Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 12 ОТ 23 МАЙ 2023 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ПРОЕКТАНТ КОМПЮТЪРНИ МРЕЖИ"
Обн. ДВ. бр.48 от 2 Юни 2023г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия "Проектант компютърни мрежи"
Професионално направление: | ||||
523 |
Електроника, автоматика, комуникационна и компютърна техника | |||
Наименование на професията: | ||||
523100 |
Проектант компютърни мрежи | |||
Специалности: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР) | |
5231001 |
Компютърни мрежи |
Четвърта |
5 |
5 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 1.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Посочва основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Изброява основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Спазва необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа |
Компетентности |
• Способен е да извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Посочва разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др. при спазване технологията за събиране и рециклиране • Организира съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и др., при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Способен е да анализира възможните причини за замърсяване на околната среда и да съдейства за тяхното предотвратяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Посочва основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Спазва мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при трудова злополука и авария |
Компетентности |
• Съдейства за предотвратяването на рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в овладяването на възникнал пожар или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за: - здравословни и безопасни условия на труд на работното място - превантивна дейност за опазване на околната среда - За средство 2: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания: |
• Описва общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми • Посочва ролята на държавата в пазарната икономика • Изброява видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения: |
• Ориентира се относно функциите на различните икономически субекти • Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности: |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността на дадена фирма |
Знания:
|
• Посочва основите на пазарното търсене • Описва принципите на пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения: |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията • Прилага принципите на пазарно търсене и предлагане в дейността си |
Компетентности: |
• Способен е да обясни икономическите принципи в контекста на дейността на фирмата |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания: |
• Описва същността на предприемачеството • Изброява принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения: |
• Проучва предприемаческите процеси, свързани с дейността му • Открива практически примери за успешно управление на дейността на организацията |
Компетентности: |
• Способен е да предложи идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания:
|
• Посочва характеристиките на предприемаческото поведение • Изрежда видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение |
Умения: |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови пазарни възможности • Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности: |
• Способен е да предложи решение за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Изброява основните елементи на бизнес плана • Описва изискванията и етапите при разработване на бизнес план • Посочва факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на дадена организация • Прилага изискванията за разработване на бизнес план |
Компетентности |
• Способен е в екип да разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване на бизнес план |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на фирма според изискванията на предварително дефинираното задание |
ЕРУ по отраслова професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Електроника, автоматика, комуникационна и компютърна техника"
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 4.1: |
Обработва информация и съдържание с информационни и комуникационни технологии |
Знания: |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Описва начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения: |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством информационни и комуникационни технологии |
Знания: |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения: |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с информационни и комуникационни технологии |
Знания: |
• Посочва функционалностите на софтуера за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Описва особеностите при работа с различните видове софтуер |
Умения: |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира създадено цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 4.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Посочва рисковете за сигурността при работа в електронна среда • Дефинира функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Описва начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Посочва мерки за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Описва въздействието на цифровите технологии върху околната среда • Познава нормативите за защита на личните данни |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага методи за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Прилага мерки за пестене на енергия • Използва техники за защита на личните данни в дигитална среда |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи, както и поверителността на личните данни |
Резултат от учене 4.5: |
Решава проблеми при работата с информационни и комуникационни технологии |
Знания |
• Посочва начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на софтуерни продукти • Изброява възможностите за актуализиране и подобряване на дигиталните си компетентности • Познава основни технологични подобрения в професионалната област |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или софтуер за компютърна графика при решаване на проблеми • Предлага творчески идеи при използването на дигитални технологии |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са знания, умения и компетентности, свързани с използването на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 5.1: |
Извършва подготовка на работното си място |
Знания: |
• Описва правилата за рационална организация на работното място • Изброява методи за нормиране на работния процес • Посочва нормативните актове, регламентиращи упражняването на професията • Описва основните работни процеси и дейности на работното място • Посочва организацията на работния процес в съответствие с поставените задачи • Изрежда нормативни актове, свързани с работния процес |
Умения: |
• Спазва основните нормативни актове, свързани с професията • Следва създадената организация на работа на работното място и в обекта • Спазва инструкциите и указанията, свързани с професията и работното място • Подготвя работното място за изпълнение на поставените задачи |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно да организира правилно работното си място |
Резултат от учене 5.2: |
Организира работния процес |
Знания: |
• Познава видовете трудови дейности • Познава изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Познава начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения: |
• Спазва етапите на технологичния процес и разпределението на видовете дейности, предвидени за изпълнение на работното място • Спазва изискванията за изпълнение на видовете дейности на работното си място - проекти, схеми, технологии, правилници, инструкции и др. • Спазва етичните норми на поведение |
Компетентности: |
• Способен е самостоятелно или в екип да изпълнява възложените му дейности в работния процес |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на организацията на работа и етапите на технологичния процес на работното място За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания: |
• Посочва отделните длъжности в екипа • Описва взаимоотношенията и йерархичните връзки в екипа |
Умения: |
• Спазва йерархията в екипа • Осъществява комуникация в екипа |
Компетентности: |
• Способен е да комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол |
Резултат от учене 6.2: |
Владее чужд език по професията |
Знания: |
• Познава основната професионална терминология на чужд език • Изброява източници за информация в професионалната област на чужд език • Изрежда основните области на приложимост на чужд език по професията |
Умения: |
• Разчита и използва техническа и справочна документация на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Разчита технически и специфични характеристики на модули на КС на чужд език |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Писмен изпит - дава писмени решения и отговори на поставени задачи или въпроси Средство 2: • Устен изпит - води разговори по професионални теми на чужд език; разчита техническа документация на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Решава точно, пълно и вярно зададена писмена задача или въпрос/и За средство 2: • Комуникира на чужд език по професионални теми в учебна или работна среда, разчита техническа документация на чужд език |
Наименование на единицата: |
Електротехника и автоматика |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава основите на електротехниката и автоматиката |
Знания |
• Дефинира понятията електрически заряд, ток, електрически потенциал, електродвижещо напрежение (е.д.н.) и електрическо напрежение • Изброява видовете електрически вериги • Дефинира основните закони в електротехниката • Обяснява разликите между автоматичен контрол, автоматично управление и автоматично регулиране • Описва функционалните схеми на различни системи за автоматично регулиране |
Умения |
• Изгражда прости електрически вериги • Свързва нисковолтова комбинирана електрическа верига • Използва по предназначение различни видове датчици и преобразувателни елементи • Съставя блок-схема на алгоритъм за система за управление |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно, правилно и безопасно да свързва електрически вериги • Способен е бързо и точно да работи с информационни бази |
Резултат от учене 7.2: |
Измерва електрически величини |
Знания |
• Описва същността на различните електрически величини • Дефинира мерните единици за различните електрически величини • Обяснява връзката между ток, напрежение и съпротивление и закона на Ом |
Умения |
• Измерва електрическо напрежение с мултицет (или друг уред) • Измерва електрическо съпротивление с комбиниран измервателен уред • Изчислява параметрите на електрическите машини • Спазва правилата за безопасност при всички дейности |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да измерва различни електрически величини, като проявява съобразителност, точност и отговорност • Прави оптимален избор на електрически машини, съобразен с влиянието на околната среда (влажност, замърсеност, климатични зони) |
Резултат от учене 7.3: |
Чертае електротехнически чертежи и схеми |
Знания |
• Описва символите, с които се обозначават различните електрически компоненти • Познава основните елементи на електрическите инсталации и електроинсталационните материали |
Умения |
• Използва чертожни инструменти • Проверява нисковолтови електрически вериги • Работи с електротехнически инструменти |
Компетентности |
• Способен е без или с помощта на справочна литература да чертае прости електротехнически чертежи и схеми • Способен е самостоятелно и вярно да разчита електротехнически чертежи и схеми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест • Решаване на проста електрическа верига Средство 2: • Свързване на лабораторен стенд на проста електрическа верига, включваща сензор • Измерване на основни електрически величини: електрически ток, електрическо напрежение, електрическо съпротивление Средство 3: • Изготвяне на електротехнически чертеж или схема по техническо задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет • Учебна лаборатория • Лабораторни стендове • Градивни елементи • Лични предпазни средства За средство 3: • Учебен кабинет • Чертожни инструменти |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира знания в областта на електротехниката и автоматиката, правилно свързва електрическата схема върху лабораторния стенд, спазва изискванията за безопасност, спазва изискванията на Международната система измерителни единици (SI) • Владее основните закони в електротехниката, притежава необходимите математически знания и умения, спазва изискванията на SI |
|
За средство 2: • Взети са всички необходими мерки за безопасност • Реализираната схема е работоспособна • Избрана е подходящата измервателна техника, а зададените електрически велични са измерени с необходимата точност За средство 3: • Изготвената схема (или чертеж) е ясна, прегледна и отговаря на заданието. Електрическите компоненти са правилно и точно изобразени, спазва изискванията на SI • Спазено е определеното за изпълнение на задачата време |
Наименование на единицата: |
Градивни елементи в електрониката |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 8.1: |
Разпознава материалите и градивните елементи в електрониката |
Знания |
• Описва класификацията на градивните елементи в електрониката • Описва принципа на работа на градивните елементи • Назовава означенията на градивните елементи • Познава корпусите на електронните компоненти за обемен монтаж • Познава корпусите на електронните елементи за SMD монтаж • Изброява видовете материали, използвани в електрониката, техните предимства и недостатъци |
Умения |
• Разпознава градивните елементи в електрическата схема • Използва по предназначение справочници • Работи с интернет базирана информация за градивните елементи • Разпознава визуално основните материали, използвани в електрониката • Разчита означенията върху корпусите на компонентите • Разчита цветния код за резистори и кондензатори |
Компетентности |
• Способен е да разпознава точно различните градивни елементи в електрониката |
Резултат от учене 8.2: |
Проверява изправността на градивните елементи |
Знания |
• Дефинира параметрите на електронните компоненти • Описва корпусите на елементите за обемен монтаж • Описва корпусите на елементите за SMD монтаж |
Умения |
• Ползва справочници • Работи с интернет базирана информация за градивните елементи • Измерва с волтметър, амперметър, омметър, мултицет • Тества електронни платки за къси съединения, липса на електрическа връзка • Тества електронни платки за дефектни елементи |
Компетентности |
• Способен е да извърши входящ контрол на електронни компоненти и качествен контрол на електронни платки в съответствие с изискванията |
Резултат от учене 8.3: |
Монтира/демонтира електронни компоненти |
Знания |
• Описва параметрите на електронните компоненти • Познава корпусите на елементите за обемен монтаж • Познава видовете припои и флюсове • Идентифицира означенията от белия печат на платките |
Умения |
• Профилира (формова) електронните компоненти за обемен монтаж • Споява със стандартен поялник • Споява с поялна станция с горещ въздух и съответните приставки • Използва помощни инструменти (секачи, пинсети, вакуумпомпи, зачиствачки, "трета ръка") |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да извърши монтаж на електронни компоненти върху печатна платка съгласно конструкторска и технологична документация • Извършва самостоятелно корекция на печатни платки |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на теоретичен тест (писмен или електронен) Средство 2: • Практическа задача - Работа със справочник и проверка изправността на компоненти, Монтаж/демонтаж на елементи за обемен и повърхностен (SMD) монтаж |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница • Работни места, оборудвани с поялници, поялни станции за горещ въздух, инструменти и аспирация • Голи печатни платки с бял печат, електронни компоненти за обемен и повърхностен (SMD) монтаж • Електронни компоненти за обемен и повърхностен (SMD) монтаж • Справочници • Работно облекло и лични предпазни средства |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са задълбочени теоретични знания за материалите и градивните елементи в електрониката За средство 2: • Взети са всички необходими мерки за безопасност, спазват се правилата на ЗБУТ за работа с електрически поялници • Избрана е подходящата измервателна техника, а зададените електрически величини са измерени с необходимата точност, правилно са определени изправните и неизправните елементи • Правилно се профилират елементите, елементите са монтирани на правилните места, спойките са качествени, спазени са сроковете за монтаж, работното място е организирано правилно и подредено според технологичната последователност |
Наименование на единицата: |
Аналогова и цифрова схемотехника |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 9.1: |
Познава основните групи аналогови електронни устройства и техните параметри |
Знания |
• Познава видовете токозахранващи устройства (ТЗУ), генератори и усилватели • Описва принципа на работа на ТЗУ, генераторите и усилвателите • Описва основните параметри на ТЗУ, генераторите и усилвателите • Познава основните схеми на ТЗУ, генератори и усилватели • Познава основните схеми на свързване на операционните усилватели и аналоговите компаратори • Описва принципа на работа на инверторите и постояннотоковите (DC-DC) преобразуватели |
Умения |
• Чертае основните схеми на ТЗУ, генератори и усилватели • Работи с интернет базирана информация за генератори и усилватели • Прави опростено изчисляване на ТЗУ и RC усилвател • Използва справочници • Избира компоненти по зададени параметри • Изследва принципа на действие на основните аналогови схеми • Обяснява принципа на действие на основните аналогови схеми • Монтира аналогови електронни схеми върху учебна платка • Оживява аналогови електронни схеми върху учебна платка |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да монтира аналогова електронна схема при стриктно спазване на изискванията за ЗБУТ |
Резултат от учене 9.2: |
Познава основните групи цифрови електронни устройства и техните параметри |
Знания |
• Описва видовете цифрови устройства и техните означения • Описва принципа на действие на последователностните схеми (ПС) и комбинационно-логическите схеми (КЛС) • Идентифицира основните параметри и таблиците на истинност на ПС и КЛС • Описва схемите и параметрите на генераторите на правоъгълни импулси (тактови генератори) |
Умения |
• Чертае основните схеми на цифровите устройства с типовите елементи • Записва таблиците за истинност на цифровите схеми • Работи със справочници и софтуер за симулации • Обяснява принципа на действие на основните цифрови схеми • Оживява цифрови електронни схеми върху учебна платка |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да оживи цифрова електронна схема при стриктно спазване на изискванията за ЗБУТ |
Резултат от учене 9.3: |
Познава принципа на действие на аналогово-цифрови преобразуватели (АЦП) и цифрово-аналогови преобразуватели (ЦАП) |
Знания |
• Изброява параметрите на аналогово-цифрови преобразуватели • Описва принципните схеми на АЦП • Посочва параметрите на цифрово-аналогови преобразуватели • Описва принципните схеми на ЦАП • Познава АЦП и ЦАП в интегрално изпълнение |
Умения |
• Изследва работата на АЦП и ЦАП • Анализира работата на АЦП и ЦАП • Изчислява параметрите на АЦП и ЦАП |
Компетентности |
• Способен е да приложи точно АЦП и ЦАП в електронно изделие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Теоретичен тест (писмен или електронен) с включено изчисляване на блок от аналогово устройство или цифрово устройство Средство 2: • Лабораторно изследване - Изследване на електронна схема върху лабораторен стенд Средство 3: • Практическа задача - Монтиране и оживяване на електронно устройство върху учебна платка |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна лаборатория • Мултицети, сигнал-генератори, осцилоскопи, захранващи блокове • Лабораторни стендове • ПС, КЛС, АЦП, ЦАП в интегрално изпълнение • Справочници За средство 3: • Учебна работилница • Реално работно място, оборудвано с необходимите инструменти и техника • Мултицети, сигнал-генератори, осцилоскопи, захранващи блокове • Работни места, оборудвани с поялници, поялни станции за горещ въздух, инструменти и аспирация • Учебна платка, електронни компоненти за обемен и SMD монтаж • Работно облекло и лични предпазни средства • Да се работи с безоловен припой! |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрирани са задълбочени теоретични знания за видовете аналогови електронни схеми, принципа на действие, параметри и област на приложение |
|
За средство 2: • Оценява се протоколът от проведеното лабораторно изследване с включени: схема на лабораторната постановка, списък на използваната апаратура, кратки теоретични сведения, таблици, графики, осцилограми от проведените изследвания, изчисления, анализ на получените данни За средство 3: • Умее да приложи теорията за аналоговите електронни устройства на практика, работи самостоятелно по зададена методика, като спазва последователността, правилно изчислява параметрите и правилно избира стандартни градивни елементи, обосновава своя избор, изготвя техническа документация, отговаряща на приетите стандарти и системата SI |
Наименование на единицата: |
Приложен софтуер в електрониката |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 10.1: |
Използва приложен софтуер за визуализация на електрически схеми и печатни платки |
Знания |
• Описва най-разпространените програмни продукти за проектиране на печатни платки • Описва възможностите на софтуера за изчертаване на принципна електрическа схема • Изброява възможностите на софтуера за генериране на печатна платка от електрическа схема |
Умения |
• Стартира най-разпространените програмни продукти за проектиране на печатни платки • Стартира най-разпространените програмни продукти за проектиране на електрически принципни схеми • Отпечатва спецификация на използваните градивни елементи • Отпечатва електрическата схема, спецификацията и графичния оригинал на печатната платка |
Компетентности |
• Правилно използва ИКТ при работа с електрически схеми и печатни платки |
Резултат от учене 10.2: |
Използва приложен софтуер за изготвяне на конструкторска и технологична документация |
Знания |
• Познава стандартите за изготвяне на конструкторска и технологична документация • Описва възможностите и изискванията на софтуера за изготвяне на конструкторска и технологична документация |
Умения |
• Стартира най-разпространените програмни продукти за изготвяне на конструкторска и технологична документация • Отпечатва конструкторска документация • Отпечатва технологична документация |
Компетентности |
• Правилно използва ИКТ при работа с конструкторска и технологична документация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Тест за откриване на съответствие между печатна платка и електрическа схема Средство 2: • Практически тест - Откриване на съответствие между електрическа схема и спецификация на градивните елементи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Компютърна зала с инсталирана система и достъп до интернет, мрежов принтер, предварително подготвени електрически принципни схеми (различна за всеки обучаван) За средство 2: • Компютърна зала с инсталирана система, Office пакет и достъп до интернет, мрежов принтер, конструкторска документация на електронно изделие |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Експедитивно и правилно откриване на съответствието между печатна платка и електрическа схема, експедитивно откриване на позиция на конкретен елемент върху печатната платка, успешно принтира изходните файлове За средство 2: • Експедитивно и правилно открива съответствието между електрическата схема и спецификацията на градивните елементи, успешно принтира изходните документи |
Наименование на единицата: |
Производство на електронни изделия |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 11.1: |
Прилага изискванията на стандартите за качество в производството |
Знания |
• Познава основните принципи на системата за качество ISO 9001 • Познава фирмените правила за осигуряване на качество |
Умения |
• Спазва технологичната дисциплина • Спазва изискванията за електростатична ESD защита |
Компетентности |
• Способен е да извършва качествен контрол на електронни изделия, спазвайки основните принципи |
Резултат от учене 11.2: |
Използва технологична документация |
Знания |
• Изброява видовете конструкторска документация • Познава изискванията на технологичната документация |
Умения |
• Разчита конструкторската документация • Спазва изискванията на техническата документация |
Компетентности |
• Способен е да използва правилно технологичната документация |
Резултат от учене 11.3: |
Работи със специфично производствено оборудване |
Знания |
• Изброява възможностите на производственото оборудване • Описва правилата за експлоатация на производственото оборудване |
Умения |
• Работи със специфично оборудване за механичен монтаж (кримпване, занитване, залепване и др.) • Работи със специфично оборудване за електрически монтаж (поялници, поялни станции, вакуумпомпи и др.) • Работи със специфично оборудване за монтаж на SMD елементи (автоматизирани SMD линии) |
Компетентности |
• Способен е да извърши правилно всяка технологична операция при производството на електронното изделие |
Резултат от учене 11.4: |
Тества готово електронно изделие |
Знания |
• Дефинира допустимия диапазон на изменение на техническите параметри на изделието • Посочва критерии за окачествяване на изделието • Изброява методите за откриване на несъответствия |
Умения |
• Работи със стандартна измервателна апаратура • Работи с нестандартно тестово оборудване • Коригира откритите несъответствия • Попълва съпътстващата технологична карта |
Компетентности |
• Способен е да осъществява функционален и качествен контрол на готово изделие • Самостоятелно коригира откритите несъответствия |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Подготовка на технологична операция, включително: подготвя и намира технологичната документация за производство на зададен продукт; подготвя необходимите уреди и приспособления за производство на продукта, следвайки инструкциите на технологичната документация; проверява заделените материали спрямо спецификацията от технологичната документация Средство 2: • Изпълнение на технологична операция, включително: извършва спояване на SMD елемент върху печатна платка; извършва спояване на конвенционален компонент върху печатна платка; извършва ремонт (демонтаж) на SMD и конвенционални елементи от монтирана печатна платка • Извършва функционална проверка на готово изделие, като използва технологична инструкция за тест. Предварително подготвя необходимите уреди за измерване и тестване. Описва резултатите и отбелязва несъответствията, ако има такива |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Реално работно място, оборудвано с необходимите инструменти и техника |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира познания за технологичната и конструкторската документация за съответната операция, за стандартите за качество в производството, за основните принципи на системите и стандартите за качество, както и правила за осигуряване на качествена продукция • Оценява се оптималното и ефективно подреждане на работното място, спазване на чистота, съответствие на избраната технологична документация, уреди, приспособления и материали спрямо заданието За средство 2: • Оценяват се резултатите от производствената дейност - качество на спойките (стандарт IPC 610), качество на извършения ремонт, спазване на ESD защита (облекло, обувки, спазване на правилата за ЗБУТ, опазване на оборудването) • Оценяват се резултатите от производствената дейност - изпълнение на нормите, качество на продукцията, спазване на ESD защита, спазване на правилата за ЗБУТ, опазване на оборудването |
Наименование на единицата: |
Компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 12.1: |
Конфигурира мрежова структура по задание на клиента |
Знания |
• Познава архитектурни и структурни особености на локалните мрежи • Изброява видовете преносни среди, информационен обмен, категории, стандарти и скорости • Познава мрежовите протоколи • Изброява прилаганото в дейността мрежово оборудване • Познава особеностите на активно мрежово оборудване |
Умения |
• Изгражда топологии на локални мрежи • Разграничава различни преносни среди • Използва различни безжични терминални устройства • Спазва изискванията на използваните стандарти (ANSI, TIA, ISO, ITU, ISOC, DIN и др.) спрямо съответните мрежови технологии • Избира и настройва мрежови протоколи • Използва указаното пасивно мрежово оборудване • Използва указаното активно мрежово оборудване • Документира топологията и уникалните данни на конфигурираната мрежова структура |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да конфигурира мрежова структура по задание на клиент • Способен е да обучава и ръководи екип, отговорен за конфигуриране на мрежови структури |
Резултат от учене 12.2: |
Инсталира и конфигурира устройства за множествен достъп |
Знания |
• Познава видовете мрежови ПУ, функционални възможности и схемни решения, драйвери • Описва предназначението, принципите на реализация и управление на различни мрежови ПУ • Познава адаптери за разширяване възможностите на стандартните ПУ като мрежови ПУ |
Умения |
• Инсталира мрежови ПУ • Използва функционалните възможности на мрежови ПУ • Използва различни видове мрежови ПУ • Конфигурира адаптери за разширяване на възможностите на стандартни ПУ като мрежови ПУ |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да инсталира и конфигурира устройства за множествен достъп • Способен е да инструктира екип за инсталиране и конфигуриране на устройства за множествен достъп |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Подготовка на компютърна мрежа, включително: подготвя и намира нужната технологична документация за използваните устройства в компютърната мрежа; подготвя необходимите инструменти и софтуер за конфигуриране и инсталиране на компютърната мрежа спрямо зададени изисквания Средство 2: • Изпълнение на техническите операции по конфигуриране на компютърна мрежа, включително: извършва монтаж на отделните периферни устройства на компютърната мрежа; извършва свързване на отделните ПУ на компютърната мрежа; извършва инсталиране на софтуер, нужен за работата на компютърната мрежа |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет, при електронен тест - компютърна зала За средство 2: • Лаборатория с необходимите измервателни уреди и инструменти • Различни видове ПУ за изграждане на компютърни мрежи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на компютърните мрежи За средство 2: • Демонстрира основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата и конфигурирането на КМ |
Наименование на единицата: |
Поддръжка на компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 13.1: |
Открива, локализира и отстранява проблеми и дефекти в мрежовата среда |
Знания |
• Познава технологията за локализиране и отстраняване на проблеми и дефекти на мрежовата среда • Описва методиката за търсене с цел локализиране и отстраняване на проблеми и дефекти в мрежовата среда • Посочва реквизитите на отчет за локализиране и отстраняване на проблеми или дефекти в мрежовата среда |
Умения |
• Търси, локализира и отстранява проблеми и дефекти на мрежовата среда • Използва технологична документация при локализиране и отстраняване на проблемите и дефектите в мрежовата среда (справочници, документация, алгоритми, online програми и антивирусни пакети) • Изготвя отчет и създава архив за локализирането и отстраняването на проблеми или дефекти в мрежовата среда |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да открива, локализира и отстранява прецизно проблеми и дефекти в мрежовата среда • Способен е да обучи екип за локализиране и отстраняване на дефекти в мрежова среда |
Резултат от учене 13.2: |
Инсталира, конфигурира, настройва и поддържа сървър за локална/глобална мрежа и координира дейността му |
Знания |
• Познава функционалните възможности, идентификационните параметри и сфери на приложение на отделните класове сървъри • Познава особеностите и спецификата на инсталирането, конфигурирането и настройването на сървър в различна мрежова операционна система |
Умения |
• Използва функционалните възможности и идентификационните параметри на различните класове сървъри • Инсталира, конфигурира и настройва сървър в различна мрежова операционна система • Открива причини за загуба на данни в мрежова среда • Създава резервно копие на сървъра (т. нар. backup *англ.) • Дублира и възстановява сървъри в мрежова среда |
Компетентности |
• Способен е да планира и организира дейностите за инсталиране и конфигуриране на сървър • Способен е да инсталира, конфигурира, настройва и поддържа сървър за локална/глобална мрежа и да координира поддръжката му |
Резултат от учене 13.3: |
Администрира мрежова среда и обслужването на нейните потребители |
Знания |
• Познава изискванията за администриране на мрежова среда • Изброява изискванията за описване и протоколиране на мрежовите структури • Посочва често срещани проблеми при предоставянето на услуга към мрежовите потребители и начини за решаването им |
Умения |
• Използва приложения за администриране и мониторинг на мрежовата среда • Разрешава мрежови проблеми от страна на предоставянето на услуги към мрежовите потребители • Отговаря за администрирането на сървърите и устройствата в мрежата • Предлага обслужване и обратна връзка на мрежовите потребители |
Компетентности |
• Способен е да администрира мрежовата среда като осигурява качествено обслужване и обратна връзка на мрежовите потребители • Способен е да координира дейността на екип, отговорен за администрирането на мрежова среда и нейното обслужване |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Подготовка на сървър, включително: подготвя и намира нужната технологична документация за компютърната мрежа и нейните параметри; подготвя необходимите инструменти и софтуер за конфигуриране и инсталиране на сървъра спрямо зададени изисквания Средство 2: • Изпълнение на техническите операции по конфигуриране на сървър, включително: извършва монтаж на отделните периферни устройства в компютърната мрежа; извършва свързване на сървъра в компютърната мрежа; извършва инсталиране на софтуер, нужен за работата на сървъра и неговото конфигуриране |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет, при електронен тест - компютърна зала За средство 2: • Лаборатория с необходимите измервателни уреди и инструменти • Различни видове сървъри за поддръжка на компютърни мрежи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на компютърните мрежи и сървъри За средство 2: • Демонстрира основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата и конфигурирането на КМ и сървъри |
Наименование на единицата: |
Тестване, изграждане и инсталиране на компютърни мрежи и системи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 14.1: |
Тества асемблирана компютърна система |
Знания |
• Познава спецификата на различни диагностични софтуери • Изброява WEB страници с диагностични програми |
Умения |
• Използва различни диагностични програми на инсталирания заявен системен и приложен софтуер • Търси нови диагностични софтуери за оптимизация на работният процес |
Компетентности |
• Способен е да тества асемблирана КС, избирайки необходимата диагностика според конкретната задача • Способен е да обучи екип за тестване на асемблирана компютърна система |
Резултат от учене 14.2: |
Изгражда и "оживява" компютърна мрежа |
Знания |
• Познава видовете топологии и структурни особености на локални мрежи • Познава комуникационните технологии за WAN • Изброява използвания софтуер за поддръжка и мониторинг на мрежата |
Умения |
• Използва инструменти за окабеляване на локална компютърна мрежа • Тества кабелната система за дефекти • Извършва окабеляване на локална компютърна мрежа • Търси, открива дефекти в кабелната система • "Оживява" компютърната мрежа |
Компетентности |
• Способен е да изгражда и оживява компютърна мрежа, като проявява сръчност и съобразителност • Способен е да инструктира екип за правилно и прецизно изграждане и оживяване на компютърна мрежа |
Резултат от учене 14.3: |
Инсталира и тества компютърна система при клиента |
Знания |
• Познава последователността на инсталиране на различни операционни системи и драйвъри • Изброява актуален приложен софтуер • Изброява актуални антивирусни пакети • Посочва актуални архивиращи програми • Описва спецификата на интернет достъп, архитектура на мрежи и потребителски услуги. Има познания за MAN, p2p, p2mp и видовете протоколиране на мрежата |
Умения |
• Разпознава структура на различни операционни системи • Инсталира различни операционни системи и драйвери • Инсталира приложен софтуер • Работи с актуален приложен софтуер • Работи с антивирусни пакети и архивиращи програми |
Компетентности |
• Способен е да инсталира точно и да тества компютърна система при клиента • Способен е да обучи екип за инсталиране и тестване на компютърна система |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Подготовка на компютърна мрежа, включително: подготвя и намира нужната технологична документация за компютърната мрежа и нейните параметри; подготвя необходимите инструменти и софтуер за конфигуриране и асемблиране на компютърната мрежа спрямо зададени изисквания Средство 2: • Изпълнение на техническите операции по асемблиране на компютърна мрежа, включително: извършва монтаж на отделните периферни устройства в компютърната мрежа; извършва свързване на ПУ в компютърната мрежа; извършва инсталиране на софтуер, нужен за работата на компютърната мрежа и неговото конфигуриране; извършва инсталиране на операционна система на компютърната система и свързването и към компютърната мрежа |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет, при електронен тест - компютърна зала За средство 2: • Лаборатория с необходимите измервателни уреди и инструменти • Различни видове компоненти и периферни устройства за изграждане и поддръжка на компютърни мрежи и системи |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на компютърните мрежи За средство 2: • Демонстрира основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата и конфигурирането на КМ и КС |
Наименование на единицата: |
Управленски дейности |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Наименование на професията: |
Проектант компютърни мрежи |
Ниво по НКР: |
5 |
Ниво по ЕКР: |
5 |
Резултат от учене 15.1: |
Управленски дейности във фирмата |
Знания |
• Познава особеностите при вземане на управленски решения • Познава изискванията за оперативно планиране на дейността • Познава изискванията за работа в екип • Описва особеностите на маркетинг стратегията на фирмата • Изброява изискванията за счетоводна отчетност |
Умения |
• Планира и координира дейността на екипа • Участва при ценообразуване на услуги • Изготвя клиентски спецификации и оферти • Организира предлагането и продажбите • Изготвя първични счетоводни документи |
Компетентности |
• Участва в управленските дейности на фирмата, като координира дейността на екипа, за който отговаря • Обучава екипа относно предлагането на услуги |
Резултат от учене 15.2: |
Осъществява контакт с клиента - заявител на услугата |
Знания |
• Познава особеностите за комуникация и обслужване на клиенти • Познава изискванията за изготвяне на ценови оферти |
Умения |
• Обяснява етапите при обслужване на клиент и изясняване на неговата заявка • Изпълнява заданието на клиента • Обучава екип за работа с клиенти |
Компетентности |
• Способен е да обучи екип за ефективно обслужване на клиентски заявки |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Подготовка на нужната документация, инструменти и помощен софтуер за откриване, отстраняване и диагностициране на проблеми и дефекти в КМ и в периферни устройства, сървъри и интерфейс • Подготовка по теория и основни принципи на автоматизираното проектиране • Подготовка по маркетинг и бизнес планиране Средство 2: • Изпълнение на техническите операции по откриване, отстраняване и диагностициране на проблеми и дефекти в КМ и в периферни устройства, сървъри и интерфейс • Създаване и разчитане на принципна схема и/или конструктивен модул, създаден с автоматизирана система за проектиране (САПР) • Изготвяне на документация за проектиране на комуникационни трасета • Изготвяне на клиентски спецификации, оферта и работа със счетоводни документи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет, при електронен тест - компютърна зала За средство 2: • Лаборатория с необходимите измервателни уреди, инструменти, компютърни системи • Различни видове софтуер за диагностициране в КМ и в ПУ. Софтуер за автоматизирано проектиране |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владеене на основните теоретични знания в областта на КМ и ПУ За средство 2: • Демонстрира основни знания, умения и компетентности, свързани с откриване, отстраняване и диагностика на проблеми и дефекти в КМ и в ПУ • Демонстрира основни знания, умения и компетентности по автоматизирано проектиране • Демонстрира основни знания, умения и компетентности по маркетинг и бизнес планиране |