Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 9 ОТ 23 МАЙ 2022 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "КИНОЛОГ"
Обн. ДВ. бр.42 от 7 Юни 2022г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията | ||||
Професионално направление: | ||||
621 |
Растениевъдство и животновъдство | |||
Наименование на професията: | ||||
621130 |
Кинолог | |||
Код |
Специалност |
Степен на професионална квалификация |
Ниво по Националната квалификационна рамка (НКР) |
Ниво по Европейската квалификационна рамка (ЕКР) |
6211301 |
Отглеждане на кучета |
Втора |
3 |
3 |
6211302 |
Специализирано обучение и селекционно развъждане на кучета |
Трета |
4 |
4 |
6211303 |
Фризьор на кучета |
Втора |
3 |
3 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 1.1: |
Спазва разпоредбите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава основните нормативни разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за конкретната трудова дейност • Посочва основните рискове за здравето и безопасността при конкретната трудова дейност • Изброява основните мерки за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Спазва необходимите мерки за осигуряване на безопасност и здраве при работа |
Компетентности |
• Способен е да извършва трудовата дейност, като спазва нормативните разпоредби за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Резултат от учене 1.2: |
Осъществява превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Познава основните разпоредби за опазване на околната среда, отнасящи се до конкретната трудова дейност • Описва рисковете от замърсяване на околната среда при извършваната трудова дейност • Посочва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Разпознава опасни отпадъци • Съхранява опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване на технологията за събиране и рециклиране • Спазва разпоредбите за опазване на околната среда |
Компетентности |
• Изпълнява трудовата дейност при спазване изискванията и правилата за опазване на околната среда |
Резултат от учене 1.3: |
Участва в овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Посочва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Изброява основните стъпки за действия при аварии и аварийни ситуации • Описва видовете травми и методите за оказване на първа помощ |
Умения |
• Разпознава рисковете, които могат да доведат до възникване на пожар и/или авария • Спазва изискванията за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действия при аварии и аварийни ситуации • Оказва първа помощ на пострадали при авария |
Компетентности |
• Участва в овладяването на възникнал пожар и/или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет по теория |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за: ? здравословни и безопасни условия на труд на работното място; ? осъществяване на превантивна дейност за опазване на околната среда; ? овладяване на аварийни ситуации и оказване на първа помощ на пострадали. За средство 2: • Избира най-подходящия тип поведение при зададените рискови ситуации • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Описва общата теория на пазарната икономика • Изброява основните икономически проблеми • Посочва ролята на държавата в пазарната икономика • Изброява видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Ориентира се относно функциите на различните икономически субекти • Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността на фирмата |
Знания
|
• Познава основите на пазарното търсене • Описва принципите на пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията • Прилага принципите на пазарно търсене и предлагане в дейността си |
Компетентности |
• Способен е да обясни икономическите принципи в контекста на дейността на фирмата |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Описва същността на предприемачеството • Познава принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения |
• Наблюдава предприемаческите процеси, свързани с дейността му • Участва в предприемачески инициативи в дадения бизнес сектор |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания
|
• Познава характеристиките на предприемаческото поведение • Изброява видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение • Изброява значими за упражняваната професия социални и личностни умения |
Умения |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови пазарни възможности • Докладва за необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата • Предлага иновативни идеи при изпълнението на работни проекти |
Компетентности |
• Способен е да предложи решение за оптимизиране на трудовите дейности |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 4.1: |
Обработва информация и съдържание с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Познава начини за оценка на надеждността на информацията в интернет • Описва начините за намиране и запазване на определена цифрова информация (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Посочва начините за възпроизвеждане на вече записано цифрово съдържание |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация • Записва цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) • Възпроизвежда вече записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при обработването на цифрова информация и съдържание |
Резултат от учене 4.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изрежда доставчици на услугата електронна поща • Изброява софтуер за аудио- и видеоразговори • Посочва доставчици на услуги за споделяне на файлове • Познава софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва основни функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове онлайн • Работи със софтуерни продукти, свързани с професионалната дейност |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 4.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Посочва софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) • Изброява основните функции на софтуер за създаване и редакция на просто цифрово съдържание |
Умения |
• Създава просто цифрово съдържание в един формат (текст, таблици, изображения) • Редактира просто цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира основно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща |
Условия за провеждане на оценяването:
|
За средства 1 и 2: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време За средство 2: • Демонстрирани са основни знания, умения и компетентности, свързани с употребата на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 5.1: |
Подготвя работното място |
Знания |
• Познава правилата за работа на работното място • Описва технологията на работа • Познава видовете инструктаж |
Умения |
• Работи с инструменти и оборудване, свързани с професионалната дейност • Спазва правилата за ЗБУТ |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да работи с инструменти и оборудване, свързани с професионалната му дейност, като спазва изискванията за ЗБУТ |
Резултат от учене 5.2: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава правилата за рационална организация на работното място • Познава нормативните актове, свързани с професията |
Умения |
• Съставя график на работните си задачи • Спазва основните нормативни актове, свързани с професията |
Компетентности |
• Способен е да изпълнява в срок поставените задачи, като спазва изискванията за качество |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит Средство 2: • Изпълнение на практическа задача |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет и учебна работилница или реално работно място |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни понятия, свързани с подготовката и организацията за работа За средство 2: • Ефективно организира работното си място при изпълнение на практическата задача |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 6.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Посочва отделните длъжности в екипа • Описва взаимоотношенията и йерархичните връзки в екипа • Посочва различните методи за комуникация
|
Умения |
• Комуникира в работен порядък с екипа и персонала • Поема отговорности при работа в екип |
Компетентности |
• Способен е да комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес, съобразно работния протокол и йерархията в екипа |
Резултат от учене 6.2: |
Овладява конфликти, възникнали в процеса на работа |
Знания |
• Дефинира видовете конфликти между колеги • Дефинира видовете конфликти с клиенти • Посочва различните методи за комуникация • Описва етапите за овладяване на конфликтите на работното място |
Умения |
• Прилага техники за овладяване на конфликти между клиенти и колеги • Организира действията за овладяване на конфликтите на екипа • Овладява малки конфликти, възникнали в процеса на работа, както с клиенти, така и между колеги • Спазва принципите на професионална етика и поверителност в работата с клиенти |
Компетентности |
• Способен е да реагира адекватно и отговорно при възникнали конфликтни ситуации, съобразно задълженията си в длъжностната характеристика, спазвайки работните протоколи и вътрешни стандарти |
Резултат от учене 6.3: |
Владее професионална терминология на чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език • Изброява източници на информация в професионалната област на чужд език • Изрежда основните области на приложение на чужд език по професията |
Умения |
• Разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо - на базисно ниво) при комуникация с колеги и клиенти |
Компетентности |
• Способен е ефективно да осъществява комуникация на чужд език по професионални теми на базисно ниво |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Провеждане на разговори на професионални теми |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет по теория |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира знания относно ефективното общуване в работна среда. Владее чужд език по професията За средство 2: • Провежда разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Професионална етика и професионално развитие |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 7.1: |
Спазва професионалната етика в своята работа |
Знания |
• Описва принципите, правилата и изискванията на професионалната етика в областта на кинологията • Познава международните и европейските стандарти за работа с козметични продукти и апаратура за кучета |
Умения |
• Спазва принципите, правилата и изискванията на професионалната етика в областта на кинологията • Прилага международните и европейските стандарти за работа с козметични продукти и апаратура за кучета • Спазва конфиденциалност, проявява дискретност |
Компетентности |
• Способен е да следва професионалната етика в своята работа, спазвайки конфиденциалност, отнасяйки се с уважение към екипа и клиентите |
Резултат от учене 7.2: |
Прилага съвкупност от дейности, чрез които да поддържа и развива своите професионални компетентности |
Знания |
• Описва възможностите за професионално развитие • Изрежда източниците на иновации в бранша |
Умения |
• Следи за новостите в бранша • Прилага на практика наученото от участието си в семинари, организирани от браншови организации и други професионални сдружения • Проучва специализирани изложения • Използва различни източници за повишаване на квалификацията, на комуникативността и развитие на личностните качества |
Компетентности |
• Способен е да се развива професионално, като прилага новостите в бранша |
Резултат от учене 7.3: |
Демонстрира професионално етично поведение при работа с клиенти |
Знания |
• Познава етичните принципи в общуването с клиенти • Изрежда начините за комуникация при обслужване на клиенти |
Умения |
• Спазва етичните принципи в общуването с клиенти • Спазва етичните принципи и професионалната тайна в общуването с клиенти |
Компетентности |
• Способен е да демонстрира професионално етично поведение, проявявайки търпение и емпатия към клиентите |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за същността на професионалната етика За средство 2: • Решава точно и вярно зададен казус по предварително дефинирани параметри |
Наименование на единицата: |
Хуманно отношение към кучето |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 8.1: |
Прилага знания по анатомия и физиология за кучета |
Знания |
• Изброява системи в организма на кучето • Назовава основни функции на системите в животинския организъм • Дефинира физиологични показатели |
Умения |
• Определя местоположението на органите в организма на кучето • Обяснява основни функции на системите в животинския организъм • Ползва дезинфекционни средства |
Компетентности |
• Самостоятелно и правилно определя местоположението и функцията на органите и системите в организма на кучето • Спазва стриктно хигиенните норми |
Резултат от учене 8.2: |
Осигурява условия за отглеждане и пребиваване на кучета |
Знания |
• Описва зоохигиенните изисквания при проектиране и изграждане на съоръженията, в които пребивават кучетата • Описва зоохигиенните изисквания към помещенията за различни по вид и категория кучета • Познава профилактичните мерки за поддържане на хигиена на тялото на кучетата |
Умения |
• Спазва зоохигиенните изисквания при проектиране и изграждане на съоръженията, в които пребивават кучетата • Спазва зоохигиенните изисквания по време на експлоатацията на помещенията • Осигурява хигиенна среда в помещенията • Извършва хигиена на тялото на кучета |
Компетентности |
• Способен е да обезпечи необходимите условия за отглеждане и пребиваване на кучета в съответните съоръжения |
Резултат от учене 8.3: |
Разграничава типове поведение при кучета |
Знания |
• Назовава основни типове поведение • Посочва подходи към кучета • Познава нормативните изисквания, свързани със защитата и хуманното отношение към кучетата |
Умения |
• Използва различни видове подходи в конкретна ситуация • Прилага изискванията за защита и хуманно отношение при отглеждане на животни |
Компетентности |
• Способен е ефективно да прилага различни видове подходи, съобразени с изискванията за защита и хуманно отношение при отглеждане на животните |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за различните аспекти на хуманното отношение към кучето За средство 2: • Решава точно и вярно зададен казус по предварително дефинирани параметри |
Наименование на единицата: |
Ежедневни грижи |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 9.1: |
Познава нормативната база, свързана с отглеждане на кучета |
Знания |
• Описва нормативната база, свързана с отглеждане на кучета • Изрежда изискванията, регламентиращи работата на приют, хотел, развъдник и други места за настаняване на кучета • Назовава реквизитите на дневника за режима на кучето |
Умения |
• Прилага нормативната база, свързана с отглеждане на кучета • Прилага изискванията, регламентиращи работата на приют, хотел, развъдник и други места за настаняване на кучета • Попълва дневника за режим на кучето |
Компетентности |
• Способен е стриктно да прилага нормативната база, свързана с отглеждане на кучета |
Резултат от учене 9.2: |
Приема кучето |
Знания |
• Изброява необходимите елементи от общата информация за кучето, необходими за приемането му • Обяснява начините за получаване на информация за възрастта, здравословното състояние и характерните особености на кучето |
Умения |
• Проучва общата информация за кучето • Набавя информация за възрастта, здравословното състояние и характерните особености на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да приеме кучето, получавайки прецизно цялата необходима информация |
Резултат от учене 9.3: |
Прилага дневен режим на кучето |
Знания |
• Изрежда изискванията за изготвяне на дневния режим на кучето съобразно възраст, порода, здравословно и моментно състояние • Описва елементите на дневния режим на кучето • Описва диетата на кучето съобразно неговите характеристики |
Умения |
• Изготвя дневен режим на кучето • Прилага диетата от дневния режим на кучето • Прилага хигиената, посочена в дневния режим • Води дневник за режима на кучето • Съставя, подготвя и разпределя ежедневните хранителни дажби • Осигурява разходката на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да изготвя и прилага дневен режим на кучето съобразно неговите възраст, порода, здравословно и моментно състояние |
Резултат от учене 9.4: |
Полага грижи при специфични състояния на кучето |
Знания |
• Изрежда видовете специфични състояния на кучето (бременност, гериатрични състояния, подрастваща възраст, хронични състояния) • Познава характерните особености на специфичното състояние • Описва елементите от профилактиката, даването на медикаменти и рехабилитационна дейност по предварително назначено лечение от ветеринарен лекар за специфичното състояние • Изрежда видове отклонения при специфични състояния • Описва процедурата за оказване на първа помощ при кучета |
Умения |
• Осигурява профилактиката, даването на медикаменти и рехабилитационната дейност по предварително назначено лечение от ветеринарен лекар за специфичното състояние • Следи за отклонения от нормалната кондиция и поведения на кучето • Реагира при възникнал спешен случай • Оказва първа помощ на кучета |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да полага грижи при специфични състояния на кучето, като следи за отклонения от нормалната кондиция и поведения на кучето и реагира при спешни случаи • Насочва към ветеринарен лекар при нужда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с нормативната база и естеството на ежедневните грижи на кучето • Може да подбере подходящия режим на кучето според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан със състоянието на кучето и ежедневните грижи, които трябва да се полагат за него |
Наименование на единицата: |
Консултиране на клиенти и собственици на кучета |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 10.1: |
Прави пълна и ясна оценка на състоянието на кучето пред клиента |
Знания |
• Изброява показателите, свързани с физическото и психическото състояние на кучето • Описва оптималните показатели за ръст, тегло, тип космена покривка, общо здравословно състояние и външен вид |
Умения |
• Снема показателите за ръст, тегло, тип космена покривка, общо здравословно състояние и външен вид • Обяснява на клиента показателите, свързани с физическото и психическото състояние на кучето • Прави обща оценка на състоянието на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да направи пълна и ясна оценка на състоянието на кучето пред клиента според показателите за физическото и психическото състояние на кучето |
Резултат от учене 10.2: |
Предлага основни насоки за отглеждане на кучето |
Знания |
• Описва елементите от отглеждане на кучето • Обяснява елементите на оптималната диета • Описва оптималната двигателна активност • Описва грижите за външния здравословен и естетичен вид на кучето |
Умения |
• Предлага основни насоки за промяна на диета • Предлага основни насоки за двигателна активност на кучето • Предлага основни насоки за полагане на грижите за външния здравословен и естетичен вид на кучето |
Компетентности |
• Способен е обосновано да предложи основни насоки за отглеждане на кучето според състоянието му и желанията на клиента |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с оценката и състоянието на кучето • Може да предложи основни насоки за отглеждане на кучето според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с промяна на диета, двигателната активност на кучето, необходимите грижи за външния здравословен и естетичен вид на кучето |
Наименование на единицата: |
Общо послушание |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 11.1: |
Избира подходящо обучение |
Знания |
• Познава изграждането на условните рефлекси и техния механизъм • Познава различни (словесни и жестови) команди в обучението на кучето • Познава правилата за безопасно поведение на кучето в различна среда (в транспортно средство, обществена сграда, на изложба, в домашна среда) • Описва специалното оборудване за превоз на кучето в транспортни средства |
Умения |
• Подбира подходящ механизъм за изграждане на условни рефлекси • Подбира подходящи команди (словесни и жестови) за обучение на кучето • Прилага правилата за безопасно поведение на кучето в различна среда (в транспортно средство, обществена сграда, на изложба, в домашна среда) • Използва специално оборудване на превоз на кучета в транспортни средства |
Компетентности |
• Способен е да предложи подходящо обучение на кучето съобразно първоначалното състояние на кучето и желанията на собственика |
Резултат от учене 11.2: |
Прилага техники за модулация на поведението |
Знания |
• Описва техниката на обучение на послушание и водимост на кучето • Описва средата при обучението на кучето • Обяснява времетраенето на обучението на кучето • Описва механизма на контролиране на поведението на кучето при различни представителни мероприятия - изложби, изпитания, шоупрограми и др. |
Умения |
• Обучава кучето на послушание и водимост при различни условия в различна среда • Подбира средата и времетраенето на обучението на кучето • Контролира поведението на кучето при представянето му на различни представителни мероприятия - изложби, изпитания, шоупрограми и др. |
Компетентности |
• Способен е ефективно да приложи подходящи за обучението на кучето техники за модулация на поведението • Проявява търпение и упоритост при обучение на кучето |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с условните рефлекси, словесните и жестовите команди в обучението на кучето • Може да подбере подходящи техники за модулация на поведението според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с прилагането на конкретни техники за модулация на поведението на кучето |
Наименование на единицата: |
Организация на работа във фризьорския салон за кучета |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 12.1: |
Проектира салон за предоставяне на услуга |
Знания |
• Изброява стъпките при проектиране на фризьорски салон за кучета • Описва подходящите параметри на помещение за фризьорски салон за кучета - местоположение, осветеност, проветрение, отопление • Описва необходимото едро и дребно оборудване и използвани инструменти на фризьорския салон за кучета |
Умения |
• Проектира салон за предоставяне на услугата според параметрите за местоположение, осветеност, проветрение, отопление • Планира необходимото оборудване и инструментариум и тяхното местоположение |
Компетентности |
• Способен е ефективно и прецизно да проектира салон за предоставяне на услугата фризиране на кучета, съобразявайки се оптимално с всички условия |
Резултат от учене 12.2: |
Прилага техника на работа и поддържа инструменти |
Знания |
• Обяснява различни техники за предоставяне на услуга във фризьорския салон за кучета • Описва елементите на различните техники на работа • Описва стъпките при предоставянето на услуга • Познава необходимите инструменти и тяхното приложение • Познава инструкциите за експлоатация на оборудването |
Умения |
• Избира подходяща техника на работа • Прилага последователно техника на работа • Поддържа оборудването • Поддържа инструментите • Спазва инструкциите за безопасност |
Компетентности |
• Способен е ефективно да прилага различни техники на предоставяне на услуга във фризьорския салон според нуждите на клиента • Поддържа в изправност оборудването и инструментите, спазвайки инструкциите за експлоатация и хигиенните изисквания |
Резултат от учене 12.3: |
Поддържа работна документация |
Знания |
• Описва нормативната база за хигиенни изисквания • Изброява елементите на работния график • Изброява елементите от личните картони на кучета • Описва данните от стопаните и базите данни, които поддържа фризьорският салон за кучета • Описва вътрешни правила за безопасност на работа и поддържане на хигиената в салона |
Умения |
• Прилага нормативната база за хигиенните изисквания • Създава и следи работния график • Поддържа лични картони на кучета • Поддържа данните от стопаните и други бази данни в салона • Спазва вътрешни правила за безопасност на работа и поддържане на хигиената в салона |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и прецизно да поддържа необходимата документация за правилното функциониране на фризьорския салон за кучета |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с организацията на работа във фризьорския салон за кучета За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с проектирането на салона, прилагането на техники на работа и поддръжката на инструментите и поддържането на работната документация във фризьорския салон за кучета |
Наименование на единицата: |
Консултиране на клиенти (стопани) |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 13.1: |
Прави пълна и ясна оценка на състоянието на кучето пред клиента |
Знания |
• Изброява елементите от състоянието на кучето • Описва оптималните показатели за ръст, тегло, тип космена покривка, общо здравословно състояние и външен вид |
Умения |
• Снема показателите за ръст, тегло, тип космена покривка, общо здравословно състояние и външен вид • Обяснява на стопанина физическото, психическото, поведенческото състояние и темперамента на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да направи пълна и ясна оценка на състоянието на кучето пред стопанина според показателите за физическо, психическо, поведенческо състояние и темперамент на кучето |
Резултат от учене 13.2: |
Предлага основни насоки за външния естетичен вид на кучето |
Знания |
• Изброява типовете козина • Описва видовете техники според типовете козина и различните космени покривки • Изброява видовете техники и методи • Описва начини за онагледяване на очакваните резултати |
Умения |
• Определя типа на козината • Подбира правилната техника според типа козина и вида космена покривка • Информира за използваните техники и методи • Информира за очакваните резултати, като при възможност онагледява |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предложи и аргументира подходяща услуга за външния естетичен вид на кучето според състоянието му, която осигурява по-добро съжителство със стопанина, отчитайки желанията на клиента |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с оценката на състоянието на кучето • Може да предложи насоки за естетичния вид на кучето според нуждите на стопанина и състоянието на кучето За средство 2: • Прилага точно и вярно придобитите теоретични знания при решаване на конкретен казус, свързан с естетичния вид, състоянието на кучето и желанието на стопанина |
Наименование на единицата: |
Базови хигиенни процедури |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 14.1: |
Поддържа кожа и космена покривка |
Знания |
• Различава типовете козина при животното • Идентифицира наличието на ектопаразити и кожни проблеми при животното • Изброява необходимото оборудване и инструментариум за поддържане на естетичния му вид • Описва техники за къпане, сушене, разресване • Изрежда подходящи козметични средства |
Умения |
• Подготвя козината на кучето за хигиенна процедура • Подбира правилните инструменти и оборудване • Прилага техники за къпане, сушене, разресване • Използва подходящи козметични средства |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и ефективно да приложи подходяща хигиенна процедура за поддържане на кожа и космена покривка • При необходимост препоръчва консултация с ветеринарен лекар |
Резултат от учене 14.2: |
Поддържа нокти, уши и очи |
Знания |
• Познава общото устройство на нокът, ухо и око • Разпознава различни състояния на нокти, уши и очи • Изброява необходимите инструменти за поддържане на нокти, уши и очи • Описва техники за пилене и рязане на нокти • Описва техники за хигиена на очи и уши • Описва техники за оскубване и почистване на уши |
Умения |
• Прави оценка на нокътя • Прави оценка на ушния канал и очите • Подбира правилните инструменти • Прилага техники за пилене и рязане на нокти • Прилага техники за хигиена на уши и очи • Прилага техники за оскубване и почистване на уши • Проверява за кожни изменения |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и ефективно да приложи подходяща хигиенна процедура за поддържане на нокти, уши и очи • При необходимост препоръчва консултация с ветеринарен лекар |
Резултат от учене 14.3: |
Прилага процедури за дентална хигиена |
Знания |
• Познава общото устройство на зъбите и зъбната формула при животното • Описва степента на натрупване на зъбна плака и зъбен камък • Изброява необходимото оборудване и инструментариум за козметична дентална хигиена на зъбите • Описва техники за козметично почистване на зъби без упойващи вещества |
Умения |
• Преценява състоянието на зъбите и натрупването на зъбна плака и зъбен камък • Проверява за патологични състояния на устната кухина • Избира подходящото оборудване и инструментариум • Козметично почиства зъбната плака без упойка |
Компетентности |
• Способен е ефективно да приложи подходяща козметична процедура за дентална хигиена • При необходимост препоръчва консултация с ветеринарен лекар |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с поддържане хигиената на космената покривка, нокти, уши, очи и зъби на животното За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с техники и използване на инструменти за поддържане на космена покривка, нокти, уши, очи и зъби на кучето |
Наименование на единицата: |
Предоставяне на услугата прическа |
Ниво по НКР: |
3 |
Ниво по ЕКР: |
3 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 15.1: |
Изработва прическа по стандарт на породата |
Знания |
• Притежава основни познания по кинология • Познава приложимите международни стандарти за породата • Изброява подходящите инструменти • Изброява подходящата козметика • Описва начини за прикриване на недостатъци и за извеждане на преден план силните страни на кучето • Разчита схемата за породната прическа |
Умения |
• Извършва диагностика на количеството и качеството на козината • Подбира подходящи инструменти • Подбира подходяща козметика • Прикрива недостатъците • Извежда на преден план силните страни на кучето • Изработва прическа по схема |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и прецизно да изработи прическа по международен стандарт на породата |
Резултат от учене 15.2: |
Изработва прическа по желание на стопанина, съобразена с породните особености на кучето |
Знания |
• Описва различни прически, подходящи за породата • Изброява подходящите инструменти • Изброява подходящата козметика • Описва начини за прикриване на недостатъци и за извеждане на преден план силните страни на кучето |
Умения |
• Извършва диагностика на количеството и качеството на козината • Предлага различни варианти за прическа • Подбира подходящи инструменти • Подбира подходяща козметика • Избира оптимален вариант за комфорта на кучето • Извежда на преден план силните страни на кучето • Изработва прическа по желание на стопанина, съобразена с породните особености на кучето. Поставя аксесоари |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и прецизно да изработи прическа за домашен любимец, оптимална за комфорта на кучето и за лесна поддръжка от стопанина |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с прически по международен стандарт на породата и прически по желание на стопанина, съобразени с породните особености на кучето За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързани с прически по международен стандарт на породата и прически по желание на стопанина, съобразени с породните особености на кучето |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 16.1: |
Създава организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на ЗБУТ на работното място • Описва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на ЗБУТ за конкретната трудова дейност • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита и средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ • Посочва разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Прилага мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Изпълнява инструкциите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Следи за прилагането на необходимите мерки за защита • Използва средствата за сигнализация и маркировка за осигуряване на ЗБУТ |
Компетентности |
• Изпълнява трудовите дейности при спазване на нормативните разпоредби за осигуряване на ЗБУТ |
Резултат от учене 16.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност по опазване на околната среда |
Знания |
• Посочва разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване на технологията за събиране и рециклиране • Организира съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване на технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Способен е да анализира възможните причини за замърсяване на околната среда и да съдейства за тяхното предотвратяване |
Резултат от учене 16.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Посочва основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Спазва мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при трудова злополука и авария |
Компетентности |
• Съдейства за предотвратяването на рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в овладяването на възникнал пожар или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Владее теоретични знания за: ? хигиенните норми; ? здравословните и безопасни условия на труд на работното място; ? превантивната дейност за опазване на околната среда; ? овладяването на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали. За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 17.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Описва общата теория на пазарната икономика • Изброява основните икономически проблеми • Посочва ролята на държавата в пазарната икономика • Изброява видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Ориентира се относно функциите на различните икономически субекти • Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания |
Резултат от учене 17.2: |
Познава характеристиките на дейността във фирмата |
Знания
|
• Посочва основите на пазарното търсене • Описва принципите на пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията • Прилага принципите на пазарно търсене и предлагане в дейността си |
Компетентности |
• Способен е да обясни икономическите принципи в контекста на дейността на фирмата |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 18.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Описва същността на предприемачеството • Познава принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения |
• Проучва предприемаческите процеси, свързани с дейността му • Открива възможности за предприемачески инициативи в дадения сектор • Анализира практически примери за успешно управление на дейността на организацията |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 18.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Посочва характеристиките на предприемаческото поведение • Изрежда видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение • Изброява значими за упражняваната професия социални и личностни умения |
Умения |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови пазарни възможности • Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата • Предлага иновативни идеи при изпълнението на работни проекти |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предложи възможно решение за подобряване ефективността на бизнеса |
Резултат от учене 18.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Изброява основните елементи на бизнес плана • Описва изискванията и етапите при разработване на бизнес план • Посочва факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността в организацията • Обяснява предназначението на всеки елемент от бизнес плана • Прилага изискванията за разработване на бизнес план |
Компетентности |
• В екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични постановки в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус/сценарий |
Наименование на единицата: |
Използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 19.1: |
Обработва информация и съдържание с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене на информация в дигитална среда • Познава начини за оценка на надеждността на информацията в интернет • Посочва същността на уеб каналите (RSS и др.) за получаване на информация • Описва начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Посочва начините за създаване на поддиректории (папки) • Изброява начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Посочва различни доставчици на облачни услуги • Назовава източници за извличане на цифрови данни |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Използва уеб канали (RSS и др.) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници • Оценява надеждността на информацията с помощта на набор от допълващи се критерии • Съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, уеб страници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 19.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Описва софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Описва принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в професионалната област, като посочва публични и частни цифрови услуги • Обяснява предимствата от използване на електронен подпис • Запознат е с методите за общуване чрез мобилни устройства при взаимодействие с колеги и партньори • Познава дигиталния етикет при интернет общуване |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникация • Използва електронни услуги, като онлайн пазаруване, електронно банкиране, взаимодействие с институции и др. • Обменя знания и опит в онлайн общности • Прилага електронен подпис за авторизация • Ползва мобилни устройства при взаимодействие с колеги и партньори • Служи си с дигиталния етикет при интернет общуване |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 19.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Посочва функционалностите на софтуерите за създаване на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Посочва функционалностите на софтуерите за редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Описва функционалностите на редакторите за създаване и поддържане на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира създадено цифрово съдържание • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 19.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Посочва рисковете за сигурността при работа в електронна среда • Дефинира функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Описва начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Посочва мерки за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Описва въздействието на цифровите технологии върху околната среда • Познава нормативите за защита на личните данни |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага методи за защита на дигиталните устройства и цифровото съдържание • Прилага мерки за пестене на енергия • Използва техники за защита на личните данни в дигитална среда |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи, както и поверителността на личните данни |
Резултат от учене 19.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Посочва начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на софтуерни продукти, използвани в компютърната графика • Изброява възможностите за актуализиране и подобряване на дигиталните си компетентности • Познава основни технологични подобрения в професионалната област |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или софтуер за компютърна графика при решаване на проблеми • Предлага творчески идеи при използването на дигитални технологии |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройките на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са знания, умения и компетентности, свързани с използването на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организация на труда |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 20.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Познава структурата на организацията, в която работи • Познава методите за нормиране на работния процес • Познава основните нормативни актове, свързани с професията • Познава изискванията за планиране на необходимите ресурси • Следи за спазването на санитарно-хигиенните стандарти в работата • Следи за спазването на санитарно-хигиенните стандарти в работата в извънредни положения и епидемична обстановка • Идентифицира различни методи на комуникация и норми на професионалната етика • Описва методите за организиране на работата на екипа |
Умения |
• Планира работния процес • Следи за изпълнението на работата на екипа • Съставя график на работните задачи, съставя работен график и почивки (като спазва КТ) • Следи за изпълнение на поставените цели • Участва при разработването на длъжностна характеристика на служителите • Прилага изискванията на основните нормативни актове, свързани с професията |
Компетентности |
• Способен е да постигне ефективно изпълнение на задачите и целите • Способен е да предлага и обосновава необходимостта от промени в работата за успешно изпълнение на трудовите дейности • Способен е самостоятелно да предложи възможно решение за постигане на поставените цели и задачи |
Резултат от учене 20.2: |
Отговаря за разпределението на дейностите |
Знания |
• Познава видовете трудови дейности • Описва изискванията за качествено изпълнение на видовете трудови дейности • Познава начините за организация на трудовите дейности |
Умения |
• Спазва графика за изпълнение на дейностите • Следи за изпълнение на поставените задачи • Участва в изграждането на професионална работна среда |
Компетентности |
• Съдейства за създаване и поддържане на етична работна среда • Разпределя задачите съобразно компетентностите на членовете на екипа |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира основни теоретични понятия в организацията на работния процес За средство 2: • Дефинира основни теоретични понятия при разпределението на дейностите в работния процес • Изброява и познава изискванията за качествено изпълнение на видовете трудови дейности |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 21.1: |
Общува ефективно в работен екип |
Знания |
• Познава отделните длъжности в екипа, техните взаимоотношения и йерархични връзки • Изброява принципите за ефективна работа в екип • Описва правилата за предаване на информация между членовете на работния екип • Познава професионалните ценности и етичните норми в екипната работа • Разбира своята роля, правата и задълженията си в дейността в сферата на предлагането на козметични услуги |
Умения |
• Спазва йерархията в екипа • Спазва принципите за ефективна работа в екип • Участва при разпределяне на задачите, съдейства и търси помощ от членовете на екипа • Прилага правилата за предаване на информация между членовете на работния екип • Формулира проблеми и решения, като представя случаи от практиката си • Спазва конфиденциалност и проявява дискретност |
Компетентности |
• Комуникира ефективно с всички участници в трудовия процес съобразно работния протокол • Поема отговорност при работа в екип |
Резултат от учене 21.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Познава етичните норми на комуникацията • Познава правилата за вербална и невербална комуникация • Описва начините за обработване на постъпила рекламация на услугата • Познава тактиките на поведение и техники за справяне с конфликти • Познава правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Разпознава и избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на казус, свързан с рекламация от клиент • Води делова комуникация - писмена и устна |
Компетентности |
• Осъществява ефективна бизнес комуникация |
Резултат от учене 21.3: |
Владее чужд език по професията |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език • Изброява източници за информация в професионалната област на чужд език • Изрежда основните области на приложимост на чужд език по професията |
Умения |
• Общува ефективно в работния екип на чужд език • Чете и разбира професионални текстове на чужд език • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с партньори и клиенти • Ползва чужд език, свързан с професионалната дейност |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Провеждане на разговори на професионални теми |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет
|
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Провеждане на разговори по професионални теми на чужд език За средство 2: • Провеждане на разговори на професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Професионална етика и професионално развитие |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 22.1: |
Спазва професионалната етика |
Знания |
• Познава принципите, правилата и изискванията на професионалната етика • Изброява стандартите за професионална етика при работа с хора с клиенти • Познава правилата за конфиденциалност • Изброява нужните личностни качества за изпълнение на професионалните задължения на кинолога • Познава международните и европейските стандарти за работа с козметични продукти и апаратура за кучета |
Умения |
• Спазва принципите, правилата и изискванията на професионалната етика • Осигурява благоприятна психологическа среда за провеждането на услуги за кучета • Съблюдава принципите на конфиденциалност и доверителност • Проявява уважение към клиентите и членовете на екипа |
Компетентности |
• Способен е да спазва стриктно принципите на професионалната етика при изпълнение на професионалните дейности, като проявява дискретност и се отнася с уважение към клиентите и към членовете на екипа |
Резултат от учене 22.2: |
Проявява готовност за надграждане на професионалната си компетентност |
Знания |
• Познава възможностите за професионално развитие • Следи за новостите в бранша |
Умения |
• Прилага наученото от участието си във: ? семинари, организирани от браншови организации и други професионални сдружения; ? технически обучения, организирани от търговски организации; специализирани изложения; ? обучения за повишаване на квалификацията; ? обучения за повишаване на комуникативността и развитие на личностните качества, организирани от браншовата организация. • Прилага новости в бранша |
Компетентности |
• Проявява готовност за надграждане на професионалните си знания, умения и компетентности и развитие на личностните качества |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за същността на професионалната етика За средство 2: • Решава точно и вярно зададен казус по предварително дефинирани параметри |
Наименование на единицата: |
Хуманно отношение към кучето |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 23.1: |
Прилага знания по анатомия и физиология за кучета |
Знания |
• Изброява системи в организма на кучето • Назовава основни функции на системите в животинския • организъм • Дефинира физиологични показатели |
Умения |
• Определя местоположението на органите в организма на кучето • Обяснява основни функции на системите в животинския организъм • Ползва дезинфекциозни средства |
Компетентности |
• Самостоятелно и правилно определя местоположението и функцията на органите и системите в организма на кучето • Спазва стриктно хигиенните норми |
Резултат от учене 23.2: |
Осигурява условия за отглеждане и пребиваване на кучета |
Знания |
• Описва зоохигиенните изисквания при проектиране и изграждане на съоръженията, в които пребивават кучетата • Описва зоохигиенните изисквания към помещения за различни по вид и категория кучета • Познава профилактичните мерки за поддържане на хигиена на тялото на кучетата |
Умения |
• Спазва зоохигиенните изисквания при проектиране и изграждане на съоръженията, в които пребивават кучетата • Спазва зоохигиенните изисквания по време на експлоатацията на помещенията • Осигурява хигиенна среда в помещенията • Извършва хигиена на тялото на кучета |
Компетентности |
• Способен е да обезпечи необходимите условия за отглеждане и пребиваване на кучета в съответните съоръжения |
Резултат от учене 23.3: |
Разграничава типове поведение при кучета |
Знания |
• Назовава основни типове поведение • Посочва подходи към кучета • Познава нормативните изисквания, свързани със защитата и хуманното отношение към кучета |
Умения |
• Използва различни видове подходи в конкретна ситуация • Прилага изискванията за защита и хуманно отношение при отглеждане на животни |
Компетентности |
• Способен е ефективно да прилага различни видове подходи, съобразени с изискванията за защита и хуманно отношение при отглеждане на животните |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични знания за различните аспекти на хуманното отношение към кучето За средство 2: • Решава точно и вярно зададен казус по предварително дефинирани параметри |
Наименование на единицата: |
Ежедневни грижи |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 24.1: |
Познава нормативната база, свързана с отглеждане на кучета |
Знания |
• Описва нормативната база, свързана с отглеждане на кучета • Изрежда изискванията, регламентиращи работата на приют, хотел, развъдник и други места за настаняване на кучета • Назовава реквизитите на дневника за режима на кучето |
Умения |
• Прилага нормативната база, свързана с отглеждане на кучета • Прилага изискванията, регламентиращи работата на приют, хотел, развъдник и други места за настаняване на кучета • Попълва дневника за режим на кучето |
Компетентности |
• Способен е стриктно да прилага нормативната база, свързана с отглеждане на кучета |
Резултат от учене 24.2: |
Приема кучето |
Знания |
• Изброява необходимите елементи от общата информация за кучето, необходими за приемането му • Изброява начините за получаване на информация за възрастта, здравословното състояние и характерните особености на кучето |
Умения |
• Проучва общата информация за кучето • Набавя информация за възрастта, здравословното състояние и характерните особености на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да приеме кучето, получавайки прецизно цялата необходима информация |
Резултат от учене 24.3: |
Прилага дневен режим на кучето |
Знания |
• Познава изискванията за изготвяне на дневния режим на кучето съобразно възраст, порода, здравословно и моментно състояние • Описва елементите на дневния режим на кучето • Описва диетата на кучето съобразно неговите характеристики |
Умения |
• Изготвя дневен режим на кучето • Прилага диетата от дневния режим на кучето • Прилага хигиената, посочена в дневния режим • Води дневник за режима на кучето • Съставя, подготвя и разпределя ежедневните хранителни дажби • Осигурява разходката на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да изготвя и прилага дневен режим на кучето съобразно неговите възраст, порода, здравословно и моментно състояние |
Резултат от учене 24.4: |
Полага грижи при специфични състояния на кучето |
Знания |
• Изрежда видовете специфични състояния на кучето (бременност, гериатрични състояния, подрастваща възраст, хронични състояния) • Познава характерните особености на специфичното състояние • Описва елементите от профилактиката, даването на медикаменти и рехабилитационна дейност по предварително назначено лечение от ветеринарен лекар за специфичното състояние • Изрежда видове отклонения при специфични състояния • Описва процедурата за оказване на първа помощ при кучета |
Умения |
• Осигурява профилактиката, даването на медикаменти и рехабилитационната дейност по предварително назначено лечение от ветеринарен лекар за специфичното състояние • Следи за отклонения от нормалната кондиция и поведения на кучето • Реагира при възникнал спешен случай • Оказва първа помощ на кучета |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да полага грижи при специфични състояния на кучето, като следи за отклонения от нормалната кондиция и поведения на кучето и реагира при спешни случаи • Насочва към ветеринарен лекар при нужда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее задълбочени теоретични понятия, свързани с нормативната база и естеството на ежедневните грижи на кучето • Може да подбере подходящия режим на кучето според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан със състоянието на кучето и ежедневните грижи, които трябва да се полагат за него |
Наименование на единицата: |
Консултира клиенти и собственици на кучета |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 25.1: |
Прави пълна и ясна оценка на състоянието на кучето пред клиента |
Знания |
• Изброява показателите, свързани с физическото и психическото състояние на кучето • Описва оптималните показатели за ръст, тегло, тип космена покривка, общо здравословно състояние и външен вид |
Умения |
• Снема показателите за ръст, тегло, тип космена покривка, общо здравословно състояние и външен вид • Обяснява на клиента показателите, свързани с физическото и психическото състояние на кучето • Прави обща оценка на състоянието на кучето |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да направи пълна и ясна оценка на състоянието на кучето пред клиента според показателите за физическото и психическото състояние на кучето |
Резултат от учене 25.2: |
Предлага основни насоки за отглеждане на кучето |
Знания |
• Описва елементите от отглеждане на кучето • Обяснява елементите на оптималната диета • Описва оптималната двигателна активност • Описва грижите за външния здравословен и естетичен вид на кучето |
Умения |
• Предлага основни насоки за промяна на диета • Предлага основни насоки за двигателна активност на кучето • Предлага основни насоки за полагане на грижите за външния здравословен и естетичен вид на кучето |
Компетентности |
• Способен е обосновано да предложи основни насоки за отглеждане на кучето според състоянието му и желанията на клиента |
Резултат от учене 25.3: |
Осъществява консултация за развъждане на кучето |
Знания |
• Изброява здравословни изисквания за допускания до развъждане • Изброява здравословни и екстериорни качества • Информира за различните методи за развъждане и за очакваните резултати |
Умения |
• Определя дали кучето отговаря на здравословните изисквания за допускания до развъждане • Определя дали кучето притежава екстериорните качества за селекционно развъждане • Предлага подходящ метод за развъждане и обяснява очакваните резултати |
Компетентности |
• Способен е изчерпателно и професионално да консултира клиента по въпросите за развъждане на кучето |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее задълбочени теоретични понятия, свързани с оценката и състоянието на кучето • Може да предложи основни насоки за отглеждане и развъждане на кучето според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с промяна на диета, двигателната активност на кучето, необходимите грижи за външния здравословен и естетичен вид на кучето и за неговото развъждане |
Наименование на единицата: |
Специализирано обучение |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 26.1: |
Избира подходящо общо и специализирано обучение |
Знания |
• Познава изграждането на условни рефлекси и техния механизъм • Познава различни (словесни и жестови) команди в обучението на кучето • Познава правилата за безопасно поведение на кучето в различна среда (в транспортно средство, обществена сграда, на изложба, в домашна среда) • Описва специалното оборудване за превоз на кучето в транспортни средства |
Умения |
• Подбира подходящ механизъм за изграждане на условни рефлекси • Подбира подходящи команди (словесни и жестови) за обучение на кучето • Прилага правилата за безопасно поведение на кучето в различна среда (в транспортно средство, обществена сграда, на изложба, в домашна среда) • Използва специално оборудване на превоз на кучета в транспортни средства |
Компетентности |
• Способен е да предложи подходящо специализирано обучение на кучето съобразно първоначалното състояние на кучето и желанията на собственика |
Резултат от учене 26.2: |
Прилага техники за модулация на поведението |
Знания |
• Описва техниката на обучение на послушание и водимост на кучето • Описва техниката на обучение при различни спортно-развлекателни дисциплини • Описва техниката на обучение за терапевтична дейност • Описва техниката на обучение за куче водач и куче асистент • Описва техниката на обучение в защитна и/или следова дейност • Описва средата при обучението на кучето • Обяснява времетраенето на обучението на кучето • Описва механизма на контролиране на поведението на кучето при различни представителни мероприятия - изложби, изпитания, шоупрограми и др. |
Умения |
• Обучава кучето на послушание и водимост при различни условия в различна среда • Обучава кучето в различни спортно-развлекателни дисциплини • Обучава кучето за терапевтична дейност • Обучава кучето за куче-водач и куче-асистент • Обучава кучето в защитна и/или следова дейност • Подбира средата и времетраенето на обучението на кучето • Контролира поведението на кучето при представянето му на различни представителни мероприятия-изложби, изпитания, шоупрограми и др. |
Компетентности |
• Способен е ефективно да приложи подходящи за обучението на кучето техники за модулация на поведението • Проявява търпение и упоритост при обучение на кучето |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани с условните рефлекси, словесните и жестовите команди в обучението на кучето • Може да подбере подходящи техники за модулация на поведението според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с прилагането на конкретни техники за модулация на поведението на кучето |
Наименование на единицата: |
Селекционно развъждане |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Кинолог |
Ниво по НКР: |
3 - 4 |
Ниво по ЕКР: |
3 - 4 |
Резултат от учене 27.1: |
Познава стандартите в областта на селекционното развъждане |
Знания |
• Познава стандартите според Международната федерация по кинология (FCI) за породите кучета, с които работи • Познава отклоненията от стандартите на различните породи кучета - пороци и недостатъци • Познава основите на генетиката • Познава правилата за удостоверяване на селекционно-развъдната годност на различните породи кучета |
Умения |
• Прилага основни правила при размножаване на кучета • Проверява за отклонения от стандартите на различните породи кучета - пороци и недостатъци • Прилага правилата за удостоверяване на селекционно-развъдната годност на различните породи кучета |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и прецизно да прилага стандартите в областта на селекционното развъждане |
Резултат от учене 27.2: |
Извършва подбор на родителските двойки |
Знания |
• Описва оптималните условия за покриване на двойките кучета • Изрежда документите, удостоверяващи покриването • Описва стандарта за породата • Обяснява различните методи за развъждане - по различна кръвна линия (ауткросд) и допустимо близкородствено развъждане (инбрийдинг) |
Умения |
• Определя подходящ период и осигурява условия за покриване на двойките кучета • Попълва документи, удостоверяващи покриването • Оценява кучето според стандарта • Сравнява различни екземпляри • Прилага подходящ метод за развъждане - по различна кръвна линия (ауткросд) и допустимо близкородствено развъждане (инбрийдинг) |
Компетентности |
• Способен е прецизно да извърши подбор на родителските двойки съгласно изискванията за селекционно развъждане |
Резултат от учене 27.3: |
Осъществява пълноценно отглеждане на приплодите |
Знания |
• Познава стандартите на отделни породи • Изброява спецификите при отглеждане на бременни кучета • Описва елементите от отглеждането на приплодите • Изрежда елементите на изискваната документация за обследване на приплодите • Описва документите, свързани с родословието на приплодите • Описва процеса по изготвяне на оценка и експертиза на приплодите |
Умения |
• Следи за отклонения от стандарта за породата • Отглежда бременни кучета • Осъществява постоянен надзор над приплодите за оцеляването и правилното им изхранване • Осигурява при необходимост дохранване на приплодите • Осъществява обследване и селектира приплодите • Попълва картоните за обследването на приплодите • Изготвя и изпраща документи, удостоверяващи покриването, както и сведения за новородените за вписване в племенната книга на приплодите • Проверява съдържанието на издадените родословия • Регулярно води кучетата за обезпаразитяване, профилактика и ваксиниране при ветеринарен лекар |
|
• Участва в оценки и експертизи • Участва в управлението и организацията на специализирана институция за отглеждане и обучение на кучета |
Компетентности |
• Способен е да осигури пълноценно отглеждане на приплодите съгласно необходимите изисквания и документация |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет/кабинет по практика/реална работна среда |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия, свързани със стандартите за селекционно развъждане и подбора на родителските двойки • Може да подбере подходящ метод за развъждане според нуждите на клиента За средство 2: • Прилага точно и вярно теоретичните знания при решаване на конкретен казус, свързан с подбора на родителските двойки в селекционното развъждане и пълноценното отглеждане на приплодите |