начало

За новите правила на Гражданската отговорност

Дискусии и казуси по въпросите на застрахователното право и застрахователите. Несъстоятелност на застрахователи. Договори за застраховка, права и задължения, принудително изпълнение и давност. Застраховки "Гражданска отговорност", "Живот", "Злополука".


За новите правила на Гражданската отговорност

Мнениеот vocatiolegis » 15 Мар 2019, 15:28

Здравейте,
Понеже видях, че има раздел за застраховането, а стои празен, реших че е редно да отворя една много наболяла тема - а именно новите правила за Гражданската отговорност на автомобилистите.
Много неща се казаха и изписаха за бонус-малус системата и честно казано не знам кой ще се окаже прав накрая - КФН, твърдейки, че така ще се дисциплинират шофьорите, или Института за пътна безопасност, които смятат, че ще се усложнят сделките с МПС, ще се ощетят ЮЛ, които притежават МПС, изправните водачи ще имат незначителен материален стимул, а в крайна сметка това няма да повлияе на пътната безопасност?
vocatiolegis
Нов потребител
 
Мнения: 1
Регистриран на: 01 Мар 2019, 18:37

Re: За новите правила на Гражданската отговорност

Мнениеот edardstark » 16 Мар 2019, 11:29

Ползата от този бонус-малус ще е ..... невидима.
Няма една единствена мярка, която да увеличи безопасността по пътищата. Трябва да има комплексни мерки. Също така трудно е с мярка, която действа със закъснение. Най-добрите мерки са непосредствените. Нарушиш правилата - макс. бързо те глобяват или наказват.
Контролът е най-важното. А той ни куца. Достатъчно е и 5 минути да си на по-оживена софийска улица и ще видиш поне едно от тези неща:
- каране в бус лента
- завиване или престрояване без мигач
- минаване на (почти) червено
- отнемане предимство
и т.н.
edardstark
Нов потребител
 
Мнения: 3
Регистриран на: 14 Фев 2019, 11:41

Re: За новите правила на Гражданската отговорност

Мнениеот ivanov_p » 17 Мар 2019, 20:43

Наказателното законодателство е по-особен вид материя, която се разбира от малко хора, а за съжаление в България такива не са останали и то от много време. Най-добре би било до всеки водач да се постави пътен полицай, която да го напътства по време на движение. Това обаче няма да подобри особено нещата защото движението по пътищата се подчинява на установените правила, опитът на водачите, но и на други фактори, които не могат да се предвидят - пътна и метеорологична обстановка, действие на външни фактори, напр. задимяване от пожар, както и на случайни събития. Част от правилата за движение дават указания действие за подобни ситуации, но те са на принципа: "това, което трябва да направите е статистически най-правилното, но като цяло резултатът е Божа работа".
Наистина в градовете стават страшно много нарушения, вероятно стотици пъти повече отколкото извън тях, но статистиката за смъртни случаи е обратна, 8-10 пъти повече убити и ранени извън града. Години наред ни, заливат с тиради срещу злодеите, които карат пияни, но смъртните случаи причинени от тях са около 2-3% годишно, а за пример, смъртните случаи заради предимство, в различните му форми, са около 11-12 пъти повече, а тези заради трезви пешеходци - 2-3 пъти.
Много може да се пише, но няма смисъл, така или иначе нашите законодатели ще направят най-лошото от всичко възможно.
ivanov_p
Активен потребител
 
Мнения: 3141
Регистриран на: 26 Ное 2013, 19:53

Re: За новите правила на Гражданската отговорност

Мнениеот edardstark » 17 Мар 2019, 23:09

ivanov_p написа:Най-добре би било до всеки водач да се постави пътен полицай, която да го напътства по време на движение.

Туй е фантастика. По-добре в едно бъдеще като от някои романи на Айзък Азимов - до всеки шофьор да има робот. Или още по-добре роботите да са шофьори. И да им е заложено да не могат да нарушават правилата, освен ако с това няма да предотвратят по-сериозно ПТП 8)

Говориш за наказателно право, но то влиза в сила при по-сериозни щети или телесни повреди. Иначе не е ли много повече административно право? Както и самият ЗДвП не е наказателен струва ми се :)
edardstark
Нов потребител
 
Мнения: 3
Регистриран на: 14 Фев 2019, 11:41

Re: За новите правила на Гражданската отговорност

Мнениеот ivanov_p » 18 Мар 2019, 09:03

Административното право също е с наказателни функции, има забрани и санкции, постановленията са "наказателни" и т.н.
Пак не сте разбрали написаното, дори в ППС-то, по електронен път, да е заложено спазването на законите, пострадали и щети пак ще има, а няма да се учудя и да са повече. Затова чисто наказателния метод не дава резултат.

Отделен е въпросът, че чл.1 и чл. 5, на практика отменят(условно казано) почти целия закон, а тези два члена според моите наблюдения не се изучават и не се знаят от участниците в движението, затова и смъртните случаи при различните форми на предимството са толкова много. Законът вменява като общо правило, че всеки е длъжен да опазва живота и здравето на другите участници и да не причинява имуществени вреди. Това е смисъла на закона и означава, че макар нормите да регулират предимствата, тази регулация е подчинена на общите правила по-горе, т.е.дори да си с предимство си длъжен да намалиш скоростта или спреш и да дадеш път на нарушилия предимството. Ако това е невъзможно да се направи, натиснал си спирачките, но въпреки това е станала катастрофа, вината е у другия, но ако си имал възможност да избегнеш удара и не си го направил си съпричинител, а е възможно и цялата вина да падне върху теб.
Обстановката по пътищата е динамична и не може да се абсолютизират отделните норми, игнорирайки общите, още по-малко да се презумпира, което от доста години се прави в нашето законодателство, че водачите се качват на автомобилите с цел да убият или причинят телесни повреди на другите участници или унищожат и повредят имуществото им.
Аз си признавам, че не съм чел закона от изпита преди 35 години, ръководя се от правилото "съобразявай се с другите" и нямам кахъри с КАТ.
ivanov_p
Активен потребител
 
Мнения: 3141
Регистриран на: 26 Ное 2013, 19:53


Назад към Застрахователно дело


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


cron