В сила от 16.03.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Музикант-вокалист"
Професионално направление: |
212 |
Музикални и сценични изкуства |
Наименование на професията: |
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: |
2120301 |
Класическо пеене |
Трета |
2120302 |
Народно пеене |
Трета |
2120303 |
Поп и джаз пеене |
Трета |
|
|
|
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за минималното входящо образователно равнище за ученици и за лица, навършили 16 години.
За придобиване на трета степен на професионална квалификация по професията "Музикант-вокалист" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 8.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 9.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 9.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище за ученици е завършен седми клас или завършено основно образование, или завършен клас от средното образование (за училищата по изкуствата).
За придобиване на трета степен на професионална квалификация по професията "Музикант-вокалист" входящото минимално образователно равнище за лица, навършили 16 години, е завършено основно образование.
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Музикант-вокалист" с придобиване на трета степен на професионална квалификация не се изисква обучаваните да притежават предишна професионална квалификация или професионален опит. Необходимо е кандидатите да имат физически и гласови данни за овладяване на вокалната техника и музикален слух.
Тъй като обучението за певци започва в детска възраст, при организиране на професионално обучение в съответствие със ЗПОО е необходимо да се признаят усвоените вече компетенции и резултати от ученето и да се организира надграждащо обучение.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Музикант-вокалистът изпълнява вокални произведения с различен жанров и стилов профил на спектакъл, концерт (както в зала, така и на открито), в развлекателно заведение, звукозаписно студио, конкурс, фестивал, на демонстрация по време на семинари и др. Музикант-вокалистът пее акапелно или с музикален съпровод както в професионални певчески колективи или в камерни групи, така и самостоятелно. Понякога от него се очаква да изпълнява танц, свързан със спецификата на произведението, което изпълнява.
Вокалистът съдейства на хореографи, сценографи, гримьори, фотографи, специалисти по сценичните костюми и др. при подготовката на сценичната изява или участие в спектакъл, телевизионно предаване, филм и др., като дискутира с тях възможностите и представя собственото си мнение.
Вокалистът се подготвя самостоятелно за всяко участие, като заучава текстовете на песните, репетира ги, съобразява пеенето си с музикалния съпровод. Като участник в спектакъл се информира за особеностите на епохата и мястото, в които се развива действието. Поддържа подходящ режим за движение, пеене и хранене.
Музикант-вокалистът участва в репетиции на отделни фрагменти или на цялото представление заедно с останалите изпълнители под ръководството на художествения ръководител.
В сферата на популярната музика, а напоследък и в много други съвременни жанрове, се налага вокалистът често да импровизира - в различни форми и в съответствие с художествената задача, която изпълнява.
Голяма част от музикант-вокалистите създават и изпълняват собствени песни - както в ансамбъл (особено в популярната музика), така и в соловата си практика. Музикант-вокалистът свири на пиано и по желание и на друг музикален инструмент, доколкото това е необходимо за собствената му подготовка.
Музикант-вокалистът проучва възможностите и участва в майсторски класове, семинари и др., за да поддържа високо ниво на певческите си умения. Посещава постановки, концерти, наблюдава представянето на други изпълнители, старае се да е запознат с новите тенденции, за да направи оценка на собственото си представяне и да прецени насоките за бъдещото си развитие.
Обучението на млади вокалисти и подготвянето им за определена роля/изпълнение може да се подпомага от лица, завършили обучение по професията "Музикант-вокалист".
Изисква се музикант-вокалистът да притежава определени физически и гласови данни за овладяване на вокалната техника (за всеки отделен вид пеене), правилна начална постановка, усет за качествено интониране, чувство за ритъм, за стил и умение за интерпретация. Той трябва да умее да импровизира, да проявява артистичност и усет към музиката, да оказва въздействие с вокалното изпълнение и с цялостното си излъчване върху аудиторията. Да има пространствена ориентация, добра визуална памет, да умее да се приспособява към различна среда (в съответствие с епохата, в която се развива действието), да може да се справя с критична или неочаквана ситуация по време на сценична изява. Музикант-вокалистът трябва да проявява търпение, защото често се налага фрагмент от произведението да бъде многократно повтарян. Той следва да е готов да приема критични бележки и препоръки и да извлича поуки. При работа в ансамбъл/хор музикант-вокалистът трябва да се старае точно и прецизно да спазва указанията на художествения ръководител и да проявява толерантност към останалите участници в ансамбъла.
Музикант-вокалистът трябва да демонстрира самоувереност, когато представя своите възможности, идеи и концепции пред продуценти, работодатели, музикални агенти и др.
В своята работа музикант-вокалистът използва пиано и по желание и друг музикален инструмент, техника за записване и възпроизвеждане на звук и видео, сценични костюми и грим, сценичен реквизит и др.
Репетиционната дейност на певеца се осъществява обикновено в подходящи за тази цел помещения (зали), като самостоятелната подготовка може да се извършва и в домашни условия. Концертната и звукозаписната дейност са в концертната зала, в звукозаписното студио, в развлекателното заведение, на обществени празненства, включително на открито и др.
Певците имат сценични изяви обикновено вечер както в делничните, така и в почивните и празничните дни. Репетират ежедневно, при спазване на определен режим за труд и почивка.
Музикант-вокалистът носи отговорност както за собственото си изпълнение, за представянето на отделните фрагменти и на цялото произведение, така и за поддържане на собствената си кондиция и здраве. Музикант-вокалистът е отговорен за цялостното възприятие на музикалното произведение от публиката.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
Лицата, придобили трета степен на професионална квалификация по професия "Музикант-вокалист", може да се обучават по друга професия от професионалното направление "Музикални и сценични изкуства", като обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления, и отрасловата задължителна професионална подготовка се зачита.
Музикант-вокалистът може да посещава семинари, майсторски класове или други форми за повишаване на квалификацията си.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед № РД-01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД-01-204 от 28.02.2011 г., № РД-01-426 от 30.05.2011 г., № РД-01-529 от 30.06.2011 г., № РД-01-533 от 30.06.2011 г. и № РД-01-952 от 29.12.2011 г.
Лицата, придобили трета степен на професионална квалификация по професията "Музикант-вокалист", могат да заемат следните длъжности от НКПД - 2011: 2652-8027 Певец, 2652-8018 Артист-хорист, 2652-8019 Артист-солист, опера/оперета/мюзикъл, 2652-8020 Джазов певец, 2652-8021 Естраден певец, 2652-8025 Певец, фолклор, както и други подобни, допълнени при актуализиране на НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
· познава и спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд;
· умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения;
· познава стопанското устройство на страната, разбира съществуващите икономически отношения, процеси и явления и прави изводи за факторите, които ги пораждат;
· познава трудовото законодателство, определящо неговия статут, права и задължения;
· работи в ансамбъл, като участва активно при разпределение на задачите, съдейства на останалите изпълнители, носи отговорност;
· осъществява ефективни работни взаимоотношения с колегите си;
· съзнава необходимостта и се старае да повишава квалификацията си с цел осигуряване на бъдещи ангажименти;
· умее да намира информация в интернет с помощта на компютър, работи с мултимедийни програмни продукти и програмни продукти за създаване на документи;
· осъществява комуникация и ползва на чужд език информация, свързана с музиката и музикалната си кариера;
· спазва професионалната етика и има етично поведение.
3.2. Цели на обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от професионално направление "Музикални и сценични изкуства"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
· познава развитието на музикалното изкуство в исторически план (тенденции, школи и др.);
· познава епохите, направленията, теченията и стиловете в музикалното изкуство, както и съдържанието, стиловите особености, изразните средства и начините за използването им в музикалните произведения от различните епохи;
· познава българския фолклор (народни инструменти, танци и песни) и спецификата на българското народно пеене;
· познава и сравнява автори и техните творби;
· притежава основни знания за сцена, сценично осветление, озвучаване и др.;
· използва различни възможности за повишаване на квалификацията си;
· познава изпълнителското майсторство на големите изтъкнати представители на националното и световното вокално изкуство.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Музикант-вокалист" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
· притежава активен репертоар от произведения (според специалността) за солово изпълнение, хор или ансамбъл, включващ произведения от различни епохи, жанрове и стилове;
· владее съответни методики и отделя достатъчно време и внимание за самоподготовка и за поддържане на музикалния си слух и певческо-техническите си сръчности;
· има готовност да пее пред публика както в ансамбъл, така и самостоятелно;
· пее по слух или по ноти и на прима виста непознати произведения;
· прави собствена интерпретация на познати музикални произведения;
· работи с техника за звуко- и видеозапис;
· свири на пиано и по желание и на друг музикален инструмент;
· бързо се адаптира към изискванията на формацията, в която работи (ансамбъл, хор и др.);
· прави коментари и дава обяснения и указания, като използва професионална терминология;
· проявява интерес към новостите в областта на съвременната музика и култура и в проблематиката на неговия тип музициране.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Музикант-вокалист" |
1. Спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд |
1.1. Прилага правилата за здравословни и безопасни условия на труд |
|
1.2. Познава видовете сценична техника и оборудване и спазва правилата при работа с тях |
|
1.3. Спазва определен режим за репетиции и почивки |
|
1.4. Умее да подготвя гласовия си апарат за пеене |
|
1.5. Прилага правилата за пожарна и аварийна безопасност |
|
1.6. Взема адекватно решение в ситуация на инцидент по време на репетиция или сценична изява |
|
1.7. Спазва изискванията за опазване на околната среда |
|
1.8. Не нарушава с репетициите си установения вътрешен ред в жилищни сгради, културни институции и др. |
|
1.9. Оказва долекарска помощ |
2. Спазва изискванията на трудовото законодателство и отстоява правата си |
2.1. Описва видовете културни институции (частни, държавни и общински) и техния статут |
като участник в трудовия процес |
2.2. Характеризира съвременните пазарни механизми на продуциране, маркетинг и разпространение на различни видове и типове музика и икономическите нюанси на видовете музикален бизнес |
|
2.3. Свързва правата и задълженията си с изискванията, посочени в документите за сключване и прекратяване на трудови и гражданскоправни отношения |
|
2.4. Познава изискванията на Кодекса на труда, свързани с работното време, почивките, отпуските, формите на заплащане и други права и задължения на лицата, практикуващи творчески професии |
|
2.5. Може да съставя документи, свързани с постъпване и напускане на работа, ползване на отпуски, писма, становища, предложения и др. |
|
2.6. Представя собствените си умения, опит и квалификация при кандидатстване за работа, участие в конкурс и др. |
|
2.7. Описва задълженията на музикант-вокалиста, художествения ръководител, продуцента, музикалния агент и др., както и изискванията за заемане на тези длъжности |
3. Познава музикалната теория |
3.1. Разчита нотен текст |
|
3.2. Описва изразните средства и начините за използването им в музика от различните епохи |
|
3.3. Различава вокални форми и структури |
|
3.4. Разпознава и прави анализ на творбите на автори, представители на различни епохи, стилове, направления в музикалното изкуство |
4. Ориентира се в стилистичните и жанровите промени в хода на историческото развитие на музиката |
4.1. Описва етапите в историческото развитие на европейската музикална култура, вкл. и в областта на популярната и битовата музика |
|
4.2. Свързва и коментира представите за традиционния български фолклор с формите на неговото съвременно функциониране |
|
4.3. Идентифицира музикалния авангард в различни жанрове |
|
4.4. Дава примери за актуални проблеми и най-разпространени разновидности на съвременната популярна музика, вкл. явлението уърлд мюзик |
|
4.5. Свързва традиционна музикална практика със съвременни форми на "кръстосване" между жанрове, стилове, типични национални и етнически белези (т.нар. "хибридни" явления) |
|
4.6. Открива промени в музикалния и културния понятиен апарат, наложили се вследствие на съвременното развитие на науката |
|
4.7. Назовава най-съществени и възлови исторически промени в българските, европейските и световните музикални практики |
|
4.8. Схваща актуални проблеми и категории в областта на естетиката и културологията |
5. Интерпретира творчески разнообразен ансамблов и солистичен репертоар |
5.1. Изработва в детайли, интерпретира творчески и въздействащо репертоара си |
|
5.2. Контролира качеството на собственото си интониране и звуково майсторство в своята солова и ансамблова практика |
|
5.3. Умее да следва указанията на диригента (водача на групата) |
|
5.4. Съдейства за оптимална подготовка на репертоара за представянето му пред публика или за електронен запис |
|
5.5. Включва в репертоара си емблематична за съответния глас музика от българското композиторско творчество, от българския и балканския фолклор |
|
5.6. Готов е да реагира адекватно на форсмажорни промени в хода на репетициите и на планираните артистични задачи |
|
5.7. Разучава самостоятелно нов музикален репертоар |
|
5.8. Използва пиано и по желание и друг музикален инструмент за разучаване на песни |
|
5.9. Разширява познанията си във връзка с новата музика - в своя и на формацията репертоар |
|
5.10. Анализира свои и на състава/групата концертни изяви |
|
5.11. Използва мултимедийни програмни продукти по време на запис, изпълнение или обучение |
6. Участва в подготовката на ученици и |
6.1. Познава теорията и методиката на обучение |
любители |
6.2. Използва популярна и съвременна учебна литература на български и чужд език, както и други материали, необходими за обучението |
|
6.3. Умее да осигурява позитивна атмосфера в педагогическата си работа |
|
6.4. Избира подходящи методи за обучение в зависимост от индивидуалните особености на обучаваните |
|
6.5. Демонстрира пред обучаваните части от произведението |
Специалност 2120301 "Класическо пеене" |
7. Разучава и интерпретира разнообразен вокален репертоар |
7.1. Познава и изпълнява разнообразни произведения (или части от тях) |
|
7.2. Контролира качеството на точното си интониране |
|
7.3. Като участник във формацията или солист се съобразява с останалите изпълнители |
|
7.4. Изпълнява произведения с различна трудност, подходящи за неговия глас |
|
7.5. Оперира с характерната за класическото пеене певческа техника и с качеството на тона и вибратото |
|
7.6. Изгражда и художествено интерпретира песен или част от музикално произведение |
|
7.7. Подбира подходящ стил на пеене според конкретната работна ситуация |
|
7.8. Демонстрира артистични умения, пластика и двигателна култура |
Специалност 2120302 "Народно пеене" |
8. Разучава и интерпретира разнообразен |
8.1. Контролира качеството на точното си интониране |
песенен репертоар |
8.2. Като участник във формацията или солист се съобразява с останалите изпълнители |
|
8.3. Изпълнява песни с различна трудност, подходящи за неговия глас |
|
8.4. Разполага с репертоар от традиционния и съвременния български фолклор |
|
8.5. Пее със съпровод, както и акапелно |
|
8.6. Оперира с певчески техники, свързани с интерпретиране на български песенен фолклор |
|
8.7. Интерпретира творчески репертоара, който изпълнява |
|
8.8. Демонстрира артистични умения, пластика и двигателна култура |
9. Прави модерни интерпретации върху българския фолклор |
9.1. Посочва съвременните функции на българския музикален фолклор |
|
9.2. Схваща съвременни форми за пресъздаване на фолклора на Балканите |
|
9.3. Свързва основни традиционни фолклорни практики с днешните социокултурни условия |
Специалност 2120303 "Поп и джаз пеене" |
10. Разучава и интерпретира разнообразен |
10.1. Контролира качеството на точното си интониране |
песенен репертоар |
10.2. Като участник във формацията или солист се съобразява с останалите изпълнители |
|
10.3. Изпълнява песни с различна трудност, подходящи за неговия глас |
|
10.4. Поддържа репертоар от областта на попмузиката и джаза |
|
10.5. Избира подходяща певческа техника в зависимост от спецификата на гласа и на самата песен |
|
10.6. Изгражда и художествено интерпретира песен или част от музикално произведение |
|
10.7. Импровизира, като се съобразява с жанровите и стиловите белези на дадена музика |
|
10.8. Открива специфичното за соул, госпъл, фолк или джаз пеене |
|
10.9. Подбира стила на пеене според промените в конкретна работна ситуация |
|
10.10. Притежава артистични умения, пластика и двигателна култура |
|
10.11. Владее микрофонна техника |
|
10.12. Съобразява сценичното си поведение с характера на песента |
5. Изисквания към материалната база
5.1. Учебни кабинети
Учебният кабинет трябва да разполага с учебни маси и столове за всеки обучаван и за преподавателя, учебна дъска, флипчарт с маркери, звуковъзпроизвеждаща уредба, аудио-визуална техника, екран, звуко- и видеозаписна техника, филми, видео- и аудиозаписи, музикална литература и други дидактически материали.
5.2. Концертна зала
Концертната зала, предназначена за солови изяви на обучаваните и концерти на състави, трябва да има сцена, места за слушатели, помещения за разпяване и други помещения, свързани със спецификата на концертната практика и санитарно-хигиенните изисквания.
Изисква се следното оборудване за сцена: роял, пултове, столове, стол за роял (с механизъм за променяне на височината му), както и необходимата осветителна техника.
В случай че обучаващата институция не разполага със собствена концертна зала, може да ползва подходящи зали на други културни институти.
5.3. Репетиционни зали
Репетиционната зала за хор или камерен състав е оборудвана с пиано, диригентски пулт, пулт и стол за всеки от изпълнителите, шкафове за нотни материали.
Репетиционната зала за камерни състави е оборудвана с пиано, 5 - 6 пулта и столове, шкафове за нотни материали.
5.4. Кабинети за индивидуално обучение по пеене
Кабинетите за индивидуално обучение по пеене са оборудвани с музикален инструмент (пиано или друг инструмент), пулт, столове, маса и шкаф за нотни материали.
5.5. Компютърна зала с работни места за всеки обучаван и преподавателя и с инсталиран специализиран софтуер.
6. Изисквания към обучаващите
Право да преподават теория и практика по професията "Музикант-вокалист" - трета степен на професионална квалификация, имат лица с образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" с подходящи специалности от професионални направления "Теория на изкуствата" и "Музикално и танцово изкуство" от Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 64 от 2002 г.; посл. изм. и доп., бр. 94 от 2005 г.).