Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 12 ОТ 27 АВГУСТ 2018 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ИНСТРУКТОР ПО СПОРТНО-ТУРИСТИЧЕСКА ДЕЙНОСТ"
Обн. ДВ. бр.78 от 21 Септември 2018г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Професионално направление: | ||
| ||
813 |
Спорт | |
| ||
Наименование на професията: | ||
| ||
813020 |
Инструктор по спортно-туристическа дейност | |
| ||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: | |
| ||
8130201 |
Спортно-туристическа дейност |
Четвърта |
| ||
Ниво на квалификация според Европейската квалификационна рамка (ЕКР) - 5 |
Ниво на квалификация според Националната квалификационна рамка (НКР) - 5 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава в детайли разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Познава основните елементи на организацията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Познава в детайли рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и при трудовите дейности, свързани с конкретната професионална квалификация • Познава в детайли необходимите мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Контролира процеса по изготвяне на инструкции за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Организира извършването на трудовите дейности при спазване на нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Извършва контрол (при необходимост) на изпълнението на трудовите дейности при спазване на разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Инструктира работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Разпознава рисковете за здравето и безопасността при различни трудови дейности • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Компетентности |
• Участва в създаването на организация за осигуряване на безопасни условия на работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Предприема мерки за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и за безопасност на работното място при различните трудови дейности |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда при конкретната трудова дейност • Познава в детайли рисковете от замърсяване на околната среда при конкретната трудова дейност и при свързаните трудови дейности • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни продукти |
Умения |
• Организира и контролира сортирането/съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др. при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Притежава екологично съзнание за опазване на околната среда • Анализира причините за екологично замърсяване • Участва в разработването на правила за опазване на околната среда • Следи за спазване на изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Познава нормативните разпоредби за осигуряване на аварийна безопасност • Познава в детайли основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Обяснява стъпките за действия при аварии и аварийни ситуации • Обяснява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията за описване на аварийните ситуации • Създава организация за осъществяване на контрол по спазване мерките за пожарна и аварийна безопасност • Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Разпознава опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Изброява основните рискове, които могат да доведат до аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Организира овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност • Актуализира вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: Владее теоретични знания за: • хигиенните норми; • здравословните и безопасни условия на труд на работното място; • превантивната дейност за опазване на околната среда; • овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо най-адекватното поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на икономиката и предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на фирмата |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за оптимизиране изпълнението на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за повишаване ефективността на дейността |
Резултат от учене 2.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда и влиянието им върху дейността на фирмата |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на фирмата |
Компетентности |
• Самостоятелно или в екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване в екип на бизнес план на фирмата по предварително дефинирано задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на фирмата според изискванията на предварително дефинираното задание |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - оскъдност, ресурси, избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 3.2: |
Познава основните характеристики на производствената дейност в предприятие |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. • Познава същността на елементите на маркетинговия микс - продукт (услуга), цена, дистрибуция, промоция • Познава същността на елементите на промоционалния/комуникационния микс - публичност, реклама, лични продажби, насърчаване на продажбите, връзки с обществеността |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на предприятието • Разработва маркетингова стратегия на предприятие за постигане на максимални финансови резултати съобразно качествения и количествения капацитет • Изготвя рекламни послания за изграждане и поддържане на положителна представа у целевата група към предлаганите продукти (стоки и/или услуги) |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на производствената дейност на дадено предприятие и да дава препоръки |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изготвяне на маркетингова стратегия, насочена към зададен тип целева група Средство 3: • Изготвяне на рекламно послание по зададени цел, бюджет и рекламоносител |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • В изготвеното рекламно послание присъстват името на рекламодателя, кратко описание на предложението, подтик за покупка, данни за контакт с рекламодателя; изтъкнати са качеството на услугата и нейните предимства пред конкурентите За средство 3: • Изготвената обява за свободна работна позиция е пълна и целесъобразна - включва изискванията за заемане на длъжността, работното време, трудовото възнаграждение, начините за кандидатстване, изброени са задълженията и отговорностите; определените критерии за подбор са съобразени с нуждите на работодателя |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 4.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на стопанската организация • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Познава планирането на ресурси, свързани с работния процес • Познава основните нормативни актове, свързани с професията |
Умения |
• Планира работния процес • Съставя график на работните задачи • Спазва основните нормативни актове, свързани с професията |
Компетентности |
• Ефективно организира работния процес • Предлага и мотивира необходимостта от промени в работните процеси |
Резултат от учене 4.2: |
Отговаря за разпределението на дейностите в работния процес |
Знания |
• Познава видовете дейности • Познава изискванията за изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения |
• Организира дейностите в работния процес • Спазва и следи етичните норми на поведение • Участва в изграждането на работната среда |
Компетентности |
• Ефективно разпределя и планира дейностите в работния процес • Отговорен е за създаване и поддържане на етична работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира теоретични понятия в областта на организацията на работния процес За средство 2: • Дефинира теоретични понятия в областта на разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 5.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Знае ролята на отделните длъжности в екипа, техните работни взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала на предприятието |
Компетентности |
• Може да комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 5.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава ефективното поведение при конфликти • Знае правилата и изискванията, свързани с водене на делова кореспонденция • Познава средства за водене на делова комуникация |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Решава конфликтни ситуации • Води делова комуникация - писмена и устна • Извлича необходимата информация за удовлетворяване на изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда ефективна комуникация с клиенти и потребители съобразно индивидуалните им особености • Провежда компетентен разговор с клиенти с цел консултиране и съгласуване на услуги; разбира и уважава техните изисквания, защитава интересите на организацията • Проявява комбинативност при проучване на алтернативни решения |
Резултат от учене 5.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове (специализирана литература, техническа документация и др.) на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва свободно професионална терминология на чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални и други теми, както и да изпълнява служебните си задължения |
Средства за оценяване: |
• Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
• Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
• Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна ситуация |
Наименование на единицата: |
Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 6.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки и мотивира избора си на определени сред тях • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Обяснява същността на уебканалите (RSS и др.) за получаване на информация • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Знае начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Познава различни доставчици на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Използва уебканали (RSS и др.) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на набор от допълващи се критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 6.2: |
Комуникира с ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Обяснява принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията • Обяснява употребата на електронен подпис |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникацията • Използва множество електронни услуги, като пазаруване онлайн, електронно банкиране, взаимодействие с държавни институции и др. • Използва електронен подпис за авторизация • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 6.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Познава функционалностите на редакторите за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава сложно цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя цифрово съдържание, създадено от друг • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 6.4: |
Осигурява сигурност при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава голяма част от известните рискове за сигурността при работа онлайн • Знае функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Познава начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Знае за въздействието на цифровите технологии върху ежедневния живот и околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против спам • Разпознава файлове, представляващи злонамерен софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 6.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използването на цифрови технологии • Познава начините за инсталиране/преинсталиране на операционна система и друг софтуер • Познава възможностите за актуализиране на собствените си цифрови умения |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или друг софтуер при решаване на проблеми |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
• Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
• Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време. Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Спорт |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава същността на спорта и ползите от него |
Знания |
• Познава ползите от спорта и неговите образователни, здравни, социални, културни и възстановителни функции • Знае историята на физическото възпитание и спорта • Познава олимпийските принципи и идеали • Знае рисковете от употребата на алкохол и наркотични вещества |
Умения |
• Осигурява спазването на принципите на феърплей в спорта • Разпознава признаците от употребата на алкохол и наркотични вещества и предприема мерки за въздействие върху вредните навици |
Компетентности |
• Популяризира здравословния начин на живот и редовните занимания със спорт, участва в дискусии по темата |
Резултат от учене 7.2: |
Познава организационната система на спорта |
Знания |
• Познава организацията на спорта на национално, европейско и световно ниво и функциите на различните институции - общини, министерства, спортни клубове, спортни федерации, олимпийски комитети • Познава нормативно-правната уредба, свързана с физическото възпитание и спорта - закони, стратегии и наредби • Познава особеностите на физическото възпитание и спорта в свободното време • Познава особеностите на организирания спорт за всички (физическо възпитание и спорт за учащи, ведомствен спорт, физическо възпитание и спорт за лица с увреждания) • Познава особеностите на спорта за високи постижения (детско-юношески спорт, елитен спорт) |
Умения |
• Знае мястото на спортната организация в системата на спорта, възможните механизми и източници на финансиране |
Компетентности |
• Консултира заинтересованите лица относно възможностите за практикуване на спорт съобразно техните нужди и желания |
Резултат от учене 7.3: |
• Формира (развива) физически качества у обучаваните |
Знания |
• Познава теорията и методиката на спортната тренировка • Познава анатомията и биомеханиката на човека • Познава физиологията и биохимията на човека • Познава принципите на рационалното хранене • Познава особеностите на преподаване при различните възрастови групи • Познава особеностите на спортния травматизъм |
Умения |
• Прилага методи и средства за развиване на сила • Прилага методи и средства за развиване на издръжливост • Прилага методи и средства за развиване на бързина • Прилага методи и средства за развиване на гъвкавост • Прилага методи и средства за развиване на ловкост • Прилага методи и средства за развиване на техника и тактика по вид спорт |
Компетентности |
• Може самостоятелно да формира (развива) у обучаваните най-целесъобразните за вида спорт физически качества |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теория: решаване на тест или развиване на въпрос от областта на спорта |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира професионални знания от областта на спорта |
Наименование на единицата: |
Планиране и организиране на спортно-туристически дейности |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава особеностите на туризма в България |
Знания |
• Познава икономическото, социалното, културното, здравното, политическото, екологичното и техническото значение на туризма • Знае основни понятия и дефиниции от областта на туризма • Познава туристическите ресурси и видовете туризъм в България • Познава основните характеристики и особености на туризма в България • Познава етнографията и фолклора на етносите в България • Познава екологичната обстановка и местната флора и фауна в България • Познава историческите и географските забележителности на България • Знае същността и ролята на допълнителните дейности и услуги в туризма • Знае класификацията на спортно-туристическите дейности |
Умения |
• Разпознава видовете туризъм и туристически ресурси • Разбира ролята на предлагани от даден туристически обект допълнителни услуги |
Компетентности |
• Може самостоятелно да оцени икономическото, социалното, културното, здравното, политическото, екологичното и техническото значение на туризма за определен регион |
Резултат от учене 8.2: |
Планира спортно-туристически дейности |
Знания |
• Знае същността, характеристиката и значението на туристическата анимация • Познава различните видове туристическа анимация • Познава функциите на спортната анимация в туризма • Познава направленията на спортната анимация в туризма • Познава средствата и дейностите в спортната анимация в туризма • Знае технологията на туристическия анимационен продукт и факторите, определящи неговото качество • Знае основните стъпки при организиране и провеждане на спортно-туристически дейности • Познава типовете туристи и техния модел на поведение, както и различните религиозни, национални и етнически особености • Знае подходящите туристически услуги за различните групи туристи |
Умения |
• Определя подходящите за даден географски регион видове спортно-туристически дейности през различните периоди на годината (сезони) • Разбира интересите, потребностите и мотивацията на туристите • Избира средствата за спортна анимация на различните групи туристи и прави оценка на риска • Разработва съдържанието на различни спортно-анимационни продукти/услуги • Определя необходимите за дадена спортно-туристическа дейност спортни съоръжения и уреди • Калкулира необходимите разходи за провеждане на спортно-туристическо занимание |
Компетентности |
• Може самостоятелно да планира спортно-туристическа дейност, предназначена за малка група туристи от една възрастова група, като проявява съобразителност и аналитично мислене |
Резултат от учене 8.3: |
Организира спортно-туристически дейности |
Знания |
• Знае основните стъпки при организиране и провеждане на спортно-туристически дейности • Познава необходимите документи за осъществяване на различните спортно-туристически дейности • Познава различните видове застраховки • Познава финансово-счетоводните документи • Познава механизмите за получаване на обратна връзка от туристите • Познава нормите на етичното поведение |
Умения |
• Осигурява необходимите документи и разрешителни за пребиваване в райони със специален режим за достъп • Осигурява застраховки с необходимото покритие за здравето и живота на туристите, както и за материалната база • Извършва плащания и отчита разходи за доставката на различни стоки и услуги, необходими за извършването на спортно-туристическата дейност (гориво, билети за обществен транспорт, карти за лифтове, въжени линии и др., такси вход към културни обекти, наем на спортни съоръжения и уреди и др.) • Представя по атрактивен и мотивиращ ги начин спортно-анимационните продукти на туристите |
Компетентности |
• Може самостоятелно да организира спортно-туристическа дейност за малка група туристи от една възрастова група, като проявява отговорност и инициативност • Спазва нормите на етичното поведение |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на туризма Средство 2: • Разработване на примерна програма за спортно-анимационен продукт за определен регион на страната и период от годината (сезон) |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен или компютърен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на туризма За средство 2: • Разработената примерна програма за спортно-анимационен продукт е подходяща за приложение в предварително определения регион на страната и период от годината (сезон). Определени са възрастовата група и полът на туристите, за които заниманието е подходящо. Изброени са необходимите спортни съоръжения и уреди и е направена план-сметка за необходимите разходи (транспорт, хранене, наем за използване на спортни обекти и съоръжения и др.) |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на водния туризъм и водните спортове |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 9.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по плуване |
Знания |
• Познава значението и приложението на плуването във водния туризъм • Познава историята на спорта плуване • Знае основните състезателни правила на различните плувни дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в плуването • Знае методиката за начално обучение по плуване • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на плуване, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на плуването • Запознава туристите с ползите за здравето от плуването • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от плуването и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на плуването за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по плуване с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по гребни спортове |
Знания |
• Познава значението и приложението на гребните спортове във водния туризъм, особено на рафтинга • Познава историята на гребните спортове |
|
• Знае основните състезателни правила на различните гребни дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в гребните спортове • Знае методиката за начално обучение по гребни спортове • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на гребане, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на гребните спортове • Запознава туристите с ползите за здравето от гребането • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от гребните спортове и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на гребането за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по гребен спорт с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по водомоторни спортове |
Знания |
• Познава значението и приложението на водомоторните спортове във водния туризъм, особено на карането на джет и на тегленето на надуваеми уреди тип "банан" и "ринг" • Познава историята на водомоторните спортове • Знае основните състезателни правила на различните водомоторните дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията във водомоторните спортове • Знае методиката за начално обучение по водомоторни спортове • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на водомоторни спортове, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на водомоторните спортове • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на водомоторни спортове • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от водомоторните спортове и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на водомоторните спортове за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по водомоторни спортове с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.4: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по ветроходни спортове |
Знания |
• Познава значението и приложението на ветроходните спортове във водния туризъм, особено на уиндсърфинга и кайтсърфинга • Познава историята на ветроходните спортове • Знае основните състезателни правила на различните ветроходни дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология във ветроходството • Знае методиката за начално обучение по ветроходство • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на ветроходство, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на ветроходните спортове • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на ветроходни спортове • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от ветроходството и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на ветроходството за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно туристическо занимание по ветроходство с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.5: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по водни ски |
Знания |
• Познава значението и приложението на водните ски във водния туризъм • Познава историята на водните ски като спорт • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини по водни ски, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология във водните ски • Знае методиката за начално обучение по водни ски • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на водни ски, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на водните ски • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на водни ски • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от водните ски и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на водните ски за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по водни ски с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на водните спортове Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по воден спорт по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане измежду включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на водните спортове За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е коректно използвана. В края на заниманието интересът на туристите към водните спортове е повишен |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на ски туризма и снежните спортове |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 10.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по алпийски ски |
Знания |
• Познава значението и приложението на алпийските ски в снежния туризъм • Познава историята на алпийските ски като спорт • Знае основните състезателни правила на различните алпийски ски дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в алпийските ски • Знае методиката за начално обучение по алпийски ски • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на заниманията, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на алпийските ски • Запознава туристите с ползите за здравето от пързалянето с алпийски ски • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от алпийските ски и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на алпийските ски за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по алпийски ски с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 10.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по сноуборд |
Знания |
• Познава значението и приложението на сноуборда в снежния туризъм • Познава историята на спорта сноуборд • Знае основните състезателни правила на различните сноуборд дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в сноуборда • Знае методиката за начално обучение по сноуборд • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на заниманията със сноуборд, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на сноуборда • Запознава туристите с ползите за здравето от пързалянето със сноуборд • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от сноуборда и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на сноуборда за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите и ги избягва • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по сноуборд с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 10.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по ски бягане |
Знания |
• Познава значението и приложението на ски бягането в снежния туризъм • Познава историята на спорта ски бягане • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини в ски бягането, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в ски бягането • Знае методиката за начално обучение по ски бягане • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на ски бягане, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на ски бягането • Запознава туристите с ползите за здравето от ски бягането • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от ски бягането и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на ски бягането за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по ски-бягане с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на снежните спортове Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по снежен спорт по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане измежду включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на снежните спортове За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е използвана коректно. В края на заниманието интересът на туристите към снежните спортове е повишен |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на планинарството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 11.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по пешеходен туризъм и спортно ориентиране |
Знания |
• Познава значението и приложението на пешеходния туризъм и спортното ориентиране в планинарството • Познава историята на пешеходния туризъм и на спорта ориентиране • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини по спортно ориентиране, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в спортното ориентиране • Знае методиката за начално обучение по спортно ориентиране • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на пешеходен преход или спортно ориентиране, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на пешеходния туризъм и спортното ориентиране • Запознава туристите с ползите за здравето от пешеходния туризъм и спортното ориентиране • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от спортното ориентиране и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортното ориентиране за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по спортно ориентиране с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 11.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по спортно катерене |
Знания |
• Познава значението и приложението на спортното катерене в планинарството • Познава историята на спорта катерене • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини спортно катерене, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в спортното катерене • Знае методиката за начално обучение по спортно катерене • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на катерене, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на спортното катерене • Запознава туристите с ползите за здравето от спортното катерене • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от спортното катерене и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортното катерене за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по спортно катерене с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 11.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по колотуризъм |
Знания |
• Познава значението и приложението на колотуризма в планинарството • Познава историята на колотуризма • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини планинско колоездене, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в колотуризма • Знае методиката за начално обучение по колотуризъм • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на колотуризъм, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на колотуризма • Запознава туристите с ползите за здравето от колотуризма • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от колотуризма и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на планинското колоездене за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по колотуризъм с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на планинарството Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по планинарство по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане измежду включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на планинарството За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е коректно използвана. В края на заниманието интересът на туристите към планинарството е повишен |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на танците, подвижните игри, гимнастиката и скоковете на батут |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 12.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по народни, класически и модерни танци |
Знания |
• Познава значението и приложението на танците в туризма • Познава историята на народните, класическите и модерните танци • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини по спортни танци, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в танците • Знае методиката за начално обучение по танци • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на танцуване, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на народните, класическите и модерните танци • Запознава туристите с ползите за здравето от танците • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка |
|
• Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от танците и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортните танци за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по народни, класически или модерни танци с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 12.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по гимнастика и аеробика |
Знания |
• Познава значението и приложението на гимнастиката и аеробиката в туризма, особено на груповите занимания по аква-аеробика, слайд-аеробика, степ-аеробика, тае бо, зумба, каланетика, канго-джъмпс, спининг, аква-спининг и др. • Познава историята на гимнастиката и аеробиката • Знае основните състезателни правила на различните гимнастически дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в гимнастиката и аеробиката • Знае методиката за начално обучение по гимнастика и аеробика • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на гимнастика и аеробика, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на гимнастиката и аеробиката • Запознава туристите с ползите за здравето от гимнастиката и аеробиката • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от гимнастиката и аеробиката и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортната гимнастика и на спортната аеробика за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите и ги избягва • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по спортна гимнастика или аеробика с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 12.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по скокове на батут |
Знания |
• Познава значението и приложението на скоковете на батут в туризма • Познава историята на скоковете на батут • Знае основните състезателни правила на скоковете на батут, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в скоковете на батут • Знае методиката за начално обучение по скокове на батут • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при скоковете на батут, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на скоковете на батут • Запознава туристите с ползите за здравето от скоковете на батут • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от акробатиката и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на скоковете на батут за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по скокове на батут с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 12.4: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по подвижни игри |
Знания |
• Познава значението и приложението на подвижните игри в туризма • Знае правилата на различните подвижни игри със забавен и учебен характер • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на подвижни игри, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с ползите за здравето от физическата активност и спорта • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от подвижните игри и дава указания на туристите • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може самостоятелно да проведе спортно-туристическо занимание по подвижни игри с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на танците, подвижните игри, гимнастиката и скоковете на батут Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по танци, подвижни игри, гимнастика или скокове на батут по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане измежду включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на танците, подвижните игри, гимнастиката и скоковете на батут За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е коректно използвана. В края на заниманието интересът на туристите към на танците, подвижните игри, гимнастиката или скоковете на батут е повишен |
Наименование на единицата: |
Други спортно-туристически дейности |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 13.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по спортни игри (футбол, хандбал, баскетбол и волейбол) |
Знания |
• Познава значението и приложението на спортните игри в туризма • Познава историята на футбола, хандбала, баскетбола и волейбола • Знае основните състезателни правила на различните спортни игри, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология във футбола, хандбала, баскетбола и волейбола • Знае методиката за начално обучение по футбол, хандбал, баскетбол и волейбол • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на спортни игри, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на футбола, хандбала, баскетбола и волейбола • Запознава туристите с ползите за здравето от спортните игри • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от футбола, хандбала, баскетбола и волейбола и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на футбола, хандбала, баскетбола и волейбола за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно-туристическо занимание по футбол, хандбал, баскетбол и волейбол с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристи |
Резултат от учене 13.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по тенис на корт |
Знания |
• Познава значението и приложението на тениса в туризма • Познава историята на тениса • Знае основните състезателни правила на тениса, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в тениса • Знае методиката за начално обучение по тенис • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при игра на тенис, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на тениса • Запознава туристите с ползите за здравето от тениса • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от тениса и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на тениса за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите и ги избягва • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно туристическо занимание по тенис с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 13.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по тенис на маса |
Знания |
• Познава значението и приложението на тениса на маса в туризма • Познава историята на спорта тенис на маса • Знае основните състезателни правила на спорта тенис на маса, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в тениса на маса • Знае методиката за начално обучение по тенис на маса • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при игра на тенис на маса, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на спорта тенис на маса • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на тенис на маса • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от тениса на маса и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на тениса на маса за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно туристическо занимание по тенис на маса с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 13.4: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по голф |
Знания |
• Познава значението и приложението на голфа в туризма • Познава историята на голфа • Знае основните състезателни правила на голфа, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в голфа • Знае методиката за начално обучение по голф • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при игра на голф, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на голфа • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на голф • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от голфа и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на голфа за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно туристическо занимание по голф с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 13.5: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по стрелба с лък |
Знания |
• Познава значението и приложението на стрелбата с лък в туризма • Познава историята на стрелбата с лък • Знае основните състезателни правила на стрелбата с лък, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в стрелбата с лък • Знае методиката за начално обучение по стрелба с лък • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуването на стрелба с лък, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на стрелбата с лък • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на стрелба с лък • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от стрелбата с лък и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на стрелбата с лък за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може съвместно с треньор или помощник-треньор (по вида спорт) да проведе спортно туристическо занимание по стрелба с лък с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на спортните игри, тениса, голфа и стрелбата с лък Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по спортни игри, тенис, голф или стрелба с лък по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане измежду включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на спортните игри, тениса, голфа и стрелбата с лък За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е коректно използвана. В края на заниманието интересът на туристите към спортните игри, тениса, голфа или стрелбата с лък е повишен |