В сила от 28.02.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Технолог в силикатните производства" |
Професионално направление: |
524 |
Химични продукти и технологии |
Наименование на професията: |
524110 |
Технолог в силикатните производства |
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: |
5241101 |
Технология на стъкларското производство |
Трета |
5241102 |
Технология на керамичното производство |
Трета |
5241103 |
Технология на свързващите вещества |
Трета |
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за входящо минимално образователно равнище за ученици и за лица, навършили 16 години
За придобиване на трета степен на професионална квалификация по професията "Технолог в силикатните производства" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието, младежта и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 8.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 9.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-1728 от 1.12.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 9.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище за ученици е завършен седми клас или завършено основно образование.
За придобиване на трета степен на професионална квалификация по професията "Технолог в силикатните производства" входящото минимално образователно равнище за лица, навършили 16 години, е завършено основно образование.
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Технолог в силикатните производства" с придобиване на трета степен на професионална квалификация не се изисква обучаваните да притежават професионална квалификация или професионален опит по професии от професионално направление "Химични продукти и технологии".
За лица с професионален опит или проведено професионално обучение, свързано с професията, е необходимо надграждащо обучение, включващо усвояване на компетенции, които кандидатът за обучение не притежава. Съдържанието на обучението се определя след сравнение на компетенциите и резултатите от ученето, описани в Държавните образователни изисквания (ДОИ) за придобиване на квалификация по професии.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Технологът в силикатните производства може да работи в предприятия от силикатната индустрия, както и в предприятия от добивната и преработващата промишленост. Той работи с машини, уреди и апарати в стъкларското и керамичното производство, както и в производството на свързващи вещества. На своето работно място технологът осъществява наблюдение и контрол на технологичните процеси и поема отговорност за работата на екипа, който ръководи. В случаи на констатирани отклонения в параметрите на технологичния процес и дефекти в крайния продукт той предприема адекватни действия. Под ръководството на инженер-химика в съответното производство и ръководителя на звеното технологът участва в цялостния производствен процес.
Технологът в силикатните производства поема отговорност за: осигуряване на условия за нормалното протичане на технологичните процеси; спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на
околната среда; осигуряване качеството на крайния продукт. Той осъществява връзка с ръководителите в съответното производство.
Технолозите в силикатната промишленост работят с машини и извършват мониторинг на оборудването, което обработва и смесва съставките за производството на стъклени, керамични, глинени, циментови и бетонни изделия, като стъклария, тухли, плочки, глинени съдове, цимент, вар, паважни блокчета и др.; организират дейността на своя екип и следят работата на производственото оборудване и спазването на производствените графици.
За успешното упражняване на професията технологът в силикатните производства трябва да бъде прецизен и точен при изпълнение на трудовите дейности, да работи с чувство за отговорност към екипа, който ръководи, да умее да общува безконфликтно и да решава проблемни ситуации, възникнали в процеса на работа.
Технологът в силикатните производства трябва да разбира и да интерпретира резултатите от химичните анализи, да разбира функционирането на уредите, използвани за провеждане на анализите. Той проверява верността на резултатите и прави отчет на извършените анализи. Едно от изискванията за неговата успешна работа е да знае как да реагира в критична ситуация с цел отстраняване на възникнал проблем и свеждане до минимум на загубите и опасностите от тази ситуация. Реалните производствени условия изискват технологът да може да заема няколко работни места в дадено химично производство, да може да се адаптира при промяна на технологията и при въвеждане на нова техника. Това изисква готовност за надграждане на знания и умения, за самостоятелно усвояване на нови компетенции, необходими за променящите се условия на труд.
Успешната работа на технолога изисква той да притежава професионални компетенции за опазване на
околната среда - както при производствените процеси, така също и при пречистване на отпадни води, газове и твърди вещества. Умението да поема отговорност и ръководи работата на екип е важно изискване в условията на работна среда, свързана с високи рискови фактори - високи температури, токсични вещества, високо налягане и др. Като част от екипа технологът трябва да създава добри работни взаимоотношения, да бъде коректен и лоялен към фирмата. В условията на специфична работна среда той е изложен на вредни влияния, което изисква използването на защитно облекло и екипировка, като безопасни обувки, защитни очила, ръкавици, каска, шлемофони, шумозаглушители и др.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
Лице, придобило трета степен на професионална квалификация по професията "Технолог в силикатните производства", може да се обучава за придобиване на професионална квалификация по друга професия от областта на химичните технологии и добивната индустрия.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед на № РД-01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД-01-204 от 28.02.2011 г., РД-01-426 от 30.05.2011 г. и РД-01-529 от 30.06.2011 г.
Лицата, придобили трета степен на професионална квалификация по професията "Технолог в силикатните производства", могат да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от НКПД: 3116-3013 Технолог, силикатни технологии; 3116-3003 Технолог, технология на порцелановото и фаянсовото производство; 3116-3018 Технолог, технология на
строителната керамика и огнеупорни материали; 3116-3019 Технолог, технология на стъкларското производство, както и от общата група 3116 Технолог, химик или други включени при актуализирането на
НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението обучаваният трябва да:
• познава и спазва правилата за здравословен и безопасен труд;
• използва информационни и комуникационни технологии;
• работи успешно в екип и осъществява ефективна комуникация с колегите си;
• ръководи и поема отговорност за работата на група хора/екип;
• демонстрира предприемачески идеи, подходи и умения;
• притежава необходимите икономически знания;
• познава трудовото законодателство, определящо неговия статут, права и задължения;
• владее един или два чужди езика на ниво, позволяващо му да ползва техническа и технологическа документация;
• работи за устойчиво развитие на фирмата и за утвърждаване на нейния имидж.
3.2. Цели на обучението по отрасловата професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Химични продукти и технологии"
След завършване на обучението обучаваният трябва да:
• описва и прилага ефективна организация на труда и на работното място в химичните производства;
• спазва санитарно-хигиенните изисквания и изискванията за опазване на
околната среда;
• описва и правилно класифицира суровини, полуготови продукти и крайни продукти в химичните производства;
• описва и обяснява физикохимичната природа и етапите на технологичните процеси;
• характеризира предназначението и принципите на действие на оборудването в химичното производство;
• описва и използва методи за: изпитване, извършване на химични, физикохимични и механични анализи и контрол на изследваните материали;
• анализира, обобщава и представя резултати от анализи;
• осъществява контрол за спазването на технологичните етапи в производството;
• разчита и използва стандарти, техническа и технологична информация;
• характеризира основните етапи на контрол в химичните производства;
• описва начините на работа с лабораторното оборудване, работи с точност с оборудването и го поддържа съобразно изискванията за безопасна работа;
• познава организационната структура на фирмата и правомощията на длъжностните лица.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Технолог в силикатните производства" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението обучаваният трябва да:
• участва в организирането, провеждането и осъществяването на контрол върху технологичните процеси в силикатните производства, спазвайки инструкциите и регулативните норми;
• описва характеристиките на конкретния технологичен процес;
• описва основните суровини, техните свойства и приложение, начините за транспорт и изискванията за съхранение;
• познава и следи параметрите на технологичния процес и предприема адекватни мерки при констатиране на отклонения;
• разчита анализите, отнасящи се до производствения процес и качеството на крайния продукт;
• организира и контролира поддържането в техническа изправност на оборудването - машини, съоръжения, апарати и др.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Технолог в силикатните производства" |
1. Спазва правилата за |
1.1. Обяснява правилата за безопасност и реагира |
безопасна работа в |
адекватно в случай на пожар |
производството |
1.2. Оказва долекарска помощ на пострадал при |
|
инциденти, възникнали на работното място |
|
1.3. Контролира спазването на санитарно-хигиенните |
|
норми в лабораториите и в производството |
|
1.4. Контролира спазването на изискванията за |
|
здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
|
1.5. Следи за правилното използване на личните |
|
предпазни средства от членовете на екипа, който |
|
ръководи |
|
1.6. Работи в съответствие с изискванията за |
|
опазване на околната среда |
|
1.7. Описва опасностите от рискове в зависимост от |
|
спецификата на технологичния процес |
2. Осъществява контрол на |
2.1. Контролира технологичните процеси при |
дейности-те, свързани с |
производството на стъкло, керамични изделия и |
опазване на околната среда |
свързващи вещества по отношение нормите за |
|
опазване на околната среда (води, почви, въздух) |
|
2.2. Съблюдава спазването на националното и |
|
европейското екологично законодателство |
|
2.3. Инициира прилагането на превантивни и |
|
коригиращи мерки за предотвратяване |
|
замърсяването на околната среда |
3. Организира и координира |
3.1. Осъществява ефективна комуникация в работния |
работата на екипа, за който е |
екип и с ръководството на фирмата |
отговорен |
3.2. Координира работата на малка група хора, |
|
познавайки професионалните и личностните |
|
качества на всеки член на екипа |
|
3.3. Използва съвременни ИКТ за улесняване на |
|
комуникациите и организацията на работното място |
|
3.4. Работи с компютърни конфигурации с база |
|
данни, програми за изработка на електронни |
|
таблици, схеми и диаграми при съставяне на отчетите |
4. Прилага основните |
4.1. Консултира членовете на екипа по отношение на |
икономически принципи при |
трудовото законодателство и техния статут във |
управлението на фирмата |
фирмата |
|
4.2. Консултира членовете на екипа по основни |
|
елементи от организацията на производството |
|
4.3. Спазва изискванията за управление на |
|
качеството |
|
4.4. Участва в планирането на квалификацията на |
|
персонала |
5. Изпълнява задълженията на |
5.1. Отговаря за организацията и осъществяването |
технолог в съответното |
на технологичните процеси |
производство |
5.2. Отговаря за изпълнението на процедурите, чрез |
|
които суровините и готовите продукти се въвеждат |
|
или извеждат от процеса на производство |
|
5.3. Следи за нормалното протичане на |
|
технологичните процеси и отговаря за качеството на |
|
крайния продукт |
|
5.4. Поема отговорност за работата на екипа, който |
|
ръководи |
|
5.5. Оценява количеството и качеството на |
|
извършената от екипа работа и я сравнява със |
|
заложеното в производствените планове |
|
5.6. Изготвя отчети с данни за производството, |
|
резултатите от анализите, отбелязва нарушенията и |
|
предприема мерки за отстраняването им |
6. Участва активно и отговорно |
6.1. Контролира подготовката и протичането на |
в производствения процес |
различните етапи на технологичните процеси |
|
6.2. Разчита и анализира информацията, |
|
предоставена от контролния компютър |
|
6.3. Работи със съвременни лабораторни програмни |
|
продукти, използвани при анализите в силикатното |
|
производство |
|
6.4. Разчита графики и диаграми във връзка с |
|
технологичните параметри на производствения |
|
процес |
7. Следи работата на |
7.1. Описва значението на технологичните |
контролните и измервателните |
измервания и последиците от отклоненията на |
уреди |
параметрите върху качеството на крайния продукт |
|
7.2. Наблюдава параметрите на производството |
|
(температура, налягане, вискозитет, маса, pH, обем и |
|
др.) |
|
7.3. Наблюдава работата на уредите за контрол на |
|
параметрите на технологичните процеси |
|
7.4. Контролира дейностите на работния екип за |
|
спазване на допустимите граници на параметрите на |
|
технологичния режим |
8. Осъществява наблюдение и |
8.1. Отчита и анализира отклоненията от параметрите |
контрол на работните процеси |
на технологичните процеси |
|
8.2. Реагира адекватно с конкретни действия за |
|
отстраняване на причините за отклоненията |
|
8.3. Записва и съхранява съгласно инструкциите |
|
информацията от контролните уреди |
|
8.4. Осъществява контрол върху работата на |
|
операторите при отстраняване на възникнали |
|
технически проблеми |
|
8.5. Уведомява инженер-технолога за проблемни и |
|
аварийни ситуации и се консултира за начините на |
|
тяхното отстраняване |
9. Осъществява контрол на |
9.1. Контролира спазването на техниките за вземане |
процедурите по вземане на |
на проби и процедурите за тяхното съхранение и |
проби и предоставянето им в |
пренасяне до лабораториите |
лабораторията за анализ |
9.2. Спазва изискванията за достоверност на |
|
анализираната проба |
|
9.3. Реагира адекватно при установяване на |
|
нарушения |
|
9.4. Поема отговорност за спазване на процедурите |
|
и за оформяне на резултатите от лабораторните |
|
анализи |
|
9.5. Обобщава резултатите от анализите и провежда |
|
консултации с инженер-технолога при отклонение от |
|
нормите |
10. Контролира спазването на |
10.1. Следи за правилното използване на личните |
нормативната уредба относно |
предпазни средства от членовете на екипа, който |
опазване здравето на |
ръководи |
работниците и защита на |
10.2. Работи в съответствие с изискванията за |
околната среда |
опазване на околната среда |
|
10.3. Описва опасностите от риск в зависимост от |
|
етапите на технологичния процес и тяхната |
|
специфика |
11. Разбира физико-химичната |
11.1. Описва технологичната схема на |
същност на технологичните |
производствения процес при производство на |
процеси и работи с |
силикатни продукти |
производственото оборудване |
11.2. Характеризира етапите на съответното |
|
силикатно производство и обяснява значението на |
|
всеки от тях |
|
11.3. Описва използваното оборудване във всеки от |
|
производствените етапи-предназначение, |
|
устройство и принцип на действие |
|
11.4. Разчита термините и символите, използвани в |
|
техническите формуляри за продуктите |
|
11.5. Описва химичните и физичните свойства на |
|
материалите, използвани в производствения процес |
|
11.6. Разчита и обяснява информацията в |
|
инструкциите на уредите и апаратите |
12. Ръководи дейностите за |
12.1. Описва захранващи вериги, използвани за |
ритмично подаване на |
подаване или извеждане на продукти (помпи, тръби, |
материали и суровини за |
клапи и др.) |
производствения процес |
12.2. Спазва процедурите за навременно внасяне на |
|
суровините и извеждане на продуктите от процеса |
|
на производството |
|
12.3. Реагира адекватно при възникване на |
|
проблеми относно техническото състояние на |
|
захранващите вериги |
13. Контролира дейностите на |
13.1. Ръководи дейностите по подготовка на |
екипа за поддържане на |
инсталациите за въвеждането им в работен режим |
оптимален режим на работа на |
13.2. Контролира прилагането на инструкциите за |
машините, съоръженията и |
работа с технологичното оборудване |
инсталациите в съответното |
13.3. Поема отговорност за поддържане |
силикатно производство |
техническата изправност на машините и |
|
съоръженията от операторите |
14. Познава технологичното |
14.1. Характеризира видовете машини и съоръжения |
оборудване, включително с |
за подготовка на суровините и видовете пещи, |
интегрирано компютърно |
автомати и поточни линии, използвани в силикатното |
управление |
производство |
|
14.2. Разчита информацията, предоставена от |
|
контролния компютър, за протичането на |
|
технологичния процес |
|
14.3. Използва специализиран софтуер за |
|
осъществяване на контрол на технологичните |
|
параметри |
|
14.4. Използва софтуерни продукти за провеждане |
|
на химически анализи на суровини, на междинни и |
|
крайни продукти |
Специфични за специалност 5241101 "Технология на стъкларското производство" |
15. Разбира същността на |
15.1. Характеризира основните и спомагателните |
процесите в стъкларското |
материали според тяхното приложение и според |
производство |
химичния характер на оксидите, които се въвеждат |
|
чрез тях |
|
15.2. Описва видовете предварителна |
|
подготовка-обогатяване, сушене, смилане, |
|
пресяване |
|
15.3. Контролира спазването на изискванията за |
|
съхраняване на суровите материали |
|
15.4. Описва свойствата на течната стъкломаса и |
|
обяснява влиянието на киселинни, алкални, |
|
алкалоземни и амфотерни оксиди върху свойствата |
|
на стъклото |
|
15.5. Класифицира суровите материали в зависимост |
|
от тяхното влияние върху състава и свойствата на |
|
стъклото |
|
15.6. Описва физико-химичната същност на |
|
избистрители, ускорители, оцветители, замътнители, |
|
обезцветители, окислители и редуктори в |
|
технологичния процес |
|
15.7. Предлага схеми за използване на отпадни |
|
продукти от промишлени производства като |
|
допълнителни и спомагателни материали в |
|
стъкларското производство |
|
15.8. Контролира дейностите за намаляване |
|
замърсяванията на въздуха, водите и почвите от |
|
стъкларското производство |
16. Познава и обяснява |
16.1. Обяснява теоретичните основи, същността и |
закономерностите на |
характеристиките на технологичните процеси топене, |
технологичните процеси в |
формуване, темпериране и допълнителна обработка |
стъкларското производство |
на стъклените изделия |
|
16.2. Осъществява контрол при предварителната |
|
подготовка, дозирането и смесването на основните и |
|
спомагателните суровини, спазване на |
|
последователността на включването им в |
|
технологичния процес за получаване на стъкло |
|
16.3. Описва методите за подготвяне на стъкларски |
|
смеси, основните изисквания към тях и факторите, |
|
които влияят върху качеството им |
|
16.4. Познава и обяснява термичните промени с |
|
основните и спомагателните материали в процеса на |
|
топене на стъклото |
|
16.5. Характеризира производството на различни |
|
продукти от стъкло: стъклени влакна, тръби и пръчки; |
|
закалени стъкла, многослойни и електротехнически |
|
стъкла; химико-лабораторни и медицински стъкла; |
|
светотехнически стъкла; оптично стъкло, огледала, |
|
стъкло за атомната техника, производство на ситали |
|
и шлакоситали и производство на емайли |
17. Познава технологичното |
17.1. Обяснява предназначението, устройството и |
оборудване, използвано в |
конструктивните особености на апаратите, машините |
стъкларското производство |
и съоръженията, използвани в стъкларското |
|
производство |
|
17.2. Описва спецификата на работата с дозиращи |
|
устройства, смесителни машини, тип барабанен |
|
смесител, конусен смесител, смесител тип "Айрих" и |
|
др. |
|
17.3. Класифицира видовете стъкларски пещи |
|
17.4. Обяснява режима на работа на пещи с |
|
периодичен и непрекъснат производствен цикъл |
|
17.5. Осъществява контрол върху дейностите за |
|
поддържане на техническата изправност на |
|
оборудването в стъкларското производство |
18. Познава и разбира |
18.1. Обяснява работните принципи на уредите за |
работата на контролните и |
контрол, мониторинг и измервания на параметрите на |
измервателните уреди |
процесите в стъкларското производство |
|
18.2. Наблюдава и регулира параметрите на |
|
технологичните процеси (температура, налягане, |
|
вискозитет, маса, рН и др.) |
|
18.3. Регистрира отклоненията на параметрите, |
|
характерни за стъкларското производство |
|
18.4. Предприема мерки за възстановяване на |
|
нормалния технологичен режим |
|
18.5. Реагира по адекватен начин в случай на |
|
производствена авария, спазвайки съответните |
|
инструкции |
|
18.6. Изготвя доклад за отклоненията на |
|
параметрите в технологичния процес или за |
|
настъпили аварийни ситуации и причинени щети |
Специфични за специалност 5241102 "Технология на керамичното производство" |
19. Разбира същността на |
19.1. Характеризира основните суровини и |
процесите в керамичното |
спомагателни материали според тяхното приложение |
производство |
и според химичните им свойства |
|
19.2. Описва и спазва изискванията за транспорт, |
|
съхранение и подготовка на суровите материали |
|
19.3. Обяснява свойствата на пластичните, |
|
непластичните и спомагателните материали в |
|
керамичното производство |
|
19.4. Идентифицира различните видове керамични |
|
изделия |
|
19.5. Прави характеристика на основните видове |
|
специална керамика |
|
19.6. Характеризира видовете керамични изделия |
|
според конкретната област, в която те се използват |
20. Познава закономерностите |
20.1. Описва технологичните схеми за приготвяне на |
на технологичните процеси в |
керамични маси и за производство на керамични |
керамичното производство |
изделия |
|
20.2. Обяснява химическите процеси, които са в |
|
основата на всеки метод на производство |
|
20.3. Контролира дейностите по предварителна |
|
подготовка, дозиране и смесване на суровини и |
|
добавки в необходимата последователност |
|
20.4. Обяснява методите за формуване на керамични |
|
изделия от пластична, течна и полусуха маса |
|
20.5. Обяснява теоретичните основи на процесите |
|
сушене и изпичане, ангобиране, глазиране и |
|
декориране |
|
20.6. Контролира дейностите за намаляване |
|
замърсяванията на въздуха, водите и почвите от |
|
керамичното производство |
21. Познава технологичното |
21.1. Описва устройството, предназначението и |
оборудване, използвано в |
принципа на действие на машините и съоръженията, |
керамичното производство |
използвани в технологичния процес |
|
21.2. Обяснява принципа на работа на сушилни и |
|
пещи с непрекъснато и периодично действие |
|
21.3. Описва параметрите за нормално |
|
функциониране на оборудването в съответното |
|
производство |
22. Познава и разбира |
22.1. Обяснява работните принципи на уредите за |
работата на контролните и |
контрол, мониторинг и измервания на параметрите в |
измервателните уреди |
керамичното производство |
|
22.2. Наблюдава и регулира параметрите на |
|
технологичните процеси (температура, налягане, |
|
вискозитет, маса, рН и др.) |
|
22.3. Обяснява последиците от отклонението на |
|
контролните параметри върху качеството на крайния |
|
продукт |
|
22.4. Регистрира отклонения на параметрите в |
|
технологичния режим в керамичното производство и |
|
анализира възможните причини |
|
22.5. Предприема мерки за възстановяване на |
|
нормалния технологичен режим |
|
22.6. Реагира по адекватен начин в случай на |
|
производствена авария, спазвайки съответните |
|
инструкции |
|
22.7. Изготвя доклад за отклоненията на |
|
параметрите в технологичния процес или за |
|
настъпили аварийни ситуации и причинени щети |
Специфични за специалност 5241103 "Технология на свързващите вещества" |
23. Разбира същността на |
23.1. Характеризира основните суровини и |
технологичните процеси при |
спомагателни материали според химичните им |
производството на свързващи |
свойства и тяхното приложение |
вещества |
23.2. Описва и спазва изискванията за |
|
транспортиране и съхранение на суровите материали |
|
23.3. Контролира дейностите за предварителна |
|
подготовка на суровините |
|
23.4. Класифицира суровите материали в зависимост |
|
от тяхното влияние върху състава и свойствата на |
|
свързващите вещества |
|
23.5. Прави характеристика на оцветители, |
|
минерализатори, гипс и други спомагателни |
|
материали |
|
23.6. Изброява свойствата на варовите и |
|
магнезиални свързващи вещества, хидравличните |
|
свързващи вещества, получени без и със затапяне, и |
|
влиянието на оксидите върху тях |
|
23.7. Обяснява методите за подготвяне на |
|
производствени смеси |
|
23.8. Обяснява теоретичните основи, същността и |
|
характеристиките на технологичните процеси |
|
изпичане, смилане и следващата допълнителна |
|
обработка |
24. Познава закономерностите |
24.1. Описва технологичните схеми на |
на технологичните процеси |
производството на въздушни и хидравлични |
|
свързващи вещества и параметрите на нормален и |
|
оптимален технологичен режим |
|
24.2. Описва етапите на технологичния процес и |
|
изискванията за неговото правилно протичане |
|
24.3. Контролира дейностите по приготвяне, |
|
претегляне и смесване на суровини, съставки или |
|
обработващи агенти и тяхното добавяне в |
|
реакторите в правилна последователност |
|
24.4. Контролира дейностите за намаляване |
|
замърсяванията на въздуха, водите и почвите от |
|
производството на свързващи вещества |
|
24.5. Описва параметрите за правилно протичане на |
|
процесите за производство на: гипсови, |
|
магнезиални, варови и хидравлични свързващи |
|
вещества, производство на портландцимент, на |
|
бетони и бетонови изделия |
25. Познава технологичното |
25.1. Описва устройството, предназначението и |
оборудване, използвано в |
принципа на действие на машините и съоръженията, |
производството на свързващи |
използвани в технологичния процес |
вещества |
25.2. Описва конструктивните особености на пещите, |
|
машините и съоръженията при производството на |
|
портландциментов клинкер и получаване на |
|
различни видове цимент |
|
25.3. Обяснява принципа на работа на сушилни и |
|
пещи с непрекъснато и периодично действие |
|
25.4. Разкрива причинно-следствени връзки при |
|
дефекти в крайния продукт и предлага начини за |
|
отстраняването им |
|
25.5. Описва параметрите за нормално |
|
функциониране на технологичното оборудване в |
|
съответното производство |
|
25.6. Осъществява технологичен контрол при етапите |
|
на производството на свързващи вещества |
26. Познава и разбира |
26.1. Обяснява работните принципи на уредите за |
работата на контролните и |
контрол, мониторинг и измервания в керамичното |
измервателните уреди |
производство |
|
26.2. Наблюдава и регулира параметрите на |
|
технологичните процеси (температура, налягане, |
|
вискозитет, маса, рН и др.) |
|
26.3. Регистрира отклоненията на параметрите в |
|
технологичния режим на керамичното производство |
|
и анализира възможните причини |
|
26.4. Предприема мерки за възстановяване на |
|
нормалния технологичен режим |
|
26.5. Реагира по адекватен начин в случай на |
|
производствена авария, спазвайки съответните |
|
инструкции |
|
26.6. Изготвя доклад за отклоненията на |
|
параметрите в технологичния процес или за |
|
настъпили аварийни ситуации и причинени щети |
5. Изисквания към материалната база
5.1. Учебен кабинет
Основното предназначение на учебния кабинет е провеждането на обучение по теория на професията. Обзавеждането на учебния кабинет включва: работно място на обучаващия (работна маса и стол), работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), учебна дъска, мебели (предимно шкафове за различни цели), екран за прожектиране, дъска за писане и други средства за обучение. Разположението на работните места на обучаваните трябва да осигурява необходимата видимост на учебната дъска и свободно преминаване от едно до друго учебно място.
5.2. Учебни лаборатории
Предназначението на учебните лаборатории е провеждане на обучение по практика за формиране на знания, умения и професионални компетенции у обучаваните. Планирането, разположението и оборудването на учебните лаборатории е съобразено със спецификата на учебния предмет, със санитарно-хигиенните изисквания и здравословните и безопасни условия на труд (ЗБУТ). Обзавеждането на лабораториите включва: работни места за обучаваните и за обучаващия с водна и електрическа инсталация и инсталация за обратните води. Работните места е целесъобразно да бъдат разположени успоредно или шахматно на общ плот в единия край на помещението, облицовани с подходящ материал. Под плота се монтират шкафове за съхранение на приборите и съдовете, необходими за лабораторни упражнения. Върху плота на стелажи се подреждат необходимите съдове и реактиви. В лабораториите следва да има технически и инсталационни съоръжения с общо предназначение: автоматично включване и изключване на осветлението, на завесите, на екрана, на вентилационната и електрическата инсталация. В лабораториите трябва да има аптечка, средства за гасене на пожар, лични предпазни средства, вентилационни устройства.
Към лабораториите следва да има следните помещения: тегловно, апаратно, подготвително и хранилище за реактиви. В непосредствена близост до лабораториите трябва да има: стая за материали и апаратурата, стая за подготовка и склад за реактивите. Съхранението на реактивите следва да бъде под строг контрол на преподавателя, а условията и редът за достъп до тях да се регламентират със заповед на директора на обучаващата институция.
5.2.1. Учебна лаборатория по неорганична химия/органична химия
Лабораторията е предназначена за провеждане на упражнения по неорганична и органична химия. Оборудването включва: компютри, демонстрационна маса, светеща периодична система, дестилатор, сушилни, електрически котлони, предпазни мрежи, пещи за накаляване, камина, водни, пясъчни и маслени бани, вани, филтри, центрофуги, технически и аналитични везни, pH метри, статив с комплект от реактиви, лабораторни съдове, макети, модели и схеми, прибори и пособия и др.
5.2.2. Учебна лаборатория по аналитична химия и инструментални методи
Лабораторията е предназначена за провеждане на упражнения по аналитична химия и инструментални методи. Оборудването включва: компютри, демонстрационна маса, дестилатор, сушилни, пещи, камина, водни, пясъчни и маслени бани, центрофуги, технически и аналитични везни, pH метри, полярограф, уред за електротегловен анализ, фотометри, спектрофотометри, рефрактометри, хроматограф, апарат на Орса, статив с комплект от реактиви за качествен анализ, лабораторни съдове, прибори и пособия и др.
6. Изисквания към обучаващите по теория и практика
Право да преподават теория и практика по професията "Технолог в силикатните производства" - трета степен на професионална квалификация, имат лица с образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" по специалности от професионално направление "Химични технологии".
С оглед максимално използване на информационните технологии в учебния процес е желателно обучаващите да притежават знания и умения за работа с компютър и специализирани софтуерни продукти.
Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс за актуализиране на знанията в областта на:
- техника, технология, технологичен контрол и опазване на околната среда, отнасящи се до спецификата на професията и специалността;
- формиране на ключови компетентности и личностни качества, необходими за успешно упражняване на професията;
- професионално консултиране, ориентиране и насочване на учащите - младежи и възрастни, относно възможностите за продължаващо професионално обучение и кариерно развитие в избраната професионална област.