ИНСТРУКЦИЯ № 8121з-953 ОТ 8 ДЕКЕМВРИ 2014 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ХИМИЧЕСКА, БИОЛОГИЧЕСКА И РАДИАЦИОННА ЗАЩИТА ПРИ ПОЖАРИ, БЕДСТВИЯ И ИЗВЪНРЕДНИ СИТУАЦИИ
В сила 16.12.2014 г.
Издадена от министъра на вътрешните работи
Обн. ДВ. бр.104 от 16 Декември 2014г., отм. ДВ. бр.29 от 9 Април 2021г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 2. Дейностите по
чл. 1 се провеждат в съответствие с Националния план за защита при бедствия, приет от Министерския съвет, съгласно
чл. 9, ал. 4 от Закона за защита при бедствия (ЗЗБ).
Чл. 3. (1) Химическата, биологическата и радиационната защита включват:
1. провеждане на мерки за предотвратяване и/или намаляване на последиците от инцидента и аварията за населението и
околната среда;
2. оказване помощ на пострадалите;
3. ликвидиране на последиците от инцидента и аварията.
(2) Химическата, биологическата и радиационната защита се извършват чрез:
1. установяване на възникването на инциденти и аварии и разпространението на опасни вещества и материали;
2. организиране на мониторинг, ранно предупреждение и оповестяване за възникнала опасност и контрол при радиационно/химическо замърсяване или биологическо заразяване и поддържане на необходимата за целта апаратура;
3. създаване на организация и изпълнение на мерки за химическа, биологическа и радиационна защита;
4. рационално използване на силите и средствата на единната спасителна система за защита при бедствия (ЕСС);
5. създаване и поддържане на необходимия резерв от материално-технически средства за защита, включително индивидуални средства за защита за основните съставни части на ЕСС;
6. провеждане на комплекс от специални, санитарно-хигиенни и противоепидемични защитни дейности;
7. оказване на първа помощ на пострадалите;
8. ограничаване, локализиране и ликвидиране на зоните на радиационно/химическо замърсяване и биологично заразяване;
9. подготовка и поддържане в готовност на екипите от ЕСС;
10. участие в поети от страната задължения за международно сътрудничество при осъществяване на химическа, биологическа и радиационна защита.
Чл. 4. (1) Дейностите по химическа, биологическа и радиационна защита се координират от ръководител на място, определен съгласно ЗЗБ.
(2) Ръководителят на място организира взаимодействието и координацията между частите на ЕСС при провеждането на дейности по ал. 1.
(3) При необходимост ръководителят на място сформира щаб с представители на участващите екипи от ЕСС.
Глава втора.
ВИДОВЕ ЗАЩИТИ
Раздел I.
Химическа защита
Чл. 6. Химическа защита на населението се провежда в случаите на:
1. промишлени аварии, съпроводени с експлозии, пожари, отделяне на опасни химически вещества и разпространението им в атмосферния въздух;
2. промишлени аварии с отделяне на опасни химически вещества в резултат на изтичане или разливи;
3. аварии, свързани с разрушаване на магистрални тръбопроводи за течни или газообразни химически вещества;
4. аварии и инциденти с железопътни и автотранспортни средства при превоз на опасни химически вещества.
Чл. 7. В мястото на намеса ръководителят по чл. 4:
1. организира разузнаване за изготвяне на първоначална оценка на замърсяването с опасни вещества и материали чрез:
а) установяване на източника/източниците на химическото замърсяване;
б) определяне вида на опасните химически вещества и материали;
в) използване на данни за метеорологичната обстановка;
г) определяне границите на зоната на химическото замърсяване;
д) определяне направлението на разпространение на опасните вещества;
е) определяне на пътищата за обхождане и/или евакуация;
2. определя вида на екипите от ЕСС;
3. организира извеждане, деконтаминация и оказване на първа помощ на пострадалите;
4. организира санитарно-хигиенен и охранителен режим;
5. привлича специализирани сили и средства от ЕСС.
Чл. 9. (1) Контролът по замърсяването на атмосферния въздух с вредни вещества в случаите по
чл. 6 се организира и извършва от органите на Министерството на вътрешните работи (МВР), Министерството на
околната среда и водите (МОСВ) и Министерството на
здравеопазването (МЗ).
(2) Мониторингът на атмосферния въздух се осъществява чрез наличната техника и апаратура за химическо разузнаване.
Чл. 12. По разпореждане на ръководителя на място се:
1. използват индивидуални средства за защита на дихателните органи, очите и кожата от опасни вещества, високи температури и изгаряния, взривове и други механични въздействия, осигурявани от кмета на общината или съответния работодател;
2. организира извеждане или укриване на населението в засегнатия район в защитни съоръжения или приспособени за целта помещения.
Чл. 13. В горещата зона ръководителят на място разпорежда изпълнението на мерки за намаляване на вредното въздействие на опасните вещества чрез:
1. използване на подходящи индивидуални средства за защита, спазване на безопасни условия на работа и синхронизиране на действията на участващите екипи;
2. ограничаване разпространението на опасни химически вещества чрез използване на способа "водни завеси" или предварително монтиране на оросителни системи около резервоарите;
3. медицинско наблюдение на участващите екипи.
Чл. 14. В мястото на намеса се провеждат дейности за намаляване и ликвидиране на последиците съобразно вида на замърсителите чрез:
1. отстраняване, депониране и измиване на замърсени участъци;
2. използване на деконтаминиращи вещества за неутрализиране на разливи от киселини и основи;
3. ликвидиране на последиците от разливане на живак;
4. локализиране и отстраняване на разливи на петролни продукти при пробиви на цистерни и тръбопроводи;
5. поставяне на бонови заграждения за събиране и ограничаване на петролни продукти във вътрешни водоеми;
6. контрол за степента на замърсяване на техниката и транспортните средства с опасни вещества.
Раздел II.
Биологическа защита
Чл. 18. (1) При възникване на авария и инцидент, свързан със заразяване с опасни биологични вещества и материали, ръководител на място съгласно ЗЗБ е ръководителят на регионалната здравна инспекция или на областната дирекция по безопасност на храните.
(2) В случаите по ал. 1 се провеждат противоепидемични мероприятия, които се осъществяват от специализирани структури на МЗ и на Министерството на земеделието и храните (МЗХ).
(3) По искане на ръководителя на място екипи на ГДПБЗН - МВР участват в противоепидемичните мероприятия, като съвместно със специализираните структури на МЗ и МЗХ извършват дейности по:
1. установяване наличието на причинители на биологично заразяване съгласно утвърдена стандартна оперативна
процедура;
2. определяне източника и зоната на биологичното заразяване;
3. определяне на безопасни маршрути за придвижване;
4. определяне на местата на контролно-пропускателните пунктове, пунктовете за санитарна обработка, пунктовете за оказване на първа помощ и полевите болници;
5. уточняване на социални заведения, които могат да функционират и осъществяват противоепидемичните мероприятия;
6. оценка на състоянието на обекти, които могат да предизвикат влошаване на епидемиологичната обстановка.
Чл. 20. Ръководителят на съответното териториалното звено на ГДПБЗН - МВР:
1. ръководи щаба за управление на силите и средствата на мястото на намеса;
2. ръководи екипите на ГДПБЗН - МВР, които съдействат на специализираните структури на МЗ и на МЗХ при изпълняване на противоепидемичните мероприятия;
3. определя силите и средствата на ГДПБЗН - МВР, необходими за извършването на противоепидемичните мероприятия;
4. организира събирането, анализирането и предоставянето на информация в НОЦ.
Чл. 21. (1) В случай на особено опасна инфекция се въвежда режим на карантина.
(2) В случаите по ал. 1 по разпореждане на ръководителя на място екипите на ГДПБЗН - МВР във взаимодействие със специализираните структури на МЗ, МЗХ и други екипи на ЕСС извършват дейности по:
1. уточняване на местата и обектите, засегнати от особено опасна инфекция, и прогнозата за очакваните медицински загуби;
2. установяване на противоепидемичен режим за населението и селскостопанските животни чрез създаването на контролно-пропускателни пунктове;
3. извеждане или евакуация на населението;
4. издирване на пострадали;
5. събиране на информация за жертвите и пострадалите;
6. деконтаминация на хора, транспортни средства и др.;
7. настаняване на пострадалите във временни пунктове и оказване на първа помощ;
8. транспортно осигуряване на населението с вода, хранителни продукти и вещи от първа необходимост;
9. извършване на дейности по ликвидиране на последиците от биологично заразяване - деконтаминация на терена и обектите, техниката, индивидуални средства за защита и др.;
10. определяне на необходимия допълнителен брой от медицински екипи, доброволци и спасители.
Раздел III.
Радиационна защита
Чл. 23. Радиационна защита на населението се провежда в случаите на:
1. авария в атомна електрическа централа, свързана с изхвърляне на радиоактивни вещества в
околната среда и с потенциално опасно облъчване на населението;
2. авария в обекти, използващи или съхраняващи източници на йонизиращи лъчения;
3. радиационна аварийна ситуация при транспортиране на свежо или отработено ядрено гориво, радиоактивни източници и материали или радиоактивни отпадъци на територията на страната;
4. радиационна аварийна ситуация в металургичните предприятия, които преработват скрап, и местата, където се съхранява скрап;
5. радиационна аварийна ситуация, възникнала в друга държава, създаваща риск от трансграничен пренос на радиоактивни вещества;
6. радиационна аварийна ситуация с източници на йонизиращи лъчения на граничните контролно-пропускателни пунктове;
7. радиационна аварийна ситуация, свързана с неправомерно използване на ядрени и радиоактивни материали на обществени места и последващо радиоактивно замърсяване.
Чл. 24. (1) При постъпване на първоначална информация за радиационна аварийна ситуация аварийният център на Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) уведомява дежурния в НОЦ, МЗ и Института за ядрени изследвания и ядрена
енергетика - Българска академия на науките, при необходимост.
(2) При постъпване на първоначална информация за радиационна аварийна ситуация в НОЦ дежурният уведомява аварийния център на АЯР и докладва на директора на ГДПБЗН - МВР.
(3) Дежурният в оперативния център уведомява за инцидента и аварията компетентните съставни части на ЕСС и органите на изпълнителната власт и координира спасителните дейности на основата на стандартните оперативни процедури.
(4) Главна дирекция "ПБЗН" - МВР и кметовете на засегнатите общини при получаване на информация за авария и инцидент оповестяват населението.
Чл. 25. Националният щаб по
чл. 62а, ал. 2 ЗЗБ в случаите, изискващи свикването му, информира населението за радиационната обстановка и за защитните мерки за опазване на здравето и
околната среда.
Чл. 26. (1) В зоната за аварийно планиране на "АЕЦ - Козлодуй" - ЕАД (30 км), или на мястото на инцидента и аварията се извършва радиационен мониторинг от ГДПБЗН - МВР или териториалните й звена за първоначална оценка на радиационната обстановка.
(2) На мястото на инцидента и аварията се определят зоните за сигурност и за контролиран достъп въз основа на резултатите от радиационния мониторинг съгласувано с териториалните звена на МВР.
(3) Критериите за определяне на зоните са:
а) зона за сигурност - мощност на дозата, по-малка или равна на 100 µSv/h;
б) зона с контролиран достъп - мощност на дозата, по-малка или равна на 1,0 µSv/h.
Чл. 27. За мястото на радиационната аварийна ситуация се събира допълнителна информация от:
1. националната автоматизирана система за контрол на радиационния гама-фон (RaMo системата) и Автоматичната информационна система за външен радиационен контрол (АИСВРК) на "АЕЦ - Козлодуй" - ЕАД;
2. постовете за радиационно наблюдение и оповестяване на ГДПБЗН - МВР;
3. мобилните лаборатории за радиационен мониторинг при авария и инцидент.
Чл. 28. На мястото на инцидента и аварията се провежда дозиметричен контрол в определени от ръководителя на място пунктове от:
1. Главна дирекция "ПБЗН" - МВР и териториалните й звена, АЯР, Националния център по радиационна и радиологична защита, МОСВ или техните регионални структури;
2. органите на МЗ или регионалните му структури по метода на директното отчитане или по косвен аналитичен метод;
3. работодателя с правопоказващи дозиметри с възможност за сигнализация при достигане на прагови стойности.
Чл. 29. Ръководителят на място въз основа на данните от радиационния мониторинг и дозиметричния контрол съгласувано с оправомощените служители на АЯР, МЗ и МЗХ взема решение за прилагане на съответна защитна мярка и разпорежда:
1. използване на индивидуални средства за защита на населението чрез:
а) организиране на пунктове от кмета на общината за раздаване на индивидуални средства за защита;
б) уведомяване на населението от кмета на общината за реда за осигуряване с индивидуални средства за защита;
2. укриване в защитни съоръжения или приспособени за целта помещения;
3. провеждане на йодна профилактика след решение на министъра на
здравеопазването и в присъствието на представител на регионалната здравна инспекция (РЗИ);
4. временно извеждане или евакуация.
Чл. 30. В района на инцидента и аварията, когато се налага временно извеждане или евакуация, екипите на ГДПБЗН - МВР съвместно с другите части на ЕСС:
1. определят маршрути за извеждане на населението;
2. организират обединени контролно-пропускателни пунктове за деконтаминация на хората и деконтаминация на транспортните средства и техниката;
3. осигуряват доставката на храна, вода, завивки и др.;
4. определят местата за настаняване.
Чл. 31. В района на инцидента и аварията се извършва контрол за качеството на:
1. хранителните продукти в магазинната мрежа от оторизирани от РЗИ лаборатории;
2. храните и фуражите за животните от лабораториите на МЗХ, а за млечните и месните продукти - Българската агенция за безопасност на храните;
3. питейните водоизточници от ВиК дружествата чрез оторизирани лаборатории и потвърждение от РЗИ.
Чл. 32. Ръководителят на място в района на инцидента и аварията:
1. осигурява необходимите специалисти, техника и оборудване на мястото на инцидента и авария;
2. извършва постоянен контрол на радиационната обстановка и документиране на резултатите от него;
3. създава организация за локализиране, отделяне, сортиране и безопасно опаковане на радиоактивни материали и източници;
4. осигурява укрепване и хидроизолация на участъци, замърсени с радиоактивни вещества, с цел предотвратяване на разпространението им в
околната среда.
Чл. 33. В района на инцидента и аварията се извършват дейности за намаляване и ликвидиране на последиците чрез:
1. осигуряване на подходящи места за безопасно временно съхранение на радиоактивните вещества или материали съгласувано с АЯР;
2. извършване на деконтаминация на оборудването, използваната техника и мястото на инцидента и аварията;
3. ликвидиране на временните площадки за складиране на радиоактивни източници или отпадъци;
4. премахване на радиоактивно замърсения слой до нивата за освобождаване от контрол;
5. извършване на деконтаминация до норми, позволяващи пребиваване на населението, съгласно Наредбата за аварийно планиране и аварийна готовност при ядрена и радиационна авария, приета с ПМС № 189 от 2004 г. (ДВ, бр. 71 от 2004 г.);
6. извършване на окончателна оценка на радиационното състояние на мястото на инцидента и аварията.
Чл. 34. Ръководителят на място по указания на определените служители от АЯР, Изпълнителната агенция по горите и от Министерството на регионалното развитие определя организацията за извършване на деконтаминация на:
1. замърсени територии, в т. ч. за:
а) пътища и площадки с твърди покрития;
б) местности, покрити с широколистна растителност;
в) сгради и съоръжения;
2. третиране на радиоактивните отпадъци.
§ 1. По смисъла на тази инструкция:
1. "Гореща зона" е територията около мястото на възникване на инцидента и аварията, която се обозначава с ленти и надписи или по друг подходящ начин и се намира под непрекъснат контрол.
2. "Деконтаминация" е бързото и ефективно премахване (отстраняване) или обезвреждане на замърсителя с цел ограничаване на разпространението на замърсяването и намаляването му до максимално възможна степен.
3. "Зона на биологично заразяване" е територия или акватория, в пределите на която са разпространени или където са внесени, в резултат на възникване на авария или инцидент, опасни биологични агенти, които създават опасност за живота и здравето на хората, селскостопанските животни, растениевъдството и околната среда.
4. "Зона на химическо замърсяване" е територия, акватория или област от въздушното пространство, в която са разпространени в резултат на авария или инцидент опасни химически вещества в концентрации, превишаващи пределно допустимите.
5. "Карантина" са административни, медико-санитарни, ветеринарни и други мерки, насочени към предотвратяване на разпространението на инфекциозни заболявания и свързани с налагането на особен режим върху стопанската или други видове дейност, ограничаване на придвижването на населението, транспортните средства и животните.
6. "Обсервация" е система от мерки по медицинско наблюдение на изолирани здрави хора, имащи контакт с болни с карантинни инфекции.
7. "Облъчване" е процесът на въздействие на йонизиращо лъчение върху човека.
8. "Опасни биологични агенти" са патогенни микроорганизми, токсини и паразитни организми, които причиняват заболявания и/или смърт на хората, животните и растенията.
9. "Опасно биологично вещество" е биологично вещество от природен или изкуствен произход, неблагоприятно въздействащо на хората, селскостопанските животни и растенията при съприкосновение с тях.
10. "Опасни химически вещества" са вещества, които при попадане в околната среда представляват опасност за населението и околната среда.
11. "Радиоактивно вещество" е което и да е вещество, което съдържа един или няколко радионуклида, чиято активност или концентрация на активност не могат да се пренебрегнат от гледна точка на радиационната защита.
12. "Радиоактивно замърсяване" е наличие на радиоактивни вещества в материали или на повърхността им, в тялото на човека или на неговата повърхност или на друго място, където наличието на тези вещества е нежелателно или може да бъде опасно.
13. "Радиационна аварийна ситуация" е извънредна ситуация, която изисква предприемане на оперативни действия за смекчаване на риска за неблагоприятните последствия за здравето на човека, неговата безопасност и качество на живот, имущество и опазване на околната среда, който риск се създава от енергията, отделяна от верижната ядрена реакция на делене или радиоактивно разпадане на продуктите на делене и от радиационното облъчване.
§ 2. Инструкцията се издава на основание чл. 17, ал. 7 във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за Министерството на вътрешните работи.
§ 3. Отменя се Инструкция № Iз-2401 от 2011 г. за химическа, биологическа и радиационна защита при инциденти и аварии, свързани с опасни вещества и материали (ДВ, бр. 76 от 2011 г.).
§ 4. Изпълнението на инструкцията се възлага на органите на ГДПБЗН и териториалните й звена.