Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 7 ОТ 11 МАРТ 2020 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "СТРОИТЕЛЕН ТЕХНИК"
Обн. ДВ. бр.36 от 14 Април 2020г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Строителен техник"
Професионално направление: | ||||
582 |
Строителство | |||
Наименование на професията: | ||||
582010 |
Строителен техник | |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР) | |
5820101 |
Строителство и архитектура |
Трета |
4 |
4 |
5820103 |
Водно строителство |
Трета |
4 |
4 |
5820104 |
Транспортно строителство |
Трета |
4 |
4 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място • Познава средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Познава разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Прилага мерки за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите в екипа по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ако е приложимо) • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовите дейности при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност за опазване на околната среда |
Знания |
• Познава разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането/съхранението на опасни отпадъци и излезли от употреба материали, консумативи и др., при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Анализира възможните причини за екологично замърсяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Познава основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Контролира спазването на мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Контролира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Координира действията на работния екип при аварии и опасни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария • Организира спазването на правилата за действие при аварии и аварийни ситуации |
Компетентности |
• Анализира рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в изготвянето на предложения за актуализиране на вътрешнофирмените правила за пожарна и аварийна безопасност • Участва в създаването на организация за овладяването на възникнал пожар и/ или авария, в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Владее теоретични знания за: P хигиенните норми P здравословни и безопасни условия на труд на работното място P превантивна дейност за опазване на околната среда P овладяване на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с икономическите проблеми - недостиг на ресурси, потребителски избор и др. • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на бизнеса |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнеса, като обяснява ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността в строителна фирма |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Познава начини на ценообразуване на строителна дейност • Описва доставно-складови разходи • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. |
Умения |
• Обяснява икономически понятия в контекста на дейността на фирмата |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на дейността на фирмата |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството
|
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Знае видовете предприемачески умения • Познава етапите на управление на строителна дейност и подчинеността на структурите |
Умения |
• Анализира практически примери за успешно управление на дейността на фирмата |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работния процес |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Познава основните елементи, изисквания и етапи при разработване на бизнес план • Знае факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на фирмата |
Компетентности |
• В екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване на бизнес план |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на фирма според изискванията на предварително дефинираното задание |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 4.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава тактиките на поведение на конфликтите • Познава правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации • Води делова комуникация - писмена и устна |
Компетентности |
• Осъществява ефективна бизнес комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава професионалната терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Разговори на професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Комуникира свободно на чужд език в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Използва информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната си дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки и мотивира избора си • Познава употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начините за оценка на надеждността й • Познава същността на уеб каналите (RSS и други) за получаване на информация • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Изброява начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Познава различни доставчици на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и други) • Използва уеб канали (RSS и други) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на набор от допълващи се критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 5.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Описва софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Описва принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в областта на професията • Обяснява предимствата от използване на електронен подпис |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникация • Използва електронни услуги, като онлайн пазаруване, електронно банкиране, взаимодействие с институции и др. • Използва електронен подпис за авторизация • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 5.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Познава функционалностите на редакторите за създаване и поддържане на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира и оформя създадено цифрово съдържание • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 5.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Познава рисковете за сигурността при работа онлайн • Знае функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Познава начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Знае за въздействието на цифровите технологии върху околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от "злонамерени" действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 5.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Познава начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на операционна система и друг софтуер • Познава възможностите за актуализиране на дигиталните си компетентности |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или друг софтуер при решаване на проблеми |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Планира и организира работния процес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на предприятието/фирмата • Изброява методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Познава планирането на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Планира работния процес • Съставя график на работните задачи • Спазва основните нормативни актове, свързани с професията |
Компетентности |
• Ефективно организира работния процес • Предлага и обосновава необходимостта от промени в работния процес |
Резултат от учене 6.2: |
Разпределя трудовите дейности в работния процес |
Знания |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Изброява начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения |
• Планира трудовите дейности • Спазва етичните норми на поведение • Следи за спазването на етичните норми на поведение |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя дейностите • Създава и поддържа етична работна среда • Участва в екип при изграждането и поддържането на ефективна работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира теоретични понятия при планирането и организацията на работния процес За средство 2: • Дефинира теоретични понятия при разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на единицата: |
Основни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и тяхното предназначение |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Разчита работни чертежи, монтажни планове, спецификации |
Знания |
• Описва знаци и обозначения на чертежи, монтажни планове и спецификации • Изброява методи за изготвяне на чертежи, монтажни планове и спецификации |
Умения |
• Разчита различните видове чертежи, монтажни планове и спецификации • Намира каталожни данни • Изработва чертеж, монтажни планове и спецификации • Опазва поверената му документация |
Компетентности |
• Способен е да разчита правилно чертежи, монтажни планове и спецификации • Способен е да начертава чертежи, монтажни планове и спецификации и др., съобразявайки се с правилата за изготвяне на технически чертежи |
Резултат от учене 7.2: |
Познава основните строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и тяхната област на приложение |
Знания |
• Изброява основните строителни материали • Описва предназначението на основните строителни материали |
Умения |
• Подбира правилно основни строителни материали • Съобразява се с характеристиките на основните строителни материали |
Компетентности |
• Способен е да разпознае основните строителни материали • Правилно прилага основните видове строителни материали |
Резултат от учене 7.3: |
Познава основните елементи на сградата |
Знания |
• Описва основните елементи на сградата • Изброява видове конструкции • Описва начините на изпълнение на елементите на сградата |
Умения |
• Разграничава основните елементи на една сграда • Прилага различни начини на изпълнение на елементите на сградата |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да класифицира елементите на сградата по различни признаци |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 или 2: • Учебен кабинет/компютърен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за конструктивните части на сградата, начините за нейното изпълнение, видовете строителни материали, които се използват За средство 2: • Изпълнена самостоятелно практическа задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценяване |
Наименование на единицата: |
Подготовка за разработване на техническа документация за инвестиционен проект и за издаване на строителен обект |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Заснема съществуващи обекти |
Знания |
• Дефинира същността на геометричното и проекционното чертане • Назовава необходимите инструменти и методи за измерване • Изброява основни видове носещи и неносещи елементи на сградата • Описва предназначението на носещи и неносещи елементи на сградата • Познава начина на изпълнение на носещи и неносещи елементи на сградата • Изброява видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Описва условията и реда за съставяне на актове и протоколи за подготовка, откриване на строителна площадка • Описва условията и реда за определяне на строителна линия и ниво |
Умения |
• Разчертава обектите в ръчна скица • Извършва измерване, като използва подходящите инструменти • Прилага методи за измерване • Изчертава графично в мащаб съществуващ строителен обект от ръчна скица • Подготвя актове и протоколи за подготовка, откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво |
Компетентности |
• Ефективно планира и организира работните задачи • Работи в екип по заснемане на съществуващи обекти |
Резултат от учене 8.2: |
Разработва инвестиционни проекти, оферти и тръжна документация |
Знания |
• Описва обхвата и съдържанието на инвестиционен проект • Назовава основните менюта и команди в AutoCAD • Дефинира същността на нормите за разход на труд, материали и механизация • Познава приложението на нормите за разход на труд, материали и механизация • Описва методологията на ценообразуването • Описва основните организационни методи за изпълнение на строителството • Изрежда принципите за съставяне на линейни графици |
Умения |
• Изготвя чертежи на предлаганите проектни решения: ситуационно решение; разпределения, разрези, фасади; други чертежи - в подходящ мащаб, в зависимост от вида и спецификата на обекта с помощта на CAD системи • Редактира чертежи при необходимост • Разчита чертежи, спецификации и указания към проекта • Извлича необходимата информация от технически справочници, нормативни документи • Осъществява контакт с доставчици на материали, проектанти и възложители • Изготвя количествено-стойностни сметки • Изготвя анализни цени за различни видове строителни работи • Изготвя линейни календарни графици |
Компетентности |
• Ефективно подпомага екипа при изграждане и поддържане на ефективна работна среда и разработването на инвестиционни проекти, оферти и тръжна документация |
Резултат от учене 8.3: |
Подготвя обекта за издаване |
Знания |
• Посочва нормативните актове за класификация на строителните отпадъци • Изрежда нормативните актове за управление на строителните отпадъци • Описва правилата за приемане на извършените строителни работи • Описва условията и реда за съставяне на актове и протоколи • Описва методи за заснемане на съществуващи обекти • Описва инструменти за заснемане на съществуващи обекти • Назовава протоколи за приемане на завършени видове строителни и монтажни работи |
Умения |
• Извършва измервания с инструменти и методи • Изчертава ръчни скици на заснет обект или част от него • Оформя чертежи от ръчна скица в подходящ мащаб • Отчита количествата на завършените строителни работи • Организира документооборота за качеството на влаганите материали и строителните продукти • Контролира възстановяването на нанесените щети по време на строителните работи във връзка с опазване на околната среда • Подготвя актове и протоколи за приемане на завършени видове строителни и монтажни работи • Контролира отстраняването на забележките на приемателната комисия • Окомплектова техническата документация за съхранение при изпълнителя |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя дейностите си и тези на екипа за издаване на обекта при спазване изискванията за опазване на околната среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 или 2: • Учебен кабинет/компютърен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за конструктивните части на сградата, начините за нейното изпълнение, видовете строителни материали, които се използват, основните менюта и команди в AutoCAD, обхвата и съдържанието на инвестиционен проект, нормите за разход на труд, материали и механизация; принципите и методологията на ценообразуването, актове и протоколи по време на строителството За средство 2: • Изпълнена самостоятелно практическа задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценяване |
Наименование на единицата: |
Земни и строителни работи за груб строеж (кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски, покривни работи) |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Организира изпълнението на земните работи на строителния обект |
Знания |
• Изброява свойствата на видовете почви • Описва видовете подготвителни, спомагателните и основните процеси на земните работи • Обяснява начините за отводняване на земните съоръжения • Обяснява начините за укрепване на изкопи • Назовава видовете транспорт в строителството • Изброява видовете строителни машини • Дефинира специфичните условия за безопасност при упражняване на професията |
Умения |
• Разчита строителни планове и чертежи • Сигнализира строителната площадка с необходимите знаци и табели • Разпределя работещите по работни места • Работи с подемни, транспортни и строителни машини на строителния обект • Контролира експлоатацията на строителната техника • Определя работната зона и границите на опасната зона при преместване на строителни машини и механизация на строителната площадка • Контролира разтоварване на товарите • Контролира натоварване и укрепване на товарите при транспортиране • Контролира подреждане на строителната площадка на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и оборудването • Контролира подреждане и съхранение на строителната площадка на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и оборудването • Контролира укрепването на изкопите • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнението на земните работи • Определя отговорно лице с необходимата квалификация, което да контролира изправността, правилната експлоатация, прегледите, поддръжката и ремонта на работното оборудване (строителни машини, електрически инструменти, директни горивни устройства и др.) |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в екип да изпълнява земните работи на строителния обект, като следи отговорно за спазването на ЗБУТ и технологичната последователност при изпълнението им • Следи за безопасното извършване на разрушаване на сгради и съоръжения чрез предприемане на подходящи предпазни мерки, методи и процедури |
Резултат от учене 9.2: |
Организира изпълнението на строителни и монтажни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти |
Знания |
• Описва видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за извършване на строителни и монтажни работи • Изброява необходимите инвентарни средства, пособия, инструменти и машини за извършване на строителни, монтажни и ремонтни работи • Описва технологическата характеристика на кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски и покривни работи • Обяснява технологичната последователност при изпълнение на груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Познава методите за измерване с геодезически инструменти • Описва принципите на "пасивната" сграда • Описва специфичните условия за безопасност при упражняване на професията |
Умения |
• Разпределя работещите по работни места • Планира строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и оборудването за извършване на строителни, монтажни и ремонтни работи • Контролира изграждането на кофражното скеле • Организира укрепването на кофражното скеле • Организира демонтирането на кофражното скеле • Контролира съответствието на влаганите в строителството материали и изделия • Контролира качеството на влаганите в строителството материали и изделия • Контролира извършването на строителни и монтажни работи в съответствие с технологичната последователност • Извършва геодезически измервания • Следи за недопускане на топлинни мостове |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя работните задачи, като организира изпълнението на строителни и монтажни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Отговорно участва в екип при изграждането и поддържането на ефективна работна среда при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 9.3: |
Оценява извършените земни и строителни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти |
Знания |
• Описва правилата за извършване на земни, кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски и покривни работи • Описва правилата за приемане на земни, кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски и покривни работи • Познава условията и реда за съставяне на актове и протоколи за приемане на завършени видове строителни и монтажни работи при изпълнението на строежите, на отделни етапи или части от тях |
Умения |
• Определя обема на земните работи • Определя транспортирането и депонирането на земните маси • Отчита количеството на вложените материали, труд и механизация • Измерва изпълнението на земните работи и строителните работи за груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Предава изпълнението на земните работи и строителните работи за груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Оценява качеството на изпълнените земни и видовете СМР • Съставя актове и протоколи по време на строителството съгласно нормативните изисквания |
Компетентности |
• Предприема ефективни мерки за установяване и отстраняване на допуснати дефекти при изпълнение на СМР • Отговорно участва в екип при оценяването на извършените земни и строителни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти, като спазва ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за подготовката и организация на строителната площадка, видовете подемна, транспортна техника и строителни машини, необходими за извършване на земни, строителни и монтажни работи, видове строителни материали, изделия, инструменти и машини за СМР, технологичната последователност и правила за изпълнение, изчисление и приемане на СМР • Демонстрира знания за иновативния метод на изграждане на "пасивни сгради" За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценка |
Наименование на единицата: |
Довършителни работи - мазилки, шпакловки, замазки, настилки, бояджийски и тенекеджийски, изолационни работи, строително дърводелство |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 10.1: |
Организира изпълнението на довършителните работи на строителния обект - ново строителство, преустройство и текущи ремонти |
Знания |
• Описва видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за извършване на довършителни работи • Изброява необходимите инвентарни средства, пособия, инструменти и машини за извършване на довършителни работи • Познава нормативния акт за общите изисквания за работа на височина, специфичните изисквания за скелета, платформи, люлки и стълби • Обяснява технологичната последователност при изпълнение на довършителните работи • Обяснява правилата за извършване на бояджийски, дърводелски и стъкларски, строителни железарски работи, подови настилки, мазилки и облицовки, топлоизолации в строителството, хидроизолации на сгради и съоръжения • Изброява видовете материали, изделия и техники за полагане и монтиране при "пасивна" сграда |
Умения |
• Разчита технологични схеми, чертежи и скици • Разпределя работещите по работни места съобразно тяхната правоспособност, квалификация, знания и опит • Класифицира по различни признаци строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за извършване на довършителни работи • Контролира съответствието и качеството на влаганите в строителството материали и изделия |
|
• Контролира параметрите, съответстващи на изискванията за изграждане на "пасивна" сграда • Контролира изграждането на строително скеле и неговото укрепване • Координира работата, когато скелетата, платформите и люлките се използват от няколко бригади • Контролира приготвянето на строителните разтвори, лепила, бояджийски състави и др. • Контролира подготовката на основата преди нанасяне на бояджийското покритие • Контролира монтирането на различни облицовки и настилки, изолации и други завършващи покрития • Следи за спазване на правилата за полагане и монтиране при "пасивна сграда" • Следи за реда и чистота на работните места и строителните площадки, за които отговаря |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя работните задачи • Работи самостоятелно и в екип за организиране на изпълнението на довършителните работи на строителния обект, като следи за спазване на правилата за извършване на бояджийски, дърводелски и стъкларски, строителни железарски работи, подови настилки, мазилки и облицовки, топлоизолации в строителството, хидроизолации на сгради и съоръжения, както и тези, характерни за "пасивните сгради" |
Резултат от учене 10.2: |
Оценява извършените довършителни работи
|
Знания |
• Изброява правилата за приемане на бояджийски, дърводелски и стъкларски, строителни железарски работи, подови настилки, мазилки и облицовки, топлоизолации в строителството, хидроизолации на сгради и съоръжения • Описва видове дефекти, получени при неспазване на техническата последователност |
Умения |
• Отчита количеството на вложените материали, труд и механизация в отчетни форми • Оценява качеството на изпълнените довършителни работи • Обяснява появата на евентуални дефекти от неспазване от технологичната последователност |
Компетентности |
• Предприема ефективни мерки за установяване и отстраняване на допуснати дефекти при изпълнение на довършителните работи • Активно участва в екип в оценяването на извършените довършителни работи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на практическа задача/казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за разнообразните видове материали и изделия за изпълнение на довършителните работи, използваните разнообразни видове на свързващи вещества и разтвори, технологичната последователност за тяхното изпълнение, различни методи и конкретни правила за изпълнението и измерването и приемането им • Демонстрира знания за иновативните методи за извършване на довършителни работи, свързани с изграждането на "пасивни" сгради За средство 2: • Изпълнена самостоятелно практическа задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценка |
Наименование на единицата: |
Заготовка и монтаж на сглобяеми конструкции |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 11.1: |
Организира монтажа на сглобяемите конструкции |
Знания |
• Описва видовете строителни стомани, свързващи елементи и съединения • Описва видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти, елементи или системи) на стоманобетонови, дървени и пластмасови конструкции • Изброява необходимите машини и инструменти • Изброява такелажни и спомагателни средства за заготовка и монтаж • Описва технологичната характеристика на заготовката и монтажа на елементите • Изброява средствата за транспортиране на елементите на сглобяемата конструкция • Изброява средствата за монтиране на елементите на сглобяемата конструкция • Познава начина на изпълнение на връзките между отделните елементи и тяхната обработка • Описва начините за складиране на елементите на сглобяемата конструкция |
Умения |
• Разчита технологични схеми, чертежи и скици • Разчита планове за монтаж на различни видове сглобяеми конструкции • Разпределя работещите по работни места съобразно тяхната правоспособност, квалификация, знания и опит • Контролира съответствието и качеството на влаганите в строителството материали и изделия • Координира работата на транспортните средства и монтажните машини • Планира необходимите машини, инструменти, такелажни и спомагателни средства за заготовка и монтаж • Следи за спазване на технологичните процеси - подготвителни и монтажни работи |
Компетентности |
• Организира по подходящ начин монтажа на сглобяемите конструкции, като спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 11.2: |
Оценява готовата сглобяема конструкция |
Знания |
• Описва правилата за приемане на сглобяеми конструкции • Обяснява появата на евентуални дефекти от неспазване на технологичната последователност на заготовката на елементите, подготвителните и монтажните работи |
Умения |
• Отчита количеството на вложените материали, труд и механизация в отчетни форми • Оценява качеството на изпълнените работи |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя работните задачи • Предприема ефективни мерки за установяване и отстраняване на допуснати дефекти при заготовката и монтажа на елементите на сглобяемата конструкция • Активно участва в екип при оценяването на готовата сглобяема конструкция |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за разнообразните видове строителни продукти за стоманобетонови, дървени и пластмасови конструкции, използваните машини, инструменти, различните такелажни и спомагателни средства за заготовка и монтаж, технологичната характеристика на заготовката и монтажа на елементите, средствата за транспортиране и складиране на елементите на сглобяемата конструкция, правилата за измерването и приемането им и мерки за установяване и отстраняване на допуснати дефекти при заготовката и монтажа на елементите на сглобяемата конструкция За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценка |
Наименование на единицата: |
Подготовка за разработване на техническа документация за инвестиционен проект и за издаване на строителен обект |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 12.1: |
Заснема съществуващи водоснабдителни, канализационни, хидротехнически и хидромелиоративни обекти |
Знания |
• Дефинира същността на геометричното и проекционното чертане • Назовава необходимите инструменти и методи за измерване • Изброява основни видове носещи и неносещи елементи на сградата • Описва предназначението на носещи и неносещи елементи на сградата • Познава начина на изпълнение на носещи и неносещи елементи на сградата • Изброява видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) • Описва условията и реда за съставяне на актове и протоколи за подготовка, откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво |
Умения |
• Разчертава обектите в ръчна скица • Извършва измерване, като използва подходящите инстументи • Прилага различни методи за измерване • Изчертава графично в мащаб съществуващ строителен обект от ръчна скица • Подготвя актове и протоколи за подготовка, откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво |
Компетентности |
• Способен е в екип да работи по заснемане на съществуващите водоснабдителни, канализационни, хидротехнически и хидромелиоративни обекти при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 12.2: |
Разработва инвестиционни проекти, оферти и тръжна документация |
Знания |
• Описва обхвата и съдържанието на инвестиционен проект • Назовава основните менюта и команди в AutoCAD • Дефинира същността на нормите за разход на труд, материали и механизация • Познава приложението на нормите за разход на труд, материали и механизация • Описва методологията на ценообразуването • Описва основните организационни методи за изпълнение на строителството • Изброява принципите за съставяне на линейни графици |
Умения |
• Изготвя чертежи на предлаганите проектни решения (ситуационно решение; разпределения, разрези, фасади; други чертежи - в подходящ мащаб, в зависимост от вида и спецификата на обекта с помощта на CAD системи) • Редактира чертежи при необходимост • Разчита чертежи, спецификации и указания към проекта • Извлича информация от технически справочници и нормативни документи • Осъществява контакт с доставчици на материали, проектанти и възложители • Изготвя количествено-стойностни сметки • Изготвя анализни цени за различни видове строителни работи • Изготвя линейни календарни графици |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя работните задачи • Работи с екип в разработването на инвестиционни проекти, оферти и тръжна документация |
Резултат от учене 12.3: |
Подготвя обекта за издаване |
Знания |
• Изброява нормативните актове за класификация на строителните отпадъци • Изрежда нормативните актове за управление на строителните отпадъци • Описва правилата за приемане на извършените строителни работи • Описва условията и реда за съставяне на актове и протоколи • Назовава протоколи за приемане на завършени видове строителни и монтажни работи |
Умения |
• Извършва измервания с инструменти и методи • Изчертава ръчни скици на заснет обект или част от него • Оформя чертежи от ръчна скица в подходящ мащаб • Отчита количествата на завършените строителни работи • Организира документооборота за качеството на влаганите материали и строителните продукти • Подготвя актове и протоколи за приемане на завършени видове строителни и монтажни работи • Контролира отстраняването на забележките на приемателната комисия • Окомплектова техническата документация за съхранение при изпълнителя |
Компетентности |
• Прецизно контролира възстановяването на нанесените щети по време на строителните работи във връзка с опазване на околната среда, като ефективно планира и разпределя работните задачи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на практическа задача/изпълнение на проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 или 2: • Учебен кабинет/компютърен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за конструктивните части на сградата, начините за нейното изпълнение, видовете строителни материали, които се използват, основните менюта и команди в AutoCAD, обхвата и съдържанието на инвестиционен проект, нормите за разход на труд, материали и механизация; принципите и методологията на ценообразуването, актове и протоколи по време на строителството За средство 2: • Изпълнена самостоятелно практическа задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценяване |
Наименование на единицата: |
Земни и строителни работи за груб строеж (кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски работи) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 13.1 |
Организира изпълнението на земните работи на строителния обект |
Знания |
• Изброява свойствата на видовете почви • Описва видовете подготвителни, спомагателни и основни процеси на земните работи • Обяснява начините за отводняване на земните съоръжения • Обяснява начините за укрепване на изкопи • Назовава транспорта в строителството • Изброява видовете строителни машини • Дефинира условия за безопасност при упражняване на професията |
Умения |
• Разчита строителни планове и чертежи • Сигнализира строителната площадка с необходимите знаци и табели • Разпределя работещите по работни места • Работи с подемни, транспортни и строителни машини на строителния обект • Контролира правилната експлоатация на строителната техника • Определя работната зона и границите на опасната зона при преместване на строителни машини и механизация на строителната площадка • Контролира разтоварване на товарите • Контролира натоварване и укрепване на товарите при транспортиране • Контролира подреждане и съхранение на строителната площадка на строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и оборудването • Контролира укрепването на изкопите • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнението на земните работи • Определя отговорно лице с необходимата квалификация, което да контролира изправността, правилната експлоатация, прегледите, поддръжката и ремонта на работното оборудване (строителни машини, електрически инструменти, директни горивни устройства и др.) |
Компетентности |
• Организира безопасното разрушаване на сгради и съоръжения чрез предприемане на подходящи предпазни мерки, методи и процедури • Отговорно следи за спазването на технологичната последователност при изпълнението на земните работи |
Резултат от учене 13.2: |
Организира изпълнението на строителни и монтажни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти |
Знания |
• Описва видовете строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за извършване на строителни и монтажни работи • Изброява необходимите инвентарни средства, пособия, инструменти и машини за извършване на строителни, монтажни и ремонтни работи • Описва технологическата характеристика на кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски и покривни работи • Обяснява технологичната последователност при изпълнение на груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Изброява методите за измерване с геодезически инструменти • Описва принципите на "пасивната" сграда • Изрежда условията за осигуряване на безопасност при упражняване на професията |
Умения |
• Разпределя работещите по работни места • Планира строителните продукти (материали, изделия, комплекти или системи) и оборудването за извършване на строителни, монтажни и ремонтни работи • Контролира изграждането на кофражното скеле • Организира укрепването на кофражното скеле • Организира демонтирането на кофражното скеле • Контролира съответствието на влаганите в строителството материали и изделия • Контролира качеството на влаганите в строителството материали и изделия • Контролира извършването на строителни и монтажни работи в съответствие с технологичната последователност • Извършва геодезически измервания • Следи за недопускане на топлинни мостове |
Компетентности |
• Ефективно планира и разпределя работните задачи, като организира изпълнението на строителни и монтажни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Отговорно участва в екип при изграждането и поддържането на ефективна работна среда при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 13.3: |
Организира оценяването на извършените земни и строителни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти |
Знания |
• Описва правилата за извършване на земни, кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски и покривни работи • Описва правилата за приемане на земни, кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски и покривни работи • Познава условията и реда за съставяне на актове и протоколи за приемане на завършени видове строителни и монтажни работи при изпълнението на строежите на отделни етапи или части от тях |
Умения |
• Определя обема на земните работи • Определя транспортирането и депонирането на земните маси • Отчита количеството на вложените материали, труд и механизация • Измерва изпълнението на земните работи и строителните работи за груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Предава изпълнението на земните работи и строителните работи за груб строеж, реконструкции и основни ремонти • Оценява качеството на изпълнените земни и видовете СМР • Съставя актове и протоколи по време на строителството съгласно нормативните изисквания |
Компетентности |
• Предприема ефективни мерки за установяване и отстраняване на допуснати дефекти при изпълнение на СМР • Работи в екип при оценяването на извършените земни и строителни работи при груб строеж, реконструкции и основни ремонти, като спазва ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за подготовката и организацията на строителната площадка, видовете подемна, транспортна техника и строителни машини, необходими за извършване на земни, строителни и монтажни работи, видове строителни материали, изделия, инструменти и машини за СМР, технологичната последователност и правила за изпълнение, изчисление и приемане на СМР • Демонстрира знания за иновативния метод на изграждане на "пасивни сгради" За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Водоснабдителни и канализационни системи |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 14.1: |
Организира строителни и монтажни работи за изграждането на водоснабдителни системи в малки населени места |
Знания |
• Описва видове тръби за водоснабдяване • Изброява начини на свързване на видовете тръби • Маркира фасонните части за водоснабдителни системи • Маркира арматурите за водоснабдителни системи • Описва съоръженията по водоснабдителните системи • Посочва методи и съоръжения за пречистване и обеззаразяване на питейните води • Назовава техническа документация, свързана с нормативните изисквания |
Умения |
• Разчита чертежи, спецификации, указания към проекта • Извършва хидравлично оразмеряване на водоснабдителни системи в малки населени места • Графично изобразява отделните елементи и материали • Разпознава фасонните части и арматурите за изграждане на водоснабдителни системи • Извършва хоризонтални измервания с геодезически инструменти • Прилага методи и съоръжения за пречистване и обеззаразяване на питейните води • Подготвя техническа документация |
Компетентности |
• Способен е в екип да организира изграждането и експлоатацията на водоснабдителни системи в малки населени места при спазване на нормативните изисквания |
Резултат от учене 14.2: |
Организира строителни и монтажни работи за изграждането и експлоатацията на канализационни системи в малки населени места |
Знания |
• Описва видове тръби за изграждането и експлоатацията на канализационни системи в малки населени места • Изброява начини на свързване на тръбите • Маркира фасонните части за канализационни системи • Описва методи и съоръжения за пречистване на отпадъчни води • Назовава техническа документация, свързана с нормативните изисквания |
Умения |
• Извършва хидравлично оразмеряване на канализационни системи в малки населени места • Графично изобразява отделните елементи и материали • Разпознава фасонните части за изграждане на канализационни системи • Прилага методи и съоръжения за пречистване на отпадъчни води |
Компетентности |
• Способен е в екип да организира изграждането и експлоатацията на канализационни системи в малки населени места при спазване на нормативните изисквания |
Резултат от учене 14.3: |
Организира строителни и монтажни работи за изграждането и експлоатацията на водоснабдителни и канализационни мрежи в сгради |
Знания |
• Описва видове тръби за изграждане на водоснабдяване на сгради • Изброява начини на свързване на тръби за водоснабдяване на сгради • Описва технологичната последователност за изграждане на водоснабдяване на сгради • Маркира нормативни изисквания, свързани с изграждането на водоснабдителни и канализационни мрежи в сгради |
Умения |
• Намира специализирана информация от планове и чертежи • Извършва хидравлично оразмеряване на водоснабдителни и канализационни мрежи в сгради • Графично изобразява отделните елементи и материали • Организира извършване на последователни дейности • Контролира качеството на изпълнение на процеса • Предприема мерки за отстраняване на допуснати дефекти |
Компетентности |
• Способен е в екип правилно да организира изграждането и експлоатацията на водоснабдителни и канализационни мрежи в сгради, спазвайки изискванията за безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за изграждането и експлоатацията на водоснабдителни и канализационни мрежи в малки населени места и сгради За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценка |
Наименование на единицата: |
Хидромелиоративни системи, корекции на реки и хидротехнически съоръжения |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 15.1: |
Организира изграждането и експлоатацията на хидромелиоративни системи |
Знания |
• Описва основни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изграждане на хидромелиоративни системи • Дефинира предназначението на строителните продукти • Назовава видове отводнителни и напоителни системи • Маркира съоръжения за отводнителни и напоителни системи |
Умения |
• Разчита специализирана информация от планове и чертежи • Използва основни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изграждане на хидромелиоративни системи • Хидравлично изчислява отводнителни и напоителни системи • Графично изобразява отделните елементи и материали • Извършва измервания с геодезически инструменти |
Компетентности |
• Участва в екип по извършването на контрол на експлоатацията на хидромелиоративни системи |
Резултат от учене 15.2: |
Организира изграждането и експлоатацията на корекции на реки |
Знания |
• Дефинира речен отток и основните му характеристики • Назовава видовете корекции на реки и съоръженията към тях • Дефинира принципа на действие на корекциите на реки |
Умения |
• Разпознава видове корекции на реки • Прилага принципа на действие на корекции на реки • Хидравлично изчислява корекции на реки • Графично изобразява отделните елементи и материали |
Компетентности |
• Участва в екип по изграждане и контрол на експлоатацията на корекции на реки при спазване на ЗБУТ |
Резултат от учене 15.3: |
Организира изграждането и експлоатацията на хидротехнически съоръжения |
Знания |
• Описва основни строителни продукти (материали, изделия, комплекти или системи) за изграждане на хидротехнически съоръжения • Дефинира принципите за фундиране и земен натиск • Дефинира речен отток и основните му характеристики • Назовава видовете водни електрически централи и съоръженията към тях • Назовава видове язовирни стени • Дефинира принципа на действие на хидротехническите съоръжения |
Умения |
• Разчита специализирана информация от планове и чертежи • Разпознава видове язовирни стени • Прилага принципа на действие на хидротехническите съоръжения • Хидравлично изчислява натоварването на малки земнонасипни язовирни стени • Графично изобразява отделните елементи и материали |
Компетентности |
• Участва в екип по изграждане и контрол на експлоатацията на хидротехнически съоръжения, спазвайки ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за изграждане и експлоатацията на хидромелиоративни системи, корекции на реки и хидротехнически съоръжения За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време и критерии за оценка |
Наименование на единицата: |
Инвестиционно проектиране, търгове и оферти, обектова документация |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 16.1: |
Организира процеса на инвестиционното проектиране |
Знания |
• Дефинира същността на геометричното и проекционното чертане, видовете мащаби, условни обозначения, правила и стандарти за оформяне на строителни чертежи • Обяснява основните менюта и команди на специализирана чертожна компютърна програма (САD или друга програма) • Познава участниците, процедурите и документите в етапа на инвестиционното проучване • Описва обхвата и съдържанието на инвестиционен проект в различните фази, процедурите по неговото съгласуване, одобряване и издаване на разрешение за строеж и участниците в етапа на инвестиционното проектиране • Изброява основните части и елементи на пътните и железопътни обекти и предназначението им |
Умения |
• Изготвя чертежи на проектните решения в подходящ мащаб • Използва специализирана чертожна компютърна програма (САD или друга програма) • Извлича информация от нормативни актове, справочници, техническа документация • Оформя проектна документация • Осъществява комуникация с участниците в процеса на проучване и проектиране |
Компетентности |
• Работи самостоятелно и в екип в процеса на инвестиционно проектиране • Планира и разпределя ефективно дейността си |
Резултат от учене 16.2: |
Изготвя оферти и тръжни документи |
Знания |
• Изброява нормативните документи, свързани с провеждане на тръжни процедури и изготвяне на оферти • Описва съдържанието на тръжната и офертна документация • Дефинира същността на техническото нормиране на строителните ресурси • Познава принципите на ценообразуване • Обяснява основните методи за организация на строителството • Познава принципите на календарно планиране, видовете графици, тяхното съставяне и приложение |
Умения |
• Разчита чертежи, спецификации, указания към проекта • Осъществява комуникация с доставчици, проектанти, възложители, консултанти, надзор и др. • Изготвя количествени сметки на видовете строителни работи • Съставя анализни цени и стойностни сметки • Изработва графици за изпълнение на строителството • Комплектова тръжна и офертна документация |
Компетентности |
• Работи самостоятелно и в екип за изготвяне на оферти и тръжни документи, като планира и разпределя ефективно дейността си |
Резултат от учене 16.3: |
Изготвя строителни документи |
Знания |
• Изброява видовете актове и протоколи за подготовката, започването на строителство, за приемане на извършените видове работи по време на строителните дейности и въвеждането в експлоатация на строежите • Описва условията и реда за съставянето на тези актове и протоколи • Дефинира правилата за приемане на извършените строителни работи • Назовава методи за заснемане на съществуващи обекти • Назовава инструменти за заснемане на съществуващи обекти |
Умения |
• Извършва измервания с подходящи инструменти и методи • Изчертава ръчни скици на заснет обект или част от него • Оформя чертежи от ръчна скица в подходящ мащаб • Отчита количествата на завършените строителни работи • Контролира качеството на влаганите материали и крайния строителен продукт • Предприема мерки за отстраняване на дефекти и недостатъци • Изготвя актове и протоколи за започването на строителство • Изготвя актове и протоколи за приемане на извършените видове работи • Изготвя актове и протоколи за въвеждането в експлоатация на строежите • Комплектова техническата екзекутивна документация |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в екип да планира и разпределя ефективно дейностите по изготвяне на документи за подготовка, започване, изпълнение и завършване на строителството |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за инвестиционното проектиране, тръжните процедури, процеса на офериране и документирането на инвестиционния процес в строителството За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Подготвителни и земни работи на строителния обект |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 17.1: |
Организира изпълнението на подготвителните работи на строителния обект |
Знания |
• Познава процедурите и документите, необходими за откриване на строителната площадка • Описва основните подготвителни дейности - геодезически работи, почистване на обхвата на трасето и др. • Изброява инструментите за извършване на дейностите • Изброява машините за извършване на дейностите • Обяснява организацията на строителната площадка - временно строителство, складови стопанства и др. • Познава нормативните изисквания свързани с управление на строителните отпадъци и влагане на строителни продукти |
Умения |
• Извлича информация от проекти, технически справочници и нормативни документи • Съставя обектова документация • Съхранява обектова документация • Организира (което включва - планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на дейностите • Следи за спазването на технологичната последователност подготвителните работи на строителния обект • Контролира спазването на изискванията за безопасност • Организира въстановяване на щети, нанесени на околната среда при строителството |
Компетентности |
• Планира и разпределя ефективно работните задачи • Анализира необходимостта от предприемане на мерки за отстраняване на дефектите и възстановителни действия за околната среда |
Резултат от учене 17.2: |
Организира изпълнението на земните работи на строителния обект |
Знания |
• Познава видовете строителни почви и свойствата им • Изброява строителните машини и транспортни средства, подходящи за извършване на различните видове земни работи • Изброява начините за укрепване на изкопи • Описва методите за отводняване • Дефинира правилата за извършване на товаро-разтоварни дейности • Описва технологията за изпълнение на видовете земни работи • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на дейностите • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение на земните работи • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Планира и разпределя ефективно работните задачи • Способен е правилно да организира изпълнението на земните работи на строителния обект, спазвайки изискванията за безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за организацията и изпълнението на подготвителните и земните работи в процеса на строителството За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Пътни работи |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 18.1: |
Организира изпълнението на пътни работи |
Знания |
• Познава основните части и елементи на пътя като геометрия и конструкция • Описва видовете пътни принадлежности • Изброява елементите на организация на движение • Изброява видовете материали за изграждане на пластовете на пътната настилка • Изрежда видове материали за изпълнение на организацията на движението • Описва изискванията на материалите за изпълнение • Посочва строителните машини и транспортни средства, необходими за изпълнение на пътни работи • Пояснява правилата за извършване на товаро-разтоварни дейности • Дефинира технологиите за изпълнение на пътни работи • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Извлича информация от проекти, технически справочници и нормативни документи • Съставя обектовата документация • Съхранява обектова документация • Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на дейностите • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение работите • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Планира и разпределя ефективно работните задачи • Способен е самостоятелно и в екип да организира изпълнението на пътните работи при спазване на изискванията за безопасност |
Резултат от учене 18.2: |
Организира ремонта и сезонното поддържане на пътни участъци |
Знания |
• Познава видовете дейности по ремонта и сезонното поддържане на пътищата • Изброява подходящите машини и транспортни средства за извършване на ремонтните дейности и сезонното поддържане • Посочва материалите, необходими за изпълнение на ремонтните дейности и сезонното поддържане и изискванията към тях • Описва технологиите за реализация на дейностите по ремонт и поддържане • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Анализира състоянието на пътните участъци • Участва при вземане на решения за ремонт на повреди и подмяна на принадлежности • Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на дейности по ремонт и сезонно поддържане на пътни участъци • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение на работите • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси при ремонта на пътни участъци • Извършва измервания с геодезически инструменти • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да планира и разпределя ефективно дейностите по ремонт и сезонно поддържане на пътни участъци, спазвайки изискванията за безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за организацията и изпълнението на пътните работи, ремонта и сезонното поддържане на пътищата За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Железопътни работи |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 19.1: |
Организира изпълнението на железопътни работи |
Знания |
• Познава основните части и елементи на железния път като геометрия и конструкция по ниво и в план • Описва строителната механизация и транспортни средства, необходими за изпълнение на железопътни работи • Изброява материалите за изграждане на горно и долно строене на железния път и изискванията към тях • Посочва правилата за извършване на товаро-разтоварни дейности • Обяснява технологиите за изпълнение на железопътни работи • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Извлича информация от проекти, технически справочници и нормативни документи • Съставя обектова документация • Съхранява обектова документация • Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на железопътни работи • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение на работите • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Работи самостоятелно и в екип при организиране на дейности, свързани с изпълнението на железопътни работи, като спазва ЗБУТ |
Резултат от учене 19.2: |
Организира ремонта и текущото поддържане на железен път |
Знания |
• Познава видовете дейности по ремонта и текущото поддържане на железния път • Описва подходящата механизация за извършване на ремонтните дейности и сезонното поддържане • Изброява материалите, необходими за изпълнение на ремонтни дейности и текущо поддържане и изискванията към тях • Посочва технологии за реализация на ремонтните дейности • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Анализира състоянието на елементите на железния път • Участва при вземане на решения за отстраняване на неизправности и подмяна на елементи • Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на ремонтни дейности и текущо поддържане на железния път • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение на ремонта • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Работи самостоятелно и в екип за правилно организиране на ремонта и текущото поддържане на железни пътища, контролирайки спазването на изискванията за безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за организацията и изпълнението на железопътните работи, ремонта и сезонното поддържане на жп линиите За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Отводняване на пътя и транспортни съоръжения |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Строителен техник |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 20.1: |
Организира изпълнението, ремонтните дейности и поддръжката на устройствата за отводняване на пътя - дренажи, окопи, улеи, риголи, бордюри, шахти и др. |
Знания |
• Познава устройствата за отвеждане на почвени и повърхностни води и техните елементи • Описва пособия, инструменти и машини за изпълнението им • Изброява материалите за изграждане на отводнителни съоръжения • Описва изискванията към материалите • Посочва правилата за извършване на товаро-разтоварни дейности • Обяснява технологиите за изпълнение на отводнителни устройства • Описва дейностите по ремонта и поддържането на пътното отводняване • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Извлича информация от проекти, технически справочници и нормативни документи • Съставя обектова документация • Съхранява обектова документация • Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на дейностите по отводняване • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение на строителните дейности • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти |
|
• Анализира състоянието на устройствата за отводняване • Участва при вземане на решения за ремонт на повреди и поддържане • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Самостоятелно и в екип ефективно разпределя дейностите по организиране на изпълнението, ремонта и поддържането на устройствата за отводняване на пътя - дренажи, окопи, улеи, риголи, бордюри, шахти и др. |
Резултат от учене 20.2: |
Организира изпълнението, ремонтните дейности и поддръжката на водостоци, подпорни и укрепителни стени |
Знания |
• Познава видовете водостоци, подпорни и укрепителни стени и техните части • Описва необходимите пособия, инструменти и машини за изпълнение им • Посочва материалите за изграждането на водостоци, подпорни и укрепителни стени и изискванията към тях • Изброява правилата за извършване на товаро-разтоварни и монтажни дейности • Обяснява технологиите за изпълнение на водостоци, подпорни и укрепителни стени • Описва дейностите по ремонта и поддържането на водостоци, подпорни и укрепителни стени • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Извлича информация от проекти, технически справочници и нормативни документи • Съставя обектовата документация • Съхранява обектовата документация • Организира (планира, разпределя, контролира) строителните ресурси и изпълнението на дейностите • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение на работите • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти • Анализира състоянието на водостоци, подпорни и укрепителни стени • Участва при вземане на решения за ремонт на повреди и поддържане • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Работи самостоятелно и в екип при организиране на изпълнението, ремонта и поддържането на водостоци, подпорни и укрепителни стени |
Резултат от учене 20.3: |
Организира изпълнението, ремонтните дейности и поддръжката на големи транспортни съоръжения - мостове, метрополитени и подземни съоръжения |
Знания |
• Познава видовете транспортни съоръжения и техните части • Описва необходимите строителни машини за изпълнение им • Описва материалите за изграждане на транспортни съоръжения, изискванията към материалите • Посочва правилата за извършване на товаро-разтоварни и монтажни дейности • Обяснява технологията за строителство на различните видове транспортни съоръжения • Описва дейностите по ремонта и поддържането • Дефинира основните изисквания за безопасност |
Умения |
• Извлича информация от проекти, технически справочници и нормативни документи • Съставя обектова документация • Организира съхраняване на обектова документация • Организира (планира, разпределя, контролира) строителни ресурси и изпълнение на част от дейностите • Следи за спазването на технологичната последователност при изпълнение работите • Осигурява качеството на влаганите материали и получения строителен продукт • Отчита количествата на вложените ресурси • Извършва измервания с геодезически инструменти • Анализира състоянието на мостовата конструкция • Подпомага вземането на решения за ремонт на повреди и поддържане • Контролира спазването на изискванията за безопасност |
Компетентности |
• Участва в ефективното планиране и разпределяне на дейностите при изграждането, ремонта и поддържането на големи транспортни съоръжения - мостове • Анализира необходимостта от предприемане на мерки за отстраняване на дефектите и възстановителни действия за околната среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическа задача/проектно задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реална работна среда/учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Демонстрира владеене на теоретични знания за организацията при изпълнение на пътното отводняване и изграждането на транспортни съоръжения, както и техния ремонт и поддържане За средство 2: • Изпълнена самостоятелно задача в рамките на предварително зададеното за това време |