В сила от 01.09.2014 г.
Издадена от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
§ 17. В приложение № 5 към чл. 31, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В част I, в т. 2, буква "б" от третата колона относно елемент 6.1.3 думите "липсва паспорт на АГУ" се заменят с "липсва опознавателният знак, определен в чл. 46, ал. 1, т. 12 от Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства".
2. В част II:
а) в раздел I, т. I:
аа) в т. 1.8 изречение първо се изменя така: "опознавателния знак, определен в чл. 46, ал. 1, т. 12 от Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства";
бб) създава се т. 2:
"2. Периодичен преглед на ППС се извършва, ако са представени съответните документи по чл. 30. Преди началото на прегледа председателят на комисията проверява представените документи. След започване на прегледа проверява резултатите от автоматичната проверка в информационната система по чл. 11, ал. 3 за наличието на платени:
а) задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и задължителна застраховка "Злополука" на пътниците - когато такава се изисква;
б) данък върху превозното средство.
Когато при автоматичната проверка не се получи потвърждение, че не се дължи данък върху превозното средство, председателят на комисията сканира представения от лицето, представило МПС за преглед/първоначална проверка, документ, маркиран със стикер за еднозначно разпознаване. Прегледът се извършва след потвърждение, че не се дължи данък върху превозното средство.
Когато информационната система по чл. 11, ал. 3 няма достъп до базата с данни за платените задължителни застраховки, председателят на комисията вписва в информационната система номера на знака към съответната застрахователна полица.
Когато при автоматичната проверка не се получи потвърждение, че не се дължи данък върху превозното средство и/или задължителна застраховка (когато има достъп до базата данни за автомобилните застраховки), председателят на комисията отразява несъответствията в протокола (приложения № 9, 10, 11 или 15) и не извършва периодичния преглед на ППС /първоначалната проверка на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ или СПГ.";
б) в раздел II:
аа) в буква "А":
ааа) точка 0.9 се отменя;
ббб) точка 0.11 се изменя така:
"0.11. Задължителна застраховка "Злополука" на пътниците";
бб) в буква "Б":
ааа) в т. 1.1 се създава изречение второ: "Изискването за забавител (ретардер, интардер) не се отнася за моторни превозни средства от категория М2 за превоз на не повече от 22 пътници освен мястото на водача.";
ббб) в т. 1.2 думите "15 м3/час за всеки пътник" се заменят със "7 kW", а думите "индивидуално регулируема и" се заличават.
ввв) в т. 1.4 се създава изречение второ: "За моторни превозни средства от категория М2 за превоз на не повече от 22 пътници освен мястото на водача се изисква само микрофон за водача.";
ггг) точка 1.5 се изменя така:
"1.5. Видео
Автобусите да са оборудвани с най-малко 1 монитор.";
ддд) точка 1.6 се отменя;
еее) точка 1.8 се изменя така:
"1.8. Врати
За моторните превозни средства от категория М2 и М3 за превоз на повече от 22 пътници освен мястото на водача да е осигурено устройство за заключване на вратите, което не допуска отваряне на вратите по време на движение, с възможност за отваряне при аварийни ситуации или когато превозното средство е спряло.";
жжж) точка 1.9 се отменя;
ззз) точка 1.10 се отменя;
в) раздел IV се изменя така:
"Раздел IV
А) Първоначална проверка за съответствие с техническите изисквания на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ и СПГ
I. При първоначална проверка на превозно средство, дооборудвано с уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, се установява съответствието на уредбата с изискванията, определени в Наредба № Н-3, като се проверяват:
- всеки от компонентите на уредбата;
- монтажът на компонентите и уредбата като цяло;
- функционирането на уредбата.
II. При първоначална проверка на превозно средство, дооборудвано с уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ:
1. Проверява се дали уредбата за ВНГ, която е монтирана на превозното средство, функционира по такъв начин, че максималното работно налягане, за което е проектирана и одобрена, не може да бъде надвишено.
2. Проверява се дали всички части на уредбата за ВНГ притежават одобряване на типа съгласно част I от Правило № 67 на ИКЕ/ООН, изменение 01, като се проверява маркировката за одобряване на типа, поставена на съответните компоненти.
3. Проверява се дали материалите, използвани в системата, са подходящи за използване с ВНГ.
4. Проверява се дали компонентите на уредбата са закрепени по подходящ начин.
5. Проверява се дали има пропуски на ВНГ от уредбата с използване на газсигнализатор.
6. Проверява се дали уредбата за ВНГ е подходящо защитена срещу повреди, дължащи се на движещите се части на превозното средство, удар, остъргване или товарене, разтоварване или преместване на товара на превозното средство.
7. Проверява се дали към уредбата за ВНГ са свързани други уреди, с изключение на посочените в т. 3.7.1, 3.7.2, 3.7.3 и 3.7.4 от раздел I на приложение № 1 на Наредба № Н-3.
8. Проверява се идентификацията на превозните средства от категория М2 и М3 - наличие на стикерите, определени в т. 3.8, съответствие с изискванията за размери и материал и местата на поставяне.
8.1. Проверява се дали компонентите на уредбата за ВНГ, включително защитните материали, не излизат извън външната повърхност на превозното средство, с изключение на пълначното устройство, ако то не излиза с повече от 10 mm извън номиналната линия на каросерията.
9. Проверява се дали компонентите на уредбата за ВНГ, включително защитните материали, не излизат извън долния край на превозното средство, с изключение на резервоара, когато друга част на превозното средство в радиус 150 mm е разположена по-ниско.
10. Проверява се дали компонентите на уредбата за ВНГ са разположени в радиус 100 mm от изпускателната система или подобен източник на топлина, освен ако компонентите са подходящо защитени от въздействието на топлината.
11. Проверки на резервоара за ВНГ:
11.1. Проверява се дали резервоарът за ВНГ е постоянно монтиран и е извън отделението на двигателя.
11.2. Проверява се дали резервоарът за ВНГ е монтиран в правилното положение.
11.3. Проверява се дали резервоарът за ВНГ е монтиран по такъв начин, че да няма контакт метал в метал освен в точките за постоянно монтиране.
11.4. Проверява се дали резервоарът за ВНГ е закрепен в точките за постоянно монтиране или е закрепен чрез рамката и скоба на резервоара.
11.5. Проверява се дали резервоарът за ВНГ е разположен на разстояние не по-малко от 200 mm над земната повърхност, освен когато е използвана подходяща защитна конструкция.
11.6. Проверява се дали резервоарът за ВНГ е сигурно закрепен към превозното средство.
11.7. Проверява се дали в уредбата за ВНГ са монтирани възвратен клапан, работен клапан и филтър, когато повече от един резервоар е свързан към една-единствена захранваща тръба. Проверява се дали филтърът е поставен срещу посоката на възвратния клапан, за да предотврати неговото запушване.
12. Проверки на дистанционно управляемия работен клапан с ограничителен клапан на резервоара:
12.1. Проверява се дали дистанционно управляемият работен клапан с ограничителен клапан е монтиран директно на резервоара за гориво без никакви междинни връзки.
12.2. Проверява се дали дистанционно управляемият работен клапан с ограничителен клапан е регулиран по такъв начин, че се затваря автоматично, когато двигателят не работи, независимо от положението на контактния ключ, и остава затворен, когато двигателят не работи.
13. Проверки на пружинния предпазен клапан в резервоара:
Проверява се дали пружинният предпазен клапан е монтиран в резервоара за гориво по такъв начин, че да е свързан с пространството, където горивото е в газообразно състояние, и може да изпуска налягането в атмосферата или в газоизолиращия кожух, когато газоизолиращият кожух отговаря на изискванията на т. 6.5 от раздел I на приложение № 1 от Наредба № Н-3.
14. Проверки на спирателния клапан за ниво 80 %:
Проверява се дали автоматичният ограничител на нивото за зареждане е подходящ за резервоара за гориво, към който е закрепен, и е монтиран в подходящата позиция, за да гарантира, че резервоарът не може да се напълни до повече от 80 %.
15. Проверки на индикатора за ниво:
Проверява се дали индикаторът за ниво е подходящ за резервоара за гориво, към който е закрепен, и е монтиран в подходящата позиция.
16. Проверки на газоизолиращия кожух на резервоара:
16.1. Проверява се дали на резервоара за гориво е закрепен газоизолиращ кожух над принадлежностите на резервоара, който отговаря на изискванията на т. 6.5.2 до 6.5.5 от раздел I на приложение № 1 от Наредба № Н-3, освен когато резервоарът е монтиран извън превозното средство и принадлежностите на резервоара са защитени срещу замърсяване и влага.
16.2. Проверява се дали газоизолиращият кожух на резервоара е отворен към атмосферата, когато е необходимо, чрез свързващ маркуч и отвеждащ отвор.
16.3. Проверява се дали вентилационният отвор на газоизолиращия кожух е насочен надолу в точката на извеждане от моторното превозно средство, не освобождава налягането в калника и не е насочен към източници на топлина като изпускателната система.
16.4. Проверява се дали свързващите маркучи и отвеждащите отвори в основата на каросерията на моторното превозно средство за вентилиране на газоизолиращия кожух имат минимален светъл отвор 450 mm2. Ако тръба за газ, друга тръба или електрически проводник е монтиран в свързващия маркуч и отвеждащия отвор, светлият отвор също трябва да бъде най-малко 450 mm2.
16.5. Проверява се дали газоизолиращият кожух и свързващите маркучи са херметични при налягане 10 kPa със затворени отвори и не се проявява трайна деформация с максимално допустима скорост на изтичане 100 cm3/h.
16.6. Проверява се дали свързващият маркуч е закрепен по подходящ начин към газоизолиращия кожух и отвеждащия отвор, за да се осигури херметичността на съединението.
17. Проверки на тръбите и маркучите за газ:
17.1. Проверява се дали тръбите за газ са безшевни: от мед, от неръждаема стомана или от стомана с антикорозионно покритие. Когато се използват безшевни тръби от мед, те трябва да бъдат защитени с гумен или пластмасов предпазен ръкав. Тръбите за газ могат да бъдат изработени и от неметален материал, ако тръбите отговарят на изискванията на приложение 8 от Правило № 67 на ИКЕ/ООН. Тръбите за газ могат да бъдат заменени с маркучи за газ, ако маркучите отговарят на изискванията на приложение 8 от Правило № 67 на ИКЕ/ООН.
17.2. Проверява се дали външният диаметър на тръбите за газ от мед не надвишава 12 mm с дебелина на стената най-малко 0,8 mm, а на тръбите за газ от стомана или неръждаема стомана не надвишава 25 mm с подходяща дебелина на стената за приложение в газови инсталации.
17.3. Проверява се дали тръбите за газ, различни от неметалните тръби за газ, са закрепени по такъв начин, че да не са подложени на вибрации или натиск.
17.4. Проверява се дали маркучите за газ и неметалните тръби за газ са закрепени по такъв начин, че да не са подложени на натиск.
17.5. Проверява се дали в точките на закрепване тръбите или маркучите за газ са захванати с предпазни материали.
17.6. Проверява се тръбите или маркучите за газ да не са разположени в местата за повдигане с крик.
17.7. Проверява се дали в точките на преход тръбите или маркучите за газ, независимо дали са, или не са оборудвани с предпазен ръкав, са обезопасени със защитен материал.
18. Проверки на газовите съединения между компонентите на уредбата:
18.1. Проверява се да не са използвани заваръчни или споени връзки и съединения от типа резбово-щуцерно съединение със затягащ пръстен.
18.2. Проверява се дали тръбите за газ са свързани само със съвместими връзки по отношение на корозията.
18.3. Проверява се дали тръбите от неръждаема стомана са свързани само с връзки от неръждаема стомана.
18.4. Проверява се дали разпределителните блокове са само от корозионно устойчив материал.
18.5. Проверява се дали тръбите за газ са свързани с подходящи съединения, например: двустранно затягащи се съединения за тръби от стомана, съединения със заоблени от двете страни накрайници или с два фланеца за тръби от мед. Проверява се дали тръбите за газ са свързани с подходящи връзки. При никакви обстоятелства да не са използвани съединения, с които може да се повреди тръбата. Налягането, при което се разрушава монтираното съединение, трябва да е същото или по-високо от това на самата тръба.
18.6. Проверява се дали броят на връзките е ограничен до минимум.
18.7. Проверява се дали връзките са направени на места, достъпни за проверка.
18.8. Проверява се дали в отделението за пътници или в затворено отделение за багаж тръбите или маркучите за газ не са повече от разумно необходимото. Изискването се счита за изпълнено, когато тръбата или маркучът за газ преминава само от резервоара за гориво до една от страните на превозното средство. Изискването не се прилага за моторни превозни средства от категории М2 и М3, ако тръбите или маркучите за газ и връзките са оборудвани с предпазен ръкав, който е устойчив на въздействието на ВНГ и който е отворен към атмосферата. Отвореният край на предпазния ръкав трябва да бъде разположен в най-ниската точка.
18.9. Проверява се в отделението за пътници или в затворено отделение за багаж да няма наличие на връзки за провеждане на газ с изключение на: връзките на газоизолиращия кожух; връзките между тръбата или маркуча за газ и пълначното устройство, ако тази връзка е оборудвана с предпазен ръкав, който е устойчив на въздействието на ВНГ, и всяко възможно изтичане на газ се отвежда директно в атмосферата. Изискването не се прилага за моторни превозни средства от категории М2 и М3, ако тръбите или маркучите за газ и връзките са оборудвани с предпазен ръкав, който е устойчив на въздействието на ВНГ и който е отворен към атмосферата. Отвореният край на предпазния ръкав трябва да бъде разположен в най-ниската точка.
19. Проверки на дистанционно управляемия спирателен клапан:
19.1. Проверява се дали дистанционно управляемият спирателен клапан е монтиран на тръбата за газ от резервоара за ВНГ към регулатора за налягане/изпарителя, колкото е възможно по-близо до регулатора за налягане/изпарителя. Дистанционно управляемият спирателен клапан може да бъде вграден в регулатора за налягане/изпарителя. Дистанционно управляемият спирателен клапан може да бъде монтиран в двигателя на място, определено от производителя на системата за ВНГ, при условие че е предвидена система за връщане на горивото между регулатора за налягане и резервоара за ВНГ.
19.2. Проверява се дали дистанционно управляемият спирателен клапан е монтиран по такъв начин, че да прекъсва притока на гориво, когато двигателят не работи, или ако превозното средство е оборудвано и с друга горивна система, когато е избрано другото гориво. Допустимо е закъснение от 2 s за диагностични цели.
20. Проверки на пълначното устройство:
20.1. Проверява се дали пълначното устройство е обезопасено против завъртане и е защитено срещу замърсяване и влага.
20.2. Проверява се дали пълначното устройство е разположено извън превозното средство, когато резервоарът за ВНГ е монтиран в отделението за пътници или в затворено отделение за багаж.
21. Проверки на системата за избор на гориво и електрическата система:
21.1. Проверява се дали електрическите компоненти на уредбата за ВНГ са защитени срещу претоварване и е поставен най-малко един предпазител на захранващия кабел. Предпазителят трябва да е поставен на познато място, където може да бъде достигнат без използването на инструменти.
21.2. Проверява се електрозахранването на компонентите на системата за ВНГ, през които преминава газ, да не преминава през тръбата за газ.
21.3. Проверяват се всички електрически компоненти, монтирани в части на уредбата за ВНГ, където налягането надвишава 20 kPa, да са свързани и изолирани по такъв начин, че електрически ток да не преминава по частите, съдържащи газ.
21.4. Проверява се дали електрическите кабели са подходящо защитени срещу повреда. Изискването се счита за изпълнено, когато електрическите връзки в отделението за пътниците и в отделението за багажа отговарят на изолационен клас IP 40 съгласно IEC 529, а останалите електрически връзки отговарят на изолационен клас IP 54 съгласно IEC 529.
21.5. Проверява се дали превозните средства с повече от една горивна система имат система за избор на горивото, за да се гарантира, че във всеки момент двигателят се захранва само с един вид гориво. Допуска се кратко припокриване във времето, за да се осигури превключването. В случай на двугоривни двигатели се допуска захранването на двигателя с повече от един вид гориво.
21.6. Проверява се дали електрическите връзки и компоненти в газоизолиращия кожух са конструирани по такъв начин, че да не е възможно възникването на искри.
22. Проверки на устройството за освобождаване на налягането:
Проверява се дали устройството за освобождаване на налягането е монтирано към резервоара за гориво по такъв начин, че да освобождава налягането в газоизолиращия кожух, когато е предписано наличието на такъв, ако газоизолиращият кожух отговаря на изискванията на т. 6.5 от раздел I на приложение № 1 от Наредба № Н-3.
III. При първоначална проверка на превозно средство, дооборудвано с уредба, която позволява работата на двигателя със СПГ:
1. Проверява се дали уредбата за СПГ, монтирана на превозното средство, функционира по добър и безопасен начин при работното налягане и експлоатационните температури, за които е проектирана и одобрена.
2. Проверява се дали всички части на уредбата за СПГ притежават одобряване на типа съгласно част I от Правило № 110 на ИКЕ/ООН, като се проверява маркировката за одобряване на типа, поставена на съответните компоненти.
3. Проверява се дали материалите, използвани в системата, са подходящи за използване със СПГ.
4. Проверява се дали компонентите на уредбата са закрепени по подходящ начин.
5. Проверява се дали има пропуски на СПГ от уредбата с използване на газсигнализатор.
6. Проверява се дали уредбата за СПГ е подходящо защитена срещу повреди, дължащи се на движещите се части на превозното средство, удар, остъргване или товарене, разтоварване или преместване на товара на превозното средство.
7. Проверява се дали към уредбата за СПГ са свързани други уреди освен тези, стриктно необходими за правилното функциониране на двигателя на моторното превозно средство. Изключения се допускат само за уредите, посочени в т. 3.7.1 и 3.7.2 от раздел II на приложение № 1 от Наредба № Н-3.
8. Проверява се идентификацията на превозните средства от категория М2 и М3 - наличие на стикерите, определени в т. 3.8, съответствие с изискванията за размери и материал и местата на поставяне.
8.1. Проверява се дали компонентите на уредбата за СПГ, включително защитните материали, не излизат извън външната повърхност на превозното средство, с изключение на пълначното устройство, ако то не излиза с повече от 10 mm от мястото му на закрепване.
9. Проверява се дали компонентите на уредбата за СПГ са разположени в радиус 100 mm от изпускателната система или подобен източник на топлина, освен ако такива компоненти са подходящо защитени от въздействието на топлината.
10. Проверки на резервоара за СПГ:
10.1. Проверява се дали резервоарът за СПГ е постоянно монтиран в превозното средство и е извън отделението на двигателя.
10.2. Проверява се дали резервоарът за СПГ е монтиран по такъв начин, че да няма контакт метал в метал освен в точките за постоянно монтиране на резервоара.
10.3. Проверява се дали резервоарът за СПГ е разположен на разстояние не по-малко от 200 mm над земната повърхност, освен когато е използвана подходяща защитна конструкция.
10.4. Проверява се дали резервоарът за СПГ е сигурно закрепен към превозното средство.
11. Проверки на автоматичния клапан:
11.1. Проверява се дали автоматичният клапан е монтиран директно на резервоара.
11.2. Проверява се дали автоматичният клапан на резервоара се управлява по такъв начин, че прекъсва захранването с гориво, когато двигателят не работи, независимо от положението на контактния ключ и остава затворен, когато двигателят не работи. Допуска се закъснение от 2 s за диагностични цели.
11.3. Проверява се дали допълнителният автоматичен клапан, който може да бъде монтиран на горивопровода, е колкото е възможно по-близо до регулатора за налягане.
12. Проверки на устройство за освобождаване на налягането:
Проверява се дали устройството за освобождаване на налягането (задействано от температурата) е монтирано на резервоара за гориво по такъв начин, че освобождава налягането в газоизолиращия кожух, ако газоизолиращият кожух отговаря на изискванията на т. 6.5 от раздел II на приложение № 1 от Наредба № Н-3.
13. Проверки на ограничителния клапан на резервоара:
Проверява се дали на автоматичния клапан на резервоара е монтирано устройство за ограничаване на дебита.
14. Проверки на ръчния клапан:
Проверява се дали ръчният клапан е монтиран неподвижно към резервоара. Допуска се да бъде вграден в автоматичния клапан на резервоара.
15. Проверки на газоизолиращия кожух на резервоара:
15.1. Проверява се дали на резервоара за гориво е закрепен газоизолиращ кожух над принадлежностите на резервоара, който отговаря на изискванията на т. 6.5.2 до 6.5.5 от раздел II на приложение № 1 от Наредба № Н-3, освен когато резервоарът е монтиран извън превозното средство.
15.2. Проверява се дали газоизолиращият кожух е отворен към атмосферата, когато е необходимо, чрез свързващ маркуч и отвеждащ отвор, които са устойчиви на СПГ.
15.3. Проверява се дали вентилационният отвор на газоизолиращия кожух не освобождава налягането в калника и не е насочен към източници на топлина като изпускателната система.
15.4. Проверява се дали свързващите маркучи и отвеждащият отвор в основата на каросерията на моторното превозно средство за вентилиране на газоизолиращия кожух имат минимален светъл отвор от 450 mm2.
15.5. Проверява се дали газоизолиращият кожух и свързващите маркучи са херметични при налягане 10 kPa без постоянни деформации. При тези обстоятелства се допуска изтичане не по-голямо от 100 cm3/h.
15.6. Проверява се дали свързващият маркуч е свързан към газоизолиращия кожух и отвеждащия отвор чрез скоби или по друг начин, за да се осигури херметичността на съединението.
15.7. Проверява се дали газоизолиращият кожух съдържа всички компоненти, монтирани в отделението за пътници или багаж.
16. Проверки на устройството за освобождаване на налягането (задействано от налягането):
16.1. Проверява се дали устройството за освобождаване на налягането (задействано от налягането) се задейства и изпуска газа независимо от устройството за освобождаване на налягането (задействано от температурата).
16.2. Проверява се дали устройството за освобождаване на налягането (задействано от налягането) е монтирано на резервоара за гориво по такъв начин, че освобождава налягането в газоизолиращия кожух, ако газоизолиращият кожух отговаря на изискванията на т. 6.5 от раздел II на приложение № 1 от Наредба № Н-3.
17. Проверки на твърдите и гъвкавите горивопроводи:
17.1. Проверява се дали твърдите горивопроводи са безшевни, от неръждаема стомана или стомана с антикорозионно покритие. Твърдите горивопроводи могат да бъдат заменени с гъвкави горивопроводи, ако се използват в компоненти от клас 0, 1 или 2. Гъвкавите горивопроводи трябва да отговарят на изискванията на приложение 4Б от Правило № 110 на ИКЕ/ООН.
17.2. Проверява се дали твърдите горивопроводи са закрепени по такъв начин, че да не са подложени на вибрации или натиск.
17.3. Проверява се дали гъвкавите горивопроводи са закрепени по такъв начин, че да не са подложени на вибрации или натиск.
17.4. Проверява се дали в точките на закрепване твърдите или гъвкавите горивопроводи са захванати по такъв начин, че да няма контакт метал в метал.
17.5. Проверява се твърдите и гъвкавите горивопроводи да не са разположени в местата за повдигане с крик.
17.6. Проверява се дали в точките на преход горивопроводите са обезопасени със защитен материал.
18. Проверки на съединенията и газовите връзки между компонентите на уредбата:
18.1. Проверява се да не са използвани заваръчни връзки и съединения от типа резбово-щуцерно съединение със затягащ пръстен.
18.2. Проверява се дали тръбите от неръждаема стомана са свързани само със съединения от неръждаема стомана.
18.3. Проверява се дали разпределителните блокове са от корозионно устойчив материал.
18.4. Проверява се дали твърдите горивопроводи са свързани с подходящи връзки, например: двустранно затягащи се съединения за тръби от стомана и връзки със заоблени от двете страни накрайници.
18.5. Проверява се дали броят на връзките е ограничен до минимум.
18.6. Проверява се дали връзките са направени на места, достъпни за проверка.
18.7. Проверява се в отделението за пътници или в затворено отделение за багаж горивопроводите да не са по-дълги от разумно необходимото и във всички случаи трябва да са защитени от газоизолиращ кожух. Изискването не се прилага за превозни средства от категории М2 или М3, когато горивопроводите и връзките са закрепени с втулка, която е устойчива на въздействието на СПГ и която е отворена към атмосферата.
19. Проверки на устройството или гнездото за пълнене:
19.1. Проверява се дали пълначното устройство е обезопасено против завъртане и е защитено срещу замърсяване и влага.
19.2. Проверява се дали пълначното устройство е разположено извън превозното средство или в отделението за двигателя, когато резервоарът за СПГ е монтиран в отделението за пътници или в затворено отделение за багаж.
19.3. Проверява се дали пълначното устройство (гнездо) отговаря на характеристиките, посочени във фигура 1 от приложение 4Е на Правило № 110 на ИКЕ/ООН - за превозни средства от категории М1 и № 1, или на характеристиките, посочени във фигури 1 или 2 от приложение 4Е на Правило № 110 на ИКЕ/ООН - за превозни средства от категории M2, M3, № 2 и № 3.
20. Проверки на системата за избор на гориво и електрическата система:
20.1. Проверява се дали електрическите компоненти на уредбата за СПГ са защитени срещу претоварване.
20.2. Проверява се дали превозните средства с повече от една горивна система имат система за избор на гориво, за да се гарантира, че във всеки момент двигателят се захранва само с един вид гориво.
20.3. Проверява се дали електрическите връзки и компоненти в газоизолиращия кожух са конструирани по такъв начин, че да не е възможно възникването на искри.
Б) Проверки на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ и СПГ при периодичен преглед
1. Проверява се съответствието на данните от табелката на резервоара с данните от първоначалната проверка или предходния периодичен преглед; когато в информационната система няма данни за резервоара, се вписват данните от неговата табелка:
1.1. на резервоар за ВНГ:
1.1.1. сериен номер;
1.1.2. вместимост в литри;
1.1.3. обозначение "LPG" или еквивалентно на езика на страната производител;
1.1.4. налягане на изпитване [KPa];
1.1.5. надпис: "максимално ниво на запълване: 80 %";
1.1.6. година и месец на одобряване типа на резервоара;
1.1.7. маркировка (знак) за одобряване на типа;
1.1.8. надпис: "PUMP INSIDE" или еквивалентно на езика на страната производител и маркировка за обозначаване (когато има горивна помпа);
1.2. на резервоар за СПГ:
1.2.1. сериен номер;
1.2.2. вместимост в литри;
1.2.3. обозначение "CNG" или еквивалентно на езика на страната производител;
1.2.4. експлоатационно налягане/налягане на изпитване [MPa];
1.2.5. маса (kg);
1.2.6. година и месец на одобряване типа на резервоара;
1.2.7. маркировка (знак) за одобряване типа на резервоара.
Автомобилът е неизправен, в случай че е изтекъл срокът на експлоатация на резервоара за СПГ или ВНГ, предвиден от производителя.
2. Проверява се закрепването на резервоара към автомобила против приплъзване, завъртване, изместване, като се вземе предвид:
2.1. Местоположението на резервоара.
Резервоарът се монтира трайно извън отделението на двигателя и е обезопасен с монтажна рамка с подпорни планки, като разстоянието от резервоара до повърхността на пътя не трябва да е по-малко от 200 mm, освен ако същият е адекватно защитен от предната страна и отстрани и нито една част не попада по-ниско от защитната конструкция.
2.2. Закрепването и състоянието на мултиклапана (спомагателното оборудване на резервоара) и газоизолиращия кожух (при резервоари за ВНГ) или спомагателното оборудване на резервоара и газоизолиращия кожух (при резервоари за СПГ).
Газоизолиращият кожух да е в свободен досег с атмосферата, а където е необходимо, посредством свързващ маркуч и отвеждащ отвор. Отвеждащият отвор не трябва да е насочен към източници на топлина като изпускателната уредба.
3. Проверява се закрепването и състоянието на гъвкавия тръбопровод за отвеждане пропуски на газ от газоизолиращия кожух в атмосферата.
4. Проверява се закрепването и състоянието на газопровода от резервоара за СПГ или ВНГ до РН или РНИ (редуктор-изпарителя).
5. Проверява се закрепването и състоянието на РН или РНИ (редуктор-изпарителя).
6. Проверява се изправността и състоянието на електрическите съединения (кабелите и кабелните снопове - при възможност) на компонентите и отделните технически възли на уредбите.
7. Проверява се за пропуски на газ от съединенията, компонентите и отделните технически възли на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ и СПГ с използване на газсигнализатор.
8. Проверява се закрепването на пълначното устройство и осигуряването му срещу замърсяване и изпръскване с вода.
9. Проверява се за наличието на стикер (знак) за моторно превозно средство (МПС) с монтирана автомобилна газова уредба (АГУ), поставен на задното стъкло от вътрешната страна в горния ляв ъгъл или на подходящо място на предното стъкло, ако МПС няма задно стъкло. Стикерът (знакът) е определен в Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Проверява се идентификацията на превозните средства от категории М2 и М3 - наличие на стикерите, определени в т. 3.8, съответствие с изискванията за размери и материал и местата на поставяне.
За извършване на проверките на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ и СПГ, индикаторът за нивото на газта в резервоара трябва да отчита наличие на газ. При възможност за отчитане на количеството на газта тя да е над 5 % от допустимото количество за съответния резервоар.
Проверките на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ и СПГ, се извършват при работещ на газ двигател, загрят до работна температура."