалност 5820401 "Стоманобетонни конструкции" |
6. Разтоварва, складира и укрепва готови стоманобетонни елементи |
6.1. Описва предназначението и правилата за работа с различните видове инструменти |
|
6.2. Избира такелажни средства и начините за окачване според вида на стоманобетонните елементи |
|
6.3. Извършва правилно сигнализиране |
|
6.4. Разтоварва стоманобетонните елементи |
|
6.5. Складира и подрежда стоманобетонните елементи |
|
6.6. Укрепва стоманобетонните елементи |
7. Участва при подготовката за монтаж |
7.1. Извършва спомагателни дейности при геодезичните работи |
|
7.2. Съхранява правилно ръчните инструменти и такелажните средства |
|
7.3. Използва сигнализационни и указателни средства |
|
7.4. Сглобява елементите на кофражни форми |
|
7.5. Полага бетонова смес и се грижи за бетона след полагането му |
|
7.6. Подготвя основата на елементите за монтаж |
8. Извършва монтаж на сглобяеми |
8.1. Разчита работни чертежи и монтажни схеми |
стоманобетонни елементи |
8.2. Подготвя стоманобетонните елементи за безопасното им вдигане |
|
8.3. Извършва стабилизиране на елементите, вдигане до монтажна височина и преместването им до мястото за монтаж |
|
8.4. Фиксира стоманобетонните елементи на проектното им място |
|
8.5. Участва при извършване на геодезична проверка за ниво и вертикалност |
|
8.6. Извършва временно укрепване на стоманобетонните елементи |
|
8.7. Извършва заваряване на монтажните съединения при спазване на изискванията за безопасност |
|
8.8. Освобождава елемента от монтажното средство |
|
8.9. Изпълнява антикорозионна защита |
|
8.10. Извършва замонолитване на монтажни съединения и фуги между отделните елементи |
|
8.11. Извършва дейности по окончателното укрепване на стоманобетонните елементи |
Специфични за специалност 5820402 "Метални конструкции" |
9. Разтоварва, складира и укрепва метални елементи |
9.1. Описва предназначението и правилата за работа с различните видове инструменти |
|
9.2. Избира такелажните средства и начините за окачване според вида на металните елементи |
|
9.3. Извършва правилно сигнализиране |
|
9.4. Разтоварва металните елементи |
|
9.5. Складира и подрежда металните елементи |
|
9.6. Укрепва металните елементи |
10. Участва при подготовката за монтаж |
10.1. Извършва спомагателни дейности при геодезическите работи |
|
10.2. Съхранява правилно ръчните инструменти и такелажните средства |
|
10.3. Използва сигнализационни и указателни средства |
|
10.4. Подготвя основата под фундаментите |
11. Извършва монтаж на метални |
11.1. Разчита работни чертежи и монтажни схеми |
конструкции |
11.2. Ползва опори и стендове за уедряване на елементите и конструкциите |
|
11.3. Подготвя стоманените елементи за безопасното им вдигане |
|
11.4. Извършва стабилизиране на елементите, вдигане до монтажна височина и преместването им до мястото за монтаж |
|
11.5. Извършва анкериране на връзките между стоманена колона и фундамент |
|
11.6. Участва при извършване на геодезичната проверка за ниво и вертикалност |
|
11.7. Извършва временно укрепване на стоманените елементи |
|
11.8. Извършва заваряване на монтажните съединения |
|
11.9. Изпълнява монтажни болтови и нитови съединения на металните конструкции |
|
11.10. Освобождава елемента от монтажното средство |
|
11.11. Изпълнява противоветрови връзки |
|
11.12. Изпълнява антикорозионна защита |
|
11.13. Извършва окончателно укрепване на металните елементи |
Специфични за специалност 5820403 "Сухо строителство" |
12. Изпълнява предстенни обшивки и облицовки |
12.1. Познава различните видове предстенни обшивки и облицовки и предназначението им |
|
12.2. Разчита архитектурни чертежи и детайли |
|
12.3. Изработва схема на монтаж |
|
12.4. Подбира необходимите материали и инструменти |
|
12.5. Извършва монтаж съгласно технологичните особености на системата за: |
|
- предстенни обшивки, шахтови стени |
|
- суха мазилка и облицовка на греди и колони |
|
12.6. Изпълнява специфични детайли - връзка към таван, външен ъгъл, вътрешен ъгъл и връзка между плоскости, дилатационни (разширителни) фуги |
|
12.7. Обработва фуги и повърхности |
|
12.8. Познава възможните завършващи покрития |
13. Изпълнява преградни стени |
13.1. Познава различните видове преградни стени и предназначението им |
|
13.2. Разчита архитектурни чертежи и детайли |
|
13.3. Изработва схема на монтаж |
|
13.4. Подбира необходимите материали и инструменти |
|
13.5. Извършва монтаж съгласно технологичните особености на системата |
|
13.6. Изпълнява специфични детайли - Т-връзка, ъгъл, връзка към таван и масивна стена, фуга между плоскости и оформяне на отвор за врата, дилатационни (разширителни) фуги |
|
13.7. Обработва повърхности и фуги |
|
13.8. Познава възможните крайни покрития при преградните стени |
14. Изпълнява окачени тавани |
14.1. Познава различните видове окачени тавани и предназначението им |
|
14.2. Разчита архитектурни чертежи и детайли |
|
14.3. Изработва схема на монтаж |
|
14.4. Подбира необходимите материали и инструменти |
|
14.5. Извършва монтаж съгласно технологичните особености на системата |
|
14.6. Изпълнява специфични детайли при различните видове окачени тавани - връзка към стена, фуги между напречни и надлъжни ръбове, дилатационни (разширителни) фуги |
|
14.7. Обработва фуги и повърхности |
|
14.8. Познава възможните завършващи покрития |
15. Изпълнява сухи подове |
15.1. Познава различните видове сухи подове и предназначението им |
|
15.2. Разчита архитектурни чертежи и детайли |
|
15.3. Изработва схема на монтаж |
|
15.4. Подбира необходимите материали и инструменти за изпълнение на сухи подове |
|
15.5. Извършва монтаж съгласно технологичните особености на системата за: |
|
- сух плаващ под |
|
- сух повдигнат под |
|
15.6. Изпълнява специфични детайли - връзки към различните видове стени, фуги между плоскостите, дилатационни (разширителни) фуги и др. |
|
15.7. Обработва фуги и повърхности |
|
15.8. Познава възможните завършващи (крайни) покрития |
Специфични за специалност 5820404 "Дограма и стъклопоставяне" |
16. Участва при подготовката за монтаж |
16.1. Разчита работни чертежи и монтажни схеми |
|
16.2. Съхранява правилно ръчните и електрическите инструменти и машини |
|
16.3. Монтира помощни работни площадки и предпазни парапети |
|
16.4. Подготвя дървена, алуминиева и PVC дограма |
|
16.5. Проверява размерите на отворите и нивата |
17. Извършва монтаж на дограма |
17.1. Познава необходимите материали за изработването и монтажа на съответната дограма |
|
17.2. Работи с подемни средства |
|
17.3. Работи с ръчни и електрически инструменти, машини и съоръжения |
|
17.4. Монтира дървена дограма |
|
17.5. Монтира алуминиева и PVC дограма |
|
17.6. Монтира окачени фасади и витрини |
18. Извършва поставяне на стъкла |
18.1. Познава видовете стъкла и тяхното приложение |
|
18.2. Спазва правилата за транспортиране и съхраняване на стъклата |
|
18.3. Работи с инструменти и пособия за изпълнение на стъкларски работи |
|
18.4. Извършва остъкляване на различни видове дограма |
|
18.5. Изпълнява горно осветление |
|
18.6. Монтира стъклопакети на врати и прозорци |
Специфични за специалност 5820405 "Строителни изолации" |
19. Извършва енергийно саниране на външни |
19.1. Познава различните видове ограждащи стени |
стени |
19.2. Разчита архитектурно-строителни чертежи и детайли |
|
19.3. Изработва работен план за полагане на изолацията |
|
19.4. Разпознава различни материали и знае техните характеристики |
|
19.5. Подбира различни инструменти |
|
19.6. Полага изолациите съгласно вида на материалите, от които е изградена стената |
|
19.7. Изпълнява специфични детайли - обработка на ъгли, топлинни мостове, връзка с корнизи и стрехи, връзка с прозорци и балконски врати, завършване на топлоизолационна система към цокъл, изнесена фасада и изнесен цокъл, дилатационна фуга |
|
19.8. Извършва обработка и защита на повърхностите с финишни покрития |
20. Извършва енергийно саниране на покриви (направа на топлоизолация на |
20.1. Познава различните видове плоски и скатни покриви |
покриви) |
20.2. Разчита архитектурно-строителни чертежи и детайли |
|
20.3. Изработва схема за полагане на изолацията |
|
20.4. Разпознава различни материали и знае техните характеристики |
|
20.5. Подбира различни инструменти |
|
20.6. Полага изолациите в зависимост от вида и материала на покрива: |
|
- по единични и двойни покриви |
|
- по скатни покриви |
|
20.7. Изпълнява специфични детайли: обработване на корнизи, стрехи, надзид на плосък покрив |
|
20.8. Познава различните видове завършващи покрития |
21. Извършва енергийно саниране на |
21.1. Познава различните видове подове |
открити подове и подове над неотопляеми пространства |
21.2. Разчита архитектурно-строителни чертежи и детайли |
|
21.3. Изработва схема за полагане на изолацията |
|
21.4. Разпознава различни материали и знае техните характеристики |
|
21.5. Подбира различни инструменти |
|
21.6. Полага изолациите съгласно особеностите на подовете: |
|
- подове, граничещи със земята |
|
- подове над неотопляеми пространства |
|
- подове, граничещи с външен въздух |
|
- таванска плоча |
|
21.7. Обработва специфични детайли: |
|
- при връзка с фасадна стена |
|
- балкони и лоджии |
|
- еркери и проходи |
|
21.8. Подбира и нанася завършващи покрития |
22. Извършва хидроизолации на |
22.1. Познава различните видове стени и покриви |
фундаменти, стени и покриви |
22.2. Разчита архитектурно-строителни чертежи и детайли |
|
22.3. Изработва схема за полагане на изолацията |
|
22.4. Разпознава различни материали и знае техните характеристики |
|
22.5. Подбира различни инструменти |
|
22.6. Познава начините за изпълнение на топло- и хидроизолации по традиционни методи и на газопламъчно заваряване, както и начините за направа на защитни покрития |
|
22.7. Полага изолациите съгласно особеностите на конструктивния елемент - стени в сутерен и покриви |
|
22.8. Изпълнява специфични детайли, обработка: |
|
- защитна мембрана в основи |
|
- водоприемници, отдушници, барбакани, сняг-стопери |
|
- избени стени - под и над ниво терен |
|
- плоски и скатни стоманобетонни и дървени покриви |
|
22.9. Подбира и нанася завършващи покрития |
|
|
5. Изисквания към материалната база
5.1. Учебен кабинет
Учебните кабинети трябва да имат: работно място за всеки обучаван (работна маса и стол), работно място за обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, екрани и стойки за окачване на табла, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника; учебни помагала - демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми, съвременна мултимедийна техника - компютри, проектори и съответните програмни продукти за онагледяване.
5.2. Учебна работилница
В учебните работилници се провежда обучението по практика на професията. Необходимо е да бъдат оборудвани с машини и съоръжения, както и със съответни помагала, съобразно усвояваната професия и специалности. Те трябва да осигуряват работни места за всички обучавани, както и едно работно място за обучаващия. Преди да бъдат допуснати в работилниците, обучаваните преминават задължителен инструктаж по ЗБУТ.
За правилното и безопасно протичане на учебно-производствения процес е необходимо да се обезпечи: индивидуален шкаф с инструменти за всеки обучаем; работно място за разполагане на инструменти и извършване на съответната дейност; цялостен комплект техническа документация; необходими битови помещения (съблекалня за момчета и отделно за момичета); складови помещения.
5.2.1. Учебната работилница за монтаж на стоманобетонни конструкции трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти - чук, лост, отвес, лопата, кирка, лазерен нивелир;
• такелажни средства - въжета, сапани, куки, обтяжки, болтове, траверси;
• сигнализационни и указателни средства за звукова, знакова и флагова сигнализация;
• стоманобетонни елементи или макети - фундаменти, колони, греди, стенни панели, ферми, площадки, стълбища, покривни панели, противоветрови връзки;
• лични предпазни средства - маска, очила, работно облекло, специализирано работно облекло.
В работилницата трябва да има обособен участък за антикорозионна защита.
5.2.2. Учебната работилница за монтаж на метални конструкции трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти - чук, лост, отвес, лопата, кирка, кози крак, комплект гаечни ключове, комплект отвертки, лазерен нивелир;
• ръчни електрически машини - бормашина, ъглошлайф, ударнопробивни електрически инструменти;
• такелажни средства - въжета, сапани, куки, обтяжки, болтове, траверси;
• сигнализационни и указателни средства за звукова, знакова и флагова сигнализация;
• материали за метални конструкции - закладни части, анкерни устройства, фундаменти, колони, греди, стенни панели, ферми, елементи за блоков монтаж (уедряване на елементите), противоветрови връзки, обтяжки и др.;
• лични и колективни предпазни средства - маска, очила, работно облекло, специализирано работно облекло.
5.2.3. Учебната работилница по сухо строителство трябва да бъде оборудвана със:
• обемна дървена конструкция, съобразена с размерите на помещението и позволяваща многократен монтаж и демонтаж на системите на сухото строителство;
• ръчни инструменти - нож за рязане на плоскости, челно и ъглово ренде, шило-трион, трион лисича опашка, ръчна шлифовалка, нивелири и мастари, инструменти за измерване и разчертаване, инструменти за шпакловане (шпакла с отвертка, маламашка, гумен чук, щанц-клещи, фрези за отвори и др.);
• електрически ръчни инструменти - винтоврът, перфоратор, електрическа бормашина, електрически инструменти за рязане и др.;
• елементи за монтаж на сухо строителство - гипсови, циментосвързани и специални плоскости, метални профили, окачвачи, свързващи и скрепителни елементи, лепила и шпакловъчни смеси, материали за обработка на фугите, изолационни материали и др.;
• лични и колективни предпазни средства - очила, работно облекло, противопрахови маски.
5.2.4. Учебната работилница за монтаж на дървена дограма трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти - комплект длета, комплект рендета, комплект отвертки, либели, тесли, чук, дървени чукове, транспортна количка, дърводелски пили, пили за метал, пистолети за нагнетяване на силикон, отвеси, лазерни нивелири;
• електрически ръчни инструменти - бормашина с приставки, ударно-пробивни машини, ъглорезачки, ръчни циркуляри, електрически плании;
• дървена дограма - врати, прозорци, витрини, обкантващи профили, скрепителни елементи, метален обков, дюбел болтове, ролболтове, изолационна и строителна пяна, панти, дръжки, механизми за хоризонтално и вертикално отваряне, брави, застопоряващи устройства;
• лични предпазни средства - очила, работно облекло, противопрахови маски.
5.2.5. Учебната работилница за монтаж на алуминиева дограма трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти - комплект отвертки, либела, тесла, чук, дървен чук, транспортна количка, гумен чук;
• електрически ръчни инструменти - бормашина с представки, ударно-пробивни машини, перфоратор, гайковерт, отвертка, телфер;
• алуминиева дограма - врати, прозорци, витрини, обкантващи профили, скрепителни елементи, метален обков, дюбел болтове, ролболтове, изолационна и строителна пяна, панти, дръжки, механизми за хоризонтално и вертикално отваряне, брави, застопоряващи устройства;
• лични предпазни средства - очила, работно облекло, противопрахови маски.
5.2.6. Учебната работилница за монтаж на PVC дограма трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти - комплект отвертки, либела, тесла, чук, дървен чук, гумен чук, транспортна количка, пасвател;
• електрически ръчни инструменти - бормашина с приставки, ударно-пробивни машини - комплект, гайковерт, електрическа отвертка, телфер;
• PVC дограма - врати, прозорци, витрини, обкантващи профили, скрепителни елементи, метален обков, дюбел болтове, ролболтове, изолационна и строителна пяна, панти, дръжки, механизми за хоризонтално и вертикално отваряне, брави, застопоряващи устройства, монтажна пяна;
• лични предпазни средства - очила, работно облекло, противопрахови маски.
5.2.7. Учебната работилница по стъклопоставяне трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти за разкрояване, рязане и монтаж, резачка за стъкла, чук, комплект отвертки, клещи, лапи, дървен чук, гумен чук, вакуумни държатели, метална ролетка, ъгъл;
• работни маси, покрити с кече;
• различни видове строителни стъкла, стъклопакети, гвоздеи, маджун, силикон, изолационна строителна пяна, гумени уплътнители, лайсни, профили;
• пирамиди, стендове;
• телфер;
• лични предпазни средства - очила, работно облекло, противопрахови маски.
5.2.8. Учебната работилница по строителни изолации трябва да бъде оборудвана със:
• ръчни инструменти - отвес, нивелир, ролетка, канап за разчертаване, макетен нож, мистрия, маламашка, шпакли, шпаклар, ножица за ламарина, бояджийски валяк, четка, инструмент за шлифоване, чук, газова горелка, бутилки за газ;
• електрически ръчни инструменти - бъркалка, устройство с нагревател за рязане на топлоизолационни материали, пробивни машини, машина за безвъздушно боядисване, винтоверт;
• изделия от органични и неорганични топлоизолационни материали, минерална вата, лепила и шпакловъчни смеси, грундиращи смеси, армировъчни мрежи, профили, дюбели, финишни покрития, битумно-каучукови смеси и листови хидроизолационни материали, битумни керемиди, полиуретанови спрейове, материали за прекъснати покрития, полимерни фолия и мембрани;
• лични предпазни средства - очила, работно облекло, противопрахови маски, обувки, каска или шапка.
6. Изисквания към обучаващите
Професионалната подготовка по професията "Строител-монтажник" се извършва от лица с образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" по специалности от професионално направление "Архитектура, строителство и геодезия" от област на висше образование "Технически науки" от Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. (ДВ, бр. 64 от 2002 г.), и съответстващи на учебните предмети (модули) от задължителната професионална подготовка.
За практическото обучение по придобиваните правоспособности по заваряване трябва да притежават съответната правоспособност от същата или по-висока степен.