Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 10 ОТ 8 ФЕВРУАРИ 2019 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "КАРВИНГ-ДЕКОРАТОР"
Обн. ДВ. бр.23 от 19 Март 2019г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Карвинг-декоратор"
| ||||
Професионално направление: | ||||
811 |
Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг | |||
Наименование на професията: | ||||
811110 |
Карвинг-декоратор | |||
Специалност: |
Степен на професионална квалификация: |
Ниво по НКР |
Ниво по ЕКР | |
8111101 |
Декорация на органични материали |
Втора |
3 |
3 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР): |
3 |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР): |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 1.1: |
Познава и спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Знае основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Знае основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Осъществява превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Знае рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Познава основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Разпознава и съхранява опасни отпадъци и др., спазвайки технологията за събиране и рециклиране (ако е приложимо) |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Знае основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар и/или авария • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Владее основни теоретични знания за: • здравословни и безопасни условия на труд на работното място • превантивна дейност за опазване на околната среда • овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери на бизнес начинания, като обяснява ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава основните характеристики на дейността на дадена фирма |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия |
Компетентности |
• Способен е да разграничи основните процеси в дейността на дадена фирма |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения |
• Информира се за добри практики за успешно управление на фирми |
Компетентности |
• Информира управителя на фирмата за добри практики в областта на предприемачеството |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата си |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на ЕРУ: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 4.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 4.2: |
Ползва чужд език, свързан с професионалната дейност |
Знания |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Разговори на професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 5.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) • Знае начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва и съхранява цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 5.2: |
Комуникира посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 5.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Умения |
• Създава просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща • Изпълнява задача за създаване на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1 и 2: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 6.1: |
Организира дейностите на работния процес |
Знания |
• Познава правилата за рационална организация на работното място • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните актове, свързани с професията • Описва основните работни процеси и дейности на работното място • Описва организацията на работния процес в съответствие с поставените задачи |
Умения |
• Спазва основните нормативни актове, свързани с професията • Спазва организацията на работа на работното място и обекта • Спазва проектите, инструкциите и паспортите, свързани с професията и работното място • Подготвя работното място за изпълнение на поставените задачи |
Компетентности |
• Предлага и обосновава необходимостта от промени в работния процес • Способен е самостоятелно и/или в екип да участва в работния процес на работното си място • Способен е да организира правилно работното си място |
Резултат от учене 6.2: |
Изпълнява трудовите дейности в работния процес |
Знания |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения |
• Спазва етапите на технологичния процес и разпределението на видовете дейности, предвидени за изпълнение на работното място • Спазва изискванията за изпълнение на видовете дейности на работното си място - проекти, технологии, правилници, паспорти, инструкции и др. • Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на ефективна работна среда |
Компетентности |
• Участва в създаването на етична работна среда • Способен е самостоятелно и/или в екип да изпълнява възложените му дейности в работния процес |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на организацията на работа и етапите на технологичния процес на работното място За средство 2: • Вярно и точно решава казуса в зададения сценарий |
Наименование на единицата: |
Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 7.1: |
Участва в организацията на ресторантьорските услуги |
Знания |
• Познава същността на ресторантьорските услуги • Знае категоризацията на ресторантьорските услуги и тяхното съдържание • Запознат е с различните длъжностни позиции в ресторантьорството и техните отговорности |
Умения |
• Степенува различните ресторантьорски услуги |
Компетентности |
• В състояние е да участва в организирането на основните ресторантьорски услуги |
Резултат от учене 7.2: |
Участва в организацията на кетъринг услугите |
Знания |
• Познава същността на кетъринг услугите • Знае категоризацията на кетъринг услугите и тяхното съдържание • Запознат е с различните длъжностни позиции в кетъринг бизнеса и техните отговорности |
Умения |
• Степенува различните кетъринг услуги |
Компетентности |
• В състояние е да участва в организирането на основните кетъринг услуги |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмен изпит Средство 2: • Практическа задача, свързана с организиране на работата в ресторанта или при кетърингово събитие |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Познава работния процес и дейностите в ресторанта • Познава работния процес и дейностите при кетъринг За средство 2: • Участва ефективно в организирането на работата в ресторанта или при кетърингово събитие |
Наименование на единицата: |
Консултира и обслужва гости |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 8.1: |
Консултира гости |
Знания |
• Знае принципите на гостоприемството • Познава психологическите характеристики на гостите • Познава вътрешнофирмените стандарти за предлаганите услуги |
Умения |
• Спазва принципите на гостоприемството • Посреща гостите • Проучва очакванията на гостите по отношение на обслужване и услуги • Прилага вътрешнофирмените стандарти за предлаганите услуги |
Компетентности |
• Способен е да консултира гостите на български/чужд език според установените стандарти |
Резултат от учене 8.2: |
Обслужва гости |
Знания |
• Знае правилата за обслужване на гостите • Описва състава на кулинарните изделия и напитки и начина на обработка на вложените в тях хранителни продукти • Знае характеристиките на кулинарните изделия и напитки, подходящи за приготвяне пред гости • Познава вътрешнофирмените стандарти за обслужване на гости • Запознат е с изискванията за изготвяне на презентация на кулинарни изделия и напитки |
Умения |
• Спазва правилата за обслужване на гости • Представя кулинарните изделия и напитки на гости • Прилага вътрешнофирмените стандарти за обслужване на гости |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в работен екип да обслужва гости според установените стандарти |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Практическа задача, свързана с посрещане и обслужване на гости в различни типове заведения |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство : • Учебен кабинет За средство 2: • Реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия, свързани с консултиране и обслужване на гости За средство 2: • Консултира и обслужва гости, като отговаря на индивидуалните им изисквания • Прилага вътрешнофирмените стандарти за обслужване на гости |
Наименование на единицата: |
Декориране и естетическо оформяне на храни и напитки |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 9.1: |
Познава основните принципи и техники на работа в карвинга |
Знания |
• Познава историята и произхода на карвинг изкуството • Познава основните методи за работа с традиционни и нетрадиционни суровини, използвани в карвинг изкуството • Познава различните стилове и школи в карвинга • Знае методите за изработка на кетъринг декорация • Обяснява разликата между кетъринг декориране и класически карвинг • Запознат е с разликата между използване на тай-нож и инструменти за карвинг • Познава спецификацията на продуктите за карвинг декорация • Запознат е с технологичните норми и законовите изисквания за съхранение на готовите украси |
Умения |
• Извършва подбор на продуктите • Извършва предварителна подготовка на суровините чрез механични и хидромеханични процеси • Използва рационално необходимите продукти • Спазва основните правила за съхранение на готовата продукция • Съблюдава изискванията за безопасност и качество на добрите производствени практики • Спазва добрите хигиенни практики • Споделя мнения, препоръки и предложения при обсъждане на поставените задачи • Участва в крайното представяне и презентация на крайните изделия • Ползва правомерно предоставената му материална база |
Компетентности |
• Способен е да изработи различни видове декорации според желанията на клиентите/насоките на прекия ръководител |
Резултат от учене 9.2: |
Изработва декорация при индивидуално поднасяне на храни и напитки |
Знания |
• Притежава знания за моделиране на малки фигурни основи от различни по състав и свойства суровини, използвани в карвинг аранжирането |
Умения |
• Използва определения за целта инструментариум за получаване на карвинг декорации • Съхранява приготвените декорации, необходими за аранжиране при сервиране на храни и напитки • Изработва малки фигурни основи от различни по състав и свойства суровини, използвани в карвинг аранжирането |
Компетентности |
• Способен е професионално да изготви цялостна кетъринг декорация с помощта на карвинг техника, съобразена с поставената задача, предлаганите ястия и темата на конкретното събитие |
Резултат от учене 9.3: |
Познава специфичните морфологични особености на продуктите за карвинг декорация |
Знания |
• Дефинира спецификата на продуктите, използвани за декорация (структура, твърдост, трайност, форма) • Обяснява системата за безопасност на храните HACCP |
Умения |
• Спазва правилата за безопасност на храните по HACCP |
Компетентности |
• Подбира ефективно продуктите за карвинг декорация, като отчита тяхната специфика, качество и сезонна принадлежност |
Резултат от учене 9.4: |
Извършва подбор на продуктите |
Знания |
• Разпознава разнообразието от продукти според сезонността им |
Умения |
• Информира се за наличните продукти за съответния сезон |
Компетентности |
• Подбира ефективно продуктите и предлага комбинативни решения за карвинг декорация според изискванията на клиент/работодател |
Резултат от учене 9.5: |
Съхранява готовите карвинг произведения |
Знания |
• Обяснява системата за безопасност на храните НАССР • Назовава предимствата и недостатъците при съхранение на карвинг изделията • Дефинира начините за съхранение на суровини и готови карвинг изделия |
Умения |
• Съхранява готовите карвинг произведения в хладилни съоръжения до температури в зависимост от техните морфологични особености • Спазва нормите за съхранение на суровините по време на технологичния процес и при съхранението на готовите карвинг изделия |
Компетентности |
• Способен е да съхранява и поддържа готовите произведения, като спазва специфичните правила за правилно съхранение на продуктите съобразно системата за безопасност на храните НАССР |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Тест/писмен изпит Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия относно принципи, техники, методи, правила за карвинг и кетъринг декорацията За средство 2: • Демонстрира техники, точно подбира, изработва прецизно с подходящи продукти карвинг декорация според поставената задача • Прави професионално представяне на изпълнената задача • Извършва точно и вярно съхранение на продуктите преди и след обработка |
Наименование на единицата: |
Класически карвинг |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 10.1: |
Владее основите на карвинг декорацията |
Знания |
• Запознат е с историческото развитие и философията на карвинг изкуството • Обяснява основните техники и методи на работа в карвинга • Притежава познания за подбор на продуктите • Назовава специфичните особености на продуктите за декорация • Дефинира особеностите при работа със специфичен набор от инструментариум за карвинг моделиране • Обяснява различните методи за работа • Запознат е с начини за комбиниране на флорални, геометрични мотиви и релефи • Притежава познания за различните култури (азиатска и европейска) • Запознат е в детайли с изображенията на фигури, геометрични и флорални елементи |
Умения |
• Подбира продуктите според поставената задача съобразно сезонността на суровините • Прави предварителна подготовка на продуктите за работа чрез механична и хидромеханична обработка • Използва различни техники и умения, за да презентира съответната тема на карвинг модела • Спазва условията за правилно съхраняване на готовите карвинг композиции • Участва при предварителното обсъждане на поставените задачи • Създава предварителен план-проект на поставените задачи • Ползва правомерно и адекватно предоставената му материална база • Прилага техники за гравиране и аранжиране на класически карвинг • Съхранява готовите произведения според изискванията |
Компетентности |
• Предлага композиционни и тематични решения при индивидуални и групови аранжировки чрез метода на карвинг декорацията • Предлага адекватни решения за изработване на карвинг декорация според поставената задача, сезона, тяхната трайност и вида на ястието, което ще акомпанира |
Резултат от учене 10.2: |
Владее класически карвинг |
Знания |
• Притежава познания за подбора на продуктите според поставената задача и сезона • Запознат е със специфичните морфологични особености на различните продукти • Дефинира особеностите в технологията на кетъринг декорацията и класическия карвинг • Описва креативни решения по зададена тема в зависимост от тематичността и сезона • Обяснява устройството и принципа на работа на всички видове използваем инструментариум в карвинга |
Умения |
• Подбира продуктите • Прилага различни техники от кетъринг и карвинг декорацията • Борави професионално с тай-нож |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да изработи карвинг декорация, като се съобразява с възложената задача на клиент/работодател |
Резултат от учене 10.3: |
Познава специфичните морфологични особености на продуктите за декорация |
Знания |
• Назовава спецификата на продуктите за декорация (форма, твърдост, трайност) • Обяснява системата за безопасност на храните (HACCP) |
Умения |
• Спазва системата за безопасност на храните (HACCP) |
Компетентности |
• Решава съвместно с клиент/работодател асортимента от продукти, които да бъдат използвани за дадена композиция, като отчита тяхната специфика и качество |
Резултат от учене 10.4: |
Извършва подбор на продуктите |
Знания |
• Познава разнообразието на продуктите според сезона • Познава продуктите, подходящи за използване според бюджета на клиент/работодател |
Умения |
• Информира се за наличните продукти за съответния сезон |
Компетентности |
• Предлага комбинативни решения според изискванията на клиент/работодател и се съобразява с наличните продукти според сезона • Подбира продуктите според поставената задача и взема предвид необходимите условия за тяхното преработване, съхранение и крайно акомпаниране |
Резултат от учене 10.5: |
Прилага техники за гравиране и аранжиране на класически карвинг |
Знания |
• Обяснява различните елементи на карвинга • Различава степените на дълбок релеф и двуизмерни изображения |
Умения |
• Комбинира различни флорални и геометрични мотиви в един обект при необходимост • Работи прецизно с тай-нож |
Компетентности |
• Способен е да предложи композиционно решение при изграждането на готова карвинг композиция, като ефективно прилага различни техники за гравиране • Може да аранжира самостоятелно или в екип готовата композиция, като се съобразява цветово с темата и съответното място |
Резултат от учене 10.6: |
Предлага композиционни и тематични решения при карвинг декорирането |
Знания |
• Има познания за възможните композиционни и тематични решения според зададената тема, сезон и бюджет |
Умения |
• Информира се за нови идеи при карвинг декорирането за конкретния случай |
Компетентности |
• Способен е да предложи композиционно решение при изграждането на готова композиция според изискванията на клиент/работодател и като се съобразява с предвидения бюджет |
Резултат от учене 10.7: |
Съхранява готовите произведения |
Знания |
• Обяснява системата за безопасност на храните НАССР • Запознат е с добрите производствени практики • Знае добрите хигиенни практики • Има познания за правилата за съхранение на продуктите • Дефинира начините за поддържане на различните видове плодове/зеленчуци според вида и големината |
Умения |
• Съхранява готовите произведения в хладилни съоръжения до стойности на температурата спрямо видовите особености на използваните продукти • Спазва реда за поддържане на различните видове плодове и зеленчуци по време и след обработка |
Компетентности |
• Способен е да съхранява и поддържа готовите карвинг произведения, като спазва специфичните правила за правилно съхранение на продуктите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Тест/писмен изпит Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реално работно място, снабдено с необходимите за изпълнение на практическата задача условия |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия, свързани с принципи, методи, техники, правила за класически карвинг и кетъринг декорация, особености на съхранение на готовата продукция За средство 2: • Демонстрира техники, точно подбира, изработва прецизно с подходящи продукти карвинг декорация според поставената задача • Прави професионално представяне на изпълнената задача |
Наименование на единицата: |
Скулптури |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Карвинг-декоратор |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 11.1: |
Владее основите на карвинга |
Знания |
• Обяснява терминологията и историческото развитие на карвинг изкуството • Дефинира основните техники и методи на работа • Различава различните стилове карвинг в света • Назовава спецификацията на продуктите, използвани за декорация • Притежава пространствено мислене (прецизност, конструиране и отношение към формата, орелеф и барелеф) |
Умения |
• Комбинира отделни елементи от различните стилове на класическия карвинг • Спазва условията за подбор на продуктите • Спазва изискванията за съхранение на продуктите • Прави предварителна подготовка на продуктите за работа чрез специално и прогнозирано рязане • Създава готови карвинг произведения • Аранжира изработената карвинг декорация и композиция |
Компетентности |
• Предлага креативни решения за изработка на тематични карвинг декорации и композиции, като умело комбинира различните стилове и методи на аранжиране |
Резултат от учене 11.2: |
Владее класически карвинг |
Знания |
• Познава особеностите на кетъринг декорацията и класическия карвинг • Запознат е с креативни решения по зададена тема в зависимост от повода и сезонността • Дефинира спецификата на всички видове инструменти в карвинга според тяхното предназначение |
Умения |
• Подбира продуктите • Използва техники от кетъринг и карвинг декорацията • Използва тай-нож |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да изработи професионално дадена карвинг декоративна програма • Предлага креативно решение при изграждането на готова карвинг композиция • В състояние е да аранжира готовата композиция, като се съобразява цветово с темата и съответното място |
Резултат от учене 11.3: |
Познава специфичните морфологични особености на продуктите за декорация |
Знания |
• Притежава знания за правилен подбор на продуктите според поставената задача и сезона, според тяхната трайност и особености • Обяснява системата за безопасност на храните (HACCP) |
Умения |
• Спазва системата за безопасност на храните (HACCP) |
Компетентности |
• Решава съвместно с клиент/работодател какво съчетание от продукти да се използва за дадена карвинг композиция, като отчита тяхната специфика, форма и качество |
Резултат от учене 11.4: |
Прилага различни техники за декориране в рисуването |
Знания |
• Назовава особеностите в антропологичния строеж на човека, животните и растенията • Обяснява възможностите за комбиниране на мотиви от отделни скулптурни части • Знае различните орнаменти за декориране в сладкарството • Притежава пространствено мислене |
Умения |
• Конструира пространствено идеята за композицията на скулптурата • Изработва различни орнаменти и скулптури за декориране в сладкарството • Изработва скулптури, като спазва пропорциите и чистотата на детайлите • Придава съответния характер на пресъздадения типаж на скулптурата • Съчетава в комбинация готовите произведения • Аранжира готовите произведения |
Компетентности |
• Демонстрира точно и прецизно изработване на цялостна композиция според поставената задача • Комбинира различни техники за рисуване и изработване на скулптури, като се придържа към одобрения проект |
Резултат от учене 11.5: |
Извършва подбор на продуктите |
Знания |
• Познава разнообразието на продуктите според сезонността |
Умения |
• Информира се за продуктите, подходящи за конкретната карвинг декорация |
Компетентности |
• Предлага комбинативни решения за карвинг декорация според изискванията и бюджета на клиент/работодател |
Резултат от учене 11.6: |
Комбинира флорални, геометрични мотиви и различни релефни форми при оформянето на скулптурите |
Знания |
• Познава в детайли различните елементи на карвинга за получаване на скулптури • Различава дълбок релеф, двуизмерни изображения и триизмерни фигури, необходими за получаването на скулптури |
Умения |
• Комбинира различни флорални и геометрични мотиви в един обект при необходимост • Комбинира готовите елементи (скулптури) в една обща композиция • Работи прецизно с тай-нож • Работи със специални инструменти, спомагателни материали, съоръжения и апарати за изработване на скулптури (при необходимост) |
Компетентности |
• Способен е да предложи композиционно решение при изграждането на готова композиция • Може да аранжира самостоятелно или в екип готовата композиция, като се съобразява цветово с темата и съответното място и условия |
Резултат от учене 11.7: |
Предлага композиционни и тематични решения за получаване на скулптури |
Знания |
• Запознат е с възможните композиционни и тематични решения за получаване на скулптури според зададената тема, сезон и бюджет |
Умения |
• Информира се за предпочитанията на клиент/работодател |
Компетентности |
• Способен е адекватно да предложи композиционно и тематично решение при изграждането на готова композиция според зададената тема, сезона и бюджета на клиент/работодател |
Резултат от учене 11.8: |
Съхранява готовите скулптури и композиции |
Знания |
• Обяснява системата за безопасност на храните (НАССР) • Дефинира рисковете при съхранение на продуктите и готовите скулптури • Назовава начините за поддържане на различните видове плодове/зеленчуци според вида и големината във вид, гарантиращ качеството на крайните изделия (скулптури) • Познава етапите за съхранение на продуктите/готовите произведения (преди работа, по време и след завършване на работа) |
Умения |
• Спазва етапите за съхранение на продуктите/готовите произведения • Съхранява готовите произведения в хладилни съоръжения спрямо изискванията на суровините или готовите скулптури • Спазва реда за поддържане на различните видове плодове и зеленчуци по време и след обработка |
Компетентности |
• Организира правилното съхраняване и поддържане на готовите произведения, като спазва специфичните правила за правилно съхранение на продуктите и системата за безопасност на храните (НАССР) • Способен е адекватно да преценява и спазва начините за съхранение на суровините и готовите произведения |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Тест/писмен изпит Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реално работно място, снабдено с необходимите условия |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия относно принципи, техники, методи, правила за класически карвинг, кетъринг карвинг декорация и скулптура За средство 2: • Демонстрира карвинг техники, извършва точно подбор и изработва прецизно с подходящи продукти скулптура според поставената задача • Прави професионално представяне на изпълнената задача • Извършва точно и вярно съхранение на продуктите преди и след обработка |