Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 10 ОТ 27 АВГУСТ 2018 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ПОМОЩНИК-ТРЕНЬОР"
Обн. ДВ. бр.77 от 18 Септември 2018г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията | ||
Професионално направление: | ||
| ||
813 |
Спорт | |
| ||
Наименование на професията: | ||
| ||
813100 |
Помощник-треньор | |
| ||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация | |
| ||
8131001 |
Спорт |
Трета |
| ||
Ниво на квалификация според Европейската квалификационна рамка (ЕКР) - 4 |
Ниво на квалификация според Националната квалификационна рамка (НКР) - 4 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място • Познава средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност и за свързаните трудови дейности • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Участва в прилагането на мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ако е приложимо) • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни продукти |
Умения |
• Организира сортирането/съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др., при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Анализира възможните причини за екологично замърсяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Обяснява основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Обяснява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Контролира спазването на мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Контролира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации |
|
• Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Организира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации |
Компетентности |
• Анализира рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация, прави предложения за актуализиране на вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност • Участва в създаването на организация за овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Владее теоретичните знания за: • хигиенните норми • здравословните и безопасни условия на труд на работното място • превантивната дейност за опазване на околната среда • овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Знае видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на дадена фирма или организация |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на дадена фирма или организация |
Компетентности |
• Разработва проект на бизнес план в екип |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий |
Наименование на |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - оскъдност, ресурси, избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 3.2: |
Познава характеристиките на производствената дейност в предприятие |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на дадено предприятие |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на производствената дейност на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на спортните организации • Познава структурата на стопанските организации • Познава нормирането на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с упражняването на професията • Познава начините за планиране на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Планира работния процес в съответствие с изискванията • Съставя график за срочното изпълнение на работните задачи • Спазва изискванията на основните нормативни актове, свързани с упражняването на професията |
Компетентности |
• Ефективно организира работния процес • Мотивира необходимостта от промени в работата и прави предложения за въвеждането им |
Резултат от учене 4.2: |
Отговаря за разпределението на дейностите в работния процес |
Знания |
• Познава видовете дейности в работния процес • Познава изискванията за изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите |
Умения |
• Организира дейностите в работния процес • Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на етична и конструктивна работната среда |
Компетентности |
• Ефективно разпределя дейностите в работния процес • Съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда и конструктивни работни взаимотношения |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Дефинира основни теоретични понятия в областта на: • организацията на работния процес За средство 2: Дефинира основни теоретични понятия в областта на: • разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава ролята на отделните длъжности в екипа, техните работни взаимоотношения и йерархични взаимовръзки • Познава различните видове работни екипи и начините за координация |
Умения |
• Осъществява устна комуникация с екипа и персонала на спортната организация и структурата за управление на спортно събитие (организационния комитет) • Осъществява писмена делова кореспонденция със структурите, с които организира спортното събитие |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности за ефективна работа в екипа |
Резултат от учене 5.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на бизнес комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава начините на поведение при възникване на конфликти • Познава правилата и изискванията, свързани с водене на делова кореспонденция • Познава начините за водене на делова комуникация |
Умения |
• Разпознава и предотвратява възникването на конфликтни ситуации по време на бизнес комуникацията • Участва в разрешаването конфликтни ситуации по време на бизнес комуникацията • Води делова комуникация - писмена и устна • Предлага необходимата информация за удовлетворяване изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда ефективна комуникация с клиенти и потребители съобразно индивидуалните им особености • Води уверено разговори с клиенти с цел консултиране и съгласуване на услуги, като разбира и уважава техните изисквания и същевременно защитава интересите на организацията |
Резултат от учене 5.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове (специализирана литература, техническа документация и др.) на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми, както и да изпълнява служебните си задължения |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна ситуация |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на |
Информационни и комуникационни технологии |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Знае начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга |
|
• Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Знае за съществуването на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на определени критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 6.2: |
Комуникира с ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Обяснява начините за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникацията • Използва електронни услуги за онлайн пазаруване • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 6.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) |
Умения |
• Създава сложно цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя цифрово съдържание, създадено от друг, като ползва разширени функции на форматиране |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 6.4: |
Осигурява сигурност при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава голяма част от известните рискове за сигурността при работа онлайн • Знае за въздействието на цифровите технологии върху ежедневния живот и околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против спам • Разпознава файлове, представляващи злонамерен софтуер • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да поддържа защитена от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 6.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използването на цифрови технологии • Знае за необходимостта от актуализиране на собствените си цифрови умения |
Умения |
• Предприема основни стъпки за защита на устройствата, с които работи (например антивирусни програми и пароли) |
Компетентности |
• Способен е да разреши рутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ (например чрез затваряне на програма, повторно стартиране на компютъра, проверка на интернет връзка и др.) |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
• Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
• Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време. Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на |
Спорт |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава същността, ролята и значението на спорта |
Знания |
• Познава същността и функциите на спорта в съвременното общество • Познава историята на физическото възпитание и спорта • Познава олимпийските принципи и идеали • Знае вредите от употребата на допинг • Познава Световния антидопингов кодекс • Познава Списъка на забранените субстанции и методи на Световната антидопингова агенция (WADA) • Познава националната стратегия за борба срещу употребата на допинг в спорта |
Умения |
• Разпознава признаците при употреба на допинг и предприема необходимите мерки • Осигурява спазване на принципите на честната игра в спорта |
Компетентности |
• Популяризира здравословния начин на живот и редовните занимания със спорт • Популяризира опита на елитни спортисти от съответния спорт |
Резултат от учене 7.2: |
Познава системата на спорта в Република България |
Знания |
• Познава организацията на спорта в национален и международен аспект • Познава нормативната уредба на спорта • Знае особеностите на спорта за всички • Знае особеностите на спорта за високи постижения • Знае особеностите на физическото възпитание и спорта в училищата |
Умения |
• Идентифицира мястото на своята спортна организация в системата на спорта • Работи за привличане на финансови средства за спортната организация • Предлага идеи на своя клуб за провеждането на спортни занимания, насочени към различни целеви групи |
Компетентности |
• Консултира заинтересованите лица относно възможностите за практикуване на спорт съобразно техните нужди и желания |
Резултат от учене 7.3: |
• Формира многостранно и хармонично развити личности чрез спорт |
Знания |
• Познава закономерностите при формиране на двигателни и личностни качества у човека • Познава анатомията и биомеханиката на човека • Познава физиологията и биохимията на физическите упражнения • Познава основите на спортната педагогика и спортната психология • Познава възрастовите особености във физическото развитие и динамиката на работоспособността на детския организъм • Знае причините за спортен травматизъм |
Умения |
• Прилага съответните средства и методи за хармонично развитие на личността чрез спорт • Избира подходящи средства и методи за развитие на двигателните качества • Участва в контрола на постигнатите резултати |
Компетентности |
• Проявява самостоятелност при формиране на двигателните и психическите качества в определения вид спорт |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на изпитен тест или развиване на въпрос от областта на спорта |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани професионални знания, свързани със същността и организацията на спорта |
Наименование на |
Подбор и начална спортна подготовка |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Разработва критерии за подбор на талантливи спортисти |
Знания |
• Познава влиянието на генотипните и фенотипните фактори върху развитието на спортистите • Познава средствата и методите за изследване на двигателните и психическите качества на спортистите • Знае основните фактори на спортното постижение за вида спорт • Познава идеала - модела на висококвалифицирания спортист във вида спорт или дисциплина |
Умения |
• Прилага основните принципи на подбора в спорта • Избира подходящи критерии за подбор в съответния спорт • Прогнозира възможностите за развитие на спортиста • Насочва спортистите при избор на определена дисциплина |
Компетентности |
• Съвместно с треньора разработва критерии за подбор на талантливи спортисти |
Резултат от учене 8.2: |
Извършва дейности по подбор и начална спортна подготовка |
Знания |
• Познава основните етапи на спортния подбор • Знае особеностите на подбора в съответния спорт • Знае основните критерии за подбор в съответния спорт • Познава методите за изследване на антропометричните признаци, функционалните възможности, равнището на двигателните качества, координационните способности и показателите на психическия статус на бъдещите спортисти • Познава основните принципи и етапи на спортната подготовка |
Умения |
• Проучва предпочитанията, мотивацията и нагласите на спортистите по отношение на спортното им развитие • Идентифицира най-подходящите дисциплини за начинаещите спортисти • Идентифицира най-подходящите за напредналите спортисти пътища за развитие на спортната кариера • Обяснява на спортистите възможностите за тяхното спортно развитие и мотивира своите предложения |
Компетентности |
• Извършва прецизна предварителна подготовка за подбор на талантливи спортисти във вида спорт • Проявява съобразителност при подбор на талантливи спортисти |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Определяне на подходящи критерии за подбор в определен вид спорт |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Изборът на критериите за подбор в съответния спорт е подходящ и обоснован |
Наименование на |
Планиране и реализация на учебно-тренировъчна дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-треньор |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Подготвя и обсъжда тренировъчни планове |
Знания |
• Познава същността на тренировъчното натоварване • Познава критериите за тренираност и спортна форма в съответния вид спорт • Познава основните средства и методи за развиване на основните двигателни качества • Познава основните средства и методи за спортно-техническо усъвършенстване • Познава основните средства и методи за изграждане на тактическата подготовка • Познава основните методи за психологическа подготовка • Знае периодизацията на спортната тренировка |
Умения |
• Изготвя план-график на тренировъчните занимания и определя техните цели по време на подготвителния, състезателния и преходния период • Създава графичен модел на структурата на тренировъчния процес • Подбира методите и средствата за постигане целите на тренировъчните занимания • Определя параметрите на тренировъчното натоварване - продължителност, обем, плътност, интензивност • Подбира спортната екипировка |
Компетентности |
• Подготвя проекти на тренировъчните планове на отбора (или спортистите), като проявява творчество, съобразителност и прецизност • Работи съвместно със старшия/главния треньор върху тренировъчните планове за подготовка и дискутира своите идеи |
Резултат от учене 9.2: |
Провежда тренировъчни занимания |
Знания |
• Знае структурата на тренировъчните занимания и същността на подготвителната, основната и заключителната част • Познава динамиката на тренировъчното натоварване • Познава основните закономерности на тренировъчния процес • Знае правилата на спортните състезания по определен вид спорт • Познава биомеханиката на различните упражнения и движения в определен вид спорт • Познава терминологията на определен вид спорт • Познава средствата, методите и принципите на спортната тренировка • Знае важността на разгряването, неговите ефекти и съдържание |
|
• Има знания за оперативния контрол, чрез който се проследява ефектът на тренировъчните въздействия • Познава възможните наранявания, които могат да настъпят по време на занимания по определен вид спорт • Знае начините за оказване на първа помощ при характерни за определен вид спорт наранявания |
Умения |
• Изготвя план-конспект за отделните тренировъчни занимания съобразно поставените в плана цели • Подбира различни средства и методи и намира оптималните съчетания на параметрите на натоварването (обем и интензивност) с цел ефективно въздействие с конкретна насоченост • Проверява облеклото и екипировката на спортистите • Демонстрира техниката на изпълнение на упражненията и на движенията в определен вид спорт • Следи и подпомага правилното изпълнение на упражненията и движенията в определен вид спорт; дава своевременни указания на спортистите • Следи за спазването на почивката между различните натоварвания • Обяснява на спортистите различни тактики по определен вид спорт, техния замисъл, план и действия • Обяснява на спортистите спортносъстезателния правилник по вида спорт |
Компетентности |
• Провежда самостоятелно тренировъчни занимания със спортистите, като проявява уважение и демонстрира авторитет |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изготвяне на план-конспект за тренировъчно занимание по зададени цели и задачи на заниманието и профил на спортистите Средство 2: • Провеждане на тренировъчно занимание на спортист (или отбор спортисти) по зададен план-конспект |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана по вид спорт спортна зала или друго спортно съоръжение • Спортист или отбор спортисти |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Съдържанието на тренировъчното занимание отговаря на поставените цели и задачи. Разработени са методически указания За средство 2: • Проведеното тренировъчно занимание е изпълнило планираните цели и задачи • Упражненията са демонстрирани правилно; грешките са отстранявани своевременно • Дадените методически указания и използваната спортна терминология са коректни |