Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № Н-18 ОТ 20 ОКТОМВРИ 2021 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "СЕРЖАНТ (СТАРШИНА ЗА ВОЕННОМОРСКИТЕ СИЛИ) - КИБЕРСИГУРНОСТ И КИБЕРОПЕРАЦИИ"
Обн. ДВ. бр.93 от 9 Ноември 2021г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Професионално направление: | ||||
863 |
Военно дело и отбрана | |||
Наименование на професията: | ||||
863080 |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и | |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по НКР |
Ниво по ЕКР | |
8630801 |
Киберсигурност и кибероперации |
Четвърта |
5 |
5 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Описва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) на работното място • Посочва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Изброява нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност и за свързаните трудови дейности • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Изброява разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на ЗБУТ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Прилага мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Оказва първа помощ на пострадали при трудова злополука и авария |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Посочва разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането на опасни отпадъци и излезли от употреба материали, консумативи и др. • Спазва технологията за събиране и рециклиране • Организира съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др. при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Способен е да анализира възможните причини за замърсяване на околната среда и да съдейства за тяхното предотвратяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Посочва основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Спазва мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Съдейства за предотвратяването на рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в овладяването на възникнал пожар или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: Владее теоретичните знания за: • хигиенните норми • здравословните и безопасни условия на труд на работното място • превантивната дейност за опазване на околната среда • овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Описва същността на предприемачеството • Познава принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения |
• Проучва предприемаческите процеси, свързани с дейността му • Открива възможности за предприемачески инициативи • Анализира практически примери за успешно управление на дейността на организацията |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 2.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Посочва характеристиките на предприемаческото поведение • Изрежда видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение • Изброява значими за упражняваната професия социални и личностни умения |
Умения |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови възможности за повишаване на ефективността на повереното звено • Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата • Предлага иновативни идеи при изпълнението на работни проекти |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предложи възможно решение за подобряване ефективността на повереното звено |
Резултат от учене 2.3: |
Участва в разработването на план за дейността |
Знания |
• Изброява основните елементи, изисквания и етапи при разработване на план за дейността • Посочва факторите на обкръжаващата среда • Описва реда за реализиране на доставка - проучване, снабдяване и отчитане на материалните средства в армията |
Умения |
• Планира снабдяването на военното формирование с необходимите материали • Анализира дейностите в работната организация на военното формирование |
Компетентности |
• Разработва в екип проект на план за дейността на военното формирование |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Обяснява общата теория на пазарната икономика • Познава основните икономически проблеми - оскъдност, ресурси, избор • Описва ролята на държавата в пазарната икономика • Изрежда видовете икономически субекти |
Умения |
• Прилага в работата си основните принципи на пазарната икономика • Информира се за успешни практически примери за управление на различни делови начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на делови начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в тях |
Резултат от учене 3.2: |
Познава характеристиките на дейността в дадена организация |
Знания
|
• Посочва основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност и др. |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията • Прилага в работата си принципите за ефективно осигуряване и разпределяне на ресурсите |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на дейността на дадената организация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 4.1: |
Обработва информация и съдържание с информационни и комуникационни технологии |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене на информация в дигитална среда • Познава начини за оценка на надеждността на информацията в интернет • Посочва същността на WEB каналите (RSS и други) за получаване на информация • Описва начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Посочва начините за създаване на поддиректории (папки) • Изброява начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Посочва различни доставчици на облачни услуги • Назовава източници за извличане на цифрови данни |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и други) • Използва WEB канали (RSS и други) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници • Оценява надеждността на информацията с помощта на набор от допълващи се критерии • Съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, WEB страници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) при обработването на информация |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством информационни и комуникационни технологии |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Описва софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Описва принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в професионалната област, като посочва публични и частни цифрови услуги • Обяснява предимствата от използване на електронен подпис • Запознат е с методите за общуване чрез мобилни устройства при взаимодействие с колеги и партньори • Познава дигиталния етикет при интернет общуване |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникация • Използва електронни услуги, като онлайн пазаруване, електронно банкиране, взаимодействие с институции и др. • Обменя знания и опит в онлайн общности • Прилага електронен подпис за авторизация • Използва мобилни устройства при взаимодействие с колеги и партньори • Служи си с дигиталния етикет при интернет общуване |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с информационни и комуникационни технологии |
Знания |
• Посочва функционалностите на софтуерите за създаване на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Посочва функционалностите на софтуерите за редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Описва функционалностите на редакторите за създаване и поддържане на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира създадено цифрово съдържание • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 4.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Посочва рисковете за сигурността при работа в електронна среда • Дефинира функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Описва начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Посочва мерки за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Знае за въздействието на цифровите технологии върху околната среда • Познава нормативите за защита на личните данни |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага методи за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Прилага мерки за пестене на енергия • Използва техники за защита на личните данни в дигитална среда |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи, както и поверителността на личните данни |
Резултат от учене 4.5: |
Решава проблеми при работата с информационни и комуникационни технологии |
Знания |
• Посочва начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на софтуерни продукти, използвани в дейността • Изброява възможностите за актуализиране и подобряване на дигиталните си компетентности • Познава основни технологични подобрения в професионалната област |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или софтуер при решаване на проблеми • Предлага творчески идеи при използването на дигитални технологии |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са знания, умения и компетентности, свързани с използването на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 5.1: |
Организира работния процес в ежедневната дейност |
Знания |
• Посочва структурата на военните формирования • Описва методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с упражняваната професия • Обяснява изискванията за ефективно планиране на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Планира осигуряването на задачите, изпълнявани от военните формирования • Съставя график на работните задачи • Спазва изискванията на нормативните актове, свързани с упражняваната професия |
Компетентности |
• Ефективно организира задачите на военното формирование • Предлага и мотивира необходимостта от промени в организацията на дейността на военното формирование |
Резултат от учене 5.2: |
Извършва подготовка по материално техническото осигуряване |
Знания |
• Познава реда за документално оформяне на получаването, отпускането и ремонта на отбранителните продукти, снемане от отчет и изменение на качественото състояние на отбранителните продукти • Познава особеностите при отчитането на различните видове имущества и отбранителни продукти |
Умения |
• Съставя документи за получаването, отпускането и ремонта на отбранителните продукти, снемане от отчет и изменение на качественото състояние на отбранителните продукти • Отчита различните видове имущества и отбранителни продукти |
Компетентности |
• Способен е да оформи документално получаването, отпускането и ремонта на отбранителните продукти, снемане от отчет и изменение на качественото състояние на отбранителните продукти |
Резултат от учене 5.3: |
Отговаря за разпределението и контрола на дейностите във военното формирование |
Знания |
• Познава видовете дейности на военното формирование • Описва изискванията за изпълнение на видовете дейности • Изброява начините за контрол на дейностите |
Умения |
• Организира дейностите по контрол съобразно изискванията за ефективност • Спазва етичните норми на поведение • Съдейства за изграждането на конструктивна работна среда |
Компетентности |
• Ефективно разпределя изпълнението на дейностите • Подпомага и съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен случай |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет • Учебен полигон |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основните теоретични понятия при организацията на работния процес За средство 2: • Демонстрира основните практически умения при разпределението на дейностите в работния процес |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно с различни категории военнослужещи |
Знания |
• Посочва необходимите комуникативни способности за осъществяване на лидерски функции • Изброява длъжностите в екипа, техните роли и работни взаимоотношения • Описва функциите на военното формирование, в което работи |
Умения |
• Структурира правилно своите изказвания • Комуникира ефективно с равни и по-старши по звание военнослужещи • Спазва каналите за вътрешна комуникация, установени във военното формирование |
Компетентности |
• Осъществява ефективни комуникации на различни нива с демонстриране на авторитет и уважение към събеседника |
Резултат от учене 6.2: |
Осъществява делова комуникация |
Знания |
• Описва етичните норми в комуникацията • Изрежда правилата за вербална и невербална комуникация • Посочва правилно поведение при конфликт • Изброява правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Води делова комуникация - писмена и устна • Разпознава конфликтни ситуации • Съдейства за разрешаване на конфликтни ситуации |
Компетентности |
• Провежда ефективна устна и писмена комуникация с подчинени, равни и по-старши военнослужещи • Способен е да предвижда и разрешава конфликтни ситуации |
Резултат от учене 6.3: |
Комуникира успешно на чужд език във връзка с професията |
Знания |
• Владее професионалната терминология на чужд език, свързана с упражняваната професия • Владее специфична за военното формирование терминология на чужд език |
Умения |
• Разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, техническа документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с колеги и външни контрагенти |
Компетентности |
• Владее английски език на ниво, позволяващо му да осъществява ефективна комуникация по професионални теми при изпълняване на служебните му задължения |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададена ситуация |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени знания относно ефективното общуване в работна среда За средство 2: • Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Военнолидерски умения |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава основите на лидерството |
Знания |
• Дефинира същността на лидерството • Изброява видовете лидерски стилове • Посочва факторите, влияещи върху използването на лидерските стилове • Описва подходящия външен вид на военнослужещия • Обяснява методите за повишаване на мотивацията на подчинените |
Умения |
• Поддържа военната униформа в подходящ вид • Контролира вида и поведението на подчинените си • Прилага различни мотивационни техники в управлението на подчинените си • Анализира практически примери за успешно лидерство |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да прилага различни лидерски стилове в зависимост от ситуацията |
Резултат от учене 7.2: |
Проявява лидерски и войнски умения |
Знания |
• Дефинира ролята, мястото и задачите на сержантския корпус в Българската армия • Изброява необходимите ръководни умения и комуникативни способности за осъществяване на лидерските функции • Познава основите на военното възпитание и културата на поведение |
Умения |
• Демонстрира висока личностна култура • Отговаря за дисциплината на подчинените си |
Компетентности |
• Способен е да проявява решителност и войнски умения при ръководенето на военното формирование |
Средства за оценяване: |
Средство 1: Решаване на тест Средство 2: Практическо изпитване |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Учебен кабинет За средство 2: Полигон |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Демонстрира теоретични познания относно познаване на военната история; Проявява висока комуникативна компетентност За средство 2: Реагира адекватно и бързо при промени в обстановката |
Наименование на единицата: |
Общовойскова подготовка |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 8.1: |
Притежава физическа подготовка |
Знания |
• Описва нормативите по физическа подготовка • Изброява различни видове физически упражнения • Познава методиката за провеждане на занятия по физическа подготовка |
Умения |
• Демонстрира физическа и двигателна култура • Организира занятия по физическа подготовка • Прилага мерки за безопасност при физически натоварвания |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява комплекс от физически дейности • Способен е самостоятелно да проведе занятия по физическа подготовка съгласно утвърдена програма, като спазва изискванията за безопасност |
Резултат от учене 8.2: |
Притежава тактическа подготовка |
Знания |
• Описва организацията и бойното използване на военни формирования до взвод • Познава методиката за провеждане на тактическа подготовка • Назовава действията на командира на единицата |
Умения |
• Провежда занятия по тактическа подготовка • Командва войсково формирование до взвод • Взема решения според тактическа обстановка |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да оцени адекватно тактическа информация и да приложи ефективни тактическа похвати • Способен е да проведе и/или да участва в провеждане на занятие по тактическа подготовка съгласно програмата за подготовка, като спазва изискванията за безопасност |
Резултат от учене 8.3: |
Притежава подготовка за стрелба с леко стрелково оръжие |
Знания |
• Познава основните части на стрелковото оръжие и ръчните гранати • Описва взаимодействието на частите и механизмите на стрелковото оръжие и ръчните гранати • Познава методиката за провеждане на стрелкови тренировки |
Умения |
• Провежда занятия със стрелково оръжие • Проявява увереност при боравене с оръжие • Разглобява, почиства и сглобява оръжие • Извършва стрелба със стрелково оръжие • Хвърля ръчна граната |
Компетентности |
• Самостоятелно и точно борави със стрелково оръжие и боеприпаси при отчитане на всички рискове при работа с оръжие • Способен е да проведе и/или да участва в провеждане на занятие по огнева подготовка съгласно програмата за подготовка, като спазва изискванията за безопасност |
Резултат от учене 8.4: |
Притежава подготовка по ядрена, химическа, биологическа защита и екология |
Знания |
• Описва физическите основи на ядреното оръжие, видовете ядрени реакции и поразяващите фактори на ядрения взрив • Дефинира физичните и токсичните свойства на нервнопаралитични, кожнообривни, общоотровни и задушливи токсични химически вещества • Описва същността на видовете биологично оръжие и средствата за защита от тях • Изброява запалителните и димообразвуващите състави и техническите средства за използването им • Познава техническите средства за димопуск • Посочва мероприятия за екологическа защита и опазване на околната среда • Изброява състава на дегазиращите, дезактивиращите и дезинфекциращите вещества и разтвори • Посочва техническите средства за специална обработка в подразделенията на Българската армия • Описва видовете комплекти и прибори за радиационно и химическо разузнаване и дозиметричен контрол в Българската армия • Познава методиката за провеждане на занятия по ядрена, химическа, биологическа защита и екология (ЯХБЗ и Е) |
Умения |
• Планира провеждане на занятия по ЯХБЗ и Е • Води занятие по ЯХБЗ и Е • Демонстрира практическото използване на филтриращите противогази и видовете защитни средства • Работи с приборите за радиационно и химическо разузнаване • Работи с дегазационните комплекти • Извършва дозиметричен, химичен контрол и специална обработка • Провежда мероприятия, свързани с опазване на околната среда и екологическа защита |
Компетентности |
• Способен е да проведе и/или да участва в провеждане на занятие по ЯХБЗ и Е съгласно програмата за подготовка, като спазва изискванията за безопасност |
Резултат от учене 8.5: |
Притежава строева подготовка |
Знания |
• Познава Строевия устав • Назовава методите на строева подготовка • Изброява наставленията за строева подготовка |
Умения |
• Подава команди • Изпълнява строеви занятия • Изпълнява строеви хватки със и без оръжие и движение в строй и извън строя |
Компетентности |
• Способен е да проведе занятия по строева подготовка и да следи за изпълнението на Строевия устав |
Резултат от учене 8.6: |
Притежава военноинженерна подготовка |
Знания |
• Познава основите на инженерното осигуряване на бойните действия на войските • Изброява основните правила и изисквания при използване на взривни вещества • Описва основните начини и средства за военна маскировка • Познава начини за използване на естествените маскировъчни средства на местността при придвижване и разполагане на подразделенията |
Умения |
• Води занятия по военноинженерна подготовка • Организира действията на единицата при устройване на минни полета по строеви разчет • Организира дейностите по използване на индивидуални и колективни маскировъчни средства • Ръководи инженерното осигуряване |
Компетентности |
• Способен е да проведе занятие по военноинженерна подготовка на подчинените си • Способен е да преодолява инженерни заграждения • Способен е да организира маскировка на военното формирование |
Резултат от учене 8.7: |
Притежава военномедицинска подготовка |
Знания |
• Познава видовете рани и кръвотечения • Описва травмите от изгаряне, измръзване и електрически ток • Описва какво представляват слънчев и топлинен удар • Дефинира какво представлява безсъзнателно състояние, изкуствено дишане и непряк сърдечен масаж |
Умения |
• Подготвя занятия по военномедицинска подготовка • Демонстрира първа помощ при рани и кръвотечения, изгаряне, измръзване • Демонстрира оказване на първа помощ при травми от електрически ток, слънчев и топлинен удар |
Компетентности |
• Способен е да окаже първа помощ, самопомощ и взаимопомощ при раняване, катастрофи и други инциденти и произшествия • Способен е да проведе занятие по военномедицинска подготовка |
Резултат от учене 8.8: |
Притежава военнотопографска подготовка |
Знания |
• Описва какво представлява топографска карта, мащаб, вътрерамково и извънрамково оформление • Посочва класификацията на топографските карти • Дефинира видовете севери и ъгли между тях • Познава отчитането на геодезични и правоъгълни координати и точки, нанасянето на точки по географски координати • Описва измерването на разстояние върху топографски карти • Описва измерването на дирекционни ъгли върху топографска карта и способите за тяхното измерване • Познава изобразяването на релефа и местните предмети върху топографска карта чрез условни знаци |
Умения |
• Демонстрира работа с топографски карти • Определя точката си на стоене • Демонстрира ориентиране на местността със и без топографска карта през деня и нощта • Решава основни задачи върху топографски карти • Демонстрира ориентиране и движение по азимут |
Компетентности |
• Способен е да се ориентира на местността • Способен е да проведе занятие по военна топография |
Резултат от учене 8.9: |
Притежава правнонормативна подготовка |
Знания |
• Познава нормативната уредба във въоръжените сили • Познава структурата и организацията на военните формирования • Изброява основни законови и подзаконови нормативни актове, касаещи военната служба • Изброява държавните символи и институции на Република България • Посочва ритуали (церемонии) с участието на военнослужещи |
Умения |
• Използва нормативни документи, регламентиращи дейността във въоръжените сили • Изготвя документи, като прилага нормативните изисквания • Организира участие на малки военни формирования (отделение, взвод) в ритуали (церемонии) с участието на войски |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да взема решения и да отдава заповеди, спазвайки законовите изисквания • Способен е да провежда занятия по познаване на нормативните документи във въоръжените сили |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен случай |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет • Учебен полигон |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени познания по отношение на общовойсковата подготовка, нормативната уредба, лекото стрелково оръжие и защитата на силите За средство 2: - демонстрира строева култура; |
|
- положителни резултати по огнева подготовка; - придвижване по бойното поле и разполагане на място със и без използване на средства за индивидуална защита и спазване на изискванията за маскировка; - преодоляване на инженерно заграждение; - движение по маршрут с карта; - оказване на първа медицинска помощ |
Наименование на единицата: |
Основи на компютърните технологии |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 9.1: |
Описва аритметическите и логическите основи на компютърната техника |
Знания |
• Описва бройните системи, използвани в компютърните системи • Дефинира логическите схеми и методите за техния синтез • Описва логическите устройства и приложението им при синтез на логически схеми |
Умения |
• Извършва анализ на комбинационни логически схеми • Извършва синтез на комбинационни логически схеми • Извършва анализ и синтез на крайни автомати |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да синтезира различни типове логически схеми, използвани в компютърните системи |
Резултат от учене 9.2: |
Оперира с различни бази данни |
Знания |
• Дефинира термини и дейности, свързани с използването на бази данни • Описва архитектурата на администрирането на базите данни • Описва основите на администрирането на базите данни |
Умения |
• Работи с клиентски програми за бази данни • Създава заявки, изгледи, тригери и конструкции • Администрира бази данни • Стартира нови бази данни • Спира съществуващи бази данни • Конфигурира бази данни |
Компетентности |
• Самостоятелно извършва основни дейности по управлението на различни бази данни |
Резултат от учене 9.3: |
Създава програмни алгоритми |
Знания |
• Описва основните принципи за изграждане на програмни алгоритми • Анализира сложността на алгоритъма за решаване на конкретна програмна задача • Дефинира основните типове данни и управляващи структури, използвани в съвременните езици за програмиране |
Умения |
• Разработва алгоритми за решаване на конкретна програмна задача • Работи с основните типове данни и управляващи структури, използвани в съвременните езици за програмиране, при разработване на конкретно програмно решение |
Компетентности |
• Самостоятелно създава алгоритъм за конкретно програмно решение |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана със синтезирането на логически схеми Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със създаването на база данни по задание Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването на прост програмен алгоритъм |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Система за управление на база данни (СУБД) |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2 и 3: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са знания, умения и компетентности, свързани със синтезирането на логически схеми, структурирането на бази данни и програмните алгоритми |
Наименование на единицата: |
Експлоатация, ремонт и поддръжка на компютърна и комуникационна техника |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 10.1: |
Експлоатира и поддържа компютърна и комуникационна техника |
Знания |
• Описва техниката за безопасност и защита от електромагнитни полета • Изрежда организацията на техническата експлоатация на компютърна и комуникационна техника • Описва организацията на техническото обслужване на компютърната и комуникационната техника в Българската армия • Описва процедурите за диагностика на компютърна и комуникационна техника |
Умения |
• Оказва първа помощ при поражение от електрически ток • Подготвя компютърна и комуникационна техника за техническо обслужване и ремонт • Планира техническото обслужване и ремонт на компютърна и комуникационна техника • Отчита извършени техническо обслужване и ремонт на компютърна и комуникационна техника • Открива елементарни неизправности в компютърна и комуникационна техника • Отстранява открити неизправности в компютърна и комуникационна техника |
Компетентности |
• Извършва диагностика на компютърна и комуникационна техника |
Резултат от учене 10.2: |
Описва организацията на компютъра и компютърните архитектури |
Знания |
• Описва общото устройство и принципа на работа на персоналните компютри • Описва видовете компютърни архитектури, техните модели и особености • Дефинира предназначението и основните параметри на отделните компоненти на компютърните системи • Назовава основните методи за извършване на диагностика на компютърните системи |
Умения |
• Извършва монтаж и демонтаж на отделни компютърни компоненти • Извършва инсталиране и настройка на драйверите на отделните компоненти в среда на операционна система Windows • Възстановява работоспособността на компютърната система |
Компетентности |
• Самостоятелно сглобява и въвежда в експлоатация компютърни конфигурации |
Резултат от учене 10.3: |
Разрешава проблеми при използването на компютърни периферни устройства |
Знания |
• Описва общото устройство и принципа на работа на системите за съхранение на информация • Описва общото устройство и принципа на работа на периферните устройства на компютърните системи |
Умения |
• Извършва инсталиране и настройка на драйверите на периферни устройства в среда на операционна система Windows • Извършва диагностика на работата на периферните устройства на компютърните системи |
Компетентности |
• Експлоатира различни периферни устройства на компютърните системи • Самостоятелно въвежда в работа периферни устройства |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Компютърен кабинет • Интернет достъп |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени теоретични познания относно: - Организацията на техническото обслужване на компютърна и комуникационна техника - Основните компютърни компоненти - Периферните устройства, използвани в компютърните системи За средство 2: • Изготвя необходими документи, свързани с организирането на техническо обслужване на компютърна и комуникационна техника • Сглобява компютърна конфигурация с предоставени компоненти • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Операционни системи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 11.1: |
Работи с различни видове Windows операционни системи |
Знания |
• Описва разликите между различните версии на операционните системи от семейството на Microsoft Windows • Описва възможните начини за конфигуриране на Windows Server и Windows потребителски системи • Изрежда основните сървърни роли, налични в операционна система Windows Server • Назовава стъпките при инсталиране и конфигуриране на определена сървърна роля |
Умения |
• Инсталира операционна система Microsoft Windows • Конфигурира основни параметри за работа на операционната система • Използва Server Manager • Конфигурира различни сървърни роли • Извършва промени в конфигурацията на операционната система, както и в инсталираните сървърни роли • Извършва обновявания на операционната система |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява административни задачи както върху потребителски, така и върху сървърни операционни системи от семейството на Microsoft Windows • Самостоятелно инсталира и конфигурира основни сървърни роли в операционна система Windows Server |
Резултат от учене 11.2: |
Работи с различни видове Linux операционни системи |
Знания |
• Описва разликите между различните дистрибуции на Linux базираните операционни системи • Описва възможните начини за конфигуриране на Linux операционна система • Назовава стъпките при инсталиране и конфигуриране на Linux операционна система • Описва основни команди за работа в Linux операционна система |
Умения |
• Инсталира Linux операционна система • Конфигурира основни параметри за работа на операционната система • Използва текстов редактор в конзолен режим на работа • Търси файлове по различни критерии в конзолен режим на работа • Търси низове в съдържанието на файлове в конзолен режим на работа • Задава собственост и права за достъп до файлове и директории • Управлява потребителски акаунти и групи |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява административни задачи върху Linux операционни системи в конзолен режим на работа • Самостоятелно инсталира и конфигурира различни Linux дистрибуции |
Резултат от учене 11.3: |
Оперира със системи за сървърна и десктоп виртуализация |
Знания |
• Дефинира разликите между различните видове хипервайзори • Дефинира параметрите и характеристиките на виртуалните машини • Назовава стъпките при инсталиране и конфигуриране на различни хипервайзори • Описва разликите между сървърна и десктоп виртуализация |
Умения |
• Планира използването на средства за виртуализация • Конфигурира виртуални машини при различни хипервайзори • Администрира виртуални машини при различни хипервайзори • Използва различни средства за администриране на хипервайзори и виртуални машини |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява самостоятелно административни задачи върху ресурсите за виртуализация • Самостоятелно създава и управлява виртуални машини |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Компютърен кабинет • Интернет достъп |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени теоретични познания относно системите за сървърна и десктоп виртуализация За средство 2: • Създава нова виртуална машина по зададени изисквания • Променя конфигурацията на съществуваща виртуална машина по зададени изисквания • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 12.1: |
Обяснява основни понятия от областта на компютърните комуникации |
Знания |
• Описва функциите на нивата от еталонния модел OSI на ISO за компютърни мрежи и TCP/IP модела • Дефинира функциите и основните характеристики на техническите средства, използвани в компютърните мрежи • Описва основния алгоритъм за обмен на данни в TCP/IP мрежа • Описва теоретичните постановки по CIDR (Classless Inter Domain Routing) и маска с променлива дължина VLSM • Описва общото устройство и принципа на работа на маршрутизаторите и комутаторите • Дефинира предназначението на операционната система IOS и базовите команди за конфигуриране на маршрутизатори и комутатори |
Умения |
• Съставя адресен план на компютърна мрежа с използване на подмрежи • Изработва и тества прав и "crossover" кабел и изгражда сегмент от жична мрежа • Конфигурира TCP/IP протокол в персонален компютър • Отстранява елементарни повреди в компютърни мрежи • Конфигурира базовите параметри на маршрутизатор и комутатор |
Компетентности |
• Самостоятелно извършва базова конфигурация на маршрутизатор и комутатор • Самостоятелно отстранява елементарни повреди в локална компютърна мрежа |
Резултат от учене 12.2: |
Изгражда LAN компютърни мрежи |
Знания |
• Описва възможните начини за управление и контрол на маршрутизаторите • Описва различните режими на достъп до маршрутизаторите и особеностите на командния интерфейс • Изрежда разликите между рутирани и рутиращи протоколи • Описва алгоритмите за функциониране на рутиращите протоколи RIP и OSPF • Различава видовете VLAN • Прави разлика между публични и частни IP адреси |
Умения |
• Запазва конфигурацията на маршрутизатора в собствената NVRAM памет или в TFTP сървър • Създава копие на операционната система на маршрутизатор • Обновява операционната система на маршрутизатор чрез TFTP сървър • Изпълнява процедурата Password Recovery • Конфигурира протокола RIP версия 1 и версия 2 и OSPF, техни основни и допълнителни параметри • Конфигурира VLAN, DHCP, NAT • Отстранява различни проблеми в компютърните мрежи, свързани с неправилното конфигуриране на маршрутизатори и рутиращите протоколи RIP и OSPF |
Компетентности |
• Самостоятелно конфигурира рутиращи протоколи в маршрутизаторите • Самостоятелно анализира състоянието на свързани компютърни мрежи |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Компютърен кабинет • Интернет достъп |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени теоретични познания относно: - OSI и TCP/IP модела - Рутираните и рутиращите протоколи - Видовете VLAN За средство 2: • Извършва базова конфигурация на маршрутизатор • Конфигурира няколко VLAN по зададени критерии • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Криптографски средства |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 13.1: |
Описва автоматизирани системи за управление на войските |
Знания |
• Описва автоматизираните системи за управление, използвани във въоръжените сили (ВС) • Описва мястото на комуникационно-информационна система (КИС) в общата система за командване и управление във ВС • Дефинира ролята, мястото и задачите на видовете автоматизирани системи за управление на войските |
Умения |
• Определя основните характеристики на автоматизираните системи за управление • Работи с автоматизираните системи за управление на войските, използвани в БА |
Компетентности |
• Подпомага изграждането и поддръжката на автоматизирани системи за управление на войските |
Резултат от учене 13.2: |
Работи с различни криптографски мрежи, използвани в Българската армия и НАТО |
Знания |
• Описва ролята, мястото и задачите на криптографията в БА и НАТО • Описва основните характеристики на криптографските методи и средства, използвани в БА и НАТО • Назовава органите по криптографска сигурност в БА и НАТО • Описва организацията на криптографската сигурност в БА и НАТО • Описва организацията на криптографските мрежи на БА и НАТО • Изрежда реда за въвеждане в експлоатация на криптографските мрежи в БА и НАТО |
Умения |
• Участва в реализирането на заповяданите криптографски методи и средства в различни ситуации, изискващи използването на криптографска защита на информацията и данните • Подпомага планирането на използването на криптографски мрежи • Подпомага изготвянето на документите, необходими за въвеждане в експлоатация на криптографски мрежи в БА и НАТО • Работи с документите по експлоатацията на криптографските мрежи на БА и НАТО |
Компетентности |
• Използва криптографски методи и средства за защита на информацията |
Резултат от учене 13.3: |
Работи с елементи от системата КИС "ЩИТ" |
Знания |
• Описва ролята, мястото и задачите на КИС "ЩИТ" • Назовава средствата за защита и политики за сигурност, наложени в КИС "ЩИТ" • Описва информационните подсистеми в състава на КИС "ЩИТ", както и тяхното разпределение и задачи • Описва комуникационната структура на КИС "ЩИТ" |
Умения |
• Извършва диагностика за възникнали проблеми в мрежовото оборудване, използвано в КИС "ЩИТ" • Отстранява възникнали проблеми в мрежовото оборудване, използвано в КИС "ЩИТ" • Администрира различните информационни услуги, предоставяни в КИС "ЩИТ" • Извършва обновявания на операционни системи и използвани приложения в КИС "ЩИТ" • Администрира средствата за защита, използвани в КИС "ЩИТ" |
Компетентности |
• Подпомага предоставянето и администрирането на информационни услуги в КИС "ЩИТ" • Самостоятелно експлоатира комуникационното и информационното оборудване в комуникационните възли на КИС "ЩИТ" |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Компютърен кабинет • Достъп до КИС "ЩИТ" |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени теоретични познания относно: - Организацията и функционирането на КИС "ЩИТ" - Автоматизираните системи за управление, използвани във ВС - Криптографските мрежи, използвани в БА и НАТО За средство 2: • Извършва административни задачи върху услуга, предоставяна в КИС "ЩИТ", по зададени изисквания • Изпълнява задача за криптиране и декриптиране чрез криптографско средство, използвано в БА • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Киберсигурност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 14.1: |
Описва общите и специфичните задачи по осигуряване на киберсигурността |
Знания |
• Дефинира основни понятия в областта на киберсигурността • Описва основните заплахи за сигурността на компютърните системи • Дефинира средства, които могат да бъдат използвани за гарантиране на сигурността на компютърните системи и данните, съхранявани в тях |
Умения |
• Изготвя изисквания към мерките за защита на компютърните системи • Прилага разнообразни мерки за защита на компютърните системи • Извършва базова оценка на нивото на сигурност на една компютърна система |
Компетентности |
• Самостоятелно планира основни мероприятия по осигуряване на киберсигурността на компютърните системи във военното формирование |
Резултат от учене 14.2: |
Изготвя анализ за налични уязвимости след извършени тестове (Penrtration Testing) |
Знания |
• Описва принципа на работа на различните типове кибератаки • Дефинира съвременните методи за провеждане и противодействие на различните типове атаки • Описва последствията от провеждането на атаките и нуждата от вземането на мерки за борба с тях |
Умения |
• Използва специализиран софтуер за анализ, оценка и тестване на състоянието на мрежата и/или операционните системи, функциониращи в нея • Повишава устойчивостта на системата чрез вземане на мерки за противодействие на различни видове кибератаки |
Компетентности |
• Планира провеждането на тестове за уязвимости в обхвата на военното формирование • Анализира резултатите от тестове за уязвимости в обхвата на военното формирование |
Резултат от учене 14.3: |
Дефинира общите и специфичните задачи по защитата на базите данни |
Знания |
• Описва принципа на работа на най-използваните видове атаки към базите данни • Описва синтаксиса, структурата и базовите команди за тестване на уязвимости в базите данни • Изрежда добри практики за подобряване на защитата на базите данни |
Умения |
• Използва SQL Injection с цел тестване на сигурността на СУБД • Анализира защитата на база от данни • Проектира добре защитена база от данни |
Компетентности |
• Предлага методи за осигуряване на защита на бази данни |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Компютърен кабинет • Интернет достъп |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени теоретични познания относно: - Видовете заплахи за компютърните системи - Методите и средствата за извършване на тестове за уязвимости - Добрите практики за подобряване на защитата на бази от данни За средство 2: • Извършва тест за уязвимости на компютърна система • Извършва тест за уязвимости на база от данни • Предлага мерки за минимизиране на влиянието на откритите уязвимости • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време |
Наименование на единицата: |
Кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Сержант (Старшина за Военноморските сили) - киберсигурност и кибероперации |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 15.1: |
Използва технически средства за провеждане на мероприятия по воденето на електронна война |
Знания |
• Описва основните принципи и съдържанието на електронната война (ЕВ) съгласно доктрината за ЕВ • Описва въздействието на различните видове смущения върху радиотехническите системи (РТС) и КИС • Изброява организационно-тактическите и техническите мероприятия по защита на РТС и КИС, работещи в ефир, от преднамерени смущения и електромагнитни оръжия в контекста на Ръководството за прилагане на мерки за електронна защита • Описва принципа на работа и основните характеристики на намиращи се на въоръжение в БА и ВМС средства за ЕВ |
Умения |
• Извършва оценка на степента на въздействие на радиосмущенията върху РТС и КИС, работещи в ефир • Организира използването на методи и средства за ЕВ в обхвата на отговорностите му • Организира защитата на РТС и КИС от въздействие на смущения и от радиоелектронното и техническото разузнаване на противника в обхвата на отговорностите му |
Компетентности |
• Самостоятелно планира основни мероприятия по водене на ЕВ във военното формирование в обхвата на отговорностите му |
Резултат от учене 15.2: |
Използва технически средства за провеждане на мероприятия по воденето на кибервойна и киберотбрана |
Знания |
• Изрежда етапите в процесите на планиране, организиране и изграждане на системата за киберотбрана • Описва основните функции на системите за филтриране на трафика, регистриране и предотвратяване на нежелана активност в киберпространството • Дефинира типовете кибератаки • Идентифицира симптомите за нежелана киберактивност • Описва етапите на проникване при осъществяване на кибератака |
Умения |
• Изготвя план и стандартни процедури за действие при различни видове кибератаки • Открива зловреден код в комуникационните и информационните системи • Отстранява открит зловреден код в комуникационните и информационните системи • Планира многовекторна кибератака • Реализира многовекторна кибератака |
Компетентности |
• Самостоятелно планира мероприятия по осъществяването на киберотбрана на КИС във военното формирование • Организира провеждането на многовекторна кибератака |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Компютърен кабинет • Интернет достъп |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени теоретични познания относно: - Техническите средства за водене на ЕВ - Векторите за осъществяване на кибератака - Етапите при провеждане на кибератака - Техническите средства за защита от кибератаки За средство 2: • Съставя план за защита на радиотехническо средство от смущения • Открива и отстранява зловреден код в компютърна система • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време |