Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 13 ОТ 8 ФЕВРУАРИ 2019 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ТЕХНИК-ТЕХНОЛОГ В ДЪРВООБРАБОТВАНЕТО"
Обн. ДВ. бр.25 от 26 Март 2019г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Професионално направление: | ||||
543 |
Производствени технологии - дървесина, хартия, пластмаси и стъкло | |||
Професия: | ||||
543010 |
Техник-технолог в дървообработването | |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по НКР |
Ниво по ЕКР | |
5430101 |
Мебелно производство |
Трета |
4 |
4 |
5430104 |
Реставрация на стилни мебели и дограма |
Трета |
4 |
4 |
5430106 |
Тапицерство и декораторство |
Трета |
4 |
4 |
5430107 |
Производство на врати и прозорци |
Трета |
4 |
4 |
5430109 |
Дърворезни и амбалажни производства |
Трета |
4 |
4 |
5430110 |
Производство на плочи и слоиста дървесина |
Трета |
4 |
4 |
5430111 |
Производство на строителни изделия от дървесина |
Трета |
4 |
4 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място • Познава средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея работни задачи • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Участва в прилагането на мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите в екипа по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ако е приложимо) • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване на нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовите дейности при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането/съхранението на опасни отпадъци и излезли от употреба материали, консумативи и др. при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Анализира възможните причини за екологично замърсяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Познава основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Контролира спазването на мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Контролира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Организира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации |
Компетентности |
• Анализира рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в изготвянето на предложения за актуализиране на вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност • Участва в създаването на организация за овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените в предприятието вътрешни правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Владее теоретични знания за: P хигиенните норми; P здравословни и безопасни условия на труд на работното място; P превантивна дейност за опазване на околната среда; P овладяване на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали. За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - недостиг на ресурси, потребителски избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Презентира добри практики за управление на бизнеса |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнеса, като обяснява ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността в предприятие |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на предприятието |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на дейността на предприятието |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Знае видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на предприятието |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на процеса на работа |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на предприятието |
Компетентности |
• В екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване на бизнес план |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на предприятие според изискванията на предварително дефинираното задание |
Наименование на единицата: |
Организация на работния процес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата и организацията на работната среда • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Познава планирането на ресурси, свързани с процеса на работа |
Умения |
• Планира процеса на работа • Съставя график на работните задачи • Спазва нормативните изисквания, свързани с професията |
Компетентности |
• Ефективно организира изпълнението на работните задачи • Предлага и мотивира необходимостта от промени в организацията на работата |
Резултат от учене 4.2: |
Поема отговорност за качеството на работата си |
Знания |
• Познава видовете дейности в процеса на работа • Познава изискванията за изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в процеса на работа |
Умения |
• Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на работната среда |
Компетентности |
• Подпомага и съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия, свързани със структурата на работната среда и организацията на процеса на работа За средство 2: • Дефинира основни теоретични понятия в областта на видовете дейности и тяхното разпределение в процеса на работа |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с работния екип |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 5.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава тактиките на поведение на конфликтите • Познава правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации • Води делова комуникация - писмена и устна |
Компетентности |
• Осъществява ефективна бизнес комуникация |
Резултат от учене 5.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Разговори на професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Използва информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната си дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки и мотивира избора си • Познава употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Познава същността на уебканалите (RSS и др.) за получаване на информация • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Изброява начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Познава различни доставчици на облачни услуги • Познава специализирани софтуерни програми за проектиране и конструиране на мебели |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Използва уебканали (RSS и др.) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на набор от допълващи се критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда записано цифрово съдържание • Използва софтуерни програми за проектиране и конструиране на мебели |
Компетентности |
• Демонстрира ефективно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 6.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Описва софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Описва принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията • Обяснява предимствата от използване на електронен подпис |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникация • Използва електронни услуги, като онлайн пазаруване, електронно банкиране, взаимодействие с институции и др. • Използва електронен подпис за авторизация • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира ефективно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 6.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Познава функционалностите на редакторите за създаване и поддържане на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя създадено цифрово съдържание • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Демонстрира ефективно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 6.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Познава рисковете за сигурността при работа онлайн • Знае функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Познава начините за защита на файлове с криптиране или с пароли |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 6.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на операционна система и друг софтуер • Познава възможностите за актуализиране на дигиталните си компетентности |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или друг софтуер при решаване на казуси |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Избира необходимите по количество и качество суровини, материали и инструменти |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Изготвя заявка за необходимите суровини, материали и инструменти |
Знания |
• Описва видовете суровини, материали и инструменти • Класифицира видовете суровини, материали и инструменти • Изброява изискванията към суровините, материалите и инструментите |
Умения |
• Подготвя заявки за необходимите суровини, материали и инструменти • Сортира материалите по вид, размери и качество |
Компетентности |
• Изготвя заявка за необходимите суровини, материали и инструменти съобразно изискванията на конструкторската и технологичната документация за производството на изделия от дървесина |
Резултат от учене 7.2: |
Подбира необходимите суровини, материали и инструменти |
Знания |
• Описва изискванията към основните и спомагателните материали • Обяснява характерните особености на използваните суровини, материали и инструменти • Изброява изискванията за транспорт и съхранение на основните и спомагателните материали |
Умения |
• Извършва подбор на суровини, материали и инструменти |
Компетентности |
• Самостоятелно и коректно подбира суровини, материали и инструменти съобразно изискванията на конструкторската и технологичната документация и стандартите за транспортиране и съхранение на суровините и материалите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия относно основните и спомагателните материали За средство 2: • Правилно подбира необходимите по количество и качество основни и спомагателни материали съобразно изискванията на практическата задача |
Наименование на единицата: |
Работи с ръчни инструменти |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Подбира необходимите ръчни инструменти за работа |
Знания |
• Описва видовете ръчни инструменти и предназначението им • Разпознава ръчните инструменти • Класифицира ръчните инструменти и приспособления |
Умения |
• Подбира ръчни инструменти за изпълнение на различни дейности |
Компетентности |
• Извършва подбор на ръчни инструменти целесъобразно с оглед на конкретната работна задача |
Резултат от учене 8.2: |
Подготвя за извършване на конкретна операция необходимите ръчни инструменти и приспособления |
Знания |
• Обяснява особеностите на отделните инструменти и приспособления |
Умения |
• Извършва подготовка на инструментите и приспособленията за работа • Определя конкретните инструменти и приспособления съобразно операцията |
Компетентности |
• В състояние е самостоятелно и прецизно да подготви ръчните инструменти и приспособления за работа |
Резултат от учене 8.3: |
Извършва основни, монтажни и довършителни работи с ръчни инструменти и приспособления |
Знания |
• Изброява ръчните инструменти за извършване на основни операции • Обяснява приложението на ръчните инструменти и приспособления за монтажни работи • Назовава ръчни инструменти за довършителни работи |
Умения |
• Умее да използва ръчни инструменти и приспособления при извършването на основни и довършителни работи |
Компетентности |
• Решава самостоятелно възникнали проблеми при извършване на монтаж • В състояние е прецизно и безопасно да извърши необходимите монтажни и довършителни работи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни понятия за видовете ръчни инструменти и приспособления • Описва правилно подготовката за работа на ръчните инструменти и приспособления За средство 2: • Изпълнява практическа задача за обработка на дървесина с ръчни инструменти и приспособления |
Наименование на единицата: |
Извършва сушене и обработва дървесина и дървесни материали на дървообработващи машини съобразно конструктивната и технологичната документация |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Прилага методи за сушене на дървесината и определя влажността и |
Знания |
• Познава видовете влажност на дървесината • Познава видовете сушилни машини и средства за хидротермично обработване на дървесината • Пояснява значението на влажността за засъхването и набъбването на дървесината • Обяснява методите за сушене на дървесината |
Умения |
• Измерва влажността на дървесината • Прилага различни методи за сушене |
Компетентности |
• Показва прецизност при определяне на влажността на дървесината • Преценява методите за сушене на дървесината съгласно изискванията на технологичната документация |
Резултат от учене 9.2: |
Обработва дървесина и дървесни материали на дървообработващи машини за разкрояване |
Знания |
• Познава видове шаблони и начини за съставяне на рационални диспозиции за ефективно използване на материалите • Познава видовете рязане • Обяснява схемите на разкрояване на масивна дървесина • Описва схемите на разкрояване на дървесни материали • Знае устройството и принципа на действие на дървообработващи машини за разкрояване • Описва подготовката на машините за разкрояване |
Умения |
• Разкроява дървесина и дървесни материали |
Компетентности |
• Разработва и прилага самостоятелно различни схеми за разкрояване на дървесина и на дървесни материали съобразно спецификите на работната задача |
Резултат от учене 9.3: |
Обработва дървесина и дървесни материали на машини за надлъжно фрезоване |
Знания |
• Обяснява същността на процеса надлъжно фрезоване • Познава устройството на машини за надлъжно фрезоване • Описва подготовката на режещите инструменти |
Умения |
• Работи с машини за надлъжно фрезоване • Формира детайли с точни размери на абрихт и щрайхмус |
Компетентности |
• Настройва правилно за работа машини за надлъжно фрезоване съобразно спецификите на работната задача • Обработва прецизно дървесина на машини за надлъжно фрезоване |
Резултат от учене 9.4: |
Обработва дървесина и дървесни материали на машини за профилиране и струговане |
Знания |
• Описва видовете профили • Познава устройството и принципа на действие на фрезови машини • Обяснява устройството и принципа на действие на шипорезни машини • Знае устройството и принципа на действие на струг • Изброява режещите инструменти за профилиране • Описва подготовката за работа на машините за профилиране • Обяснява подготовката за работа на струг |
Умения |
• Настройва за работа фрезови машини • Настройва за работа шипорез • Настройва за работа струг |
Компетентности |
• Изпълнява операции за профилиране и струговане, като спазва |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Обяснява методите за сушене на дървесината • Владее основни понятия относно машини за разкрояване, надлъжно фрезоване, профилиране и струговане • Описва технологичните процеси разкрояване, надлъжно фрезоване, профилиране и струговане За средство 2: • Изпълнява практическа задача за обработка на дървесина и дървесни материали по задание |
Наименование на единицата: |
Съставя и разчита технологична и конструкторска документация на изделия от дървесина и дървесни материали |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 10.1: |
Разчита конструкторска и технологична документация |
Знания |
• Възпроизвежда съдържанието на конструкторската и технологичната документация • Знае видовете графични изображения - чертежи, схеми • Обяснява условните обозначения • Познава основните машинни елементи |
Умения |
• Разчита техническа документация (чертежи, схеми и технологична документация) • Използва техническа документация (технически чертежи/проверовъчни протоколи) • Ползва информация от специализирана каталожна и справочна литература • Намира информация в конструктивна и технологична документация |
Компетентности |
• Работи самостоятелно със справочна, каталожна литература, конструктивна и технологична документация и нормативни документи |
Резултат от учене 10.2: |
Разработва конструкторска и технологична документация, включително и чрез софтуерни продукти |
Знания |
• Обяснява начините за проектиране, изобразяване и оразмеряване на детайли и чертежи с неголяма сложност • Познава приложните продукти, свързани с разработването на видовете конструкторска и технологична документация, включително съпътстващи производството |
Умения |
• Прилага техниките за изработване на конструкторска и технологична документация, като намира информация от хартиен или електронен носител • Създава конструкторска и технологична документация • Пресмята, проектира, изобразява и оразмерява мебели и изделия от дървесина и дървесни материали • Спазва изискванията за конструиране и проектиране на мебели и изделия от дървесина и дървесни материали • Ползва различни софтуерни продукти в своята работа |
Компетентности |
• Самостоятелно разработва конструктивно и технологично оправдан и икономически обоснован метод за създаване на техническа документация, като прилага различните техники за изработването и, включително и чрез софтуерни продукти • Проектира, изобразява и оразмерява мебели и изделия от дървесина и дървесни материали съгласно действащите нормативни изисквания |
Резултат от учене 10.3: |
Обработва конструкторска и технологична документация |
Знания |
• Познава различните документи, съпътстващи производството • Изрежда последователността на обработване на техническата документация |
Умения |
• Попълва текущи документи • Съставя отчетна документация |
Компетентности |
• Прави сравнения и изготвя анализи и прогнози за конкретна ситуация • Обработва прецизно конструкторска и технологична документация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теория: Решаване на писмен теоретичен тест Средство 2: • Практика: Изработване на чертеж |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Теория: Описва точно значението на графичните знаци, използвани в представената техническа документация За средство 2: • Практика: Намира каталожни данни и изработва правилен и точен чертеж |
Наименование на единицата: |
Осъществява контрол |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 11.1: |
Контролира ефективното използване на материали, суровини и оборудване |
Знания |
• Изброява технически документи • Описва видовете материали и заготовки • Посочва необходимите машини и инструменти • Познава изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Използва техническа документация на хартиен и електронен носител • Разчита техническа документация (чертежи, схеми, технологична документация и др.) • Ползва информация от специализирана каталожна и справочна литература • Попълва документи при заявяване, доставяне и изразходване на материали и суровини • Контролира използването на оборудването |
Компетентности |
• Стриктно контролира използването и разпределянето на материали, суровини, енергия и оборудване, спазвайки изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Резултат от учене 11.2: |
Осъществява контрол на изработените изделия на всеки етап от производството |
Знания |
• Изброява различните видове материали, стандартизирани изделия и машинни елементи, използвани в производството на мебели, изделия от дървесина и дървесни материали • Познава нормативните документи • Посочва точността на изработените детайли и сглобени единици • Познава изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Контролира точността на изработените детайли и модули и готови изделия • Подбира измервателните инструменти • Измерва посочени размери или параметри съгласно техническата документация • Попълва отчетна документация |
Компетентности |
• Анализира отклоненията от изискванията в конструкторската и технологичната документация и посочва начините за корекция • Осъществява прецизно контрол на измерени величини и параметри на детайли и сглобени единици, спазвайки изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Резултат от учене 11.3: |
Следи спазването на технологичната дисциплина при производството на изделия от дървесина и дървесни материали |
Знания |
• Познава нормативните документи за упражняване на дейността • Обяснява принципите на действие на машините, уредите и съоръженията • Познава измервателната апаратура • Обяснява последователността на дейностите в производствения процес |
Умения |
• Спазва трудовата дисциплина • Работи с техническа документация • Използва измервателна техника • Анализира измерените величини • Попълва отчетна документация |
Компетентности |
• Способен е да следи за спазването на технологичната дисциплина в съответствие с нормативните предписания, съблюдавайки изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия За средство 2: • Намира икономически обосновани и технически приложими решения при решаване на практическата задача, спазвайки изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Наименование на единицата: |
Производство и ремонт на мебели |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 12.1: |
Произвежда мебели от дървесина |
Знания |
• Познава различните видове мебели • Класифицира мебелите по различни признаци • Знае съставните части на мебелите • Назовава материалите за производство на мебели • Познава специализираните машини за производство на мебели и принципа им на действие • Обяснява начините за съединяване на детайлите в агрегати и изделия • Познава лепилата, инструментите, съоръженията и машините за лепене на дървесина и на дървесни материали • Изброява методите и средствата за опаковане на мебелите |
Умения |
• Разчита конструктивна документация на видовете мебели • Разкроява материалите, използвани за производство на различни видове мебели • Настройва и работи с машини, използвани за производство на детайли за мебели • Извършва различни операции - пробива, фрезова и стругова детайли от дървесина и ги подготвя за съединяване • Лепи дървесина • Прилага различни режими за облицоване на мебелни плочи с фурнир и ламинати в преси • Извършва окрайчване на машини • Шлайфа мебелни детайли и плочи с лентови и с дискови машини, както и с ръчни механизирани инструменти |
Компетентности |
• Използва масивна дървесина и дървесни материали в съответствие с изискванията на проектната документация • Прилага технологичната последователност и необходимите процеси при производството на различните видове мебели, като спазва изискванията за точност и качество |
Резултат от учене 12.2: |
Облагородява, декорира и финишира мебелни повърхнини със защитно-декоративни покрития |
Знания |
• Обосновава необходимостта от защита и декориране на мебелните повърхнини • Познава съставите за формиране на защитно-декоративни покрития върху мебелните повърхнини • Изброява видовете инструменти, съоръжения и машини, използвани за формиране на защитно-декоративни покрития • Познава методите и средствата за опаковане на облагородените (лакираните) мебелни детайли |
Умения |
• Нанася защитно-декоративни покрития с пистолети за пръскане • Управлява машини и линии за формиране на защитно-декоративни покрития |
Компетентности |
• Спазва стриктно технологичната последователност за формиране на защитно-декоративни покрития • Способен е да оцени и окачестви готовото (втвърденото) защитно-декоративно покритие • Спазва разходните норми за ефективно използване на материалите |
Резултат от учене 12.3: |
Извършва ремонт на мебели |
Знания |
• Идентифицира основните недостатъци и дефекти по дървесината • Разпознава механичните повреди в конструкцията на мебелите • Разпознава конструктивните повреди в мебелите • Различава обкова на мебелите и повредите в него |
Умения |
• Подбира и използва основни и спомагателни материали за ремонт на конструктивни повреди в мебелни детайли • Подбира и използва ръчни и механизирани инструменти за ремонт на конструктивни повреди в мебелни детайли |
Компетентности |
• Способен е да оцени и установи причините за конструктивни повреди в мебелите • Способен е да оцени и установи причините за механични повреди в мебелните повърхнини и в защитно-декоративните покрития • Обосновава точно необходимостта от ремонт на повърхнините и защитно декоративните покрития на мебелите, като посочва начините и материалите за извършването му |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира знания за проектиране, конструиране, материали, обков и машини, използвани в производството на мебели • Описва технологичните процеси за производството и опаковането на различни видове мебели За средство 2: • Изпълнява практическа задача за получаване на детайл или мебел от дървесина и дървесни материали по задание • Извършва ремонт на конструктивни повреди в мебелни детайли |
Наименование на единицата: |
Реставрация на стилни мебели и дограма |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 13.1: |
Реставрира стилни мебели и дограма |
Знания |
• Познава различните видове мебели и дограма - прозорци и врати • Изброява съставните части на мебелите и дограмата • Описва основните и спомагателните материали за производство и реставрация на стилни мебели, прозорци и врати (дограма) • Описва машините, инструментите и съоръженията за производство на мебели, прозорци и врати (дограма) • Обяснява стиловите особености и украси на мебели, врати и прозорци през различните епохи • Познава видовете дърворезба и технологичната последователност на операциите при изработването и • Обяснява дейностите по настройка и поддържане на машини, инструменти и съоръжения за производство на мебели, прозорци и врати (дограма) • Описва възможните дефекти при реставрация на мебели, прозорци и врати (дограма) • Обяснява начините за отстраняване на констатирани дефекти • Идентифицира основните недостатъци и дефекти • Разпознава механичните повреди в конструкцията на мебелите |
Умения |
• Разработва конструкторска и проектантска документация за стилни мебели, прозорци и врати (дограма) • Разчита конструкторска и технологична документация • Изготвя технологична документация за реставрация на стилни мебели, прозорци и врати (дограма) • Настройва машини, инструменти и съоръжения за производство и реставрация на стилни мебели и дограма • Обработва дървесина и дървесни материали с машини, инструменти и съоръжения при реставрация на стилни мебели и дограма • Подбира необходимите основни и спомагателни материали при реставриране на стилни мебели и дограма |
Компетентности |
• Използва по предназначение основни и спомагателни материали в съответствие с конструкторската и технологичната документация • Извършва в правилна технологична последователност всички операции при реставрация на стилни мебели, прозорци и врати (дограма) |
Резултат от учене 13.2: |
Облагородява, защитава и консервира реставрирани мебели и дограма |
Знания |
• Знае за необходимостта от защита, консервация, декориране на стилни мебели, прозорци и врати • Обяснява методите и съставите за формиране на защитно-декоративни покрития и консервиране • Изброява инструментите, машините и съоръженията, използвани за формиране на защитно-декоративни покрития при различни реставрационни обработки • Назовава методите и средствата за опаковане на облагородените (лакираните) мебелни детайли |
Умения |
• Нанася средства за защита и модифициране • Управлява машини и линии за формиране на защитно-декоративни покрития • Настройва машини и линии за формиране на защитно-декоративни покрития |
Компетентности |
• Спазва стриктно технологичната последователност за формиране на защитно-декоративни покрития • Способен е да оцени и окачестви правилно готовото (втвърденото) защитно-декоративно покритие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира знания за проектиране, конструиране, материали, обков и машини, използвани при реставрацията на стилни мебели, прозорци и врати (дограма) • Описва технологичните процеси за реставрация на различни стилни мебели, прозорци и врати (дограма) За средство 2: • Изпълнява точно практическа задача за реставрация на стилна мебел, прозорец или врата |
Наименование на единицата: |
Подготвя необходимите тапицерски материали |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 14.1: |
Подбира тапицерски материали |
Знания |
• Познава тапицерските материали и техните еластични и физико-химични свойства • Описва видовете тапицерски материали и изискванията към тях • Класифицира видовете тапицерски материали • Аргументира изискванията към видовете тапицерски материали • Обосновава избора на подходящи тапицерски материали за даден вид тапицерия |
Умения |
• Разпознава видовете тапицерски материали • Подбира различни тапицерски материали |
Компетентности |
• Използва рационално подходящите видове тапицерски материали според вида на изделието • Прилага правилно изискванията към видовете тапицерски материали |
Резултат от учене 14.2: |
Описва начините и схемите за разкрояване на тапицерски материали |
Знания |
• Познава технологията за производство на тапицирани изделия • Обяснява начините за разкрояване на тапицерски материали |
Умения |
• Подбира схеми за разкрояване на тапицерски материали |
Компетентности |
• Разработва подходящи начини и схеми за разкрояване на тапицерски материали • Използва вярно и точно схеми за разкрояване на тапицерски материали |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за видовете тапицерски материали и изискванията към тях За средство 2: • Избира начините и подходящите схеми за разкрояване на тапицерските материали |
Наименование на единицата: |
Произвежда и опакова тапицирани изделия |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 15.1: |
Разграничава видовете тапицерия |
Знания |
• Разпознава видовете тапицерия - със или без пружинни пакети • Обяснява свойствата на пружинните пакети и на напластените пълнежни материали |
Умения |
• Предлага използването на определена тапицерия • Съобразява предимствата и недостатъците на различните видове (със или без пружинни пакети и/или с напластени пълнежни материали) |
Компетентности |
• Коректно и целесъобразно подбира видовете тапицерия (със или без пружинни пакети и/или с напластени пълнежни материали) |
Резултат от учене 15.2: |
Спазва последователността при производството на тапицирани изделия |
Знания |
• Познава конструкторската и проектантската документация за производство на тапицирани изделия • Назовава конструктивните елементи на тапицираните изделия • Обяснява технологичната последователност на операциите при тапицирането • Описва последователността при производството на тапицирани изделия |
Умения |
• Изготвя конструкторска и технологична документация • Прилага конструктивните елементи на тапицираните изделия |
Компетентности |
• Прилага правилно последователността при производството на тапицираните изделия |
Резултат от учене 15.3: |
Изпълнява технологичните операции за производство на различните видове тапицирани изделия |
Знания |
• Изброява етапите за производство на тапицирани изделия • Обяснява технологичните операции за производство на различните видове тапицирани изделия |
Умения |
• Изпълнява технологичните операции за производство на различните видове тапицирани изделия |
Компетентности |
• Прилага в точна последователност технологичните операции за производство на различните видове тапицирани изделия |
Резултат от учене 15.4: |
Познава и избира ръчни инструменти, машини и съоръжения, използвани при производството на тапицирани изделия |
Знания |
• Познава ръчните инструменти и тяхното предназначение • Изброява машините и съоръженията, използвани при производството на тапицирани изделия • Описва технологичната последователност при използването на машините |
Умения |
• Аргументира използването на конкретни ръчни инструменти, машини и съоръжения при производството на тапицирани изделия |
Компетентности |
• Избира правилно ръчните инструменти, машините и съоръженията, използвани при производството на тапицирани изделия |
Резултат от учене 15.5: |
Опакова тапицирани изделия |
Знания |
• Познава качествата на опаковъчните материали • Назовава начините за опаковане на тапицирани изделия • Обяснява изискванията към опаковките |
Умения |
• Прилага начините за опаковане на тапицирани изделия и изискванията към опаковките |
Компетентности |
• Преценява най-подходящия начин за опаковане спрямо конкретното изделие • Организира безопасно товарене и транспортиране на опакованите тапицирани изделия |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия в организацията на работния процес За средство 2: • Демонстрирани са нужните професионални знания, умения и компетентности при разрешаване на поставения казус |
Наименование на единицата: |
Извършва ремонт и претапициране на тапицирани изделия |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 16.1: |
Описва необходимостта от ремонт и претапициране на изделието |
Знания |
• Идентифицира нуждата от ремонт и претапициране на изделието • Знае последователността на операциите за претапициране • Обяснява необходимостта от ремонт и претапициране на изделието |
Умения |
• Преценява степента на претапициране (частично, цялостно) |
Компетентности |
• Извършва правилно ремонт и претапициране на изделието съобразно предварително идентифицираната необходимост |
Резултат от учене 16.2: |
Подбира и използва основни, тапицерски и спомагателни материали за ремонт и претапициране |
Знания |
• Обяснява свойствата на тапицерските материали • Изброява основни, тапицерски и спомагателни материали за ремонт и претапициране |
Умения |
• Подбира необходимите основни, тапицерски и спомагателни материали за ремонт и претапициране • Използва подбраните основни, тапицерски и спомагателни материали за ремонт и претапициране |
Компетентности |
• Използва правилните основни, тапицерски и спомагателни материали за ремонт и претапициране • Организира качествено и отговорно процеса на претапициране |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за видовете основни и спомагателни тапицерски материали за ремонт и претапициране За средство 2: • Поставената задача е изпълнена самостоятелно • Демонстрирани са нужните професионални знания, умения и компетентности при изпълнение на задачата |
Наименование на единицата: |
Производство и ремонт на врати и прозорци от дървесина |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 17.1: |
Произвежда врати от дървесина и дървесни материали |
Знания |
• Познава дървесината и дървесните материали, използвани за производството на врати • Класифицира видовете врати по форма, конструкция и местоположение • Изброява основните съставни части на вратите • Знае основните съединения за събиране на рамки и каси • Познава обкова за вратите, начините за закачване, плъзгане и заключване на вратите • Изброява основните машини и инструменти за изработване на надлъжни и напречни профили и отвори за обкова • Обяснява състава на защитните покрития, начините, инструментите и машините за формирането им • Описва методите и средствата за опаковане, съхраняване, транспортиране и монтаж на различните видове врати |
Умения |
• Подбира инструменти и настройва машините за надлъжно и напречно профилиране на детайлите и агрегатите • Изработва отворите за монтаж на обкова и заключващите устройства • Лепи дървесина и прилага различни режими за облицоване на крилата на вратите (мебелни плочи) с фурнир и ламинати в преси • Работи с пистолети за пръскане и линии за формиране на защитни филмови покрития върху крилата • Остъклява крила на врати • Монтира заключващите устройства и механизми • Разчита конструктивна документация на видовете врати • Извършва монтаж на врати • Ремонтира врати |
Компетентности |
• Разпознава и използва масивна дървесина и дървесни материали, използвани за производство на врати, в съответствие с изискванията на проектната документация • Спазва стриктно технологичната последователност и процесите за производството на различните видове врати |
Резултат от учене 17.2: |
Произвежда прозорци, жалузи и капаци за прозорци от дървесина |
Знания |
• Познава масивна и слепена дървесина, използвани за производството на прозорци, жалузи и капаци за прозорци • Класифицира видовете прозорци по форма и конструкция • Изброява основните съставни части на прозорците • Знае основните съединения за събиране на рамки и каси • Познава лепилата за прозорци • Познава обкова за прозорците, както и начините за закачване, плъзгане и заключване на прозорците • Изрежда основните машини и инструменти за изработване на надлъжни и напречни профили и отвори за обкова • Изрежда основните машини и инструменти за изработване на жалузи и капаци за прозорци • Познава състави за формиране на защитни декоративни покрития върху елементи и агрегати на прозорци, витрини, жалузи и капаци за прозорци • Изброява начините, инструментите и машините за формирането на защитно-декоративни покрития |
Умения |
• Разчита конструктивна документация на различни видове прозорци, жалузи и капаци за прозорци • Подбира инструменти, настройва и работи с машини за надлъжно и напречно разкрояване и профилиране на детайли и агрегати • Изработва отвори за монтаж на обков, затварящи и заключващи устройства и механизми • Настройва и работи с машини за точно окрайчване и външно профилиране на рамки за крила • Подбира инструменти, настройва и работи с машини за изработване на отвори за монтаж на обков, затварящи и заключващи устройства и механизми • Настройва и работи с машини за точно шлайфане по дебелина (калиброване) на рамки за крила на прозорци • Работи с пистолети за пръскане и линии за формиране на защитни филмови покрития върху съставните части на прозорци (крила, носещи рамки, каси) • Остъклява крила и рамки на прозорци и витрини • Монтира заключващи устройства и механизми • Монтира прозорци, жалузи и капаци за прозорци • Ремонтира прозорци, жалузи и капаци за прозорци |
Компетентности |
• Лепи дървесина и събира крила, носещи рамки и каси в подходящи преси, като съблюдава режимите за втвърдяване на лепилния филм • Разпознава и употребява правилно масивна и слепена дървесина, използвана за производство на прозорци, витрини, жалузи и капаци за прозорци в съответствие с изискванията на проектната документация • Спазва точно технологичната последователност и процесите за производството на различните видове прозорци, жалузи и капаци за прозорци |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни познания за масивна и слепена дървесина, използвани за производство на различни видове прозорци, жалузи, капаци за прозорци и врати • Владее основни познания за конструкцията и обкова на различни видове прозорци, жалузи, капаци за прозорци и врати • Познава и описва различни видове съединения и лепила, използвани за получаване на съставните части на прозорци, жалузи, капаци за прозорци и врати • Познава и описва различни видове машини и инструменти, както и технологичната последователност за производство на съставни части (фризове, крила, каси, носещи рамки, первази, крепващи летви) на врати и прозорци • Познава и описва различни видове състави, инструменти, машини и съоръжения за формиране на защитно-декоративни покрития върху повърхнините на прозорци и врати За средство 2: • Изпълнява практическа задача за производство на детайл, агрегат (рамка, крило, каса) или изделие (прозорец, врата) от дървесина и дървесни материали по задание |
Наименование на единицата: |
Производство на дървени фасонирани материали |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 18.1: |
Подготвя суровини и материали |
Знания |
• Изброява начините на измерване и кубиране на трупи и объл дървен материал • Обяснява диспозиции за надлъжно рязане (бичене) на трупи • Обяснява дейностите по настройване и поддържане на машини, инструменти и съоръжения |
Умения |
• Избира диспозиции за бичене на трупи • Измерва и кубира трупи и обли дървени материали • Настройва и поддържа машини, инструменти и съоръжения |
Компетентности |
• Разработва качествено рационални диспозиции за бичене на трупи |
Резултат от учене 18.2: |
Произвежда дървени фасонирани материали |
Знания |
• Изброява технологичните операции за разкрояване на трупи • Обяснява устройството и принципа на действие на специализираните машини за производство на бичени материали • Описва подготовката за работа на машини за производство на бичени материали • Обяснява дейностите по подготовка на инструментите за производства на бичени материали • Изрежда дейностите по подготовка на машините и съоръженията за производства на бичени материали • Описва възможните дефекти при производството на фасонирани материали |
Умения
|
• Подготвя инструментите за производства на бичени материали • Настройва и поддържа машините за производства на бичени материали |
Компетентности |
• Произвежда качествено дървени фасонирани материали |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Класифицира видовете бичени материали • Обяснява как се измерват и кубират трупи и бичени материали • Обяснява устройството и принципа на действие на машини за бичене на трупи За средство 2: • Произвежда бичени материали по задание |
Наименование на единицата: |
Производство на амбалаж |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 19.1: |
Подготвя суровини и материали за производство на амбалаж |
Знания |
• Описва и класифицира видовете амбалажи • Обяснява изискванията към амбалажите и особеностите в конструкцията им • Описва основните и спомагателните материали за производство на амбалаж • Обяснява дейностите по настройване и поддържане на машини, инструменти и съоръжения за производство на амбалаж |
Умения |
• Подбира основните и спомагателните материали за производство на амбалаж • Настройва и поддържа машини, инструменти и съоръжения за производство на амбалаж |
Компетентности |
• Подготвя качествено основните и спомагателните материали за производство на амбалаж |
Резултат от учене 19.2: |
Произвежда амбалаж |
Знания |
• Познава технологичните операции за производство на дървени амбалажи • Описва устройството и принципа на действие на специализираните машини за производство на дървени амбалажи • Обяснява технологичните операции за производство на дървени амбалажи • Описва възможните дефекти при производството на амбалаж |
Умения |
• Подготвя машините и инструментите за производство на амбалаж • Настройва и поддържа машините за производство на амбалаж |
Компетентности |
• Произвежда качествено дървен амбалаж, спазвайки стриктно технологичните операции |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Класифицира видовете дървени амбалажи • Обяснява характерните особености на видовете амбалаж • Описва технологичните процеси за производство на амбалаж За средство 2: • Произвежда амбалаж по задание |
Наименование на единицата: |
Произвежда плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 20.1: |
Подбира и подготвя суровини и спомагателни материали за производство на дървесни плочи |
Знания |
• Изброява видовете плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB) • Описва стандартните изисквания за размерите на плочите • Обяснява изискванията за подбор на дървесина и спомагателни материали • Описва режимите за хидротермична обработка на дървесината • Класифицира видовете плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB) |
Умения |
• Прилага стандартните изисквания към плочите от дървесни частици (ПДЧ) и плочите с ориентирани частици (OSB) • Подбира режимите за производство на плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB) |
Компетентности |
• Подбира и подготвя правилно основни и спомагателни материали за производство на плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB) |
Резултат от учене 20.2: |
Произвежда плочи от дървесни частици и плочи с ориентирани частици |
Знания |
• Описва устройството и принципа на действие на машините за добиване на трески и раздробяване на дървесината • Обяснява процеса на сушене на раздробена дървесина • Описва устройството и принципа на действие на сушилни за раздробена дървесина • Обяснява принципа на действие на сушилни съоръжения за сушене на раздробена дървесина • Дефинира технологичните изисквания за транспортиране, съхраняване и олепиляване на дървесни частици • Обяснява технологиите за механично обработване и повърхностно облагородяване на плочите • Изброява дейностите по настройване и поддържане на машини, инструменти и съоръжения |
Умения |
• Прилага необходимите режими за производство на плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB) • Използва технологиите за механично обработване и повърхностно облагородяване • Настройва машини, инструменти и съоръжения |
Компетентности |
• Произвежда качествено плочи от дървесни частици (ПДЧ) и плочи с ориентирани частици (OSB), спазвайки технологичните изисквания |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Класифицира и описва технологичните процеси за производство на плочи от дървесни частици (ПДЧ) • Обяснява технологичния процес за производство на плочи с ориентирани частици (OSB) За средство 2: • Поставената задача е изпълнена самостоятелно • Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности при изпълнение на задачата |
Наименование на единицата: |
Производство на плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 21.1: |
Подбира и подготвя суровини и спомагателни материали за производство на плочи от дървесни влакна и плочи от дървесни влакна със средна плътност |
Знания |
• Изброява видовете плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) • Описва стандартните изисквания за размерите на плочите • Обяснява изискванията за подбор на дървесина и спомагателни материали • Описва режимите за хидротермично обработване на дървесина • Класифицира видовете плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) |
Умения |
• Прилага стандартните изисквания към плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) • Подбира режимите за производство на плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) |
Компетентности |
• Подбира и подготвя правилно основни и спомагателни материали за производство на плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) |
Резултат от учене 21.2: |
Произвежда плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) |
Знания |
• Описва устройството и принципа на действие на машините за добиване на трески и развлакняване на дървесината • Обяснява устройството и принципа на действие на машини за добиване на раздробена дървесина и развлакняване • Дефинира технологичните изисквания за транспортиране, съхраняване и олепиляване на дървесните влакна • Описва принципа на действие и работата на пресови линии за формиране на пакети • Обяснява технологиите за механична обработване и повърхностно облагородяване на плочите • Изброява дейностите по настройване и поддържане на машини, инструменти и съоръжения |
Умения |
• Прилага необходимите режими за производство на твърди плочи от дървесни влакна (ПДВ) и на плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) • Прилага технологиите за механична обработване и повърхностно облагородяване • Настройва машини, инструменти и съоръжения |
Компетентности |
• Произвежда качествено твърди плочи от дървесни влакна (ПДВ) и плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ), спазвайки технологичните изисквания |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Класифицира и описва технологичните процеси за производство на плочи от дървесни влакна (ПДВ) • Обяснява технологичния процес за производство на плочи от дървесни влакна със средна плътност (МДФ) За средство 2: • Поставената задача е изпълнена самостоятелно • Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности при изпълнение на задачата |
Наименование на единицата: |
Производство на фурнир и слоиста дървесина |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 22.1: |
Произвежда фурнир |
Знания |
• Познава дървесината, използвана за производство на фурнир, като посочва изискванията за подбор на трупи (секции) за добиването му • Описва методите за пластифициране на дървесината за производство на фурнир • Обяснява същността на процеса "пропарване" на дървесината, методите и съоръженията, използвани за пропарване • Изброява видовете фурнир, начините и съоръженията за производството му (машини за рязан фурнир и машини за развиван фурнир) • Познава методите и съоръженията за сушене на фурнир • Обяснява нормативните изисквания за размерите на добития фурнир за пакетиране, маркиране, съхранение и транспорт • Обяснява дейностите по настройване и поддържане на машини, инструменти и съоръжения |
Умения |
• Изпълнява в технологична последователност операциите за пластифициране на дървесината • Изпълнява в технологична последователност операциите за производство на развиван и рязан фурнир, като настройва машините за дебелина, съответстваща на заданието • Настройва сушилната линия на определените от технологичното предписание режимни фактори за постигане на стойностите на зададената крайна влажност • Настройва и работи с гилотините за окрайчване на фурнир |
Компетентности |
• Разпознава правилно видовете дървесина, подходяща за добив на фурнир • Прави заявка за необходимата суровина, съобразявайки се с рандемана и заданието • Преценява правилно качеството на произведения фурнир съгласно нормативните изисквания и предназначението му за употреба спрямо заданието |
Резултат от учене 22.2: |
Произвежда шперплат |
Знания |
• Класифицира видовете шперплат по строежа, вида на дървесината, използваното лепило и качеството му • Изброява начините за нанасяне на лепило и формиране на пакети от фурнирни платна • Обяснява устройството на пресите • Познава нормативните изисквания за размерите на шперплата според предназначението му • Изброява дейностите по настройване и поддържане на машини, инструменти и съоръжения |
Умения |
• Изпълнява в технологична последователност операциите за производство на шперплат • Настройва преси на режими, съответстващи на технологичната документация • Настройва и работи с машините за окрайчване на шперплата • Настройва и работи с машините за шлайфане и калиброване по дебелина на шперплата • Изпълнява в технологична последователност операциите за ламиниране на шперплат |
Компетентности |
• Прави заявка за необходимия фурнир по вид, количество и качество, както и за лепило, в съответствие със заданието за производство на шперплат • Компетентен е правилно да оцени качеството на произведения шперплат спрямо нормативните изисквания и предназначението му за употреба съгласно заданието |
Резултат от учене 22.3: |
Произвежда слоисто-слепена дървесина от фурнир и огънато-слепени детайли |
Знания |
• Класифицира видовете слоисто-слепена дървесина от фурнир и огъната слоиста дървесина по строеж, вид дървесина и използвано лепило • Изброява начините за нанасяне на лепило и формиране на пакети от фурнирни платна • Познава устройството на пресите • Изрежда дейностите по настройване и поддържане на преси, машини, инструменти и съоръжения |
Умения |
• Разчита технологичната документация, регламентираща производството на огънато-слепените заготовки и детайли • Настройва пресите на режими, съответстващи на технологичната документация • Изпълнява в технологична последователност операциите за производство на огънато-слепени заготовки • Настройва и работи с машините за разкрояване на огънато-слепени заготовки и окрайчване на получените детайли |
Компетентности |
• Прави заявка за необходимия фурнир по вид, количество и качество, както и за лепило, в съответствие със заданието за производство на огънато-слепени детайли • Компетентен е правилно да оцени качеството на произведените огънато-слепени детайли съгласно изискванията на заданието |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Обяснява основни теоретични понятия относно пластифицирането, огъването и лепенето на дървесината • Владее основни теоретични знания за видовете фурнир, шперплат и слоисто-слепена дървесина, както и начините за получаване За средство 2: • Поставената задача е изпълнена самостоятелно, като са проявени професионални знания, умения и компетентности |
Наименование на единицата: |
Производство на строително-столарски изделия |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Техник-технолог в дървообработването |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 23.1: |
Подготвя суровини и материали за производство на строително-столарски изделия |
Знания |
• Описва видовете строително-столарски изделия • Обяснява изискванията към строително-столарските изделия • Класифицира видовете строително-столарски изделия |
Умения |
• Подбира основните и спомагателните материали за производство на строително-столарски изделия |
Компетентности |
• Подготвя качествено основните и спомагателни материали за производство на строително-столарски изделия |
Резултат от учене 23.2: |
Произвежда строително-столарски изделия |
Знания |
• Познава различните видове строително-столарски изделия • Класифицира строително-столарски изделия по различни признаци • Изброява съставните части на строително-столарски изделия • Назовава материалите за производство на строително-столарски изделия • Изрежда специализираните машини за производство на строително-столарски изделия • Обяснява начините за съединяване на детайлите в агрегати и изделия • Обяснява технологичните операции за производство на строително-столарски изделия • Описва устройството и принципа на действие на машините за производство на строително-столарски изделия • Описва методите и съставите за формиране на защитно-декоративни покрития и модифициране и консервиране |
Умения |
• Разчита конструктивна документация на видовете строително-столарски изделия • Изготвя конструктивна и технологична документация на строително-столарски изделия • Подготвя машините и инструментите за производство на строително-столарски изделия • Настройва и поддържа машините за производство на строително-столарски изделия • Нанася средства за защита и модифициране |
Компетентности |
• Произвежда качествено строително-столарски изделия, като следва стриктно технологичните операции |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна работилница и/или осигурено реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Класифицира видовете строително-столарски изделия • Описва технологичните процеси за производство на строително-столарски изделия За средство 2: • Произвежда строително-столарски изделия по задание |