Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 7 ОТ 4 ФЕВРУАРИ 2019 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "СПОРТЕН МАСАЖИСТ"
Обн. ДВ. бр.20 от 8 Март 2019г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Професионално направление: | |||
| |||
813 |
Спорт | ||
| |||
Наименование на професията: | |||
| |||
813060 |
Спортен масажист | ||
| |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация: | ||
| |||
8130601 |
Спортен масаж |
Четвърта | |
| |||
Ниво на квалификация според Европейската квалификационна рамка (ЕКР) - 5 |
Ниво на квалификация според Националната квалификационна рамка (НКР) - 5 | ||
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава в детайли разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Познава основните елементи на организацията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Познава в детайли рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и при трудовите дейности, свързани с конкретната професионална квалификация |
|
• Познава в детайли необходимите мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Контролира процеса по изготвяне на инструкции за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Организира извършването на трудовите дейности при спазване на нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Извършва контрол (при необходимост) на изпълнението на трудовите дейности при спазване на разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Инструктира работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Разпознава рисковете за здравето и безопасността при различни трудови дейности • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Компетентности |
• Участва в създаването на организация за осигуряване на безопасни условия на работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Предприема мерки за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и за безопасност на работното място при различните трудови дейности |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда при конкретната трудова дейност • Познава в детайли рисковете от замърсяване на околната среда при конкретната трудова дейност и при свързаните трудови дейности • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни продукти |
Умения |
• Организира и контролира сортирането/съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др. при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Притежава екологично съзнание за опазване на околната среда • Анализира причините за екологично замърсяване • Участва в разработването на правила за опазване на околната среда • Следи за спазване на изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Познава нормативните разпоредби за осигуряване на аварийна безопасност • Познава в детайли основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Обяснява стъпките за действия при аварии и аварийни ситуации • Обяснява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията за описване на аварийните ситуации • Създава организация за осъществяване на контрол по спазване мерките за пожарна и аварийна безопасност • Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Разпознава опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Изброява основните рискове, които могат да доведат до аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Организира овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност • Актуализира вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: Владее теоретични знания за: • хигиенните норми • здравословните и безопасни условия на труд на работното място • превантивната дейност за опазване на околната среда • овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо най-адекватното поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на фирмата |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за оптимизиране изпълнението на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за повишаване ефективността на дейността |
Резултат от учене 2.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда и влиянието им върху дейността на фирмата |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на фирмата |
Компетентности |
• Самостоятелно или в екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване в екип на бизнес план на фирмата по предварително дефинирано задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на фирмата според изискванията на предварително дефинираното задание |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - оскъдност, ресурси, избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на бизнес |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес, като обяснява ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 3.2: |
Познава основните характеристики на дейността в стопанската/спортната организация |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. • Познава същността на елементите на маркетинговия микс - продукт (услуга), цена, дистрибуция, промоция • Познава същността на елементите на промоционалния/комуникационния микс - публичност, реклама, лични продажби, насърчаване на продажбите, връзки с обществеността |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на предприятието • Разработва маркетингова стратегия на предприятие за постигане на максимални финансови резултати съобразно качествения и количествения капацитет • Изготвя рекламни послания за изграждане и поддържане на положителна представа у целевата група към предлаганите продукти (стоки и/или услуги) |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на дейността на стопанската/спортната организация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изготвяне на маркетингова стратегия, насочена към зададен тип целева група Средство 3: • Изготвяне на рекламно послание по зададени цел, бюджет и рекламоносител |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • В изготвеното рекламно послание присъстват името на рекламодателя, кратко описание на предложението, подтик за покупка, данни за контакт с рекламодателя; изтъкнати са качеството на услугата и нейните предимства пред конкурентните За средство 3: • Изготвената обява за свободна работна позиция е пълна и целесъобразна - включва изискванията за заемане на длъжността, работното време, трудовото възнаграждение, начините за кандидатстване, изброени са задълженията и отговорностите; определените критерии за подбор са съобразени с нуждите на работодателя |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 4.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на стопанската организация • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Познава планирането на ресурси, свързани с работния процес • Познава основните нормативни актове, свързани с професията |
Умения |
• Планира работния процес • Съставя график на работните задачи • Спазва основните нормативни актове, свързани с професията |
Компетентности |
• Ефективно организира работния процес • Предлага и мотивира необходимостта от промени в работните процеси |
Резултат от учене 4.2: |
Отговаря за разпределението на дейностите в работния процес |
Знания |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за изпълнение на видовете трудови дейности • Познава начините за организация на трудовите дейности в работния процес |
Умения |
• Организира дейностите в работния процес • Спазва и следи етичните норми на поведение • Участва в изграждането на работната среда |
Компетентности |
• Ефективно разпределя и планира дейностите в работния процес • Отговорен е за създаване и поддържане на етична работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира теоретични понятия в областта на организацията на работния процес За средство 2: • Дефинира теоретични понятия в областта на разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 5.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Знае ролята на отделните длъжности в екипа, техните работни взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала на предприятието |
Компетентности |
• Осъществява ефективна комуникация с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 5.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава ефективното поведение при конфликти • Знае правилата и изискванията, свързани с водене на делова кореспонденция • Познава средства за водене на делова комуникация |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Решава конфликтни ситуации • Води делова комуникация - писмена и устна • Извлича необходимата информация за удовлетворяване на изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда ефективна комуникация с клиенти и потребители съобразно индивидуалните им особености • Провежда компетентен разговор с клиенти с цел консултиране и съгласуване на услуги; разбира и уважава техните изисквания, защитава интересите на организацията • Проявява комбинативност при проучване на алтернативни решения |
Резултат от учене 5.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове (специализирана литература, техническа документация и др.) на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва свободно професионална терминология на чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални и други теми, както и да изпълнява служебните си задължения |
Средства за оценяване: |
• Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
• Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
• Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна ситуация |
Наименование на единицата: |
Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 6.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки и мотивира избора си на определени сред тях • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Обяснява същността на уебканалите (RSS и други) за получаване на информация • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Знае начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Познава различни доставчици на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Използва уебканали (RSS и други) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на набор от допълващи се критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уебстраници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Свободно владее ИКТ при обработването на информация, свързана с професионалната му дейност |
Резултат от учене 6.2: |
Комуникира чрез ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Обяснява принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията • Обяснява употребата на електронен подпис |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникацията • Използва множество електронни услуги, като пазаруване онлайн, електронно банкиране, взаимодействие с държавни институции и др. • Използва електронен подпис за авторизация • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Свободно владее ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 6.3: |
• Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Познава функционалностите на редакторите за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава сложно цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя цифрово съдържание, създадено от друг • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Свободно владее ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 6.4: |
Осигурява сигурност при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава голяма част от известните рискове за сигурността при работа онлайн • Знае функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Познава начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Знае за въздействието на цифровите технологии върху ежедневния живот и околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против спам • Разпознава файлове, представляващи злонамерен софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 6.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използването на цифрови технологии • Познава начините за инсталиране/преинсталиране на операционна система и друг софтуер • Проучва възможности за актуализиране на уменията си за работа с ИКТ |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или друг софтуер при решаване на проблеми |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
• Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
• Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време. Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Спортна култура |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава същността на спорта и ползите от него |
Знания |
• Познава ползите от спорта и неговите образователни, здравни, социални, културни и възстановителни функции • Знае историята на физическото възпитание и спорта • Познава олимпийските принципи и идеали • Знае рисковете от употребата на допинг в спорта |
Умения |
• Осигурява спазването на принципите на феърплей в спорта • Разпознава признаците при употребата на допинг и предприема необходимите мерки |
Компетентности |
• Популяризира здравословния начин на живот и редовните занимания със спорт • Организира и участва в дискусии по темата |
Резултат от учене 7.2: |
Познава организационната система на спорта |
Знания |
• Познава организацията на спорта на национално, европейско и световно ниво и функциите на различните институции - общини, министерства, спортни клубове, спортни федерации, олимпийски комитети • Познава нормативната уредба, свързана с физическото възпитание и спорта - закони, стратегии и наредби, които имат отношение към професионалната му дейност • Познава особеностите на физическото възпитание и спорта в свободното време • Познава особеностите на организирания спорт за всички (физическо възпитание и спорт за учащи, ведомствен спорт, физическо възпитание и спорт за лица с увреждания) • Познава особеностите на спорта за високи постижения (детско-юношески спорт, елитен спорт) |
Умения |
• Идентифицира мястото на спортна организация в системата на спорта и възможните механизми и източници на финансиране • Намира подходящите за практикуване на определен вид спорт спортни клубове и/или обекти в съответните национални регистри |
Компетентности |
• Консултира заинтересованите лица за възможностите за практикуване на спорт съобразно техните индивидуални нужди и желания |
Резултат от учене 7.3: |
• Формира (развива) физически качества у обучаваните по спорт лица |
Знания |
• Познава теорията и методиката на спортната тренировка • Познава анатомията и биомеханиката на човека • Познава физиологията и биохимията на човека • Познава принципите на рационалното хранене • Познава особеностите на преподаване при различните възрастови групи • Познава особеностите на спортния травматизъм |
Умения |
• Прилага методи и средства за развиване на сила • Прилага методи и средства за развиване на издръжливост • Прилага методи и средства за развиване на бързина • Прилага методи и средства за развиване на гъвкавост • Прилага методи и средства за развиване на ловкост • Прилага методи и средства за развиване на техника и тактика по вид спорт |
Компетентности |
• Самостоятелно може да формира и развива у обучаваните най-целесъобразните за вида спорт физически качества |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теория: решаване на тест или развиване на въпрос от областта на спорта |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира професионални знания от областта на спорта |
Наименование на единицата: |
Класически (ръчен) спортен масаж |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 8.1: |
Извършва предварителен масаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на предварителния масаж • Знае методиката на предварителния масаж • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение в предварителния масаж • Обяснява физиологичното въздействие на предварителния масаж върху организма • Обяснява приложението на намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на предварителен масаж |
Умения |
• Прилага масажни техники и похвати от масажен начин поглаждане • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин изстискване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин разтриване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин размачкване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин вибрации |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни предварителни масажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 8.2: |
Извършва тренировъчен масаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на тренировъчния масаж • Знае методиката на тренировъчния масаж • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение в тренировъчния масаж • Обяснява физиологичното въздействие на тренировъчния масаж върху организма • Обяснява приложението на намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на тренировъчен масаж |
Умения |
• Прилага масажни техники и похвати от масажен начин поглаждане • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин изстискване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин разтриване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин размачкване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин вибрации |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни тренировъчни масажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 8.3: |
Извършва възстановителен масаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на възстановителния масаж • Знае методиката на възстановителния масаж • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение във възстановителния масаж • Обяснява физиологичното въздействие на възстановителния масаж върху организма • Обяснява приложението на намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на възстановителен масаж |
Умения |
• Прилага масажни техники и похвати от масажен начин поглаждане • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин изстискване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин разтриване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин размачкване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин вибрации |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни възстановителни масажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 8.4: |
Извършва масаж за редуциране на риска от травми на опорно-двигателния апарат |
Знания |
• Знае целите и задачите на масажа за редуциране на риска от травми на опорно-двигателния апарат • Знае методиката на масажа за редуциране на риска от травми на опорно-двигателния апарат |
|
• Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение в масажа за редуциране на риска от травми на опорно-двигателния апарат • Обяснява физиологичното въздействие на масажа за редуциране на риска от травми на опорно-двигателния апарат върху организма • Обяснява приложението на различни групи намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на масаж след травми на опорно-двигателния апарат |
Умения |
• Прилага масажни техники и похвати от масажен начин поглаждане • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин изстискване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин разтриване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин размачкване • Прилага масажни техники и похвати от масажен начин вибрации |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни масажи за редуциране на риска от травми на опорно-двигателния апарат на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на класическия (ръчен) спортен масаж Средство 2: • Извършване на предварителен, на тренировъчен и на възстановителен масаж |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Масажно помещение • Масажна кушетка • Намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания в областта на класическия (ръчен) спортен масаж За средство 2: • Целите и задачите на различните видове масажи са изпълнени • Спазена е методиката на масажите (включително последователността на масажните начини) • Масажните техники и похвати са изпълнени правилно • Постигнато е необходимото физиологично въздействие върху масажираното лице |
Наименование на единицата: |
Апаратен спортен масаж |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Спортен масажист |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 9.1: |
Извършва вибрационен масаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на вибрационния масаж • Знае методиката на вибрационния масаж • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение във вибрационния масаж • Обяснява физиологичното въздействие на вибрационния масаж върху организма • Обяснява приложението на намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на вибрационен масаж • Познава указанията за използване на апаратите за вибрационен масаж |
Умения |
• Работи с апарати за вибрационен масаж • Прилага масажни техники и похвати, намиращи приложение във вибрационния масаж |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни вибрационни масажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 9.2: |
Извършва пневмо- (вакуум) масаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на пневмо- (вакуум) масажа • Знае методиката на пневмо- (вакуум) масажа • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение в пневмо- (вакуум) масажа • Обяснява физиологичното въздействие на пневмо- (вакуум) масажа върху организма • Обяснява приложението на ралични групи намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на пневмо- (вакуум) масаж • Познава указанията за използване на апаратите за пневмо- (вакуум) масаж |
Умения |
• Работи с апарати за вибрационен масаж в съответствие с изискванията за експлоатация • Прилага масажни техники и похвати, намиращи приложение във вибрационния масаж |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни водни пневмо- (вакуум) масажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 9.3: |
Извършва баромасаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на баромасажа • Знае методиката на баромасажа • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение в баромасажа • Обяснява физиологичното въздействие на баромасажа върху организма • Обяснява приложението на намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на баромасаж • Познава указанията за използване на апаратите за баромасаж |
Умения |
• Работи с апарати за баромасаж при спазване на изискванията за безопасност • Прилага масажни техники и похвати, намиращи приложение във вибрационния масаж |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни баромасажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 9.4: |
Извършва светлинен масаж |
Знания |
• Знае целите и задачите на светлинния масаж • Знае методиката на светлинния масаж • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение в светлинния масаж • Обяснява физиологичното въздействие на светлинния масаж върху организма • Обяснява приложението на различните групи намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на светлинен масаж • Познава указанията за използване на апаратите за светлинен масаж |
Умения |
• Работи с апарати за светлинен масаж при спазване на инструкциите за безопасност • Прилага масажни техники и похвати, намиращи приложение във вибрационния масаж |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни светлинни масажи на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 9.5: |
Извършва водни процедури (хидромасаж) |
Знания |
• Знае целите и задачите на водните процедури (хидромасаж) • Знае методиката на водните процедури (хидромасаж) • Изброява масажните техники и похвати, намиращи приложение във водните процедури (хидромасаж) • Обяснява физиологичното въздействие на водните процедури (хидромасаж)върху организма • Обяснява приложението на намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Знае противопоказанията за прилагане на водни процедури (хидромасаж) • Познава указанията за използване на апаратите за водни процедури (хидромасаж) |
Умения |
• Подбира и работи с апарати за водни процедури (хидромасаж) • Прилага масажни техники и похвати, намиращи приложение във вибрационния масаж |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извършва ефективни водни процедури (хидромасажи) на всички части на тялото, като не застрашава здравето на масажираното лице • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Резултат от учене 9.6: |
Инструктира лицата относно употребата на сауна и/или парна баня |
Знания |
• Знае целите и задачите на употребата на сауна и/или парна баня • Знае методиката на употреба на сауна и парна баня (температура, влажност, продължителност на престой, почивки и т.н.) • Обяснява физиологичното въздействие на сауната и парната баня върху организма • Знае противопоказанията за прилагане на сауна и парна баня |
Умения |
• Следи за продължителността на престоя • Поддържа необходимите температура и влажност в сауна и парна баня |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да дава инструкции относно употребата на сауна и/или парна баня, които няма да застрашат здравето на ползвателите • Стриктно спазва хигиенните изисквания |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест или развиване на въпрос от областта на апаратния спортен масаж Средство 2: • Извършване на вибрационен масаж, на пневмо- (вакуум) масаж, на баромасаж, на светлинен масаж и на водни процедури (хидромасаж) |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Масажно помещение • Масажна кушетка • Намазващи средства (масажни масла, кремове, емулсии, гелове и пудри) • Апарати за вибрационен масаж, за пневмо- (вакуум) масаж, за баромасаж, за светлинен масаж и за водни процедури |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са професионални знания в областта на апаратния масаж За средство 2: • Целите и задачите на масажите са изпълнени. Спазена е методиката на масажите (включително последователността на масажните начини) • Масажните техники и похвати са изпълнени правилно. Масажните апарати са използвани безопасно и правилно • Постигнато е необходимото физиологично въздействие |