В сила от 23.03.2012 г.
Приложение към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Репортер и водещ" |
Професионално направление: |
213 |
Аудио-визуални изкуства и техники; |
|
производство на медийни продукти |
Наименование на професията: |
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: |
2131401 |
На радиопредаване |
Четвърта |
2131402 |
На телевизионно предаване |
Четвърта |
1. Входни характеристики
1.1. Изисквания за входящо минимално образователно равнище за лица, навършили 16 години
За придобиване на четвърта степен на професионална квалификация по професията "Репортер и водещ" от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 ЗПОО (утвърден от министъра на образованието и науката със Заповед № РД-09-413 от 12.05.2003 г., изм. и доп. със Заповед № РД-09-04 от 8.01.2004 г., Заповед № РД-09-34 от 22.01.2004 г., Заповед № РД-09-255 от 9.04.2004 г., Заповед № РД-09-274 от 18.02.2005 г., Заповед № РД-09-1690 от 29.09.2006 г., Заповед № РД-09-828 от 29.06.2007 г., Заповед № РД-09-1891 от 30.11.2007 г., Заповед № РД-09-298 от 19.02.2009 г., Заповед № РД-09-1803 от 29.10.2009 г., Заповед № РД-09-621 от 18.05.2010 г., Заповед № РД-09-748 от 13.06.2011 г. и Заповед № РД-09-1805 от 9.12.2011 г.) входящото минимално образователно равнище е завършено средно образование.
1.2. Изисквания за входящо квалификационно равнище или професионален опит
За обучение по професията "Репортер и водещ" с придобиване на четвърта степен на професионална квалификация не се изисква обучаваните да притежават предишна професионална квалификация или професионален опит. Ако за обучение по професията "Репортер и водещ" с придобиване на четвърта степен на професионална квалификация кандидатстват лица, завършили обучение за придобиване на професионална квалификация по професии от професионално направление "Аудио-визуални изкуства и техники; производство на медийни продукти", "Музикални и сценични изкуства" и др., част от обучението им се зачита и се организира надграждащо обучение. Съдържанието на това обучение се определя след сравнение на компетенциите и резултатите от ученето, описани в държавните образователни изисквания (ДОИ) за придобиване на квалификация по съответните професии.
2. Описание на професията
2.1. Трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.)
Репортерът отразява различни събития както в страната, така и в чужбина. Водещият води телевизионно или радиопредаване, като подготвя предаването за ефир; събира информация, теми и коментари; прави предложения за гости на предаването; проучва предварителни записи от събития, репортажи, интервюта и анкети. Репортерите и водещите трябва да бъдат отлично информирани относно събитията в политическия, социално-икономическия и културния живот.
Водещият структурира предаването, като комбинира темите и ръководи музикалното му оформление. Включва подходящи рубрики според спецификата на предаването. Водещият може да води новинарски, публицистични, разследващи, развлекателни, детски и други телевизионни и радиопредавания. Репортерът, както и водещият, трябва да умее да комуникира с хора от различни сфери на обществено-политическия, културния и спортния живот, като ги изслушва внимателно, задава подходящи въпроси, води и насочва разговора. Проявява обективност, когато прави коментар.
Репортерът и водещият работят с репортерски касетофон, диктофон, магнетофон, микрофон, еквалайзер, звуков пулт, телевизионна и кинокамера, компютър и др.
Водещият трябва да умее да употребява специфични техники, за да предразположи събеседниците си - слушане и говорене, активно общуване, визуален контакт, насърчаване на събеседника. Да използва специфични изразни средства при говорене, за да подсили ефекта от казаното - акцентиране чрез интонационен акцент, аритмичен акцент, насичане на срички, изразителна тишина.
За успешното упражняване на професията репортерът и водещият трябва да бъдат мобилизирани, интелигентни и обективни, да имат усет за време и многопластово внимание. Репортерът и водещият трябва да имат добър тембър, дикция и артикулация и да са без говорни дефекти. Личното обаяние и демонстрацията на уважение към зрителите и слушателите имат голямо значение за представянето им. Те трябва да спазват журналистическата етика.
2.2. Възможности за продължаване на професионалното обучение
Придобилите четвърта степен на професионална квалификация по професията "Репортер и водещ" могат да се обучават за придобиване на квалификация по други професии от област на образованието "Изкуства", като обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления, както и част от отрасловата задължителна професионална подготовка и специфичната за професията професионална подготовка се зачита.
Лицата, придобили професионална квалификация по професията "Репортер и водещ", имат възможности за повишаване на квалификацията си в курсове и семинари, организирани от обучаващи институции, браншови организации и др.
2.3. Възможности за професионална реализация съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011), утвърдена със Заповед № РД-01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика, изм. и доп. със заповеди № РД-01-204 от 28.02.2011 г., № РД-01-426 от 30.05.2011 г., № РД-01-529 от 30.06.2011 г., № РД-01-533 от 30.06.2011 г. и № РД-01-952 от 29.12.2011 г.
Придобилите четвърта степен на професионална квалификация по професията "Репортер и водещ" могат да работят в телевизионни продукции, на свободна практика, в национални и местни ефирни и кабелни електронни медии на следните длъжности от НКПД - 2011: 2656-6001 Говорител новини, 2656-6002 Говорител радио, 2656-6003 Говорител телевизия, 2642-4007 Стажант-репортер, както и други подобни, допълнени при актуализиране на НКПД.
3. Цели на обучението
3.1. Цели на обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава, спазва и прилага правилата за здравословни и безопасни условия на труд;
• умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения;
• познава стопанското устройство на страната, разбира съществуващите икономически отношения, процеси и явления и прави изводи за факторите, които ги пораждат;
• познава трудовото законодателство, определящо неговия статут, права и задължения;
• умее да работи в екип и да го ръководи, като участва активно при разпределение на задачите, съдейства на членовете на екипа при изпълнението им и търси помощ от тях; носи отговорност;
• осъществява ефективни работни взаимоотношения с колегите си;
• съзнава необходимостта и се старае да повишава квалификацията си с цел осигуряване на бъдещи ангажименти;
• демонстрира творчески идеи, подходи и умения;
• умее да намира информация в интернет с помощта на компютър, работи със специализирани програмни продукти и продукти за създаване на документи;
• осъществява комуникация и ползва специализирана информация на чужд език;
• спазва професионалната етика и има етично поведение.
3.2. Цели на обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от професионално направление "Аудио-визуални изкуства и техники; производство на медийни продукти"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава различните видове електронни медии, тяхната структура и производство;
• познава процеса на производство на телевизионни и радиопредавания;
• познава различните видове техника, използвана във всички етапи от създаването на телевизионното и радиопредаването;
• познава форматите и носителите на визуалната и звуковата информация;
• познава характеристиките и разпознава основни епохи и стилове в изкуството;
• спазва етапите и принципите в осъществяването на радио- или телевизионно предаване;
• познава историята на телевизията и радиото;
• познава популярни телевизионни и радиотворби от българските и световните медии и умее да ги анализира с характерната за това терминология и изразни средства.
3.3. Цели на обучението по специфичната за професията "Репортер и водещ" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• отразява събития от обществено-политическия живот;
• участва в реализацията на радио- и телевизионно предаване;
• познава и използва в работата си специфична професионална терминология;
• създава условия и организира безопасна работа с репортерската техника;
• работи с компютърна и офис техника;
• използва текстообработващи програми.
4. Резултати от ученето
Компетенции |
Резултати от ученето |
|
Обучаваният трябва да: |
Общи за професията "Репортер и водещ" |
1. Спазва правилата за |
1.1. Прилага правилата за безопасност в телевизията и радиото |
безопасна работа |
и реагира адекватно при необходимост |
|
1.2. Взема адекватно решение в ситуация на инцидент по време |
|
на снимки |
|
1.3. Съблюдава безопасното използване на стационарната и |
|
подвижната телевизионна и радиотехника |
|
1.4. Познава видовете кинематографична техника и |
|
оборудване и спазва правилата при работа с тях |
|
1.5. Прилага правилата за пожарна и аварийна безопасност |
|
1.6. Спазва изискванията за опазване на околната среда |
|
1.7. Оказва долекарска помощ |
2. Умее да работи в |
2.1. Осъществява творческа комуникация с радио- и |
екип |
телевизионните екипи, с които реализира предаването |
|
2.2. Познава принципите на професионалната етика и ги |
|
прилага в поведението си |
|
2.3. Координира работата на творческите екипи, с които работи |
|
2.4. Познава силните и слабите страни на всеки член от |
|
екипите и се съобразява с тях |
3. Спазва изискванията |
3.1. Описва видовете медии (частни, държавни и общински), |
на трудовото |
техния статут и организация |
законодателство и |
3.2. Характеризира документите, свързани с трудовото |
отстоява правата си |
законодателство-трудов договор и допълнително |
като участник в |
споразумение |
трудовия процес |
3.3. Познава изискванията на Кодекса на труда, свързани с |
|
работното време, почивките, отпуските, формите на заплащане |
|
и други права и задължения на лицата, практикуващи |
|
творчески професии |
|
3.4. Може да съставя документи, свързани с постъпване и |
|
напускане на работа, ползване на отпуски, писма, становища, |
|
предложения и др. |
|
3.5. Познава изискванията за заемане на различни длъжности в |
|
телевизията или радиото |
|
3.6. Осъществява организационна и творческа комуникация в |
|
работния екип |
4. Използва |
4.1. Използва в работата си съвременна информационна |
информационна и |
техника и технологии |
комуникационна |
4.2. Работи със специфични за професията му компютърни |
техника и технологии |
програми |
|
4.3. Работи с текстообработващи програми |
|
4.4. Комуникира по време на предаване с останалите членове |
|
на екипа с помощта на съвременна комуникационна техника и |
|
технологии |
5. Подготвя радио- или |
5.1. Подбира теми за предаването и гости |
телевизионно |
5.2. Съобразява формата на предаването с подбора на теми, |
предаване за |
гости, информация - новинарско, разследващо, развлекателно, |
излъчване в ефир |
образователно и др. |
|
5.3. Извършва предварителни записи на събития, прави |
|
репортажи и интервюта |
|
5.4. Описва критериите за подбор на информационните |
|
източници - доказана използваемост, етичност, продуктивност, |
|
надеждност, авторитетност, експресивност |
|
5.5. Познава критериите за новинарска стойност на събитията |
|
-синхрон с работата на медията, праг, яснота, конкретност, |
|
значимост, хармонизиран първообраз, формат, неочакваност, |
|
продължителен интерес, и ги използва в подготовката си за |
|
предаването |
6. Изпълнява |
6.1. Умее да отразява събития от обществено-политическия |
задълженията си на |
живот |
водещ на радио- или |
6.2. Води разговори по различни теми |
телевизионно |
6.3. Участва в дискусии и задава въпроси |
предаване в ефир |
6.4. Умее да изслушва събеседниците си и да насочва |
|
разговора по конкретна тема |
|
6.5. Умее да извършва коментар |
|
6.6. Безпристрастно анализира събития, факти и изказвания |
|
6.7. Избягва личното отношение |
|
6.8. Демонстрира познания в областта на |
|
обществено-политическия живот |
|
6.9. Прилага професионално-етични стандарти |
|
6.10. Умее правилно да разпределя ефирното време |
|
6.11. Структурира правилно тематично и музикално съдържание |
|
6.12. Познава форматния часовник |
|
6.13. Съобразява се с последователността и времетраенето на |
|
всеки елемент в предаването - песен, сигнал, включване на |
|
водещия, новини, реклами и др. |
|
6.14. Води предавания с различни формати - новинарски, |
|
развлекателни, публицистични и др. |
7. Изпълнява |
7.1. Присъства навреме на събитието |
задълженията на |
7.2. Умее да излага същността на събитието безпристрастно |
репортер |
пред слушателите |
|
7.3. Познава и използва разликата между информация и |
|
мнение, новина и коментар при изпълнение на задълженията си |
|
7.4. Съумява да предаде атмосферата на събитието |
|
7.5. Провежда интервю или анкета и познава видовете |
|
интервюта и анкети |
|
7.6. Умее да задава кратки, точни и ясни въпроси на |
|
интервюираните и анкетираните |
|
7.7. Умее да работи с репортерска техника |
|
7.8. Умее да работи и ръководи репортерски екип |
|
7.9. Участва с монтажистите и тонрежисьорите във визуалния и звуковия монтаж на репортажите |
Специфични за специалност 2131401 "На радиопредаване" |
8. Реализира |
8.1. Описва типовете радиостанции и форматите |
радиопредаване |
радиопредавания |
|
8.2. Характеризира аудиторията на различните видове |
|
предавания |
|
8.3. Подбира съдържанието и стила на информацията, така че |
|
да заинтригува слушателя |
|
8.4. Съобразява воденето на предаването с аудиторията |
|
8.5. Стреми се да е винаги актуален, информиран, интересен и |
|
полезен на радиослушателите |
|
8.6. Умее да води разговор с гости на радиопредаването и |
|
радиослушатели |
|
8.7. Избягва употребата на чуждици и жаргонни изрази |
|
8.8. Задава точни и ясни въпроси |
|
8.9. Умее да изслушва гостите и директно включените в ефир |
|
радиослушатели |
|
8.10. Умее да реагира бързо и адекватно на подадените теми и |
|
острите изказвания на директно включените в ефир |
|
радиослушатели |
|
8.11. По време на предаването извършва кросреференции - |
|
съобщава следващата тема, музика или следващото предаване |
|
8.12. Старае се да проявява обективност |
9. Работи с |
9.1. Работи със смесителен пулт - индикатори, фейдери, |
радиотехника |
потенциометри, еквалайзери и др. |
|
9.2. Познава особеностите на звука и се съобразява в |
|
радиопредаването си с тях |
|
9.3. Следи за теч на слушалките (паразитни шумове) |
|
9.4. Контролира силата на музикалния фон |
|
9.5. Умее правилно да използва интродукциите за кратки |
|
съобщения |
Специфични за специалност 2131402 "На телевизионно предаване" |
10. Извършва |
10.1. Събира нужната информация за предаването, като |
подготовка за |
използва различни източници на информация |
телевизионно |
10.2. Подбира съдържанието и стила на информацията според |
предаване |
формата на предаването |
|
10.3. Разпознава и подбира нужните факти с новинарска |
|
стойност |
|
10.4. Пише ясни, балансирани и съдържателни новинарски и |
|
други текстове |
|
10.5. Подготвя уводна част, която съдържа основното послание |
|
10.6. Подготвя изложението на темите в предаването с |
|
логическа последователност |
|
10.7. Подготвя се визуално и технически за предстоящото предаване |
|
10.8. Уточнява с телевизионните екипи параметрите и синхрона на бъдещото предаване |
11. Реализира |
11.1. Представя информацията по време на телевизионното |
телевизионно |
предаване ясно, точно и изразително |
предаване |
11.2. Има правилно сценично поведение пред телевизионната |
|
камера |
|
11.3. Съобразява се с форматния часовник на предаването |
|
11.4. Умее да изслушва събеседниците си и да задава въпроси |
|
11.5. Активно общува с гостите - чрез визуален контакт, |
|
насърчаване на събеседника с говор и жестове |
|
11.6. Общува коректно и информирано с включените директно в предаването телевизионни зрители |
|
11.7. Реагира бързо и адекватно в критични ситуации |
|
11.8. Стреми се да бъде информиран, актуален и интересен |
|
11.9. Умее да работи с дисплей, на който се изписва |
|
информацията за четене (аутокю) |
|
11.10. Умее да комуникира с телевизионния си партньор |
|
(ко-водещ) |
|
11.11. Умее да работи правилно със стационарни и |
|
радиомикрофони |
|
11.12. По време на предаване комуникира чрез |
|
телекомуникационна уредба с режисьора на предаването |
5. Изисквания към материалната база
5.1. Учебен кабинет
Учебният кабинет трябва да разполага с работно място за обучаващия (работна маса и стол), работно място за всеки обучаван (работна маса и стол), учебна бяла дъска, мебели (предимно шкафове за различни цели), плазмен телевизор, екран за прожектиране, DVD, видеотехника, компютър, мултимедия, филми и други записи за илюстриране на учебното съдържание и други технически средства за обучение.
5.2. Учебно телевизионно студио
Учебното студио трябва да разполага с три телевизионни камери, студийно осветление и студийна звукова техника - три стационарни и шест подвижни микрофона, подвижни сценографски платформи, блубокс, видеопроектор, комуникационна уредба между апаратната и студиото.
5.3. Апаратна към телевизионното студио
Апаратната трябва да бъде оборудвана с режисьорски телевизионен пулт, звуков пулт, дванадесет монитора, по три броя видео- и звуковъзпроизвеждаща техника, два стационарни микрофона, стенд за телевизионната техника, компютър за надписи и ефекти, маси и столове за обслужващия персонал.
6. Изисквания към обучаващите
Право да преподават теория и практика по професията "Репортер и водещ" - четвърта степен на професионална квалификация, имат лица с образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" от професионални направления "Филология", "Теория на изкуствата", "Обществени комуникации и информационни науки", "Театрално и филмово изкуство" и др. от Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 64 от 2002 г., посл. изм. и доп., бр. 94 от 2005 г.), със специалност, съответстваща на предмета/модула/дисциплината, която преподават, и квалификация или професионален опит в сферата на аудиовизуалните изкуства.