Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 23 ОТ 9 ОКТОМВРИ 2018 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ОПЕРАТОР НА ПАРНИ И ВОДОГРЕЙНИ СЪОРЪЖЕНИЯ"
Обн. ДВ. бр.93 от 9 Ноември 2018г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Оператор на парни и водогрейни съоръжения" | ||||
Професионално направление: | ||||
|
|
| ||
522 |
Електротехника и енергетика | |||
|
|
| ||
Наименование на професията: | ||||
|
|
| ||
522050 |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения | |||
|
|
| ||
Специалност: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по НКР |
Ниво по ЕКР | |
5220501 |
Експлоатация на парни и водогрейни съоръжения |
Втора |
3 |
3 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 1.1: |
Познава и спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Знае основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Знае основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Осъществява превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Знае рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Познава основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване, и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Разпознава и съхранява опасни отпадъци и др., спазвайки технологията за събиране и рециклиране (ако е приложимо) |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Знае основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар и/или авария • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария, в съответствие с установените вътрешно-фирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основни теоретични знания за: • здравословни и безопасни условия на труд на работното място; • превантивна дейност за опазване на околната среда; • овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали. За средство 2: Практика: • Избира най-подходящият тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания като обяснява ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава основните характеристики на дейността на дадена фирма |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия |
Компетентности |
• Способен е да разграничи основните процеси в дейността на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения |
• Информира се за добри практики за успешно управление на фирми |
Компетентности |
• Информира управителя на фирмата за добри практики в областта на предприемачеството |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата си |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Писмен изпит/тест Средство 2: Практика: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименования на ЕРУ: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 4.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес, съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 4.2: |
Комуникира успешно на чужд език във връзка с професията |
Знания |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Разговори на професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Машинен оператор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 5.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) • Знае начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва и съхранява цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 5.2: |
Комуникира с ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 5.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Умения |
• Създава просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща • Изпълнява задача за създаване на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Условия за провеждане на оценяването:
|
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1 и 2: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 6.1: |
Организира работния процес на работното си място |
Знания |
• Познава правилата за рационална организация на работното място • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Описва основните работни процеси и дейности на работното място • Описва организацията на работния процес в съответствие с поставените задачи • Посочва нормативните документи, свързани с работния процес |
Умения |
• Спазва основните нормативни актове, свързани с професията • Спазва организацията на работа на работното място и обекта • Спазва проектите, инструкциите и паспортите, свързани с професията и работното място • Подготвя работното място за изпълнение на поставените задачи |
Компетентности |
• Предлага и обосновава необходимостта от промени в работния процес • Способен е самостоятелно и/или в екип да участва в работния процес на работното си място • Способен е да организира правилно работното си място |
Резултат от учене 6.2: |
Изпълнява трудовите дейности в работния процес |
Знания |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения |
• Спазва етапите на технологичния процес и разпределението на видовете дейности, предвидени за изпълнение на работното място • Спазва изискванията за изпълнение на видовете дейности на работното си място - проекти, технологии, правилници, паспорти, инструкции и др. • Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на ефективна работна среда |
Компетентности |
• Участва в създаването на етична работна среда • Способен е самостоятелно и/или в екип да изпълнява възложените му дейности в работния процес |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест Средство 2: Практика: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основните теоретични знания в областта на организацията на работа и етапите на технологичния процес на работното място За средство 2: Практика: • Вярно и точно решава казуса в зададения сценарий |
Наименование на единицата: |
Електротехника и автоматизация |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава основите на електротехниката и автоматиката |
Знания |
• Дефинира понятията електрически ток, електрически потенциал, електродвижещо напрежение (е.д.н.) и др. • Обяснява разликите между автоматичен контрол, автоматично управление и автоматично регулиране • Описва функционалните схеми на различни системи за автоматично регулиране |
Умения |
• Разпознава видовете електрически вериги • Изгражда прости електрически вериги • Свързва нисковолтова комбинирана електрическа верига • Използва различни видове датчици и преобразувателни елементи • Разчита блок-схема на алгоритъм за система за управление |
Компетентности |
• Умее самостоятелно, правилно и безопасно да свързва електрически вериги |
Резултат от учене 7.2: |
Разчита електротехнически чертежи и схеми |
Знания |
• Различава символите, с които се обозначават различните електрически компоненти • Познава основните елементи на електрическите инсталации и електроинсталационни материали |
Умения |
• Работи с електротехнически инструменти • Проверява нисковолтови електрически вериги |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разработва чертежи и схеми на електротехнически вериги, вземайки предвид първичните данни и характерните изисквания при изработването им |
Резултат от учене 7.3: |
Измерва електрически величини |
Знания |
• Описва същността на различните електрически величини • Дефинира мерните единици на различните електрически величини • Обяснява връзката между ток, напрежение и съпротивление, както и основните закони на електротехниката |
Умения |
• Избира подходящия измерителен обхват на уреда • Измерва електрическо напрежение с мултицет (или друг уред) • Измерва електрическо съпротивление с комбиниран измервателен уред • Конвертира мерните единици при необходимост • Изчислява по зададени формули параметрите на електрическите машини • Спазва правилата за безопасност |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да измерва различни електрически величини, като проявява съобразителност, точност и отговорност |
Резултат от учене 7.4: |
Познава системите за автоматично регулиране |
Знания |
• Описва елементите на различни системи за автоматично регулиране • Описва признаци на системите за автоматично регулиране |
Умения |
• Преценява състоянието на автоматиката по нейната настройка • Настройва уредите за автоматично регулиране • Пренастройва уредите за автоматично регулиране |
Компетентности |
• Работи точно и прецизно с автоматиката на котелните инсталации • Владее техниката и технологията при демонстриране на настройка и/или пренастройка на уредите за автоматично регулиране |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на електротехниката и автоматиката Средство 2: • Измерване на електрически величини Средство 3: • Изготвяне на електротехнически чертеж или схема по техническо задание Средство 4: • Теоретичен тест • Изпълнение на практическо задание за демонстриране на настройка или пренастройка на уред за автоматично регулиране (симулация) |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Измервателни уреди • Лични предпазни средства • Работеща електрическа верига За средство 3: • Учебен кабинет • Чертожни инструменти, консумативи За средство 4: • Учебен кабинет • Учебен стенд и/или мултимедия |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основните понятия, закони и закономерности в електротехниката и автоматиката • Разпознава видовете електрически вериги и елементите, от които се изработват За средство 2: • Взема всички необходими мерки за безопасност. Избрана е подходящата измервателна техника и измервателен обхват, а зададените електрически величини са измерени с необходимата точност За средство 3: • Изготвената схема (или чертеж) е ясна, прегледна и отговаря на заданието. Електрическите компоненти са правилно и точно изобразени За средство 4: • Показва професионални знания за системите за автоматично регулиране (САР) с приложение в топлотехниката и енергетиката • Работи точно, прецизно и вярно съгласно заданието |
Наименование на единицата: |
Топлотехника и енергетика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава видовете машинни елементи, детайли и възли в енергетиката |
Знания |
• Дефинира приложението на различни детайли и възли от хидравлични машини и енергийни съоръжения • Описва различни машинни елементи |
Умения |
• Изработва чертежи на прости машинни детайли • Сглобява и разглобява детайли и възли от енергийни машини и съоръжения • Разпознава по характерни параметри основни машинни елементи, детайли и възли |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разчита чертежи и схеми на топлотехнически съоръжения • Самостоятелно изработва скици на детайли с приложение в топлотехниката и енергетиката |
Резултат от учене 8.2: |
Измерва топлотехнически величини и хидравлични параметри |
Знания |
• Обяснява същността на основните топлотехнически величини и хидравлични параметри • Описва признаци на измерваните величини • Обяснява предназначението на техническите средства за измерване на топлотехнически величини • Описва устройството и действието на уредите за измерване на топлотехнически величини • Познава начините за преминаване от една в друга система измервателни единици |
Умения |
• Отчита показанията на измервателните уреди • Записва данните от измерванията в стандартен протокол или ведомост • Проверява стойностите на отчетените данни |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и безопасно да работи с различни измервателни уреди на топлотехнически величини и параметри на хидравлични машини, топлотехнически и енергийни съоръжения, като спазва правилата за безопасност при всички дейности |
Резултат от учене 8.3: |
Разпознава топлотехнически уреди, хидравлични машини и енергийни съоръжения |
Знания |
• Познава специализирана литература за характеристиките на хидравлични машини и енергийни съоръжения • Описва устройството и действието на хидравлични машини, топлотехнически уреди и енергийни съоръжения |
Умения |
• Работи с каталози и справочна литература • Използва ИКТ за избора на измервателни уреди |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да избере подходящи топлотехнически уреди, хидравлични машини и енергийни съоръжения според зададени технически параметри |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теоретичен тест • Изпълнение на практическо задание за изработване на скица/работен чертеж на детайл Средство 2: • Теоретичен тест • Изпълнение на практическо задание за отчитане на топлотехнически величини и основни параметри на хидравлични машини • Средство 3: • Теоретичен тест • Изпълнение на практическо задание за избор на хидравлична машина и/или топлотехническо съоръжение от каталог или фирмен сайт |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет • Пособия за чертане, различни машинни детайли, макети За средство 2: • Измервателни уреди • Лични предпазни средства • Действащ стенд, тренажор (провери го) или работно място във фирма За средство 3: • Учебен кабинет с компютри и (интернет), Wi-Fi |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Правилно и точно дефинира и класифицира машинните елементи, детайли и възли в енергетиката • Скицата/чертежът е изработен вярно и прецизно • Познава в детайли устройството на машините За средство 2: • Правилно и точно описва и класифицира основните топлотехнически величини • Правилно избира измервателните уреди • Вярно отчита показанията на уредите • Правилно и точно преминава от една измервателна система в друга • Точно и изчерпателно обяснява предназначението на техническите средства за измерване на топлотехнически величини За средство 3: • Бързо и точно работи с информационно-комуникационната техника • Правилно и точно описва устройството, действието и класификацията на топлотехнически уреди, хидравлични машини и енергийни съоръжения • Без чужда намеса вярно изпълнява заданието |
Наименование на единицата: |
Шлосерски и заваръчни операции |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 9.1: |
Работи с необходимите суровини, материали и инструменти |
Знания |
• Описва предназначението на шлосерските инструменти, уреди, машини и приспособления • Познава свойствата и характеристиките на суровините и материалите, приложими при шлосерски операции • Обяснява предназначението на основните видове заваръчни операции и процедурите за тяхното изпълнение |
Умения |
• Избира инструменти, уреди, машини и приспособления за изпълнение на съответните операции |
Компетентности |
• Самостоятелно и безопасно изпълнява шлосерски и заваръчни операции |
Резултат от учене 9.2: |
Изработва различни детайли чрез шлосерски операции |
Знания |
• Обяснява технологията за извършване на различни шлосерски операции • Знае безопасната работа с инструменти и приспособления при поддържането на машини и съоръжения за обработка на металите • Познава правилата за осъществяване на безопасна работа с металообработваща машина или съоръжение на работното си място |
Умения |
• Работи с инструменти и приспособления при поддържането на машини и съоръжения за обработка на металите • Извършва шлосерски операции (рязане, огъване, пилене, шлифоване и др.) |
Компетентности |
• Самостоятелно или в екип изработва различни детайли чрез шлосерски операции |
Резултат от учене 9.3: |
Заварява/споява черни/цветни метали, тръби и фитинги |
Знания |
• Обяснява технологията за извършване на заваръчни операции на черни и цветни метали • Познава правилата за безопасна работа с металообработваща машина или съоръжение на работното си място |
Умения |
• Извършва газо-кислородно, аргоново заваряване и спояване на метални тръби • Подбира свързващия материал за заваряване • Използва лични предпазни средства при заваряване |
Компетентности |
• Самостоятелно, отговорно и безопасно (добросъвестно) извършва заваряване (спояване) на черни и цветни метали • Оценява качеството (дефектира) на изделието в съответствие с действащите стандарти |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на теоретичен тест или развиване на въпрос от областта на Металообработващи машини и инструменти, Устройство и действие на металообработващите машини, Шлосерски машини и инструменти, Заваръчни процеси, Видове заваръчни токоизточници - апаратури, Заваряемост, Заварени съединения Средство 2: • Изпълнение на практическо задание за изработване на детайл по скица/работен чертеж Средство 3: • Изпълнение на практическо задание за заваряване (спояване) на черни/цветни метали |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет по практика - шлосерство с индивидуални работни места • Лични предпазни средства • Менгеме, шлосерски инструменти За средство 3: • Учебен кабинет по практика - заваряване с индивидуални работни места: (газо) заваръчен пост • Специализирани лични предпазни средства • Апаратура за електродъгово заваряване, газо-кислородно заваряване и спояване на медни тръби |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Познава необходимите инструменти и устройството на машините в детайлите • Правилно избира подходящите инструменти, материали, консумативи За средство 2: • Използва подходящите лични предпазни средства • Спазва изискванията на ЗБУТ • Изпълнява заданието вярно в регламентираното време За средство 3: • Използва подходящите лични предпазни средства • Спазва изискванията на ЗБУТ • Изпълнява вярно заданието в регламентираното време |
Наименование на единицата: |
Основи на енергетиката |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 10.1: |
Обяснява термодинамичните процеси за промени в състоянието на газа |
Знания |
• Идентифицира основните термодинамични параметри • Описва основните принципи на термодинамиката |
Умения |
• Изобразява графично в p-V диаграма термодинамичните процеси |
Компетентности |
• Способен е да работи самостоятелно с термодинамични таблици и диаграми |
Резултат от учене 10.2: |
Разпознава кръговите процеси с водни пари на Карно и на Ренкин |
Знания |
• Описва прав и обратен цикъл на Карно • Обяснява свойствата и особеностите на водните пари |
Умения |
• Определя параметрите на водните пари с помощта на таблици и диаграми |
Компетентности |
• Самостоятелно и точно работи с h-s и T-s диаграми |
Резултат от учене 10.3: |
Дефинира различните видове прост и сложен топлообмен |
Знания |
• Описва същността на различните видове топлообмен, основните уравнения и коефициенти |
Умения |
• Обяснява особеностите на сложния топлообмен • Прилага основните уравнения на топлопренасянето при решаване на конкретни топлотехнически задачи |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да анализира методите за интензификация на топлинния поток |
Резултат от учене 10.4: |
Владее основните понятия в хидростатиката и хидродинамиката |
Знания |
• Описва основните свойства на флуидите, явленията и законите в хидростатиката • Дефинира основните понятия и уравнения в хидродинамиката |
Умения |
• Установява връзка между физичните явления при движение на идеални и |
Компетентности |
• Правилно прогнозира появата на потенциална опасност в съоръжението след преглед на показанията на измервателните уреди и шума в инсталацията (определя вида на флуидното течение) |
Резултат от учене 10.5: |
Класифицира хидравличните машини |
Знания |
• Различава по признаци видовете хидравлични машини • Обяснява устройството, действието и приложението на помпи, компресори и вентилатори |
Умения |
• Определя допустимата смукателна височина • Избира помпа (компресор, вентилатор) от каталози |
Компетентности |
• Самостоятелно и отговорно изпълнява процедурите за регулиране производителността на различни видове хидравлични машини |
Резултат от учене 10.6: |
Обяснява принципа на действие, устройството и конструкциите на парни и водогрейни котли |
Знания |
• Идентифицира по признаци парни и водогрейни котли • Обяснява принципа на действие и устройството на котлите |
Умения |
• Разпознава конструкцията на парен от конструкцията на водогреен котел • Сравнява конструкциите на различни видове котли |
Компетентности |
• Мотивирано обяснява особеностите в конструкциите на различни видове котли |
Средства за оценяване: |
Средства 1, 2 и 3: • Решаване на теоретичен тест Средство 4: • Изпълнява практическо задание за отчитане и определяне на основни параметри на хидравличните машини в котелната инсталация Средство 5: • Решаване на теоретичен тест • Изпълнява практическо задание за устройството и действието на хидравличните машини (помпа, компресор, вентилатор) Средство 6: • Решаване на теоретичен тест • Изпълнение на екипно практическо задание за външен оглед на парен и водогреен котел |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет • Мултимедия За средства 4 и 5: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или работилница • Лични предпазни средства За средство 6: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или базова котелна централа • Лични предпазни средства |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Вярно анализира връзката между основните термодинамични параметри За средство 2: • Правилно сравнява кръговите цикли на Карно и Ренкин и обяснява начините за подобряването им За средство 3: • Вярно обяснява същността на различните видове топлообмен • Правилно прилага основните уравнения при решаване на конкретни топлотехнически задачи За средство 4: • Вярно дефинира и обяснява основните понятия в хидростатиката и приложението на основното уравнение • Правилно сравнява уравнението на Бернули за идеален и реален флуид • Вярно определя големината на хидравличните загуби За средство 5: • Правилно класифицира хидравличните машини и определя вярно областите на приложението им • Вярно изброява елементите и обяснява принципите на действие на различни хидравлични машини За средство 6: • Вярно изброява елементите на различните видове котли • Вярно обяснява действието на различните видове котли |
Наименование на единицата: |
Приложение на енергийните източници |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 11.1: |
Описва свойствата на невъзобновяемите енергийни източници (твърди, течни и газообразни горива) |
Знания |
• Идентифицира видовете горива • Описва състава на горивата • Обяснява горивните процеси и характеристиките на продуктите на горене |
Умения |
• Работи с проспектни материали и справочна литература • Прилага методи за подготовка на горивата за изгаряне |
Компетентности |
• Способен е да категоризира самостоятелно по признаци невъзобновяемите енергийни източници |
Резултат от учене 11.2: |
Дефинира различните видове възобновяеми енергийни източници (слънчева, вятърна, водна и геотермална енергия, отпадни топлини, енергия от биомаса) |
Знания |
• Описва основните свойства на различните видове възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) • Обяснява принципа на действие, устройството и работните процеси в инсталациите, използващи ВЕИ • Дава примери за приложението на ВЕИ |
Умения |
• Разчита схеми на инсталации, използващи ВЕИ |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да избере подходящ ВЕИ в конкретна ситуация • Оценява необходимостта и ефективността от използването на ВЕИ |
Резултат от учене 11.3: |
Обслужва горивно стопанство за конвенционално гориво (твърдо, течно и газообразно) |
Знания |
• Обяснява начините и съоръженията за подготовка и изгаряне на горивата • Разбира значението на коефициента на излишък на въздух в горивната камера на котлите и влиянието му върху степента на изгаряне на горивото и крайните емисии • Описва технологията за обслужване на конвенционално горивно стопанство |
Умения |
• Разпознава особеностите при обслужване на различни видове горивни стопанства • Прилага безопасни начини за профилактика и поддържане на съоръжения от горивно стопанство |
Компетентности |
• Проявява точност, методичност и отговорност при обслужване на съоръжения от горивно стопанство за конвенционално гориво |
Резултат от учене 11.4: |
Обслужва котли утилизатори |
Знания |
• Класифицира по признаци котлите утилизатори • Описва принципа на действие на различни котли утилизатори |
Умения |
• Определя предназначението и действието на циклон, мултициклон и електростатичен филтър за котел утилизатор • Определя предназначението на котлите утилизатори |
Компетентности |
• Прилага правилно, самостоятелно или в екип процедурите за подготовка, пускане в действие и въвеждане в експлоатация на котел утилизатор |
Средства за оценяване: |
Средства 1 и 2: • Решаване на теоретичен тест и/или казус Средство 3: • Решаване на теоретичен тест • Изпълнение на практическо задание за обслужване на съоръжения от горивни стопанства Средство 4: • Решаване на теоретичен тест • Съставяне на технологична карта за обслужване на котел утилизатор |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет • Мултимедия За средства 3 и 4: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или работилница • Лични предпазни средства • Специализирани инструменти За средство 5: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или работилница • Лични предпазни средства |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Вярно класифицира невъзобновяемите енергийни източници (твърди, течни и газообразни горива) • Работи ефективно с проспектни материали и справочна литература • Разпознава вярно горивата по техния състав и свойства За средство 2: • Правилно сравнява предимствата на различните видове възобновяеми енергийни източници • Вярно описва приложението на различни видове ВЕИ За средство 3: • Вярно обяснява начините за подготовка на горивата за изгаряне • Правилно прилага технологията за обслужване на съоръжения от горивно стопанство За средство 4: • Вярно дефинира процесите на топлообмен в котела утилизатор • Правилно сравнява методите за очистване на продуктите след котела утилизатор • Вярно определя местата с най-голямо замърсяване в котела утилизатор |
Наименование на единицата: |
Обслужване на съоръжения и тръбопроводи в котелната централа |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 12.1: |
Прилага изискванията на инструкцията за поддръжка на котелната централа |
Знания |
• Обяснява дейности за ежедневното обслужване на парния/водогрейния котел • Описва процедурите за поддръжка на спомагателни съоръжения, тръбопроводи и инсталации в котелната централа |
Умения |
• Съставя маршрутна карта за обход на съоръженията в котелната инсталация • Почиства елементи от съоръжения и тръбопроводи с предвидените в инструкциите материали и средства • Спазва изискванията на техниката по безопасност при обслужване на съоръженията в котелната инсталация |
Компетентности |
• Мотивирано и отговорно изпълнява дейностите по поддръжка на съоръженията, тръбопроводите и инсталациите |
Резултат от учене 12.2: |
Прави пълен оглед за установяване на повреди в съоръженията или отклонения от нормалните параметри на работа |
Знания |
• Обяснява характерни за съоръженията в котелната централа неизправности и повреди |
Умения |
• Разпознава визуално и слухово признаците за появила се неизправност • Разпознава визуално отклонения от нормалния режим на работа на съоръженията • Предвижда появата на повреда или неизправност по типични за съоръженията признаци |
Компетентности |
• Тълкува вярно причините за появилите се отклонения в работните параметри на съоръженията |
Резултат от учене 12.3: |
Информира за констатирани неизправности и/или повреди |
Знания |
• Обяснява признаците и причините за поява на неизправности и повреди • Обяснява начините за отстраняване на открита при профилактика неизправност или повреда |
Умения |
• Избира метод за отстраняване на повредата • Преценява потенциалната опасност от констатирана повреда |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип безопасно да отстрани откритата повреда или неизправност |
Резултат от учене 12.4: |
Използва по предназначение средствата за противопожарна безопасност |
Знания |
• Описва изискванията на противопожарната охрана за обекти от клас на пожарна опасност Ф5Г • Обяснява устройството на различни видове пожарогасителни средства |
Умения |
• Работи с различни видове пожарогасителни средства • Спазва инструкциите за действие при опасна ситуация |
Компетентности |
• Самостоятелно и ефективно изпълнява процедурите за локализиране на пожари (симулирани и реални) при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на теоретичен тест или изпълнение на практическо задание в екип Средство 2: • Изпълнение на практическо задание за отстраняване на неизправност в инсталация или съоръжение от котелна инсталация • Симулативна задача за поддръжка на съоръжение от котелна инсталация Средство 3: • Решаване на теоретичен тест Средство 4: • Решаване на теоретичен тест или симулативна игра за локализиране на пожар |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебен кабинет по практика в базовата котелна централа или учебна работилница За средство 2: • Учебен кабинет по практика в базовата котелна централа или учебна работилница За средство 3: • Учебен кабинет • Мултимедия За средство 4: • Учебен кабинет • Учебни табла • Мултимедия • Инструкции • Лични предпазни средства • Средства за гасене на пожари |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания в областта на профилактиката на енергийни съоръжения За средство 2: • Описани са вярно всички типични признаци и причини за неизправности и повреди • Спазени са процедурите за извършен оглед на съоръженията За средство 3: • Вярно различава неизправност от повреда • Правилно идентифицира признаците за повреди и неизправности За средство 4: • Работи с подходящи лични предпазни средства • Включва се активно в работата на екипа, задава логични въпроси, дава адекватни отговори • Мотивирано посочва пътя към вярното решение на задачата |
Наименование на |
Контрол и поддръжка на съоръжения и инсталации в котелна централа |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 13.1: |
Отчита стойностите на технологичните параметри |
Знания |
• Обяснява предназначението на всички контролно-измервателни уреди (КИУ) и автоматиката на съоръженията в котелната инсталация • Идентифицира основните контролирани параметри |
Умения |
• Различава КИУ от автоматиката на котела • Преобразува отчетените стойности в стандартни измерителни единици |
Компетентности |
• Самостоятелно оценява в процеса на обслужване (по време на смяна) състоянието на конкретно съоръжение |
Резултат от учене 13.2: |
Открива причините за отклонения от нормалния режим на работа |
Знания |
• Обяснява правилата за поддържане на оптимални стойности на технологичните параметри • Обяснява начините за отстраняване на открита неизправност или повреда |
Умения |
• Спазва изискванията за безопасна работа • Предвижда последиците от неспазване техниката на безопасност • Сравнява ситуации, причинили сходни по характер неизправности |
Компетентности |
• Самостоятелно прави изводи за степента на опасност след анализиране на причините за възникнала повреда |
Резултат от учене 13.3: |
Обяснява причините за възникнали повреди |
Знания |
• Дефинира последствията от липса или неправилно обезопасяване на машини, съоръжения и инсталации • Идентифицира опасност при характерни повреди и неизправности в съоръжения, арматура и тръбопроводи • Обяснява предназначението и приложението на специализираните инструменти и стендове |
Умения |
• Спазва правилата за безопасна работа със средствата за техническа и противопожарна безопасност • Открива признаците за възникване на повреда в съоръжение или инсталация |
Компетентности |
• Способен е в екип да отстрани възникнала неизправност в съоръжения и инсталации на котелна централа |
Резултат от учене 13.4: |
Извършва в екип обезопасяване на съоръженията и възлите към тях при ремонтно-възстановителни работи |
Знания |
• Обяснява изискванията на ЗБУТ при ремонтно-възстановителни работи • Дефинира правилата за противопожарна и аварийна безопасност при ремонтни дейности |
Умения |
• Прилага изискванията и правилата за безопасност при подготовка на площадката за ремонтно-възстановителни работи • Извършва такелажни операции |
Компетентности |
• Самостоятелно или в екип, като спазва правилата по техника на безопасност и противопожарна и аварийна безопасност, помага за обезопасяване на предстоящи ремонтни дейности |
Резултат от учене 13.5: |
Участва при отстраняване на повреди в съоръжения, арматура и тръбопроводи заедно със специализирания екип |
Знания
|
• Описва техниката и технологията за извършване на ремонтно-възстановителни дейности • Обяснява предназначението на специализирани инструменти и стендове • Обяснява приложението на специализирани инструменти и стендове |
Умения
|
• Използва лични предпазни средства при ремонтно-възстановителни дейности • Изпълнява индивидуални задачи, поставени от ръководителя на специализирания екип |
Компетентности |
• Владее всички техники и точно спазва технологията при изпълнение на ремонтно-възстановителни дейности като член на специализирания екип |
Средства за оценяване: |
Средства 1, 2 и 3: • Решаване на теоретичен тест Средство 4: • Изпълнява практическо задание за окачване и транспорт на детайли и възли/обозначаване на опасните работни места Средство 5: • Изпълнява практическо задание за отстраняване на повреда в съоръжение, арматура или тръбопровод |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет • Мултимедия За средство 4: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или работилница • Лични предпазни средства За средство 5: • Учебна лаборатория или работилница • Лични предпазни средства |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Вярно обяснява предназначението на всички контролно-измервателни уреди и автоматика на съоръженията в котелната инсталация • Правилно и точно преобразува отчетените стойности на технологичните параметри в стандартни измерителни единици За средство 2: • Вярно обяснява правилата за поддържане на оптимални стойности на технологичните параметри • Правилно сравнява различни ситуации, довели до сходни неизправности или повреди За средство 3: • Вярно класифицира по степен на опасност характерни повреди и неизправности в съоръжения, арматура и тръбопроводи • Правилно описва предназначението и приложението на специализираните инструменти и стендове За средство 4: • Вярно дефинира правилата за противопожарна и аварийна безопасност при ремонтни дейности • Безопасно извършва такелажни операции/вярно заснема опасни участъци в котелната инсталация За средство 5: • Спазва правилата по техника на безопасност при изпълнение на практическото задание • Правилно изпълнява процедурите, свързани с практическото задание |
Наименование на единицата: |
Режими на работа на основни и спомагателни съоръжения в котелна централа |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 14.1: |
Описва процедурите за провеждане на пускови операции на съоръжения в котелната централа |
Знания |
• Изброява етапите при подготовката за пускане и пускане в действие на основните и спомагателните съоръжения от котелна инсталация • Описва особеностите при пускане на парните и водогрейните котли |
Умения |
• Маркира дейностите, свързани с пусковите операции • Разпознава визуално и слухово признаците за отклонения от нормалните параметри на съоръжения в котелна инсталация • Спазва изискванията на експлоатационната инструкция (инструкция за експлоатация на котелна централа) |
Компетентности |
• В състояние е да обясни вярно правилата за пускане на енергийно съоръжение съгласно изискванията на експлоатационната инструкция |
Резултат от учене 14.2: |
Поддържа връзка със служба "Пожарна безопасност и защита на населението от бедствия и аварии" |
Знания |
• Обяснява необходимостта и изискванията за осигуряване на постоянна връзка и комуникация със служба "Пожарна безопасност и защита на населението от бедствия и аварии" • Дефинира техническите правила и норми за осигуряване на безопасността при пожар • Обяснява изискванията за безопасна работа, както и последиците от неспазването им при възникване на пожар |
Умения |
• Разпознава класовете на функционална пожарна опасност • Работи безопасно с различните видове пожарогасители |
Компетентности |
• Правилно и точно обобщава резултатите от проведена комуникация със служба "Пожарна безопасност и защита на населението от бедствия и аварии" |
Резултат от учене 14.3: |
Поддържа оперативна комуникация с консуматорите на произведената пара и/или гореща вода |
Знания |
• Назовава всички блокировки, защити и сигнализации на пулта за управление на котелната инсталация |
Умения |
• Извършва задължителен обход на котелната инсталация съгласно маршрутната карта • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание на информацията, получена при обхода по време на смяната в електронен (компютър) и хартиен (сменен дневник, протокол, ремонтна ведомост) вариант |
Компетентности |
• Отговорно изпълнява задълженията си на дежурен оператор, като спазва етиката на комуникация и йерархията в управлението на котелната централа |
Резултат от учене 14.4: |
Изброява етапите за планово и аварийно спиране на съоръженията в централата |
Знания |
• Описва действията на дежурния персонал при нормално и аварийно спиране на съоръженията в котелната централа • Обяснява правилата за противопожарна и аварийна безопасност при дейности, свързани със спиране на котелни съоръжения, тръбопроводи и инсталации |
Умения |
• Спазва правилата за безопасна работа със средствата за противопожарна безопасност • Възпроизвежда дейностите по пускане на котела, съобразено с моментното му температурно състояние, както и спиране на съоръженията |
Компетентности |
• Способен е съвместно с екипа да симулира пускане и спиране на съоръженията в котелната централа/от котелната инсталация |
Резултат от учене 14.5: |
Обяснява технологичния ред за проверка изправното действие на защитите и блокировките на котела съгласно графика в инструкцията за експлоатация |
Знания |
• Описва предназначението на автоматичните блокировки и защити • Обяснява действието на автоматиката на котела |
Умения |
• Класифицира по признаци защитите и блокировките на котела • Реагира при сигнал за действие на автоматичните блокировки и защити |
Компетентности |
• Самостоятелно и безопасно проверява изправното действие на автоматиката на учебния котел съгласно действащите наредби и инструкцията за експлоатация • Способен е самостоятелно да симулира проверка изправното действие на автоматиката на котела съгласно действащите наредби и инструкцията за експлоатация |
Резултат от учене 14.6: |
Попълва сменен дневник |
Знания |
• Описва основните правила, посочени в експлоатационната инструкция на централата • Дефинира технологичните параметри, които се вписват в сменния дневник |
Умения
|
• Спазва изискванията на инструкцията за експлоатация • Използва и прилага уменията си за работа с ИКТ |
Компетентности |
• Самостоятелно и отговорно работи с документацията на смяната |
Резултат от учене 14.7: |
Използва софтуерни програми за обслужване на основните съоръжения и спомагателните системи |
Знания |
• Описва начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) |
Умения |
• Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Правилно и отговорно обслужва процесите в съоръженията, оборудвани с информационни и комуникационни технологии |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на казус, свързан с въвеждане в експлоатация и пускане на съоръжения от котелната инсталация Средство 2: • Решаване на теоретичен тест Средство 3: • Съставяне на виртуална технологична карта за комуникация с потребителите • Съставяне на маршрутна карта за обход на съоръженията в учебно-производствената котелна централа (ТЕЦ) Средство 4: • Решаване на теоретичен тест • Изпълнение на екипно практическо задание за симулиране на планово/аварийно спиране на съоръжения Средство 5: • Изпълнение на практическо задание за симулативна проверка изправното действие на защитите и блокировките на котела Средство 6: • Решаване на теоретичен тест • Практическо задание за демонстрация на приемане и предаване на смяна в различни производствени ситуации Средство 7: • Изпълнение на екипно практическо задание, свързано с ИКТ, за обслужване на основни съоръжения и спомагателни системи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 6: • Учебен кабинет • Мултимедия За средство 3: • Учебна лаборатория или учебен кабинет • Мултимедия • Компютърен кабинет За средство 4: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или базова котелна централа • Инструкции • Лични предпазни средства За средство 5: • Учебна лаборатория или базова котелна централа • Инструкции • Лични предпазни средства • Учебен кабинет • Мултимедия За средство 7: • Учебен кабинет • Мултимедия • Учебна лаборатория или базова котелна централа • Инструкции |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описани са всички необходими мерки за безопасност • Обяснени са всички процедури по пускане в действие на съоръжението • Демонстрирани са професионални знания за пускане на съоръжението от различни състояния За средство 2: • Описани са вярно процедурите за бърза и ефективна връзка със служба "Пожарна безопасност и защита на населението от бедствия и аварии" • Правилно са класифицирани допустимите ситуации, изискващи спешна комуникация За средство 3: • Обяснени са всички оперативни връзки с консуматорите на топлинна енергия • Бързо и вярно е обработена информацията от компютъра За средство 4: • Мотивирано определя действията за вярното решаване на задачата • Работи с подходящите инструменти и консумативи • Използва лични предпазни средства • Спазва графика за проверка |
|
За средство 5: • Мотивирано определя действията за вярното изпълнение на заданието • Изпълнява задачата за определеното по инструкция време • Правилно демонстрира проверка изправното действие на автоматиката на котела За средство 6: • Бързо и вярно обработва информацията от компютъра • Правилно обяснява действията на дежурния оператор при попълване дневника на смяната • Спазва правилата за вербална и невербална комуникация За средство 7: • Мотивирано определя действията за вярното решаване на задачата • Вярно възпроизвежда вече записаното цифрово съдържание • Професионално сравнява информацията, получена с помощта на специализиран софтуер |
Наименование на единицата: |
Експлоатация на съоръжения и инсталации от хибридна топлинна система |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 15.1: |
Дефинира различните видове хибридни системи с приложение на ВЕИ |
Знания |
• Описва видовете хибридни системи с възобновяеми енергийни източници • Познава Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата • Описва принципите на концепцията Пасивна къща и почти нулевоенергийна сграда |
Умения |
• Отчита от таблици и номограми характерни параметри на почти нулевоенергийна сграда • Работи с правилници, инструкции, справочници и каталози |
Компетентности |
• Разчита точно и вярно енергийни характеристики на сгради, които позволяват с минимална енергия да се постига максимален комфорт |
Резултат от учене 15.2: |
Разбира същността на работните процеси в инсталациите за производство на енергия от ВЕИ |
Знания |
• Описва предназначението на различни видове хибридни системи за производство на топлинна енергия • Описва принципа на действие и основните елементи на различни видове хибридни системи за производство на топлинна енергия |
Умения |
• Сравнява характеристиките на съоръженията от различни видове хибридни системи за производство на топлинна енергия |
Компетентности |
• Оценява правилно качествата и предимствата на различни хибридни системи за производство на топлинна енергия |
Резултат от учене 15.3: |
Обяснява предназначението на хибридните системи при производството на топлинна енергия |
Знания |
• Описва техниката и технологията на монтажа/демонтажа на хибридни инсталации за производство на електрическа и топлинна енергия |
Умения |
• Избира съоръжения и инсталации с помощта на справочници и каталози |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предложи оптимален вариант на хибридна система |
Резултат от учене 15.4: |
Обслужва котли и инсталации на биомаса от растителен и органичен произход |
Знания |
• Описва технологичния ред за въвеждане в експлоатация на котел и инсталация на биомаса • Познава правилата за безопасно обслужване на котлите на биомаса |
Умения |
• Класифицира по признаци котлите на биомаса • Подготвя отоплителната инсталация и битово горещо водоснабдяване (БГВ) • Разпалва горелката на ръчен режим • Превключва котела на автоматичен режим |
Компетентности |
• Самостоятелно и отговорно изпълнява процедурите по обслужване на котли и инсталации на биомаса |
Резултат от учене 15.5: |
Обслужва съоръжения и инсталации от хибридни топлинни системи |
Знания |
• Обяснява инструкциите за въвеждане в експлоатация • Обяснява елементите на различни видове инсталации от хибридни топлинни системи |
Умения |
• Работи със специализирани инструменти и стендове • Спазва инструкциите за въвеждане в експлоатация |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да симулира пускови операции на съоръжения и инсталации от хибридни топлинни системи (ХТС) |
Средства за оценяване: |
Средства 1 и 3: • Решаване на теоретичен тест или казус Средство 2: • Решаване на теоретичен тест Средство 4: • Решаване на теоретичен тест • Изпълнение на индивидуално или екипно практическо задание за обслужване на котли и инсталации на биомаса Средство 5: • Решаване на теоретичен тест или симулативна игра за настройка на съоръжения от ХТС • Изпълнение на практическо задание за обслужване на съоръжения и инсталации от хибридни топлинни системи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет • Мултимедия За средство 4: • Учебна лаборатория или работилница • Котел на биомаса (пелетен котел) • Инструкция за експлоатация на котела • Лични предпазни средства За средство 5: • Учебен кабинет/учебна лаборатория или работилница • Мултимедия • Компютър • Мнемо схеми на хибридни топлинни системи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания за различни хибридни системи с ВЕИ • Работи успешно с фирмени каталози, включително и on-line За средство 2: • Описани са вярно всички принципи на действие на съоръжения от ХТС • Вярно са сравнени характеристиките на съоръженията от различни видове хибридни системи За средство 3: • Работи ефективно със справочници и каталози на хибридни инсталации за производство на топлинна енергия • Правилно идентифицира признаците за повреди и неизправности в инсталациите на ХТС За средство 4: • Правилно класифицира котлите и инсталациите на биомаса. • Вярно изброява елементите и обяснява принципите на действие на различни котли на биомаса • Правилно прилага технологията за обслужване на котли и инсталации на биомаса За средство 5: • Показани са професионални знания по обслужване на хибридни топлинни системи • Използва необходимите лични предпазни средства • Спазени са изискванията по техника на безопасност и ПАБ • Заданието е изпълнено за определения период от време |
Наименование на единицата: |
Технически надзор на съоръженията под налягане |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Оператор на парни и водогрейни съоръжения |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 16.1: |
Обяснява техническите изисквания, правилата и нормите за устройството на съоръженията под налягане |
Знания |
• Дефинира видовете съоръжения под налягане и групите флуиди в зависимост от степента на опасност • Изброява съоръженията под налягане, които подлежат на технически надзор • Знае факторите, които оказват влияние върху безопасната експлоатация на съоръженията под налягане • Познава критичните елементи на надзорните съоръжения |
Умения |
• Демонстрира изискванията при определяне херметичността и якостта на съоръжението под налягане • Осъществява връзка между конструкцията на котела и/или вида на тръбопровода и осигурената възможност за безопасното им обслужване |
Компетентности |
• Ефективно работи с правилници, инструкции, справочници и каталози |
Резултат от учене 16.2: |
Прилага изискванията за безопасна експлоатация на съоръженията под налягане |
Знания |
• Назовава правилата за разполагане и монтиране на котли и съоръженията към тях, тръбопроводи за водна пара и гореща вода, съдове, работещи под налягане, и бутилкови инсталации • Дефинира физико-химичните характеристики на антикорозионните покрития • Описва процедурите за пълнене и съхранение на транспортируеми съоръжения под налягане |
Умения |
• Разпознава техническите изисквания, правила и норми при ремонтиране и преустройство на съоръжения под налягане • Резюмира процедурите за регистриране и извършване на технически прегледи и проверки на съоръжения под налягане |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно правилно да оцени (подреди) приоритетните изисквания за безопасна експлоатация на съоръженията под налягане |
Резултат от учене 16.3: |
Познава условията и реда за придобиване и признаване на правоспособност за упражняване на професия по обслужване на парни и водогрейни съоръжения |
Знания |
• Дефинира степените на правоспособност за обслужване на котли • Описва съоръженията под налягане • Изброява документите, издадени от компетентен орган в държава - членка на Европейския съюз (ЕС), на Европейското икономическо пространство (ЕИП) или в Швейцария, с които се удостоверява правото за упражняване на професия по обслужване на котли |
Умения |
• Резюмира изискванията за обучение на лица, желаещи да придобият правоспособност за обслужване на котли • Сравнява организацията и провеждането на изпитите за правоспособност в различни професионални учебни заведения |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да изпълни вярно и точно изискванията на Наредба № 2 от 2001 г. за условията и реда за придобиване и признаване на правоспособност за упражняване на професия по обслужване на парни и водогрейни котли, издадена от министъра на образованието и науката и министъра на труда и социалната политика |
Средства за оценяване: |
Средства 1 и 3: • Решаване на теоретичен тест или казус Средство 2: • Решаване на теоретичен тест |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет • Мултимедия |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания за техническите изисквания, правилата и нормите за устройството на съоръженията под налягане За средство 2: • Описани са вярно изискванията за безопасна експлоатация на съоръженията под налягане • Вярно изброява различните процедури за осъществяване на технически надзор на съоръженията под налягане За средство 3: • Работи ефективно в интернет пространството • Обяснява вярно условията и реда за придобиване и признаване на правоспособност за упражняване на професия по обслужване на парни и водогрейни котли |