Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 21 ОТ 23 АВГУСТ 2019 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "СТРОИТЕЛ-МОНТАЖНИК"
Обн. ДВ. бр.71 от 10 Септември 2019г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Строител-монтажник"
Професионално направление: | ||||
582 |
Строителство | |||
Наименование на професията: | ||||
582040 |
Строител-монтажник | |||
Код |
Специалности |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР) |
5820401 |
Стоманобетонни конструкции |
Втора |
3 |
3 |
5820402 |
Метални конструкции |
Втора |
3 |
3 |
5820403 |
Сухо строителство |
Втора |
3 |
3 |
5820404 |
Дограма и стъклопоставяне |
Втора |
3 |
3 |
5820405 |
Изолации в строителството |
Втора |
3 |
3 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 1.1: |
Познава и спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Знае основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Знае основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Осъществява превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Знае рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Познава основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване, и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Разпознава и съхранява опасни отпадъци и др., спазвайки технологията за събиране и рециклиране (ако е приложимо) |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Знае основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар и/или авария • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешно-фирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основни теоретични знания за: - здравословни и безопасни условия на труд на работното място - превантивна дейност за опазване на околната среда - овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали За средство 2: Практика: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания: |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е основните икономически проблеми - оскъдност на ресурси, избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения: |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности: |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността на строителна фирма |
Знания:
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия |
Умения: |
• Обяснява основни икономически понятия |
Компетентности: |
• Способен е да разграничи основните процеси в дейността на строителна фирма |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания: |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения: |
• Информира се за добри практики за успешно управление на строителни фирми |
Компетентности: |
• Информира управителя на фирмата за добри практики в областта предприемачеството |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания:
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения: |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности: |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Писмен изпит/тест Средство 2: Практика: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 4.1: |
Участва в обработване на информация с ИКТ |
Знания: |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Знае начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения: |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва и съхранява цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания: |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения: |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания: |
• Познава софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Умения: |
• Създава просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща • Изпълнява задача за създаване на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Условия за провеждане на оценяването:
|
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време За средство 2: • Демонстрирани са основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 5.1: |
Организира работния процес на работното си място |
Знания: |
• Познава правилата за рационална организация на работното място • Познава методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Описва основните работни процеси и дейности на работното място • Описва организацията на работния процес в съответствие с поставените задачи • Изброява нормативни документи, свързани с работния процес |
Умения: |
• Спазва основните нормативни актове, свързани с професията • Спазва организацията на работа на работното място и обекта • Спазва проектите, инструкциите и паспортите, свързани с професията и работното място • Подготвя работното място за изпълнение на поставените задачи |
Компетентности: |
• Обосновава необходимостта от промени в работния процес • Способен е самостоятелно и/или в екип да участва в работния процес на работното си място • Способен е да организира правилно работното си място |
Резултат от учене 5.2: |
Изпълнява трудовите дейности в работния процес |
Знания: |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения: |
• Спазва етапите на технологичния процес и разпределението на видовете дейности, предвидени за изпълнение на работното място • Спазва изискванията за изпълнение на видовете дейности на работното си място - проекти, технологии, правилници, паспорти, инструкции и др. • Спазва етичните норми на поведение |
Компетентности: |
• Участва в създаването на етична и ефективна работна среда • Способен е самостоятелно и/или в екип да изпълнява възложените му дейности в работния процес |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест Средство 2: Практика: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Владее основните теоретични знания в областта на организацията на работа и етапите на технологичния процес на работното място За средство 2: Практика: • Вярно и точно решава казуса в зададения сценарий |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания: |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения: |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала |
Компетентности: |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно йерархични връзки • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 6.2: |
Владее чужд език по професията |
Знания: |
• Познава професионалната терминология на чужд език • Знае основни термини на изучавания език, свързани с правата и задълженията на участниците в трудовия процес • Знае основни изрази и лексика, свързани с пряката работа |
Умения: |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Разбира кратки и ясни съобщения при изпълнение на задачите на работното място • Разчита бележки, свързани с извършваните дейности и получените резултати • Разбира указания и инструкции за спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Компетентности: |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми • Извършва предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява кратка комуникация на чужд език |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Писмен изпит - дава писмени решения и отговори на поставени задачи или въпроси Средство 2: • Устен изпит - води разговори по професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Решава точно, пълно и вярно зададена писмена задача или въпрос/и За средство 2: Практика: • Комуникира на чужд език по професионални теми в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Основни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи), елементи на сградата и тяхното предназначение |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 7.1: |
Разчита работни чертежи, монтажни планове и спецификации |
Знания: |
• Описва знаци и обозначения на чертежи, монтажни планове и спецификации • Идентифицира методи за изготвяне на чертежи, монтажни планове и спецификации |
Умения: |
• Разчита различните видове чертежи, монтажни планове и спецификации • Намира каталожни данни • Изработва чертеж, монтажни планове и спецификации • Опазва поверената му документация |
Компетентности: |
• Способен е под ръководството на техническо лице да разчита правилно чертежи, монтажни планове и спецификации с ниска степен на сложност • Способен е под ръководството на техническо лице да начертава чертежи, монтажни планове и спецификации и др. с ниска степен на сложност, съобразявайки се с правилата за изготвяне на технически чертежи |
Резултат от учене: 7.2: |
Познава основните строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и тяхната област на приложение |
Знания: |
• Идентифицира основните строителни продукти (материали, изделия, комплек- • Познава предназначението на основните строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Умения: |
• Използва основни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Съобразява се с характеристиките на основните строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Правилно прилага основните видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Резултат от учене: 7.3: |
Познава основните елементи на сградата |
Знания: |
• Описва основните елементи на сградата • Изброява видове конструкции • Описва начините на изпълнение на елементите на сградата |
Умения: |
• Разграничава основните елементи на една сграда • Прилага различни начини на изпълнение на елементите на сградата |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно да класифицира елементите на сградата по различни признаци |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на писмен теоретичен тест/устен изпит Средство 2: Практика: • Разчита и/или начертава чертежи, монтажни планове и спецификации |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: Учебен кабинет За средство 2: • Практика: Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Описва точно значението на знаци, използвани в представената техническа документация За средство 2: Практика: • Изпълнява точно, вярно и пълно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Товаро-разтоварни и укрепващи дейности |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 8.1: |
Избира такелажни средства и начините за окачване |
Знания: |
• Идентифицира такелажни средства • Описва начините за окачване • Познава ЗБУТ за специфичната дейност |
Умения: |
• Прилага такелажни средства • Прилага начини на окачване |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно избира такелажни средства и начините на окачване при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 8.2: |
Извършва правилно сигнализиране |
Знания: |
• Познава видовете сигнали • Дефинира правилата на ЗБУТ |
Умения: |
• Разчита сигнализиране • Извършва сигнализиране |
Компетентности: |
• Правилно сигнализира самостоятелно и в екип, като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 8.3: |
Разтоварва стоманобетонните елементи |
Знания |
• Описва начините за разтоварване • Идентифицира стоманобетонните елементи за разтоварване |
Умения |
• Прилага начини на разтоварване • Разтоварва стоманобетонни елементи |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно използва начините за разтоварване при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 8.4: |
Складира стоманобетонните елементи |
Знания |
• Описва начините за подреждане • Назовава проблеми, които могат да възникнат при подреждане на стоманобетонни елементи |
Умения
|
• Прилага начини на подреждане • Разпознава рисковете при подреждане на стоманобетонни елементи • Подрежда стоманобетонни елементи |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно подрежда стоманобетонни елементи при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 8.5: |
Укрепва стоманобетонните елементи |
Знания |
• Описва начините за укрепване • Идентифицира правилата за укрепване на стоманобетонни елементи |
Умения |
• Прилага начини за укрепване • Укрепва стоманобетонни елементи • Отстранява грешки при неправилно укрепване |
Компетентности |
• Под ръководството на технически ръководител правилно укрепва стоманобетонни елементи при спазване на ЗБУТ • Проявява отговорност към останалите участници при укрепване на стоманобетонни елементи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет и обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на товаро-разтоварни и укрепващи дейности За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Подготовка на монтажни работи |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 9.1: |
Извършва сигнализиране |
Знания |
• Познава видовете сигнали • Дефинира правилата на ЗБУТ |
Умения |
• Разчита сигнализиране • Извършва сигнализиране |
Компетентности |
• Правилно сигнализира самостоятелно и в екип, като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 9.2: |
Сглобява елементите за кофражните форми |
Знания |
• Описва начините за сглобяване • Назовава елементите за кофражните форми |
Умения |
• Прилага начини за сглобяване • Сглобява елементи за кофражни форми |
Компетентности |
• Под ръководството на технически ръководител правилно и отговорно прилага начините за сглобяване при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 9.3: |
Полага бетонова смес |
Знания |
• Описва начините за полагане на бетонова смес • Назовава видове бетон • Назовава технологията на изпълнение |
Умения |
• Прилага начини за полагане на бетонова смес • Спазва технологията на изпълнение • Опазва строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и елементи, с които работи |
Компетентности |
• Под ръководството на технически ръководител правилно и отговорно прилага начините за полагане на бетонова смес при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 9.4: |
Грижи се за положена бетонова смес |
Знания |
• Описва начините на уплътняване на бетоновата смес • Описва грижите за положена бетонова смес • Описва последователността на действията за грижа за положената бетонова смес |
Умения |
• Уплътнява бетоновата смес • Полага грижи за положена бетонова смес • Спазва последователността на действията |
Компетентности |
• Под ръководството на технически ръководител правилно полага грижи за бетонова смес при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 9.5: |
Подготвя основата на елементите за монтаж |
Знания |
• Описва подготовка на основата • Назовава елементите за монтаж • Идентифицира методи за проверка на основата на елементите за монтаж |
Умения |
• Подготвя основата на елементите за монтаж • Подпомага прилагането на методи за проверка на основата на елементите за монтаж |
Компетентности |
• Под ръководството на технически ръководител правилно подготвя основата на елементите за монтаж при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет и обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на подготовка на монтажни работи За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Монтажни работи на сглобяеми стоманобетонни елементи |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 10.1: |
Стабилизира елементите |
Знания: |
• Идентифицира стабилизиращи средства • Описва начините за стабилизиране |
Умения: |
• Използва стабилизиращи средства • Прилага начини за стабилизиране |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно използва стабилизиращи средства и начините на стабилизиране при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.2: |
Премества елементите до мястото за монтаж |
Знания: |
• Описва начините за преместване • Изброява начини за обезопасяване • Изброява машини за преместване на елементи |
Умения: |
• Прилага начини за преместване • Премества елементите до мястото на монтаж |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно премества елементи до мястото за монтаж при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.3: |
Фиксира елементите за монтаж |
Знания: |
• Описва начините за фиксиране • Назовава елементите за монтаж |
Умения: |
• Прилага начини за фиксиране • Фиксира елементите |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно фиксира елементите за монтаж при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.4: |
Укрепва временно стоманобетонните елементи |
Знания: |
• Описва начините за временно укрепване • Назовава стоманобетонните елементи • Маркира проблемите, които могат да възникнат по време на укрепването • Назовава начините и инструментите за отвесиране и хоризонтиране на стоманобетонни елементи |
Умения: |
• Прилага начини за укрепване • Разпознава рисковете, които могат да възникнат по време на укрепването • Ползва отвес и нивелир |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител качествено и отговорно укрепва временно стоманобетонните елементи при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.5: |
Заварява монтажните съединения |
Знания: |
• Описва начините за заваряване • Изброява видове заварени съединения |
Умения: |
• Прилага начини за заваряване • Заварява монтажни съединения |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно и отговорно заварява монтажните съединения при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.6: |
Освобождава елемента от монтажно средство |
Знания: |
• Описва начините за освобождаване от монтажно средство • Описва проблемите, които могат да възникнат по време на освобождаване • Описва начини за обезопасяване |
Умения: |
• Прилага начини за освобождаване от монтажно средство • Разпознава рисковете, които могат да възникнат по време на освобождаване на елемента |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно освобождава елемента от монтажното средство при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.7: |
Изпълнява антикорозионна защита |
Знания: |
• Изброява видовете антикорозионна защита • Идентифицира средствата за антикорозионна защита |
Умения: |
• Прилага начини за извършване на антикорозионна защита • Използва средства за антикорозионна защита |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител ефективно извършва антикорозионна защита при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.8: |
Замонолитва съединения и фуги |
Знания: |
• Описва видовете замонолитване на съединения и фуги • Описва действието на атмосферните фактори върху съединенията и фугите |
Умения: |
• Прилага начини за замонолитване на съединения и фуги • Спазва ЗБУТ |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител прецизно замонолитва съединения и фуги при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 10.9: |
Укрепва окончателно стоманобетонните елементи |
Знания: |
• Описва начините и средствата за укрепване на стоманобетонните елементи • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Прилага начини и средства за укрепване на стоманобетонните елементи • Опазва строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и елементи, с които работи |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно укрепва стоманобетонните елементи при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет и обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на монтажни работи на сглобяеми стоманобетонни елементи За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Товаро-разтоварни и укрепващи дейности |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 11.1: |
Избира такелажни средства и начините за окачване |
Знания: |
• Идентифицира такелажни средства • Описва начините за окачване |
Умения: |
• Прилага такелажни средства • Прилага начини на окачване |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно използва такелажни средства и начините на окачване при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 11.2: |
Извършва сигнализиране |
Знания: |
• Познава видовете сигнали • Назовава начини на сигнализиране • Дефинира правилата на ЗБУТ |
Умения: |
• Разчита сигнализиране • Извършва сигнализиране |
Компетентности: |
• Правилно сигнализира самостоятелно и в екип, като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 11.3: |
Разтоварва металните елементи |
Знания: |
• Описва начините за разтоварване • Назовава метални елементи • Маркира проблеми, които могат да възникнат при неправилно разтоварване |
Умения: |
• Извършва разтоварване • Разпознава рисковете, които могат да възникнат при неправилно разтоварване |
Компетентности: |
• Самостоятелно и в екип разтоварва правилно метални елементи, опазвайки строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи), като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 11.4: |
Складира металните елементи |
Знания: |
• Описва начините за подреждане • Познава средства за обезопасяване |
Умения: |
• Подрежда метални елементи • Опазва строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и елементите при работа с тях |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно и в екип да подрежда правилно метални елементи, опазвайки строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и елементите • Прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 11.5: |
Укрепва металните елементи |
Знания: |
• Описва начините за укрепване • Назовава рисковете при укрепване на метални елементи • Описва начини за оказване на първа помощ на пострадал |
Умения: |
• Прилага начини за укрепване • Укрепва метални елементи • Оказва първа помощ на пострадал |
Компетентности: |
• Способен е в екип да извърши укрепване на метални елементи съобразно изискванията на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет и обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на средства и начините за окачване За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Подготовка на монтажни работи |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 12.1: |
Извършва сигнализиране |
Знания: |
• Познава видовете сигнали • Дефинира правилата на ЗБУТ |
Умения: |
• Разчита сигнализиране • Извършва сигнализиране |
Компетентности: |
• Правилно сигнализира самостоятелно и в екип, като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 12.2: |
Подготвя основата под фундаменти |
Знания: |
• Описва начини за подготовка на основата под фундаменти • Назовава инструменти и такелажни средства |
Умения: |
• Подготвя основата под фундамента • Съхранява инструменти и такелажни средства |
Компетентности: |
• Правилно подготвя основата под фундамента, работейки самостоятелно и в екип, като опазва строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и елементите при работа с тях • Прецизно спазва ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: Теория: • Учебен кабинет/ строителен обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на подготовка на монтажните работи За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Монтаж на метални конструкции |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 13.1: |
Стабилизира елементите |
Знания: |
• Идентифицира стабилизиращи средства • Описва начините за стабилизиране |
Умения: |
• Използва стабилизиращи средства • Прилага начини за стабилизиране |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно използва стабилизиращи средства и начините на стабилизиране, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 13.2: |
Премества елементите до мястото за монтаж |
Знания: |
• Идентифицира елементи за преместване • Описва начините на преместване • Назовава начини на обезопасяване |
Умения: |
• Премества елементи • Прилага начини за преместване • Обезопасява елементите |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител премества елементи до мястото на монтаж |
Резултат от учене 13.3: |
Анкерира връзка колона - фундамент |
Знания: |
• Описва начина на анкериране • Идентифицира анкериране на връзка колона - фундамент |
Умения: |
• Прилага начини на анкериране • Извършва анкериране на колона - фундамент |
Компетентности: |
• Под ръководството на техническия ръководител правилно анкерира връзка колона - фундамент |
Резултат от учене 13.4: |
Укрепва временно метални елементи |
Знания: |
• Назовава метални елементи • Познава начини за временно укрепване на метални елементи |
Умения: |
• Укрепва метални елементи • Прилага начини за временно укрепване на метални елементи |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител отговорно и правилно укрепва временно метални елементи |
Резултат от учене 13.5: |
Заварява монтажните съединения |
Знания: |
• Идентифицира монтажни съединения • Описва начини за заваряване |
Умения: |
• Заварява монтажни съединения • Прилага начини на заваряване |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител отговорно и правилно заварява монтажни съединения |
Резултат от учене 13.6: |
Изпълнява болтови и нитови съединения |
Знания: |
• Индентифицира видовете болтови и нитови съединения • Описва начините на приложение на болтови и нитови съединения |
Умения: |
• Прилага начини на болтови съединения • Прилага начини на нитови съединения |
Компетентности: |
• Под ръководството на техническия ръководител правилно изпълнява болтови и нитови съединения |
Резултат от учене 13.7: |
Освобождава елемента от монтажното средство |
Знания: |
• Идентифицира елементи за освобождаване • Назовава начини на освобождаване • Описва начини за оказване на първа помощ |
Умения: |
• Освобождава елементи от монтажното средство • Разпознава рисковете при неправилно освобождаване на елементите • Оказва първа помощ при необходимост |
Компетентности: |
• Под ръководство на технически ръководител правилно освобождава елементи от монтажното средство, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 13.8: |
Изпълнява противоветрови връзки |
Знания: |
• Познава видовете противоветрови връзки • Описва начините на изпълнение |
Умения: |
• Прилага начини на изпълнение противоветрови връзки • Изпълнява противоветрови връзки |
Компетентности: |
• Под ръководството на техническия ръководител правилно изпълнява противоветрови връзки при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 13.9: |
Изпълнява антикорозионна защита |
Знания: |
• Изброява видове антикорозионна защита • Описва етапите на подготовка на елементите за антикорозионна защита • Идентифицира средствата за антикорозионна защита |
Умения: |
• Следва етапите на подготовка за елементите за антикорозионна защита • Използва средства за антикорозионна защита |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител извършва качествена антикорозионна защита |
Резултат от учене 13.10: |
Укрепва метални елементи |
Знания: |
• Описва начини на укрепване • Описва рисковете при извършване на дейности по укрепване на метални елементи |
Умения: |
• Прилага начини за укрепване на метални елементи • Опазва строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и елементи при работа с тях |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител правилно укрепва метални елементи при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на сухото строителство За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Предстенни обшивки и облицовки |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 14.1: |
Познава строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за предстенни обшивки и облицовки |
Знания: |
• Дефинира предстенни обшивки и облицовки • Идентифицира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за предстенни обшивки и облицовки • Описва характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за предстенни обшивки и облицовки |
Умения: |
• Извършва предстенна обшивка • Извършва предстенна облицовка • Използва различни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за предстенни обшивки и облицовки |
Компетентности: |
• Правилно подбира подходящите строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изпълнение на предстенни обшивки при спазване на ЗБУТ • Правилно подбира подходящите строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изпълнение на предстенни облицовки при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 14.2: |
Подбира инструменти за предстенни обшивки и облицовки |
Знания: |
• Идентифицира инструменти за дадена вид дейност • Описва приложението на различните инструменти |
Умения: |
• Работи с различни видове инструменти • Подбира инструменти за съответната дейност |
Компетентности: |
• Способен е да подбере подходящите инструменти, съобразявайки се със спецификата на съответната дейност |
Резултат от учене 14.3: |
Изпълнява монтаж на предстенни обшивки |
Знания: |
• Дефинира предстенна обшивка • Описва начините на монтаж на предстенни обшивки |
Умения: |
• Изпълнява предстенна обшивка • Използва строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и инструменти |
Компетентности: |
• Участва в екип при монтажа на предстенна обшивка при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 14.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания: |
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение |
Умения: |
• Изпълнява специфични детайли за предстенни обшивки • Избира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за специфични детайли |
Компетентности: |
• Правилно изпълнява специфичните детайли самостоятелно или в екип • Прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 14.5: |
Обработва фуги и повърхности |
Знания: |
• Описва начини за обработване на фуги и повърхности • Описва видовете фуги • Назовава инструменти за обработване на фуги и повърхности |
Умения: |
• Изпълнява обработка на фуги и повърхности • Работи с инструменти за обработване на фуги и повърхности |
Компетентности: |
• Способен е качествено да обработва самостоятелно фуги и повърхности, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 14.6: |
Нанася завършващи покрития |
Знания: |
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините на нанасяне на завършващи покрития • Познава специфични покрития |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Заявява специфични материали |
Компетентности: |
• Участва в организиране на правилно изпълнение на завършващи покрития • Създава правилно изпълнени завършващи покрития |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на сухото строителство За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Преградни стени |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 15.1: |
Познава строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за преградни стени и техните характеристики |
Знания: |
• Идентифицира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за преградни стени • Описва характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за преградни стени |
Умения: |
• Извършва монтаж на преградни стени • Подбира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за преградни стени |
Компетентности: |
• Правилно подбира строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изпълнение на преградни стени, съобразявайки се с техните характеристики |
Резултат от учене 15.2: |
Подбира инструменти за дейности по монтаж на преградни стени |
Знания: |
• Идентифицира основни инструменти за дейности по монтаж на преградни стени • Описва приложението на видовете инструменти |
Умения: |
• Подбира инструменти за съответната дейност • Работи с инструменти |
Компетентности: |
• Способен е правилно да използва инструменти за монтаж на преградни стени при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 15.3: |
Изпълнява монтаж на преградни стени |
Знания: |
• Описва изпълнението дейности по монтаж на преградни стени • Дефинира преградни стени • Идентифицира крепежни елементи |
Умения: |
• Работи с крепежни елементи • Изпълнява монтаж на преградни стени |
Компетентности: |
• Способен е качествено и в срок да изпълнява монтаж на преградни стени при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 15.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания: |
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение • Маркира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изпълнение на специфични детайли |
Умения: |
• Изпълнява специфични детайли • Използва различни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип качествено да изпълнява специфичните детайли, като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 15.5: |
Обработва фуги и повърхности |
Знания: |
• Описва начините за обработване на фуги и повърхности • Описва видовете фуги |
Умения: |
• Обработва фуги • Обработва повърхности |
Компетентности: |
• Способен е качествено да обработва самостоятелно фуги и повърхности, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 15.6: |
Нанася завършващи покрития |
Знания: |
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините на нанасяне на завършващи покрития • Маркира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за нанасяне на завършващи покрития |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Заявява специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Способен е качествено и в срок да изпълнява завършващи покрития, като спазва правилата на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на сухото строителство За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Окачени тавани |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 16.1: |
Познава строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за окачени тавани и техните характеристики |
Знания: |
• Дефинира видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за окачени тавани • Описва характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за окачени тавани • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Използва строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за окачени тавани • Съобразява се с характеристиките на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за окачени тавани |
Компетентности: |
• Правилно използва строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за окачени тавани при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 16.2: |
Подбира подходящи инструменти |
Знания: |
• Идентифицира инструментите за съответната дейност • Описва тяхното приложение • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Прилага необходимите инструменти • Подбира инструменти |
Компетентности: |
• Способен е да използва подходящите инструменти при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 16.3: |
Изпълнява монтаж на окачени тавани |
Знания: |
• Описва начините на монтаж на окачени тавани • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Изпълнява монтаж на окачени тавани • Прилага изискванията на ЗБУТ |
Компетентности: |
• Самостоятелно създава правилен монтаж на окачени тавани при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 16.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания: |
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение на специфични детайли |
Умения: |
• Изпълнява специфични детайли • Използва строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и инструменти за изпълнение |
Компетентности: |
• Способен е правилно да изпълнява специфичните детайли самостоятелно или в екип • Прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 16.5: |
Обработва фуги и повърхности |
Знания: |
• Описва начини за обработване на фуги и повърхности • Описва видовете фуги |
Умения: |
• Обработва фуги • Прилага начини на обработване повърхности |
Компетентности: |
• Способен е качествено да обработва фуги и повърхности, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 16.6: |
Нанася завършващи покрития |
Знания: |
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините на нанасяне на завършващи покрития • Маркира специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Използва специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Притежава нужното ниво за организиране и създаване на правилно изпълнени завършващи покрития |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на сухото строителство За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на |
Сухи подове |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 17.1: |
Познава характеристиките на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изпълнение на сухи подове |
Знания: |
• Описва характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за сухи подове • Изрежда необходимите строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за сухи подове |
Умения: |
• Прилага начини за изпълнение на сухи подове • Използва специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за сухи подове |
Компетентности: |
• Способен е правилно да подбира подходящи строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за сухи подове |
Резултат от учене 17.2: |
Подбира инструменти за изпълнение на дейности за сухи подове |
Знания: |
• Идентифицира инструменти • Описва приложението на инструментите |
Умения: |
• Подбира инструменти за съответната дейност • Използва инструменти за работа |
Компетентности: |
• Способен е да отговорно да използва подходящите инструменти при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 17.3: |
Изпълнява монтаж на сухи подове |
Знания: |
• Описва системи за полагане на сухи подове • Познава етапите за монтаж на сухи подове |
Умения: |
• Прилага монтаж на сухи подове • Следва етапите за монтаж на сухи подове |
Компетентности: |
• Способен е правилно и отговорно да изпълнява монтаж на сухи подове при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 17.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания: |
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение • Идентифицира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и инструменти |
Умения: |
• Изпълнява специфични детайли • Използва строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и инструменти |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да изпълнява правилно специфичните детайли, като прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 17.5: |
Обработва фуги и повърхности |
Знания: |
• Описва начините за обработване на фуги и повърхности • Описва видовете фуги |
Умения: |
• Обработва фуги и повърхности • Прилага начини за обработване на фуги и повърхности |
Компетентности: |
• Способен е да обработва самостоятелно или в екип фуги и повърхности, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 17.6: |
Нанася завършващи покрития |
Знания: |
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините на нанасяне на завършващи покрития • Маркира специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Прилага начини за нанасяне на завършващи покрития |
Компетентности: |
• Притежава нужното ниво за организиране и създаване на правилно изпълнени завършващи покрития |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на сухото строителство За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на |
Подготовка за монтажни работи |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 18.1: |
Избира инструменти и машини |
Знания: |
• Идентифицира основни инструменти за дейности с дограма • Описва приложението на видовете инструменти • Изрежда необходимите инструменти и машини |
Умения: |
• Използва подходящите инструменти за дадена вид дейност • Работи с машини |
Компетентности: |
• Способен е правилно да използва инструменти и машини за дадена вид дейност при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 18.2: |
Монтира работни площадки |
Знания: |
• Идентифицира основни начини за монтаж на работни площадки • Описва приложението на видовете работни площадки |
Умения: |
• Използва работни площадки за дадена вид дейност • Монтира работни площадки |
Компетентности: |
• Способен е правилно да монтира работни площадки при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 18.3: |
Проверява размери на отвори и нива |
Знания: |
• Изброява начините за проверка на размери на отвори и нива • Изброява допустимите отклонения |
Умения: |
• Използва основните начини и средства за проверка на размери на отвори и нива • Отстранява допуснати грешки при отклонения от нива и размери |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно и правилно да проверява размери на отвори и нива |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на подготовка на монтажните работи За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на |
Монтаж на дограма |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 19.1: |
Монтира дървена дограма |
Знания: |
• Описва изискванията за монтаж на дървена дограма • Назовава етапите на технологичния процес • Идентифицира правилници, паспорти, инструкции и др. |
Умения: |
• Спазва изискванията за монтаж/демонтаж на дървена дограма • Спазва етапите на технологичния процес • Спазва правилници, паспорти, инструкции и др. |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип качествено да фиксира и монтира дървена дограма при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 19.2: |
Монтира алуминиева и PVC дограма |
Знания: |
• Описва изискванията за монтаж на алуминиева и PVC дограма • Назовава етапите на технологичния процес • Идентифицира правилници, паспорти, инструкции и др. • Маркира инструменти и строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за монтаж на алуминиева и PVC дограма |
Умения: |
• Прилага изискванията за монтаж на алуминиева и PVC дограма • Спазва етапите на технологичния процес • Спазва правилници, паспорти, инструкции и др. • Използва инструменти и строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да фиксира и монтира алуминиева и PVC дограма |
Резултат от учене 19.3: |
Монтира окачени фасади и витрини |
Знания: |
• Описва изискванията за монтаж на окачени фасади и витрини • Назовава етапите на технологичния процес • Идентифицира правилници, паспорти, инструкции и др. • Назовава строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и инструменти за монтаж на окачени фасади и витрини |
Умения: |
• Прилага изискванията за изпълнение на монтаж на окачени фасади и витрини • Спазва етапите на технологичния процес • Спазва правилници, паспорти, инструкции и др. • Работи със строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и инструменти за монтаж на окачени фасади и витрини |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да участва в монтажа на окачени фасади и витрини |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на монтаж на дограма За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Монтаж на стъкла и стъклопакети |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 20.1: |
Познава видове стъкла и тяхното приложение |
Знания: |
• Идентифицира видове стъкла • Описва начините за приложение |
Умения: |
• Прилага подходящите видове стъкла • Намира каталожни данни |
Компетентности: |
• Под ръководството на технически ръководител, правилно използва видове стъкла и начините на приложение при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 20.2: |
Остъклява различни видове дограма |
Знания:
|
• Познава изискванията за остъкляване на различни видове дограма • Описва етапите на технологичния процес • Идентифицира правилници, паспорти, инструкции и др. • Назовава инструменти и строителни продукти (материали, изделия, комплек- |
Умения: |
• Използва различните видове стъкла • Намира каталожни данни • Спазва изискванията за остъкляване на различни видове дограма • Спазва етапите на технологичния процес • Прилага правилници, паспорти, инструкции и др. • Работи с инструменти и строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип ефективно да остъклява с различни видове дограма, като спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 20.3: |
Изпълнява проекти за горно осветление |
Знания:
|
• Описва изискванията за изпълнение на горно осветление • Назовава етапите на технологичния процес • Идентифицира правилници, паспорти, инструкции и др. |
Умения: |
• Намира каталожни данни • Спазва изискванията за изпълнение на горно осветление • Спазва етапите на технологичния процес • Прилага правилници, паспорти, инструкции и др. |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип ефективно да изпълнява проекти за горно осветление |
Резултат от учене 20.4: |
Монтира стъклопакети на врати и прозорци |
Знания:
|
• Идентифицира изискванията за монтаж на стъклопакети за врати и прозорци • Назовава етапите на технологичния процес • Идентифицира правилници, паспорти, инструкции и др. • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Намира каталожни данни • Спазва изискванията за изпълнение за монтаж на стъклопакети за врати и прозорци • Спазва етапите на технологичния процес • Прилага правилници, паспорти, инструкции и др. • Спазва ЗБУТ |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да монтира качествено стъклопакети на врати и прозорци |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на монтажа на стъкла и стъклопакети За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Топлоизолиране на външни стени |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 21.1: |
Познава характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации |
Знания: |
• Идентифицира видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации • Описва характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации • Описва начините за приложение |
Умения: |
• Прилага различните видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Намира каталожни данни |
Компетентности: |
• Правилно подбира строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за качествено изпълнение на изолации, като се съобразява с характеристиките им |
Резултат от учене 21.2: |
Подбира подходящи инструменти |
Знания: |
• Идентифицира инструменти за дадена вид дейност • Описва приложението на различните инструменти |
Умения: |
• Работи с различни видове инструменти • Прилага правилата на ЗБУТ |
Компетентности: |
• Способен е да използва подходящите инструменти, като спазва на ЗБУТ |
Резултат от учене 21.3: |
Полага изолации в зависимост от вида на стената |
Знания:
|
• Описва изискванията за изпълнение на изолации в зависимост от вида на стената • Описва етапите на технологичния процес |
Умения: |
• Спазва изискванията за изпълнение на изолации • Изпълнява етапите на технологичния процес |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да участва в правилно полагане на изолации, в зависимост от вида на стената, спазвайки ЗБУТ |
Резултат от учене 21.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания:
|
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение • Маркира инструменти за изпълнение на специфични детайли |
Умения: |
• Изпълнява специфични детайли • Използва различни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Работи с различни видове инструменти |
Компетентности: |
• Умее правилно да изпълнява специфичните детайли самостоятелно или в екип • Прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 21.5: |
Нанася завършващи покрития |
Знания:
|
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините за нанасяне на завършващи покрития |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Заявява специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да участва в качественото нанасяне на завършващи покрития при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на топлоизолиране на външни стени За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Топлоизолиране на покриви |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 22.1: |
Познава характеристиките на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации |
Знания: |
• Идентифицира видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации • Познава характеристиките на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации • Описва начините за приложение |
Умения: |
• Прилага различни видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Намира каталожни данни |
Компетентности: |
• Способен е правилно да подбира строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за качествено изпълнение на изолации, като се съобразява с характеристиките им |
Резултат от учене 22.2: |
Подбира подходящи инструменти |
Знания: |
• Идентифицира инструменти за дадена вид дейност • Описва приложението на различните инструменти |
Умения: |
• Работи с различни видове инструменти • Подбира инструменти за съответната дейност |
Компетентности: |
• Способен е да използва подходящите инструменти в работата си, като спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 22.3: |
Полага изолации в зависимост от вида на покрива |
Знания:
|
• Описва изискванията за изпълнение на изолации в зависимост от вида на покрива • Назовава етапите на технологичния процес • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Следва изискванията за изпълнение на изолации в зависимост от вида на покрива • Спазва етапите на технологичния процес • Спазва ЗБУТ |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да участва в ефективното полагане на изолации в зависимост от вида на покрива при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 22.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания:
|
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение • Маркира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изпълнение • Назовава инструменти за изпълнение |
Умения: |
• Извършва изпълнение на специфични детайли • Използва различни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Работи с инструменти • Спазва ЗБУТ |
Компетентности: |
• Правилно изпълнява специфичните детайли самостоятелно или в екип • Прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 22.5: |
Нанася завършващи покрития |
Знания:
|
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините за нанасяне на завършващи покрития • Изброява строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за завършващи покрития • Маркира инструменти за нанасяне на завършващи покрития |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Заявява специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за нанасяне на завършващи покрития |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да участва в правилно нанасяне на завършващи покрития при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на топлоизолиране на покриви За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Топлоизолиране на подове и подове над неотопляеми пространства |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 23.1: |
Познава строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации и техните характеристики |
Знания: |
• Идентифицира видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации • Описва характеристиките на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолация • Описва начините за приложение |
Умения: |
• Използва различни видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Намира каталожни данни |
Компетентности: |
• Правилно подбира качествени строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изолации |
Резултат от учене 23.2: |
Подбира подходящи инструменти |
Знания: |
• Идентифицира инструменти за дадена вид дейност • Описва приложението на различните инструменти |
Умения: |
• Избира инструменти за съответната дейност • Работи с различни видове инструменти |
Компетентности: |
• Способен е да използва подходящите инструменти в работата си |
Резултат от учене 23.3: |
Полага изолации съгласно особености на пода: под-земя, под и над неотопляеми пространства, под-въздух, таванска плоча |
Знания:
|
• Описва изискванията за изпълнение на изолации за различни видове под • Маркира строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Назовава инструменти за работа • Назовава етапите на технологичния процес |
Умения: |
• Следва изискванията за изпълнение на изолации за различни видове под • Изпълнява етапите на технологичния процес • Работи с инструменти за полагане на изолации |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да участва в правилно полагане на изолации съгласно особености на пода |
Резултат от учене 23.4: |
Изпълнява специфични детайли
|
Знания:
|
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение |
Умения: |
• Извършва изпълнение на специфични детайли • Използва различни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Работи с инструменти |
Компетентности: |
• Правилно изпълнява специфичните детайли самостоятелно или в екип, като спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 23.5: |
Нанася завършващи покрития |
Знания:
|
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините за нанасяне на завършващи покрития • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Изпълнява правилно завършващи покрития • Заявява специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за завършващи покрития • Спазва ЗБУТ |
Компетентности: |
• Способен е правилно да нанася завършващи покрития при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: Теория: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на топлоизолиране на открити подове и подове над неотопляеми пространства За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |
Наименование на единицата: |
Хидроизолации на фундаменти, стени и покриви |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Строител-монтажник |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 24.1: |
Познава характеристиките на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за хидроизолации на фундаменти, стени и покриви |
Знания: |
• Идентифицира видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за хидроизолации на фундаменти, стени и покриви • Описва характеристиките на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за хидроизолации на фундаменти, стени и покриви • Описва начините за приложение на строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за хидроизолации на фундаменти, стени и покриви |
Умения: |
• Прилага видове строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Намира каталожни данни |
Компетентности: |
• Правилно подбира строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за извършване на качествена хидроизолации на фундаменти, стени и покриви |
Резултат от учене 24.2: |
Използва подходящи инструменти |
Знания: |
• Идентифицира инструменти за дадена вид дейност • Описва приложението на различните инструменти • Познава ЗБУТ |
Умения: |
• Работи с различни видове инструменти • Прилага правилата на ЗБУТ |
Компетентности: |
• Способен е да използва подходящите инструменти, като спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 24.3: |
Полага изолации на стени в сутерен и покриви |
Знания:
|
• Познава изискванията за изпълнение на изолации на стени в сутерен и покриви • Познава етапите на технологичния процес • Описва особеностите в изолации на стени в сутерен и покриви |
Умения: |
• Спазва изискванията за изпълнение на изолации • Следва етапите на технологичния процес • Полага изолации на стени в сутерен и покриви |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип, правилно да полага изолации на стени в сутерен и покриви при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 24.4: |
Изпълнява специфични детайли |
Знания:
|
• Идентифицира специфични детайли • Назовава начините на изпълнение на специфични детайли |
Умения: |
• Извършва изпълнение на специфични детайли • Използва различни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Работи с инструменти |
Компетентности: |
• Правилно изпълнява специфичните детайли самостоятелно или в екип • Прецизно спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 24.5: |
Нанася завършващи покрития |
Знания:
|
• Идентифицира завършващи покрития • Назовава начините за нанасяне на завършващи покрития • Заявява специфични строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) |
Умения: |
• Изпълнява завършващи покрития • Прилага начини за нанасяне на завършващи покрития |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип качествено да нанася завършващи покрития при спазване на ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Теория: • Решаване на тест и устен изпит Средство 2: Практика: • Приложна практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/строителен обект |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Познава основните теоретични постановки в областта на топлоизолиране на хидроизолации на фундаменти, стени и покриви За средство 2: Практика: • Изпълнява пълно, точно и вярно практическата задача |