Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ НА ОБЩИНА СЛИВЕН
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) С тази Наредба се уреждат условията и редът за поемането на общински дълг, за издаването на общински гаранции, видовете общински дълг, съгласно Закона за общинския дълг.
(2) За общинския дълг по тази Наредба се води регистър.
Глава втора.
ОБЩИНСКИ ДЪЛГ
(2) Дългът на търговските дружества с общинско участие в капитала и текущите задължения на общината към доставчици на стоки и услуги не са общински дълг по смисъла на Закона за общинския дълг.
(3) (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 3. Общинският дълг е дългосрочен и краткосрочен и се поема с решение на Общинския съвет, като се формира от:
1. емисия на общински ценни книжа;
2. дълга поет с договори за общински заеми;
3. дълга на общинските предприятия по чл. 52 от Закона за общинската собственост;
4. изискуемите общински гаранции;
5. безлихвените заеми, отпуснати по реда на чл. 43 от Закона за устройството на държавния бюджет;
6. безлихвените заеми от централния бюджет за финансиране на разходи до възстановяването им по одобрени проекти по програми, съфинансирани от Европейския съюз;
7. задълженията по търговски кредити и финансов лизинг над две години.
Чл. 4. Общината може да поема дългосрочен дълг за:
1. финансиране на инвестиционни проекти в полза на гражданите на Община Сливен;
2. рефинансиране на съществуващ дълг;
3. предотвратяване и ликвидация на последици от форсмажорни обстоятелства;
4. осигуряване на плащания по изискуеми общински гаранции.
Чл. 5. (1) Общината може да поеме краткосрочен дълг за финансиране на:
1. предоставяне на публични услуги при временен недостиг на средства, възникнал по време на изпълнението на бюджета;
2. капиталовите разходи, средствата за които предстои да бъдат осигурени в рамките на бюджетната година от бюджетните приходи, помощи или влязъл в сила договор за дългосрочен дълг;
3. неотложните разходи за предотвратяване и ликвидация на последиците от форсмажорни обстоятелства;
4. плащания по изискуеми общински гаранции.
(2) Краткосрочният дълг по ал. 1 трябва да бъде погасен в рамките на бюджетната година, в която е поет, но не по - късно от 25 декември на съответната година.
(3) (Изм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.) В случай, че краткосрочният дълг по ал. 1, т. 3 не може да бъде погасен в срока на ал. 2, той трябва да бъде поет за срок не по - дълъг от 6 месеца.
Чл. 6. Източници на обслужване на общинския дълг са:
1. собствените приходи по чл. 6, ал. 1, т. 1 от Закона за общинските бюджети;
2. общата изравнителна субсидия по чл. 34, ал. 1, т. 3 от Закона за общинските бюджети;
3. държавните трансфери за делегирани от държавата дейности, без тези за екологични обекти, за инвестиционни проекти по чл. 4, т. 1 в случаите, когато няма неразпределени разходи за тези дейности.
Чл. 7. Общинският дълг не е гарантиран от държавата и не представлява задължение за правителството освен в случаите, когато по съответния ред е издадена държавна гаранция.
Чл. 8. (1) Държавната гаранция се иска във всички случаи на изпълнение на държавна функция и дейност поръчани от държавата или от оторизирани от нея физически и юридически лица или друг неин представител, когато стойността на тази поръчка е на стойност над 1% от общият обем на държавната субсидия за общинския бюджет.
(2) Редът за искане на държавни гаранции е същият, както редът за даване на общинска гаранция.
Чл. 9. (1) Общината може да договаря, поема и изплаща дълг в левове или в чуждестранна валута.
(2) При преоценка на общински дълг или на гарантиран от общината дълг в левове задълженията, деноминирани в чуждестранна валута, се преизчисляват по курса на Българска народна банка към датата на преоценката.
(3) (Изм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.) Обезпечението на общински дълг не може да се осъществи чрез залог или ипотека на имущество - публична общинска собственост.
Чл. 10. (1) Кметът на общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинския дълг и го внася в Общинския съвет като неразделна част от отчета за изпълнение на общинския бюджет.
(2) Общинският съвет приема с решение годишния отчет за състоянието на общинския дълг.
Чл. 11. Одитът върху възникването и управлението на общинския и гарантирания от общината дълг и използването на дълговите инструменти се осъществява от Сметната палата.
Глава трета.
ОГРАНИЧЕНИЯ НА РАЗМЕРА НА ДЪЛГА
Чл. 12. С решението за приемане на общинския бюджет за съответната година Общинският съвет определя:
1. максималния размер на новия общински дълг;
2. общинските гаранции, които могат да бъдат издадени през годината;
3. максималния размер на общинския дълг и общинските гаранции към края на бюджетната година.
Чл. 13. (1) Годишният размер на плащанията по дълга във всяка отделна година не може да надвишава 25 % от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината.
(2) Номиналът на издаваните общински гаранции не може да надвишава 5% от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината.
(3) Годишният размер на плащанията по дълга включва дължимите главница, лихви, такси, комисионни и други плащания по поетия от общината дълг, с изключение на дълга по чл. 3, т. 6.
(4) Когато предстоящо плащане по съществуващ дълг, който е предмет на рефинансиране, е дължимо на дата, предхождаща датата на поемане на рефинансиращият дълг, общината задължително заделя паричен резерв за предстоящото плащане по съществуващият дълг в рамките на размера определен с ал. 1.
Глава четвърта.
ПОЕМАНЕ НА ОБЩИНСКИ ДЪЛГ
Чл. 14. Кметът на общината внася предложенията за поемане на дългосрочен и краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от Общинския съвет.
Чл. 15. Предложението за поемане на дългосрочен дълг трябва да отговаря на следните условия:
1. проекта да е от полза за гражданите на Община Сливен;
2. предложението да е придружено от пълно описание на проекта - наименование, цели, технико - икономическа обосновка, очаквани срокове на реализация и социално - икономически анализ на очакваните резултати от осъществяването на проекта;
3. да е приложено подробно описание на всички финансови параметри на проекта - всички източници на финансиране на проекта и размер на съответния финансов ресурс, максимален размер на дълга, срокове и начини за усвояването му, лихвени условия, погасителна схема, размер на разходите за консултантски и административно - управленски услуги, източници за погасяване на дълга, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината;
4. проектът да е предложен за обсъждане на гражданите, политическите сили и юридическите лица, които имат регистрация, осъществяват дейност или ползват услугите на територията на Община Сливен, чиито становища са неразделна част от предложението.
Чл. 16. (1) Кметът на общината оповестява проекта, който ще се финансира чрез дългосрочен дълг, чрез покана за обсъждане, отправена до гражданите, политическите сили и юридическите лица, които имат регистрация, осъществяват дейност или ползват услугите на територията на Община Сливен. Поканата трябва да съдържа общите параметри на проекта - предназначение, стойност, начин на финансиране и на обезпечаване, както мястото и датата на провеждане на обсъждането.
(2) Поканата се публикува в един местен или регионален вестник и се поставя на мястото определено за обяви в сградата на общината, като датата на обсъждането на проекта е най - малко един месец преди разглеждането на предложението от Общинския съвет.
(3) Обсъждането се провежда при условия и по ред, определени с Наредба, приета от Общинския съвет. За изразените становища и постъпилите предложения се съставя протокол, който е неразделна част от предложението по чл. 14.
Чл. 17. Предложението за поемане на краткосрочен дълг трябва да е придружено с описание на финансовите параметри на дълга - размер на краткосрочния дълг, срокове за усвояването му, лихвени условия, погасителна схема, източници на погасяване, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужване на дълга върху бюджета на общината.
Чл. 18. (1) Общинският съвет приема решение за поемане на дълг, като определя:
1. максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност;
2. валутата на дълга;
3. вида на дълга съгласно чл. 3;
4. начина на обезпечение;
5. условия за погасяване;
6. максималния лихвен процент, такси, комисионни и други.
(2) Решенията по ал. 1 се приемат с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на местен референдум по решение на Общинския съвет.
(3) С решението по ал. 1. Общинският съвет възлага на кмета на общината да проведе процедура за избор на финансова институция, която да осигури необходимото финансиране на проекта, или за финансов посредник при емитирането на общински ценни книжа.
Чл. 19. В 10 - дневен срок от приемането на съответното решение на Общинския съвет, кметът на общината изпраща на министъра на финансите или на Сметната палата годишния отчет за състоянието на общинския дълг и решението на Общинския съвет по чл. 10, ал. 2.
Глава пета.
ПРОЦЕДУРА ЗА ИЗБОР НА ФИНАСОВА ИНСТИТУЦИЯ И ФИНАСОВ ПОСРЕДНИК
Раздел I.
ПРИНЦИПИ И ПРАВИЛА
Чл. 20. (Изм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.) Процедурата за избор на финансова институция и финансов посредник се провежда по реда на Закона за обществените поръчки.
Чл. 21. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 22. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Раздел II.
(ОТМ. - РЕШ. № 1065/27.07.2006 Г.)
Чл. 23. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Раздел III.
(ОТМ. - РЕШ. № 1065/27.07.2006 Г.)
Чл. 24. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 25. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 26. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Раздел IV.
(ОТМ. - РЕШ. № 1065/27.07.2006 Г.)
Чл. 27. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 28. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 29. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Раздел V.
(ОТМ. - РЕШ. № 1065/27.07.2006 Г.)
Чл. 30. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 31. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 32. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 33. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Раздел VI.
(ОТМ. - РЕШ. № 1065/27.07.2006 Г.)
Чл. 34. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Чл. 35. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Раздел VII.
(ОТМ. - РЕШ. № 1065/27.07.2006 Г.)
Чл. 36. (Отм. - Реш. № 1065/27.07.2006 г.)
Глава шеста.
ОБЩИНСКИ ГАРАНЦИИ
Чл. 37. Чл. 37./span>. Гарантиран от общината дълг са всички финансови задължения, за които с решение на общинския съвет са издадени гаранции от името и за сметка на общината при спазване изискванията на закона за общинския дълг и настоящата наредба.
Чл. 38. (1) Общината може да гарантира дълг на търговски дружества, в които общинското участие е над 50% от капитала на дружеството, ако дълга е поет за финансиране на инвестиционни проекти от полза за гражданите на Община Сливен и има предоставено обезпечение в полза на общината.
(2) Предложението за издаване на общинска гаранция трябва да отговаря на условията по чл. 13, ал. 2 и чл. 15 от Наредбата.
(3) Кметът на общината внася в Общинския съвет предложение за издаване на общинска гаранция заедно с доклад за статута и финансовото състояние на дружеството и договора за поемане на дълг, който общината гарантира.
(4) Решението за издаване на общинска гаранция се приема с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на референдум по решение на Общинския съвет.
Чл. 39. Кметът на общината участва в преговорите за поемане на дълг с общинска гаранция и подписва от името на общината споразуменията за издаване на общинска гаранция или гаранционните писма.
Чл. 40. Промени в гарантирания от общината дълг, засягащи размера и/или срока на погасяването му, се правят след предварително одобрение от Общинския съвет по реда на чл. 38.
Чл. 41. Получателите на средства по гарантиран от общината дълг ежемесечно до 15 - то число предоставят на кмета на общината информацията за обслужването на дълга.
Чл. 42. (1) Лихвите, погашенията по главницата и всички такси, комисионни и други подобни разходи по обслужването на гарантирания от общината дълг се заплащат от кредитополучателите.
(2) Плащане на общинска гаранция се дължи само в случаите, когато кредитополучателят не извърши частично или цялостно плащане по кредита в съответствие с условията по договора за заем и кредиторът е предприел мерките и действията, предвидени в съответния договор за заем, за събиране от кредитополучателя на дължимите суми.
Чл. 43. Когато изискванията на чл. 42, ал. 2 не са предвидени в споразумението за издаване на общинска гаранция, кметът на общината уточнява с кредитора мерките, които трябва да бъдат предприети, когато се дължи плащане по общинска гаранция, както и сроковете, в които общината ще трябва да плати просрочената сума.
Чл. 44. От деня на извършване на плащане по общинска гаранция общината встъпва в правата на кредитора по договора за заем до размера на извършеното плащане.
Чл. 45. (1) Кредитополучателят е длъжен да възстанови в пълен размер сумите, изплатени на кредитора по общинска гаранция и направените разходи във връзка с плащането.
(2) Кметът на общината предприема всички мерки съгласно действуващото законодателство за възстановяване на сумите изплатени по общинска гаранция.
Глава седма.
ОБЩИНСКИ ЦЕННИ КНИЖА
Чл. 46. Поемането на дълг чрез емисия на общински ценни книжа се извършва при условията и по реда на Глава четвърта и Глава пета.
Чл. 47. Когато емисията на общински ценни книжа е предназначена за публично предлагане се прилагат разпоредбите на Закона за публично предлагане на ценни книжа.
Чл. 48. (1) Когато емисията на общински ценни книжа е предназначена за публично предлагане, инвеститори могат да бъдат единствено институционални инвеститори по смисъла на § 1, т. 1, буква "в" от Допълнителните разпоредби на Закона за публично предлагане на ценни книжа.
(2) В случаите по ал. 1 Общинският съвет определя реда за оповестяване на информацията, необходима на инвеститорите за точна оценка на икономическото и финансовото състояние на общината и на правата, свързани с ценните книжа.
Глава осма.
РЕГИСТРАЦИЯ НА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ
Чл. 49. (1) Община Сливен води, съхранява и предоставя на Министерството на финансите информация за поетия от общината дълг в съответствие с изискванията на Европейския съюз и на българското законодателство за отчетността, статистиката и бюджетирането на публичния сектор.
(2) Редът, начина и сроковете за отчитане и предоставяне на информацията по ал. 1 се определя от наредба на министъра на финансите.
(3) Воденето, съхраняването и предоставянето на информация за поетия от Община Сливен дълг се осъществява от дирекция "Бюджет и финанси". Информация за всеки конкретно поет дълг не може да бъде по-ограничена от тази необходима за поддържането на централния регистър. При необходимост Общинския съвет с решение може да изисква и воденето, съхраняването и предоставянето и на друга информация за конкретен дълг.
Чл. 50. (1) Централният регистър е регистър и на общинския дълг на Община Сливен.
(2) Той се обновява, поддържа и функционира в съответствие с чл. 51, чл. 52, чл. 53 и чл. 54 на Закона за общинския дълг.
(3) В централния регистър за дългът на Община Сливен се поддържат следните подрегистри:
1. подрегистър на емитираните общински ценни книжа;
2. подрегистър на заемите, предоставени на общината;
3. подрегистър на издадените общински гаранции.
(4) В регистъра се вписват следните обстоятелства:
1. решенията на Общинския съвет по чл. 18, ал. 1, чл. 32, ал. 2 и чл. 38, ал. 4 от Наредбата;
2. срочността на дълга, промените на срочността, амортизационната схема на дълга;
3. забавата на обслужването на дълга за повече от 30 дни.
Глава девета.
ДРУГИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 51. (1) Постъпленията от дълга могат да се използват само по предназначението, за което Общинският съвет е одобрил поемането на дълга.
(2) Временно свободните постъпления по дългосрочен дълг до момента на тяхното влагане в проекта по чл. 15 от Наредбата могат да се инвестират само в български държавни и общински ценни книжа.
Чл. 52. Когато общината забави обслужването на дълга повече от 30 дни, кметът на общината и/или кредиторът уведомява в 5 дневен срок Общинския съвет и Сметната палата.
Глава десета.
АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 53. Административно - наказателните разпоредби по настоящата Наредба са в съответствие с чл. 58 на Закона за общинския дълг.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на тази Наредба:
1. "Краткосрочен дълг" е дълг със срок за изплащане до една година.
2. "Дългосрочен дълг" е дълг със срок на изплащане над една година.
3. "Форсмажорно обстоятелство" е непредвидено и непредотвратимо събитие от извънреден характер, което не може да се избегне или последиците от него не могат да се предотвратят.
4. "Местна общност" са лицата по т. 3 от § 1 на Допълнителните разпоредби на Закона за общинските бюджети.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 2. Наредбата влиза в сила от момента на приемането й.
Наредбата е приета с Реш. № 814 от 26.01.2006 г. и изменена с Реш. № 1065 от 27.07.2006 г. на Общински съвет - Сливен.