Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 15 ОТ 27 АВГУСТ 2018 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ПОМОЩНИК-ИНСТРУКТОР ПО ФИТНЕС"
Обн. ДВ. бр.80 от 28 Септември 2018г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Помощник-инструктор по фитнес" | |||
Професионално направление: | |||
| |||
813 |
"Спорт" | ||
Наименование на професията: | |||
| |||
813090 |
"Помощник-инструктор по фитнес" | ||
| |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация | ||
8130901 |
"Фитнес" |
Трета | |
Ниво на квалификация според Европейската квалификационна рамка (ЕКР) - 4 |
Ниво на квалификация според Националната квалификационна рамка (НКР) - 4 |
Наименование на |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място • Познава средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност и за свързаните трудови дейности • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Участва в прилагането на мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ако е приложимо) • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни продукти |
Умения |
• Организира сортирането/съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Анализира възможните причини за екологично замърсяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Обяснява основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Обяснява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Контролира спазването на мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Контролира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Организира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации |
Компетентности |
• Анализира рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация, прави предложения за актуализиране на вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност • Участва в създаването на организация за овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: Владее теоретичните знания за: • хигиенните норми; • здравословните и безопасни условия на труд на работното място; • превантивната дейност за опазване на околната среда; • овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали. За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Знае видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на дадена фирма или организация |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на дадена фирма или организация |
Компетентности |
• Разработва проект на бизнес план в екип |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий |
Наименование на |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - оскъдност, ресурси, избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 3.2: |
Познава основните характеристики на производствената дейност в предприятие |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на дадено предприятие |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на производствената дейност на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на спортните организации • Познава структурата на стопанските организации • Познава нормирането на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с упражняването на професията • Познава начините за планиране на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Планира работния процес в съответствие с изискванията • Съставя график за срочното изпълнение на работните задачи • Спазва изискванията на основните нормативни актове, свързани с упражняването на професията |
Компетентности |
• Ефективно организира работния процес • Мотивира необходимостта от промени в работата и прави предложения за въвеждането им |
Резултат от учене 4.2: |
Разпределя дейностите в работния процес |
Знания |
• Познава видовете дейности в работния процес • Познава изискванията за изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите |
Умения |
• Организира дейностите в работния процес • Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на етична и конструктивна работна среда |
Компетентности |
• Ефективно разпределя дейностите в работния процес • Съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда и конструктивни работни взаимотношения |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Дефинира основни теоретични понятия в областта на: • организацията на работния процес За средство 2: Дефинира основни теоретични понятия в областта на: • разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава ролята на отделните длъжности в екипа, техните работни взаимоотношения и йерархични взаимовръзки • Познава различните видове работни екипи и начините за координация |
Умения |
• Осъществява устна комуникация с екипа и персонала на спортната организация и структурата за управление на спортно събитие (организационния комитет) • Осъществява писмена делова кореспонденция със структурите, с които организира спортното събитие |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности за ефективна работа в екипа |
Резултат от учене 5.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на бизнес комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава начините на поведение при възникване на конфликти • Познава правилата и изискванията, свързани с водене на делова кореспонденция • Познава начините за водене на делова комуникация |
Умения |
• Разпознава и предотвратява възникването на конфликтни ситуации по време на бизнес комуникацията • Участва в разрешаването на конфликтни ситуации по време на бизнес комуникацията • Води делова комуникация - писмена и устна • Предлага необходимата информация за удовлетворяване изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда ефективна комуникация с клиенти и потребители съобразно индивидуалните им особености • Води уверено разговори с клиенти с цел консултиране и съгласуване на услуги, като разбира и уважава техните изисквания и същевременно защитава интересите на организацията |
Резултат от учене 5.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове (специализирана литература, техническа документация и др.) на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми, както и да изпълнява служебните си задължения |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна ситуация |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на |
Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността й • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Знае начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Знае за съществуването на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на определени критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 6.2: |
Комуникира с ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Обяснява начините за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникацията • Използва електронни услуги за онлайн пазаруване • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 6.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) |
Умения |
• Създава сложно цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя цифрово съдържание, създадено от друг, като ползва разширени функции на форматиране |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 6.4: |
Осигурява сигурност при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава голяма част от известните рискове за сигурността при работа онлайн • Знае за въздействието на цифровите технологии върху ежедневния живот и околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против спам • Разпознава файлове, представляващи злонамерен софтуер • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да поддържа защитена от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 6.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използването на цифрови технологии • Знае за необходимостта от актуализиране на собствените си цифрови умения |
Умения |
• Предприема основни стъпки за защита на устройствата, с които работи (например антивирусни програми и пароли) |
Компетентности |
• Способен е да разреши рутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ (например чрез затваряне на програма, повторно стартиране на компютъра, проверка на интернет връзка и др.) |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време. Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на |
Спорт |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава същността на спорта и ползите от него |
Знания |
• Познава ползите от спорта и неговите образователни, здравни, социални, културни и възстановителни функции • Познава историята на физическото възпитание и спорта • Познава олимпийските принципи и идеали • Познава вредата от употребата на допинг • Познава националната стратегия за борба срещу употребата на допинг в спорта |
Умения |
• Разпознава признаците при употреба на допинг и предприема мерки за въздействие върху навиците на спортуващите • Осигурява спазване на принципите на честната игра в спорта |
Компетентности |
• Популяризира здравословния начин на живот и редовните занимания със спорт, като участва в актуални за обществото и медиите дискусии |
Резултат от учене 7.2: |
Познава организационната система на спорта |
Знания |
• Познава организацията на спорта на национално, европейско и световно ниво и функциите на различните институции - общини, министерства, спортни клубове, спортни федерации, олимпийски комитети • Познава нормативно-правната уредба, свързана с физическото възпитание и спорта - закони, стратегии и наредби • Познава особеностите на физическото възпитание и спорта в свободното време • Познава особеностите на организирания спорт за всички (физическо възпитание и спорт за учащи, ведомствен спорт, физическо възпитание и спорт за лица с увреждания) • Познава особеностите на спорта за високи постижения (детско-юношески спорт, елитен спорт) |
Умения |
• Идентифицира мястото на своята спортна организация в системата на спорта и възможните механизми и източници на финансиране |
Компетентности |
• Консултира заинтересованите лица относно възможностите за практикуване на спорт съобразно техните нужди и желания |
Резултат от учене 7.3: |
Формира (развива) физически качества у обучаваните |
Знания |
• Познава теорията и методиката на спортната тренировка • Познава анатомията и биомеханиката на човека • Познава физиологията и биохимията на човека • Познава особеностите на педагогиката на преподаване при различните възрастови групи • Познава особеностите на спортния травматизъм |
Умения |
• Прилага методи и средства за развиване на сила • Прилага методи и средства за развиване на издръжливост • Прилага методи и средства за развиване на бързина • Прилага методи и средства за развиване на гъвкавост • Прилага методи и средства за развиване на ловкост • Прилага методи и средства за развиване на техника и тактика по вид спорт |
Компетентности |
• Под ръководството на инструктор по фитнес формира (развива) у обучаваните необходимите физически качества |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теория: решаване на тест или развиване на въпрос от областта на спорта |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира професионални знания от областта на спорта |
Наименование на |
Фитнес тренировки |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Провежда индивидуални фитнес силови тренировки с клиент по утвърдена програма |
Знания |
• Познава основните мускулни групи и методическите изисквания при тяхното трениране • Знае параметрите на тренировъчното натоварване - интензивност, обем, продължителност, плътност, максимална тежест, процент от максимума и повторен максимум • Знае философията на мускулната хипертрофия (миофибрилна и саркоплазмена) и оптималните стойности на параметрите на тренировъчното натоварване за нейното постигане • Познава различните типове фитнес оборудване - свободни тежести (щанги и дъмбели), скрипци с други кабелни машини с макари, машини с ограничена свобода на движение, опорни уреди (пейки, лежанки, висилки, успоредки), тяхното устройство и предназначение • Познава физическите упражнения за различните основни мускулни групи (гръдни мускули, коремни мускули, широки гръбни мускули, дълги гръбни разгъвачи, трапецовидни мускули, раменни мускули, бицепси, трицепси, мускули по предмишницата, седалищни мускули, квадрицепси, мускули по задната част на бедрата, прасцеви мускули) • Знае структурата на фитнес силовата тренировка и същността на подготвителната, основната и заключителната част • Познава културистичните принципи - прогресивно натоварване, систематизиране броя на упражненията и сериите, изолация, деадапатация, принцип на приоритета, разделен (сплит) и контраст • Познава културистичните методи - пълна амплитуда, аеробика, отказ, пирамида, суперсерии и удължени (дроп) серии |
Умения |
• Разбира целта на тренировъчната програма • Разчита параметрите на тренировъчното натоварване • Проверява облеклото и екипировката на клиента • Демонстрира техниката на изпълнение на упражненията със/на различни фитнес уреди • Демонстрира разновидности на техниката на упражненията с цел натоварване на отделните мускулни групи и техните части по различен начин • Демонстрира техниката на изпълнение на упражненията за разтягане на мускулатурата (стречинг) • Следи и подпомага правилното изпълнение на упражненията, дава своевременни указания на клиента (по време на и след натоварването) • Следи за спазването на почивката между различните серии и упражнения • Пази клиента от нараняване при рискови упражнения • Формира у клиента двигателни навици |
Компетентности |
• Провежда ефективна подготвителна, основна и заключителна част на фитнес силовата тренировка на клиент, спазвайки утвърдена тренировъчна програма |
Резултат от учене 8.2: |
Провежда индивидуални кардио-/аеробни тренировки по утвърдена програма |
Знания |
• Познава различните кардио-/аеробни уреди (велоергометър, степер, бягаща пътечка, кростренажор и др.), тяхното устройство и предназначение • Знае оптималните стойности на параметрите на тренировъчното натоварване при кардио-/аеробни тренировки за редуциране на мазнините или за развиване на кардио-респираторните възможности • Познава принципите на нискоинтензивната кардиотренировка и тези на високоинтензивната интервална кардиотренировка (НПТ) |
Умения |
• Проследява пулсовата честота на клиента • Контролира натоварването, като регулира съпротивлението на кардио-/аеробните уреди или скоростта на изпълнение на цикличното упражнение • Следи и подпомага правилното изпълнение на упражненията, дава своевременни указания (по време на и след натоварването) • Комуникира с клиента по начин, ненарушаващ ритъма му на дишане |
Компетентности |
• Провежда ефективна подготвителна, основна и заключителна част на кардио-/аеробна тренировка, спазвайки утвърдена тренировъчна програма |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Провежда фитнес тренировъчно занимание с клиент по зададена тренировъчна програма |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Оборудван фитнес център
|
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Проведеното тренировъчно занимание не се отклонява съществено от зададената програма. Спазен е броят на повторенията и сериите за различните упражнения, както и почивките. Дадените указания са точни и ясни. |
Наименование на |
Фитнес програми и диети |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на |
Помощник-инструктор по фитнес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Коригира утвърдени фитнес тренировъчни програми |
Знания |
• Познава типовете телосложение, пропорциите на тялото и предпоставките за индивидуална фитнес подготовка • Познава основните мускулни групи и методическите изисквания при тяхното трениране • Знае параметрите на тренировъчното натоварване - интензивност, обем, продължителност, плътност, максимална тежест, процент от максимума и повторен максимум • Знае философията на мускулната хипертрофия (миофибрилна и саркоплазмена) и оптималните стойности на параметрите на тренировъчното натоварване за нейното постигане • Знае оптималните стойности на параметрите на тренировъчното натоварване при кардио-/аеробни тренировки за редуциране на мазнините или за развиване на кардио-респираторните възможности • Познава различните типове фитнес оборудване - свободни тежести (щанги и дъмбели), скрипци с други кабелни машини с макари, машини с ограничена свобода на движение, опорни уреди (пейки, лежанки, висилки, успоредки), циклични кардио-/аеробни уреди (велоергометър, степер, бягаща пътечка, кростренажор и др.), тяхното устройство и предназначение • Познава физическите упражнения за различните основни мускулни групи (гръдни мускули, коремни мускули, широки гръбни мускули, дълги гръбни разгъвачи, трапецовидни мускули, раменни мускули, бицепси, трицепси, мускули по предмишницата, седалищни мускули, квадрицепси, мускули по задната част на бедрата, прасцеви мускули) • Знае структурата на фитнес силовата тренировка и същността на подготвителната, основната и заключителната част • Познава принципите на нискоинтензивната кардиотренировка и тези на високоинтензивната интервална кардиотренировка (НПТ) • Познава културистичните принципи - прогресивно натоварване, систематизиране броя на упражненията и сериите, изолация, деадапатация, принцип на приоритета, разделен (сплит) и контраст • Познава културистичните методи - пълна амплитуда, аеробика, отказ, пирамида, суперсерии и удължени (дроп) серии |
Умения |
• Прилага в тренировъчната програма избраните културистични принципи и методи • Определя цикъла от тренировъчните и почивните дни • Определя мускулните групи, които да бъдат натоварвани в различните тренировъчни дни от цикъла • Избира физическите упражнения за изпълнение в отделните тренировъчни дни от цикъла • Определя реда на физическите упражнения в различните тренировъчни дни от цикъла • Задава броя на повторенията и сериите за всяко фитнес силово упражнение, както и съпротивлението, с което да се изпълняват • Определя продължителността и целевата пулсова честота при тренирането на кардио уреди за изгаряне на мазнини или за развиване на кардио-респираторните възможности |
Компетентности |
• Изготвя фитнес тренировъчни програми в съответствие с определени от инструктора по фитнес културистични принципи и методи и съобразно целите и особеностите на клиента (пол, възраст, тегло, ръст, състав на телесната маса, заболявания и състояния) • Коригира фитнес тренировъчни програми съобразно наличните във фитнес центъра уреди и оборудване |
Резултат от учене 9.2: |
Коригира утвърдени хранителни режими/диети |
Знания |
• Познава видовете макронутриенти (белтъчини/протеини, въглехидрати и мазнини) и тяхното значение за организма • Познава хранителния състав на различните хранителни продукти и тяхната енергийна стойност |
Умения |
• Изисква необходимата информация от клиента за изготвянето на хранителен режим/диета - цел, пол, възраст, тегло, ръст, начин на живот, физическа активност, хранителни навици, вкусови предпочитания, хранителни алергии, заболявания и състояния. При необходимост измерва и определя състава на телесната маса • Определя дневния енергоразход и енергоприем • Определя необходимото съотношение и количество от различните макронутриенти • Разпределя дневното количество макронутриенти на порции и определя времето за техния прием • При настъпили промени в целите и теглото на клиента коригира хранителните режими/диети |
Компетентности |
• Съвместно с инструктора по фитнес изготвя хранителни режими/диети и самостоятелно ги коригира съобразно целта, пола, възрастта, теглото, ръста, състава на телесната маса, начина на живот, физическата активност, хранителните навици, вкусовите предпочитания, хранителните алергии, заболяванията и състоянията на клиента |
Резултат от учене 9.3: |
Коригира утвърдени суплементарни планове |
Знания |
• Знае предназначението на различните видове хранителни добавки • Познава най-популярните видове протеинови напитки - животински (млечни - суроватъчни и казеинови, яйчни, месни, кръвни и др.) и растителни (соев, грахов, оризов и др.), както и предимствата на различните производства (концентрати, изолати и хидролизирани) • Познава най-популярните видове въглехидратни напитки - монозахариди (глюкоза/декстроза, фруктоза) и полизахариди (малтодекстрин, нишесте/скорбяла) • Познава най-популярните видове аминокиселинни продукти - комплексни, верижно разклонение (ВСАА), креатин (монохидрат, малат, етил-естер, кре-алкалин), глутамин, таурин, Л-карнитин, триптофан, тирозин, както и други заменими и незаменими аминокиселини |
Умения |
• Коригира дозите на избраните хранителни добавки и времето за техния прием • Препоръчва на клиента конкретни продукти сред наличните в протеиновия бар на фитнес центъра |
Компетентности |
• Коригира утвърден суплементарен план, съобразявайки се с индивидуалните особености на клиента - неговата цел, пол и възраст, начин на живот, заболявания и състояния |
Средства за оценяване: |
Средство 1 (РУ 9.1): • Изготвяне на фитнес тренировъчна програма съобразно целите и характерните особености на зададен тип клиент (пол, възраст, тегло, ръст, състав на телесната маса, заболявания и състояния) Средство 2 (РУ 9.2): • Изготвяне на хранителен режим/диета, определяне на енергоприход и енергоразход по зададени параметри - цел, пол, възраст, тегло, ръст, състав на телесната маса, начин на живот, физическа активност, хранителни навици, вкусови предпочитания, хранителни алергии, заболявания и състояния на клиента Средство 3 (РУ 9.3): • Коригиране на утвърден суплементарен план по зададени параметри - цел, пол, възраст, начин на живот, заболявания и състояния на клиента |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен или компютърен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1 (РУ 9.1): • Изготвената тренировъчна програма е целесъобразна и подходяща за зададения тип клиент. В рамките на цикъла са натоварени всички основни мускулни групи, за всяко упражнение са определени броят на повторенията и серията, както и интензивността За средство 2 (РУ 9.2): • Изготвеният хранителен режим/диета е целесъобразен и подходящ за зададения тип клиент. Пресметнат е теоретичният дневен енергоразход и е определен теоретичният дневен енергоприем. За всяко хранене от деня са описани целевите количества макронутриенти (белтъчини/протеини, въглехидрати и мазнини), те са правилно разпределени през деня, а количествата от избраните храни са точно пресметнати и с посочена енергийна стойност За средство 3 (РУ 9.3): • Коригираната суплементарна програма е целесъобразна и подходяща за зададения тип клиент, описана са дозата, начинът и времето на прием на избраните хранителни добавки |