Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 13 ОТ 27 АВГУСТ 2018 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ПОМОЩНИК-ИНСТРУКТОР ПО СПОРТНО-ТУРИСТИЧЕСКА ДЕЙНОСТ"
Обн. ДВ. бр.78 от 21 Септември 2018г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Професионално направление: | |||
| |||
813 |
Спорт | ||
| |||
Наименование на професията: | |||
| |||
813010 |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност | ||
| |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: | ||
| |||
8130101 |
Спортно-туристическа дейност |
Трета | |
| |||
Ниво на квалификация според Европейската квалификационна рамка (ЕКР) - 4 |
Ниво на квалификация според Националната квалификационна рамка (НКР) - 4 | ||
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място • Познава средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност и за свързаните трудови дейности • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Участва в прилагането на мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ако е приложимо) • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни продукти |
Умения |
• Организира сортирането/съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др. при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Анализира възможните причини за екологично замърсяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Обяснява основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Обяснява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Контролира спазването на мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Контролира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Организира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации |
Компетентности |
• Анализира рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация, прави предложения за актуализиране на вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност • Участва в създаването на организация за овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: Владее теоретичните знания за: • хигиенните норми • здравословните и безопасни условия на труд на работното място • превантивната дейност за опазване на околната среда • овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Знае видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на дадена фирма или организация |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на дадена фирма или организация |
Компетентности |
• Разработва проект на бизнес план в екип |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - оскъдност, ресурси, избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 3.2: |
Познава основните характеристики на производствената дейност в предприятие |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на дадено предприятие |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на производствената дейност на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на спортните организации • Познава структурата на стопанските организации • Познава нормирането на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с упражняването на професията • Познава начините за планиране на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Планира работния процес в съответствие с изискванията • Съставя график за срочното изпълнение на работните задачи • Спазва изискванията на основните нормативни актове, свързани с упражняването на професията |
Компетентности |
• Ефективно организира работния процес • Мотивира необходимостта от промени в работата и прави предложения за въвеждането им |
Резултат от учене 4.2: |
Разпределя дейностите в работния процес |
Знания |
• Познава видовете дейности в работния процес • Познава изискванията за изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите |
Умения |
• Организира дейностите в работния процес • Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на етична и конструктивна работна среда |
Компетентности |
• Ефективно разпределя дейностите в работния процес • Съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда и конструктивни работни взаимотношения |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Дефинира основни теоретични понятия в областта на: • организацията на работния процес За средство 2: Дефинира основни теоретични понятия в областта на: • разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава ролята на отделните длъжности в екипа, техните работни взаимоотношения и йерархични взаимовръзки • Познава различните видове работни екипи и начините за координация |
Умения |
• Осъществява устна комуникация с екипа и персонала на спортната организация и структурата за управление на спортно събитие (организационния комитет) • Осъществява писмена делова кореспонденция със структурите, с които организира спортното събитие |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности за ефективна работа в екипа |
Резултат от учене 5.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на бизнес комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава начините на поведение при възникване на конфликти • Познава правилата и изискванията, свързани с водене на делова кореспонденция • Познава начините за водене на делова комуникация |
Умения |
• Разпознава и предотвратява възникването на конфликтни ситуации по време на бизнес комуникацията • Участва в разрешаването конфликтни ситуации по време на бизнес комуникацията • Води делова комуникация - писмена и устна • Предлага необходимата информация за удовлетворяване изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда ефективна комуникация с клиенти и потребители съобразно индивидуалните им особености • Води уверено разговори с клиенти с цел консултиране и съгласуване на услуги, като разбира и уважава техните изисквания и същевременно защитава интересите на организацията |
Резултат от учене 5.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове (специализирана литература, техническа документация и други) на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми, както и да изпълнява служебните си задължения |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна ситуация |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Знае начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Знае за съществуването на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и други) • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на определени критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 6.2: |
Комуникира с ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Обяснява начините за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникацията • Използва електронни услуги за онлайн пазаруване • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 6.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) |
Умения |
• Създава сложно цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя цифрово съдържание, създадено от друг, като ползва разширени функции на форматиране |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 6.4: |
Осигурява сигурност при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава голяма част от известните рискове за сигурността при работа онлайн • Знае за въздействието на цифровите технологии върху ежедневния живот и околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против спам • Разпознава файлове, представляващи злонамерен софтуер • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да поддържа защитена от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 6.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използването на цифрови технологии • Знае за необходимостта от актуализиране на собствените си цифрови умения |
Умения |
• Предприема основни стъпки за защита на устройствата, с които работи (например антивирусни програми и пароли) |
Компетентности |
• Способен е да разреши рутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ (например чрез затваряне на програма, повторно стартиране на компютъра, проверка на интернет връзка и др.) |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време. Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Спорт |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава същността на спорта и ползите от него |
Знания |
• Знае ползите от спорта и неговите образователни, здравни, социални, културни и възстановителни функции • Познава историята на физическото възпитание и спорта • Знае олимпийските принципи и идеали • Знае рисковете от употребата на алкохол и наркотични вещества |
Умения |
• Осигурява спазването на принципите на феърплей в спорта • Разпознава признаците при употреба на алкохол и наркотични вещества и предприема мерки за въздействие върху вредните навици |
Компетентности |
• Популяризира здравословния начин на живот и редовните занимания със спорт; участва в дискусии по темата |
Резултат от учене 7.2: |
Познава организационната система на спорта |
Знания |
• Познава организацията на спорта на национално, европейско и световно ниво и функциите на различните институции - общини, министерства, спортни клубове, спортни федерации, олимпийски комитети • Познава нормативно-правната уредба, свързана с физическото възпитание и спорта - закони, стратегии, наредби • Познава особеностите на физическото възпитание и спорта в свободното време • Познава особеностите на организирания спорт за всички (физическо възпитание и спорт за учащи, ведомствен спорт, физическо възпитание и спорт за лица с увреждания) • Познава особеностите на спорта за високи постижения (детско-юношески спорт, елитен спорт) |
Умения |
• Определя мястото на спортната организация в системата на спорта и възможните начини за финансиране |
Компетентности |
• Консултира заинтересованите лица относно възможностите за практикуване на спорт съобразно техните нужди и желания |
Резултат от учене 7.3: |
• Формира (развива) физически качества у обучаваните |
Знания |
• Познава теорията и методиката на спортната тренировка • Познава анатомията и биомеханиката при човека • Познава физиологията и биохимията на човека • Познава принципите на рационалното хранене • Знае особеностите на преподаване при различните възрастови групи • Познава особеностите на спортния травматизъм |
Умения |
• Прилага методи и средства за развиване на сила • Прилага методи и средства за развиване на издръжливост • Прилага методи и средства за развиване на бързина • Прилага методи и средства за развиване на гъвкавост • Прилага методи и средства за развиване на ловкост • Прилага методи и средства за развиване на техника и тактика по вид спорт |
Компетентности |
• Може самостоятелно да формира (развива) у обучаваните най-целесъобразните за вида спорт физически качества |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теория: решаване на тест или развиване на въпрос от областта на спорта |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира професионални знания от областта на спорта |
Наименование на единицата: |
Планиране и организиране на спортно-туристически дейности |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава особеностите на туризма в България |
Знания |
• Познава икономическото, социалното, културното, здравното, политическото, екологичното и техническото значение на туризма • Знае основни понятия и дефиниции от областта на туризма • Познава туристическите ресурси и видовете туризъм в България • Познава основните характеристики и особености на туризма в България • Познава етнографията и фолклора на етносите в България • Познава екологичната обстановка и местната флора и фауна в България • Познава историческите и географските забележителности на България • Знае същността и ролята на допълнителните дейности и услуги в туризма • Знае класификацията на спортно-туристическите дейности |
Умения |
• Разпознава видовете туризъм и туристическите ресурси • Разбира ролята на предлаганите от даден туристически обект допълнителни услуги |
Компетентности |
• Може самостоятелно да оцени икономическото, социалното, културното, здравното, политическото, екологичното и техническото значение на туризма за определен регион, като проявява съобразителност и аналитично мислене |
Резултат от учене 8.2: |
Участва в планирането на спортно-туристически дейности |
Знания |
• Знае същността, характеристиката и значението на туристическата анимация • Познава различните видове туристическа анимация • Познава функциите на спортната анимация в туризма • Познава направленията на спортната анимация в туризма • Познава средствата и дейностите в спортната анимация в туризма • Знае технологията на туристическия анимационен продукт и факторите, определящи неговото качество • Знае основните стъпки при организиране и провеждане на спортно-туристически дейности • Познава типовете туристи и техния модел на поведение, както и различните религиозни, национални и етнически особености • Знае подходящите видове туристически услуги за различните групи туристи |
Умения |
• Определя подходящите за даден географски регион видове спортно-туристически дейности през различните периоди на годината (сезони) • Разбира интересите, потребностите и мотивацията на туристите • Избира средствата за спортна анимация на различните групи туристи и прави оценка на риска • Разработва съдържанието на различни спортно-анимационни продукти/услуги • Определя необходимите за дадена спортно-туристическа дейност спортни съоръжения и уреди • Калкулира необходимите разходи за провеждане на спортно-туристическо занимание |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност или спортен аниматор да планира спортно-туристическа дейност, предназначена за малка група туристи от една възрастова група, като проявява съобразителност и аналитично мислене |
Резултат от учене 8.3: |
Участва в организирането на спортно-туристически дейности |
Знания |
• Знае основните стъпки при организиране и провеждане на спортно-туристически дейности • Познава необходимите документи за осъществяване на различните спортно-туристически дейности • Познава различните видове застраховки • Познава финансово-счетоводните документи • Познава механизмите за получаване на обратна връзка от туристите • Познава нормите на етичното поведение |
Умения |
• Осигурява необходимите документи и разрешителни за пребиваване в райони със специален режим за достъп • Осигурява застраховки с необходимото покритие за здравето и живота на туристите, както и за материалната база • Извършва плащания и отчита разходи за доставката на различни стоки и услуги, необходими за извършването на спортно-туристическата дейност (гориво, билети за обществен транспорт, карти за лифтове, въжени линии и други, такси вход за културни обекти, наем на спортни съоръжения и уреди и др.) • Представя спортно-анимационните продукти на туристите по атрактивен и мотивиращ начин |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност или спортен аниматор да организира спортно-туристическа дейност за малка група туристи от една възрастова група, като проявява отговорност и инициативност • Спазва нормите на етичното поведение |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на туризма Средство 2: • Разработване на примерна програма за спортно-анимационен продукт за определени региони на страната и период от годината (сезон) |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен или компютърен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира професионални знания от областта на туризма За средство 2: • Разработената примерна програма за спортно-анимационен продукт е подходяща за приложение в предварително определените региони на страната и период от годината (сезон). Определени са възрастовата група и полът на туристите, за които заниманието е подходящо. Изброени са необходимите спортни съоръжения и уреди и е направена план-сметка за необходимите разходи (транспорт, хранене, наем за използване на спортни обекти и съоръжения и др.) |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на водния туризъм и водните спортове |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по плуване |
Знания |
• Познава значението и приложението на плуването във водния туризъм • Познава историята на спорта плуване • Знае основните състезателни правила на различните плувни дисциплини, правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в плуването • Знае методиката за начално обучение по плуване • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на плуване, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на плуването • Запознава туристите с ползите за здравето от плуването • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от плуването и дава указания • Общува с туристите по популярни теми от областта на плуването за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по плуване с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по гребни спортове |
Знания |
• Познава значението и приложението на гребните спортове във водния туризъм, особено на рафтинга • Познава историята на гребните спортове • Знае основните състезателни правила на различните гребни дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер |
|
• Познава терминологията в гребните спортове • Знае методиката за начално обучение по гребни спортове • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на гребане, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на гребните спортове • Запознава туристите с ползите за здравето от гребането • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от гребните спортове и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на гребането за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по гребен спорт с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по водомоторни спортове |
Знания |
• Познава значението и приложението на водомоторните спортове във водния туризъм, особено на карането на джет и на тегленето на надуваеми уреди тип "банан" и "ринг" • Познава историята на водомоторните спортове • Знае основните състезателни правила на различните водомоторните дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология във водомоторните спортове • Знае методиката за начално обучение по водомоторни спортове • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на водомоторни спортове, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на водомоторните спортове • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на водомоторни спортове • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от водомоторните спортове и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на водомоторните спортове за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по водомоторни спортове с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.4: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по ветроходни спортове |
Знания |
• Познава значението и приложението на ветроходните спортове във водния туризъм, особено на уиндсърфинга и кайтсърфинга • Познава историята на ветроходните спортове • Знае основните състезателни правила на различните ветроходни дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология във ветроходството • Знае методиката за начално обучение по ветроходство • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на ветроходство, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на ветроходните спортове • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на ветроходни спортове • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от ветроходството и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на ветроходството за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по ветроходство с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 9.5: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по водни ски |
Знания |
• Познава значението и приложението на водните ски във водния туризъм • Познава историята на спорта водни ски • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини по водни ски, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология във водните ски • Знае методиката за начално обучение по водни ски • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на водни ски, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на водните ски • Запознава туристите с ползите за здравето от практикуването на водни ски • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от водните ски и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на водните ски за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по водни ски с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на водните спортове Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по воден спорт по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане от включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на водните спортове За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е използвана коректно. В края на заниманието интересът на туристите към водните спортове е повишен. |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на ски туризма и снежните спортове |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 10.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по алпийски ски |
Знания |
• Познава значението и приложението на алпийските ски в снежния туризъм • Познава историята на спорта алпийски ски • Знае основните състезателни правила на различните алпийски ски дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в алпийските ски • Знае методиката за начално обучение по алпийски ски • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на спортуването, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на алпийските ски • Запознава туристите с ползите от спортуването • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от алпийските ски и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на алпийските ски за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по алпийски ски с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 10.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по сноуборд |
Знания |
• Познава значението и приложението на сноуборда в снежния туризъм • Познава историята на сноуборда • Знае основните състезателни правила на различните сноуборд дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в сноуборда • Знае методиката за начално обучение по сноуборд • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на занимания със сноуборд, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на сноуборда • Запознава туристите с ползите за здравето от заниманията със сноуборд • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от сноуборда и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на сноуборда за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по сноуборд с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 10.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по ски бягане |
Знания |
• Познава значението и приложението на ски бягането в снежния туризъм • Познава историята на ски бягането • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини в ски бягането, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в ски бягането • Знае методиката за начално обучение по ски бягане • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на ски бягане, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на ски бягането • Запознава туристите с ползите за здравето от ски бягането • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от ски бягането и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на ски бягането за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по ски бягане с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на снежните спортове Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по снежен спорт по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане от включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на снежните спортове За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е използвана коректно. В края на заниманието интересът на туристите към снежните спортове е повишен. |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на планинарството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 11.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по пешеходен туризъм и спортно ориентиране |
Знания |
• Познава значението и приложението на пешеходния туризъм и спортното ориентиране в планинарството • Познава историята на пешеходния туризъм и на спорта ориентиране |
|
• Знае основните състезателни правила на различните дисциплини по спортно ориентиране, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в спортното ориентиране • Знае методиката за начално обучение по спортно ориентиране • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на пешеходен преход или спортно ориентиране, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на пешеходния туризъм и спортното ориентиране • Запознава туристите с ползите за здравето от пешеходния туризъм и спортното ориентиране • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от спортното ориентиране и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортното ориентиране за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по спортно ориентиране с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 11.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по спортно катерене |
Знания |
• Познава значението и приложението на спортното катерене в планинарството • Познава историята на спортното катерене • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини спортно катерене, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в спортното катерене • Знае методиката за начално обучение по спортно катерене • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на катерене, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на спортното катерене • Запознава туристите с ползите за здравето от спортното катерене • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от спортното катерене и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортното катерене за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по спортно катерене с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 11.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по колотуризъм |
Знания |
• Познава значението и приложението на колотуризма в планинарството • Познава историята на колотуризма • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини планинско колоездене, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в колотуризма • Знае методиката за начално обучение по колотуризъм • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят по време на колотуризъм, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на колотуризма • Запознава туристите с ползите за здравето от колотуризма • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от колотуризма и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на планинското колоездене за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по колотуризъм с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на планинарството Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по планинарство по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане от включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на планинарството За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е коректно използвана. В края на заниманието интересът на туристите към планинарството е повишен. |
Наименование на единицата: |
Спортно-туристически дейности от областта на танците, подвижните игри, гимнастиката и скоковете на батут |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Помощник-инструктор по спортно-туристическа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 12.1: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по народни, класически и модерни танци |
Знания |
• Познава значението и приложението на танците в туризма • Познава историята на народните, класическите и модерните танци • Знае основните състезателни правила на различните дисциплини по спортни танци, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията • Знае методиката за начално обучение по танци • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при танцуване, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на народните, класическите и модерните танци • Запознава туристите с ползите за здравето от танцуването • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка |
|
• Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от танците и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортните танци за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по народни, класически или модерни танци с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 12.2: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по гимнастика и аеробика |
Знания |
• Познава значението и приложението на гимнастиката и аеробиката в туризма, особено на груповите занимания по аква-аеробика, слайд аеробика, степ аеробика, тае бо, зумба, каланетика, канго-джъмпс, спининг, аква-спининг и др. • Познава историята на гимнастика и аеробиката • Знае основните състезателни правила на различните гимнастически дисциплини, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава специфичната терминология в гимнастиката и аеробиката • Знае методиката за начално обучение по гимнастика и аеробика • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при занимания с гимнастика и аеробика, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на гимнастиката и аеробиката • Запознава туристите с ползите за здравето от гимнастиката и аеробиката • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от гимнастиката и аеробиката и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на спортната гимнастика и на спортната аеробика за високи постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт (или помощник-треньор) да проведе спортно-туристическо занимание по спортна гимнастика или аеробика с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Резултат от учене 12.3: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по скокове на батут |
Знания |
• Познава значението и приложението на скокове на батут в туризма • Познава историята на скоковете на батут • Знае основните състезателни правила на скоковете на батут, а също и правилата на различни игри със забавен и учебен характер • Познава терминологията в скоковете на батут • Знае методиката за начално обучение по скокове на батут • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при скокове на батут, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с историята на скоковете на батут • Запознава туристите с ползите за здравето от скоковете на батут • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от акробатиката и дава указания на туристите • Общува с туристите по популярни теми от областта на скоковете на батут за високи спортни постижения • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт да проведе спортно-туристическо занимание по скокове на батут с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Спазва нормите на туристическата етика и поведение |
Резултат от учене 12.4: |
Провежда спортно-туристически занимания с туристи по подвижни игри |
Знания |
• Познава значението и приложението на подвижните игри в туризма • Знае правилата на различните подвижни игри със забавен и учебен характер • Познава особеностите на работа с различните възрастови групи туристи • Познава видовете травми, рисковете за здравето, които могат да настъпят при практикуване на подвижни игри, и начините за оказване на първа помощ |
Умения |
• Запознава туристите с ползите за здравето от физическата активност и спорта • Обяснява предназначението и демонстрира начина на употреба на спортните съоръжения, уреди и екипировка • Владее и демонстрира техниките на изпълнение на движения и упражнения от подвижните игри и дава указания на туристите • Разпознава опасностите за здравето на туристите • Оказва първа помощ и обездвижва пострадал |
Компетентности |
• Може под ръководството на инструктор по спортно-туристическа дейност (или спортен аниматор) и треньор по вида спорт да проведе спортно-туристическо занимание по подвижни игри с малка група туристи от една възрастова група, без да застрашава тяхното здраве • Проявява отговорност, креативност, инициативност и уважение при работата с туристите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на танците, подвижните игри, гимнастиката и скоковете на батут Средство 2: • Провеждане на спортно-туристическо занимание по танци, подвижни игри, гимнастика или скокове на батут по предварително зададена програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Достъп до спортен обект или обект за социален туризъм (за предпочитане от включените в публичните регистри по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта) • Спортна екипировка съобразно вида спорт • Група туристи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания от областта на танците, подвижните игри, гимнастиката и скоковете на батут За средство 2: • Всички туристи участват активно в спортно-туристическата дейност и физическото им натоварване е адекватно. Техниките на изпълнение на различните движения и упражнения са правилно демонстрирани. Спортната терминология е използвана коректно. В края на заниманието интересът на туристите към танците, подвижните игри, гимнастиката или скоковете на батут е повишен. |