Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ФЕВРУАРИ 2024 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "БРОКЕР"
Обн. ДВ. бр.18 от 1 Март 2024г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Брокер" | ||||
Професионално направление | ||||
341 |
Търговия на едро и дребно | |||
Наименование на професията | ||||
Код |
Брокер | |||
341030 |
Специалност |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР) |
3410301 |
Недвижими имоти |
Трета |
4 |
4 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Съдейства на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на ЗБУТ на работното място • Описва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на ЗБУТ за конкретната трудова дейност • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързаните с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита, знаците и сигналите за безопасност и здраве при работа • Посочва разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите в екипа по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на ЗБУТ • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовите дейности при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност за опазване на околната среда |
Знания |
• Посочва разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането на опасни вещества и смеси и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване технологията за събиране и рециклиране • Организира съхранението на опасни вещества и смеси и опасни отпадъци, консумативи и други при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Способен е да анализира възможните причини за замърсяване на околната среда и да съдейства за тяхното предотвратяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Посочва основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Спазва мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при трудова злополука и авария |
Компетентности |
• Съдейства за предотвратяването на рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в овладяването на възникнал пожар или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Владее теоретични знания за: • хигиенните норми; • здравословни и безопасни условия на труд на работното място; • превантивна дейност за опазване на околната среда; • овладяване на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали. За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Описва общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми • Посочва ролята на държавата в пазарната икономика • Изброява видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Ориентира се относно функциите на различните икономически субекти • Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността в предприятие |
Знания |
• Посочва основите на пазарното търсене • Описва принципите на пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията • Прилага принципите на пазарно търсене и предлагане в дейността си |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на дейността на фирмата |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Описва същността на предприемачеството • Обяснява принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения |
• Проучва предприемаческите процеси, свързани с дейността му • Открива възможности за предприемачески инициативи в дадения бизнес сектор • Анализира практически примери за успешно управление на дейността на търговска компания |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Посочва характеристиките на предприемаческото поведение • Изрежда видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение • Изброява значими за упражняваната професия социални и личностни умения |
Умения |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови пазарни възможности • Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата • Предлага иновативни идеи при изпълнението на работни проекти |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предложи възможно решение за увеличаване на продажбите, като проявява гъвкавост и адаптивност |
Резултат от учене 3.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Изброява основните елементи на бизнес плана • Описва изискванията и етапите при разработване на бизнес план • Посочва факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността в търговска компания • Обяснява предназначението на всеки елемент от бизнес плана • Прилага изискванията за разработване на бизнес план |
Компетентности |
• В екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване на бизнес план |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на търговска фирма според изискванията на предварително дефинираното задание |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Посочва отделните длъжности в екипа • Описва взаимоотношенията • Изрежда йерархичните връзки в екипа |
Умения |
• Спазва йерархията в екипа • Осъществява комуникация в екипа |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол |
Резултат от учене 4.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Описва етичните норми в комуникацията • Изрежда правилата за вербална и невербална комуникация • Посочва адекватното поведение при конфликт • Изброява правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Води делова комуникация - писмена и устна • Предоставя необходимата информация за удовлетворяване изискванията на клиентите • Избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации |
Компетентности |
• Провежда ефективна устна и писмена комуникация с колеги и клиенти, спазвайки изискванията за делово общуване |
Резултат от учене 4.3: |
Владее чужд език, свързан с професионалната дейност |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език • Изброява източници за информация в професионалната област на чужд език • Изрежда основните области на приложимост на чужд език по професията |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с колеги и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Провеждане на разговори на професионални теми |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени знания относно ефективното общуване в работна среда. Владее чужд език по професията За средство 2: • Провежда разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Обработва информация и съдържание с информационни и комуникационни технологии (ИКТ) |
Знания: |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Описва начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения: |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 5.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания: |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения: |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности: |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 5.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания: |
• Посочва функционалностите на софтуера за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Описва особеностите при работа с различните видове софтуер |
Умения: |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира създадено цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 5.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Посочва рисковете за сигурността при работа в електронна среда • Дефинира функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Описва начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Посочва мерки за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Описва въздействието на цифровите технологии върху околната среда • Познава нормативите за защита на личните данни |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага методи за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Прилага мерки за пестене на енергия • Използва техники за защита на личните данни в дигитална среда |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи, както и поверителността на личните данни |
Резултат от учене 5.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Посочва начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на софтуерни продукти, използвани в компютърната графика • Изброява възможностите за актуализиране и подобряване на дигиталните си компетентности • Познава основни технологични подобрения в професионалната област |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или софтуер за компютърна графика при решаване на проблеми • Предлага творчески идеи при използването на дигитални технологии |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са знания, умения и компетентности, свързани с използването на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организация на работния процес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Дефинира същността на оперативното планиране и управлението на времето • Посочва елементите и начина за изготвяне на план-график • Познава вътрешните нормативни актове, свързани с професията • Описва планирането на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Обяснява ролята и функциите на брокера в структурата на организацията • Планира процеса на работата си • Съставя график на работните си задачи • Прилага изискванията на вътрешните нормативни актове • Следва принципите за ефективно управление на времето |
Компетентности |
• Организира рационално процеса на работата си за ефективно изпълнение на задачите |
Резултат от учене 6.2: |
Поема отговорност за качеството на работата си |
Знания |
• Описва видовете трудови дейности • Посочва изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Изброява начините за обезпечаване на качествено изпълнение на трудовите задачи |
Умения |
• Спазва изискванията за качествено изпълнение на задачите • Следва правилата за осигуряване на качество на обслужване на вътрешните и външните клиенти |
Компетентности |
• Ефективно планира и изпълнява трудовите дейности • Участва в изграждането и поддържането на ефективна работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени знания относно планирането и организацията на работния процес За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава зададения казус, свързан с планиране на работните задачи, организацията на работния процес и качественото изпълнение на дейността |
Наименование на единицата: |
Професионална етика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Следва професионалната етика |
Знания |
• Посочва принципите, правилата и изискванията на професионалната етика • Изброява нормативните изисквания в областта на защита на личните данни • Описва мерките за сигурност, които следва да се прилагат за защита на данните • Изрежда принципите на професионалното поведение на брокера • Изброява възможни ситуации за конфликт на интереси при сделки с недвижими имоти • Познава признаците за нелоялна конкуренция на пазара |
Умения |
• Прилага изискванията на професионалната етика • Предоставя достоверна информация на клиентите • Обезпечава постоянна поверителност на обработваните лични данни • Спазва почтеност и колегиалност в търговските отношения • Предотвратява конфликт на интереси при извършването на сделки с недвижими имоти • Следи за нелоялна конкуренция спрямо други брокери и спрямо агенцията, за която работи |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява служебните си задължения, като опазва доверието, имуществото и документите на клиентите |
Резултат от учене 7.2: |
Спазва регулацията на брокерската дейност |
Знания |
• Описва правните аспекти на професията • Познава изискванията на нормативната уредба, регламентираща брокерската дейност • Описва правата и задълженията на брокера и клиента в договора за посредничество при сделки с имоти • Изброява законово необходимите документи за сделката и допълнителни проверки, ограничаващи рисковете |
Умения |
• Обяснява правата и ограниченията, присъщи на дейността на брокера при сделки с имоти • Спазва изискванията на нормативната уредба, регламентираща професията • Обяснява предимствата за сключване на ексклузивен договор с една агенция |
Компетентности |
• Способен е коректно да изпълнява задълженията си, като се съобразява с правните норми в професията |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Решаване на писмен изпит Средство 2: • Решаване на казус по зададена ситуация |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени познания относно професионалната етика при сделки с недвижими имоти и правните норми и изисквания За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава посочения казус, свързан с професионалната етика и спазване на правните норми при сделки с недвижими имоти |
Наименование на единицата: |
Правни познания за посредничество при сделки с недвижими имоти |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава видовете вещни права и обекти на вещни права |
Знания |
• Познава понятията за вещи и вещни права • Познава понятията за собственост, съсобственост, етажна собственост • Познава понятието за право на ползване • Описва разликата между различните вещни права • Познава способите за придобиване право на собственост • Изброява документите, доказващи правата на прехвърлителя на вещното право • Обяснява понятието за право на строеж и начините за учредяването му • Познава понятието за правна сделка и видовете договори за прехвърляне на вещни права • Познава териториалноустройствения статут на имотите, възможностите за застрояване и промяна на предназначението им |
Умения |
• Презентира обективно и коректно характеристиките на обекта на вещното право • Обяснява особеностите на сделките при завършено строителство и ново строителство в незавършен вид • Обяснява последиците при наличие на вещни и облигационни тежести върху имота • Сравнява видовете субекти - потенциални носители на вещни права • Обяснява видовете тежести върху недвижими имоти и разликите между ипотека и възбрана • Използва различни видове документи, доказващи вещните и облигационните права върху имоти |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да систематизира документите, изясняващи вещните права на имота |
Резултат от учене 8.2: |
Прилага нотариалните изисквания и необходимите документи за сделка с имот |
Знания |
• Познава нормативната уредба, свързана със статута и сделките с имоти • Посочва изискванията за проверки в регистрите към Агенцията по вписванията и Агенцията по геодезия, картография и кадастър • Описва възможни рискове при сделки с имоти и мерки за ограничаването им • Познава особеностите на договор за наем и за аренда |
Умения |
• Прилага знанията си и изискванията на закона спрямо конкретната сделка • Обяснява задължителните клаузи и условия според вида на сделката и възможностите за свободно договаряне между страните |
Компетентности |
• Способен е да спазва прецизно нормативната уредба на брокерската дейност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит по определена тема Средство 2: • Решаване на тест Средство 3: • Решаване на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудван учебен кабинет За средство 3: • Реална работна среда в компания |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Представената писмена работа изчерпателно и ясно описва поставената тема, като са демонстрирани задълбочени знания относно: вещни права и обекти на вещни права и нотариалните изисквания и необходимите документи за сделка с имот • Спазено е определеното за изпита време За средство 2: • Отговаря правилно на зададените в теста въпроси, като се съобразява с определеното време • Демонстрира задълбочени познания в областта на сделките с недвижими За средство 3: • Вярно, точно и мотивирано изпълнява практическата задача, свързана със: придобитите теоретични познания във връзка с вещните права и обектите на вещни права, нотариалните изисквания и необходимите документи за сделка с имот |
Наименование на единицата: |
Етапи и процес на посредническа дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Приема и обработва оферти от клиентите |
Знания |
• Описва правилата за професионално обслужване на клиенти в зависимост от вида на сделката и правното качество на клиента като страна по нея • Описва видовете оферти и тяхното съдържание • Посочва на клиента необходимите документи при предлагане на имот |
Умения |
• Изготвя оферта с включени детайли за имота и конкретните условия по предлагания или търсения имот • Поддържа база с контактни данни на корпоративните клиенти • Поддържа база с контактни данни на клиентите - физически лица • Създава база данни с контакти на потенциални клиенти |
Компетентности |
• Съпоставя офертата на клиента с актуалните пазарни условия и ограниченията, произтичащи от нормативната уредба • Способен е да води прецизно аналитични партиди в регистри с клиенти при стриктно спазване на изискванията за боравене с лични данни и опазване на фирмената тайна |
Резултат от учене 9.2: |
Сключва договор за посредничество |
Знания |
• Посочва особеностите и клаузите на различните видове договори за посредничество • Познава нормативната уредба на договора за посредничество, националния и европейския стандарт за брокерска дейност • Описва изискванията за предоставяне на лични данни, мерките против изпиране на пари, ограниченията за плащане в брой и др. |
Умения |
• Попълва проект на договор за посредничество • Аргументира клаузите по различните видове договори • Спазва правилата при водене на бизнес преговори • Проверява детайлите и изрядността на предоставените документи, индивидуализиращи клиента и обекта на предлагане |
Компетентности |
• Способен е да прецени готовността на клиента да сключи договор за посредничество |
Резултат от учене 9.3: |
Извършва маркетингови дейности за намиране на насрещни оферти |
Знания |
• Описва характеристиките на търсения или предлагания имот • Посочва конкурентните предимства на офертата на клиента • Изброява и презентира на клиента насрещни оферти, отговарящи на зададените от него критерии • Познава източниците за информация на маркетингови проучвания |
Умения |
• Осъществява проучване на пазара • Участва в оформянето/изготвянето на реклама на офертите на клиентите • Систематизира информация за предлаганите имоти • Изготвя сравнителен пазарен анализ • Оценява достоверността и актуалността на събраната информация |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да съпоставя наличната информация с подадената оферта на клиента |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудвана учебна зала • Реална работна среда - агенция за недвижими имоти |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Отговаря точно и вярно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за изпита време • Демонстрира задълбочени познания в областта на сравнителния анализ на пазара за недвижими имоти За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава зададения казус, като демонстрира задълбочено владеене относно: - изготвяне на оферта; - попълване на договор; - водене на регистър с данните на клиентите. |
Наименование на единицата: |
Обслужване на клиенти |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 10.1: |
Подготвя имота за представяне |
Знания |
• Познава предимствата и недостатъците при покупка на обекти в завършен и незавършен етап на строителство • Познава особеностите на различните конструкции сгради • Изброява документите, необходими за сключване на сделка • Посочва необходимостта от консултиране с компетентен в областта на недвижимите имоти: юрист, архитект или инженер • Познава гаранционните срокове в строителството |
Умения |
• Дава препоръки за оптимално представяне на имота пред потенциални насрещни страни по сделката • Разяснява възможностите за представяне на имота пред потенциални клиенти • Следи за изпълнението на нормативните изисквания в зависимост от вида на сделката • Разяснява на клиентите задължението за вярно посочване на действителната цена и последиците при нарушения |
Компетентности |
• Способен е да извърши предварителна подготовка за представяне на имота при обективно посочване на преимуществата му |
Резултат от учене 10.2: |
Организира отделните етапи до сключване на сделка |
Знания |
• Посочва задължителните етапи по сделката и възможните допълнителни договорености • Познава техники за овладяване на конфликтни ситуации • Описва необходимите документи при подготовка на конкретния етап • Изброява необходимите разрешения и съгласия при съответния етап на сделката |
Умения |
• Съдейства при сключване на предварителен или наемен договор • Прилага техники за ефективно водене на преговори • Извършва справки и набавя необходими документи за нотариална сделка • Организира изповядване на сделката пред нотариус • Оказва съдействие при разплащане между страните |
Компетентности |
• Осигурява професионално обслужване на клиентите през всички етапи до финализиране на сделката • Способен е да оформи точно необходимите документи за извършване и отчитане на реализираните сделки |
Резултат от учене 10.3: |
Извършва въвод във владение |
Знания |
• Познава необходимите елементи на протокола за въвод във владение и приемо-предавателния протокол • Изброява възможностите и сроковете за търсене на отговорност за недостатъци на имота • Посочва сроковете за регистрация на имота в съответните административни служби |
Умения |
• Организира въвода във владение • Извършва съдействие на страните при установяване на състоянието на имота съобразно договореното |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да подготви протокола за въвод във владение или приемо-предавателния протокол |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудван учебен кабинет • Реална работна среда - компания, осъществяваща сделки с недвижими имоти |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Отговаря точно и вярно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за изпита време • Демонстрира задълбочено познаване на процеса на подготовка и сключване на сделки с недвижими имоти За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава зададения казус, свързан със сделки с недвижими имоти, като се съобразява с определеното за изпита време |
Наименование на единицата: |
Работа с клиента след приключване на сделката |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Брокер |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 11.1: |
Извършва допълнително предлагане |
Знания |
• Познава етапите в обслужване на клиентите след приключване на сделката • Посочва особеностите при обслужване на нови и дългогодишни клиенти • Изброява възможностите за допълнително предлагане на услуги |
Умения |
• Спазва изискванията за обслужване на клиентите след приключване на сделката • Прилага техники за предлагане на допълнителни услуги |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да осъществява допълнително предлагане според стандартите на компанията |
Резултат от учене 11.2: |
Информира клиентите за нови услуги и оферти |
Знания |
• Описва ползите от регулярното информиране на клиенти за нови услуги и оферти • Посочва начините за предоставяне на съответната информация на клиентите • Изрежда видовете презентационни материали, използвани за насърчаване на предлагането |
Умения |
• Информира клиентите за актуална информация, свързана с продуктовото портфолио • Разпространява презентационни материали за текущи промоции • Известява клиентите за условията на програми за лоялни клиенти |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предоставя актуална информация на клиентите за нови оферти, услуги и промоции при спазване на фирмените стандарти за обслужване на клиентите след приключване на сделката |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудвана учебна зала • Реална работна среда - компания/агенция за недвижими имоти |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Отговаря точно и вярно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за изпита време • Демонстрира задълбочени знания в областта на обслужване на клиенти след приключване на сделката, свързано с информиране на клиентите относно нови оферти/имоти, услуги, промоции За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава зададения казус, свързан обслужване на клиенти след приключване на сделката, като се съобразява с определеното за задачата време |