ИНСТРУКЦИЯ № 8121з-91 ОТ 13 ЯНУАРИ 2017 Г. ЗА РЕДА И ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ПРЕВАНТИВНА ДЕЙНОСТ ОТ ПОЛИЦЕЙСКИТЕ ОРГАНИ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
В сила от 27.01.2017 г.
Издадена от министъра на вътрешните работи
Обн. ДВ. бр.10 от 27 Януари 2017г., изм. и доп. ДВ. бр.50 от 14 Юни 2024г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Чл. 2. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) Превантивна дейност от полицейските органи се осъществява чрез:
1. разработване и осъществяване на комплекс от мероприятия за установяване и отстраняване или ограничаване на причините и условията за извършване на престъпления и други правонарушения;
2. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) извършване на действия спрямо лица, за които има достатъчно основание да се предположи, че ще извършат престъпни или други противоправни деяния, които застрашават обществения ред или правата и свободите на гражданите;
3. разработване и осъществяване на мероприятия за установяване на лица, замислили или подготвящи престъпления или други правонарушения, и вземане на мерки за разубеждаването им;
4. осъществяване на мероприятия за преустановяване на изпълнителното деяние, предотвратяване настъпването на престъпните му последици и ограничаване на техните размери.
Чл. 4. Превантивната дейност се осъществява въз основа на следните принципи:
1. законност и хуманизъм;
2. публичност и прозрачност;
3. комплексност и координираност;
4. системност и устойчивост;
5. икономическа целесъобразност;
6. гъвкавост;
7. сътрудничество и взаимодействие;
8. проактивност и целенасоченост на превантивните въздействия.
Чл. 5. При осъществяване на превантивната дейност полицейските органи съобразно компетентността им:
1. прилагат различни мерки и методи за въздействие, насочени към намаляване на риска от извършване на престъпления и намаляване на риска дадено лице или група лица да пострадат от престъпление;
2. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) проявяват проактивен подход, като използват всички законни възможности, сили и средства и постоянно усъвършенстват прилаганите организационни форми, методи и тактика;
3. реализират политиките на МВР в сферата на превенцията на престъпленията и правонарушенията, на опазване на обществения ред и на безопасността на движението;
4. организират изпълнението на дългосрочни превантивни програми на местно ниво;
5. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) събират, обобщават и анализират информация относно дейността по линия на превенция на обслужваната територия;
6. самостоятелно или съвместно с другите държавни органи разработват проекти по въпросите на превенцията;
7. самостоятелно и съвместно с другите държавни органи и неправителствени организации планират и организират медийни и други разяснителни кампании за популяризиране дейността на полицията и изграждане на гражданска нетърпимост към престъпленията и правонарушенията.
Чл. 8. За установяване на причините и условията за извършване на престъпления и други правонарушения полицейските органи съобразно компетентността им:
1. системно изучават състоянието и измененията на оперативната обстановка в обслужваната от тях територия и обекти, като обръщат внимание на местата, където най-често се извършват престъпления и нарушения на обществения ред;
2. осъществяват наблюдение и контрол над лица;
3. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) дават предписания за отстраняване на пропуски при съхраняването, охраната и отчетността на имущество;
4. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) анализират постъпили данни за деца в риск;
5. идентифицират проблемите, разкриват, изучават и изследват влиянието на факторите, от които зависи безопасността на движението.
Чл. 9. За отстраняване или ограничаване на установените причини и условия за извършване на престъпления и други правонарушения полицейските органи съобразно компетентността им:
1. провеждат полицейски операции;
2. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) съдействат на ръководителите на ведомства, учреждения и организации при отстраняване на съществуващи слабости в сигурността на обектите и предприемане на съответните законови мерки спрямо длъжностни лица, които не изпълняват задълженията си по стопанисването и охраната на имуществото;
3. (доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) изпълняват сигнални функции съгласно ЗМВР по отношение на физически и юридически лица;
4. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
5. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) информират социалните служби при наличие на деца в риск;
6. взаимодействат с лица, извършващи частна охранителна дейност, с органите на местната власт и местното самоуправление, със субекти от частния сектор, неправителствени организации;
7. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
8. използват системите за видеонаблюдение на обществени места;
9. наблюдават и извършват превантивни действия спрямо спортни привърженици;
10. наблюдават и провеждат срещи и беседи с чужденци, на които е предоставено убежище, международна закрила и временна закрила на територията на Република България;
11. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) провеждат превантивни беседи с граждани;
12. осъществяват дейности, насочени към намаляване на риска лице или група от лица да пострадат от престъпление или друго правонарушение;
13. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) предлагат мерки и организират решаването на проблеми, свързани със сигурността и обществения ред, включително и по безопасността на движението, чрез използване на технически средства за контрол и налагане на административни наказания;
14. взаимодействат със средствата за масово осведомяване;
15. използват възможностите на европейските програми за разработване на проекти за финансиране на превантивни инициативи;
16. взаимодействат с другите органи на държавната власт, както и с гражданите и юридическите лица;
17. изпълняват мероприятия, планирани по инициатива на Националния съвет по превенция на престъпността.
18. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Раздел III.
Индивидуална превенция
Чл. 10. (1) (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) Индивидуална превенция се осъществява спрямо лица, за които има достатъчно данни, от които може да се предположи, че ще извършат престъпление/я или други противоправни деяния, като спрямо тях се прилагат мерки за въздействие, с цел недопускане извършването им.
(2) Достатъчно данни, от които може да се предположи, че лица ще извършат престъпления или други правонарушения, се получават основно от:
1. регистрирани жалби и сигнали на физически и юридически лица;
2. съобщения и публикации в печатните и електронните медии;
3. по оперативен път съгласно реда в МВР;
4. международно оперативно сътрудничество и обмен на информация на МВР;
5. сигнали от органите на съдебната власт.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) Лицата по ал. 1 се установяват основно сред:
1. лица с полицейска регистрация и осъждани лица;
2. освободени от местата за лишаване от свобода, лица, спрямо които са взети мерки за неотклонение, условно осъдени и наказани с пробация;
3. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) лица, привлечени като обвиняеми за извършени престъпления;
4. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) лица, имащи близки връзки с лицата по т. 1, 2 и 3, възникнали на основата на противообществени възгледи и убеждения;
5. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
6. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) лица, извършили нарушения на обществения ред;
7. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) лица, зависими от алкохол, наркотични или други упойващи вещества;
8. малолетни и непълнолетни лица, взети на отчет в детските педагогически стаи за извършени от тях престъпления или противообществени прояви, както и техните родители;
9. лица с наложени наказания или принудителни административни мерки, свързани със спортни мероприятия;
10. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) неправоспособни водачи и лица, лишени от право да управляват МПС;
11. извършители на домашно насилие.
Чл. 13. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) По отношение на лицата, за които има достатъчно данни, от които може да се предположи, че ще извършат престъпления или други противоправни деяния, полицейските органи съобразно компетентността им:
1. (доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) наблюдават лицето съгласно предвидения в МВР ред;
2. (доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) провеждат индивидуална превантивна беседа с лицето, в хода на която се изясняват въпроси, свързани с местопребиваването на лицето, неговото битово и трудово устройване, социалното му обкръжение, взаимоотношенията му с близките, бъдещите му планове и намерения, срещаните трудности и други, които имат значение за възпитателното въздействие върху него;
3. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) ползват съдействието на близки, роднини и приятели на лицето, както и граждани, които могат да окажат положително въздействие върху него;
4. (доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) предупреждават лицето устно или писмено по установения законов ред;
5. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) настаняват малолетни и непълнолетни лица в домове за временно настаняване съгласно Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните;
6. издават разпореждания;
7. налагат глоби за неизпълнение на разпореждане;
8. осъществяват административнонаказателна дейност;
9. използват технически средства за явно наблюдение;
10. осъществяват оперативно-издирвателна дейност;
11. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) използват медиите и интернет пространството за предупредително и възпитателно въздействие върху лицата, за отказ от извършване на противоправна дейност.
Чл. 14. (1) За намаляване на риска дадено лице или група лица да пострадат от престъпление полицейските органи съгласно своята компетентност:
1. контролират поведението на уязвимите групи с оглед предпазването им от трайно увеличаване на риска да пострадат от престъпление;
2. организират системно наблюдение и контрол, включително с видеонаблюдение на уязвими места;
3. информират, консултират, съдействат и подпомагат деца и техните семейства с цел недопускане те да пострадат от престъпление;
4. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) разработват мерки и програми, включително и със съдействието на други институции;
5. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) разработват модели за безопасно поведение и информират гражданите за тяхното прилагане;
6. информират гражданите за начините на предпазване от престъпление;
7. информират гражданите за системите от технически средства за индивидуална и групова защита на имуществото им;
8. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) използват резултатите от криминологични изследвания и анализи за нивото на риска дадено лице или група лица да пострадат от престъпления.
(2) Лицата, които обективно притежават по-високи рискови качества да пострадат от престъпления или вече са пострадали от престъпления, се установяват основно сред:
1. самотноживеещи възрастни граждани;
2. лица в неравностойно положение;
3. жертви на трафик на хора;
4. жертви на домашно насилие;
5. деца в риск и деца, настанени в специализирани институции.
Раздел IV.
Предотвратяване и пресичане на престъпления
Чл. 15. (1) Предотвратяването на замислени или подготвяни престъпления има за цел недопускане на тяхното извършване.
(2) Дейността по предотвратяване на престъпления представлява разработване и осъществяване от полицейските органи на комплекс от мероприятия, насочени към:
1. установяване на лица, замислили или подготвящи извършването на конкретни престъпления;
2. разубеждаване и отказване на лицата от извършване на престъпленията;
3. отстраняване на условията и причините, благоприятстващи извършването на замисленото или подготвяното престъпление.
Раздел V.
Превантивни преписки (Загл. изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Раздел V.
Индивидуална превенция спрямо лица, осъждани два или повече пъти за умишлени престъпления от общ характер
Чл. 22. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) (1) Под ръководството на началника на районно управление (РУ) в областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) или определен/и от него със заповед служител/и с ръководни функции полицейските органи установяват лицата, изтърпели ефективно наказание "лишаване от свобода", както и осъжданите два или повече пъти за умишлени престъпления от общ характер, които живеят на обслужваната от тях територия.
(2) Когато от начина на живот и поведение на конкретни лица, от установените по ал. 1, може да се предположи, че ще извършат престъпление или друго правонарушение, полицейските органи изготвят предложение до началника на РУ в ОДМВР или до определения/те от него със заповед ръководен/дни служител/и за откриване на превантивна преписка, като материалите се възлагат за превантивно наблюдение по направление на дейност.
Чл. 24. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) (1) Полицейският орган, на който е възложена превантивната преписка, изготвя план с конкретни мероприятия и срокове за изпълнението им, който се утвърждава от ръководния служител по чл. 22.
(2) Характерът и съдържанието на планираните мероприятия се определят, като се изхожда от особеностите на личността, мотивите за извършваните престъпления, социалното му поведение, включително и в местата за лишаване от свобода, както и наличието на данни да извърши нови престъпления.
Чл. 28. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) (1) Превантивната преписка се води за срок не по-малко от 2 години.
(2) След изтичане на определения срок по ал. 1 и при наличието на обективни данни за отказ от престъпна дейност преписката се прекратява.
(3) Обективни данни могат да бъдат: липса на постъпили данни за извършване на противоправни деяния, постоянна трудова заетост, полагане на системни грижи за семейството и др.
(4) Прекратяване на наблюдението се извършва и при настъпване на следните обстоятелства, свързани с явна невъзможност за извършване на превантивна дейност спрямо лицето:
а) смърт;
б) продължително тежко заболяване;
в) изтърпяване на ефективна присъда "лишаване от свобода";
г) пребиваване на лицето извън страната за срок повече от една година;
д) неустановено местонахождение за срок повече от една година след предприемане на действия по установяването му.
(5) В случаите по ал. 2 и 4 полицейският орган изготвя предложение до ръководния служител, утвърдил плана, за прекратяване на превантивната преписка.
(6) След преценка на основанията за прекратяване на превантивната преписка и след утвърждаване на предложението материалите се отлагат към дело.
Раздел VI.
Взаимодействие на полицейските органи с другите органи на държавната власт, органите на местното самоуправление, гражданите и юридическите лица при осъществяване на превантивната дейност (Загл. изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Раздел VI.
Взаимодействие на полицейските органи на МВР с другите органи на държавната власт, органите на местното самоуправление, гражданите и юридическите лица при осъществяване на превантивната дейност
Чл. 32. Взаимодействие при осъществяване на превантивната дейност се осъществява с цел:
1. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) изучаване на проблемите на сигурността и обществения ред и удовлетвореността от дейността на полицията;
2. разработване и реализация на програми и дейности по превенция на престъпността;
3. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) разработване и реализация на конкретни проекти за решаване на проблеми на сигурността и обществения ред;
4. подпомагане на лица, застрашени или пострадали от престъпление;
5. реализиране на обучителни, медийни и други разяснителни кампании.
Чл. 33. Основните принципи на взаимодействието при осъществяване на превантивната дейност са:
1. доброволност и готовност за сътрудничество;
2. наличие на общи цели и интереси;
3. точно определени очаквани резултати;
4. ясно очертани права, отговорности и задължения;
5. публичност и прозрачност;
6. безвъзмездност.
Чл. 34. Ръководителите на основни структури на МВР, в които полицейските органи осъществяват превантивна дейност, в рамките на своята компетентност:
1. определят приоритетите и насоките за взаимодействие и възлагат конкретни задачи на подчинените им служители;
2. планират дейността в съответствие с целите и задачите на взаимодействието;
3. осъществяват методическо ръководство, координират и контролират създадената организация за взаимодействие;
4. отчитат и анализират дейността и предприемат мерки за оптимизирането и с цел постигане на по-висока ефективност при осъществяване на възложените функции.
5. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Чл. 37. Основните принципи на взаимодействието с органите на местното самоуправление са:
1. приоритет - опазване на живота и здравето на гражданите, собствеността на юридически и физически лица, подобряване на обществения ред и гарантиране на сигурността на населението;
2. прагматизъм - залагане на реално постижими цели, чието изпълнение би допринесло за осъществяване на посочените по-горе приоритети;
3. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) партньорство и съгласуваност - реализиране на приоритетите и постигане на целите, в резултат на взаимодействие, съгласуваност и координация между заинтересованите страни в лицето на местната администрация, полицейските органи, местната общественост, юридическите лица, неправителствените организации и др.;
4. териториалност - предметът на дейност се отнася до реализиране на ефикасни решения по местни проблеми на сигурността и обществения ред на територията на съответните населени места.
Чл. 38. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) Полицейските органи, осъществяващи превантивна дейност, съвместно с местната власт определят основни насоки и приоритети на местните потребности за подобряване на обществения ред и сигурността на основание на:
1. социално-икономически профил на територията на съответното населено място;
2. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) анализ на криминогенната обстановка, характерни престъпления, динамика, ръст, концентрация и специфика по места на престъпленията и нарушенията на обществения ред, както и бъдещи тенденции в тази област.
Чл. 39. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) (1) За решаване на конкретни местни проблеми, свързани със сигурността и опазване на обществения ред, изискващи сътрудничество и партньорство между МВР и други компетентни институции, се разработват работни карти съгласно приложението.
(2) В работните карти по ал. 1 се формулират и описват:
1. проблем на местната сигурност;
2. местонахождение на проблема;
3. източник на проблема;
4. засегнатите страни;
5. анализ на проблема;
6. потенциалните партньори;
7. решение на проблема - цели, действия за решаване, изпълнители, задачи, отговорници, срокове на дейностите;
8. контрол;
9. оценка на процеса на реализация на проблема, която се изготвя след приключване на дейностите и се прилага към работната карта;
10. продължителност.
(3) От страна на МВР работните карти се подписват от директора на ОДМВР за решаване на проблеми на областно ниво или началника на съответното РУ за решаване на проблеми на общинско/районно ниво.
Чл. 41. (1) (Доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) За изпълнение на конкретните задачи, които са разписани в работната карта и са от компетентността на МВР, директорът на ОДМВР или началникът на съответното РУ със заповед сформира екип.
(2) Със заповедта се определят ръководителят и съставът на екипа, конкретизират се проблемът, целта и задачите, които следва да се решат, срокът за решаването и периодът за отчетност на осъществяваните дейности.
(3) (Нова - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) Ръководителят на екипа организира взаимодействието и координира работата, като:
1. анализира актуалното състояние на проблема и ефективността на предприетите действия по решаването му;
2. следи за стриктно изпълнение на заложените в работната карта дейности и при необходимост предприема организационни мерки за подобряване работата на екипа;
3. периодично изисква и получава информация относно сроковете и изпълнението на задачите;
4. докладва за възникнали проблеми при изпълнение на задачите;
5. след приключване на срока на действие на работната карта отчита работата на екипа, като докладва за степента на разрешаване на проблема в съответствие със заложената цел.
Раздел VII.
Организация и ръководство при осъществяване на превантивна дейност от полицейските органи (Загл. изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Раздел VII.
Организация и ръководство при осъществяване на превантивна дейност от полицейските органи на МВР
Чл. 49. (1) Цялостната организация на превантивната дейност се осъществява под ръководството на главния секретар на МВР и е непосредствено задължение на ръководителите на основни структури на МВР, в които полицейските органи осъществяват превантивна дейност.
(2) В рамките на своята компетентност ръководителите на основни структури на МВР, в които полицейските органи осъществяват превантивна дейност:
1. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) определят приоритети на превантивната дейност за съответния период и ангажират в изпълнението им служителите на МВР, а при необходимост търсят съдействието и на други основни структури на МВР;
2. включват в годишните планове на структурите мероприятия за провеждане на превантивната дейност;
3. организират взаимодействието с другите органи на държавната власт, органите на местното самоуправление, както и с гражданите и юридическите лица;
4. планират, координират и контролират самостоятелно или съвместно с други държавни органи и неправителствени организации изпълнението на превантивни мероприятия на национално и местно ниво;
5. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) непосредствено организират изпълнението на превантивни мероприятия на областно ниво;
6. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) организират разработването и участват в реализацията на стратегии, програми и проекти за превенция на престъпността и опазване на обществения ред;
7. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) създават организация за анализ, обобщаване и отчет на резултатите от превантивната дейност;
8. организират и лично извършват контрол на превантивната дейност.
Чл. 54. По отношение на осъществената обща превенция се отчитат:
1. (доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) брой писмени уведомления до други органи или организации, компетентни да вземат необходимите мерки за отстраняване на условията и причините за извършване на престъпления и други нарушения на обществения ред;
2. брой изготвени програми и проведени мероприятия за работа с рискови социални групи и жертви на престъпления;
3. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
4. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
5. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
6. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
7. брой проведени превантивни кампании и дейности за информиране на гражданите за безопасно поведение;
8. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) брой организирани превантивни срещи с граждани и представители на местната власт;
9. брой организирани срещи и проведени беседи в училища, детски градини и други учебни заведения;
10. (изм. и доп. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) брой проведени превантивни беседи с лица с рисково поведение, свързано със спортни и други масови мероприятия;
11. брой предотвратени и пресечени престъпления;
12. брой предотвратени и пресечени правонарушения извън тези по т. 11;
13. (изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) брой разработени работни карти, свързани със сигурността и обществения ред;
14. брой участия в конкретни мероприятия, заложени в работните карти, насочени към решаване на местни проблеми на сигурността при прилагане на проблемно-ориентирания подход.
15. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
16. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
17. (отм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Чл. 55. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) По отношение на осъществената индивидуална превенция се отчитат:
1. брой открити превантивни преписки;
2. брой проведени превантивни беседи на лица, освободени от местата за лишаване от свобода;
3. брой профилактични карти;
4. брой лица, спрямо които се осъществява превантивно наблюдение от съответното структурно звено;
5. брой настанени малолетни и непълнолетни лица в домове за временно настаняване съгласно Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните;
6. брой съставени протоколи за предупреждение;
7. брой издадени разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани;
8. брой наложени глоби за неизпълнение на разпореждане на орган на МВР.
§ 1. (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.) По смисъла на тази инструкция:
1. "Превантивна беседа" е метод за оказване на превантивно, възпитателно и корекционно въздействие с цел разубеждаване на лице, за което има данни и се предполага, че ще извърши престъпление или друго правонарушение. Чрез провеждането на превантивна беседа се контролира поведението на лицето и се установява актуалното състояние на неговите противообществени нагласи. Участието на лицето в беседата е доброволно, като по негово желание може да участва и адвокат. За проведената превантивна беседа полицейските органи докладват с докладна записка по установения в МВР ред.
2. "Проблем на местната сигурност" са възникнали изменения в обективната действителност или в обществените отношения, довели до нарушения на обществения ред, престъпления, или други противоправни деяния, в съответното населено място, чието решаване изисква сътрудничество и партньорство с други компетентни институции.
3. "Анализ на проблема" включва зараждането, развитието и актуалното му състояние към момента. Изясняват се природно-географските, инфраструктурните, демографските, социално-икономическите причини и предпоставки, пораждащи и допринасящи за съществуването му.
4. "Потенциални партньори" са лица, групи, организации и институции, които в съответствие със своите компетентности могат да съдействат и участват при решаване на проблема.
5. "Решение на проблема" е избиране на приложими варианти за действия, осъществявани в партньорство, с цел решаването му.
6. "Оценка на проблема" е степента на разрешаването му, въздействието и ефектът от предприетите мерки.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 2. Инструкцията се издава на основание чл. 30а, ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи.
§ 3. Изпълнението на инструкцията се възлага на ръководителите на основни структури на МВР, в които полицейските органи осъществяват превантивна дейност.
§ 4. Контролът по изпълнението на инструкцията се възлага на главния секретар на МВР.
Заключителни разпоредби
КЪМ ИНСТРУКЦИЯ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ИНСТРУКЦИЯ № 8121З-91 ОТ 13 ЯНУАРИ 2017 Г. ЗА РЕДА И ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ПРЕВАНТИВНА ДЕЙНОСТ ОТ ПОЛИЦЕЙСКИТЕ ОРГАНИ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
(ОБН. - ДВ, БР. 50 ОТ 2024 Г., В СИЛА ОТ 14.06.2024 Г.)
§ 52.
Инструкцията влиза в сила от деня на обнародването и в "
Държавен вестник".
Приложение към чл. 39, ал. 1
(Изм. - ДВ, бр. 50 от 2024 г., в сила от 14.06.2024 г.)
Рег. № ……………..
Дата ………………
РАБОТНА КАРТА
за решаване на конкретен проблем на сигурността и обществения ред
І. ИДЕНТИФИКАЦИЯ НА ПРОБЛЕМА
1. Описание на проблема:
……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
2. Местонахождение на проблема (населено място, жилищен район, квартал):
……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
3. Източник за проблема:
3.1. Молби, жалби:
……………………………………………………………………………………………………..
3.2. Сигнали на тел. 112:
……………………………………………………………………………………………………..
3.3. Други институции:
……………………………………………………………………………………………………..
3.4. Полицейска статистика:
……………………………………………………………………………………………………..
3.5. Публикации в медиите:
……………………………………………………………………………………………………..
3.6. Други: ………………………………………………………………………………………..
II. ЗАСЕГНАТИ СТРАНИ
1. ……………………………………………………………………………………………….....
2. ……………………………………………………………………………………………….....
1. Обобщен профил на потърпевшите граждани (жертви на престъпления или други правонарушения):
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
2. Обобщен профил на нарушителите (ако са известни):
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
III. АНАЛИЗ
1. Информация и актуалното състояние на проблема:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
2. Причини и предпоставки, пораждащи проблема:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
3. Действия, които са предприети за решаване на проблема до момента:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
IV. ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ПАРТНЬОРИ
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
V. РЕШЕНИЕ НА ПРОБЛЕМА
1. Цел: …………………………………………………………………………………………….
2. Действия от страна на МВР за решаване на проблема:
ОДМВР/РУ
Задачи:
................................../срок: .........................../отговорник: ………………..……….……………
................................../срок: ........................../отговорник: ………………………………………
................................../срок: ........................../отговорник: ………………………………………
3. Действия от компетентност на партньорите (задачи, срокове и отговорници за изпълнението им) за решаване на проблема:
Партньор …………………………………………………………………………………………
Задачи:
................................./срок: ........................./отговорник: ………………………………………
................................./срок: ........................./отговорник: ………………………………………
................................./срок: ........................./отговорник: ………………………………………
Партньор ………………………………………………………………………………………..
Задачи:
...................................../срок: ......................./отговорник: ……………………………………..
...................................../срок: ......................./отговорник: ……………………………………..
...................................../срок: ....................../отговорник: ……………………………………..
VI. ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ ДЕЙСТВИЕТО НА РАБОТНАТА КАРТА
1. Начало на реализацията: ………………………………………………………….
дд/мм/гггг
2. Очаквано финализиране: …………………………………………………………………
дд/мм/гггг
VII. КОНТРОЛ
1. Краткосрочен период за контрол: ………………………………………………………..
дд/мм/гггг
2. Средносрочен период за контрол ………………………………………………………..
дд/мм/гггг
VIII. ОЦЕНКА
(Оценката на процеса на реализация се изготвя след приключване на дейностите и се прилага към работната карта. Отчита се степента на разрешаването на проблема, както и въздействието и ефектът от предприетите мерки.)
Партньори: 1. ……………………………………………………………
(длъжност, име, фамилия, подпис)
2. …………………………………………………………….
(длъжност, име, фамилия, подпис) |