В сила от 14.02.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Продавач-консултант" |
Професионално направление: |
341 |
Търговия на едро и дребно |
Наименование на професията: |
341020 |
Продавач-консултант |
Специалност: |
Степен на |
|
професионална |
|
квалификация: |
3410201 |
Продавач-консултант |
Втора |
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за входящо минимално образователно равнище за ученици и за лица, навършили 16 г.
За придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Продавач-консултант" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието, младежта и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 08.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 09.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-1728 от 01.12.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 09.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище е:
- за ученици - завършено основно образование или завършен клас от средното образование при срок на обучението до 4 г. (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 г. (рамкова програма В);
- за лица, навършили 16 г. - завършен клас от средното образование или завършено средно образование при срок на обучението 1 година (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В).
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Продавач-консултант" с придобиване на втора степен на професионална квалификация не се изисква лицата да притежават предишна по-ниска степен на професионална квалификация или професионален опит по други сродни професии.
Ако за обучение по професията "Продавач-консултант" с придобиване на втора степен на професионална квалификация кандидатстват лица с придобита професионална квалификация по професиите "Касиер", "Калкулант", "Снабдител" с първа степен на професионална квалификация, обучението им се зачита и се организира надграждащо обучение. Съдържанието на обучението се определя след сравнение на компетенциите и резултатите от ученето, описани в държавните образователни изисквания (ДОИ) за придобиване на квалификация по съответните професии.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Продавач-консултантът посреща и обслужва своевременно и вежливо клиенти в различни търговски обекти. Той консултира клиентите за качествата на предлаганите стоки. При поискване от клиента, когато видът на стоката позволява това, показва начина на нейното действие или употреба.
Продавач-консултантът следи за търговския вид, годността и атрактивното представяне на предлаганите стоки, наличието на етикети и означение за продажната цена. Той аранжира стоките на щанда и витрините по подходящ начин, поддържа необходимия търговски вид и хигиена в търговския обект или в сектор от него. Той отговаря за поддържане на складовите наличности, като взема мерки при изчерпване на количествата или при изтичане на сроковете на трайност на стоките.
В дейностите по доставяне и приемане на стоки продавач-консултантът осъществява контакти с доставчици, снабдители, домакини, склададжии и транспортни работници, а в рамките на търговска дейност осъществява контакти с клиенти, което изисква да притежава добри комуникативни умения и умения за работа в екип.
Продавач-консултантът приема рекламации и взема решение за последващи действия, като спазва гаранционните условия на продуктите.
В по-малките търговски обекти продавач-консултантът изпълнява задълженията и на касиер. Той приема парични суми, връща ресто и издава касови бележки и фактури, отговаря за ежедневното точно приключване на касовата наличност и отразяването на оборота в книгата за касовия апарат.
Продавач-консултантът носи отговорност за стоките, както и за оборудването и обзавеждането в търговския обект, а също и за извършените от него операции с парични средства и финансовоотчетни документи.
Продавач-консултантът може да работи самостоятелно в търговския обект за осъществяване на продажби на едро или на дребно, да обслужва определен сектор в по-голям търговски обект, а също така да изпълнява различни дейности в складови помещения или офиси.
В някои видове търговски обекти се изисква продавач-консултантът да поддържа висока хигиена - лична и на работното място, в съответствие със санитарно-хигиенните изисквания.
При работа с някои видове хранителни стоки - месо, риба и др., както и продукти в насипно състояние и др., продавач-консултантът транжира, разфасова, оразмерява и опакова стоките, като използва специфични инструменти, везни, специализирана техника и опаковъчни материали. При работа с технически средства той спазва инструкциите и носи отговорност за безопасно обслужване на клиентите и предотвратяване на аварии и инциденти.
Продавач-консултантът изхвърля отпадъците на определените места и по установения ред, като се старае да не замърсява
околната среда в района на търговския обект.
При възникване на опасни ситуации е длъжен да информира прекия си ръководител и да подпомогне безопасното напускане на търговския обект от клиентите и от останалите си колеги.
Продавач-консултантът работи с електронни везни, баркод скенери, касови апарати, посттерминални устройства за безкасови плащания, компютър със софтуер за складова наличност. Възможно е да му бъде възложено да обслужва сигналната и охранителната техника на търговския обект.
Работното време на продавач-консултанта е с нормална продължителност в съответствие с разпоредбите на Кодекса на труда.
Продавач-консултантът трябва да проявява наблюдателност, бързина и вежливост при работа с клиенти, търговски нюх, концентрация на вниманието. Трябва да умее да работи в екип, да не създава конфликти с колеги и клиенти, да бъде честен, отговорен и прецизен в работата си. Лицата, практикуващи професията, трябва да притежават физическа издръжливост, тъй като работят предимно прави. Според спецификата на търговския обект и вида на предлаганите стоки понякога се налага да вдигат, свалят и пренасят тежки товари.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Продавач-консултант" могат да се обучават за придобиване на квалификация по професиите "Брокер" и "Търговски представител" - трета степен на професионална квалификация, като обучението по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления, и отрасловата задължителна професионална подготовка за професионално направление "Търговия на едро и дребно" се зачита.
Лицата, придобили професионална квалификация по професията "Продавач-консултант", имат възможност за повишаване на квалификацията си в курсове и семинари, организирани от професионални гимназии, центрове за професионално обучение, браншови или професионални организации и др.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед № РД-01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД-01-204 от 28.02.2011 г., РД-01-426 от 30.05.2011 г. и РД-01-529 от 30.06.2011 г.
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Продавач-консултант" могат да постъпват на работа на длъжности (професии), включени в единични групи 5223 Продавач-консултанти, както и други подобни, допълнени при актуализиране на НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд;
• разпознава рисковите ситуации в процеса на трудовата си дейност и прилага адекватни поведенчески модели;
• описва стопанското устройство на страната;
• разбира съществуващите икономически отношения, процеси и явления и прави изводи за факторите, които ги пораждат;
• познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
• умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения с доставчици и клиенти;
• умее да работи в екип;
• разбира своята роля в дейността на организацията, съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
• умее да намира информация, да създава, редактира и съхранява данни с помощта на компютър;
• умее да се справя със задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език.
3.2. Цели на обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Търговия на едро и дребно"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• описва формите, принципите и методите на търговското обслужване;
• прилага нормативната уредба и стандартите за работа в търговски обект;
• характеризира организацията на търговската дейност;
• умее да поддържа търговския екстериор и интериор на търговския обект;
• обяснява основните стоковедни характеристики на стоките;
• изброява основните методи и правила за съхраняване и излагане на стоки;
• познава и подбира методите за контрол върху качеството на стоките;
• познава и описва технологичната последователност при доставката, приемането, съхранението и реализацията на стоките;
• притежава знания и умения за планиране и отчетност на извършената работа, както и за създаване на работни приоритети;
• придобие предприемачески умения;
• познава и описва изискванията за документиране на доставките и продажбите на стоки.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Продавач-консултант" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• дефинира и описва качествата и характеристиките на стоките;
• умее да аранжира стоки на щанд и витрина;
• умее да тегли, разфасова, комплектова и опакова в подходящи материали различни стоки;
• умее да приема парични суми, връща рестото, издава касови бележки, съставя фактури и попълва гаранционни карти;
• подбира средства и методи за насърчаване на продажбите;
• умее да провежда търговски демонстрации;
• умее да прилага съвременни продажбени техники;
• притежава знания и умения за проучване на потребителското търсене;
• обяснява правилата за продажба чрез електронната търговия;
• умее да работи с търговско оборудване и инструменти.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Продавач-консултант" |
Участие в дейността на предприятието при спазване на правилата за безопасни |
условия на труд и трудово-правните норми |
1. Спазва правилата за |
1.1. Спазва инструкции за здравословни и безопасни |
здравословни и |
условия на труд и санитарно-хигиенни изисквания за |
безопасни условия на |
работа в търговски обект |
труд и опазва околната |
1.2. Спазва лична хигиена и хигиена на работното място и |
среда при изпълнение на |
технологичното оборудване в съответствие със |
служебните си |
санитарно-хигиенните изисквания |
задължения |
1.3. Прилага правилата за пожарна и аварийна |
|
безопасност |
|
1.4. Използва по предназначение средствата за |
|
противопожарна защита (кофпомпа, пожарогасител и др.) |
|
1.5. Избира безопасни методи за дезинфекция, |
|
дезинсекция и дератизация |
|
1.6. Предприема действия за оказване на долекарска |
|
помощ при авария, пожар и други извънредни ситуации |
|
1.7. Спазва изискванията за опазване на околната среда |
|
от замърсявания |
2. Работи с техниката за |
2.1. Описва предназначението на използваното |
измерване, разфасоване, |
търговско оборудване, техническите изисквания и |
опаковане, маркиране и |
възможности, инструкциите за работа с тях: инструменти, |
осъществяване на |
везни, специализирана техника за опаковане и |
плащания, като спазва |
маркиране на стоки, баркод скенери, касови апарати, |
правилата за безопасност |
посттерминални устройства за безкасови плащания, |
|
инструменти, компютър със софтуер за складова |
|
наличност |
|
2.2. Подготвя търговското оборудване съгласно |
|
инструкциите за употреба |
|
2.3. Работи безопасно с търговското оборудване |
|
2.4. Предприема правилни действия при техническа |
|
неизправност, авария и други извънредни ситуации |
|
2.5. Работи със сигнална и охранителна техника, която се |
|
използва в търговските обекти |
3. Прилага икономически |
3.1. Характеризира основните икономически понятия |
знания в областта на |
3.2. Обяснява стопанското управление на страната |
професията |
3.3. Определя мястото и ролята на отделните лица, |
|
фирми, институции и държавата в пазарните отношения и |
|
процеси |
|
3.4. Прави отчет на извършената работа |
|
3.5. Характеризира различните отчетни |
|
измерители-натурални, трудови, стойностни |
|
3.6. Изброява основните образци на документи в |
|
търговския обект |
|
3.7. Вярно и точно попълва реквизитите на отчетните |
|
документи в търговския обект |
|
3.8. Изисква от доставчици и транспортни фирми да |
|
предоставят редовни документи при доставка на |
|
стоково-материални запаси |
4. Прилага |
4.1. Изброява общите принципи на трудовото |
трудово-правни знания в |
законодателство, правата и задълженията на |
областта на професията |
участниците в трудовия процес, договорните отношения |
|
между работник и работодател |
|
4.2. Описва организацията на работата в търговското |
|
предприятие и правомощията на длъжностните лица |
|
4.3. Описва организацията на работното място в |
|
различните търговски предприятия |
|
4.4. Характеризира системите за заплащане на труда в |
|
търговското предприятие |
|
4.5. Изброява правата и задълженията на |
|
материалноотговорните лица при отчитане на стопански |
|
операции и процеси с материални ценности и парични |
|
средства |
|
4.6. Обяснява данъчното облагане и осигурителните |
|
задължения на предприятията и физическите лица |
|
4.7. Изброява нормативните документи и изисквания към |
|
персонала, работещ в търговските обекти |
|
4.8. Спазва правилника за вътрешния ред на търговския |
|
обект |
5. Участва в |
5.1. Подпомага дейността на служителите от |
инвентаризации на |
предприятието по описване на стоково-материалните |
търговския обект |
запаси, които провеждат инвентаризацията |
|
5.2. Изброява правата и задълженията на |
|
материалноотговорното лице на стоково-материални |
|
ценности и парични средства |
|
5.3. Описва изискванията на документите, които се |
|
изготвят при инвентаризация |
Специфични за специалност 3410201 "Продавач-консултант" |
Подготовка на търговската зала за обслужване на клиенти |
6. Заявява и приема |
6.1. Прави заявки за доставка, като използва телефон, |
стоково-материални |
факс или компютър |
запаси в търговския обект |
6.2. Спазва деловия тон и учтиво общува с доставчиците |
|
6.3. Получава стоково-материалните запаси и проверява |
|
съответствието с придружителните документи за |
|
асортимент, количество, качество, цена и срок на |
|
доставката |
|
6.4. Контролира качеството на получаваните стоки |
|
6.5. Съставя първични счетоводни документи за |
|
заприходяване на доставените стоково-материални |
|
запаси |
|
6.6. Съставя протоколи за нарушения при доставки по |
|
определените в нормативните изисквания правила |
|
6.7. Осигурява или контролира пренасянето и |
|
подреждането на определените места на |
|
стоково-материалните ценности в склада или в |
|
търговския обект |
7. Подготвя и поддържа |
7.1. Поддържа търговската зала, складовете и |
търговската зала за |
оборудването по установените процедури |
посрещане и обслужване |
7.2. Подрежда всяка стока на подходящо място по |
на клиенти, аранжира |
изискванията на стокознанието за подреждане и |
щандове и витрини при |
съхраняване на хранителни и нехранителни стоки |
спазване на |
7.3. Обозначава продажната цена на стоките с етикет, |
технологичните правила |
написан коректно и четливо |
|
7.4. Подготвя стоките, които подлежат на предварително |
|
разфасоване, транжиране и опаковане в единични |
|
опаковки за продажба с помощта на везни и |
|
специализирано търговско оборудване |
|
7.5. Изпълнява изискването етикетът на нехранителните |
|
/промишлените стоки да съдържа наименование на |
|
стоката, името на производителя или вносителя и кратка |
|
характеристика |
|
7.6. Контролира срока на трайности/или годност, |
|
означенията за цена и етикетировката на стоките |
|
7.7. Съставя документи за бракуване на стоките с изтекъл |
|
срок на годност |
8. Посреща и обслужва |
8.1. Обяснява социалнопсихологическите особености на |
клиентите в търговския |
обслужването и поведението на клиентите |
обект |
8.2. Посреща вежливо клиентите |
|
8.3. Бързо и коректно изпълнява поръчката на клиентите |
|
8.4. Размерва и разфасова различни стоки |
|
8.5. Надеждно опакова продадените стоки |
|
8.6. Маркира асортимент, количество, качество, единична |
|
цена и обща стойност на продадените стоки |
|
8.7. Прилага съвременни продажбени техники |
|
8.8. Прилага иновационни подходи в обслужването |
|
8.9. Справя се в конфликтни ситуации |
|
8.10. Използва основната професионална терминология |
|
на чужд език |
|
8.11. При необходимост обслужва клиенти на чужд език |
|
8.12. Приема рекламации и дефектни стоки съгласно |
|
установените нормативни изисквания и правила |
9. Консултира клиентите в |
9.1. Обяснява стандартизацията, опаковката, |
търговския обект с оглед |
класификацията, асортимента, маркировката и |
осъществяване на |
предлагането на стоките |
покупко-продажба на |
9.2. Описва процеса на съхранение на различните видове |
стоки |
стоки |
|
9.3. Изброява особеностите при транспортирането на |
|
различни стоки |
|
9.4. Прилага принципите и методите за окачествяване, |
|
кодиране и сертифициране на стоките |
|
9.5. Консултира клиентите на български или на чужд |
|
език, като описва качествата на предлаганите стоки в |
|
търговския обект, както и техните характеристики (в т.ч. |
|
състав, опаковка, инструкции за ползване, окомплектовка |
|
и поддържане, цена и количество) |
|
9.6. Описва влиянието на предлаганите продукти върху |
|
други стоки при евентуална съвместна употреба |
|
9.7. Обяснява начина на действие на продуктите, |
|
предлагани в търговския обект, а когато стоката |
|
позволява, демонстрира начина на употреба |
|
9.8. Информира относно възможности за подмяна, |
|
гаранционен срок и рекламации |
10. Изпълнява финансови |
10.1. Изчислява с касов апарат или с баркод скенер |
операции, свързани с |
стойността на покупката в съответствие с количеството и |
разплащания за |
поставената на етикетите цена на стоките в търговския |
продадените стоки |
обект |
|
10.2. Приема парични суми в брой, като връща точно |
|
ресто или безкасово с посттерминално устройство |
|
10.3. Различава отличителните черти на паричните |
|
единици и не допуска приемането на фалшиви парични |
|
знаци |
|
10.4. Умее да работи с устройство за разпознаване на |
|
фалшиви банкноти |
|
10.5. Издава на клиента фискален бон, а при поискване |
|
-и фактура за направените покупки |
|
10.6. Издава гаранционни карти за стоките, които се |
|
предлагат с гаранция от производителя или вносителя |
|
10.7. Отчита ежедневно оборота на касовия апарат и в |
|
касовата книга |
|
10.8. Извършва основни счетоводни операции при |
|
водене на отчетността в търговския обект |
11. Прави реклама на |
11.1. Подбира средства и методи за насърчаване на |
предлаганите в |
продажбите на предлаганите в търговския обект стоки |
търговския обект стоки |
11.2. Познава методите за набиране на информация за |
|
потребителското търсене-наблюдение, анкета, |
|
експеримент и др. |
|
11.3. Провежда търговски демонстрации на предлагани в |
|
търговския обект стоки пред клиентите |
|
11.4. Проучва потребителското търсене посредством |
|
общуване с клиентите |
|
11.5. Използва предимствата на каталожната търговия |
Използване на информационни и комуникационни технологии |
12. Изпълнява дейности с |
12.1. Работи с компютър-въвежда, намира и съхранява |
помощта на |
информация и отчетни данни |
информационни и |
12.2. Използва програмни продукти за складови |
комуникационни |
наличности |
технически средства |
12.3. Води разговори чрез различни комуникационни |
|
средства |
|
12.4. Осъществява ефективни комуникации при |
|
изпълнение на трудовата си дейност с доставчици и |
|
колеги |
|
12.5 Подготвя по определения начин молба, заявки, |
|
отчети и др. |
|
12.6. Правилно попълва формуляри и изготвя справки, |
|
съставя протоколи и др. |
|
12.7. Използва технически средства и програмни |
|
продукти за електронно разплащане с карти |
5. Изисквания към материалната база
5.1. Учебен кабинет
Основно оборудване на учебния кабинет за обучение по теория: работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, компютър, други средства за обучение и дидактическа техника.
Основно оборудване на учебния кабинет за обучение по практика: работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), компютър, подходящи програмни продукти за текстообработка, електронни таблици, презентационна програма, база данни и подходящи видеофилми, учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, компютър, везна, касов апарат, принтер, скенер, мултимедия, телефон, факс, работно място на обучаващия (работна маса и стол).
Учебни пособия за обучение по теория и практика: демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти, демонстрационни модели, отчетнически документи, които се използват в стопанската практика, и др.
5.2. Специализирана учебна база
Специализираният кабинет за професията "Продавач-консултант" е модел на търговски обект, оборудван с необходимото търговско обзавеждане и инструменти, които се използват в стопанската практика или в действащ търговски обект: инструменти, везни, специализирана техника за опаковане и маркиране на стоки, баркод скенери, касови апарати, посттерминални устройства за безкасови плащания, инструменти, компютър със софтуер за складова наличност.
6. Изисквания към обучаващите
Право да преподават по теория и практика на професията имат лица с образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по специалности от област на висше образование "Социални, стопански и правни науки", професионално направление "Икономика".
Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс за усъвършенстване на професионалната квалификация.