Критерии по области на оценяване и показатели за измерване на постигнатото качество
№ по ред |
Наименование на критериите по области на оценяване |
Макс. бр. точки |
Показатели за измерване равнището на постигнатото качество |
1.
|
Област:
Достъп до професионално образование и обучение |
20 |
|
1.1. |
Публичност и популяризиране на предлаганото ПОО и съдържанието му |
3,0 |
Липсват начини и средства за разпространяване на информация, свързана с дейността на училището, в т.ч. и училищен сайт
0 т. |
Изготвят се и се издават информационни, рекламни и други видове табла в сградата на училището, има статичен училищен сайт
1,0 т. |
Изготвят се и се издават информационни, рекламни и други видове табла, училищен вестник, рекламни материали и електронни информационни средства в сградата на училището, поддържа се динамичен училищен сайт
2,0 т. |
Използват се многообразни начини и средства за публичност и популяризиране на предлаганото ПОО и съдържанието му - издаване на училищен вестник; училищно радио и/или телевизия; електронни информационни средства; брошури, рекламни материали и др.; поддържа се динамичен училищен сайт за учебната година с архивиране на предходните и опции за обучение и оценяване онлайн
3,0 т. |
1.2. |
Осигурена достъпна архитектурна среда |
3,0 |
Не е осигурена
0,0 т. |
Обособени рампи към входовете; адаптирано санитарно помещение за специални потребности на ползващите ги
1,5 т. |
Обособени рампи към входовете; адаптирано санитарно помещение за специални потребности на ползващите ги; ресурсен кабинет
2,5 т. |
Обособени рампи към входовете; адаптирано санитарно помещение за специални потребности на ползващите ги; асансьори; ресурсен кабинет
3,0 т. |
1.3. |
Наличие на материално-техническа база за обучение по предлаганите професии (кабинети, учебни работилници, лаборатории и др.) в съответствие с изискванията на ДОИ |
5,0 |
Има учебни работилници/лаборатории, но не по всички изучавани професии/специалности; наличните са оборудвани с морално и физически остаряла, често повреждаща се техника
0 т. |
Има учебни работилници/лаборатории по всички изучавани професии/специалности, оборудвани с морално и физически остаряла, често повреждаща се техника
1, 5 т. |
Има учебни работилници/лаборатории по всички изучавани професии/специалности, оборудвани с работеща и използваща се в голяма част от реалния бизнес техника
3,5 т. |
Има учебни работилници/лаборатории по всички изучавани професии/специалности, оборудвани с работеща и използваща се в голяма част от реалния бизнес техника; поне една от учебните работилници/лаборатории е оборудвана със съвременна работеща техника, използвана от фирмите в бранша
5 т. |
1.4. |
Предлагане на обучение по професии и специалности с приоритетно значение на регионалния пазар на труда |
3,0 |
Няма професии/ специалности, изучавани в училището, които са с приоритетно значение на регионалния пазар на труда
0 т. |
Една от изучаваните в училището професии/специалности е с приоритетно значение на регионалния пазар на труда
1,0 т. |
Две от изучаваните в училището професии/специалности са с приоритетно значение на регионалния пазар на труда
2,0 т. |
Изучаваните в училището професии/специалности (три и повече) са с приоритетно значение на регионалния пазар на труда
3,0 т. |
1.5. |
Равнище на административно обслужване |
2,0 |
Административното обслужване не е ефективно, налице са жалби, не се използват възможностите на ИКТ; служителите, които го осъществяват, не са компетентни, често са груби и неучтиви
0 т. |
Административното обслужване е достъпно, на добро равнище, но без използване на ИКТ; служителите, които го осъществяват, са компетентни, но не винаги са вежливи и коректни
0,75 т. |
Административното обслужване позволява бърз и надежден достъп до информация, предлага полезни и лесни за използване инструменти; частично се използват и различни форми на ИКТ; служителите са компетентни, вежливи и коректни
1,5 т. |
Административното обслужване позволява бърз и надежден достъп до информация, предлага полезни и лесни за използване инструменти; използват се и различни форми на ИКТ; служителите са компетентни, вежливи, коректни, любезни и приветливи
2,0 т. |
1.6. |
Осигуряване на възможност за професионално образование и обучение в различни форми на обучение |
1,0 |
Училището осигурява възможност за професионално образование и обучение само в една форма на обучение
0 т. |
Училището осигурява възможност за професионално образование и обучение в две форми на обучение
0,5 т. |
Училището осигурява възможност за професионално образование и обучение в три форми на обучение
0,75 т. |
Училището осигурява възможност за професионално образование и обучение в повече от три форми на обучение
1,0 т. |
1.7. |
Относителен дял на учениците и/или курсистите от уязвими групи1 спрямо общия брой обучавани - % |
2,0 |
До 2 %
0,5 т. |
От 2 % до 5 %
1,0 т. |
От 5 % до 10 %
1,5 т. |
Над 10 %
2,0 т. |
1.8. |
Предоставяне на възможност за професионално обучение и валидиране на професионални знания, умения и компетентности на лица, навършили 16 години |
1,0 |
Не се предоставя възможност за професионално обучение и валидиране на лица, навършили 16 години
0 т. |
Предоставя се възможност за професионално обучение и валидиране на лица, навършили 16 години, по една професия/специалност
0,5 т. |
Предоставя се възможност за професионално обучение и валидиране на лица, навършили 16 години, по две професии/специалности
0,75 т. |
Предоставя се възможност за професионално обучение и валидиране на лица, навършили 16 години, по три и повече професии/специалности
1,0 т. |
2. |
Област:
Придобиване на професионална квалификация |
65 |
|
2.1. |
Функционираща вътрешна система за осигуряване на качеството на професионалното образование и обучение в училището |
2,0 |
Няма разработена вътрешна система
0 т. |
Разработена е вътрешна система за осигуряване на качеството и тя функционира епизодично
0,75 т. |
Разработена е вътрешна система за осигуряване на качеството, тя функционира и се отчитат резултати
1,5 т. |
Разработена е вътрешна система за осигуряване на качеството и тя функционира ефективно - отчитат се резултати, на основание на които се правят анализи и изводи и се формулират предложения до ръководството на училището за повишаване на качеството
2,0 т. |
2.2. |
Създаден механизъм за ранно предупреждение за различни рискове |
1,0 |
Няма създаден
0 т. |
Има създаден механизъм, но той не функционира координирано
0,5 т. |
Има създаден механизъм, функционира координирано, но епизодично
0,75 т. |
Има създаден механизъм, функционира координирано, перманентно и ефективно
1,0 т. |
2.3. |
Създаден механизъм за вътрешен мониторинг и контрол на качеството |
1,0 |
Няма създаден
0 т. |
Има създаден механизъм за мониторинг и контрол, чиито дейности обхващат до 50 % от показателите за измерване на постигнатото качество
0,5 т. |
Има създаден механизъм за мониторинг и контрол, чиито дейности обхващат до 80 % от показателите за измерване на постигнатото качество
0,75 т. |
Има създаден механизъм за мониторинг и контрол, чиито дейности обхващат над 80 % от показателите за измерване на постигнатото качество
1,0 т. |
2.4. |
Проведено измерване на постигнатото качество чрез самооценяване |
3,0 |
Не е проведено самооценяване
0 т. |
Проведено е самооценяване, но не е изготвен доклад
0,5 т. |
Проведено е самооценяване, изготвен е доклад, но не са формулирани коригиращи мерки
2,0 т. |
Проведено е самооценяване, изготвен е доклад и са формулирани коригиращи мерки
3,0 т. |
2.5. |
Относителен дял на информираните и консултираните за кариерно развитие обучавани в ПОО от общия брой обучавани - % |
3,0 |
Няма информирани и консултирани обучавани за кариерно развитие
0,0 т. |
До 30 %
1,0 т. |
От 31 % до 60 %
2,0 т. |
Над 60 %
3,0 т. |
2.6. |
Относителен дял на учебните програми за производствена практика, ЗИП и СИП по професионална подготовка, разработени с участието на представители на бизнеса, от общия брой на тези учебни програми - % |
2,0 |
Няма учебни програми за производствена практика, ЗИП и СИП по професионална подготовка, разработени с участието на представители на бизнеса
0,0 т. |
До 25 %
0,5 т. |
От 26 % до 60 %
1,0 т. |
Над 60 %
2,0 т. |
2.7. |
Осигуреност на педагогическия персонал с квалификация, съответстваща на изискванията към обучаващите, определени в ДОИ за придобиване на квалификация по професия |
2,0 |
До 50 %
0 т. |
От 51 до 75 %
0,5 т. |
От 76 до 99 %
1 т. |
100 %
2 т. |
2.8. |
Осигурени условия за интерактивно обучение и учене |
2,0 |
Няма осигурени условия
0,0 т. |
Осигурени са условия за ползване на мултимедия в процеса на обучение. Прилагат се интерактивни методи, като: ситуационни (симулация, ролеви игри, казуси и др.); опитни (проекти, експерименти); дискусионни (дебати, беседи, дискусии)
1,0 т. |
Осигурени са условия за ползване на мултимедия в над 40 % от всички кабинети. Прилагат се интерактивни методи, като: ситуационни (симулация, ролеви игри, казуси и др.); опитни (проекти, експерименти); дискусионни (дебати, беседи, дискусии). Докладвани са и са обсъдени на заседание на педагогическия съвет, методическо обединение
1,5 т. |
Осигурени са условия за ползване на мултимедия и интернет в над 60 % от всички кабинети; осигурени са интерактивни дъски. Осигурен е подходящ софтуер за професионално обучение. Прилагат се интерактивни методи, като: ситуационни (симулация, ролеви игри, казуси и др.); опитни (проекти, експерименти); дискусионни (дебати, беседи, дискусии). Докладвани са и са обсъдени на заседание на педагогическия съвет, методическо обединение
2,0 т. |
2.9. |
Относителен дял на учителите, участвали в различни форми на допълнително и продължаващо обучение, от общия брой учители - % |
2,0 |
Няма учители, участвали в допълнително и продължаващо обучение
0,0 т. |
До 20 %
1,0 т. |
От 21 % до 60 %
1,5 т. |
Над 60 %
2,0 т. |
2.10. |
Относителен дял на учителите, участвали в допълнително обучение чрез мобилност в друга страна и/или на работно място в реална работна среда, от общия брой учители - % |
2,0 |
Няма учители, участвали в допълнително обучение чрез мобилност в друга страна и/или на работно място в реална работна среда
0,0 т. |
До 10 %
1,0 т. |
От 11 % до 30 %
1,5 т. |
Над 30 %
2,0 т. |
2.11. |
Относителен дял на учениците/курсистите, провели практическо обучение на работно място в реална работна среда и/или в условията на мобилност в друга страна, от общия брой обучавани, които по учебен план провеждат практическо обучение - % |
4,0 |
Няма договори с работодатели, практическите занятия се провеждат само в училището
0,0 т. |
Учебната практика се провежда в училището, а за производствената практика са осигурени работни места в реална работна среда само за до 30 % от учениците/курсистите, които провеждат такава
1,5 т. |
Учебната практика се провежда в училището или в учебна работилница на стопанска организация, а за производствената практика са осигурени работни места в реална работна среда за 31 % - 70 % от учениците/курсистите, които провеждат такава
3,0 т. |
Учебната практика се провежда в училището, а за производствената практика са осигурени работни места в реална работна среда за над 70 % от учениците/курсистите, които провеждат такава
4,0 т. |
2.12. |
Относителен дял на отпадналите 2 от ПОО към постъпилите в началото на обучението - % |
2,0 |
Над 5 %
0,0 т. |
От 4 % до 5 %
0,75 т. |
От 2 % до 3 %
1,5 т. |
От 0 до 2 %
2,0 т. |
2.13. |
Относителен дял на придобилите професионална квалификация от постъпилите в началото на обучението - % |
4,0 |
От 20 % до 39 %
1,0 т. |
От 40 % до 59 %
2,0 т. |
От 60 % до 84 %
3,0 т. |
От 85 % до 100 %
4,0 т. |
2.14. |
Относителен дял на придобилите професионална квалификация лица от уязвимите групи към постъпилите в началото на обучението лица от тези групи - % |
2,0 |
От 20 % до 39 %
0,50 т. |
От 40 % до 59 %
1,0 т. |
От 60 % до 84 %
1,5 т. |
От 85 % до 100 %
2,0 т. |
2.15. |
Относителен дял на успешно положилите държавните изпити и/или изпитите по теория и по практика на професията от допуснатите - % |
4,0 |
От 20 % до 39 %
1,0 т. |
От 40 % до 59 %
2,0 т. |
От 60 % до 84 %
3,0 т. |
От 85 % до 100 %
4,0 т. |
2.16. |
Относителен дял на проведените изпити за придобиване на квалификация по професии с участието на социалните партньори от общия брой на проведените изпити - % |
4,0 |
Социалните партньори са поканени, но не участват в провеждането на изпитите за придобиване на квалификация по професии поради отказ (с писмо или мълчалив отказ)
0,75 т. |
Социалните партньори се отзовават на поканите на училището и участват в до 30 % от изпитите
2,0 т. |
Социалните партньори се отзовават на поканите на училището и участват в 31 % до 60 % от изпитите
3,0 т. |
Социалните партньори се отзовават на поканите на училището и участват в над 60 % от изпитите
4,0 т. |
2.17. |
Организация и планиране на урока |
4,0 |
До 30 % от учителите имат достатъчни умения при планиране на урока и/или не разбират необходимостта да извършват промени в плановете си, за да отговорят на нуждите на групи или отделни ученици/курсисти (изоставащи, напреднали)
0,75 т. |
От 31 % до 60 % от учителите имат достатъчни умения при планиране на урока, проявяват гъвкавост и разбират необходимостта да извършват промени в плановете си, за да отговорят на нуждите на групи или отделни ученици/курсисти (изоставащи, напреднали)
2,0 т. |
От 61 % до 80 % от учителите имат достатъчни умения при планиране на урока, проявяват гъвкавост и творчество и разбират необходимостта да извършват промени в плановете си, за да отговорят на нуждите на групи или отделни ученици/курсисти (изоставащи, напреднали)
3,0 т. |
Над 80 % от учителите имат достатъчни умения при планиране на урока, проявяват гъвкавост и творчество и разбират необходимостта от промени в плановете си, за да отговорят на нуждите на групи или отделни ученици/курсисти (изоставащи, напреднали)
4,0 т. |
2.18. |
Използване на разнообразни форми за проверка на знанията, уменията и компетентностите на учениците/
курсистите |
4,0 |
От 10 % до 30 % от учителите използват разнообразни форми за проверка на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите
0,75 т. |
От 31 % до 60 % от учителите използват разнообразни форми за проверка на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите
1,5 т. |
От 61 % до 80 % от учителите използват разнообразни форми за проверка на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите
2,5 т. |
Над 80 % от учителите използват разнообразни форми за проверка на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите
4,0 т. |
2.19. |
Точно и ясно формулиране на критериите за оценяване на знанията, уменията и компетентностите, информираност на учениците/курсистите за тях
|
3,0 |
От 10 % до 30 % от учителите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите. Учениците/курсистите са запознати с критериите
0,75 т. |
От 31 % до 60 % от учителите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите. Учениците/курсистите са запознати с критериите
1,5 т. |
От 61 % до 80 % от учителите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите. Учениците/курсистите са запознати с критериите
2,5 т. |
Над 80 % от учителите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на учениците/курсистите. Учениците/курсистите са запознати с критериите
3,0 т. |
2.20. |
Ритмичност на оценяването |
2,0 |
От 10 % до 30 % от учителите оценяват ритмично постиженията на учениците/курсистите в съответствие с Наредбата за системата за оценяване, проверяват прецизно писмените работи, отстраняват грешките, оценяват ги и поставят аргументирана рецензия. Съхраняват входно и изходно ниво до края на учебната година
0,5 т. |
От 31 % до 60 % от учителите оценяват ритмично постиженията на учениците/курсистите в съответствие с Наредбата за системата за оценяване, проверяват прецизно писмените работи, отстраняват грешките, оценяват ги и поставят аргументирана рецензия. Съхраняват входно и изходно ниво до края на учебната година
1,0 т. |
От 61 % до 80 % от учителите оценяват ритмично постиженията на учениците/курсистите в съответствие с Наредбата за системата за оценяване, проверяват прецизно писмените работи, отстраняват грешките, оценяват ги и поставят аргументирана рецензия. Съхраняват входно и изходно ниво до края на учебната година
1,5 т. |
Над 80 % от учителите оценяват ритмично постиженията на учениците/курсистите в съответствие с Наредбата за системата за оценяване, проверяват прецизно писмените работи, отстраняват грешките, оценяват ги и поставят аргументирана рецензия. Съхраняват входно и изходно ниво до края на учебната година
2,0 т. |
2.21. |
Относителен дял на учениците, участвали в състезания, олимпиади, конкурси и др. от общия брой ученици - % |
2,0 |
От 10 % до 30 %
0,5 т. |
От 31 % до 60 %
1,0 т. |
От 61 % до 80 %
1,5 т. |
Над 80 %
2,0 т. |
2.22. |
Реализирани училищни, национални и международни програми и проекти |
2,0 |
Училището няма участие в програми и проекти
0,0 т. |
Училището участва в програми, кандидатства с разработени проекти, но няма класирани такива (училищни, национални, европейски, други международни)
0,75 т. |
Училището участва в програми, има разработени и класирани проекти (училищни, национални, европейски, други международни) - най-малко 2 броя
1,5 т. |
Училището участва в програми, има разработени и класирани проекти (училищни, национални, европейски, други международни) - 3 и повече броя
2,0 т. |
2.23. |
Дейност на училищното настоятелство |
2,0 |
Има създадено училищно настоятелство, но през учебната година няма реализирана дейност
0,0 т. |
Има създадено училищно настоятелство, но през учебната година епизодично реализира дейност по инициатива на ръководството на училището
0,75 т. |
Училищното настоятелство осигурява допълнителни финансови и материални средства, подпомага и участва в дейности, организирани от училището, подпомага провеждането на производствената практика
1,5 т. |
Училищното настоятелство има съществен принос в осигуряването на допълнителни финансови и материални средства, подпомага и участва в дейности, организирани от училището, подпомага провеждането на производствената практика, включва се в дейности за борба с тютюнопушенето, наркоманията, агресията и др., подпомага социално слаби ученици
2,0 т. |
2.24. |
Сътрудничество с родителите |
2,0 |
Родителите не са информирани за учебните планове и програми по професиите/
специалностите; не са информирани за организираните от училището извънкласни дейности и не са мотивирани за участие в тях
0,0 т. |
Има изграден информационен кът с учебните планове по професии/специалности, родителите са запознати на родителска среща с училищния учебен план.
Родителите са информирани за планираните извънкласни дейности, но не проявяват интерес
0,75 т. |
Има изграден информационен кът с учебните планове по професии/специалности, посочени са сайтовете, от които родителите могат да се запознаят с ДОИ, с националните изпитни програми, с учебните програми за целия етап на обучение и с училищните учебни планове.
Родителите са информирани за планираните извънкласни дейности, проявяват интерес и подпомагат организацията и провеждането им
1,5 т. |
Има изграден информационен кът с учебните планове по професии/специалности, посочени са сайтовете, от които родителите могат да се запознаят с ДОИ, с националните изпитни програми, с учебните програми за целия етап на обучение и с училищните учебни планове. Цялата информация за учебната документация по изучаваните в училището професии/специалности е налична и на сайта на училището. Родителите са информирани за планираните извънкласни дейности и чрез училищния сайт, проявяват интерес и участват в организирането и провеждането им
2,0 т. |
2.25. |
Относителен дял на успешно положилите държавните зрелостни изпити от допуснатите - % |
2,0 |
От 20 % до 39 %
0,5 т. |
От 40 % до 59 %
1,0 т. |
От 60 % до 84 %
1,5 т. |
От 85 % до 100 %
2,0 т. |
2.26. |
Сътрудничество с работодатели и браншови организации на местно и регионално равнище |
2,0 |
Училището не си сътрудничи с работодателите и браншовите организации на местно и регионално равнище
0,0 т. |
Училището си сътрудничи с работодателите и браншовите организации на местно и регионално равнище във връзка с провеждане на изпитите за придобиване на професионална квалификация
0,75 т. |
Училището си сътрудничи с работодателите и браншовите организации на местно и регионално равнище във връзка с провеждане на изпитите за придобиване на професионална квалификация, за осигуряване на работни места в реална работна среда за провеждане на практическото обучение на учениците/курсистите
1,5 т. |
Училището си сътрудничи с работодателите и браншовите организации на местно и регионално равнище във връзка с провеждане на изпитите за придобиване на професионална квалификация, за осигуряване на работни места в реална работна среда за провеждане на практическото обучение на учениците/курсистите, за модернизиране на материално-техническата база на училището
2,0 т. |
3. |
Област:
Реализация на лицата, придобили професионална квалификация |
15 |
|
3.1. |
Относителен дял на реализираните лица на пазара на труда по професията (една година след придобиването на професионалната квалификация) от общия брой придобили професионална квалификация - % |
3,0 |
Под 10 %
0,0 т. |
От 10 % до 39 %
1,0 т. |
От 40 % до 50 %
2,0 т. |
Над 50 %
3,0 т. |
3.2. |
Относителен дял на придобилите професионална квалификация, продължили в следваща степен на образование и/или степен на професионална квалификация, от общия брой придобили професионална квалификация - % |
3,0 |
Под 10 %
0,0 т. |
От 10 % до 39 %
1,0 т. |
От 40 % до 50 %
2,0 т. |
Над 50 %
3,0 т. |
3.3. |
Степен на удовлетвореност на придобилите професионална квалификация от качеството на професионалната подготовка - проучвания чрез анкети/интервюта и други с най-малко 50 % от придобилите професионална квалификация 3 |
3,0 |
Не е осъществено проучване за степента на удовлетвореност на придобилите професионална квалификация от качеството на професионалната подготовка
0,0 т. |
Под 50 % от анкетираните са удовлетворени от качеството на професионалната подготовка
0,75 т. |
От 51 % до 70 % от анкетираните са удовлетворени от качеството на професионалната подготовка
1,5 т. |
Над 70 % от анкетираните са удовлетворени от качеството на професионалната подготовка
3,0 т. |
3.4. |
Степен на удовлетвореност на работодателите от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост - проучвания чрез анкети/интервюта и др. |
3,0 |
Не е осъществено проучване за степента на удовлетвореност на работодателите от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
0,0 т. |
Под 50 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
0,75 т. |
От 51 % до 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
1,5 т. |
Над 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
3,0 т. |
3.5. |
Степен на удовлетвореност на работодателите от партньорството с институцията - проучвания чрез анкети/интервюта и други с най-малко 50 % от училищните партньори 4 |
3,0 |
Не е осъществено проучване за степента на удовлетвореност на работодателите от партньорството с институцията
0,0 т. |
Под 50 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от партньорството с институцията
0,75 т. |
От 51 % до 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от партньорството с институцията
1,5 т. |
Над 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от партньорството с институцията
3,0 т. |
_____________
1 Уязвими групи - ученици/курсисти със СОП/ с увреждания; ученици без родители, с един родител, социално слаби; имигранти
2 Отпаднали от училище - отписани от училище ученици до 18-годишна възраст преди завършване на последния гимназиален клас, ако лицата не са записани в друго училище с ПОО.
3 При проведено проучване с по-малко от 50 % от придобилите професионална квалификация точки по този показател не се присъждат.
4 При проведено проучване с по-малко от 50 % от работодателите - училищни партньори, точки по този показател не се присъждат. |