В сила от 28.02.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Хлебар-сладкар"
Професионално направление: |
541 |
Хранителни технологии |
Наименование на професията: |
Специалности: |
Степен на |
|
професионална |
|
квалификация: |
5410301 |
Производство |
Втора |
|
на хляб и |
|
|
хлебни |
|
|
изделия |
|
5410302 |
Производство |
Втора |
|
на сладкарски |
|
|
изделия |
|
5410303 |
Декорация на |
Втора |
|
сладкарски |
|
|
изделия |
|
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за входящо минимално образователно равнище за ученици и за лица, навършили 16 години.
За придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Хлебар-сладкар" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието, младежта и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 8.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 9.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-1728 от 1.12.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 9.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище е:
- за ученици - завършено основно образование или завършен клас от средното образование при срок на обучението до 4 години (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В);
- за лица, навършили 16 години - завършен клас от средното образование или завършено средно образование при срок на обучението 1 година (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В).
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Хлебар-сладкар" с придобиване на втора степен на професионална квалификация не се изисква кандидатите да притежават по-ниска степен на професионална квалификация или професионален опит.
За лица с професионален опит по професията може да се организира надграждащо обучение. Съдържанието на обучението се определя след сравнение на компетенциите и резултатите от ученето, описани в Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професията.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Придобилият втора степен на професионална квалификация по професията "Хлебар-сладкар" може да изработва ръчно или машинно хляб, хлебни и сладкарски изделия съгласно технологичната инструкция на всяко изделие. Приема, окачествява и съхранява суровини и полуфабрикати, като създава подходящи условия за съхранението им, спазвайки правилниците и инструкциите. Поддържа оптимален складов ресурс, като следи срока на трайност на суровините и последователността на влагането им в производството. Подбира, подготвя и дозира суровини и материали за всяко изделие съгласно качествените им показатели и изискванията на технологичния режим на изделието. Замесва хлебни и сладкарски теста и изработва полуфабрикати (кремове, сиропи, глазури, гарнировки, елементи за украса и др.). Дели, окръглява, разточва, формира хлебни теста и оформя сладкарски полуфабрикати. Задава подходящи параметри - температура, влажност, времетраене и др. на съоръженията за ферментация и термична обработка според технологичната инструкция на всяко изделие и го зарежда във ферментационни камери и съоръжения за термична обработка, следи процесите и определя готовността на полуфабриката или продукта. Подготвя и комбинира различни сладкарски полуфабрикати в основата на сладкарското изделие, като спазва изискванията за съчетаването им, свързани с пропорции, съвместимост на вкусове, цветове, форми, последователност на операциите и др. Оформя външния вид на продукта. Окачествява органолептично и физико-химично готовата продукция. Опакова, етикетира, съхранява и експедира готовите изделия.
Познава и използва технологична документация, рецептурници, справочници и правилници. Спазва изискванията за технологична и производствена дисциплина и наредбите за контрол на качеството и безопасността на храните. Носи отговорност за целесъобразното и ефективно използване на суровините, материалите и техниката, за качественото и в срок извършване на възложените дейности.
Личностни качества, които се изискват за упражняване на професията "Хлебар-сладкар", са: дисциплинираност, отговорност, готовност за самостоятелен труд и издръжливост на работа при еднообразна дейност, умения за работа в екип, сръчност, прецизност и точност, наблюдателност, художествени умения за естетическо оформяне на изделията, усет за пропорции и съчетание на цветове, вкусове и форми, въображение, способност за импровизации и реализиране на хрумвания и др. При възникване на проблеми проявява самоконтрол и предприема действия за справяне с критични ситуации.
Работата на хлебар-сладкаря съчетава разнообразни дейности, които се осъществяват в производствени работилници и цехове. Поради характера на технологичния процес работата може да се извършва през различни периоди на денонощието, което налага сменен режим на труд, както и работа в почивни и празнични дни при спазване на трудовото законодателство на Република България.
Хлебар-сладкарят обслужва безопасно машини, съоръжения и апарати, ползва инструменти и пособия за различните технологични операции. Технологичното оборудване включва пресевно-силозни инсталации, дозатори, тестомесачна техника, миксери, машини за делене, окръгляване и формиране на тесто и полуфабрикати, пруфери и ферментационни камери, съоръжения за термична обработка, опаковъчна техника, складово оборудване, лабораторна техника, апаратура и прибори, специализиран инструментариум и пособия.
Хлебар-сладкарят работи във фирми с дейност в областта на хлебопроизводството и сладкарството.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
След придобиване на втора степен на професионална квалификация по специалност от професията "Хлебар-сладкар" обучаваният може да продължи обучението си по друга специалност от тази професия или да продължи обучението си за придобиване на трета степен на професионална квалификация по професията 541010 "Техник-технолог в хранително-вкусовата промишленост", специалност 5410102 "Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия". Обучението по общата, задължителната и отрасловата професионална подготовка и част от специфичната се зачита.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед № РД-01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД 01-204 от 28.02.2011 г., № РД-01-426 от 30.05.2011 г. и № РД-01-529 от 30.06.2011 г.
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Хлебар-сладкар" могат да постъпват на работа на длъжности (професии) от следните единични групи 3434-2002 Главен сладкар, 7512 Работници по производство на хлебни, сладкарски и тестени изделия, 3119-3022 Техник, технолог на хляб и хлебни изделия, 8160-2032 Машинен оператор, производство на хляб, 8160-2033 Машинен оператор, производство на шоколад и шоколадови изделия, 8160-2034 Машинен оператор, хлебни изделия, както и на други длъжности, включени при актуализиране на НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
· спазва нормативната уредба на Република България за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и опазване на
околната среда;
· познава правата и спазва задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда и сключения от него трудов договор;
· притежава общи икономически знания за икономическите отношения и стопанското управление на страната, пазарни отношения, процеси и явления, факторите, които ги пораждат и движат, отражението им върху упражняваната професия;
· работи успешно в екип и осъществява ефективна комуникация с колеги, с клиенти и с прекия ръководител, солидарно споделя отговорностите с останалите членове на екипа;
· намира, въвежда и съхранява информация в компютър, работи с текстообработващи програми;
· познава организацията на фирмата и йерархията на длъжностните лица; разбира своята роля в дейността на предприятието;
· попълва стандартизирани разходно-нормативни документи за отчитане на производството - бланки, трудова автобиография, приходно-разходни документи, отчети за извършената работа или положен труд, заявки и др.
3.2 Цели на обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Хранителни технологии"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
· спазва санитарно-хигиенните норми и изискванията за опазване на
околната среда;
· класифицира основните хранителни суровини, материали и добавки, знае технологичното им предназначение, може да определя качеството им органолептично или чрез лабораторни анализи, борави с контролно-измервателни уреди и средства;
· обяснява основните процеси и операции при производството на храни и напитки, може да работи с технологичното обзавеждане, знае правилата за транспорт и съхранение на суровини, полуфабрикати, опаковки и готова продукция;
· запознат е със стандартизираната техническа и технологична документация за всяко изделие и владее професионалната терминология;
· познава документацията на системите за контрол на качеството и безопасността на храните и умее да документира текуща информация.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Хлебар-сладкар" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
· познава задължителната технологична документация за всяко изделие;
· характеризира основните етапи от производството на изделието и технологичната им последователност, описва същността на технологичните процеси и операции, посочва техните параметри и показатели, разчита технологичните им схеми;
· класифицира основните суровини и материали, характеризира техните свойства, анализира и оценява качеството им и посочва възможностите за употребата им;
· транспортира, съхранява, подбира, дозира и подготвя суровини, материали и полуфабрикати, спазвайки технологичните инструкции и правила;
· изработва различни видове изделия, спазвайки технологичната документация за всяко от тях;
· декорира и оформя изделия, придавайки им добър естетически вид;
· етикетира, опакова, съхранява и експедира готовата продукция съобразно установения ред и правила;
· оценява качеството на полуфабрикатите и готовата продукция в съответствие с нормативните изисквания;
· обслужва машини и съоръжения за подготовка и дозиране на суровини, замесване, делене, окръгляване, формиране, ферментация, термична обработка и опаковане, като спазва правилата и инструкциите за безопасна работа с тях;
· борави безопасно с ръчни инструменти и пособия.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Хлебар-сладкар" |
1. Спазва и прилага |
1.1. Разпознава причините за |
правилата за |
възникване на опасни ситуации, |
здравословни и |
производствени аварии и инциденти на |
безопасни условия на |
работното място и предприема мерки за |
труд и опазване на |
предотвратяването им |
околната среда |
1.2. Използва по предназначение |
|
средства за противопожарна защита |
|
(кофпомпа, пожарогасител и др.) |
|
съгласно правилата за противопожарна |
|
и аварийна безопасност |
|
1.3. Описва правилата и оказва |
|
долекарска помощ на пострадал при |
|
необходимост |
|
1.4. Извършва производствените |
|
дейности в съответствие с |
|
изискванията за опазване на околната |
|
среда |
2. Поддържа лична |
2.1. Използва работно облекло и лични |
хигиена и хигиена на |
предпазни средства при изпълнение на |
работното място |
трудовата си дейност, спазвайки |
|
наредбите и инструкциите |
|
2.2. Почиства работното си място |
|
съгласно действащите инструкции и |
|
въведения във фирмата график |
|
2.3. Попълва ежедневно санитарния |
|
дневник по системата за контрол на |
|
качеството и безопасността на храните |
3. Работи с |
3.1. Разчита технологичната схема за |
технологична |
всяко изделие |
документация |
3.2. Описва същността и |
|
последователността на технологичните |
|
процеси и операции от |
|
производствения процес на изделието |
|
3.3. Назовава показателите, които |
|
трябва да се контролират, и границите |
|
на техните стойности за нормално |
|
протичане на производствения |
|
процес-температура, влажност, |
|
налягане, време и др. |
4. Окачествява |
4.1. Описва качествените изисквания, |
суровини, материали, |
на които трябва да отговаря всяка |
полуфабрикати и |
суровина, полуфабрикат или готова |
готова продукция |
продукция-органолептични и |
|
физико-химични показатели, съгласно |
|
технологичната документация на фирмата |
|
4.2. Преценява по вид и качествени |
|
показатели суровините и |
|
полуфабрикатите, подбира |
|
най-подходящите за влагане в |
|
производството на конкретното изделие |
|
4.3. Преценява пригодността на |
|
готовата продукция за експедиция |
5. Съхранява, подготвя |
5.1. Подготвя складовото |
и дозира суровини, |
обзавеждане, инвентар и |
материали и |
измервателни уреди в съответствие с |
полуфабрикати |
нормативните изисквания |
|
5.2. Поддържа необходимите условия |
|
за съхранение на отделните групи |
|
суровини и полуфабрикати-температура, |
|
влажност, скорост на движение на въздуха и |
|
др., посочени в технологичната |
|
документация |
|
5.3. Подготвя суровини, материали и |
|
полуфабрикати-пресява, натрошава, |
|
смила, смесва, темперира, разтваря, |
|
разтопява и изсушава |
|
5.4. Измерва, изброява, претегля |
|
суровини, материали и полуфабрикати |
|
преди влагането им в производството |
6. Етикетира, опакова |
6.1. Разпознава задължителните |
и експедира готова |
елементи на етикетите на различните |
продукция |
изделия |
|
6.2. Маркира текуща информация върху |
|
етикетите-дата, час, смяна и др. |
|
6.3. Поставя единична или групова |
|
опаковка на продуктите |
|
6.4. Предава готовата продукция на |
|
склад или клиент |
|
6.5. Обслужва безопасно |
|
транспортно-подемно складово |
|
обзавеждане за готова продукция |
7. Попълва отчетна |
7.1. Попълва приходно-разходни |
документация |
документи и съставя отчети за |
|
регистриране движението на |
|
стоково-материалните запаси |
|
7.2. Изготвя заявки за допълване на |
|
липсващи запаси съгласно приетите |
|
нормативи за задължителен складов |
|
запас от суровини и материали |
|
7.3. Попълва разходно-оправдателни и |
|
отчетни документи за производство на |
|
полуфабрикати и готова продукция и |
|
предаването им на склад |
8. Спазва |
8.1. Характеризира основните елементи |
изискванията за |
на системите за контрол на качеството |
качеството и |
и безопасността на храните |
безопасността на |
8.2. Определя контролните критични |
храните съгласно |
точки на всички етапи от |
изискванията на |
производствения процес с цел |
системите за контрол |
предотвратяване или редуциране до |
|
приемливи нива на определена опасност |
|
8.3. Наблюдава и контролира |
|
контролните критични точки |
|
8.4. Предприема коригиращи действия, |
|
когато наблюдението показва, че |
|
определена критична точка не е под |
|
контрол |
|
8.5. Редовно вписва текущите |
|
показатели за контрол на качеството, |
|
безопасността и хигиената в |
|
дневниците на фирмата |
9. Обслужва машини, |
9.1. Описва устройството и принципа на |
апарати и съоръжения |
действие на машините, съоръженията, |
и поточни линии, |
апаратите и уредите, с които работи |
използвани в |
9.2. Следи за поддържане в |
технологичния процес |
техническа изправност на машини, |
|
апарати и съоръжения, използвани в |
|
технологичния процес |
|
9.3. Оперира с технологичното |
|
оборудване в съответствие с |
|
инструкциите за експлоатация |
|
9.4. Наблюдава технологичните |
|
параметри, отчитани от измервателните |
|
уреди на машини и съоръжения, и |
|
подава своевременно информация на |
|
технолога при констатирани отклонения |
|
9.5. Следи за изправността на |
|
машините и съоръженията, използвани |
|
в технологичния процес, и подава |
|
своевременно информация на |
|
отговорния техник за отклонения от |
|
нормалния режим на работа на оборудването |
Специфични за специалност 5410301 "Производство на хляб и хлебни изделия" |
10. Замесва теста за |
10.1. Характеризира състава на |
различни видове хляб |
различни видове хляб-основни, |
|
специални, диетични, за питки, погачи, |
|
хлебчета и хлебни изделия (кифлени, |
|
козуначни, банични, гевречени, |
|
пържени, сухи и др.) |
|
10.2. Зарежда тестомесачната машина |
|
с дозираните суровини за всяко изделие |
|
10.3. Замесва тесто съгласно |
|
рецептурата на изделието и указаните |
|
в технологичната инструкция |
|
показатели за температура и влажност |
|
на тестото, време на замесване и други |
|
показатели |
|
10.4. Избира и осигурява подходящи |
|
условия и време за съзряване на |
|
замесеното тесто |
|
10.5. Преценява готовността на тестото |
|
и го изважда от тестомесачната |
|
машина |
11. Извършва |
11.1. Разделя замесеното тесто на |
механична обработка |
късове с точно определена маса |
на готовото тесто |
11.2. Окръглява тестените късове |
|
11.3. Осигурява подходящи условия за |
|
почивка на окръглените късове |
|
11.4. Обработва тестените късове, като |
|
им придава необходимата форма-тип |
|
франзелна или друга |
|
11.5. В зависимост от вида на |
|
изделието поставя подходящи |
|
пълнежи по време на формирането и |
|
загъва тестото |
12. Осигурява условия |
12.1. Задава подходящи параметри на |
за протичането на |
съоръженията за ферментация на |
ферментационни |
тестото (температура, влажност, време и др.) |
процеси |
12.2. Зарежда с тесто съоръженията за |
|
ферментация |
|
12.3. Преценява готовността на |
|
ферментиралото тесто и го извежда от |
|
съоръжението |
13. Провежда |
13.1. Познава технологията за |
термична обработка на |
различните видове термична обработка |
тесто |
на тесто-изпичане, пържене, варене, сушене |
|
13.2. Подготвя изделия за термична |
|
обработка-намазва повърхността с |
|
разбити яйца или други разтвори, |
|
поставя поръски, прави нарези или |
|
маркировка на изделието |
|
13.3. Задава подходящи параметри на |
|
съоръженията за топлинна |
|
обработка-температура, влажност, |
|
време и др., и следи за поддържането |
|
им в хода на термичния процес |
|
13.4. Зарежда с тесто съоръженията за |
|
топлинна обработка в зависимост от |
|
техния капацитет |
|
13.5. Преценява готовността на |
|
изделието и го извежда от съоръжението |
|
13.6. Осигурява подходящи условия за |
|
охлаждане на продукта |
Специфични за специалност 5410302 "Производство на сладкарски изделия" |
14. Изработва |
14.1. Характеризира състава и |
полуфабрикати от |
свойствата на различните видове |
различни сладкарски |
теста-пандишпаново, индианово, |
теста |
бишкотено, ронливо-маслено, |
|
бъркано-маслено, многолистно-маслено, |
|
парено, медено, леко и тежко белтъчно |
|
тесто |
|
14.2. Замесва сладкарски теста, |
|
спазвайки рецептурата, реда за |
|
влагане на продуктите и |
|
технологичните параметри и |
|
показатели за всеки вид тесто |
|
14.3. Прилага различни техники за |
|
формиране на полуфабриката: |
|
- разстилане; |
|
- заглаждане; |
|
- разслояване; |
|
- напластяване; |
|
- дресиране; |
|
- щамповане на фигури; |
|
- ръчно оформяне и др. |
|
14.4. Задава подходящи параметри на |
|
съоръженията за термична |
|
обработка-температура, влажност, |
|
време и др. |
|
14.5. Следи за поддържането на |
|
оптимален режим на параметрите в |
|
хода на термичната обработка |
|
14.6. Зарежда съоръженията за |
|
термична обработка с формираното тесто |
|
14.7. Определя готовността на |
|
полуфабриката и го извежда от съоръжението |
|
14.8. Осигурява подходящи |
|
температурни условия за охлаждане на |
|
полуфабриката |
15. Изработва |
15.1. Характеризира състава и |
различни видове |
свойствата на различни видове |
кремове |
кремове-маслен, млечно-нишестен, |
|
млечно-брашнен, плодово безяйчен, |
|
белтъчен, инстантен и др. |
|
15.2. Избива с миксер или ръчно смесва |
|
суровините за приготвяне на различни |
|
видове кремове |
|
15.3. Задава подходящи параметри на |
|
съоръжението за термична обработка |
|
на различните видове |
|
кремове-температура, време и др. |
|
15.4. Осигурява поддържането на |
|
оптимален режим на зададените |
|
параметри в хода на процеса |
|
15.5. Преценява готовността на |
|
полуфабриката и го отстранява от |
|
съоръжението |
|
15.6. Осигурява подходящи условия за |
|
охлаждане на полуфабриката |
16. Приготвя различни |
16.1. Характеризира състава и |
видове сиропи |
свойствата на различни видове |
|
сиропи-захарни, захарно-гликозни, |
|
инвертни и др. |
|
16.2. Сварява различни видове сиропи, |
|
спазвайки рецептурата, реда за |
|
влагане на продуктите и |
|
технологичните показатели за всеки от тях |
|
16.3. Осигурява подходящи условия за |
|
охлаждане на приготвените сиропи |
|
16.4. Подбира различни есенции и |
|
ароматизира сиропи, като преценява |
|
подходящия момент |
17. Изработва |
17.1. Описва състава и начина на |
полуфабрикат за |
приготвяне на различни видове |
художествена украса |
глазура-шоколадова, захарно-белтъчна, |
|
желираща, фонданова и др. |
|
17.2. Разтопява, сварява или избива |
|
суровините за глазури, спазвайки |
|
рецептурата, реда за влагане на |
|
продуктите и технологичните |
|
показатели за всеки вид |
|
17.3. Регулира консистенцията на |
|
глазурите чрез добавяне на |
|
допълнителни течни или сухи съставки |
|
17.4. Темперира глазурата в |
|
съответствие с изискванията |
18. Изработва |
18.1. Познава технологията за |
полуфабрикати за |
изработване на полуфабрикатите за |
художествена украса |
художествена украса-гарнировки |
|
(марципан, Драган тесто, Добуш захар, |
|
колер, крокант, карамел, темпериран |
|
шоколад, шоколадови пръчици и др.) и |
|
плодове |
|
18.2. Изработва различни украси, като |
|
измесва, запарва и охлажда тесто |
|
18.3. Разтапя, карамелизира, |
|
темперира съставките за различните |
|
гарнировки |
|
18.4. Отлива релефни фигури чрез матрици |
|
18.5. Ръчно моделира фигури, детайли, |
|
елементи, орнаменти и др. |
|
18.6. Нарязва и желира плодове за |
|
украса на повърхности |
19. Изработва сочни |
19.1. Характеризира състава и |
сладкарски изделия |
свойствата на сочни сладкарски |
|
изделия-пасти, торти, рула, петифури и |
|
ориенталски изделия |
|
19.2. Изрязва и разслоява |
|
полуфабрикати-блатове, платки и др. |
|
19.3. Зафилва сладкарски |
|
основи-напоява със сироп, нанася крем, |
|
пълнежи от мармалад и др. |
|
19.4. Заглажда повърхностите на |
|
подготвената основа |
|
19.5. Осигурява подходящи |
|
температурни условия и охлажда |
|
подготвените основи |
|
19.6. Обработва повърхностите на |
|
основата-залива, тунква, панира |
|
19.7. Фиксира местата за нарязване |
|
повърхността на торти с помощта на |
|
маркировач |
|
19.8. Оформя художествено и декорира |
|
повърхността на изделието |
|
19.9. Нарязва изделията на отделни парчета |
20. Изработва сухи |
20.1. Характеризира състава на |
сладкарски изделия |
различните видове сухи сладкарски |
|
изделия-кексове, целувки, бисквити, |
|
дребни сладки, сухи пасти и др. |
|
20.2. Описва специфичните изисквания |
|
при приготвяне на сухи сладкарски изделия |
|
20.3. Обработва сладкарски |
|
основи-слепва с подходящи |
|
полуфабрикати, тунква повърхности с |
|
различни глазури, поръсва и панира |
|
повърхности |
|
20.4. Оформя и украсява външния вид |
|
на изделието |
Специфични за специалност 5410303 "Декорация на сладкарски изделия" |
21. Изработва |
21.1. Характеризира състава и |
сладкарски |
свойствата на сладкарски |
полуфабрикати |
полуфабрикати-теста, кремове, сиропи, |
|
глазури, гарнировки и др. |
|
21.2. Подготвя продукти в |
|
необходимите пропорции за замесване |
|
на различни видове теста |
|
21.3. Формира различни |
|
полуфабрикати от замесените теста |
|
21.4. Приготвя различни видове |
|
кремове с интензивно избиване на |
|
суровините и при |
|
необходимост-термична обработка |
|
21.5. Сварява различни по гъстота и |
|
състав сиропи |
|
21.6. Приготвя глазури и гарнировки за |
|
покриване и оформяне на повърхности |
22. Изработва |
22.1. Трампира сладкарски |
сладкарски основи |
основи-блатове, платки, полусфери и |
|
др., полуфабрикати със сиропи |
|
22.2. Поставя различни видове |
|
пълнежи-конфитюри, сладка, плодове и |
|
други върху повърхността им |
|
22.3. Дозира, разпределя и зафилва |
|
кремове |
|
22.4. Оформя сладкарска основа чрез |
|
последователно комбиниране на |
|
различни полуфабрикати, като спазва |
|
принципите за технологична |
|
последователност на отделните |
|
операции и изискванията за |
|
задължително охлаждане между тях |
23. Създава идеен |
23.1. Намира актуална информация, |
проект за |
свързана с нови тенденции, технологии |
художествено |
и инструменти, за декориране и дизайн |
оформяне на |
на сладкарски изделия |
сладкарско изделие |
23.2. Съобразява идеята за украса с |
|
повода, за който ще се изработва |
|
изделието, с възрастта и изискванията |
|
на клиента |
|
23.3. Описва основните правила при |
|
композиране на декоративни елементи |
|
за украса на изделия |
|
23.4. Спазва принципите на |
|
перспективата и пространствения |
|
баланс при изграждане на проект за украса |
|
23.5. Подбира подходящи цветове за |
|
различните елементи на композицията |
|
за украса, съобразявайки ги по гама, |
|
колорит, тон, нюанс и др. |
|
23.6. Изработва скица на композицията |
|
или триизмерен макет в определен |
|
мащаб, като спазва принципите за |
|
хармонично съчетаване на |
|
декоративните елементи на украсата |
24. Изработва шаблон |
24.1. Подбира материал за изработка |
на елемент за украса |
на шаблон |
|
24.2. Рисува скица (контур) на модела |
|
на фигурата върху избрания материал |
|
24.3. Изрязва необходимите елементи, |
|
като отстранява излишните части от |
|
материала |
25. Изработва |
25.1. Поставя шаблона върху |
елементи за |
подходящо място от повърхността на |
художествена украса |
изделието или моделиращата маса |
чрез шаблон |
25.2. Очертава контурите на отделните |
|
елементи на украсата |
|
25.3. Оцветява или запълва с |
|
подходящ полуфабрикат вътрешните |
|
пространства на елементите |
26. Изработва |
26.1. Познава качествата на |
елементи за |
различните пластични маси и |
художествена украса |
възможностите им за приложение в |
чрез ръчно |
изработката на украси |
моделиране |
26.2. Избира и комбинира |
|
полуфабрикати за изработка на |
|
декоративни елементи |
|
26.3. Ползва специализирани |
|
инструменти и пособия, предназначени |
|
за изработване на декоративни елементи |
|
26.4. Демонстрира различни техники за |
|
изработка на декоративни елементи и |
|
орнаменти |
|
26.5. Моделира релефни или |
|
триизмерни елементи на фигури за украса |
|
26.6. Избира и комбинира различни |
|
елементи и оформя от тях декоративни |
|
фигури за украса |
27. Изработва |
27.1. Подготвя матрицата за |
елементи за |
формоване на изделие |
художествена украса |
27.2. Поставя в матрицата дозираното |
чрез матрица |
количество материал, разстила и |
|
формова изделието от него |
|
27.3. Оформя изделието, като |
|
отстранява излишното количество и |
|
заглажда повърхността |
|
27.4. Проявява сръчност при изваждане |
|
на формованото изделие от матрицата |
|
27.5. Почиства матрицата за следващо |
|
формоване |
28. Оформя външния |
28.1. Създава декоративни композиции |
вид на изделието |
от геометрични форми и фигури на |
|
растения, животни и хора (симетрични, |
|
несиметрични, пирамидални и др.) |
|
28.2. Поставя декоративни композиции |
|
от елементи и фигури върху горната |
|
или страничната повърхност на основи |
|
28.3. Стилизира растителни и |
|
животински елементи |
|
28.4. Работи със софтуерна програма |
|
за изработване на снимка чрез |
|
фотодекорация върху вафлена хартия |
|
28.5. Рисува и изписва с четка или |
|
корнет фигури и надписи |
|
28.6. Вмъква текст във фигурални |
|
композиции |
|
28.7. Борави с горелка за грилиране на |
|
повърхности и елементи |
|
28.8. Лакира или глазира повърхности |
|
28.9. Подбира материали и изработва |
|
естетическа опаковка за готови изделия |
|
28.10. Аранжира крайния вид на изделието |
5. Изисквания към материалната база
5.1. Учебен кабинет
В учебен кабинет се извършва обучението по теория на професията.
5.1.1. Основно оборудване - работно място за всеки обучаван (учебна маса и стол), работно място на обучаващия (учебна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, аудио-визуална техника за онагледяване - компютри с мултимедийни проектори, технически средства за проектиране и др.
5.1.2. Учебни помагала - демонстрационни табла, схеми, макети и модели, реални образци, учебни видеофилми, програмни продукти, специализирана справочна литература - сборници, рецептурници, каталози, инструкции, наредби, правилници и др., съобразени с преподаваното учебно съдържание, и др.
5.2. Учебна работилница
В учебни работилници се провежда обучението по практика на професията.
Учебните работилници трябва да са изградени в съответствие с нормативните изисквания за помещения за производство на храни, с ергономичните и естетичните изисквания, със санитарните и противопожарните норми и правила. Те трябва да осигуряват работни места за всички обучавани и работно място за обучаващия. Оборудват се съобразно видовете технологични процеси от усвояваната професия и специалности със:
· работни маси, столове, учебна дъска, шкафове;
· машини и съоръжения - тестомесачни машини, миксери, машини за обработка на тесто, ферментационни камери, съоръжения за топлинна обработка - пещи, котлони, съоръжения за пържене; хладилни камери и др.;
· ръчни инструменти, инвентар, пособия;
· учебни помагала - технологична документация за изучаваните изделия, технологични схеми, онагледяващи табла, демонстрационни модели и макети, реални образци, справочна литература (рецептурници, каталози) и др.;
· мивки, кошове за отпадъци и др.;
· битови помещения - съблекални, складови помещения и др.
При разполагане на работните места се спазват изискванията за осветеност, необходимо работно пространство за всеки обучаван, функционална близост със склада за суровини и материали и др.
6. Изисквания към обучаващите
Професионалната подготовка по професията "Хлебар-сладкар" се извършва от лица с образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" по специалности от професионално направление "Хранителни технологии" от област на висше образование "Технически науки" и по специалности от професионално направление "Изобразително изкуство" от област на висше образование "Изкуства" от Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. (ДВ, бр. 64 от 2002 г.), и съответстващи на учебните предмети (модули) от професионалната подготовка.
Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс за актуализиране на професионалните знания, умения и компетентности.