В сила от 28.02.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Химик-оператор" |
Професионално направление: |
524 |
Химични продукти и технологии |
Наименование на професията: |
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: |
5240601 |
Технология на неорганичните вещества |
Втора |
5240605 |
Технология на органичните вещества |
Втора |
5240606 |
Технология на полимерите |
Втора |
5240607 |
Технология на химичните влакна |
Втора |
5240608 |
Технология на нефта, газа и твърдите горива |
Втора |
5240609 |
Технология на целулозата, хартията и опаковките |
Втора |
5240610 |
Технология на фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти |
Втора |
5240611 |
Технология за обработка на кожи |
Втора |
5240613 |
Декорация на силикатни изделия |
Втора |
5240614 |
Технология на биогоривата |
Втора |
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за входящо минимално образователно равнище за ученици и за лица, навършили 16 години
За придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Химик-оператор" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието, младежта и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 8.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 9.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-1728 от 1.12.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 9.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище е:
- за ученици - завършено основно образование или завършен клас от средното образование при срок на обучението до 4 години (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В);
- за лица, навършили 16 години - завършен клас от средното образование или завършено средно образование при срок на обучението 1 година (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В).
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Химик-оператор" с придобиване на втора степен на професионална квалификация не се изисква кандидатите да притежават по-ниска степен на професионална квалификация или професионален опит.
За лица с професионален опит по професията може да се организира надграждащо обучение. Съдържанието на обучението се определя след сравнение на компетенциите и резултатите от ученето, описани в Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професията.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Придобилият втора степен на професионална квалификация по професията "Химик-оператор" може да работи в предприятия и фирми, включени в сектора на химическата индустрия, към който принадлежат следните производства:
• производство на неорганични вещества;
• производство на органични вещества;
• производство и преработка на полимери;
• производство на химични влакна;
• преработка на нефта, газа и твърдите горива;
• производство на целулоза, хартия и опаковки;
• производство на фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти;
• обработка на кожи;
• апретура, багрене, печатане и химическо чистене;
• силикатни производства;
• производство на биогорива.
Химическата промишленост използва като суровини продукти от преработката на нефта, въглеводородните газове и биомаса от растителни суровини и животински отпадъци. От тях се получават нови, по-сложни химични продукти, които се използват за производството на многотонажни органични вещества - горива, разтворители, алкохоли, киселини, миещи вещества, торове, синтетични полимерни материали, а също и на малотонажни органични вещества - бои, лакове, фармацевтични продукти, козметика, продукти за растителна защита, биогорива.
Независимо че крайните продукти в химичните производства са твърде много и разнообразни, при сравняване на процесите за тяхното получаване се установяват много прилики - при тях се използват близки или подобни операции, оборудване и прибори за контрол на процесите. Всеки химик-оператор работи с машини, уреди и апарати в различните видове производства и по време на своята дейност осъществява наблюдение на работните процеси. В случай на констатирани отклонения в параметрите на технологичния процес и дефекти в крайния продукт той предприема действия в зависимост от нивото на своята компетентност. За изпълнението на изброените дейности химик-операторът трябва да умее да използва голямо разнообразие от методи за наблюдение върху технологичните процеси, да познава основните принципи на действие на технологичната апаратура.
Химик-операторът изпълнява следните ключови задачи:
• подготовка на суровините и материалите за технологичните процеси;
• наблюдение на етапите на производствените процеси и поддържане на основните параметри в оптимален режим;
• поддържане техническата изправност на производственото оборудване;
• създаване и поддържане на добри взаимоотношения с колеги и с ръководния персонал на предприятието/фирмата.
Работата на химик-оператора включва: подготовка, претегляне и смесване на суровини или съставки в правилната последователност; захранване на машините със суровини и материали; мониторинг на отчитанията на измервателните уреди и инструменти; докладване за констатирани промени в работата на машините; работа с машините за подготовка и обработка на съставки или крайни продукти; проверка на работата на машините и регулиране на налягането, температурата, рН и др.; изпитване на проби от продукта за проверка на качеството и нанасяне на получените данни в съответни протоколи; проверка на инструментите и оборудването за правилната им работа; контролиране на оборудването за загряване и охлаждане; пускане и спиране на инсталацията; прилагане на покрития за цвят и мирис, на консерванти и др.; включване в дейности по прецизна обработка на материали, декориране на силикатни изделия; поставяне на продуктите в инсталации за сушене; изсипване на крайните продукти в съответни резервоари (контейнери, цистерни) или съдове за съхранение или транспорт; претегляне и дозиране на продуктите; извършване на дребни ремонти; почистване, поддържане, дезинфекциране и подготовка на оборудването; докладване за по-сериозните повреди на инженера по поддръжката; проверка на състоянието и поддържане на оборудването съобразно изискванията за здравословни и безопасни условия на труд.
Много от задачите, които изпълнява химик-операторът, се извършват с помощта на специализиран софтуер. Това налага задължително усвояване на компетенции за работа с такива програми. Използването на компютри, съвременни софтуерни пакети и модерно производствено оборудване е важно условие за упражняването на тази професия. Професионалните задължения на оператора се конкретизират в реалните условия на съответното производство и се отразяват в неговата длъжностна характеристика.
Сложността на операциите, които химик-операторът извършва, зависи от спецификата на производствените процеси. Производствените процеси в химическата индустрия обикновено са непрекъснати, което определя в голяма степен спецификата на работата на химик-оператора. Оттук произтича едно от изискванията за успешната работа на оператора - да знае как да реагира в критична ситуация с цел отстраняване на възникнал проблем и свеждане до минимум на загубите и опасностите от тази ситуация. Реалните производствени условия налагат химик-операторът да може да заема няколко работни места в дадено химично производство, да може да се адаптира при промяна на технологичните процеси, при въвеждане на нова техника. Това налага операторът да притежава нагласа за надграждане на знания и умения, за самостоятелно усвояване на нови компетенции, необходими за променящите се условия на труд.
Успешната работа на химик-оператора предполага професионални компетенции за опазване на
околната среда - при провеждане на производствените процеси и пречистване на отпадни води, газове и твърди вещества. Умението за работа в екип е важно изискване в условията на работна среда, свързана с рискови фактори - високи температури, токсични вещества, високо налягане и др. Като част от работния екип той трябва да създава добри работни взаимоотношения, да бъде коректен и лоялен към фирмата.
При изпълнения на своите задължения химик-операторът е изложен на вредни влияния, което налага използването на защитно облекло и екипировка, като безопасни обувки, защитни очила, ръкавици, каска, шлемофони, шумозаглушители и др. По време на работа той трябва да е отговорен за своето здраве и здравето и безопасността на своите колеги.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
След придобиване на втора степен на професионална квалификация по специалност от професията "Химик-оператор" обучаваният може да продължи обучението си по професии за придобиване на трета степен на професионална квалификация: "Химик-технолог", "Биотехнолог", "Лаборант", "Еколог". За професиите "Оператор в силикатните производства" и "Технолог в силикатните производства" обучението следва да се осъществи след конкретизиране (от обучаващата институция) на разликите в отрасловата професионална подготовка и осигуряване на възможности за усвояване на учебното съдържание от отрасловата и специфичната професионална подготовка. Обучението за придобиване на квалификация по различна от усвоената специалност от професията "Химик-оператор" се осъществява само върху специфичната професионална подготовка.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед № РД 01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД-01-204 от 28.02.2011 г., РД-01-426 от 30.05.2011 г. и РД-01-529 от 30.06.2011 г.
Лицата, придобили втора степен на професионална квалификация по професията "Химик-оператор", могат да заемат длъжностите от единична група: 8131 Машинни оператори в химическото производство, както и други длъжности, включени при актуализиране на НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава и спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на
околната среда в съответствие с изискванията в сектора на химичните производства;
• прилага знания и компетенции, които са необходими за използването на информационни технологии в химичните производства;
• прилага знания и компетенции, които са необходими за упражняване на професията;
• работи успешно в екип и комуникира с колегите си;
• реализира предприемачески идеи, подходи и умения;
• разбира своята роля в дейността на фирмата/предприятието;
• притежава общи икономически знания;
• познава трудовото законодателство, определящо неговия статут, права и задължения;
• формира необходимите личностни качества за упражняване на професията.
3.2. Цели на обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Химични продукти и технологии"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• описва и прилага ефективна организация на труда на работното си място в химичните производства в съответствие с изискванията на ЗБУТ и опазване на
околната среда;
• разпознава основните и спомагателните суровини и енергийни източници за химичните производства;
• характеризира видовете процеси в химичните технологии - хомогенни, хетерогенни, каталитични, високотемпературни; процеси, протичащи при високо налягане;
• познава характеристиките на: хидромеханични процеси (транспорт на течности и газове); топлинни процеси - основи на топлообмена, нагряване, кондензация, изпаряване; масообменни процеси - основи на масообмена, дестилация и ректификация, екстракция, сушене;
• познава и спазва основните принципи на: тегловен анализ, обемен анализ, методи за разделяне и концентриране;
• класифицира суровините, материалите, полуготовите и крайните продукти в химичните производства по различни признаци;
• обяснява основните процеси и може да работи с машините и съоръженията в химичните производства;
• характеризира основните етапи на контрол в химичните производства;
• обслужва съоръженията и технологичните обекти; открива неизправностите и нарушенията в работата им;
• разчита и използва стандарти, техническа и технологична информация, свързана с работата в различните видове химични производства.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Химик-оператор" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• участва в производствения процес, спазвайки инструкциите за безопасност и качество на крайния продукт;
• познава суровините за съответното производство, техните свойства и приложение;
• характеризира технологичния процес в съответното производство;
• познава и следи параметрите на технологичния процес;
• разчита информация за осъществяване на производствения процес;
• познава основните технологични и естетични (художествени) изисквания при декориране на силикатни изделия;
• извършва операции по поддържане на инсталациите и участва в отстраняването на възникнали проблеми;
• извършва дейности, осигуряващи ефективност на химичното производство;
• осъществява комуникация с ръководители и колеги, интегрира се в професионалния живот на фирмата/отдела, в който работи.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Химик-оператор" |
1. Спазва правилата за |
1.1. Извършва проверка на състоянието на апаратурата и на |
безопасна работа в |
основните показатели на технологичния процес в началото на |
производството |
работния ден |
|
1.2. Следи параметрите, осигуряващи нормалния ход на |
|
технологичния процес |
|
1.3. Предприема адекватни мерки при възникване на аварии и |
|
опасни ситуации |
|
1.4. Описва правилата за съхранение, транспорт и използване |
|
на суровини, полуготови материали и крайни продукти |
|
1.5. Използва правилно личната предпазна екипировка |
|
1.6. Спазва нормите за безопасност по време на работния процес |
|
1.7. Работи в съответствие с изискванията за опазване на |
|
околната среда |
|
1.8. Описва правилата и може да оказва долекарска помощ на |
|
пострадал в критична ситуация |
2. Работи безопасно с |
2.1. Въвежда в действие производственото оборудване, |
машини, апарати, |
спазвайки правилата за безопасност |
уреди и устройства, |
2.2. Описва устройството и принципа на действие на |
използвани в |
машините, апаратите и уредите, с които работи |
технологичния процес |
2.3. Разграничава и спазва технологичната последователност |
|
на операциите, които извършва |
|
2.4. Поддържа ред на работното си място |
|
2.5. Приключва работния ден в съответствие с изискванията за |
|
безопасност |
|
2.6. Почиства работната площадка след приключване на |
|
работния ден |
|
2.7. Поддържа в техническа изправност машините и |
|
съоръженията |
3. Поддържа |
3.1. Използва подходящи инструменти за поддържане работата |
оптимален режим на |
на машините и съоръженията |
работа на машините, |
3.2. Назовава показателите, които трябва да се контролират, и |
съоръженията и |
границите на техните стойности за нормално протичане на |
инсталациите, |
производствения процес (температура, налягане, вискозитет, |
използвани в химичните |
дебит, скорост и др.) |
производства |
3.3. Описва основните характеристики на използваните |
|
суровини и материали в производствения процес |
|
3.4. Разчита и прилага в практиката инструкциите за работа с |
|
технологичното оборудване |
|
3.5. Следи за изправността на машините и съоръженията, |
|
използвани в технологичния процес |
|
3.6. Извършва необходимите регулировки |
|
3.7. Използва данни от контролния компютър или от |
|
автоматичните прибори |
4. Осъществява |
4.1. Регистрира информацията от контролните и операторските |
наблюдение на |
панели и данните от измерванията |
работните процеси |
4.2. Отчита отклоненията от параметрите на технологичния |
|
процес, установени по различни начини-чрез |
|
контролно-измервателни уреди, наблюдение, поява на |
|
специфична миризма, шум и др. |
|
4.3. Реагира с конкретни действия в рамките на своята |
|
компетентност и в съответствие с инструкциите за действия |
|
при аварийна ситуация |
|
4.4. Уведомява технолога или инженера за регистрирани |
|
отклонения от параметрите на технологичния процес |
|
4.5. Констатира дефекти в междинните и крайните продукти |
|
4.6. Изготвя писмени доклади с информация относно |
|
констатирани отклонения, критични производствени ситуации и аварии |
5. Поема лична отговорност при |
5.1. Изпълнява своите задължения на конкретното работно |
работата в екип |
място |
|
5.2. Действа адекватно в конфликтна ситуация |
|
5.3. Приема конструктивна критика от членовете на екипа при |
|
спазване на добрия тон и взаимоотношения |
|
5.4. Прави самооценка на производствената дейност |
Специфични за специалност 5240601 "Технология на неорганичните вещества" |
6. Познава видовете |
6.1. Прави характеристика на видовете неорганични |
процеси в |
производства-на минерални торове, на неорганични киселини |
производството на |
и основи, неорганични соли, чисти химикали, газове под |
неорганични вещества |
налягане, катализатори и т.н. |
и основните и спомагателните |
6.2. Дефинира понятието "суровина" и класифицира |
суровини, които се използват |
суровините, използвани в неорганичните химични производства |
|
6.3. Описва целта и методите за обогатяване на |
|
суровините-гравитационно, електрохимично и др. |
|
6.4. Описва основните технологични процеси и използваното |
|
оборудване |
7. Прилага |
7.1. Описва основните характеристики на етапите на |
технологиите за |
технологичния процес |
производство на |
7.2. Подготвя, претегля и смесва в определено съотношение |
неорганични вещества |
суровини, съставки или допълнителни компоненти в |
и познава |
инсталацията |
използваното |
7.3. Прилага технологичната последователност за включване в |
оборудване, |
процеса на суровини, катализатори, пълнители, оцветители и |
включително с |
други компоненти |
интегрирано |
7.4. Спазва екологичните изисквания при неорганичните |
компютърно |
химични производства |
управление |
7.5. Разчита информацията, предоставена от контролен компютър |
8. Обслужва машини, |
8.1. Описва предназначението, устройството и принципа на |
апарати и съоръжения, |
действие на основните апарати, машини и съоръжения, |
установява и |
използвани в технологичния процес |
сигнализира за |
8.2. Поддържа техническото състояние на оборудването в |
нарушения при |
производството |
експлоатацията им |
8.3. Описва параметрите за нормално функциониране на |
|
технологичното оборудване |
|
8.4. Наблюдава параметрите на технологичните процеси |
|
(температура, налягане, вискозитет, маса, дебит и др.) |
9. Регистрира |
9.1. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните |
отклонения в |
уреди съобразно изискванията |
технологичния режим и |
9.2. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
информира |
използва различни начини: наблюдение, поява на специфична |
отговорните за |
миризма, светлина, шум, вибрации и др. |
производството |
9.3. Подава своевременно информация на технолога |
технолози |
(инженера) за констатирани отклонения |
|
9.4. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240605 "Технология на органичните вещества" |
10. Познава видовете |
10.1. Познава основните видове органични технологии и |
процеси в производството на |
производства на мазнини, захар, целулоза, преработване на |
органични вещества и |
нефт, разделяне на заводски газове, производство на етен и |
основните и спомагателните |
пропен, халогенсъдържащи, азотосъдържащи и |
суровини, които се използват |
кислородосъдържащи органични съединения; високомолекулни |
|
съединения-хетероверижни и карбоверижни |
|
10.2. Дефинира понятието "суровина" и класифицира |
|
суровините, използвани в органичните химични производства |
|
10.3. Описва основните технологични процеси и използваното |
|
оборудване |
11. Прилага технологиите за |
11.1. Описва основните етапи на технологичния процес (за |
производство на органични |
съответното производство) |
вещества и познава използваното |
11.2. Описва основните величини и измерителни единици, |
оборудване, включително с |
характеризиращи технологичния процес |
интегрирано компютърно |
11.3. Описва предназначението, устройството и начина на |
управление |
работа на използваното оборудване |
|
11.4. Спазва технологичната последователност за включване в |
|
процеса на суровини, катализатори, пълнители, оцветители и |
|
други компоненти |
|
11.5. Разчита информацията, предоставена от контролен |
|
компютър |
|
11.6. Спазва екологичните изисквания за съответното |
|
производство на органични вещества |
12. Обслужва машини, |
12.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и |
12.2. Описва предназначението, устройството и принципа на |
сигнализира за |
действие на основните апарати, машини и съоръжения, |
нарушения при |
използвани в технологичния процес |
експлоатацията им |
12.3. Наблюдава параметрите на технологичните процеси |
|
(температура, налягане, вискозитет, дебит, маса и др.) |
13. Регистрира |
13.1. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните |
отклонения в |
уреди съобразно изискванията |
технологичния режим и |
13.2. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
информира |
използва различни начини: наблюдение, поява на специфична |
отговорните за |
миризма, светлина, шум и др. |
производството |
13.3. Информира технолога (инженера), отговарящ за |
технолози |
производството, за отклонения в технологичния режим |
|
13.4. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240606 "Технология на полимерите" |
14. Познава видовете |
14.1. Описва видовете суровини и начините за пречистването |
полимери, начините на |
им |
получаване и |
14.2. Описва методите за получаване на полимеризационни и |
основните суровини, |
поликондензационни полимери |
използвани при |
14.3. Прави характеристика на процесите "полимеризация" и |
различните процеси |
"поликондензация" |
|
14.4. Посочва промишлено значимите полимери, като дава |
|
конкретни примери за продукти от всяка категория: |
|
полиетилен, полипропилен, полистирол, поливинилхлорид, |
|
фенолформалдехидни смоли, полиестери и др. |
|
14.5. Прави характеристика на полимерните вериги- |
|
карбоверижни и хетероверижни |
|
14.6. Описва свойствата на полимерите в зависимост от техния |
|
строеж |
15. Прилага |
15.1. Характеризира основните етапи в технологиите за |
технологиите за |
получаване на полимери |
производство на |
15.2. Описва основните технологични процеси и използваното |
полимери и познава |
оборудване |
използваното |
15.3. Разпознава основните величини и измерителни единици, |
оборудване, |
използвани при производството на полимери |
включително с |
15.4. Приготвя, претегля и смесва суровини, съставки или |
интегрирано |
обработващи агенти и ги добавя в правилна последователност |
компютърно |
15.5. Описва устройството и принципа на действие на |
управление |
основните машини, апарати и съоръжения при производството на полимери |
|
15.6. Разчита информацията, предоставена от контролен |
|
компютър |
|
15.7. Спазва екологичните изисквания при производството на |
|
полимери |
16. Описва методите |
16.1. Описва предназначението, устройството и действието на |
за преработка на |
машините, апаратите и съоръженията за производство на |
полимеризационни и |
различни видове изделия |
поликондензационни |
16.2. Спазва изискванията за безопасна работа при |
полимери и |
производството на изделия |
еластомерни смеси до |
16.3. Наблюдава и констатира отклонения в работата на |
конкретни изделия |
оборудването |
|
16.4. Спазва изискванията за качество на крайния продукт |
|
(изделие) |
17. Обслужва машини, |
17.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и |
17.2. Извършва настройки и регулации на машините и |
сигнализира за |
апаратите |
нарушения при |
17.3. Поддържа в техническа изправност оборудването в |
експлоатацията им |
съответното производство |
18. Регистрира |
18.1. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните |
отклонения в |
уреди съобразно изискванията |
технологичния режим и |
18.2. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
информира |
използва различни начини: наблюдение, поява на специфична |
отговорните за |
миризма, светлина, шум и др. |
производството |
18.3. Подава своевременно информация на технолога |
технолози |
(инженера) за отклонения в параметрите на технологичния режим |
|
18.4. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240607 "Технология на химичните влакна" |
19. Познава видовете |
19.1. Описва промишлено значимите химични влакна- |
химични влакна, |
изкуствени и синтетични, като дава конкретни примери за |
начините на |
продукти от всяка категория |
получаване и |
19.2. Обяснява основните закономерности при тяхното |
основните суровини |
производство |
|
19.3. Характеризира свойствата на химичните влакна в |
|
зависимост от техния строеж |
|
19.4. Описва основните типове влакнообразуващи |
|
полимери-карбоверижни и хетероверижни |
|
19.5. Описва методите за получаване на химичните |
|
влакна-формуване от разтвор и от стопилка |
|
19.6. Описва методите за получаване на предилни разтвори и |
|
стопилки |
20. Спазва |
20.1. Обслужва основните технологични процеси при |
технологиите за |
производството на химични влакна |
производство на |
20.2. Описва основните етапи от производството на влакна със |
химични влакна, |
специално предназначение |
познава използваното |
20.3. Характеризира основните величини и измерителни |
оборудване, |
единици, използвани при производството на химични влакна |
включително с |
20.4. Описва процесите на облагородяване на влакната, |
компютърно |
заздравяване, текстуриране |
управление |
20.5. Описва процесите на багрене и крайно авивиране на |
|
влакната |
|
20.6. Разчита и ползва информацията, получена от контролен |
|
компютър |
|
20.7. Спазва екологичните изисквания при производството на |
|
химични влакна |
21. Обслужва машини, |
21.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
производството на химични влакна |
установява и |
21.2. Описва предназначението, устройството и принципа на |
сигнализира за |
действие на основните апарати, машини и съоръжения при |
нарушения при |
производството на различни типове химични влакна |
експлоатацията им |
21.3. Наблюдава параметрите на технологичните процеси |
|
(температура, налягане, вискозитет и др.) |
|
21.4. Поддържа в техническа изправност оборудването в |
|
съответното производство |
|
21.5. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните |
|
уреди съобразно изискванията |
22. Регистрира |
22.1. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
отклонения в |
използва различни начини: наблюдение, отчитане от |
технологичния режим и |
измерителни уреди, поява на специфична миризма, шум, |
информира |
вибрации, светлина и др. |
отговорните за |
22.2. Подава информация на технолога/ инженера за |
производството |
отклонения в параметрите на технологичния режим |
технолози (инженери) |
22.3. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240608 "Технология на нефта, газа и твърдите горива" |
23. Познава процесите |
23.1. Характеризира основните етапи на технологичния процес |
на преработка на нефт |
23.2. Описва химичните и физичните свойства на суровините |
и газ и основните |
и качествените показатели на продуктите |
суровини, използвани |
23.3. Прави характеристика на нефта-елементен, |
при различните |
въглеводороден и фракционен състав |
процеси |
23.4. Характеризира нефтените фракции според |
|
температурните интервали на кипене |
|
23.5. Спазва правилата за безопасно пробоотбиране |
24. Спазва |
24.1. Описва основните технологични процеси-обезводняване |
технологиите при |
и обезсоляване на нефта, ректификация, втечняване на газове, |
преработка на нефт, |
каталитични процеси, описва предназначението, устройството |
газ и твърди горива; |
и начина на работа на основното технологично |
познава използваното оборудване, |
оборудване-ректификационни колони, реактори, топлообменници, пещи |
включително с |
24.2. Следи функционирането на машините, съоръженията и |
компютърно |
контролноизмервателните прибори |
управление |
24.3. Поддържа параметрите на технологичния процес в |
|
граници, определени в технологичната документация |
|
24.4. Разчита информацията, получена от контролен компютър |
|
24.5. Спазва инструкциите за безопасна работа и |
|
противопожарните изисквания |
|
24.6. Използва правилно средствата за пожарогасене |
25. Обслужва машини, |
25.1.Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и |
25.2. Спира и напуска технологичните възли на работното |
сигнализира за нарушения при експлоатацията им |
място съгласно инструкциите и съгласувано с прекия ръководител |
|
25.3. Предприема технологични операции съгласувано с прекия |
|
ръководител, спазвайки изискванията за безопасност и |
|
опазване на околната среда |
|
25.4. Подготвя технологичното оборудване за ремонт и участва |
|
в ремонтните дейности |
|
25.5. Поддържа в техническа изправност производственото |
|
оборудване |
|
25.6. Следи параметрите на отпадъчните води и предприема |
|
мерки за установяване на източника на евентуалното |
|
замърсяване |
|
25.7. Поддържа чистота на технологичните площадки |
26. Регистрира |
26.1. Регистрира отклонения в технологичния режим, |
отклонения в |
използвайки различни начини: наблюдение, показания на |
технологичния режим и |
измервателни прибори, поява на специфична миризма, шум и др. |
информира |
26.2. Информира технолога за констатирани отклонения от |
отговорните за |
нормите на технологичния процес |
производството |
26.3. Спазва инструкциите за предотвратяване и ликвидиране |
технолози (инженери) |
на аварии |
|
26.4. При възникване на опасност от контакт с агресивни |
|
вещества използва лични предпазни средства |
Специфични за специалност 5240609 "Технология на целулозата, хартията и опаковките" |
27. Познава процесите |
27.1. Описва основните технологични процеси при |
на производство на |
производството на целулоза, хартия и опаковки |
целулоза, хартия и |
27.2. Прави характеристика на основните и спомагателните |
опаковки и основните |
суровини в производството на целулоза, хартия и опаковки |
използвани суровини |
27.3. Описва етапите при производство на целулоза като |
|
полупродукт за хартиеното производство |
|
27.4. Разчита стандарти, техническа и технологична |
|
документация |
28. Спазва |
28.1. Извършва технологична подготовка на суровините за |
технологиите |
получаването на химична целулоза |
за производство на |
28.2. Описва етапите на регенериране на химикалите от |
целулоза, хартия и |
сулфатно-целулозното производство |
опаковки; познава |
28.3. Описва предназначението, устройството и принципа на |
използваното |
действие на основното технологично оборудване |
оборудване, |
28.4. Характеризира основните величини и измерителни |
включително с |
единици, използвани при производството на целулоза, хартия |
компютърно управление |
и картони |
|
28.5. Спазва екологичните изисквания при производството на |
|
целулоза и хартия |
|
28.6. Разчита и ползва информацията, предоставена от контролен компютър |
29. Обслужва машини, |
29.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и |
29.2. Поддържа в техническа изправност машините, апаратите |
сигнализира за |
и съоръженията |
нарушения при |
29.3. Наблюдава параметрите на технологичните процеси |
експлоатацията им |
(температура, налягане, вискозитет, маса, дебит и др.) |
|
29.4. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните |
|
уреди съобразно изискванията |
30. Регистрира |
30.1. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
отклонения в |
използва различни начини: наблюдение, отчитане от |
технологичния режим и |
измерителни уреди, по специфична миризма, шум, вибрации, |
информира |
светлина и др. |
отговорните за |
30.2. Информира технолога (инженера), отговарящ за |
производството |
производството, за отклонения в технологичния режим |
технолози/ инженери |
30.3. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240610 "Технология на фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти" |
31. Познава процесите на |
31.1. Прави характеристика на основните суровини, |
производство на |
използвани при фармацевтичните и |
фармацевтични и |
парфюмерийно-козметичните продукти |
парфюмерийно-козметични |
31.2. Спазва изискванията за транспорт и съхранение на |
продукти и основните |
суровините |
суровини |
31.3. Описва основни технологични процеси-смесване на |
|
вискозни течности и пасти, филтруване, дозиране, |
|
ароматизиране и др. |
|
31.4. Спазва санитарно-хигиенните норми при |
|
производството на фармацевтични и |
|
парфюмерийно-козметични продукти |
32. Прилага технологиите |
32.1. Описва технологиите за производство на |
за производство на |
фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти |
фармацевтични и |
32.2. Характеризира основното оборудване, използвано в |
парфюмерийно-козметични |
производствените процеси-смесителни реактори и шнекове, |
продукти; познава |
пълначни линии и др. |
използваното оборудване, |
32.3. Описва основните величини и измерителни единици, |
включително с компютърно |
използвани при производството на фармацевтични и |
управление |
парфюмерийно-козметични продукти |
|
32.4. Спазва екологичните изисквания при производството |
|
на фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти |
|
32.5. Разчита и ползва информацията, предоставена от |
|
контролен компютър |
33. Обслужва машини, |
33.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и сигнализира |
33.2. Описва предназначението, устройството и принципа на |
за нарушения при |
действие на основните апарати, машини и съоръжения, |
експлоатацията им |
използвани в технологичния процес |
|
33.3. Поддържа в техническа изправност оборудването в |
|
съответното производство |
|
33.4. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните |
|
уреди съобразно изискванията |
34. Регистрира отклонения в |
34.1. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
технологичния режим и |
използва различни начини: наблюдение, отчитане от |
информира отговорните за |
измерителни уреди, поява на специфична миризма, цвят, |
производството |
шум, вибрации и др. |
технолози/инженери |
34.2. Определя вида на отклоненията и информира |
|
технолога (инженера), отговарящ за производството |
|
34.3. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240611 "Технология за обработка на кожи" |
35. Познава |
35.1. Описва основните суровини и спомагателните средства, |
технологиите за |
които се използват при обработката на кожи |
обработка на кожи и |
35.2. Характеризира основните видове кожи, техните |
основните суровини, |
експлоатационни свойства и предназначението им |
използвани при |
35.3. Описва основните процеси при обработка на суровите |
различните процеси |
кожи |
|
35.4. Обяснява вида, състава и промените, които настъпват в |
|
материалите и изделията от кожи, при процесите на обработка |
|
35.5. Спазва изискванията за здравословни и безопасни |
|
условия на труд при обработката на кожи |
|
35.6. Описва основните видове замърсители в кожарската |
|
индустрия и начините за опазване на околната среда |
36. Прилага |
36.1. Описва технологиите за обработка на кожи |
технологиите за |
36.2. Описва предназначението, устройството и принципа на |
обработка на кожи и |
действие на основното технологично оборудване |
познава използваното |
36.3. Наблюдава основните величини и измерителни единици, |
оборудване, |
използвани в технологията за обработка на кожи |
включително с |
36.4. Разчита и ползва информацията, предоставена от |
компютърно управление |
контролен компютър |
37. Обслужва машини, |
37.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и |
37.2. Поддържа в техническа изправност машини, апарати и |
сигнализира за |
съоръжения, използвани в технологичния процес |
нарушения при |
37.3. Наблюдава параметрите на технологичните процеси |
експлоатацията им |
(температура, налягане, вискозитет, маса, дебит и др.) |
|
37.4. Отчита и нанася в протоколи данни от измервателните уреди съобразно изискванията |
38. Регистрира |
38.1. Регистрира отклонения в технологичния режим, като |
отклонения в |
използва различни начини: наблюдение, отчитане от |
технологичния режим и |
измерителни уреди, поява на специфична миризма, цвят, шум, |
информира |
вибрации и др. |
отговорните за |
38.2. Информира технолога (инженера), отговарящ за |
производството |
производството, за отклонения в технологичния режим |
технолози/инженери |
38.3. Реагира бързо в случай на авария и според своята |
|
компетентност и инструкциите предприема адекватни мерки |
Специфични за специалност 5240613 "Декорация на силикатни изделия" |
39. Познава същността |
39.1. Описва основните и спомагателните суровини и |
и основните |
материали за силикатните производства |
технологични етапи в |
39.2. Спазва технологичните етапи в подготовката на |
силикатните производства |
стъкларските смеси (шихти) |
|
39.3. Характеризира подготовката на маси за керамичните |
|
производства |
|
39.4. Характеризара процесите топене, сушене и изпичане на |
|
силикатни материали и изделия |
|
39.5. Описва технологията за формуване и темпериране на |
|
стъклото, както и за формуване на керамични изделия |
40. Познава |
40.1. Описва природните неорганични багрила и бои |
производството на |
40.2. Класифицира багрилата по произход, химичен състав, |
багрила и бои за |
цвят и предназначение |
декориране и |
40.3. Описва свойствата на багрилата-покривна способност, |
оцветяване на |
интензивност, маслоемкост, дисперсност, светлоустойчивост, |
силикатни материали и |
и факторите, от които зависят |
изделия |
40.4. Спазва технологията за приготвяне на керамично- |
|
стъкларски бои-основни суровини и добавки |
|
40.5. Характеризира видовете бои. Надглазурни бои. |
|
Подглазурни бои |
|
40.6. Прави характеристика на състава и свойствата им |
41. Прилага |
41.1. Описва методите, техниките и инструментите за |
технологиите при |
декориране на силикатни изделия |
декориране на |
41.2. Предлага и обосновава избора на различни техники на |
силикатни |
декорация |
изделия - промишлени |
41.3. Характеризира етапите на производство и начините за |
методи за декориране, |
нанасяне на глазури |
декориране с |
41.4. Характеризира декорирането с ангоби, надглазурни и |
благородни метали |
подглазурни бои |
|
41.5. Прави характеристика на глазурите-свойства в стопено и |
|
твърдо състояние, видове глазури, декоративни глазури |
|
41.6. Характеризира принципите на декориране на емайлирани |
|
изделия |
|
41.7. Нанася лицеви емайли. Открива дефекти |
|
41.8. Описва разликите между емайли и глазури |
|
41.9. Приготвя смеси от бои, глазури и емайли |
|
41.10. Познава и прилага различни средства и техники за |
|
графиката, живописта и декоративно-приложните изкуства при |
|
декорация на силикатни изделия |
|
41.11. Оформя художествено силикатни изделия |
|
41.12. Посочва критерии за оценка на художествени продукти |
|
41.13. Оценява качеството на крайните продукти на декорираните силикатни изделия |
Специфични за специалност 5240614 "Технология на биогоривата" |
42. Познава основните |
42.1. Прави характеристика на основните суровини, |
видове биогорива като |
използвани при производството на биогорива-начин на |
възобновяеми течни |
получаване, предимства и недостатъци |
или газообразни |
42.2. Описва свойствата на биоетанола (произведен от захар и |
горива, произведени |
съдържащи нишесте растения-цвекло, житни култури) и |
от растителни и |
неговата роля като заместител или добавка към бензина |
животински продукти |
42.3. Описва свойствата на биодизела, произведен от |
(биомаса) |
маслодайни растения (рапица и слънчоглед) и неговата роля като заместител на дизела |
43. Прилага |
43.1. Описва основните технологични процеси при |
технологиите при |
производството на биогорива, описва предназначението, |
производство на |
устройството и начина на работа на основното технологично |
биогорива, познава |
оборудване |
използваното |
43.2. Следи функционирането на машините, съоръженията и |
оборудване, |
контролно-измервателните прибори |
включително с |
43.3. Поддържа параметрите на технологичния процес в |
компютърно |
граници, определени в технологичната документация |
управление |
43.4. Разчита информацията, получена от контролен компютър |
|
43.5. Спазва инструкциите за безопасна работа и |
|
противопожарните изисквания |
44. Обслужва машини, |
44.1. Разчита технологична и техническа документация за |
апарати и съоръжения, |
съответното производство |
установява и |
44.2. Спира и пуска технологичните възли на работното място |
сигнализира за |
съгласно инструкциите и съгласувано с прекия ръководител |
нарушения при |
44.3. Изпълнява технологични операции съгласувано с прекия |
експлоатацията им |
ръководител, спазвайки изискванията за безопасност и |
|
опазване на околната среда |
|
44.4. Подготвя технологичното оборудване за ремонт и участва |
|
в ремонтните дейности |
|
44.5. Поддържа в техническа изправност производственото |
|
оборудване |
|
44.6. Поддържа чистота на технологичните площадки |
45. Регистрира |
45.1. Регистрира отклонения в технологичния режим, |
отклонения в |
използвайки различни начини: наблюдение, показания на |
технологичния режим и |
измервателни прибори, появата на специфична миризма, шум |
информира |
и др. |
отговорните за |
45.2. Информира технолога за констатирани отклонения от |
производството |
нормите на технологичния процес |
технолози (инженери) |
45.3. Спазва инструкциите за предотвратяване и ликвидиране |
|
на аварии |
|
45.4. При възникване на опасност от контакт с агресивни |
|
вещества използва лични предпазни средства |
5. Изисквания към материалната база
Практическото обучение се организира като учебна и производствена практика. Местата за провеждане на обучението по практика са: учебни лаборатории, работилници, учебни цехове, специализирани учебни бази в обучаващи институции, специализирани учебни бази в училища и центрове за професионално обучение, предприятия на физически или юридически лица, учебно-производствени бази към предприятия и фирми. Обучаващите институции могат да организират практическо обучение самостоятелно или съвместно с физически или юридически лица при спазване на нормативните изисквания.
5.1. Учебен кабинет
В учебен кабинет се провежда обучението по теория на професията и специалността. Кабинетът се оборудва със съответните дидактически средства, материали, осигуряващи условия за провеждане на учебния процес, и самостоятелна учебна дейност на всеки обучаван.
5.1.1. Основно оборудване и обзавеждане
Работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, компютърна техника, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
5.1.2. Учебни помагала: демонстрационни макети и модели, реални образци, онагледяващи табла, софтуерни продукти, свързани с техниката и технологията на професията и специалността, учебни видеофилми и др.
5.2. Учебни лаборатории
Предназначението на учебните лаборатории е провеждане на обучение по учебна практика за формиране на професионални компетенции, необходими за успешно упражняване на професията. Планирането, разположението и оборудването на учебните лаборатории са съобразени със спецификата на учебната работа, целите и задачите на обучението по професията, със санитарно-хигиенните изисквания и изискванията за здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ).
Обзавеждането на лабораториите включва: работни места за обучаваните и за обучаващия с водна и електрическа инсталация и инсталация за обратните води. Целесъобразно е работните места да бъдат разположени успоредно или шахматно на общ плот в единия край на помещението, облицовани с подходящ материал. Под плота се монтират шкафове за съхранение на приборите и съдовете, необходими за лабораторни упражнения по неорганична и органична химия, аналитична химия и инструментални методи, физикохимия и учебните предмети от специфичната професионална подготовка за всяка специалност. Върху плота на стелажи се подреждат необходимата стъклария и реактиви.
В лабораториите, в които се провежда обучение по предмети от отрасловата и специфичната професионална подготовка, следва да се осигурят технически и инсталационни съоръжения с общо предназначение: автоматично включване и изключване на осветлението, на завесите, на екрана, на вентилационната и електрическата инсталация. В лабораториите трябва да има аптечка, средства за гасене на пожари, лични предпазни средства, вентилационни устройства.
За осигуряване на дидактическите изисквания за обучение към лабораториите трябва да има следните помещения: тегловно, апаратно, подготвително и хранилище за реактиви. В непосредствена близост до лабораториите трябва да бъдат осигурени и оборудвани помещения за материали, апаратура, подготовка на упражненията и склад за съхранение на реактивите. Складът се поддържа в готовност да обезпечи всички лабораторни упражнения с необходимите реактиви и стъклария. Реактивите се съхраняват в заключени шкафове и са под контрола на учителя, отговарящ за лабораторията.
5.2.1. Учебна лаборатория по неорганична химия, органична химия и физикохимия
Лабораторията е предназначена за провеждане на упражнения по посочените и близки до тях учебни предмети. Оборудването включва: компютри, демонстрационна маса, светеща периодична система, дестилатор, сушилни, ел. котлони, предпазни мрежи, пещи за накаляване, камина, водни, пясъчни и маслени бани, вани, филтри, центрофуги, технически и аналитични везни, pH метри, статив с комплект от реактиви, лабораторни съдове, макети, модели и схеми, прибори и пособия и др. съобразно действащите нормативи. Оборудването на учебните лаборатории трябва да се обогатява периодично съобразно новостите в учебното съдържание и предоставяните на пазара дидактически материали.
5.2.2. Учебна лаборатория по аналитична химия и инструментални методи
Лабораторията е предназначена за провеждане на упражнения по аналитична химия и инструментални методи. Оборудването включва: компютри, демонстрационна маса, дестилатор, сушилни, пещи, камина, водни, пясъчни и маслени бани, центрофуги, технически и аналитични везни, pH метри, полярограф, уред за електротегловен анализ, фотометри, спектрофотометри, рефрактометри, хроматограф, апарат на Орса, статив с комплект от реактиви за качествен анализ, лабораторни съдове, прибори и пособия и др. съобразно действащите нормативи.
6. Изисквания към обучаващите
Професионалната подготовка по професията "Химик-оператор" се извършва от лица с образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" по специалности от професионално направление "Химически науки" от област на висше образование "Природни науки, математика и информатика" и по специалности от професионално направление "Химични технологии" от област "Технически науки" от Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. (ДВ, бр. 64 от 2002 г.), и съответстващи на учебните предмети (модули) от професионалната подготовка.
С цел максимално използване на информационните технологии в учебния процес е желателно обучаващите да притежават знания и умения за работа с компютър и специализирани софтуерни продукти.
Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс за актуализиране на знанията им в областта на:
• техника, технология, технологичен контрол и опазване на околната среда, отнасящи се до спецификата на професията и специалността;
• формиране на ключови компетентности и личностни качества, необходими за успешно упражняване на професията;
• професионално консултиране, ориентиране и насочване на учащите - младежи и възрастни, относно възможностите за продължаващо професионално обучение и кариерно развитие в избраната професионална област.