Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 1 ОТ 24 ЯНУАРИ 2019 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "АДМИНИСТРАТОР В ХОТЕЛИЕРСТВОТО"
Обн. ДВ. бр.11 от 5 Февруари 2019г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Администратор в хотелиерството" | ||||
Професионално направление: | ||||
| ||||
811 |
Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг | |||
| ||||
Наименование на професията: | ||||
811020 |
Администратор в хотелиерството | |||
| ||||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР) | |
8110201 |
Организация на обслужването в хотелиерството |
Трета |
4 |
4 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Съдейства на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място • Познава знаците и сигналите за осигуряване на ЗБУТ • Познава нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност и за свързаните трудови дейности • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при работа и свързани с нея дейности • Познава разпоредбите за провеждане на обучение и инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Участва в прилагането на мерки за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността при работа • Спазва прилагането на необходимите мерки за защита • Използва знаците и сигналите за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Съдейства за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Грижи се за собствената безопасност и безопасността на другите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни продукти |
Умения |
• Организира сортирането/съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др., при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Познава възможните причини за замърсяване на околната среда и съдейства за тяхното предотвратяване |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Познава предпоставките за възникване на основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Познава основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за установяване, регистриране, разследване, отчитане на трудови злополуки и професионални заболявания |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при трудова злополука и авария |
Компетентности |
• Познава рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация и съдейства за тяхното предотвратяване • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: Владее теоретичните знания за: • Изискванията за осигуряване на безопасност и здраве при работа • Превантивната дейност за опазване на околната среда • Овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания, свързани с предлагане на хотелиерски услуги |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, свързани с предлагане на хотелиерски услуги |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността на организацията |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията |
Компетентности |
• Способен е да анализира основните икономически принципи в контекста на дейността на организацията |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Знае видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на организацията |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за ефективно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Знае начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Знае за съществуването на облачни услуги • Познава специализирани софтуери за работа в мястото за настаняване |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на определени критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание • Работи със специализирани софтуери в мястото за настаняване |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при обработването на информация • Използва свободно специализирани софтуери в мястото за настаняване |
Резултат от учене 4.2: |
Комуникира посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Обяснява начините за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникацията • Използва електронни услуги за онлайн пазаруване • Обменя знания и опит в онлайн общности, обмен на знания и опит в областта на професията • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) |
Умения |
• Създава сложно цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя цифрово съдържание, създадено от друг, като ползва разширени функции на форматиране |
Компетентности |
• Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 4.4: |
Осигурява сигурност при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава голяма част от известните рискове за сигурността при работа онлайн • Знае за въздействието на цифровите технологии върху ежедневния живот и околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против спам • Разпознава файлове, представляващи злонамерен софтуер • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да поддържа защитена от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 4.5: |
Решава проблеми при работа с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използването на цифрови технологии • Знае за необходимостта от актуализиране на собствените си цифрови умения |
Умения |
• Предприема основни стъпки за защита на устройствата, с които работи (например антивирусни програми и пароли) |
Компетентности |
• Способен е да разреши рутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ (например чрез затваряне на програма, повторно стартиране на компютъра, проверка на интернет връзка и др.) |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време. Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на организацията, в която работи • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава основните нормативни разпоредби на действащото трудово законодателство • Познава основните нормативни актове, свързани с професията • Познава изискванията за планиране на необходимите ресурси |
Умения |
• Планира процеса на работата си • Съставя график на работните си задачи • Прилага изискванията на основните нормативни документи, свързани с професията |
Компетентности |
• Организира рационално процеса на работата си за ефективно изпълнение на трудовите дейности и задачи • Предлага и обосновава необходимостта от промени в организацията на работата |
Резултат от учене 5.2: |
Поема отговорност за качеството на работата си |
Знания |
• Познава видовете трудови дейности, характерни за професионалната му сфера • Познава изискванията за качествено изпълнение на видовете трудови дейности • Познава начините за оптимална организация на трудовите дейности |
Умения |
• Спазва етичните норми на поведение • Участва в изграждането на етична работна среда |
Компетентности |
• Съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия в организацията на работния процес За средство 2: • Дефинира основни теоретични понятия при разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Осъществява комуникация в работен порядък с екипа |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорност при работа в екип |
Резултат от учене 6.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава ефективното поведение при конфликти • Познава правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации • Води делова комуникация - писмена и устна • Събира и предлага необходимата информация за удовлетворяване на изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда ефективна комуникация с гостите на мястото за настаняване съобразно индивидуалните им характеристики • Провежда разговор с гостите с цел консултиране и съгласуване на услуги • Разбира и уважава изискванията на гостите и защитава интересите на организацията |
Резултат от учене 6.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и гости |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна среда |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Предлагане на хотелиерски продукт |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Предоставяне на хотелиерски продукт |
Знания |
• Познава същността на хотелиерските услуги • Познава различните длъжностни позиции в мястото за настаняване и техните отговорности • Познава специализиран софтуер за резервации и хотелско настаняване • Запознат е с изискванията при категоризация на мястото за настаняване |
Умения |
• Работи с различните хотелиерски услуги в зависимост от категорията на мястото за настаняване • Участва в процеса на резервиране и настаняване на гостите |
Компетентности |
• Запознава гостите при настаняване с всички предлагани услуги в мястото за настаняване • В състояние е да участва ефективно в организирането на основните хотелиерски услуги • Работи ефективно с допълнителните услуги на мястото за настаняване |
Резултат от учене 7.2: |
Организация на услугите в мястото за настаняване |
Знания |
• Познава същността на услугите в мястото за настаняване • Познава видовете основни и допълнителни услуги и тяхното съдържание |
Умения |
• Предлага основни и допълнителни услуги |
Компетентности |
• В състояние е да съдейства при организирането на основни и допълнителни услуги, като работи ефективно в екип • В състояние е да взема самостоятелни решения в рамките на описаните в длъжностната характеристика задължения |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмен изпит Средство 2: • Практическа задача, свързана с организиране на работата в мястото за настаняване и предлагане на хотелиерски продукт |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира теоретични знания, свързани с работния процес и дейностите в мястото за настаняване • Дефинира точно и вярно основните и допълнителните услуги в мястото за настаняване За средство 2: • Организира ефективно работата в мястото за настаняване с предоставяне на определен хотелиерски продукт |
Наименование на единицата: |
Посрещане и приемане на гости |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава правилата за посрещане на различните типове гости |
Знания |
• Знае принципите на гостоприемството и етикета при посрещането на гостите • Познава вътрешните правила и заповеди • Познава правилата за обработка, съхранение и използване на лични данни • Запознат е с особеностите на различните типове гости (индивидуални, организирани групи гости, гости със специални потребности и др.) • Познава правилата за посрещане на VIP гости |
Умения |
• Прилага принципите на гостоприемството и етикета при посрещане на гостите • Проучва очакванията на гостите • Използва за комуникация с гостите български или разбираем чужд език • Спазва правилата за посрещане на VIP гости • Спазва правилата за обработка, съхранение и използване на лични данни • Предава необходимата информация от текущата смяна на заинтересованите служители и прекия си ръководител |
Компетентности |
• Оказва лично внимание, сърдечност и гостоприемство • Комуникира с гостите на български/чужд език според установените стандарти, като проявява тактичност и компетентно владеене на професионалната терминология • Работи ефективно в екип с персонала в приемния блок (фоайето) - портиер, пиколо, холови камериерки |
Резултат от учене 8.2: |
Извършва регистрация съгласно изискванията |
Знания |
• Познава начина на регистрация на различните типове гости • Води необходимата отчетност на регистрираните гости и анулираните резервации • Познава вътрешните правила и заповеди за регистрация |
Умения |
• Обработва направените резервации и анулации • Изготвя справки за заетостта на мястото за настаняване • Проверява данните от документите за самоличност • Регистрира гостите на мястото за настаняване |
Компетентности |
• Контролира извършваните резервации, като поддържа връзка с останалите отдели за тяхното качествено изпълнение • Спазва принципа на конфиденциалност и нормативните разпоредби, произтичащи от Закона за защита на личните данни |
Резултат от учене 8.3: |
Настанява гостите |
Знания |
• Знае вътрешните правила за настаняване на гостите |
Умения |
• Информира гостите за всички услуги в хотела при тяхното настаняване • Изпълнява дейностите по настаняване на гостите • Реагира по стандарт при възникване на оплаквания при настаняването |
Компетентности |
• Проявява вежливост, дискретност и експедитивност при настаняване на гостите, като спазва установените стандарти • Демонстрира адекватно поведение при оплаквания от страна на гостите, като уведомява прекия си ръководител |
Резултат от учене 8.4: |
Работи с хотелски компютърни и резервационни системи |
Знания |
• Познава видовете хотелски компютърни и резервационни системи |
Умения |
• Работи с хотелски компютърни системи за регистрация и резервация |
Компетентности |
• Работи ефективно с компютърни инсталации, хотелски и резервационни системи |
Резултат от учене 8.5: |
Работи по правилата с ключовете и заключващите системи |
Знания |
• Запознат е с компютърните системи и електронни устройства • Познава начините за съхранение на ключовете • Запознат е с правилата на издаване на ключове и заключващи системи • Запознат е с правилата за предоставяне на ключове и електронни устройства при възникване на екстремни ситуации и инциденти |
Умения |
• Работи с ключовете и заключващите системи • Различава различните видове ключове и заключващи системи |
Компетентности |
• Работи ефективно по правилата с ключовете и заключващите системи • Издава ключове и електронни устройства единствено на регистрирани гости и длъжностни лица, като стриктно спазва установените правила на мястото за настаняване • Реагира по правилата за предоставяне на ключове и електронни устройства при възникване на екстремни ситуации и инциденти |
Резултат от учене 8.6: |
Работи със специфично оборудване на рецепцията |
Знания |
• Знае правилата за работа със специфично оборудване на рецепцията |
Умения |
• Обслужва гостите, като използва различните функции на професионалното оборудване на рецепцията • Използва повереното му професионално оборудване за рецепция, като спазва правилата за експлоатация, описани от производителя |
Компетентности |
• Работи професионално със специфичното оборудване на рецепцията (специални касети и каси за съхранение на ценности, командни табла за осветление, озвучаване, TV и радиопрограми, климатични и др.), като стриктно спазва стандартите за работа с оборудването на рецепцията |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача, свързана с посрещане и настаняване на гостите |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Практическо обучение в места за настаняване |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с посрещането, настаняването и обслужването на гостите в мястото за настаняване За средство 2: • Посреща, настанява и обслужва гости, като спазва стандартите за обслужване и проявява етично отношение |
Наименование на единицата: |
Обслужване на гостите по време на престоя им |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Познава особеностите на различните типове гости |
Знания |
• Познава характерните особености на различните типове гости • Познава законовите разпоредби и вътрешните правила за обслужване на различни типове гости |
Умения |
• Спазва правилата за обслужване на гостите • Спазва професионална етика при комуникация с различните типове гости |
Компетентности |
• Прилага законовите разпоредби и вътрешните правила за обслужване на типовете гости |
Резултат от учене 9.2: |
Предоставя търсената от гостите информация |
Знания |
• Притежава познания за търсената от гостите информация |
Умения |
• Предоставя информация на разбираем български/чужд език |
Компетентности |
• Предоставя с необходимото внимание и точност търсената информация на гостите, без да ги въвежда в заблуда, с цел повишаване на качеството на обслужването |
Резултат от учене 9.3: |
Консултира гости |
Знания |
• Знае принципите на гостоприемството • Познава психологическите характеристики на гостите • Използва професионална терминология на български и на чужд език • Познава стандартните процедури за предлаганите услуги |
Умения |
• Посреща гостите • Проучва очакванията на гостите по отношение на обслужване и услуги • Прилага професионални термини на български и на чужд език • Прилага стандартните процедури за предлаганите услуги |
Компетентности |
• Консултира гостите на български и чужд език според установените стандарти с необходимата акуратност и точност • Умее да реагира адекватно в деликатни ситуации |
Резултат от учене 9.4: |
Обслужва гости |
Знания |
• Знае правилата за обслужване на гости • Знае професионалната терминология на български и на чужд език • Познава изискванията за изготвяне на презентация на предлаганите основни и допълнителни услуги в мястото за настаняване • Познава в детайли стандартните процедури • Знае правилата за работа със специфично оборудване на рецепцията |
Умения |
• Спазва правилата за обслужване на гости • Прилага професионални термини на български и на чужд език • Прилага стандартните процедури за обслужване на гости • Използва по предназначение специфичното оборудване на рецепцията |
Компетентности |
• Реализира самостоятелно и в работен екип консултиране и обслужване на гости според установените стандарти • Способен е да установи добър контакт и персонално внимание към всеки гост • Умее да реагира адекватно в деликатни ситуации • Обслужва коректно гостите, като работи професионално със специфичното оборудване на рецепцията |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Тест/писмен изпит Средство 2: • Практическа задача, свързана с посрещане и приемане на гости или ролеви игри |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Практическо обучение в мястото за настаняване |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с обслужването на гостите по време на престоя им За средство 2: • Демонстрира ефективно и адекватно поведение при обслужването на гостите по предварително дефинирано задание |
Наименование на единицата: |
Предлагане на основни и допълнителни услуги |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 10.1: |
Познава основните и допълнителните услуги |
Знания |
• Знае основните туристически услуги • Познава видовете допълнителни услуги • Обяснява различията между двете групи услуги |
Умения |
• Разграничава основните от допълнителните услуги |
Компетентности |
• Информира точно и вярно гостите за основните и допълнителните услуги |
Резултат от учене 10.2: |
Спазва правилата за предлагане на основни и допълнителни услуги |
Знания |
• Знае правилата за предлагане на основни услуги • Знае правилата за предлагане на допълнителни услуги • Познава различията при предлагане на основните и допълнителните услуги |
Умения |
• Спазва правилата при предлагане на основни и допълнителни услуги |
Компетентности |
• Предлага и консултира компетентно гостите за предлаганите основни и допълнителни услуги, като проявява внимание, уважение и професионализъм, и се съобразява с интересите им |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Практическа задача, свързана с предлагане на основни и допълнителни услуги |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет Средство 2: • Практическо обучение в място за настаняване |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с предлагането на основни и допълнителни услуги в мястото за настаняване За средство 2: • Предлага основни и допълнителни услуги спрямо типовете гости, определени в предварително дефинирано задание |
Наименование на единицата: |
Изпращане на гостите |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 11.1: |
Изпраща различните типове гости |
Знания |
• Познава и разграничава различните типове гости • Познава особеностите на различните типове гости • Познава правилата за изпращане на различните типове гости • Познава начините на разплащане |
Умения |
• Разграничава различните типове гости и техните особености • Спазва правилата при комуникация с различните типове гости • Използва различните начини за разплащане • Спазва финансовата дисциплина |
Компетентности |
• Проявява професионализъм при изпращането на различните типове гости |
Резултат от учене 11.2: |
Работи по правилата с ключовете и заключващите системи |
Знания |
• Познава различните видове ключове и заключващи системи • Познава начина на съхранение на ключовете и заключващите системи • Знае начина за работа с ключовете и заключващите системи |
Умения |
• Работи по изискващите се правила с ключовете и заключващите устройства |
Компетентности |
• Компетентно съхранява и предоставя на оторизирани колеги и гости ключове и заключващи системи |
Резултат от учене 11.3: |
Извършва обработка и финансово приключване на използваните основни и допълнителни услуги от гостите |
Знания |
• Знае начините при оформяне, водене и инкасиране сметките на гостите • Знае начина за отчитане на сметките на гостите • Знае начините за оформяне и инкасиране на сметките за предоставените платени основни и допълнителни услуги |
Умения |
• Обработва и финансово приключва използваните основни и допълнителни услуги от гостите • Спазва финансовата дисциплина |
Компетентности |
• Професионално работи със съответната компютърна програма при оформяне и издаване на сметки, като спазва финансовата дисциплина |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с изпращането на гостите |
Наименование на единицата: |
Професионална етика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Администратор в хотелиерството |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 12.1: |
Познава нормите на морал, етичност и дискретност |
Знания |
• Запознат е с важността на нормите на морал, етичност и дискретност • Познава значението на нормите на морал, етичност и дискретност • Знае правилата за поведение спрямо гостите с различни начини на поведение |
Умения |
• Разграничава етичните и морални норми |
Компетентности |
• Способен е да съобразява своето поведение с нормите на морал, етичност и дискретност при изпълнение на служебните си задължения |
Резултат от учене 12.2: |
Прилага нормите на морал, етичност и дискретност при комуникация с гости и служители |
Знания |
• Знае причините за спазване на нормите на морал, етичност и дискретност |
Умения |
• Прилага нормите на морал, етичност и дискретност |
Компетентности |
• Общува ефективно с гостите и служителите, като стриктно спазва нормите на морал, етичност и дискретност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани със спазване на нормите за морал, етичност и дискретност |