Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 21 ОТ 11 АВГУСТ 2020 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "МОНТЬОР НА ПОДЕМНО-ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА"
Обн. ДВ. бр.78 от 4 Септември 2020г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Монтьор на подемно-транспортна техника" | ||||
Професионално направление: | ||||
525 |
Моторни превозни средства, кораби и въздухоплавателни средства | |||
Наименование на професията: | ||||
525060 |
Монтьор на подемно-транспортна техника | |||
| ||||
Код |
Специалности: |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Национална квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейска квалификационна рамка (ЕКР) |
5250601 |
Подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Втора |
3 |
3 |
5250602 |
Подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Втора |
3 |
3 |
5250603 |
Пристанищна механизация |
Втора |
3 |
3 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 1.1: |
Познава и спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Знае основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Знае основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес • Извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Осъществява превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Знае рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Познава основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения: |
• Разпознава и съхранява опасни отпадъци и други, спазвайки технологията за събиране и рециклиране (ако е приложимо) |
Компетентности: |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Знае основните рискови и аварийни ситуации • Познава основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Познава видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Използва терминологията, свързана с аварийните ситуации • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар и/или авария, и реагира адекватно • Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Владее основни теоретични знания за: • здравословни и безопасни условия на труд на работното място • превантивна дейност за опазване на околната среда • овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали. За средство 2: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания
|
• Познава общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми - оскъдност, ресурси, избор • Знае ролята на държавата в пазарната икономика • Познава видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания, като обясни ролята на всеки икономически субект, ангажиран в бизнеса |
Резултат от учене 2.2: |
Познава основните характеристики на дейността на дадено предприятие |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене и пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на предприятието |
Компетентности |
• Способен е да разграничи основните процеси в дейността на дадено предприятие |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Знае същността на предприемачеството • Познава видовете предприемачески умения |
Умения |
• Информира се за добри практики за успешно управление на предприятие |
Компетентности |
• Информира управителя на фирмата за добри практики в областта на предприемачеството |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Знае видовете предприемаческо поведение |
Умения |
• Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Предлага решения за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 4.1: |
Участва в обработване на информация с ИКТ |
Знания: |
• Изброява интернет търсачки • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет • Познава начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Знае начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения: |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва и съхранява цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности: |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Познава софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Умения |
• Създава просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството, и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
• Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организиране на работния процес |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 5.1: |
Извършва дейности по подготовка на работното място |
Знания |
• Познава правилата за работа на работното място • Описва технологията на работа • Познава видовете инструктаж • Идентифицира инструменти и машини, свързани с професионалната му дейност |
Умения |
• Работи с инструментите и машините, свързани с професионалната му дейност • Спазва правилата за ЗБУТ |
Компетентности |
• Самостоятелно и прецизно извършва дейности по подготовка на работното място при спазване на изискванията за здраве и безопасност при работа |
Резултат от учене 5.2: |
Организира работното място |
Знания |
• Дефинира правила за рационална организация на работното място • Посочва йерархията в предприятието • Посочва схеми за работа |
Умения |
• Работи по схема, като спазва ЗБУТ • Открива грешки от технологичен характер • При техническа неизправност уведомява съответното длъжностно лице • Поддържа ред и чистота на работното място |
Компетентности |
• Изпълнява в срок поставените задачи, като спазва изискванията за качество • Способен е да отстранява грешки от технологичен характер |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет и учебна работилница или реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с подготовката и организацията за работа За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки |
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес, съобразно работния протокол • Поема отговорности при работа в екип |
Резултат от учене 6.2: |
Води ефективна комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Познава ефективното поведение при конфликти • Познава правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации • Води делова комуникация - писмена и устна • Събира и предлага необходимата информация за удовлетворяване изискванията на клиентите |
Компетентности |
• Провежда разговор с клиенти с цел консултиране и съгласуване на предлаганите услуги • Разбира и уважава изискванията на клиентите, като същевременно защитава интересите на организацията |
Резултат от учене 6.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език |
Умения |
• Чете и разбира кратки, общодостъпно написани текстове на чужд език на професионална тематика (напр. общи технически инструкции и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява успешна комуникация по познати професионални теми, изискваща несложен обмен на информация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Разговаря на професионални теми на чужд език |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Комуникира успешно на чужд език в учебна или работна среда |
Наименование на единицата: |
Електротехника, електроника и електромеханични системи |
Ниво според НКР: |
3 |
Ниво според ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво според НКР: |
3 |
Ниво според ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 7.1: |
Измерва величини на електрически вериги |
Знания |
• Описва електрически схеми и вериги • Дефинира принципа на работа на електрически вериги • Познава закона на Ом и законите на Кирхоф за електрически вериги • Описва величини и характеристики на електрически вериги |
Умения |
• Разчита схеми на електрически вериги • Проверява свързването на елементите в електрически вериги • Проверява функционирането на електрически вериги |
Компетентности |
• Измерва правилно величини на електрически вериги при спазване на изискванията за безопасност и здраве при работа |
Резултат от учене 7.2: |
Описва видовете електрически машини и апарати |
Знания |
• Описва предназначението на електрически машини и апарати • Описва устройството на различни видове електрически машини и апарати • Познава принципа на действие на различни видове електрически машини и апарати |
Умения |
• Разпознава различни видове електрически машини и апарати • Обяснява предимства и недостатъци на различни видове електрически машини и апарати в подемно-транспортната техника |
Компетентности |
• Правилно разграничава видовете електрически машини и апарати |
Резултат от учене 7.3: |
Описва видовете електронни елементи и тяхното приложение |
Знания |
• Описва предназначението на електронни елементи • Описва устройството на различни видове електронни елементи • Познава принципа на действие на различни видове електронни елементи |
Умения |
• Разпознава различни електронни елементи • Обяснява предимства и недостатъци на различни видове електронни елементи в подемно-транспортната техника |
Компетентности |
• Правилно разграничава видовете електронни елементи и механични компоненти и тяхното приложение в подемно-транспортната техника |
Средства за оценяване |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Практическо задание |
Условия за провеждане на оценяването |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Учебна работилница/реална работна среда |
Критерии за оценяване |
За средство 1: • Успешно положен писмен изпит За средство 2: • Изпълнява прецизно зададена практическа задача • Време за изпълнение на поставена задача |
Наименование на единицата: |
Работа с документация и материали |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 8.1: |
Работи с техническа и технологична документация |
Знания |
• Идентифицира основните графични означения на елементи в различни видове схеми и чертежи • Назовава основните машинни елементи за изобразяване на детайли с ниска сложност • Описва начините за изобразяване на детайли с ниска сложност • Описва съдържанието на технологичната документация • Идентифицира нормативните документи за упражняване на дейността |
Умения |
• Разчита конструктивна документация • Спазва специфична технологична документация • Използва специфична терминология от специализирана литература • Използва електронни бази данни и програмни продукти |
Компетентности |
• Прилага правилно нормативна, техническа и технологична документация за диагностика, техническо обслужване и ремонт на различни видове ПТТ |
Резултат от учене 8.2: |
Подбира материали за техническо обслужване и ремонт на различни видове подемно-транспортна техника |
Знания |
• Изброява основните видове материали • Описва основните свойства на използваните материали • Описва приложението на материалите при техническо обслужване и ремонт на различни видове ПТТ • Назовава правилата за съхранение на използваните материали • Описва основните начини за обработването на използваните материали • Познава същността на процесите за изработването на части на основните механизми, системи и възли на ПТТ |
Умения |
• Разпознава основните видове материали • Спазва правилата за съхранение на използваните материали • Подбира материали според възложената работа • Прави заявка за необходимите материали |
Компетентности |
• Способен е ефективно да използва материали за техническо обслужване и ремонт на различните видове ПТТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Устни и писмени изпитвания/тестове/казуси/презентации/самостоятелна работа Средство 2: • Писмено изпитване • Индивидуални или групови практически задания, свързани с работа с документация и материали |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет и/или оборудвана учебна работилница, и/или осигурено работно място в реална работна среда (предприятие, сервиз, работна площадка/обект) • Материали, машини, апарати, инструменти и приспособления • Диагностични уреди, стендове • Техническа и технологична документация |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее теоретични знания за работа с техническа и технологична документация, приложението на инструменти и приспособления, ръчни и преносими, шлосерски, монтьорски за сглобяване, разглобяване, диагностика, техническо обслужване и ремонт на ПТТ, в т.ч. и на техните ДВГ За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано са определени действията, които следва да се предприемат за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий/практическа задача, свързана с работа с документация и с материали • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и/или в екип, и в рамките на зададеното време |
Наименование на единицата: |
Подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 9.1: |
Обяснява характеристиките на хидравличните и пневматичните системи |
Знания |
• Описва структурата на хидравлични и пневматични системи • Описва начина на действие на елементи и възли от хидравличните системи • Описва величини, мерни единици, свързани с хидравличните системи • Изрежда изисквания за безопасна експлоатация на хидравлични системи |
Умения |
• Обяснява изискванията при свързването на елементите в хидравлични системи • Обяснява действието на хидравлични системи • Обяснява измерването на величини в хидравлични системи |
Компетентности |
• Способен е да обясни начина на действие на хидравлични системи при спазване на изискванията за безопасна експлоатация |
Резултат от учене 9.2: |
Обяснява приложението на хидравличните и пневматичните системи |
Знания |
• Описва видове хидравлични елементи и действието им • Познава принципа на действие на различни видове хидравлични елементи • Описва приложение на различни видове хидравлични елементи • Разпознава различни елементи на хидравличните системи • Познава условни знаци и правила за изобразяване на хидравличните схеми |
Умения |
• Обяснява предимства и недостатъци на различни видове хидравлични елементи • Разчита схеми на хидравлични системи • Измерва безопасно величини в хидравлични и пневматични системи |
Компетентности |
• Способен е изчерпателно да обясни по схема структурата и действието на хидравлични системи • Способен е в детайли да провери правилното функциониране на хидравлични и пневматични системи |
Резултат от учене 9.3: |
Характеризира двигатели с вътрешно горене (ДВГ) за подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Дефинира основните понятия и показатели на ДВГ • Дефинира видовете ДВГ в ПТТ • Описва характеристиките на различни видове ДВГ за ПТТ • Описва характеристиките на основните механизми на ДВГ (газоразпределителен механизъм (ГРМ) и коляно-мотовилков механизъм (КММ) • Описва характеристиките на основните системи на ДВГ (мазилна, охладителна, горивна, пускова, запалителна) • Дефинира условията на работа и изискванията към частите на основните механизми и системи на ДВГ • Изрежда свойствата на конструктивните материали • Описва общото устройство на усъвършенствани системи на ДВГ |
Умения |
• Изобразява и разчита индикаторни и кръгови диаграми на ДВГ • Разчита схеми и чертежи на основните механизми и системи на ДВГ • Разпознава различни видове ДВГ и техните основни механизми и системи • Идентифицира частите на основните механизми и системи на ДВГ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Сравнява действителните процеси при четиритактови и двутактови, при бензинови и дизелови ДВГ • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете ДВГ за ПТТ • Намира самостоятелно необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за различни ДВГ |
Резултат от учене 9.4: |
Характеризира силовото предаване на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Описва класификацията на ПТТ • Описва характеристиките на основните видове и конструкции ПТТ • Описва конструктивните особености на силовото предаване на ПТТ • Дефинира съединител, предавателна и разпределителна кутия, карданно и гравно предаване, диференциал, полувалове, крайно предаване • Назовава материали за изработване на основните части на силовото предаване |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на основните видове и конструкции ПТТ • Разчита схеми и чертежи на силово предаване • Обяснява действието на съединител, предавателна и разпределителна кутия, карданно и гравно предаване, диференциал, полувалове, крайно предаване • Следи тенденциите за усъвършенстване на силовото предаване • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да направи сравнение на предимствата и недостатъците на видовете ПТТ и силовото и предаване • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за различни видове ПТТ и силовото и предаване |
Резултат от учене 9.5: |
Характеризира ходовата част на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Дефинира ходовата част на ПТТ • Описва характеристиките на рама, каросерия, преден и заден мост, окачване, колела и гуми на ПТТ • Изрежда материали за изработване на основни детайли на ходовата част на ПТТ • Дефинира натоварванията на ходовата част и монтажните ъгли |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на ходова част на ПТТ • Обяснява действието на рама, каросерия, преден и заден мост, окачване, колела и гуми • Следи тенденциите за усъвършенстване на ходовата част и новите технологии и дизайн на елементите и • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете ходова част на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за ходовата част на ПТТ |
Резултат от учене 9.6: |
Идентифицира системи за управление на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Дефинира системите за управление на ПТТ • Описва характеристиките на частите на спирачната и на кормилната система • Изрежда материали за изработване на основни части на системите за управление на ПТТ |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на системите за управление на ПТТ • Обяснява действието на спирачната и на кормилната система • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете спирачни и кормилни механизми и задвижване • Следи тенденциите за усъвършенстване на системите за управление на ПТТ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете системи за управление на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за системите за управление на ПТТ |
Резултат от учене 9.7: |
Характеризира електродвигателите и други видове електрообзавеждане на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Дефинира електрообзавеждането на ПТТ • Разпознава различните видове електрообзавеждане и неговите елементи • Описва характеристиките на осветителната и сигналната система, на контролно-измервателни и допълнителни уреди на ПТТ • Обяснява изисквания при свързването на елементите в отделните системите от електрообзавеждането на ПТТ • Познава основните електрически величини в системите от електрообзавеждането на ПТТ |
Умения |
• Разчита схеми на електрообзавеждане на ПТТ • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете осветителна и сигнална система, контролно-измервателни и допълнителни уреди • Измерва електрически величини в системите от електрообзавеждането на ПТТ • Следи тенденциите за усъвършенстване на електрообзавеждането на ПТТ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете електрообзавеждане на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за електрообзавеждането на ПТТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическо задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет и/или оборудвана учебна работилница, и/или осигурено работно място в реална работна среда (предприятие, сервиз, работна площадка/обект) • Схеми, чертежи, каталози, справочна и фирмена литература |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Дефинира основни теоретични понятия за структурата и действието на хидравличните системи и елементи на ПТТ • Владее основни теоретични познания за предназначение, устройство, принцип на действие и конструктивни особености на ПТТ и нейните ДВГ За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано са определени действията, които следва да се предприемат за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий/практическа задача за ПТТ |
Наименование на единицата: |
Техническо обслужване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 10.1: |
Извършва дейности по подготовка на техническо обслужване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Изброява нормативни документи, регламентиращи извършваната работа • Описва предназначение, устройство и ред за работа с контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява необходимата техническа документация за отчитане на извършената работа при техническото обслужване |
Умения |
• Използва експлоатационна документация • Подготвя контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Подготвя подемно-транспортна техника за извършване на ремонтните работи • Попълва необходимата техническа документация за извършване на техническо обслужване • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Осигурява изискванията за безопасно и качествено извършване на техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Резултат от учене 10.2: |
Извършва техническо обслужване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изброява реда за изпълнение на работата при спазване на технологията и изискванията за качество • Описва устройство и начин на работа на инструменти и контролно-измервателни прибори • Описва методи за контрол на техническото състояние на механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортната техника • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника |
Умения |
• Използва техническа и експлоатационна документация • Извършва контрол на техническото състояние на възли и механизми от механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства • Отстранява неизправности, препятстващи нормалната работа на подемно-транспортната техника • Извършва почистване, смазване на бързоизносващи се части, подмяна на смазочни материали и експлоатационни течности • Попълва отчетната техническа документация за извършената работа при техническото обслужване • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Самостоятелно и в екип извършва безопасно и качествено техническо обслужване на подемно-транспортната техника в съответствие със съществените изисквания към продуктите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, учебни работилници, учебно производствени бази на фирми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира теоретични знания, свързани с основни понятия, за подготовката и организацията на техническото обслужване За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Ремонт на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 11.1: |
Извършва дейности за подготовка за ремонтни работи по подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Изброява нормативни документи, регламентиращи извършваната работа • Описва предназначението на контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Назовава устройството на контролно-измервателните прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Посочва начини за попълване на техническа документация за извършената работа при ремонтни дейности |
Умения |
• Използва експлоатационна документация • Подготвя контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Подготвя подемно-транспортна техника за безопасно извършване на ремонтните работи • Попълва техническата документация за извършване на ремонтните дейности • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Спазва изискванията за безопасно и качествено извършване на ремонтни работи по подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Резултат от учене 11.2: |
Извършва ремонт на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изброява реда за изпълнение на работата при спазване на технологията и изискванията за качество • Описва предназначение, устройство и ред за работа с инструменти и контролно-измервателни прибори • Описва методи и начини за откриване на неизправности в механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника |
Умения |
• Използва техническа и експлоатационна документация • Отстранява неизправности, препятстващи нормалната работа на подемно-транспортната техника • Извършва демонтаж/монтаж на възли и механизми от механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства • Извършва манипулации на възли и механизми със сменени отделни детайли • Попълва отчетната техническа документация за извършената работа при ремонтните дейности • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Извършва безопасно и качествено ремонтни работи за привеждане на подемно-транспортната техника в съответствие със съществените изисквания към продуктите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, учебни работилници, учебно производствени бази на фирми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира теоретични знания, свързани с подготовката и организацията на ремонтните работи За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Експлоатация и транспортиране на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 12.1: |
Подготвя подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства, за експлоатация и транспортиране |
Знания |
• Посочва начини за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изброява видове товари и изисквания за безопасно транспортиране • Назовава видове товарозахватни приспособления и изисквания за безопасно използване |
|
• Описва изисквания към разполагането в обекта на повдигателните съоръжения, монтирани на пътни транспортни средства • Описва изисквания при транспортиране, посочени в инструкцията за експлоатация на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства • Изрежда изисквания за безопасна експлоатация на повдигателните съоръжения, монтирана на пътни транспортни средства • Описва производствена инструкция и инструкции по охрана на труда • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява действия за оказване на първа помощ при аварии и злополуки |
Умения |
• Преценява съответствието на работната зона с изискванията за безопасна работа, посочени в производствената инструкция и другите нормативни документи • Проверява правоспособността на прикачвачите • Съгласува схемата за окачване на товара и знаците за взаимодействие • Преценява годността на товара и товарозахватното приспособление • Спазва изискванията на инструкцията за експлоатация при подготовка за транспортиране на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Компетентности |
• Подготвя безопасно подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства, за транспортиране според изискванията на инструкцията за експлоатация |
Резултат от учене 12.2: |
Извършва експлоатация на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Познава основни понятия на техническата механика • Описва видове сили • Описва пространствена система сили • Описва опори и опорни реакции, център на тежестта на материално тяло, триене • Изброява изискванията за здравословни и безопасни условия на труд по време на експлоатацията • Описва операциите преди и след работа, предвидени в инструкцията за експлоатация на подемно-транспортна техника • Назовава изискванията на строителния проект при строително-монтажни работи с подемно-транспортната техника • Дефинира инструкцията за експлоатация на подемно-транспортната техника |
Умения |
• Определя сили и елементите им, приложени към материално тяло • Определя равновесното състояние на материално тяло • Спазва изискванията за безопасна експлоатация на повдигателните съоръжения • Спазва изискванията на строителния проект при строително-монтажни работи с подемно-транспортна техника • Спазва инструкцията за експлоатация на подемно-транспортната техника • Съгласува предварително изготвени схеми за работа при товаро-разтоварни дейности с подемно-транспортната техника • Подбира товарозахватни приспособления • Следи за изменение на експлоатационните параметри по време на работа с подемно-транспортната техника |
Компетентности |
• Управлява безопасно и безаварийно подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства • В състояние е правилно да определи приложената система сили и условията за равновесие при преместване на материално тяло |
Резултат от учене 12.3: |
Извършва транспортиране на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Знания |
• Описва експлоатационни свойства на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства • Описва изисквания за безопасно движение на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства • Изброява нормативно определената документация |
Умения |
• Спазва инструкцията за експлоатация на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства, при транспортиране • Спазва изисквания за безопасно движение на подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства • Попълва нормативно определената документация |
Компетентности |
• Транспортира безопасно подемно-транспортната техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, учебни работилници, учебно-производствени бази на фирми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира теоретични знания, свързани с подготовката и организацията на работата с повдигателни съоръжения За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 13.1: |
Обяснява характеристиките на хидравличните и пневматичните системи |
Знания |
• Описва структурата на хидравлични и пневматични системи • Описва начина на действие на елементи и възли от хидравличните системи • Описва величини, мерни единици, свързани с хидравличните системи • Изрежда изисквания за безопасна експлоатация на хидравлични системи |
Умения |
• Обяснява изискванията при свързването на елементите в хидравлични системи • Обяснява действието на хидравлични системи • Обяснява измерването на величини в хидравлични системи |
Компетентности |
• Способен е да обясни начина на действие на хидравлични системи при спазване на изискванията за безопасна експлоатация |
Резултат от учене 13.2: |
Обяснява приложението на хидравличните и пневматичните системи |
Знания |
• Описва видове хидравлични елементи и действието им • Познава принципа на действие на различни видове хидравлични елементи • Описва приложение на различни видове хидравлични елементи • Разпознава различни елементи на хидравличните системи • Познава условни знаци и правила за изобразяване на хидравличните схеми |
Умения |
• Обяснява предимства и недостатъци на различни видове хидравлични елементи • Разчита схеми на хидравлични системи |
Компетентности |
• Способен е изчерпателно да обясни по схема структурата и действието на хидравлични системи • Способен е в детайли да провери правилното функциониране на хидравлични и пневматични системи |
Резултат от учене 13.3: |
Характеризира двигателите с вътрешно горене (ДВГ) за подемно-транспортната техника |
Знания |
• Дефинира основните понятия и показатели на ДВГ • Дефинира видовете ДВГ в ПТТ • Описва характеристиките на различни видове ДВГ за ПТТ • Описва характеристиките на основните механизми на ДВГ (газоразпределителен механизъм (ГРМ) и коляно-мотовилков механизъм (КММ) • Описва характеристиките на основните системи на ДВГ (мазилна, охладителна, горивна, пускова, запалителна) • Дефинира условията на работа и изискванията към частите на основните механизми и системи на ДВГ • Изрежда свойствата на конструктивните материали • Описва общото устройство на усъвършенствани системи на ДВГ |
Умения |
• Изобразява и разчита индикаторни и кръгови диаграми на ДВГ • Разчита схеми и чертежи на основните механизми и системи на ДВГ • Разпознава различни видове ДВГ и техните основни механизми и системи • Идентифицира частите на основните механизми и системи на ДВГ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Сравнява действителните процеси при четиритактови и двутактови, при бензинови и дизелови ДВГ • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете ДВГ за ПТТ • Намира самостоятелно необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за различни ДВГ |
Резултат от учене 13.4: |
Характеризира силовото предаване на подемно-транспортната техника с електрозадвижване |
Знания |
• Описва класификацията на ПТТ • Описва характеристиките на основните видове и конструкции ПТТ • Описва конструктивните особености на силовото предаване на ПТТ • Дефинира съединител, предавателна и разпределителна кутия, карданно и гравно предаване, диференциал, полувалове, крайно предаване • Назовава материали за изработване на основните части на силовото предаване |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на основните видове и конструкции ПТТ • Разчита схеми и чертежи на силово предаване • Обяснява действието на съединител, предавателна и разпределителна кутия, карданно и гравно предаване, диференциал, полувалове, крайно предаване • Следи тенденциите за усъвършенстване на силовото предаване • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да направи сравнение на предимствата и недостатъците на видовете ПТТ и силовото и предаване • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за различни видове ПТТ и силовото и предаване |
Резултат от учене 13.5: |
Характеризира ходовата част на подемно-транспортната техника с електрозадвижване |
Знания |
• Дефинира ходовата част на ПТТ • Описва характеристиките на рама, каросерия, преден и заден мост, окачване, колела и гуми на ПТТ • Изрежда материали за изработване на основни детайли на ходовата част на ПТТ • Дефинира натоварванията на ходовата част и монтажните ъгли |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на ходова част на ПТТ • Обяснява действието на рама, каросерия, преден и заден мост, окачване, колела и гуми • Следи тенденциите за усъвършенстване на ходовата част и новите технологии и дизайн на елементите и • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете ходова част на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за ходовата част на ПТТ |
Резултат от учене 13.6: |
Идентифицира системи за управление на подемно-транспортната техника с електрозадвижване |
Знания |
• Дефинира системите за управление на ПТТ • Описва характеристиките на частите на спирачната и на кормилната система • Изрежда материали за изработване на основни части на системите за управление на АТТ |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на системите за управление на ПТТ • Обяснява действието на спирачната и на кормилната система • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете спирачни и кормилни механизми и задвижване • Следи тенденциите за усъвършенстване на системите за управление на ПТТ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете системи за управление на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за системите за управление на ПТТ |
Резултат от учене 13.7: |
Характеризира електродвигателите и другите видове електрообзавеждане на подемно-транспортната техника с електрозадвижване |
Знания |
• Дефинира електрообзавеждането на ПТТ • Разпознава различните видове електрообзавеждане и неговите елементи • Описва характеристиките на осветителната и сигналната система, на контролно-измервателни и допълнителни уреди на ПТТ • Обяснява изисквания при свързването на елементите в отделните системите от електрообзавеждането на ПТТ • Познава основните електрически величини в системите от електрообзавеждането на ПТТ |
Умения |
• Разчита схеми на електрообзавеждане на ПТТ • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете осветителна и сигнална система, контролно-измервателни и допълнителни уреди • Измерва електрически величини в системите от електрообзавеждането на ПТТ • Следи тенденциите за усъвършенстване на електрообзавеждането на ПТТ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете електрообзавеждане на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за електрообзавеждането на ПТТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическо задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет и/или оборудвана учебна работилница, и/или осигурено работно място в реална работна среда (предприятие, сервиз, работна площадка/обект) • Схеми, чертежи, каталози, справочна и фирмена литература |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Дефинира основни теоретични понятия за структурата и действието на хидравличните системи и елементи на ПТТ • Владее основни теоретични познания за предназначение, устройство, принцип на действие и конструктивни особености на ПТТ и нейните ДВГ |
|
За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано са определени действията, които следва да се предприемат за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий/практическа задача за ПТТ |
Наименование на единицата: |
Техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 14.1: |
Обезопасява работното място |
Знания |
• Изброява правилата за здравословни и безопасни условия на труд • Извършва външен оглед на подемно-транспортна техника с електрозадвижване и на работното място • Изброява нормативни документи, регламентиращи извършваната работа • Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни прибори • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява необходимата техническа документация за отчитане на извършената работа при техническото обслужване |
Умения |
• Избира средства за обезопасяване на работното място • Подбира инструменти и приспособления за техническото обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване • Почиства подемно-транспортна техника с електрозадвижване • Използва експлоатационна документация • Подготвя контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Подготвя подемно-транспортна техника за безопасно извършване на ремонтните работи • Попълва техническа документация за извършване на техническо обслужване • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Осигурява изискванията за безопасно и качествено извършване на техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Резултат от учене 14.2: |
Извършва техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Знания |
• Изброява методите за извършване на техническото обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване • Посочва инструкции и указания, предоставени от фирмата производител, относно периода и съдържанието на техническото обслужване • Описва операции по техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява действия за оказване на първа помощ при аварии и злополуки |
Умения |
• Спазва инструкции за техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване • Извършва контрол на техническото състояние на възли и механизми от механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация • Спазва последователността на операциите по техническото обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
|
• Отстранява неизправности, препятстващи нормалната работа на подемно-транспортната техника • Извършва почистване на бързоизносващи се части • Смазва бързоизносващи се части • Подменя смазочни материали и експлоатационни течности • Попълва отчетна техническа документация за извършената работа при техническото обслужване • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да извърши прецизно и последователно операциите по техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, учебни работилници, учебно-производствени бази на фирми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с подготовката и организацията за работа За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Ремонт на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 15.1: |
Обезопасява мястото за диагностика и ремонт на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Знания |
• Изброява нормативни документи, регламентиращи извършваната работа • Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни прибори • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Подготвя за попълване необходимата техническа документация за извършената работа при ремонтните дейности |
Умения |
• Използва експлоатационна документация • Подготвя контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Подготвя подемно-транспортна техника за безопасно извършване на ремонтните работи • Попълва техническа документация за извършване на ремонтните дейности • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Спазва изискванията за безопасно и качествено извършване на ремонтни работи по подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства |
Резултат от учене 15.2: |
Извършва ремонт на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Знания |
• Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва методи за откриване на неизправности в механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства • Изброява реда за изпълнение на работата при спазване на технологията и изискванията за качество • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Умения |
• Използва техническа и експлоатационна документация • Отстранява неизправности, препятстващи нормалната работа на подемно-транспортната техника с електрозадвижване • Извършва демонтаж/монтаж на възли и механизми от механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване • Извършва манипулации с възли и механизми със сменени отделни детайли • Попълва отчетна техническа документация за извършената работа при ремонтните дейности • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Извършва безопасно и качествено ремонтни работи за привеждане на подемно-транспортната техника с електрозадвижване в съответствие със съществените изисквания към продуктите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, учебни работилници, учебно-производствени бази на фирми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с подготовката и организацията за работа За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Експлоатация на подемно-транспортната техника с електрозадвижване |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 16.1: |
Извършва дейности по подготовка за управление на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Знания |
• Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изброява видове товари и изисквания за безопасно транспортиране • Изброява видове товарозахватни приспособления и изисквания за безопасно използване • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника • Описва производствена инструкция и инструкции по охрана на труда • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява действия за оказване на първа помощ при аварии и злополуки |
Умения |
• Преценява съответствието на работната зона с изискванията за безопасна работа, посочени в производствената инструкция и другите нормативни документи • Проверява правоспособността на прикачвачите • Съгласува схемата за окачване на товара и знаците за взаимодействие • Проверява годността на товара и товарозахватното приспособление |
Компетентности |
• Извършва безопасно управление на подемно-транспортната техника с електрозадвижване при изпълнение на работата |
Резултат от учене 16.2: |
Извършва експлоатация на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Знания |
• Дефинира основни понятия и задачи на техническата механика • Описва видове сили и елементите им • Описва пространствена система сили и условия за равновесие • Описва опори и опорни реакции, център на тежестта на материално тяло, триене • Описва безопасното транспортиране на различни видове товари • Изброява видове товарозахватни приспособления и изисквания за безопасно използване • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника • Описва производствена инструкция и инструкции по охрана на труда • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява действия за оказване на първа помощ при аварии и злополуки |
Умения |
• Определя сили и елементите им, приложени към материално тяло • Определя равновесното състояние на материално тяло • Управлява подемно-транспортна техника с електрозадвижване в съответствие с производствената инструкция • Следи за изменение на експлоатационните параметри по време на работа с подемно-транспортната техника • Проверява подемно-транспортна техника с електрозадвижване след приключване на работа в съответствие с производствената инструкция • Попълва отчетна нормативна документация за извършената работа |
Компетентности |
• Способен е да управлява безопасно и безаварийно подемно-транспортна техника с електрозадвижване съгласно производствената инструкция. • В състояние е правилно да определи приложената система сили и условията за равновесие при преместване на материално тяло |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет, учебни работилници, учебно-производствени бази на фирми |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с подготовката и организацията за работа За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства от пристанищна механизация |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 17.1: |
Обяснява характеристиките на хидравличните и пневматичните системи |
Знания |
• Описва структурата на хидравлични и пневматични системи • Описва начина на действие на елементи и възли от хидравличните системи • Описва величини, мерни единици, свързани с хидравличните системи • Изрежда изисквания за безопасна експлоатация на хидравлични системи |
Умения |
• Обяснява изискванията при свързването на елементите в хидравлични системи • Обяснява действието на хидравлични системи • Обяснява измерването на величини в хидравлични системи |
Компетентности |
• Способен е да обясни начина на действие на хидравлични системи при спазване на изискванията за безопасна експлоатация |
Резултат от учене 17.2: |
Обяснява приложението на хидравличните и пневматичните системи |
Знания |
• Описва видове хидравлични елементи и действието им • Познава принципа на действие на различни видове хидравлични елементи • Описва приложение на различни видове хидравлични елементи • Разпознава различни елементи на хидравличните системи • Познава условни знаци и правила за изобразяване на хидравличните схеми |
Умения |
• Обяснява предимства и недостатъци на различни видове хидравлични елементи • Разчита схеми на хидравлични системи |
Компетентности |
• Способен е изчерпателно да обясни по схема структурата и действието на хидравлични системи • Способен е в детайли да провери правилното функциониране на хидравлични и пневматични системи |
Резултат от учене 17.3: |
Характеризира двигатели с вътрешно горене (ДВГ) за подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Дефинира основните понятия и показатели на ДВГ • Дефинира видовете ДВГ в ПТТ • Описва характеристиките на различни видове ДВГ за ПТТ • Описва характеристиките на основните механизми на ДВГ (газоразпределителен механизъм (ГРМ) и коляно-мотовилков механизъм (КММ) • Описва характеристиките на основните системи на ДВГ (мазилна, охладителна, горивна, пускова, запалителна) • Дефинира условията на работа и изискванията към частите на основните механизми и системи на ДВГ • Изрежда свойствата на конструктивните материали • Описва общото устройство на усъвършенствани системи на ДВГ |
Умения |
• Изобразява и разчита индикаторни и кръгови диаграми на ДВГ • Разчита схеми и чертежи на основните механизми и системи на ДВГ • Разпознава различни видове ДВГ и техните основни механизми и системи • Идентифицира частите на основните механизми и системи на ДВГ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Сравнява действителните процеси при четиритактови и двутактови, при бензинови и дизелови ДВГ • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете ДВГ за ПТТ • Намира самостоятелно необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за различни ДВГ |
Резултат от учене 17.4: |
Характеризира силовото предаване на подемно-транспортната техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Описва класификацията на ПТТ • Описва характеристиките на основните видове и конструкции ПТТ • Описва конструктивните особености на силовото предаване на ПТТ • Дефинира съединител, предавателна и разпределителна кутия, карданно и гравно предаване, диференциал, полувалове, крайно предаване • Назовава материали за изработване на основните части на силовото предаване |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на основните видове и конструкции ПТТ • Разчита схеми и чертежи на силово предаване • Обяснява действието на съединител, предавателна и разпределителна кутия, карданно и гравно предаване, диференциал, полувалове, крайно предаване • Следи тенденциите за усъвършенстване на силовото предаване • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да направи сравнение на предимствата и недостатъците на видовете ПТТ и силовото и предаване • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за различни видове ПТТ и силовото и предаване |
Резултат от учене 17.5: |
Характеризира ходовата част на подемно-транспортната техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Дефинира ходовата част на ПТТ • Описва характеристиките на рама, каросерия, преден и заден мост, окачване, колела и гуми на ПТТ • Изрежда материали за изработване на основни детайли на ходовата част на ПТТ • Дефинира натоварванията на ходовата част и монтажните ъгли |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на ходова част на ПТТ • Обяснява действието на рама, каросерия, преден и заден мост, окачване, колела и гуми • Следи тенденциите за усъвършенстване на ходовата част и новите технологии и дизайн на елементите и • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете ходова част на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за ходовата част на ПТТ |
Резултат от учене 17.6: |
Идентифицира системи за управление на подемно-транспортната техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Дефинира системите за управление на ПТТ • Описва характеристиките на частите на спирачната и на кормилната система • Изрежда материали за изработване на основни части на системите за управление на ПТТ |
Умения |
• Разчита схеми и чертежи на системите за управление на ПТТ • Обяснява действието на спирачната и на кормилната система • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете спирачни и кормилни механизми и задвижване • Следи тенденциите за усъвършенстване на системите за управление на ПТТ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете системи за управление на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за системите за управление на ПТТ |
Резултат от учене 17.7: |
Характеризира електродвигателите и други видове електрообзавеждане на подемно-транспортната техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Дефинира електрообзавеждането на ПТТ • Разпознава различните видове електрообзавеждане и неговите елементи • Описва характеристиките на осветителната и сигналната система, на контролно-измервателни и допълнителни уреди на ПТТ • Обяснява изисквания при свързването на елементите в отделните системи от електрообзавеждането на ПТТ • Познава основните електрически величини в системите от електрообзавеждането на ПТТ |
Умения |
• Разчита схеми на електрообзавеждане на ПТТ • Сравнява предимствата и недостатъците на видовете осветителна и сигнална система, контролно-измервателни и допълнителни уреди • Измерва електрически величини в системите от електрообзавеждането на ПТТ • Следи тенденциите за усъвършенстване на електрообзавеждането на ПТТ • Владее професионалната терминология |
Компетентности |
• Способен е да извърши сравнение на предимствата и недостатъците на видовете електрообзавеждане на ПТТ • Способен е самостоятелно да намира необходимата информация в специфична техническа документация, фирмена и справочна литература и електронни бази данни за електрообзавеждането на ПТТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практическо задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет и/или оборудвана учебна работилница, и/или осигурено работно място в реална работна среда (предприятие, сервиз, работна площадка/обект) • Схеми, чертежи, каталози, справочна и фирмена литература |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: Теория: • Дефинира основни теоретични понятия за структурата и действието на хидравличните системи и елементи на ПТТ • Владее основни теоретични познания за предназначение, устройство, принцип на действие и конструктивни особености на ПТТ и нейните ДВГ За средство 2: Практика: • Вярно, точно и мотивирано са определени действията, които следва да се предприемат за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий/практическа задача за ПТТ |
Наименование на единицата: |
Техническо обслужване на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 18.1: |
Извършва дейности по подготовка на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация за техническо обслужване |
Знания |
• Изброява нормативни документи, регламентиращи извършваната работа • Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява техническа документация за отчитане на извършената работа при техническото обслужване |
Умения |
• Използва експлоатационна документация • Подготвя контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Подготвя подемно-транспортна техника за извършване на ремонтните работи |
|
• Попълва техническа документация за извършване на техническо обслужване • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Осигурява изискванията за безопасно и качествено извършване на техническо обслужване на подемно-транспортна техника с електрозадвижване |
Резултат от учене 18.2: |
Извършва техническо обслужване на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва методи и начини за контрол на техническото състояние на механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортната техника • Изброява реда за изпълнение на работата при спазване на технологията и изискванията за качество • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника |
Умения |
• Използва техническа и експлоатационна документация • Извършва контрол на техническото състояние на възли и механизми от механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация • Определя причини и отстранява неизправности, препятстващи нормалната работа на подемно-транспортната техника • Извършва почистване, смазване на бързоизносващи се части, подмяна на смазочни материали и експлоатационни течности • Попълва отчетната техническа документация за извършената работа при техническото обслужване • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Самостоятелно и в екип извършва безопасно и качествено техническо обслужване на подемно-транспортната техника в съответствие със съществените изисквания към продуктите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет, експлоатационна документация, компютърна техника За средство 2: Практика: • Учебна работилница, учебен полигон, ПТТ |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира основни понятия, свързани с подготовката и организацията на техническото обслужване За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Ремонт на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 19.1: |
Извършва дейности по подготовка на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация за ремонтни дейности |
Знания |
• Изброява нормативни документи, регламентиращи извършваната работа • Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортната техника, с която работи • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Подготвя за попълване техническа документация за извършената работа при ремонтните дейности |
Умения |
• Използва експлоатационна документация • Подготвя контролно-измервателни прибори, механичен, пневматичен, електрически шлосерски и монтажен инструмент • Подготвя подемно-транспортна техника за безопасно извършване на ремонтните работи • Попълва техническата документация за извършване на ремонтните дейности • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Спазва изискванията за безопасно и качествено извършване на подготовка за ремонтни работи по подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Резултат от учене 19.2: |
Извършва ремонт на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Описва характеристиките на инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва реда за работа с инструменти и контролно-измервателни уреди • Описва методи за откриване на неизправности в механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация • Изброява реда за изпълнение на работата при спазване на технологията и изискванията за качество • Познава ръководство за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника |
Умения |
• Използва техническа и експлоатационна документация • Отстранява неизправности, препятстващи нормалната работа на подемно-транспортната техника • Извършва демонтаж/монтаж на възли и механизми от механично, хидравлично и електрическо оборудване на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация • Извършва манипулации на възли и механизми със сменени отделни детайли • Попълва отчетна техническа документация за извършената работа при ремонтните дейности • Използва средства за индивидуална защита при изпълнение на работата и при възникване на аварийни ситуации |
Компетентности |
• Извършва безопасно и качествено ремонтни работи за привеждане на подемно-транспортната техника в съответствие със съществените изисквания към продуктите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: Теория: • Учебен кабинет, експлоатационна документация, компютърна техника За средство 2: Практика: • Учебна работилница, учебен полигон, ПТТ |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира теоретични знания за основни понятия, свързани с подготовката и организацията на ремонта За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |
Наименование на единицата: |
Експлоатация на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Монтьор на подемно-транспортна техника |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Резултат от учене 20.1: |
Извършва дейности по подготовка на подемно-транспортна техника за експлоатация |
Знания |
• Познава ръководството за експлоатация и техническо обслужване на подемно-транспортна техника, с която работи • Изброява изискванията за безопасно транспортиране на видове товари • Изброява изисквания за безопасно използване на различни товарозахватни приспособления • Изрежда основни изисквания за безопасна експлоатация на подемно-транспортна техника • Описва производствена инструкция и инструкции по охрана на труда • Описва правила за електро- и пожарна безопасност • Изброява мерки за предотвратяване въздействието на опасни и вредни производствени фактори • Изброява действия за оказване на първа помощ при аварии и злополуки |
Умения |
• Преценява съответствието на работната зона с изискванията за безопасна работа, посочени в производствената инструкция и другите нормативни документи • Проверява правоспособността на прикачвачите • Съгласува схемата за окачване на товара и знаците за взаимодействие • Преценява годността на товара и товарозахватното приспособление |
Компетентности |
• Спазва изискванията за безопасно и безаварийно управление на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация при изпълнение на работата |
Резултат от учене 20.2: |
Извършва експлоатация на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Знания |
• Описва технология на работа с подемно-транспортна техника • Посочва начини за управление на подемно-транспортна техника от пристанищна механизация • Назовава експлоатационни параметри по време на работа с подемно-транспортната техника от пристанищна механизация |
Умения |
• Управлява подемно-транспортна техника от пристанищна механизация в съответствие с производствената инструкция • Следи за изменение на експлоатационните параметри по време на работа с подемно-транспортната техника от пристанищна механизация • Установява подемно-транспортна техника от пристанищна механизация след приключване на работа в съответствие с производствената инструкция • Попълва отчетна нормативна документация за извършената работа |
Компетентности |
• Управлява безопасно и безаварийно подемно-транспортна техника от пристанищна механизация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено изпитване Средство 2: • Изпълнение на практически задачи |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Теория: Учебен кабинет, експлоатационна документация, компютърна техника За средство 2: • Практика: Учебна работилница, учебен полигон, ПТТ |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира теоретични знания и основни понятия, свързани с подготовката и организацията на работа при експлоатация За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача • Изпълнява точно, вярно и прецизно поставените му задачи |