Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 15 ОТ 23 МАЙ 2023 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "ШЛОСЕР"
Обн. ДВ. бр.51 от 13 Юни 2023г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия "Шлосер" | ||||
Професионално направление | ||||
521 |
Машиностроене, металообработване и металургия | |||
Наименование на професията | ||||
521110 |
Шлосер | |||
Специалност |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по НКР |
Ниво по ЕКР | |
5211101 |
Шлосерство |
Първа |
2 |
2 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 1.1: |
Спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Описва основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Посочва основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ, за елиминиране на вредните въздействия от превишаване на пределно допустимите концентрации на опасни вещества и осигуряване на необходимите санитарно-хигиенни условия на работното място • Познава правилата за работа в съответствие с изискванията и процедурите за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита срещу наранявания, токов удар и ограничаване на вредните въздействия като шум, вибрации, замърсяване с прах и газ на работните места • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Използва различни видове пожарогасители |
Компетентности |
• Поддържа работната среда в съответствие с хигиенните норми, като работи с грижа за собственото си здраве и за живота и здравето на другите работници • Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа |
Резултат от учене 1.2: |
Спазва изискванията за превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Описва рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Изброява основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни вещества и смеси и опасни отпадъци |
Умения |
• Разпознава опасни вещества и смеси и опасни отпадъци • Спазва изискванията за разделно събиране на отпадъци • Прилага разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци • Съхранява опасни вещества и смеси и опасни отпадъци |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Разграничава основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при възникване на авария • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за: - здравословни и безопасни условия на труд на работното място - превантивна дейност за опазване на околната среда - овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали - за работа в съответствие с изискванията и процедурите за осигуряване на аварийна безопасност За средство 2: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Познава общата теория на пазарната икономика • Познава основните икономически проблеми - оскъдност, ресурси, избор • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Изброява основните икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Ориентира се относно функциите на различните икономически субекти • Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава основните характеристики на производствената дейност в предприятие |
Знания |
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността си • Обяснява основните характеристики на производствената дейност в предприятието |
Компетентности |
• Способен е да обясни основните икономически принципи в контекста на производствената дейност на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на практически казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Описва същността на предприемачеството • Изброява принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения |
• Проучва предприемаческите процеси, свързани с професионалната дейност • Открива практически примери за успешно управление на дейността на организацията |
Компетентности |
• Способен е да предложи идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания
|
• Посочва характеристиките на предприемаческото поведение • Изрежда видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение |
Умения |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови пазарни възможности • Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Способен е да предложи решение за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на практически казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус |
Наименование на единицата: |
Използва информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната си дейност |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 4.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки и мотивира избора си • Познава употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Познава същността на уеб каналите (RSS и др.) за получаване на информация • Знае начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Изброява начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Познава специализирани софтуерни програми в областта на машиностроенето • Познава портал за автоматизирано търсене със справочна информация за номенклатурата от материали в машиностроенето |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Използва уеб канали (RSS и др.) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на набор от допълващи се критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Възпроизвежда записано цифрово съдържание |
Компетентности |
Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Описва софтуер за аудио и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Описва принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в професионалната област • Обяснява предимствата от използване на електронен подпис |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникация • Използва електронни услуги като онлайн пазаруване, електронно банкиране, взаимодействие с институции и др. • Използва електронен подпис за авторизация • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира ефективно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1 и 2: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 5.1: |
Извършва предварителна подготовка на работното място |
Знания |
• Изрежда правилата за подготовка на работното място • Описва производствената структура на предприятията в областта на машиностроенето • Познава видовете инструктаж за работа • Посочва предназначението на личните и колективните предпазни средства |
Умения |
• Следва изискванията при подготовка на работното място • Подготвя инструментите, машините и съоръженията, свързани с професионалната му дейност • Спазва правилата за ЗБУТ • Използва лични предпазни средства |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да подготви работното си място, инструментите, машините и съоръженията, свързани с професионалната му дейност, като спазва изискванията за ЗБУТ |
Резултат от учене 5.2: |
Организира дейностите на работното място |
Знания |
• Описва основните работни процеси и дейности на работното място • Описва организацията на работния процес в съответствие с поставените задачи • Познава правилата за рационална организация на работното място • Изброява възможни грешки от технологичен характер |
Умения |
• Работи по технологична схема, като спазва ЗБУТ • Открива грешки от технологичен характер • Уведомява съответното длъжностно лице при техническа неизправност • Поддържа ред и чистота на работното място |
Компетентности |
• Способен е да подготви и организира работното си място с цел обезпечаване на качествено изпълнение на поставените задачи, при спазване на изискванията за ЗБУТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница или реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с подготовката и организацията за работа За средство 2: • Ефективно подготвя и организира работното място • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време и при постигане на зададените критерии за качество |
Наименования на ЕРУ: |
Комуникация и работа в екип |
Ниво на НКР: |
2 |
Ниво на ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво на НКР: |
2 |
Ниво на ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува в работния екип |
Знания |
• Посочва отделните длъжности в екипа • Описва взаимоотношенията и йерархичните връзки в екипа |
Умения |
• Спазва йерархията в екипа • Осъществява комуникация в екипа |
Компетентности |
• Способен е да комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес при спазване на йерархията |
Резултат от учене 6.2: |
Води ефективна комуникация |
Знания |
• Описва етичните норми в комуникацията • Изрежда правилата за вербална и невербална комуникация • Посочва адекватното поведение при конфликт |
Умения |
• Общува с колеги, клиенти, доставчици и др. • Разпознава и избягва конфликтни ситуации в екипа • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации в екипа |
Компетентности |
• Способен е да провежда ефективна комуникация в екипа при извършване на трудовите си задължения |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на практическа задача или казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница или реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описва основни теоретични понятия, свързани с комуникацията и работата в екип За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в практическата задача • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното време и при постигане на зададените критерии за качество |
Наименование |
Организация на машиностроителното производство |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 7.1: |
Познава организацията на машиностроителното производство |
Знания |
• Изброява видовете технологични дейности в машиностроителното производство • Посочва изискванията на нормативните актове, регламентиращи дейностите в машиностроителното производство • Описва начините за организация на дейностите и технологичните маршрути в машиностроителното производство |
Умения |
• Следва изискванията и разпоредбите на нормативните актове • Спазва правилата за организация на работа в машиностроителното предприятие |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява работните си задачи при спазване на организацията на машиностроителното производство |
Резултат от учене 7.2: |
Познава отговорностите на участниците в машиностроителното производство |
Знания |
• Описва икономическите взаимоотношения и процеси в машиностроителното производство • Обяснява взаимоотношенията, отговорностите и задълженията на участниците в машиностроителното производство • Изрежда отчетните документи, използвани в дейността |
Умения |
• Спазва договорните отношения между работодател и работник • Съветва се с отговорните служители за различните типове задачи • Прави отчет на извършената работа и изразходваните материали • Използва отчетни документи |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява качествено възложените задачи, като поема отговорност за изпълнението на работата в определения срок |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на практическа задача или казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описва основни теоретични понятия за организация на машиностроителното производство • Описва основни теоретични понятия, свързани с взаимоотношенията, отговорностите и задълженията на участниците в машиностроителното производство За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в практическата задача • Поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното време |
Наименование |
Машиностроителни материали |
Ниво на НКР: |
2 |
Ниво на ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво на НКР: |
2 |
Ниво на ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава видовете машиностроителни материали |
Знания |
• Описва видовете конструкционни и инструментални материали - въглеродни и легирани стомани, цветни метали и техните сплави и неметални материали • Назовава стандартните марки конструкционни и инструментални материали • Описва механичните и технологичните свойства на машиностроителните материали • Посочва условните означения на машиностроителните материали • Описва приложението на основните видове метали, сплави и пластмаси, използвани в машиностроенето |
Умения |
• Разпознава основните машиностроителни материали • Чете учебна, технологична и справочна литература • Сравнява машиностроителните материали • Избира основни машиностроителни и инструментални материали • Разчита маркировката на материала • Избира неметални материали и заготовки |
Компетентности |
• Използва по предназначение стандартизирани марки конструкционни и инструментални материали |
Резултат от учене 8.2: |
Обяснява процеса на обработка на металите |
Знания |
• Изброява химичните, физичните, механичните и технологичните свойства на материалите и тяхното предназначение • Посочва процесите на леене и видовете методи • Описва основните процеси на обработване на металите чрез пластична деформация • Изрежда основните процеси на обработване на металите чрез заваряване и рязане • Описва основните методи на термична обработка • Описва специалните методи за обработване на металите • Посочва приложението на специалните методи за изработване на заготовки от различни материали |
Умения |
• Определя свойствата на сплави, съдържащи желязо и въглерод, цветни метали и техните сплави • Избира материал за изработване на заготовки в зависимост от предназначението им • Разпознава заготовките, получени по съответния метод • Разпознава метода на повърхностна обработка на заготовки с високотемпературно въздействие - индукционно закаляване (ТВЧ) и химическо третиране • Работи с учебна, техническа и справочна литература |
Компетентности |
• Определя правилно видовете материали за получаване на заготовки с необходимите експлоатационни изисквания • Проявява съобразителност при избор на технологично оправдан и икономически обоснован метод, който да осигурява качеството на произвежданите заготовки и изделия |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, справочна и техническа литература, машиностроителни материали |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични познания за избор на стандартизирани марки материали и оптимален метод за изработване на заготовки и изделия За средство 2: • Решава точно и вярно поставената практическа задача, като: - определя вярно механичните и технологичните свойства на материалите за получаване на заготовки с необходимите експлоатационни изисквания - избира подходящ технологично оправдан и икономически обоснован метод, който да осигури качеството на произвежданите заготовки и изделия |
Наименование |
Работа с техническа документация |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 9.1: |
Прилага в работата си конструктивна и технологична документация |
Знания |
• Описва съдържанието на конструктивната документация • Посочва съдържанието на технологичната документация при механично обработване на детайли • Изброява основните графични означения на елементите в различни чертежи, скици и схеми • Изрежда необходимите документи, попълвани при изпълнение на работните задачи |
Умения |
• Разчита чертежи, схеми, скици и извлича информацията, която му е необходима • Чете конструктивна и технологична документация • Използва специфична за работното място техническа документация • Попълва заявки за инструменти и спомагателни материали • Окомплектова, води и съхранява отчетната документация в съответствие с изискванията |
Компетентности |
• Изпълнява прецизно задачите си, като правилно попълва, съхранява и използва по предназначение в работата си необходимата техническа и отчетна документация |
Резултат от учене 9.2: |
Ползва информация от справочна и каталожна литература |
Знания |
• Описва вида на техническата документация в зависимост от типа на производството • Познава начините за изобразяване и оразмеряване на детайли и изделия с неголяма сложност • Описва основните машинни елементи |
Умения |
• Ползва информация от стандарти, нормативни актове, справочници, инструкции и други информационни източници • Използва специализирани електронни каталози и източници • Работи със справочна и каталожна литература в текстови или електронен вид • Следи и открива информация за технологични новости в професионалната област |
Компетентности |
• Самостоятелно и без затруднение намира необходимата информация в справочна и каталожна литература и при необходимост я използва |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест/писмен изпит Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, техническа документация, справочна и каталожна литература |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описва основни теоретични понятия за конструктивна и технологична документация в зависимост от типа на производството За средство 2: • Демонстрира познания за приложението на отделните видове техническа документация в зависимост от особеностите на типове машиностроителни производства и мащаба на производството • Решава вярно и точно зададения казус, като спазва определеното време |
Наименование на единицата: |
Шлосерски операции |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 10.1: |
Изпълнява основни шлосерски операции |
Знания |
• Обяснява същността на основните шлосерски операции, правилата и техниката за изпълнението им • Познава видовете инструменти за изпълнение на основните шлосерски операции • Описва устройството, предназначението, техническите изисквания и правилата за ползване на шлосерските инструменти • Познава начините за изпълнение на основните шлосерски операции • Описва критериите за контрол на качеството на основните шлосерски операции • Посочва правилата за организация на работното място и здравословните и безопасни условия на труд |
Умения |
• Изпълнява основни шлосерски операции • Спазва технологичната последователност при изпълнение на шлосерските операции • Подбира работни и измерителни инструменти, приспособления и материали в съответствие с възложената работа • Поддържа в техническа изправност и ползва правилно поверените им работни и измерителни инструменти • Организира работното си място, спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд, установената трудова и технологична дисциплина |
Компетентности |
• Самостоятелно извършва основни шлосерски операции, като проявява съобразителност при извършване на дейността, спазва технологичната последователност и изискванията за безопасна работа • Преценява качеството на извършените шлосерски операции |
Резултат от учене 10.2: |
Извършва ръчни операции |
Знания |
• Познава видовете ръчни инструменти, приспособления и предназначението им • Описва устройството, техническите изисквания и правилата за ползване на ръчни, механични и електромеханични инструменти и приспособления • Посочва последователността на работа при изработване на изделие с помощта на ръчни инструменти • Описва методите за изработване на качествени заготовки • Разбира същността на техническите измервания • Описва устройството, точността на измерване и предназначението на измерителните инструменти • Изброява правилата за безопасна работа при извършване на ръчни операции |
Умения |
• Избира ръчни, механични и електромеханични инструменти в зависимост от конкретната трудова задача • Подготвя различни по видове заготовки за изработване на изделие • Обработва различно по вид, форма и начин на получаване на материали и заготовки • Разпознава заготовките, получени по съответния метод • Подбира подходящи измервателни инструменти, калибри, шаблони, еталони и др. • Измерва, отчита и сравнява размери, допуски, отклонения от форма, разположение и грапавост съгласно техническата документация • Демонтира инструменти за заточване, ремонт, текущ контрол и обслужване на производствен цикъл • Заточва несложни режещи инструменти • Изработва шлосерската част на калибри, шаблони, измерителни уреди, различни инструменти и приспособления • Монтира годни за експлоатация инструменти, уреди и приспособления • Спазва правилата и инструкциите за безопасна работа |
Компетентности |
• Съобразява точността на изделието спрямо действащите стандарти • Самостоятелно и качествено извършва ръчни операции в зависимост от конкретната трудова задача, като спазва изискванията на заданието, инструкциите от технологичната документация и правилата за безопасност на труда |
Резултат от учене 10.3: |
Изпълнява довършителни шлосерски операции |
Знания |
• Обяснява същността на довършителните шлосерски операции, правилата и техниката за изпълнението им • Познава видовете инструменти за изпълнение на довършителните шлосерски операции • Описва устройството, предназначението, техническите изисквания и правилата за ползване на шлосерските инструменти за извършване на довършителни шлосерски операции • Познава правилата и техниката за изпълнение на довършителните шлосерски операции • Посочва видовете абразивни и мазилни материали, както и тяхното предназначение • Познава основна информация за допустимите отклонения и параметрите на грапавостта • Описва критериите за контрол на качеството на обработваните повърхнини • Изброява правилата за безопасност, които трябва да се спазват при изпълнение на довършителните шлосерски операции |
Умения |
• Изпълнява разнообразни довършителни шлосерски операции • Прилага правилата и техниката на изпълнение на довършителни шлосерски операции • Избира инструментите и приспособленията в съответствие с възложената работа • Избира абразивни и мазилни материали в зависимост от обработката на повърхнините • Подбира и използва по предназначение видовете измервателни и контролни инструменти • Измерва и отчита размери и грапавости на повърхнини и съблюдава качеството на обработваната повърхнина |
Компетентности |
• Самостоятелно и правилно изпълнява довършителни шлосерски операции, като стриктно спазва правилата, техниката и изискванията за безопасна работа • Организира рационално работното си място за осъществяване на ефективна и безопасна работа при изпълнение на различни видове довършителни операции |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница, предприятие, реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описва основни теоретични познания за различни видове шлосерски операции За средство 2: • Практическата задача е изпълнена точно и прецизно, включително: - изпълнява разнообразни шлосерски операции в зависимост от заданието, прилагайки съответната техника и технология за изпълнението им - поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време - взети са необходимите мерки за безопасност, спазени са правилата на ЗБУТ |
Наименование |
Металообработващи машини в шлосерската работилница |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 11.1: |
Работи с металообработващи машини |
Знания |
• Познава видовете и предназначението на машините за механизирано рязане на метал - механични ножовки, лентови триони (банциги) за метал, дискови триони (циркуляри) и механични ножовки • Описва устройството и технологичните възможности на машините за механизирано рязане на метал • Познава видовете и предназначението на универсалните металорежещи машини - универсални стругове, фрези, бормашини, стъргателни машини и приспособленията към тях • Описва устройството, основните функции и технологичните възможности на най-разпространените металорежещи машини • Обяснява системите за ръчно и автоматично управление на металорежещите машини • Обяснява правилния избор на режещи инструменти съобразно техния вид, конструкция и материали, от които са изработени • Описва начините на ориентиране и закрепване на инструментите към изпълнителните органи на металообработващата машина • Изрежда режимите на рязане (обороти, подаване) за избраните режещи инструменти • Назовава методите за техническо обслужване и поддържане на металообработващи машини • Посочва последователността на работа при изработване на изделие • Познава изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Избира, настройва и управлява металообработващи машини за работа • Прави подбор на инструменти, уреди и приспособления • Подготвя заготовки за изработване на изделие • Обработва различни по вид, форма и начин на получаване материали и заготовки • Прави избор на измервателни инструменти, калибри, шаблони, еталони и др. • Измерва, отчита и сравнява размери, допуски, отклонения от форма и разположение, както и грапавост съгласно техническата документация • Съобразява точността на изделието спрямо действащите стандарти |
Компетентности |
• Самостоятелно избира, настройва и управлява металообработващи машини за изработване на изделие по зададена технология, спазвайки изискванията за здравословни и безопасни условия на труд • Организира рационално работното си място за осъществяване на ефективна и безопасна работа с металообработващи машини |
Резултат от учене 11.2: |
Обработва метални и неметални материали |
Знания |
• Познава основните машиностроителни, немашиностроителни и спомагателни материали, както и тяхното предназначение • Описва свойствата на металите • Посочва видовете черни, цветни метали и сплави за изработване на изделие • Описва състава и свойствата на пластмасите • Описва състава и свойствата на абразивните материали • Посочва видовете смазващи и охлаждащи течности и условията, на които те трябва да отговарят • Обяснява означенията на материалите съгласно българските, международните и ИСО стандарти • Изброява изискванията за безопасна работа при обработване на метални и неметални материали |
Умения |
• Разпознава основните машиностроителни, немашиностроителни и спомагателни материали • Подбира и работи с черни, цветни метали и техните сплави, пластмаси, абразивни, както и други материали, употребявани в машиностроенето • Обработва метални и неметални материали по зададена технология • Прави избор на смазващи и охлаждащи течности • Разпознава обозначенията на материалите съгласно действащите стандарти • Поддържа работното си място в съответствие с изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Компетентности |
• Самостоятелно обработва метални и неметални материали, използвани в машиностроенето, спазвайки зададената технология и изискванията за здравословни и безопасни условия на труд |
Резултат от учене 11.3: |
Ръчно и машинно изработва детайли с неголяма сложност |
Знания |
• Описва видовете технически документи • Описва видовете материали и заготовки • Посочва необходимите машини, приспособления и инструменти за изработване на детайли с неголяма сложност • Познава ръчните, стационарните и преносимите инструменти • Описва устройството на преносимите и стационарните машини • Познава свойствата на материалите и промяната на физико-механичните им свойства • Познава правилата за здравословни и безопасни условия на труд |
Умения |
• Изпълнява шлосерски операции при изработване на несложни детайли • Изпълнява ръчни операции с ръчни инструменти и приспособления • Работи със стационарни и преносими инструменти • Работи с преносими и стационарни машини и уреди • Поддържа в техническа изправност и ползва правилно поверените им работни и измерителни инструменти и машини • Ползва лични предпазни средства |
Компетентности |
• Изработва ръчно и машинно несложни детайли, като работи точно, прецизно и по надежден начин, спазвайки изискванията на зададената технология и здравословни и безопасни условия на труд |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница, предприятие, реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описва основни теоретични познания за работа с машини, за обработка на метални и неметални материали, за ръчно и машинно изработване на детайли с неголяма сложност За средство 2: • Практическата задача е изпълнена точно и прецизно, включително: - изработва ръчно или машинно детайли с неголяма сложност в зависимост от заданието, прилагайки съответната техника и технология за изпълнението им - поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време - взети са необходимите мерки за безопасност, спазени са правилата на ЗБУТ |
Наименование на единицата: |
Ремонт и възстановяване на инструменти, приспособления и детайли от машини |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Наименование на професията: |
Шлосер |
Ниво по НКР: |
2 |
Ниво по ЕКР: |
2 |
Резултат от учене 12.1: |
Извършва ремонт и възстановяване на инструменти, приспособления и детайли от машини |
Знания |
• Описва осъществяването на планово предпазен ремонт, техническо обслужване, профилактичен преглед, текущ, основен и авариен ремонт • Познава структурата на ремонтния цикъл и понятието ремонтна сложност и единица ремонтна сложност • Дефинира понятието дефекти и дефектация • Описва методите за откриване на дефектите • Обяснява същността на понятието "възстановяване" и методите за възстановяване на износени детайли • Познава технологията и маршрута при разглобяване и ремонт на детайли от машини и приспособления • Изброява правилата за организация на работното място и здравословните и безопасни условия на труд при ремонт |
Умения |
• Открива повреди или износен елемент на изделие, инструменти, приспособления и детайли от машини • Разглобява изделието в технологичен порядък • Почиства, промива и подготвя изделието за ремонт или възстановяване • Ремонтира изделието • Маркира, консервира, подрежда и сортира отремонтиран детайл, възел, механизъм • Избира инструменти, уреди и приспособления за монтаж и настройване • Подготвя за монтаж отремонтиран детайл, възел, механизъм • Сглобява изделието в технологичен порядък |
Компетентности |
• Извършва ремонт на детайли от машини, приспособления и инструменти, спазвайки точно технологията и маршрута на ремонта, както и изискванията за безопасна работа • Правилно организира работното си място, спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд, установената трудова и технологична дисциплина |
Резултат от учене 12.2: |
Преглежда и преценява точността и качеството на изработваните изделия |
Знания |
• Описва устройството и предназначението на работни и измервателни инструменти • Познава различните системи за измерване • Познава възможностите и принципа на работа на контролно-измервателни уреди и инструменти • Познава техниките за безопасност при работа с измервателни инструменти |
Умения |
• Разчита и ползва техническа документация (чертежи, технологични и маршрутни карти, указания за работа с уреди) • Използва по предназначение измервателни инструменти - шублер, микрометър, индикатор и др. • Настройва измервателни инструменти и уреди • Измерва параметри и размери • Дава оценка за измерените параметри • Открива причините за дефектите и неточностите при изработване на изделия |
Компетентности |
• Изработва годни и качествени детайли • Извършва междинен и окончателен контрол на изделията • Следва стриктно изискванията за качество на всеки продукт, който изработва |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница, предприятие, реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Описва основни теоретични познания за извършване на ремонт и възстановяване на инструменти, приспособления и детайли от машини За средство 2: • Практическата задача е изпълнена точно и прецизно, включително: - отремонтира повреден или износен елемент на изделие в зависимост от заданието, прилагайки технологията и маршрута за извършване на ремонта - поставената задача е изпълнена самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време - взети са необходимите мерки за безопасност, спазени са правилата на ЗБУТ |