Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 22 ОТ 9 ОКТОМВРИ 2018 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "СОНДЬОР"
Обн. ДВ. бр.92 от 6 Ноември 2018г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Заключителни разпоредби
Професионално направление: | |||
| |||
544 |
Минно дело, проучване и добив на полезни изкопаеми | ||
| |||
Наименование на | |||
| |||
544040 |
Сондьор | ||
| |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация | ||
| |||
5440401 |
Проучвателно сондиране |
Втора | |
| |||
Ниво на квалификация според Европейската квалификационна рамка (ЕКР) - 3 |
Ниво на квалификация според Националната квалификационна рамка (НКР) - 3 | ||
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 1.1: |
Познава и спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания: |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Знае основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Знае основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения: |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности: |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Осъществява превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания: |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Знае рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Познава основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения: |
• Разпознава и съхранява опасни отпадъци и др., спазвайки технологията за събиране и рециклиране (ако е приложимо) |
Компетентности: |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания: |
• Знае основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения: |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности: |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар и/или авария, и реагира адекватно • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Владее основни теоретични знания за: • здравословни и безопасни условия на труд на работното място • превантивна дейност за опазване на околната среда • овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания:
|
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми - оскъдност, ресурси, избор • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения: |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности: |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава основните характеристики на дейността на дадено предприятие |
Знания:
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия |
Умения: |
• Обяснява основни икономически понятия |
Компетентности |
• Способен е да разграничи основните процеси в дейността на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания: |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения: |
• Информира се за добри практики за успешно управление на предприятие |
Компетентности: |
• Информира управителя на фирмата за добри практики в областта предприемачеството |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания:
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения: |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности: |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 4.1: |
Участва в обработване на информация с ИКТ |
Знания: |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Знае начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения: |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва и съхранява цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания: |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения: |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания: |
• Познава софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Умения: |
• Създава просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща |
Условия за провеждане на оценяването:
|
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
• Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрира основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 5.1: |
Организира работния процес на работното място |
Знания: |
• Познава правилата за рационална организация на работното място • Познава методите за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Описва основните работни процеси и дейности на работното място • Описва организацията на работния процес в съответствие с поставените задачи |
Умения: |
• Спазва основните нормативни актове, свързани с професията • Спазва организацията на работа на работното място и обекта • Спазва проектите, инструкциите и паспортите, свързани с професията и работното място • Подготвя работното място за изпълнение на поставените задачи |
Компетентности: |
• Предлага и обосновава необходимостта от промени в работния процес • Способен е самостоятелно и/или в екип да участва в работния процес на работното си място • Способен е да организира правилно работното си място |
Резултат от учене 5.2: |
Изпълнява трудовите дейности в работния процес |
Знания: |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения: |
• Спазва етичните норми на поведение • Спазва етапите на технологичния процес и разпределението на видовете дейности, предвидени за изпълнение на работното място • Спазва изискванията за изпълнение на видовете дейности на работното си място - проекти, технологии, правилници, паспорти, инструкции и др. • Участва в изграждането на ефективна работна среда |
Компетентности: |
• Участва в създаването на етична работна среда • Способен е самостоятелно и/или в екип да изпълнява възложените му дейности в работния процес |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира теоретични понятия при областта на организацията на работа и етапите на технологичния процес на работното място За средство 2: • Вярно и точно решава казуса в зададения сценарий |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания: |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения: |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала |
Компетентности: |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 6.2: |
Владее чужд език по професията |
Знания: |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения: |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности: |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Писмен изпит - дава писмени решения и отговори на поставени задачи или въпроси Средство 2: • Устен изпит - води разговори по професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Техническо чертане |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава основните принципи на техническото чертане |
Знания: |
• Изброява средствата и материалите за изработка на чертежи, в т.ч. актуални софтуерни програми и приложения • Описва основните правила, принципи и стандарти на техническото чертане • Познава видовете размери и отклонения в чертежите на детайли • Знае правилата за изобразяване и оразмеряване на детайли, съединения и предавки • Знае основните графични означения на елементите в различните видове чертежи, схеми и др. • Описва условните знаци и обозначения на техническите чертежи, схеми, скици и др. |
Умения: |
• Разчита условните знаци и обозначения на техническите чертежи, схеми, скици и др. • Работи по изобразени и оразмерени чертежи, схеми, скици и др. |
Компетентности: |
• Работи в екип при оформяне и копиране на скици, схеми, чертежи и др., спазвайки правилата и стандартите за техническо чертане |
Резултат от учене 7.2: |
Разчита технически чертежи, схеми, скици, изгледи, разрези, сечения и др. |
Знания: |
• Обяснява условни знаци и обозначения на чертежите, схеми, скици, изгледи, разрези, сечения и др. • Описва методите за изготвяне на чертежи, схеми, скици, профили и др. |
Умения: |
• Разчита различните видове технически чертежи, схеми, скици, изгледи, разрези, сечения и др. • Намира каталожни данни и изработва чертеж, скица, схема и др. • Работи с учебна, техническа и справочна литература |
Компетентности: |
• Способен е под ръководството на техническо лице да разчита правилно скици, схеми, чертежи, изгледи, разрези, сечения • Способен е под ръководството на техническо лице да начертава скици, схеми, чертежи, изгледи, разрези, сечения и други с ниска сложност, съобразявайки се с правилата за изготвяне на технически чертежи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на писмен теоретичен тест/устен изпит Средство 2: Практика: • Разчита и/или начертава чертеж, скица, схема и др. |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: Учебен кабинет За средство 2: • Практика: Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Описва точно значението на графичните знаци, използвани в представената техническа документация За средство 2: Практика: • Изпълнява точно, вярно и пълно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Геология и минно дело |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава основите на геологията |
Знания: |
• Описва състава на земната кора • Обяснява процесите, формиращи земната кора • Познава образуването, свойствата и формите на залягане на минералите и скалите в земната кора • Изброява основните понятия и термини в геологията • Описва основните етапи на проучвателните работи - търсене, предварително проучване и детайлно проучване на подземни богатства • Познава основните физико-механични свойства на полезните изкопаеми и скалите в трудовата дейност • Разяснява методите за търсене и проучване на полезни изкопаеми • Описва задачите, видовете и методите за геоложки опробвания • Дефинира предмета, условията и елементите на геоложкото документиране • Изрежда основните групи подземни богатства • Изброява видовете находища на полезни изкопаеми • Описва общите сведения, класификацията, структурата и физико-механичните свойства на минералите и скалите |
Умения: |
• Решава задачи с практическа насоченост • Разпознава образци на основните минерали, метални и неметални полезни изкопаеми и твърди горива • Разпознава образци на основните скали и скалнооблицовъчни и декоративни скали • Работи с учебна, техническа и справочна литература |
Компетентности: |
• Способен е под ръководството на техническо лице да участва в геоложкото опробване и документиране • Способен е вярно да разграничава полезните изкопаеми по външните им белези и да ги различава от останалата минна маса |
Резултат от учене 8.2: |
Познава основите на минното дело |
Знания: |
• Описва основните понятия и термини в минното дело • Описва начините за разкриване на находища на подземни богатства • Изброява основните системи за разработването на находищата на подземни богатства • Обяснява нетрадиционните методи за добив на полезните изкопаеми • Описва основните понятия и термини, свързани с проветряването, водоотлива и гасенето на пожари в подземни и открити рудници и кариери • Изрежда основните понятия и термини в първичната преработка/преработката на подземните богатства • Изброява видовете взривни вещества и средства за взривяване, начините и схеми на взривяване • Описва специфичните изисквания, свързани със здравословните и безопасни условия на труд за работното място и минния обект |
Умения: |
• Използва основните понятия и термини в минното дело • Разчита схеми за прокарване на минни изработки и на системи на разработване в различни сечения • Работи с учебна, техническа и справочна литература |
Компетентности: |
• Способен е да прилага точно основните теоретични знания при решаване на задачи с практическа насоченост в областта на минното дело |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Изпълнява приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет и минен обект и/или цех за първична преработка/преработка и обработка на полезни изкопаеми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на геологията и минното дело За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Сондажно дело |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 9.1: |
Познава приложението и същността на проучвателното сондиране |
Знания: |
• Описва общите сведения за скалите • Познава физико-механичните свойства на скалите • Знае закономерности при разрушаване на скалите • Дефинира понятието сондаж • Познава видовете сондажи по предназначение • Описва основните технологични процеси в сондирането • Познава организацията на работа на сондажен обект • Познава техническата документация на сондажен обект • Описва предназначението и съдържанието на геолого-техническия проект • Знае съдържанието на геолого-техническия наряд • Описва реда за подготовка на сондажната площадка • Изброява видове на сондовата апаратура • Описва обзавеждането на сондажен обект • Назовава звената, обслужващи сондирането • Изброява основните групи методи за сондиране - диамантено, ядково сондиране, сондиране с обратна циркулация и др. • Изброява видовете скалоразрушаващи инструменти за безядково сондиране • Описва скалоразрушаващи инструменти за ядково сондиране. Режим на сондиране • Описва предварителното сондиране с обратна циркулация, приложението и същността на метода • Описва видовете геоложки проби и изваждане на скални образци • Изброява действащите стандарти за вземане, съхранение и транспортиране на взетите проби и образци • Описва мерките за опазване на околната среда • Дефинира здравословните и безопасни условия на работната площадка |
Умения: |
• Разпознава физико-механичните свойства на скалите • Използва различните видове материали, прилагани в сондажния процес според предназначението, състава, свойствата и качествата им • Подготвя необходимите материали в зависимост от вида на работата • Подготвя материалите за работа, използвани в сондажния процес на работното място • Разчиства, подравнява и подготвя работната площадка • Подготвя инструменти, машини и механизми за работа • Извършва в технологична последователност подготвителните работи • Участва при вземането на геоложки проби и изваждането на скални образци • Участва в транспортирането на необходимите материали • Складира и съхранява правилно материали • Спазва изискванията за опазване на околната среда • Спазва безопасните условия на труд |
Компетентности: |
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице да извършва правилно подготвителни работи за прокарване на проучвателни сондажи, без да застрашава своите и на екипа живот и здраве |
Резултат от учене 9.2: |
Познава техниката и технологията за промиване на проучвателни сондажи |
Знания: |
• Дефинира понятието "промиване на сондажите" • Познава схемите на промиване и сравнява предимствата и недостатъците им • Описва целите на промиването • Познава схемите на промиване • Знае видовете промивни течности и предназначението им • Познава функциите на промивните течности • Изброява видовете глини, използвани за приготвяне на промивни течности • Познава съоръженията за приготвяне на промивни течности • Знае същността на очистването на промивната течност • Познава начините и съоръженията за очистване на промивната течност • Назовава основните реагенти за физико-химична обработка на глинестите промивни течности и описва действието им • Описва мерките за опазване на околната среда • Дефинира здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Умения: |
• Приготвя сондажни смеси и разтвори по зададена технология и състав, измерва качеството и • Приготвя различните сондажни смеси и разтвори, като се съобразява с технологичните изисквания и последователност • Подбира нужното оборудване за съответната сондажна дейност и спазва правилата за качественото и изпълнение • Участва в промиването на сондажите • Спазва времето за промиване на сондажите • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Компетентности: |
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице да приготвя правилно необходимите сондажни смеси, разтвори, инструменти, машини и съоръжения, използвани за промиване на сондажи, без да застрашава своите и на екипа живот и здраве |
Резултат от учене 9.3: |
Познава прокарването на проучвателни сондажи |
Знания: |
• Описва основните параметри на режима на сондиране • Описва начините на използване и поддържане на инструментите и приспособленията, елементите на малката механизация • Дефинира предназначението на контролно-измервателните прибори на сондите • Описва предназначението и устройството на утаечната система и съоръженията към нея • Изброява основните правила по изтегляне от приемния мост на работната площадка на най-често употребяваните тежки съоръжения при сондирането • Обяснява устройството и принципа на работа на апаратите за изпитване на сондажите • Описва устройството и принципа на действие и правилата за експлоатация на сондажните машини и съоръжения • Назовава причините за авария и усложнения и мерките за предотвратяването им • Изброява допустимите норми и граници за износване на основните въжета, съединения, тръби, преходници, щанги и др. • Описва мерките за опазване на околната среда • Дефинира здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Умения: |
• Разглобява и сглобява сондажно и помощно оборудване, апаратура и съоръжения • Прокарва различни видове сондажи • Наблюдава и оперира с контролно-измерителните прибори • Извършва подготвително-заключителните работи, свързани със сондирането • Извършва спуско-подемните операции • Извършва електрометричните измервания и циментация на сондажите • Проверява типа и размерите на скалоразрушаващите инструменти, спасителните инструменти, тежките щанги, компресорните тръби и др. • Сглобява и разглобява тръби, кожуси и пробивни глави и сменя нефункциониращо оборудване • Разчита чертежи и спазва зададените размери, спецификации и указания • Спазва нормите за разход на материали • Изпълнява дейности за удълбаване на сондажа • Отстранява допуснати дефекти и отклонения от качеството на сондиране • Следи за състоянието на прокарваните сондажни изработки, използва специални технически средства за контрол • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Компетентности: |
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице да прокарва правилно всички видове проучвателни сондажи, без да застрашава своите и на екипа живот и здраве |
Резултат от учене 9.4: |
Познава извършването на подготвителни дейности за въвеждане в експлоатация на сондажите |
Знания: |
• Описва предназначението и изискванията за изпълнение на експлоатационните работи • Описва схемите за оборудване устието на сондажите, схемите за разположение на изходните линии • Дефинира понятието изкривяване на сондаж • Описва причините за изкривяването на сондаж • Изброява мерки за предотвратяване на изкривяването на сондажите • Назовава уредите за измерване на изкривяването на сондажите • Познава случаите, в които се прилагат насоченото и многозабойното сондиране • Описва мерките за опазване на околната среда • Дефинира здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Умения: |
• Разчита зададените параметри и спецификации в чертежите и приложените указания за експлоатация на сондажните изработки • Подготвя сондажната изработка за експлоатация • Отстранява допуснати дефекти и отклонения от качеството на сондажните работи • Изпълнява отделните подготвителни дейности: почистване и укрепване на сондажно устие, почистване на сондажен забой и монтиране на оборудване в сондажа • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Компетентности:
|
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице да извършва правилно видове дейности по въвеждане на сондажи в експлоатация, без да застрашава своите и на екипа живот и здраве |
Резултат от учене 9.5: |
Познава вземането на проби и отделяне на образци от различните скални разновидности в сондажа |
Знания: |
• Познава технологичната характеристика на сондирането в различните скални разновидности • Описва начина за правилно вземане, съхранение и транспортиране на отделените образци и проби • Изброява мерките за опазване на околната среда • Описва стандартите за вземане, съхраняване и транспортиране на взетите проби |
Умения: |
• Прилага подходящи методи за отделяне на образци и вземане на проби от различните скални разновидности в сондажа • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва утвърдените стандарти за вземане, съхраняване и транспортиране на отделените образци и взетите проби |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно и под ръководството на техническо лице правилно да отделя образци и проби от различни скални разновидности в сондажа |
Резултат от учене 9.6: |
Познава дейностите по ремонт и извеждане от експлоатация/консервация на проучвателни сондажи, както и по ликвидиране на сондажи |
Знания: |
• Описва технологичните изисквания и последователността на извеждане от експлоатация/консервация на различни видове сондажи • Изброява изискванията за ремонт на различните видове сондажи • Описва технологичните изисквания и последователността на дейностите по ликвидация на различни видове сондажи • Описва целта и начините за укрепване и тампониране на сондажите • Познава технологията на тампонирането • Разпознава видовете тампонажни материали • Знае основните свойства на циментовия разтвор • Познава видовете цименти • Описва заключителните операции след сондиране • Познава здравословните и безопасни условия на труд • Описва предназначението и видовете обсадни колони • Познава техническите характеристики на обсадните тръби • Изброява принадлежностите към обсадната колона • Описва подготовката и спускането на обсадната колона в сондажа • Описва мерките за опазване на околната среда |
Умения: |
• Разчита чертежите и указанията от проекта за ремонт и извеждане от експлоатация/консервация • Извършва ремонт на повредени участъци • Следи за състоянието на сондажите • Използва специализирани технически средства за контрол • Разчита чертежите и указанията от проекта за ликвидация • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва здравословните и безопасни условия на труд |
Компетентности: |
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице да извършва коректно дейностите по ремонт и извеждане от експлоатация/консервация на различни видове сондажи • Извършва правилно дейностите по ликвидиране на сондажи, без да застрашава своите и на екипа здраве и живот |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Тест писмен изпит Средство 2: Практика: • Решаване на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: Практика: • Учебен кабинет и геологопроучвателен обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Показва теоретични знания в областта различни видове сондажи За средство 2: Практика: • Пълно, точно и вярно решава практическа задача |
Наименование на единицата: |
Сондова техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Сондьор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 10.1: |
Познава състава, предназначението, конструкцията и схемата на разположението на сондовата техника |
Знания: |
• Описва общите сведения и състава на сондовите уредби - главни и спомагателни машини • Познава предназначението на машините в сондовите уредби • Познава основните параметри на сондовите уредби • Описва схемата на разположение на машините и механизмите в сондовите уредби • Обяснява взаимодействието на машините и механизмите в процеса на сондирането • Описва предназначението, основните технически параметри на сондовите кули • Познава видовете сондови кули и мачти • Познава конструкцията, монтажа, демонтажа и транспортирането на сондови кули и мачти • Познава здравословните и безопасни условия на труд • Познава мерките за опазване на околната среда • Описва предназначението на подемната уредба • Познава видове подемни уредби • Знае основни характеристики на подемните уредби • Знае предназначението и конструкцията на елементите на подемната уредба - подвижен блок, неподвижен блок, подемни куки и сондажно въже • Познава техническите изисквания към: P тръбите и съединителните елементи на сондажния лост P тежки и водещи щанги P обсадни тръби и обсадни колони P принадлежности за спуско-подемните операции на сондажния лост • Описва предназначението и принципите на действие на промивните помпи |
Умения: |
• Разглобява и сглобява сондажно и помощно оборудване • Сглобява и разглобява тръби, кожуси и пробивни глави и сменя нефункциониращо оборудване • Осъществява контрол за движението надолу или нагоре на тръбите на сондата и кожуха във и извън сондажа • Регулира налягането в сондажа и скоростта на инструментите • Проверява действието на помпите за осигуряване на необходимата циркулация на течността в сондажните тръби и сондажа • Контролира измервателни уреди и други индикатори • Следи за откриване на повреди и необичайни състояния на оборудването в сондажа • Поддържа сондажно оборудване, подемници и други машини • Докладва на техническото лице за състоянието на сондовата техника с цел поддържане на дневници за сондажни и сервизни операции • Обслужва машини и инструменти за изваждане от отворите и сондажа на прах, парчета, потънали и счупени части от сондажно оборудване • Разчита чертежите и указанията от проекта за прокарване на проучвателни сондажи • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва здравословните и безопасни условия на труд на работното място |
Компетентности: |
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице правилно да разглобява и сглобява сондажно и помощно оборудване и да поддържа сондовата техника, без да застрашава своите и на екипа здраве и живот |
Резултат от учене 10.2: |
Познава авариите в сондирането и мерките за предотвратяването им |
Знания: |
• Дефинира авария в сондирането • Познава видовете аварии • Описва причините за възникване на авариите • Познава аварийно-спасителните инструменти - конструкция и предназначение. • Познава здравословните и безопасни условия на труд на работното място • Обяснява авариите със сондажния лост и мерките за предотвратяването • Описва аварии със скалоразрушаващия инструмент и мерките за предотвратяването им • Описва аварии с ядкови тръби • Обяснява аварии с обсадни тръби и мерките за предотвратяването им • Описва мерките за опазване на околната среда |
Умения: |
• Разпознава аварийно-спасителните инструменти и си служи с тях • Участва в отстраняването на аварийно-спасителните ситуации • Спазва мерките за опазване на околната среда • Спазва здравословните и безопасни условия на труд при провеждане на аварийно-спасителните операции |
Компетентности: |
• Способен е в екип и под ръководството на техническо лице отговорно да участва в отстраняването на аварийно-възстановителни операции при прокарването, консервирането и ликвидирането на проучвателни сондажи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Тест и/или писмен изпит Средство 2: Практика: • Решаване на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: Практика: • Учебен кабинет и геологопроучвателен обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Показва теоретични знания в областта на авариите при прокарването, консервирането и ликвидирането на проучвателни сондажи, мерките за предотвратяване и отстраняване на аварийно-спасителните ситуации За средство 2: Практика: • Решава пълно, точно и вярно практическа задача |