Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 13 ОТ 21 СЕПТЕМВРИ 2016 Г. ЗА ГРАЖДАНСКОТО, ЗДРАВНОТО, ЕКОЛОГИЧНОТО И ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Обн. ДВ. бр.80 от 11 Октомври 2016г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 28 Септември 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.75 от 1 Септември 2023г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Глава втора.
СЪЩНОСТ И ЦЕЛИ НА ГРАЖДАНСКОТО, ЗДРАВНОТО, ЕКОЛОГИЧНОТО И ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Глава трета.
НАЧИНИ И ФОРМИ НА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ГРАЖДАНСКОТО, ЗДРАВНОТО, ЕКОЛОГИЧНОТО И ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Глава четвърта.
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ГРАЖДАНСКО, ЗДРАВНО, ЕКОЛОГИЧНО И ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Глава пета.
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ПОЛИТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ГРАЖДАНСКОТО, ЗДРАВНОТО, ЕКОЛОГИЧНОТО И ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Заключителни разпоредби
Заключителни разпоредби
КЪМ НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 13 ОТ 2016 Г. ЗА ГРАЖДАНСКОТО, ЗДРАВНОТО, ЕКОЛОГИЧНОТО И ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Заключителни разпоредби
КЪМ НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 13 ОТ 2016 Г. ЗА ГРАЖДАНСКОТО, ЗДРАВНОТО, ЕКОЛОГИЧНОТО И ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ
| ||||
|
ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ |
НАЧАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПЪРВИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА СРЕДНА СТЕПЕН |
Област на компетентност |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението детето |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Междуличностни отношения |
описва и обяснява различните роли в семейството и правата и отговорностите, свързани с тях; има положително отношение към сътрудничество с другите в съвместни дейности; умее да изразява подходящо чувствата си, да заявява своите нужди и желания, да споделя проблеми и да търси помощ
|
умее да различава и описва свои и чужди чувства, да описва и дава примери за това, как чувствата влияят върху поведението; разбира и описва различия между хората по отношение на пол, възраст, раса, етническа принадлежност, професия; разбира промените във взаимоотношенията с другите хора, свързани с порастването; дава примери и описва поведения на сътрудничество; разбира как поведението на един човек може да помогне или да нарани другите |
обяснява влиянието на групата, приятелите и съучениците върху личния избор и поведение; демонстрира умения за: • отстояване на групов натиск и казване на "не"; • споделяне; • даване на обратна връзка; • влизане и поддържане на приятелски взаимоотношения; • сътрудничество; • разбиране на чувствата и преживяванията на другите |
показва умения за: • изслушване, задаване на въпроси, перифразиране, даване и приемане на обратна връзка, споделяне и др.; • решаване на конфликт; • изясняване на собствените и чуждите ценности и очаквания във взаимоотношенията; • изразяване на обич и близост; описва и интерпретира понятията приятелство и интимно партньорство - роли, права и отговорности; демонстрира разбиране за семейството като социална единица, за различните роли, права и отговорности в него и тяхната динамика в жизнения цикъл; демонстрира знания и умения за влизане в различни социални роли (ролева пластичност); описва и обяснява груповите процеси и роли, принадлежност към групи, лидерство; демонстрира умения за критично осмисляне на влиянията на културата, традициите, медиите върху взаимоотношенията |
Социална среда |
има позитивно отношение към празниците в семейството като средство за съхраняване на духовната връзка между поколенията; ориентира се в символиката и ритуалността на най-популярните български празници |
познава различни демократични форми на училищния живот и определя мястото си в тях
|
познава различни форми на ученическо самоуправление |
анализира проблеми на училищната общност, участва в диалог между заинтересованите страни, създава и осъществява проекти за развитие на училището като демократична общност |
Права на човека |
описва отношение и поведение на възрастни и деца, което нарушава правата; прави самооценка на поведението си и разбира последиците от нарушаването на правилата в отношенията |
познава основните права на човека и права на детето, както и основни организации и институции в тяхна подкрепа; свързва правата с отговорностите, като се отнася с отговорност и толерантност при отстояването на правата си - сътрудничество и себеотстояване |
познава избирателното право в България; дефинира основните права на детето и дава примери за документи, институции и организации, които ги гарантират; оценява различието в контекста на правата на човека |
познава равнищата на публичното управление и познава правомощията на местни властови институции и процедурите за взаимодействие на гражданите с тях; познава правата на групи със специални нужди - деца, хора с увреждания, малцинства; разбира правата на човека като рамка, която може да служи за борба с несправедливостите (напр. с корупцията, дискриминацията, неравноправието); запознат е с принципите и целите на електронното управление и може да участва на практика в прилагането му за лични и за обществени цели |
Демократично гражданство |
ориентира се в различието между "гражданин на Република България" и "жител на град..." |
разбира своята идентичност като "гражданин на Република България" и "гражданин на Европейския съюз" през споделените граждански ценности и културни традиции |
разбира съдържанието на понятието "държава"; осъзнава ролята на медиите и глобалната мрежа в обществения живот |
осъзнава статуса на гражданина и ролята му в публичния живот, разбира спецификата и значението на гражданското общество и различните форми на гражданска активност; осъзнава отговорността на отделния индивид в гражданското общество |
Идентичности и различия в обществото |
определя националната си идентичност |
разбира принципите за равнопоставеност на половете |
познава и дава примери за етническа, религиозна и езикова принадлежност; разбира общественото значение на различните професии и техния принос за общото благополучие; осъзнава възможностите на образованието като фактор за личностното развитие; разбира необходимостта от преодоляване на негативните предразсъдъци, включително и при работа в екип |
познава различни форми на расизъм, както и успешни практики за тяхното преодоляване; анализира ефективността на държавни политики за интеграция на групи със специални нужди от гледна точка на гарантиране на техните права и на концепцията за качество на живот |
Власт, политика и демократични ценности
|
разпознава местните органи за ред и сигурност и има представа за тяхната дейност, свързана със спазването на правата на децата |
разбира на базисно ниво необходимостта от държавни институции и дава примери за тяхната роля за развитието на децата |
познава принципите за разделението на властите и за върховенството на закона и може да дава примери за тяхното следване и нарушаване (напр. авторитаризъм, корупция) |
познава основните характеристики на модерните политически идеологии (ляво и дясно) и умее да прави анализ на политическия процес; разбира важността на активната позиция на гражданина и неговото взаимодействие с институциите за преодоляване на негативни обществено-политически явления и създаване на възможности за устойчиво политическо, икономическо и социално развитие; осъзнава значението на демократичните ценности и на демократичните институции за формирането на гражданска национална идентичност |
Социална политика, справедливост и солидарност
|
проявява конкретни актове на солидарност при решаване на групови задачи и игри; разбира необходимостта от правила при общуването с околните; може да обяснява своите постъпки, като ги свързва с правила и ценности |
осмисля значението на солидарността и сътрудничеството за постигането на лично и общностно благополучие; изгражда чувство на увереност и умения за общуване |
оценява значението на равенството, сигурността и толерантността в обществения живот на страната; разбира смисъла на социалната справедливост и значението и за осигуряването на равнопоставеност, справедливост във и между отделните общности |
осъзнава справедливостта и солидарността като основания на обществения живот в контекста на европейските ценности и проявява готовност за солидарни действия с нуждаещи се; запознат е с принципите и формите на хуманната социална работа, с актуални социални политики на държавата и социални проекти на НПО |
Глобализация, плурализъм и толерантност |
|
|
изброява негативни последици от демографския взрив; разбира опазването на околната среда като стратегия за оцеляването и развитието на човечеството; обяснява разпространението на световните болести и епидемии във връзка с икономическото развитие на отделните страни и региони |
осъзнава необходимостта от предефиниране на ключови понятия, като мир, война, справедливост, власт, толерантност, развитие пред лицето на съвременни глобални проблеми, като тероризма, бежанските кризи, екологичните проблеми и климатичните промени, анализира явления от обществения живот в страната, Европа и света от гледна точка на понятията за плурализъм и толерантност |
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ | ||||
|
ПРЕДУЧИЛИЩНО |
НАЧАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПЪРВИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА СРЕДНА СТЕПЕН |
Област на компетентност |
Знания, умения и отношения В резултат на обучение то детето |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и В резултат на обучението ученикът |
Психично здраве и личностно развитие |
осъзнава собствената си ценност и уникалност и тази на другите хора; умее да открива и описва разлики и прилики с другите хора
|
умее да определя, формулира и заявява собствените желания; разбира, че човек може да постъпи по различен начин в една и съща ситуация; разпознава основни свои чувства и има елементарни умения за изразяването им и справяне с негативни емоции |
описва и обяснява физическите и личностните промени, които настъпват в процеса на порастването, и промените в очакванията на околните, свързани с тях; описва и обяснява характерните особености на физическото и психическото развитие и емоционалните промени в пубертета и юношеството; развива и поддържа положителен образ за себе си; умее да диференцира, използва и развива своите силни страни; разбира и приема личностните различия; описва и анализира връзката между чувствата и поведението; изброява и използва основните стъпки в процеса на вземане на решения; описва и обяснява различните видове професии, с които се среща в ежедневието си; демонстрира умения за: • позитивно мислене; • справяне със стрес и негативни емоции; • самонаблюдение и самоанализ; • вземане на решения; • поставяне и реализиране на краткосрочни и дългосрочни цели; • адекватно и пълноценно използване на собствения потенциал; • правене на избори; • търсене и оценяване на информацията, свързана с различните професии и мястото им в социалния контекст; • съотнасяне на информацията, свързана с различните професии, със собствените желания, склонности, възможности, нагласи; • оценяване влиянието на средата върху професионалния избор; умее да отстоява собствените си потребности и желания при отчитане и толерантност към потребностите и желанията на другите; умее да предвижда последствията от своето поведение за себе си и за другите |
обяснява и анализира етапите на жизненото развитие на човека; демонстрира умения за справяне с промените, свързани с юношеството като етап на жизненото развитие; показва умения за отстояване на личния избор при зачитане на правата на другите хора; демонстрира умения за критично осмисляне на влиянието на средата - семейството, връстниците, групата, значими хора и образи, средствата за масова информация, култура, традиции, социални норми, ценности, митове, вярвания върху личността (начина, по който човек възприема себе си и другите, неговите избори и поведение); умее да изяснява и отстоява собствените ценности и избори; анализира собствения стил на вземане на решения и последствията от него; идентифицира и решава проблеми; умее да си поставя дългосрочни житейски цели; идентифицира собствените си чувства и анализира връзката им с поведението; изразява собствените чувства по конструктивен начин |
Физическо развитие и дееспособност |
назовава основни части на човешкото тяло; показва положително отношение към развиване на двигателни качества, сила и издръжливост |
описва различните части на човешкото тяло и назовава различните системи на тялото; назовава и обяснява промените, които настъпват в човешкото тяло в процеса на порастването; обяснява влиянието на собственото поведение върху физическото състояние и развитие; обяснява как физическите упражнения укрепват костите, мускулите и органите и поддържат тонуса на тялото; обяснява как енергията, която човек използва, се получава от храната, ако поетата енергия е повече от използваната, тялото натрупва излишното във вид на мазнини; дава примери как личното поведение в ежедневието влияее върху физическото развитие и благополучие; демонстрира и практикува основни упражнения, дейности и игри за развитие на опорно-двигателния апарат и преодоляване на обездвижването
|
обяснява и категоризира различните елементи на човешкото тяло - клетки, тъкани, органи, системи - тяхната структура, функции и взаимовръзка; обяснява функционирането на и демонстрира умения и навици за предпазване от болести на различните системи на тялото: • опорно-двигателен апарат; • дихателна система; • нервна система; • сърдечно-съдова система; • полова система; • отделителна система; • храносмилателна система; описва и обяснява промените в човешкото тяло, свързани с пубертета; описва и обяснява: • развитието на опорно-двигателния апарат; • ролята и влиянието на физическите упражнения, различните спортове и туризма върху физическото развитие и състояние на човека; демонстрира умения за: • дневно, седмично, месечно, сезонно и годишно планиране на физическите дейности и упражнения; • оптимално физическо натоварване; • комплексно развиване на двигателни качества |
анализира влиянието на личното поведение и навици върху различните системи и здравето; демонстрира здравословни избори във връзка с промените, които настъпват в процеса на растежа и развитието; поддържа оптимално равнище на физическа дееспособност |
Превенция на употребата на психоактивни вещества |
познава и назовава предмети и вещества, забранени за деца |
описва различните видове психоактивни вещества (алкохол, цигари, лекарства, наркотици) и тяхното влияние върху здравето; обяснява влиянието на пасивното пушене |
описва и обяснява: • свойствата и въздействията на различните психоактивни вещества - цигари, алкохол, лекарства и наркотици, и тяхното съчетаване, върху различните възрасти в краткосрочен и дългосрочен план; • спецификата на създаване на зависимост при различните психоактивни вещества; • нормативната/законовата база във връзка с употребата и разпространението на психоактивните вещества; демонстрира умения за отказ и справяне със ситуации на предлагане на психоактивни вещества - умения за настойчивост (асертивност), за казване на "НЕ", за устояване на натиск; анализира последствията от употребата на психоактивни вещества в личен, семеен и социален план; осъзнава, че употребата или неупотребата на психоактивни вещества е въпрос на личен избор и отговорност; анализира причините, факторите и личните мотиви за избора по отношение на употребата или неупотребата на психоактивни вещества; избягва употребата на психоактивни вещества |
описва влиянието на психоактивните вещества върху репродуктивното здраве и бременността (плода); показва умения за анализ и критично осмисляне на влиянието на социалните модели, социалната среда, култура, традиции, медии, семейство, връстници, приятелски групи, за употребата или неупотребата на психоактивни вещества; показва умения за намиране и осъществяване на алтернативни на употребата на психоактивни вещества начини и дейности за: приобщаване към групи, справяне със стрес и тревожност, за позитивни преживявания |
Безопасност и първа помощ |
назовава нещата (предмети, дейности, поведения), които са опасни в обкръжаващата среда; умее да търси и намира помощ, когато има нужда от нея
|
изброява и следва елементарни правила за безопасност преди, по време на и след злополука; различава рисково от нерисково поведение и не предприема поведения, водещи до опасност за него и за другите; обяснява и демонстрира умения за оказване на първа помощ при порязвания, одрасквания, ожулвания, изгаряния, ужилвания, навяхване, изкълчване |
умее да различава рисково от нерисково поведение по отношение на нови дейности и отговорности, свързани с развитието и порастването; умее да предвижда последствията от своето и чуждото поведение по отношение на безопасността; демонстрира умения за отстояване на безопасно поведение и устояване на натиск; показва знания и умения за оказване на първа помощ при шок, силно кръвотечение, задавяне, отравяне, изгаряне, счупване на крайник; демонстрира отговорно отношение към собствената безопасност и безопасността на другите |
анализира факторите, които водят до злополуки и насилие; показва умения за идентифициране на ситуации на насилие и злополуки и избор на стратегии за избягването им; обяснява връзката на алкохола и другите наркотици със злополуките и насилието; демонстрира умения за решаване на конфликти; демонстрира умения за оказване на първа помощ при удавяне, транспортиране на пострадал, при ухапване от животни; умее да предлага и оказва помощ при злополуки и в ситуации на насилие |
Сексуално здраве и сексуално преносими инфекции
|
има положително отношение към собственото си тяло; има представа за своя пол; има елементарни представи за разликата между половете |
описва човешкото тяло и анатомичните особености на половите системи на мъжа и жената; обяснява зачеването и раждането на деца; умее да се грижи за хигиената и здравословното състояние на своята полова система; различава, отказва и избягва поведения, свързани със сексуално насилие или злоупотреба
|
описва анатомията и физиологията на мъжката и женската полова система и процесите на репродукция; описва промените, които настъпват в тялото в периода на юношеството, и необходимите лични хигиенни навици във връзка с тях; посочва методи на контрацепция и причини за тяхното използване; познава и описва болестите, предавани по полов път, и ХИВ/СПИН; приема своята сексуалност като естествена част от живота; демонстрира междуличностни и социални умения за влизане и поддържане на партньорски взаимоотношения; отнася се отговорно към своето сексуално здраве и се консултира със специалисти; умее да анализира влиянието на средата, културата, семейството по отношение на очакванията към ролите на мъжа и жената; описва факторите, свързани със създаването и поддържането на дом, с планирането и подържането на семейство; описва промените на взаимоотношенията и ролите в семейството, свързани с порастването на децата; осъзнава значението на личния избор и поведение в междуличностните отношения, така че те да не водят до риск за здравето и личната безопасност |
описва предимствата и ограниченията на различните методи на контрацепция и начините на тяхното използване за предпазване от нежелана бременност, болести, предавани по полов път, ХИВ/СПИН; изброява местата, където може да получи специализирана помощ и консултиране, и разбира необходимостта от тях; осъзнава, че родителството е въпрос на избор, и отговорността, свързана с него; демонстрира основни знания и умения за бъдещо родителство; умее да изразява своята сексуалност, съобразявайки се с желанията, суверенитета и правата на другите; умее да договаря безопасни сексуални отношения; показва умения за предпазване от нежелана бременност, болести, предавани по полов път, ХИВ/СПИН; има нагласа за отговорно сексуално поведение спрямо себе си и другите; показва толерантно отношение към хора с различно сексуално поведение и начин на живот |
Лична хигиена |
демонстрира основни хигиенни навици; проявява елементарни умения за спазване на здравословен дневен режим; разбира значението на хигиенните навици за здравето; познава и описва хигиенни навици за поддържане на здравето на зъбите и устната кухина |
умее да поддържа обща хигиена на тялото, облеклото, работното място и дома; описва строежа и заболяванията на зъбите, венците и устната кухина; посочва влиянието на различните храни и начина на хранене върху тях; умее да поддържа здравето на зъбите, венците и устната кухина; доказва необходимостта от съчетаване на физическо и умствено натоварване, сън и почивка; демонстрира елементарни умения за ефективно учене; посочва и показа умения за хигиена на очите при писане, четене, гледане на телевизия; демонстрира навици за правилно стоене на чина, носене на ученическа чанта; описва функционирането на слуховия анализатор и изброява изискванията за хигиената на ушите |
показва умения за оптимално съчетаване на умствено, физическо натоварване, почивка и сън; демонстрира умения за използване на стратегии за ефективно учене; описва въздействието на шума върху нервната система; обяснява значението на физическата активност за физическото и психическото благополучие, тонус и самочувствие; демонстрира позитивно отношение и участва в активни форми на отдих |
|
Хранене |
обяснява значението на храната като източник на енергия за ежедневното функциониране, порастването и развитието; има представа за полезни и вредни храни; спазва здравословен режим на хранене |
класифицира храните в различните хранителни групи; класифицира храните според техните основни хранителни съставки; обяснява значението на различните видове храни и техните съставки за здравето; съставя елементарно балансирано дневно меню; различава годните от негодните храни; посочва и следва елементарни правила за здравословно хранене (по отношение на приемане и усвояване на храната, значението на сутрешната закуска и т.н.); осъзнава и цени значението на здравословното хранене за своето развитие
|
обяснява функционирането на храносмилателната система; описва значението на различните храни и начина на хранене за здравето; назовава функциите и източниците на витамини и минерали; разграничава различните начини на хранене - вегетарианство, разделно хранене и т.н.; разбира и обяснява взаимовръзката на храненето с другите ежедневни дейности и значението му за здравето; разбира и обяснява необходимостта от различно меню и диета за различните хора; разбира и обяснява необходимостта от разнообразна храна; разбира и обяснява причините, поради които храната се разваля, и правилата за съхранение на различните видове храни; разбира и обяснява влиянието на начина на подготовка на храната върху нейните качества и връзката със здравето; разбира и обяснява основните принципи на здравословното хранене (правила на хранене) - приемане и усвояване на храната, режим на хранене: честота и продължителност на отделните хранения - количествено и качествено разпределение на храната в тях, време, в което се приема храната, и последователност на предлаганите ястия, поза и начин на приемане и сдъвкване на храната, взаимовръзка на храненето с другите ежедневни дейности, място на храненето в дневния и седмичния цикъл; умее да интерпретира информацията, която се съдържа в етикетите на храните; усвоява и практикува основни умения за приготвяне на храна; разбира и цени значението на храненето за здравето и развитието в пубертета; прави и отстоява здравословни избори на храна; избягва нездравословни навици и традиции; |
диференцира индивидуални, семейни и културално обусловени различия по отношение начина на хранене; умее да анализира влиянието на средата - семейство, приятели, национални традиции, върху личния избор на начин на хранене; умее да анализира и оценява следствията от използването и съчетаването на различните видове храни; умее да съставя лично седмично меню, съобразено с потребностите на възрастта и растежа в периода на юношеството; умее да анализира връзката между калориите, активността и теглото и да подбира своето дневно и седмично меню съобразно своите потребности и факторите на средата - наличност на храни, социални и културални особености; описва опасностите от предприемане на действия за рязко намаляване на теглото |
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ЕКОЛОГИЧНО ОБРАЗОВАНИЕ | ||||
|
ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ |
НАЧАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПЪРВИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА СРЕДНА СТЕПЕН |
Област на компетентност |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението детето |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Вода, почва, въздух |
описва значението на водата, почвата и въздуха за живота на хората, животните и растенията |
описва основните компоненти в състава на атмосферния въздух и етапите в кръговрата на водата, като коментира значението и важността на всеки компонент (атмосфера, вода, почва) според техните основни функции в природата и значението им за живите организми и за човека; аргументира нуждата от опазването на чистотата на въздуха, водите и почвата и приноса на всеки отделен човек; изброява примери за подходи за пестене на вода в семейството и в общността и ги прилага; коментира взаимната обвързаност на компонентите въздух, вода, почва, растения и животни; |
изброява основни източници на замърсяване на водата, почвата и въздуха; описва основни заплахи за компонентите на околната среда - напр. ерозия на почвата (вследствие на изсичане на горите), промишлено и битово замърсяване на речните и морските води и на въздуха и др.; разграничава различните видове замърсители на въздуха и водата и влиянието им върху човешкото здраве; формулира практически мерки за подобряване на качеството на въздуха, водата и почвата и разработва проекти за опазване на чистотата им; свързва нивата и източниците на шум с ефекта им върху човешкото здраве; илюстрира с примери съвременни подходи за намаляване на шума в градска среда; коментира възможни промени във всекидневното поведение и навици, които могат да доведат до намаляване на замърсяването на въздуха, водите и почвите |
интерпретира информация за замърсяването на въздуха в големи градове и населени места; коментира замърсяването на въздуха от транспорта, индустрията и бита; определя понятието "Горещи точки на замърсяване"; познава основните замърсители на въздуха - описва и класифицира видове замърсяване на почвите и оценява влиянието му върху околната среда и човешкото здраве; разработва идеи и проекти за опазване на чистотата на водите и водните басейни; използва методи да пести водата в дома си и да опазва нейната чистота; анализира настъпилите промени в населеното място, в което живее, и дава оценка на положителните и отрицателните им страни |
Енергия и климат |
има представа за естествените източници на енергия; описва познати климатични промени |
изброява различни източници и начини за производство на енергия и обяснява как те влияят върху състоянието на атмосферата и околната среда; оценява значението на пестенето на енергия за опазване на природните ресурси и формулира правила за поведение в семейството, в класа, в училището; коментира дейности от човешкото поведение, които представляват заплаха за озоновия слой, и обяснява начините за предотвратяване на разрушаването му; описва действието на ултравиолетовите лъчи върху човешкото тяло и начините за предпазване |
класифицира енергийните източници и производства (въглища, нефт и природен газ; вода, вятър и слънце) съобразно въздействието им върху околната среда и осмисля понятието "зелена енергия"; проверява хипотези какво правят или могат да направят институциите, общностите и производителите замърсители за промяна в начина на производство и коментира стратегии за справяне с проблема в различни държави; обяснява взаимовръзката между промените в климата и природните бедствия (екстремни бури, наводнения, суша, опустиняване); аргументира значението на възможните дейности за запазване целостта на озоновия слой и на енергийния баланс в природата, като демонстрира степени на лична отговорност |
използва източници на общественодостъпна информация за възможните въздействия върху атмосферата и околната среда от производството на енергия от различни източници при работа по различни проекти; проверява хипотези и аргументира възможни решения и обосноваване на позиции за балансирано и щадящо природата потребление на енергийни ресурси; работи в екип за обсъждане на идеи и участва в дейности, свързани с промяна в потребителското поведение, с цел намаляване на емисиите на парникови газове в атмосферата; описва механизми за намаляване на емисиите на парникови газове (Европейска схема за търговия с емисии на парникови газове, Схема за доброволно намаление на емисии); анализира последствията от климатичните промени върху екосистемите и техния капацитет да осигуряват устойчив приток на храна, енергия и вода; интерпретира необходимостта от адаптиране към изменението на климата и смекчаване на последиците от климатичните промени; разработва идеи и проекти за адаптация към изменението на климата |
Биологично разнообразие |
има представа за многообразието от растителни и животински видове; назовава основни жизнени фактори за човека, животните и растенията |
коментира някой от основните начини за опазване на природата - различни видове резервати у нас и по света, разумно ползване на ресурсите, поддържане на чистотата в заобикалящата ни среда (вкл. в природни и урбанизирани територии); изразява своите чувства от срещата с природата, като използва различни художествени средства |
изброява популярни видове, важни за общността видове, инвазивни, застрашени и изчезнали видове растения, гъби и животни, както и условията за тяхното съществуване; класифицира и коментира причините и заплахите, водещи до намаляване на биологичното разнообразие и изчезване на определени видове; участва в дискусии върху различни заплахи, напр. бракониерство, незаконна търговия със защитени видове, индустриално селско стопанство и др. и защитава аргументирано свои позиции; анализира значението на селското стопанство, туризма, лова, местните занаяти, традиции, обичаи, местни стопански практики, гъбарство, билкарство, добив на глина (хума), минерални води и връзката им с биологичното разнообразие; оценява значението на защитените територии и назовава категориите защитени територии - резерват, национален парк, природен парк, поддържан резерват, защитена местност и природна забележителност; разработва идеи и проекти за опазване, възстановяване и устойчиво използване на биологичните ресурси, като подготвя предложения за действия за опазване на екосистемите; оценява ролята на всеки отделен човек за опазване и възстановяване на биологичното разнообразие и участва в дейности за съхраняването му |
разграничава различни устойчиви практики за възобновяване на природните ресурси и формулира ползите за обществото, в това число финансови и социални; сравнява биологичното разнообразие в естествена екосистема и агро-екосистема; посочва основните заплахи при превръщането на определени територии в агро-екосистеми; познава термина монокултура; разграничава понятията трансгранична защитена територия, Национална екологична мрежа Натура 2000, Европейска мрежа Натура 2000, Парк на мира; коментира ролята на националните и наднационалните защитени територии за опазване на биологичното разнообразие; систематизира и проверява причините и заплахите, водещи до намаляване на биологичното разнообразие и изчезване на определени видове; прилага практически методи за оценка на състоянието на биологичното разнообразие |
Потребление и отпадъци |
умее да поддържа чистотата в близката среда и разбира нейното значение |
обяснява какво са отпадъци и как те са свързани с начина на живот на хората; описва и групира различните видове битови отпадъци според състава им - органични, пластмаса, хартия/картон, стъкло, метал, дърво, други (текстил, кожа, гуми); анализира влиянието на заърсяването на околната среда върху здравето на човека; изброява различни места, които хората замърсяват, обяснява как става това и формулира предложения за промяна; дава примери за опасни химични вещества и смеси, използвани в ежедневието, и посочва правилните начини за безопасна употреба, съхранение и изхвърляне; формулира правила за отговорно поведение, свързано с отпадъците, в паралелката, училището, семейството, на улицата, в градинките, в планината, на морето и др.
|
изброява и групира основните видове замърсявания на различните компоненти на околната среда; описва определени последици за природата и за човека и обяснява причините за тяхното възникване; коментира дейностите от човешкото всекидневие като източници на замърсяване; изброява и групира различните видове отпадъци според произхода им - битови, производствени, строителни, селскостопански, опасни; класифицира видовете замърсявания на основата на наблюдения и експерименти; коментира нуждата от повторно използване на материалите и разработва идеи и проекти за рециклиране; разграничава основните групи отпадъци по продължителност на разграждането им; изброява и групира продукти, съдържащи опасни вещества, и видовете химикали, използвани във всекидневието; формулира опасностите, свързани с тях; описва основните правила за съхранение и работа с опасни химични вещества и смеси във всекидневието; прилага основни правила за действие при инциденти с опасни химични вещества и смеси |
формулира кръговрата на материалите и обяснява различни начини за обработване и рециклиране; изброява различни прости и многокомпонентни материали, използвани във всекидневието; коментира понятията "кръгова икономика", "зелена икономика", "синя икономика"; анализира примери за успешни инициативи от света и от мястото, в което живее, за справяне с отпадъците, които носят финансови и социални ползи за обществото; посочва основните принципи за третиране на различни видове отпадъци, като депониране, рециклиране, компостиране, изгаряне; коментира ползи и заплахи от различните видове третиране; аргументира разделното събиране на отпадъци като подход за управление на отпадъците; коментира основните принципи на управление на отпадъците, като принцип на предотвратяването, принцип "Замърсителят плаща", принцип на предвидливостта, принцип на близостта |
Общество и околна среда |
познава правила за опазване на околната среда; описва въздействието на някои човешки дейности върху природата |
изброява организации, занимаващи се с опазване на природата; илюстрира различни места, които хората замърсяват, обяснява как става това и формулира предложения за промяна; планира и участва в съвместни дейности за опазване на природата |
участва в обществени кампании, свързани с екологични проблеми, и оценява ролята и значението им за общността; познава различни източници на информация, свързана с опазването на околната среда; разграничава ролята на институциите и на неправителствените организации, занимаващи се с опазване на околната среда; коментира варианти за принос на отделния човек и начина му на живот за опазване на природата |
обяснява механизмите, с които разполагат институциите и гражданското общество, за прилагане на споделена отговорност за опазване на околната среда; участва в обществени кампании на екологична тема и в дейности на организации, занимаващи се с опазване на околната среда; демонстрира солидарност и сътрудничество с различни обществени субекти за постигане на общи екологични цели
|
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ | ||||
|
ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ |
НАЧАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНА СТЕПЕН |
ПЪРВИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП НА СРЕДНА СТЕПЕН |
Област на компетентност |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението детето |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Знания, умения и отношения В резултат на обучението ученикът |
Културни идентичности |
усвоява знания за празници и обичаи, традиционни за различни културни общности у нас |
познава различни измерения на културата - родова история, бит, обичаи, традиции, фолклор, ролеви модели, ценности; усвоява начални знания, свързани с колективната памет, от областта на литературата, изобразителното изкуство, музиката и др.; разпознава културно-специфични характеристики на етнически общности у нас
|
познава механизмите на функциониране на колективната памет в областите на историята, географията, литературата, изобразителното изкуство, музиката и др.; познава разликите между национална и етническа идентичност; разграничава спецификите на различните измерения на културната идентичност: етническо, религиозно, езиково, национално, регионално и др. |
познава механизми за конструиране на национална, етническа и религиозна идентичност; оценява ефектите от влиянието на културни и социални фактори върху междуетническите и междурелигиозните отношения
|
Културна осъзнатост |
разпознава културни различия в игрова, познавателна и приложно-продуктивна дейност; сравнява норми на поведение в културно различен битов и празничен контекст; преживява чрез игрова дейност значимостта на традиции, обреди и обичаи, характерни за неговата/нейната културна общност
|
формира у себе си емпатични нагласи за разбиране на чуждото поведение; осъзнава ценността на взаимното обогатяване на културите, произтичащо от позитивни интеркултурни взаимодействия; отстоява значимостта на културата на неговата общност
|
познава действието на социални, културни и социално-психологически фактори, обуславящи формирането на стереотипи и предразсъдъци; развива у себе си саморефлексивни нагласи по отношение на собствената културна идентичност
|
изследва културно обусловени различия в живота на етнически и религиозни общности у нас - степен на контекстуалност, степен на индивидуализъм, отношение към властта, степен на избягване на несигурността и др.; умее да преценява критично публикации в медиите и изяви в социалните медии, които се отнасят до междуетническите и междурелигиозните отношения |
Културни различия, толерантност и конструктивни взаимодействия |
отнася се толерантно към прояви на културни различия; развива базови умения за общуване в процеса на игрова дейност в мултикултурна среда; уважава и цени национални символи и ритуали |
умее да идентифицира прояви на нетолерантност в отношенията между представители на различни културни общности; развива умения за взаимодействие с представители на други културни общности във формална (учебна) и неформална (свободно време - изкуство, занаяти, спорт, туризъм и др.) среда; развива умения за сътрудничество в мултикултурни екипи |
познава значими исторически примери за проява на толерантност между представители на различни културни общности; умее да прави разлика между прояви на културни особености, които заслужават толерантност, от такива, които не заслужават; формира и прилага умения за преодоляване на стереотипи и предразсъдъци в процеса на интеркултурните взаимодействия; развива и прилага умения за разрешаване на конфликти в мултикултурна среда; включва се с готовност в училищни и извънучилищни прояви, свързани с интеркултурните отношения (съвместно отбелязване на културно специфични празници, фолклорни фестивали и др.) |
познава културно-историческите основания на религиозната и междуетническата толерантност; разбира съхраняването на културно-историческото наследство като споделена отговорност на различните културни общности; разграничава видове публични политики, отнасящи се до интеркултурните отношения, като асимилация, авто/сегрегация, интеграция; участва в дискусии относно значими събития и проблеми, свързани с интеркултурните взаимодействия; може да се включва в разработването и реализирането на проекти, които имат за предмет интеркултурни отношения
|
Интеркултурно образование и права на човека |
притежава базови представи за правата на детето
|
запознат е с международни и национални нормативни документи, отнасящи се до човешките права; развива чувствителност към прояви на дискриминация |
разграничава индивидуални и групово-специфични човешки права; умее да идентифицира случаи на нарушаване на човешки права |
познава различни схващания за човешки права в зависимост от съответния цивилизационен контекст; осъзнава легитимността на законовата уредба за защита на човешките права у нас; познава институционални механизми за реагиране при нарушаване на човешки права; проявява готовност за защита на собствените и чуждите човешки права |
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ПРИ ОРГАНИЗИРАНЕ НА ЧАСА НА КЛАСА | ||||||||||||
|
Клас | |||||||||||
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
IХ |
Х |
ХI |
ХII | |
Патриотично възпитание и изграждане на националното самочувствие |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Толерантност и интеркултурен диалог |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Финансова и правна грамотност, вкл. и "Моето първо работно място" |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
12 |
Военно обучение и защита на родината |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
5 |
|
Безопасност и движение по пътищата |
9 |
6 |
6 |
6 |
5 |
5 |
5 |
4 |
4 |
4 |
1 |
1 |
Защита на населението при бедствия и аварии и катастрофи; оказване на първа помощ |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
3 |
3 |
Превенция на насилието, справяне с гнева и с агресията; мирно решаване на конфликти |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Превенция на тероризма и поведение при терористична заплаха; киберзащита |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Кариерно ориентиране |
|
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
Превенция и противодействие на корупцията |
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Електронно управление и медийна грамотност |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
4 |
|
ОБЩО |
20 |
17 |
17 |
19 |
22 |
22 |
23 |
22 |
23 |
29 |
26 |
27 |
• В таблицата е посочен минималният брой часове за занимания и дейности по посочените тематични области. В зависимост от спецификата на класа, възрастта на учениците и конкретния контекст е възможно и комбиниране на теми и дейности от различни тематични области. • В остатъка от часове, предвидени за часа на класа, се осъществяват занимания и дейности, свързани с гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, за развитие на класа като общност, за ученическото самоуправление и др. Съгласно одобрено от министъра на образованието и науката учебно съдържание по тематична област "Безопасност на движението по пътищата" в детските градини се провеждат педагогически ситуации по образователни направления "Околен свят" и "Конструиране и технологии" с минимален годишен брой съответно за: - първа възрастова група - 5; - втора възрастова група - 5; - трета възрастова група - 6; - четвърта възрастова група - 7.
|
РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА СЪЗДАВАНЕ И ФУНКЦИОНИРАНЕ НА УЧЕНИЧЕСКИ СЪВЕТИ | ||||
Нива на участие |
Паралелка |
Клас |
Училище |
Национално ниво |
Наименование |
Ученически съвет на паралелката |
Ученически съвет на класа* |
Ученически съвет на училището** |
Съветът на децата (консултативен орган към председателя на ДАЗД) |
Право на участие |
Всички ученици на възраст до 18 г., които притежават: 1. лидерски качества и креативност; 2. организаторски умения, както и умения да мотивират и обединяват връстниците си за определени каузи; 3. умения да изразяват и защитават общото мнение, дори и то да е в противоречие с личното им мнение; 4. готовност за поемане на отговорност | |||
Начин на избор |
Избират се по време на часа на класа чрез открито или тайно гласуване |
Включва председателите на ученическите съвети на всяка паралелка |
Включва по един представител на ученическите съвети на паралелките от съответния клас, избран от тях |
Председатели на ученически съвети на училища от всяка административна област могат да представляват своята област |
Председател |
Избира се от членовете на съвета по ред, определен в съответния правилник | |||
Численост |
Минимум трима ученици |
Не по-малко от трима ученици и не повече от броя на паралелките в класа, допълнен до нечетно число |
Брой, равен на броя на класовете в училището, допълнен до нечетно число |
Максимум 28 ученици, допълнен до нечетно число |
Мандат |
Една учебна година без ограничение в броя на мандатите | |||
Честота на заседанията |
При необходимост се свиква от председателя на съвета |
При необходимост се свиква от председателя на съвета |
Най-малко веднъж в месеца се свиква от председателя на съвета |
Най-малко два пъти годишно се свиква от председателя на съвета на децата или от председателя на ДАЗД |
Функции |
• Участва при изработване на годишния план за часа на класа за отделната паралелка и координира разработването на плановете за часа на класа между паралелките в класа в интерес на развитието на всеки ученик и на паралелките като общност; • Организира провеждането на дейностите на паралелките; • Координира дейностите с другите паралелки и класове в общоучилищните изяви; • Организира и координира работата по проекти на паралелките, на класовете и на училището като общност; • Участва при защитата на правата и интересите на учениците от паралелката/класа пред класните ръководители, училищното ръководство, педагогическия съвет и родителите *** |
• Утвърждава формите и правилата на ученическо самоуправление в училището; • Прави предложения пред директора и педагогическия съвет относно начините на упражняване на правата на учениците; • Мотивира учениците да участват активно в процеса на вземане на решения, касаещи училищния живот и ученическата общност; • Участва в изработването на правилника на училището; • Посредничи в разрешаването на възникнали проблеми, свързани с организацията и протичането на учебния процес или на извънкласните дейности; • Подпомага провеждането на дейностите на паралелките, класовете и общоучилищните изяви; • Работи по проекти съвместно с другите ученици, учителите, училищното ръководство и родителите *** |
• Участва в заседанията на Националния съвет за закрила на детето чрез свой представител; • Участва при обсъждането на нормативни актове, свързани с децата; • Дава мнение при създаването и реализирането на стратегии, политики и програми за закрилата и развитието на децата; • Участва при реализирането на национални кампании и инициативи за популяризиране на правата на децата
| |
Подпомага се от... |
Класния ръководител на паралелката, който съобразява годишния план за часа на класа с желанията на учениците и осигурява част от времето в часа на класа за функционирането на ученическото самоуправление |
Класните ръководители в съответния клас, които координират плановете за часа на класа с желанията на учениците и осигуряват възможности за функционирането на ученическото самоуправление |
Директора на училището, който: определя представител от педагогическия състав (педагогически съветник или психолог) и представител на училищното настоятелство, които да координират и подпомагат работата на ученическия съвет на училището; осигурява пространство за диалог и подпомага органите на ученическото самоуправление и представителство при включването им в политиките на училището; създава условия за включване на представителите на ученическия съвет на училището при разглеждане от педагогическия съвет на въпроси, свързани с поведението на учениците |
Председателя на ДАЗД, който: 1. включва представителите на Съвета на децата при: създаването и реализирането на стратегии, политики и програми за закрилата и развитието на децата; обсъждането на предложения до държавните институции и местните власти за развитие на образованието, детското здравеопазване, културните интереси и свободното време на децата и по всички други въпроси от интерес за децата; осъществяването на идеи и проекти, насочени към повишаване благосъстоянието на децата; 2. определя екип от експерти, които подпомагат организирането на заседанията на Съвета на децата и осъществяват връзката между децата и институциите; 3. запознава периодично Националния съвет за закрила на детето с изразените от Съвета на децата мнения и позиции, имащи отношение към политиките за децата и тяхното реализиране, и предприема действия да информира отговорните институции и местните власти за изразените от Съвета на децата становища и позиции; 4. осигурява взаимовръзка между елементите на модела за детско участие и реализирането на инициативи за популяризиране на правата на децата |
* Сформира се при желание от страна на учениците и по ред, определен в правилника за дейността на училището. ** При съществуващи практики или желание на учениците с подкрепата на съответните административни структури по места моделът за ученическо самоуправление на училищно ниво може да се използва на общинско и на областно ниво съобразно механизъм за детско участие, разработен от Държавната агенция за закрила на детето. *** Резултатите от ученическото самоуправление и детското участие могат да се отразяват в писмени форми за удостоверяване на участието и оценка от страна на връстниците и подкрепящите възрастни. |