Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА ЗА РЕДА ЗА УПРАЖНЯВАНЕ ПРАВАТА НА СОБСТВЕНИК НА ОБЩИНА СЛИВЕН В ТЪРГОВСКИТЕ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ В КАПИТАЛА
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Тази наредба урежда обществените отношения, свързани със стопанската дейност на община Сливен. С нея се определят реда и условията за упражняване правата на собственик на общината върху дялове и акции на търговски дружества.
Чл. 3. Общинският съвет упражнява правата на собственик на общината върху дялове или акции на търговски дружества, чрез органите посочени в тази наредба.
Чл. 4. Общината не може да участва в търговски дружества като неограничено отговорен съдружник. Отговорността на общината не може да надвишава размера на дяловото й участие.
Чл. 5. Общинският съвет може да подпомага с финансови средства търговски дружества с общинско участие и общински предприятия, чиято дейност има за предмет задоволяване потребностите на населението и е свързана с осъществяване на социални функции.
Чл. 6. По решение на общинския съвет може да се създаде общински гаранционен фонд за малки и средни предприятия.
Глава втора.
ЕДНОЛИЧНО ДРУЖЕСТВО С ОГРАНИЧЕНА ОТГОВОРНОСТ
Чл. 7. (1) Едноличен собственик на капитала на дружество с ограничена отговорност е общината. Общинският съвет упражнява правата на собственик на общината върху дяловете на дружеството.
(2) Еднолично дружество с ограничена отговорност се образува по решение на общинския съвет, взето с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.
(3) Решението на Общинския съвет за образуване трябва да съдържа:
1. фирмата, седалището и адреса на управление на дружеството;
2. предмета на дейност и срока на дружеството;
3. размера на капитала, с който общината учредява дружеството;
4. управлението и начина на представителство на дружеството.
Чл. 8. Органи на управление на дружеството са едноличният собственик на капитала, чийто функции изпълнява общинският съвет и управител. Дружеството може да има контрольор и проверител.
Чл. 9. (1) Общинският съвет:
1. изменя и допълва учредителния акт на дружеството;
2. дава съгласие за прехвърляне на дружествен дял на нов член и за приемане на съдружници;
3. приема годишния отчет и баланса и взема решения на разпореждане с печалбата, за изплащане на тантиеми и техния размер;
4. избира управителя, определя възнаграждението му и го освобождава от отговорност. Упълномощава кмета на общината да сключи с него договор за управление на дружеството. По всяко време взема решение за прекратяване на договора за управление на управителя. В случай на прекратяване на дружеството избира ликвидатор;
5. избира за проверител дипломиран експерт-счетоводител и го освобождава. Когато е предвидено в дружествения договор избира контрольор и го освобождава.
6. взема решения за намаляване и увеличаване на капитала на дружеството;
7. взема решения за откриване и закриване на клонове и участие в други дружества;
8. взема решения за придобиване и отчуждаване на недвижими имоти и вещни права върху тях, както и за учредяване на залог или ипотека върху дълготрайни активи на дружеството;
9. взема решения за придобиване или разпореждане с дялове и акции-собственост на дружеството в други дружества;
10. взема решения за предявяване на искове от дружеството срещу управителя или контрольора и назначава представител за водене на процеса срещу тях;
11. взема решения за допълнителни парични вноски;
12. взема решения за сключване на съдебна и извънсъдебна спогодба, с която се признават задължения или се опрощава дълг; за поемане на менителнични задължения;
13. взема решения за извършване на разпоредителни сделки с дълготрайни материални и финансови активи; за наем на недвижими имоти, чиято балансова стойност надхвърля 5% от общата балансова стойност на дълготрайните активи към 31 декември на предходната година; за сключване на договори за кредит; за съвместна дейност;
14. взема решение за учредяване на ипотека и залог на дълготрайни активи на дружеството, за кредитиране на трети лица и за даване на обезпечения в полза на трети лица;
15. одобрява избора на застраховател преди сключването на договорите за задължително застраховане на имущество;
16. взема решение за прекратяване и за преобразуване на дружеството;
17. взема решение за прехвърляне или предоставяне ползването на търговското предприятие на дружеството;
18. взема решения и по други въпроси, които са предоставени в негова компетентност от закона и тази наредба.
(2) Решенията на Общинския съвет по т.т. 1, 2, 4, 16 и 17 по предходната алинея се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници. По останалите точки решенията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите съветници.
Чл. 10. (1) Управителят на еднолично дружество с ограничена отговорност с общинско имущество организира и ръководи дейността на дружеството съобразно закона, приетия от едноличния собственик учредителен акт и решенията на едноличния собственик. Неговият мандат е три години.
(2) Дружеството се представлява от управителя. Ограничения в представителната му власт нямат действие по отношение на трети лица.
(3) Управителят представя нотариално заверено съгласие с образец от подписа при вписване в търговския регистър.
(4) Вписването в търговския регистър е предпоставка за сключване на писмен договор за мениджърско управление с управителя.
(5) Управителят може да поиска да бъде заличен от търговския регистър с писмено уведомление до дружеството. Ако в едномесечен срок след получаване на уведомлението не бъде заличен, управителят може сам да заяви това обстоятелство за вписване, независимо дали на негово място е избрано друго лице.
Чл. 11. (1) Не може да бъде управител, физическо лице което е:
1. общински съветник, народен представител, министър, областен управител, кмет и техните заместници, кметски наместник, ръководител на държавни институции, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт, държавен служител или служител на щатна длъжност в общинската администрация;
2. съдружник в събирателно, командитно или дружество с ограничена отговорност;
3. от свое или от чуждо име извършва търговски сделки;
4. заема длъжност в ръководни органи на други търговски дружества;
5. лишено с присъда или с административно наказание от правото да заема материално-отчетническа длъжност;
6. участвало в ръководните органи на дружество прекратено поради несъстоятелност, през последните две години, предхождащи датата на решението за обявяване на несъстоятелността, ако са останали неудовлетворени кредитори.
7. работи по трудово правоотношение.
(2) Забраните по т. 2, т. 3 и т. 4 се прилагат, когато се извършва дейност, сходна с тази на дружеството.
Чл. 12. (1) Управител на еднолично дружество с ограничена отговорност с общинско имущество може да бъде физическо лице, което е :
1. завършило висше образование.
2. спечелило конкурс, проведен при условията на глава VІІІ от наредбата.
(2) При новосъздадено дружество конкурсът се провежда след като е прието решение за учредяването му. Дружеството се вписва в търговския регистър след вземане и на решение за избор на управител.
Чл. 13. (1) Дружественият договор може да предвиди избиране на контрольор, който да следи за спазване на учредителния акт на дружеството и за опазване на имуществото му. Контрольорът дава отчет за дейността си.
(2) Не може да бъде контрольор лице което е:
1. общински съветник, секретар на община, народен представител, министър, областен управител, кмет и техните заместници, кметски наместник, ръководители на държавни институции, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт, държавен служител или служител на щатна длъжност в общинската администрация;
2. управител на дружеството или наетите лица в същото;
3. съпруг, роднина по права линия и по съребрена линия до трета степен на лицата по т. 2;
4. лишено с присъда или с административно наказание да заема материално-отчетническа длъжност.
Глава трета.
ЕДНОЛИЧНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО
Чл. 14. (1) Еднолично акционерно дружество с общинско имущество се учредява по симултанния метод. Едноличен собственик на неговия капитал е общината. Общинският съвет упражнява правата на собственик на общината върху акциите на дружеството.
(2) Еднолично акционерно дружество се образува по решение на общинския съвет, взето с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.
(3) Решението на общинския съвет за образуване трябва да съдържа:
1. фирмата, седалището и адреса на управление на дружеството;
2. предмета на дейност и срока;
3. размера на капитала, с който общината учредява дружеството, вида и броя на акциите, номиналната стойност на отделната акция, особените условия за прехвърляне, ако има такива;
4. органите на дружеството, техния мандат и броя на членовете им;
5. вида и стойността на непаричните вноски, ако има такива, броя и номиналната стойност на акциите за тях;
6. утвърдения устав на дружеството;
7. други условия във връзка с учредяването, съществуването и прекратяването на дружеството.
Чл. 15. Органи на управление на дружеството са едноличния собственик на капитала, чиито функции изпълнява общинският съвет, съвет на директорите /при едностепенна система на управление/, респ. управителен съвет и надзорен съвет /при двустепенна система на управление/.
Чл. 16. (1) Общинският съвет:
1. приема, изменя и допълва устава на дружеството;
2. увеличава и намалява капитала на дружеството;
3. преобразува и прекратява дружеството;
4. взема решение за прехвърляне или предоставяне ползването на търговското предприятие;
5. избира и освобождава членовете на съвета на директорите, съответно надзорния съвет и определя възнаграждението им;
6. назначава и освобождава дипломирани експерт-счетоводители;
7. одобрява годишния счетоводен отчет след заверка от назначения експерт-счетоводител; взема решение за разпределяне на печалбата и за изплащане на дивидент и тантиеми и определя техния размер;
8. решава издаването на облигации;
9. назначава ликвидаторите след прекратяване на дружеството освен в случай на несъстоятелност;
10. освобождава от отговорност членовете на надзорния съвет, на управителния съвет и на съвета на директорите;
11. взема решения за откриване, прехвърляне или закриване на клонове на предприятието; дава разрешения за съществена промяна в дейността на дружеството и съществени организационни промени;
12. дава разрешения за: разпоредителни сделки с дълготрайни материални и финансови активи и за отдаване под наем на недвижими имоти с балансова стойност, която надхвърля 5% от общата балансова стойност на дълготрайните активи към 31 декември на предходната година; сключване на договори за кредит, за съвместна дейност; за поемане на менителнични задължения; сключване на договори за задължително застраховане на имущества;сключване на съдебна и извънсъдебна спогодба, с която се признават задължения или се опрощава дълг;
13. взема решение за придобиване или разпореждане с дялове или акции, собственост на дружеството в други дружества;
14. решава даване на обезпечения в полза на трети лица и поемане на задължения;
15. решава сключването на договори за кредитиране на трети лица;
16. решава учредяването на ипотека върху недвижимо имущество или залог върху движимо имущество на дружеството;
17. решава и други въпроси, предоставени в негова компетентност от закона, наредбата или устава на дружеството.
(2) Решенията по т. 1, 3, 4, 5 и 9 се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници. По останалите точки решенията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите общински съветници.
Чл. 17. (1) Съветът на директорите, респективно управителният съвет на еднолично акционерно дружество с общинско имущество взема решения по всички въпроси на оперативното управление на дружеството, с изключение на посочените в чл. 16 от наредбата, устава на дружеството или специален закон.
(2) Съветът на директорите, респективно управителният съвет се състои най-малко от три, но не повече от пет лица.
(3) Съветът на директорите, респективно управителният се свиква на редовни заседания най-малко веднъж на три месеца.
(4) Съветът на директорите, респ. управителният съвет приема правила за своята работа и избира председател от своите членове.
Чл. 18. (1) Надзорният съвет, при двустепенна система на управление, избира членовете на управителния съвет, контролира дейността му и одобрява правилника за неговата работа. Надзорният съвет не може да участва в управлението на дружеството. Той представлява дружеството само в отношенията му с управителния съвет.
(2) Надзорният съвет се състои от три лица, които се избират от общинския съвет. Той приема правила за работата си и избира председател от своите членове.
(3) Надзорният съвет се събира на редовни заседания най-малко веднъж на три месеца.
(4) Председателят свиква заседанията на надзорния съвет по свой почин, както и по искане на членовете на съвета или на членове на управителния съвет.
Чл. 19. (1) Членовете на съветите се избират за срок до три години, освен ако в устава не е предвиден по-кратък срок и могат да бъдат преизбирани без ограничение. Те могат да бъда освободени от длъжност преди изтичане на мандата им. Членовете на първите съвети се избират за срок до две години.
(2) Членовете на съветите се вписват в търговския регистър, където представят нотариално заверено съгласие и декларация, че не са налице пречки по чл. 23 от наредбата. Вписването в търговския регистър е условие за сключване на договори за възлагане на управление или контрол с тях.
(3) Член на съвета може да поиска да бъде заличен от търговския регистър с писмено уведомление до дружеството. В срок до шест месеца от получаването му дружеството трябва да впише освобождаването му в търговския регистър. Ако дружеството не направи това, заинтересуваният член на съвета на директорите може сам да заяви за вписване това обстоятелство.
Чл. 20. (1) Членовете на светите имат еднакви права и задължения, независимо от вътрешното разпределение на функциите между тях и предоставеното право на управление и представителство на някои от тях.
(2) Членовете на съветите са длъжни да изпълняват функциите си с грижата на добър търговец в интерес на дружеството и на общината.
(3) Съветите могат да вземат решения, ако присъстват най-малко половината от членовете им лично или представлявани от друг член на съвета. Никой присъстващ член не може да представлява повече от един отсъстващ. Решенията се вземат с обикновено мнозинство. За решенията им се съставят протоколи, които се подписват от всички присъстващи, като се отбелязва как е гласувал всеки от тях по разглежданите въпроси.
Чл. 21. (1) Членовете на света на директорите представляват дружеството колективно, освен ако уставът предвижда друго.
(2) Съветът на директорите, респективно управителният съвет с одобрение на надзорния съвет може да овласти едно лице-изпълнителен член или няколко лица от съставите им да представляват дружеството. Овластените лица се вписват в търговския регистър и се обнародват. При вписването те представят нотариално заверени подписи.
(3) Ограничения на представителната власт на съвета на директорите или на овластените лица нямат действие по отношение на трети лица. Овластяването и неговото оттегляне има действие срещу трети добросъвестни лица след вписването и обнародването им.
Чл. 22. (1) Членовете на съветите задължително дават гаранция за своето управление в размер определен от общинския съвет, но не по-малко от тримесечното им брутно възнаграждение.
(2) Членовете на съветите са длъжни да не разгласяват информацията, станала им известна в това им качество, ако това би могло да повлияе върху дейността и развитието на дружеството, включително и след освобождаването на съответната длъжност.
(3) Членовете на съветите са длъжни да уведомят писмено съвета в който участват, когато те или свързани с тях лица сключват с дружеството договори, които излизат извън обичайната му дейност или съществено се отклоняват от пазарните условия.
(4) Членовете на съветите отговарят солидарно за вредите причинени виновно на дружеството. Всеки от членовете може да бъде освободен от отговорност, ако се установи, че няма персонална вина.
Чл. 23. (1) Не може да бъде член на съвет физическо лице което е:
1. общински съветник, народен представител, министър, областен управител, кмет, и техните заместници, кметски наместник, ръководител на държавни институции, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт, държавен служител или служител на щатна длъжност в общинската администрация;
2. съдружник в събирателно, командитно или дружество с ограничена отговорност;
3. от свое или от чуждо име извършва търговски сделки;
4. заема длъжност в ръководни органи на други дружества или кооперации;
5. е съпруг или роднина до трета степен по права линия или по съребрена линия, вкл. по сватовство на друг член на орган на управление на дружеството;
6. лишено с присъда или с административно наказание от правото да заема материално-отчетническа длъжност;
7. участвало в управителните или контролни органи на дружество прекратено поради несъстоятелност, през последните две години, предхождащи датата на решението за обявяване на несъстоятелността, ако са останали неудовлетворени кредитори.
(2) Не може да бъде изпълнителен член на съвета на директорите лице, което работи по трудов договор или служебно правоотношение.
(3) Не може да бъде член на надзорния съвет лице, което е наето в дружеството.
(4) Забраните по т. 2, 3 и 4 се прилагат, когато се извършва дейност, сходна с тази на дружеството.
Чл. 24. (1) Член на съвет на еднолично акционерно дружество с общинско имущество може да бъде физическо лице, което е:
1. завършило висше образование.
2. спечелило конкурс, проведен при условията на глава ІХ от наредбата.
(2) Ако уставът на дружеството допуска, член на съвет може да бъде и юридическо лице. В този случай юридическото лице определя представител за изпълнение на задълженията му в съвета. Той също трябва да отговаря на изискванията по чл. 23 от наредбата.
(3) При новосъздадено дружество конкурсът се провежда след като е прието решение за учредяването му. Дружеството се вписва в търговския регистър след вземане и на решение за избор на членове на съвет на директорите, респ. надзорен и управителен съвет.
Глава четвърта.
ОБЩИНСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ
Чл. 25. (1) Общинското предприятие е специализирано звено на общината за управление на общинско имущество за задоволяване потребностите на населението и за осигуряване изпълнението на общински дейности.
(2) Общинските предприятия се създават за изпълнение на общински дейности по направленията, изброени в чл. 53 от Закона за общинската собственост. На общинското предприятие не могат да бъдат възлагани функции, представляващи част от административно-техническото обслужване на населението от общината.
(3) Общинските предприятия се създават, преобразуват и закриват с решение на общинския съвет. Те осъществяват дейността си въз основа на правилник приет от общинския съвет.
(4) С правилника се определят дейността, структурата, числения състав и предоставеното за управление общинско имущество.
(5) Общинският съвет всяка година утвърждава приходите и разходите на общинското предприятие, като част от общинския бюджет.
Чл. 26. (1) Общинското предприятие се управлява от директор.
(2) Кметът на общината сключва с директора на общинското предприятие трудов договор за управление след провеждане на конкурс по реда на глава ІХ от наредбата и избор от общинския съвет с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.
(3) Директорът следва да отговаря на изискванията по чл. 11 и чл. 23 от наредбата и да е завършил висше образование.
Глава пета.
ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ
Чл. 27. (1) Общинският съвет взема решение за учредяване на ООД или АД с общинско участие, или за придобиване на дялове и акции от ООД и АД с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници.
(2) В търговски дружества, в които общината е съдружник или акционер, общинският съвет упълномощава общински съветник или друго физическо лице, което да я представлява в общото събрание на съдружниците или акционерите.
(3) Общинският съвет взема решение как да гласува представителят на общината по въпросите от дневния ред на общото събрание.
(4) В случай че решението по ал. 3 не бъде взето до провеждане на общото събрание, то се взема от кмета на общината.
(5) Решенията на Общинския съвет по ал. 3 и на кмета на общината по ал. 4 се съобразяват с уставите на дружествата, стратегията за стопанска дейност на общината, разпоредбите на закона и настоящата наредба.
Глава шеста.
КОНТРОЛ ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА НА ЕДНОЛИЧНИТЕ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА НА ОБЩИНАТА, НА ТЪРГОВСКИТЕ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ И ОБЩИНСКИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ
Чл. 28. (1) Оперативният контрол върху дейността на общинските еднолични търговски дружества, търговските дружества с общинско участие и общинските предприятия и техните органи на управление се осъществява от постоянна комисия за оперативен контрол, избрана от общинския съвет, както и от общинската администрация.
(2) Комисията за оперативен контрол заседава най-малко веднъж месечно. Заседанията се свикват от председателя на комисията. Необходимият кворум за провеждане на заседанието е повече от половината от членовете на комисията.
(3) Решенията на комисията се вземат с обикновено мнозинство.
(4) За заседанието на комисията се води протокол, който се подписва от председателя на комисията.
Чл. 29. (1) Общинският съвет взема решения по чл. 9, ал. 1 и чл. 16, ал. 1 от наредбата по предложение на постоянната комисия за оперативен контрол.
(2) Постоянната комисия за оперативен контрол по предложение на ресорен представител на общинската администрация или по своя инициатива приема:
1. бизнеспрограмата на дружеството и поставя бизнесзадача на управителя, респективно съвета на директорите.
2. отчет по изпълнение на бизнеспрограмата на дружеството и по поставената бизнесзадача на управителя, респ. съвета на директорите, отчет за финансовото и икономическото състояние на дружеството, за съществуващите проблеми и мерките за тяхното решаване на всяко шестмесечие и след приключване на финансовата година. Органите на управление представят отчетите в комисията по оперативен контрол на Общинския съвет, съответно в 15-дневен срок след приключване на шестмесечието, а за финансовата година до 1-ви март на годината, следваща отчетната.
3. взема решения за стимулиране или санкциониране на ръководните органи на едноличните търговски дружества и общинските предприятия.
(3) Общинските търговски дружества и общинските предприятия представят и тримесечни отчети за финансовото си състояние пред общинската администрация в срок до 15-то число на месеца, следващ отчетното тримесечие.
(4) Годишният счетоводен отчет на общинските еднолични търговски дружества, търговските дружества с общинско участие и общинските предприятия, проверен от дипломиран експерт-счетоводител и придружен от одитен доклад се представя в комисията по оперативен контрол в срок до 1-ви март на годината, следваща отчетната.
(5) Тази проверка е условие за приемане на годишния счетоводен отчет от общинския съвет.
(6) В случай, че дружеството изпълнява условията на чл. 38 от Закона за счетоводството провереният и приет годишен счетоводен отчет се представя в търговския регистър, като за това се обнародва съобщение в "Държавен вестник".
(7) Комисията по оперативен контрол може да поиска от общинския съвет назначаване на контрольор, който да провери годишния счетоводен отчет. Назначеният контрольор съставя доклад за констатациите си, който се представя на следващото заседание на общинския съвет. Разноските за проверката са за сметка на дружеството.
Глава седма.
ДИВИДЕНТ ОТ ЕДНОЛИЧНИТЕ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА
Чл. 30. (1) Общинските еднолични дружества с ограничена отговорност отчисляват за общината дивидент в размер на 35% от балансовата печалба по годишния счетоводен отчет.
(2) Когато дружеството отчита непокрита загуба от минали години, от печалбата по ал. 1 се приспада една трета част от загубата, намалена с натрупаните резерви и неразпределена печалба от минали години. Дивидентът се определя от остатъка, ако има такъв.
Чл. 31. (1) Общинските еднолични акционерни дружества са длъжни да образуват фонд "Резервен". За фонд "Резервен" дружествата отчисляват 10 на сто от балансовата печалба, установена от годишния финансов отчет, докато средствата във фонда стигнат 1/10 или по-голяма част от капитала, определена от устава.
(2) Средствата от фонда могат да се използват само за покриване на годишна загуба и загуби от предходната година.
(3) Когато средствата от фонд "Резервен" надхвърлят 1/10 от капитала, по-големият размер може да бъде използван и за увеличаване на капитала.
(4) Общинските еднолични акционерни дружества отчисляват за общината дивидент в размер на 35% от балансовата печалба, установена в годишния счетоводен отчет.
(5) Ако дружеството отчита непокрита загуба от минали години се приспада една трета част от загубата, намалена с натрупаните резерви и неразпределена печалба от минали години. Дивидентът се определя от остатъка, ако има такъв.
Чл. 32. По предложение на комисията за оперативен контрол и при спазване изискванията на специалните закони, общинският съвет може да приеме и друг ред за разпределение на печалбата по чл. 30 и 31 от Наредбата.
Чл. 33. (1) Дължимият на общината дивидент се внася от едноличните търговски дружества в приходната сметка на Общината по съответния параграф в срок до 30 май на следващата година. В случай на забава се дължи законната лихва.
Чл. 34. (1) Загубата на търговските дружества се покрива по решение на управителя или съвета на директорите, респективно управителния съвет от неразпределена печалба от минали години, от резервите на дружеството, за сметка на допълнителния капитал.
(2) Загубата на търговските дружества се покрива по решение на общинския съвет и чрез намаляване на основния капитал на дружеството.
Глава осма.
ПРЕОБРАЗУВАНЕ И ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ОБЩИНСКИ ЕДНОЛИЧНИ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА
Чл. 35. (1) Преобразуването на общинските едноличните търговски дружества се извършва по реда предвиден от Търговския закон чрез вливане, сливане, разделяне, отделяне, както и чрез промяна на правната форма.
(2) Решението за преобразуване се взема от общинския съвет с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници.
Чл. 36. (1) Решение за прекратяване на общинските еднолични търговски дружества се взема от общинския съвет с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници.
(2) След прекратяването на дружествата се извършва ликвидацията им по реда предвиден от Търговския закон. С решението за прекратяване се определя и срока за извършване на ликвидацията. При необходимост срокът може да бъде продължен.
Чл. 37. (1) За извършване на ликвидацията общинският съвет избира ликвидатор или ликвидатори с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници.
(2) Ликвидаторите се вписват в търговския регистър, където се представят нотариално заверени съгласия и образци от подписите им.
(3) Ликвидаторите носят същата отговорност, както управителите и другите изпълнителни органи на дружествата.
(4) Не може да бъде ликвидатор лице, което е:
1. общински съветник, народен представител, министър, областен управител, кмет и техните заместници, кметски наместник, ръководител на държавни институции, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт държавен служител или служител на щатна длъжност в общинската администрация, работи по трудов договор;
2. съдружник в събирателно, командитно или дружество с ограничена отговорност;
3. от свое или от чуждо име извършва търговски сделки;
4. заема длъжност в ръководни органи на други дружества;
5. лишено с присъда или с административно наказание от правото да заема материално-отчетническа длъжност.
(2) Забраните по т.т. 2, 3 и 4 се прилагат, когато се извършва дейност, сходна с тази на дружеството.
Глава девета.
ВЪЗЛАГАНЕ НА УПРАВЛЕНИЕТО И КОНТРОЛА НА ОБЩИНСКИТЕ ЕДНОЛИЧНИ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА
Чл. 38. (1) Управлението на общинските еднолични търговски дружества и общински предприятия се възлага с писмени договори за управление, сключени между кмета на общината и избраните с решение на общинския съвет съответно за управител, член на съвета на директорите и директор на предприятие.
(2) При двустепенна система на акционерно дружество, писмените договори за управление, се сключват между председателя на надзорния съвет и избраните с решение на надзорния съвет членове на управителния съвет, въз основа на проведен конкурс по реда на тази глава. С договора за управление се определя и възнаграждението им. Решението се взема с обикновено мнозинство от членовете на надзорния съвет.
(3) Контролът за спазване на дружествения договор или устава на дружеството и за опазване на имуществото на общинско еднолично търговско дружество, се възлага с писмени договори за контрол, сключени между всеки контрольор или член на надзорния съвет и кмета на общината, въз основа на решение на общинския съвет.
Чл. 39. (1) Управлението на общинските търговски дружества се възлага след провеждането на конкурс, по ред и условия, определени от общинския съвет. Целта на тази процедура е на принципа на конкуренцията, въз основа на професионалните и делови качества на кандидатите, да се изберат най-подходящите от тях за конкурсната длъжност.
(2) Всички документи свързани с провеждането на конкурса се съхраняват в архива на общинската администрация, а копия от тях- в архива на търговското дружество, в което е конкурсната длъжност.
(3) Общинският съвет, взема решение за обявяване на конкурса, като в него посочва конкретните критерии за избор на кандидат, срока до който следва да бъдат подадени документите за участие и избира и комисия по провеждането му.
Чл. 40. (1) Комисията за провеждане на конкурса се състои от пет до седем членове, 2/3 от които общински съветници. Половината от общинските съветници участващи в комисията следва да са членове на постоянната комисия за оперативен контрол. Останалите членове на комисията са служители от общинската администрация. Избират се и двама резервни членове, които вземат участие в заседанията на комисията със съвещателен глас, а в случай на възпрепятстване на някой от основните членове - с решаващ глас.
(2) Комисията се ръководи от председател, който организира нейната работа. Председателят се избира от общинския съвет.
(3) Членовете на комисията не могат да разгласяват информация, станала им известна при провеждане на конкурса.
(4) Преди съставянето на списъците с допуснатите и недопуснатите кандидати всеки член на конкурсната комисия попълва декларация за липса на личен интерес и отношения с някой от кандидатите, които пораждат основателни съмнения в неговата безпристрастност.
(5) Комисията заседава само в пълен състав и взема решения с повече от половината от всички членове.
(6) За заседанията на комисията се води протокол, който се подписва от всички членове.
(7) За участие в работата на конкурсната комисия членовете й получават възнаграждение за сметка на дружеството, в което е конкурсната длъжност, в размер на 20 лв. на заседание.
Чл. 41. (1) Комисията взема решение по конкретните параметри на провеждането на конкурса и възлага изготвянето на документацията за това на ресорната администрация. Документацията включва:
1. изработване на характеристика за конкурсната длъжност, включваща задължителното изискване за висше образование;
2. минималните и специфични изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на конкурсната длъжност;
3. допълнителните условия на които трябва да отговарят кандидатите;
4. конкретните показатели за изработване на бизнеспрограма за развитие на дружеството от кандидатите;
5. критериите за преценка на техните качества;
6. етапите на конкурса;
7. необходими документи, които трябва да представят кандидатите мястото и срокът за подаването им.
(2) След като комисията одобри документацията, конкурсът се оповестява в един местен вестник, в Центъра за информация и обслужване на гражданите, в интернет страницата на общината и на общодостъпно място в общината, както и в търговското дружество, в което е конкурсната длъжност, най-късно 30 дни преди определената за него дата.
Чл. 42. (1) Конкурсната процедура осигурява равен достъп на кандидатите, без ограничения основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, сексуална ориентация, религия, политическа принадлежност, лично и обществено положение и имуществено състояние.
(2) Кандидатите подават писмено заявление за участие в конкурса.
(3) Към заявлението се прилагат декларация, че лицето не е осъждано за умишлено престъпление, независимо от реабилитацията и не е лишено от право да заема съответната длъжност, диплом за висше образование, документ за допълнителна квалификация и правоспособност, документ установяващ продължителността на професионалния опит, свидетелство за съдимост, удостоверение, че кандидатът не е под съд и следствие, медицинско удостоверение, автобиография, писмена бизнес програма за развитие на търговското дружество, други документи свързани с установяване на обстоятелствата по чл. 11 и 23 от наредбата.
(4) Заявлението и приложенията към него се подават лично от всеки кандидат или от негов пълномощник.
(5) Когато след изтичане на срока за подаване на документи не е постъпило нито едно заявление, комисията прекратява конкурсната процедура.
Чл. 43. (1) Комисията извършва проверка на подадените документи и с решение, взето с обикновено мнозинство, определя кои от кандидатите допуска до конкурса и съставя списъци на допуснатите и недопуснати до участие в конкурса кандидати. До участие в конкурса не се допускат лица, които не са представили всички необходими документи или от представените документи не може да се направи извод, че за кандидата са налице условията за заемане на конкурсната длъжност.
(2) Когато няма допуснати кандидати, комисията прекратява конкурсната процедура.
Чл. 44. (1) На допуснатите кандидати се съобщава писмено датата, часът на започване и мястото на провеждане на конкурса, включващ защита на представената бизнеспрограма за развитие на дружеството и интервю.
(2) Комисията определя с какъв коефициент се умножава резултатът на кандидатите от защитата на бизнеспрограмата и интервюто.
(3) Комисията, след цялостна преценка на представянето и съобразно сбора от резултатите на кандидатите класира до трима от успешно издържалите. За спечелил конкурса се обявява кандидатът получил най-висока крайна оценка. Със своето решение комисията го предлага за избор от общинския съвет, съответно от надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система.
(4) Резултатът от конкурса се съобщава на участващите в него лица.
(5) Преценката на комисията и класирането на кандидатите не подлежат на съдебен контрол.
(6) Решението на общинския съвет за избор на спечелилия конкурса се взема с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, съответно с обикновено мнозинство от членовете на надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система.
Чл. 45. (1) Въз основа на решението на общинския съвет, съответно на надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система, кметът на общината, съответно председателят на надзорния съвет, сключва договор за управление със спечелилия конкурса.
(2) Договорите за управление и контрол в общинските еднолични търговски дружества се сключват за срок до 3 години.
(3) В случай на доказани управленски качества на управителя или члена на съвета на директорите, респ. на управителния съвет, общинският съвет, съответно надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система може да вземе решение за продължаване срока на договора за управление за още един мандат.
(4) Договорът за управление може да бъде прекратен предсрочно по решение на общинския съвет, съответно на надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система.
(5) Решенията по ал. 3 и 4 се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, съответно с обикновено мнозинство от членовете на надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система.
Чл. 46. (1) В договора за управление или контрол се определят:
1. правата и задълженията на страните;
2. размерът на възнаграждението и начинът на плащането му;
3. отговорността на страните при неизпълнение на договора;
4.основания за прекратяване на договора;
5. видът и размерът на гаранцията, която дават за своето управление, членовете на надзорен съвет или на съвет на директорите, респ. управителен съвет, но не по-малко от тримесечното им брутно възнаграждение;
(2) Дадената гаранция се връща след прекратяването на договора за управление и след решение на общинския съвет за освобождаване от отговорност. Когато гаранцията е била внесена в пари, на връщане подлежат и лихвите върху внесената сума.
Чл. 47. (1) В договора за управление с управителите и с членовете на съвет на директорите, респ. управителен съвет или в договора за контрол с контрольор и с членовете на надзорен съвет, кметът на общината, съответно председателят на надзорния съвет на акционерно дружество с двустепенна система, поставя бизнес задача и ги задължава да изготвят бизнес-програма на дружеството за целия срок на договора и поотделно за всяка година, в съответствие със стратегията за развитие на дружеството.
(2) Бизнес-програмата съдържа конкретни икономически показатели, чието изпълнение органите на управление и контрол следва да осигурят, като: рентабилност, производителност, обем на продажбите, печалба или намаляване на загуби, нови пазари, използване на съоръженията, поддържане на определен брой работни места, финансови задължения, инвестиции и други показатели.
Чл. 48. (1) Управителите, членовете на съвет на директорите, респ. управителен съвет, на надзорен съвет и контрольорите на общинските еднолични търговски дружества, се осигуряват за всички осигурителни случаи върху изплатеното възнаграждение, за сметка на съответното дружество. Осигурителният доход, осигурителните вноски и тяхното разпределение между осигурителя и осигурения се определят в размери и по ред, установени от закон.
(2) Времето, през което лицата са работили по договор за управление или за контрол в общинските еднолични търговски дружества и са били осигурени за всички осигурителни случаи, съгласно тези договори, се зачита за трудов стаж.
Чл. 49. Лицата, чиито договори за управление и контрол са прекратени с изтичане срока на договора или на основание чл. 51 от наредбата, имат право на парично обезщетение за безработица при условията, по реда и в размерите на действащото законодателство.
Чл. 50. (1) Възнагражденията на управителните и контролните органи на общинските еднолични търговски дружества се определят в зависимост от стойността на дълготрайните материални активи, числеността на персонала, рентабилността, финансовия резултат, изменението на добавената стойност на един зает, обслужването на задълженията, както и поети специфични задължения и отговорности в сключените договори, по реда на раздел ІХ от Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, освен ако в друг специален нормативен акт не е предвиден друг ред.
(2) Изчисляването на балната оценка и размера на възнагражденията се извършва в дружеството, на основата на нормативно установената отчетност. Средствата за изплащане на възнагражденията са за сметка на разходите на дружеството. Всяко тримесечие се представя информация за изплатените възнаграждения в общинската администрация и в комисията по оперативен контрол.
(3) Членовете на управителните и контролни органи получават тантиеми извън възнагражденията посочени в ал. 1 при нарастване на счетоводната печалба през отчетната спрямо предходната година и при условие, че дружеството няма непокрита загуба от предходни години и просрочени задължения. Тантиемите са за сметка на печалбата след данъчното й облагане и заделянето на резерва и дивидента за общината, в размер определен от общинския съвет, но не по-висок от 25% от полученото през годината средно месечно възнаграждение.
Чл. 51. (1) Договорите за възлагане на управление с управителите и с членовете на съветите на директорите, респ. управителните съвети и членовете на надзорните съвети се прекратяват преди изтичането на срока им в следните случаи:
1. по взаимно съгласие на страните;
2. по искане на лицето - с писмено предизвестие не по-малко от 3 месеца;
3. при преобразуване или прекратяване на общинското еднолично търговско дружество, както и при промяна на собственика на капитала на дружество;
4. в случай на смърт или поставяне под запрещение на физическото лице;
5. в случай на обявяване в несъстоятелност или прекратяване на юридическото лице;
6. поради възникване на някои обстоятелства, обуславящи забрани или ограничение за лицето да изпълнява съответните функции, съгласно чл. 11 и 23 от наредбата;
(2) по решение на общинския съвет договорите могат да бъдат прекратени поради:
1. неизпълнение на икономическите показатели, определени съгласно чл. 47 от наредбата;
2. нарушение на закона, извършено при или по повод изпълнението на задълженията по договора или при нарушение на тази наредба;
3. извършване на действие или бездействие на лицето, довело до влошаване на финансовите резултати на дружеството или от които са произлезли щети за него;
4. поради фактическа невъзможност на лицето да изпълнява задълженията си, продължила повече от 60 дни;
5. при други условия, посочени в договора или закон.
(3) Договорите за контрол с контрольорите могат да бъдат прекратени преди изтичането на срока от общинския съвет, в случаите на ал. 2, т. 2 или 3.
Чл. 52. (1) Въз основа на решението на общинския съвет за избиране на ликвидатор, кметът на общината сключва с него договор, с който се определят:
1. правата и задълженията на страните;
2. размерът на възнаграждението и начинът на плащането му;
3. срокът за приключването на работа;
(2) Възнаграждението на ликвидаторите се определя по реда на чл. 50 от наредбата от общинския съвет. В случай, че са назначени от съда, последният определя и възнаграждението им.
(3) Договорите с ликвидаторите могат да бъдат прекратявани предсрочно в случаите на чл. 51, ал. 1 и 2 от наредбата.
Глава десета.
ОСОБЕНИ ПРАВИЛА ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА НЯКОИ ВИДОВЕ ДОГОВОРИ
Чл. 53. (1) (Изм. - Реш. № 1098/28.09.2006 г.) Решенията за придобиването и разпореждането с недвижимо и движимо имущество - дълготрайни материални активи на общинските еднолични търговски дружества, както и отдаването на това имущество под наем, се вземат от Общинския съвет, при спазване условията и реда на Закона за общинска собственост, правилника за приложението му и Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в Община Сливен. Когато извършването на такива сделки е включено в предмета на дейност на търговското дружество реда за отдаване под наем се регламентира с правилник на съответното дружество, одобрен от Общинския съвет.
(2) След приключване на процедурата предвидена в тези нормативни актове, договорът се сключва от съответния управителен орган.
(3) Паричните постъпления от сделките по ал. 1, остават на разпореждане на дружеството, но не могат да бъдат ползвани за възнаграждения и заплати.
Чл. 54. Продажбата на дълготрайни материални активи общинските еднолични търговски дружества се извършва по цена, не по- ниска от справедливата пазарна оценка, извършена от лицензиран оценител.
Чл. 55. (Изм. - Реш. № 1098/28.09.2006 г.)
(1) Срокът на договорите за ползване на сгради за стопански нужди е 7 /седем/ години.
(2) Срокът на договорите за всички останали активи е 3 /три/ години.
(3) Наемните цени не могат да бъдат по - ниски от определените от Общинския съвет базисни наемни цени за общински имоти.
Глава единадесета.
ДРУГИ УСЛОВИЯ И РЕД ПО УПРАЖНЯВАНЕ ПРАВАТА НА СОБСТВЕНОСТ НА ОБЩИНАТА ВЪРХУ КАПИТАЛА НА ТЪРГОВСКИТЕ ДРУЖЕСТВА
Чл. 56. (1) Паричните постъпления от приватизацията на общинското участие в капитала на търговски дружества, както и на обособени части от имуществото на еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала, се внасят в специална сметка на общинския съвет. Средствата по тази сметка се разпределят както следва:
1. за попълване на общинския фонд за покриване на разходите за приватизация и следприватизационен контрол - 9 %. Част от тези приходи се изразходват за придобиване на дълготрайни и краткотрайни материални и нематериални активи и за издръжка на специализираните органи на общинския съвет за осъществяване на приватизацията;
2. за попълване на общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия - 10 %;
3. останалата част - в размер на 81 % - се внася в специален фонд на разпореждане на общинския съвет. Средствата по този фонд се използват за инвестиционни цели, включително за придобиване на дълготрайни материални активи със социално предназначение и за погасяване на кредити за незавършени обекти на строителството. Тези средства не могат да се използват за текущи разходи.
(2) Ако общинският съвет не е взел решение за създаване на общински гаранционен фонд за малки и средни предприятия, процентът на постъпленията по ал. 1, т. 2 се внасят във фонда по ал. 1, т. 3.
(3) Паричните постъпления от дейности, съпътстващи приватизационния процес на търговските дружества с общинско участие в капитала, обособени части от имуществото на дружества с повече от 50 на сто общинско участие в капитала, както и неустойките по приватизационните им договори се разпределят както следва:
1. паричните постъпления от меморандуми, тръжни и конкурсни документации, задържаните като санкции депозити за несключени договори при участие в търг, конкурс и други подобни се внасят в общинския фонд за покриване на разходите за приватизация и следприватизационен контрол;
2. договорните неустойки по поети, но неизпълнени задължения по приватизационните договори се внасят във фонда по ал. 1, т. 3.
(4) Паричните постъпления от приватизацията на обособени части от имуществото на търговски дружества, в които общината не е едноличен собственик на капитала, се превеждат по сметка на дружеството и остават негова собственост.
Чл. 57. Когато по решение на общинския съвет в капитала на търговските дружества се правят непарични вноски, оценката им се извършва по реда на чл. 72 от ТЗ.
Чл. 58. Годишни инвестиции по-големи от десет процента от балансовата стойност на дълготрайните материални активи на едноличните търговски дружества, се извършват с решение на общинския съвет взето с обикновено мнозинство, след мотивирано предложение на дружеството.
Глава дванадесета.
РЕГИСТЪР НА ОБЩИНСКИТЕ ЕДНОЛИЧНИ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА, НА ТЪРГОВСКИТЕ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ И НА ОБЩИНСКИТЕ ПРЕДПИЯТИЯ
Чл. 59. (1) В община Сливен се създават и поддържат регистри на търговските дружества с общинско участие и на общинските предприятия по образец.
(2) Образецът на регистрите и редът за тяхното водене и съхраняване се определя с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Чл. 60. (1) В регистъра за общинските предприятия се вписват данни за предмета на дейност, структурата, числения състав и предоставеното общинско имущество.
(2) В регистъра за търговските дружества с общинско участие се вписват данни за дружеството, размера на общинското участие и лицата, които представляват общината в управителните и контролните органи на дружеството, както и тяхното възнаграждение.
(3) Към регистрите по чл. 59 се прилагат годишните финансови отчети на общинските предприятия и на търговските дружества, в които общината е собственик на не по- малко от 25 на сто от капитала.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 1. (1) (Нов - Реш. № 977/25.05.2006 г.) Нормата на чл. 45, ал. 3 от Наредбата се прилага и спрямо всички заварени договори за управление на управители и членове на съвети на директорите.
(2) (Отм. - Реш. на Окръжен съд - Сливен от 30.01. 2007 г. по адм. д. № 211/2006 г.)
§ 2. (Изм. - Реш. № 977/25.05.2006 г.) Тази Наредба се приема въз основа чл. 22, ал. 1, чл. 21, ал. 1, т. 9, чл. 51, ал. 3 - 5, чл. 54, ал. 3 и чл. 58а от ЗМСМА, глава VІ от ЗОС и разпоредбите на ТЗ.
§ 3. (Изм. - Реш. № 977/25.05.2006 г.) С нея се отменя Наредба за условията и реда, при които общината упражнява правата си на собственик върху общинската част от капитала в търговски дружества, приета с Реш. № 177/1997 г., изм. с Реш. № 199/1997 г., изм. с Реш. № 162/2000 г., изм. - Реш. № 629/2002 г., изм. - Реш. № 686/2002 г. на Общинския съвет - Сливен.
Наредбата е приета с Реш. № 487 от 28.04.2005 г., изм. - Реш. № 977/25.05.2006 г., изм. - Реш. № 1098/28.09.2006 г. на Общински съвет - Сливен.