НАРЕДБА № 125 ОТ 10 ЯНУАРИ 2005 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА НОВИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИЯ L ПО ОТНОШЕНИЕ МОНТИРАНЕТО НА УСТРОЙСТВА ЗА ОСВЕТЯВАНЕ И СВЕТЛИННА СИГНАЛИЗАЦИЯ (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 14 ОТ 2007 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2007 Г.)
Издадена от министъра на транспорта и съобщенията
Обн. ДВ. бр.15 от 15 Февруари 2005г., изм. ДВ. бр.14 от 13 Февруари 2007г., изм. и доп. ДВ. бр.72 от 29 Август 2014г., отм. ДВ. бр.24 от 16 Март 2018г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. (изм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) условията и редът за одобряване типа на моторните превозни средства (МПС) от категория L по отношение монтирането на устройства за осветяване и светлинна сигнализация;
2. техническите изисквания към МПС по отношение монтирането на устройства за осветяване и светлинна сигнализация.
Чл. 2. (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) Наредбата се прилага за всички типове МПС от категориите, определени в
чл. 149, ал. 1, т. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).
Чл. 3. (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) Изискванията по тази наредба относно двуколесните мотоциклети и изискванията на Правило № 53 на ИКЕ на ООН са равностойни.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) Съобщенията за одобряване типа на двуколесни мотоциклети, издадени по реда на Правило № 53 на ИКЕ на ООН, се приемат за равностойни на издадените по реда на тази наредба.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) Маркировките за одобряване на типа на двуколесните мотоциклети, нанесени по реда на Правило № 53 на ИКЕ на ООН, се приемат за равностойни на нанесените по реда на тази наредба.
Глава втора.
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО ОТНОШЕНИЕ МОНТИРАНЕТО НА УСТРОЙСТВА ЗА ОСВЕТЯВАНЕ И СВЕТЛИННА СИГНАЛИЗАЦИЯ (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 14 ОТ 2007 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2007 Г.)
Раздел I.
Заявление за одобряване на типа
Чл. 5. (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) За одобряване типа на МПС по отношение монтирането на устройства за осветяване и светлинна сигнализация производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") по реда на глава втора, раздел I от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец с приложено към него съдържание съгласно:
1. допълнение 1 от раздел II на приложението - при одобряване типа на двуколесни мотопеди;
2. допълнение 3 от раздел III на приложението - при одобряване типа на триколесни мотопеди;
3. допълнение 1 от раздел IV на приложението - при одобряване типа на двуколесни мотоциклети;
4. допълнение 3 от раздел V на приложението - при одобряване типа на мотоциклети с кош;
5. допълнение 3 от раздел VI на приложението - при одобряване типа на триколесни мотоциклети.
(3) Списъкът с данни се прилага към заявлението по ал. 1, когато е подадено отделно от заявлението за одобряване типа на МПС.
Раздел II.
Одобряване на типа
Чл. 6. (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на МПС по отношение монтирането на устройства за осветяване и светлинна сигнализация, когато:
1. (изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) моторното превозно средство отговаря на техническите изисквания по наредбата;
2. (изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) е изпълнена
процедурата по
глава втора, раздел III от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 72 от 2014 г., в сила от 30.06.2014 г.) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно:
1. допълнение 2 от раздел II на приложението - при одобряване типа на двуколесни мотопеди;
2. допълнение 4 от раздел III на приложението - при одобряване типа на триколесни мотопеди;
3. допълнение 2 от раздел IV на приложението - при одобряване типа на двуколесни мотоциклети;
4. допълнение 4 от раздел V на приложението - при одобряване типа на мотоциклети с кош;
5. допълнение 4 от раздел VI на приложението - при одобряване типа на триколесни мотоциклети.
Глава трета.
ОБЩИ ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ДВУКОЛЕСНИ И ТРИКОЛЕСНИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТНОСНО МОНТИРАНЕТО НА УСТРОЙСТВА ЗА ОСВЕТЯВАНЕ И СВЕТЛИННА СИГНАЛИЗАЦИЯ
Глава четвърта.
СПЕЦИАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ (ОТМ. - ДВ, БР. 14 ОТ 2007 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2007 Г.)
Раздел I.
Изисквания за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (Отм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.)
Раздел II.
Изисквания за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 2 и 6 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (Отм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.)
Раздел III.
Изисквания за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (Отм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.)
Раздел IV.
Изисквания за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (Отм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.)
Раздел V.
Изисквания за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (Отм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.)
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. (изм. - ДВ, бр. 14 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) "Производител" е физическо или юридическо лице, което отговаря пред компетентните органи по одобряване типа за всички въпроси, свързани с процеса на одобряване типа и за осигуряването на съответствието на производството с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на МПС, система, отделен технически възел или компонент, които са предмет на одобряване на типа.
2. Не се считат за "моторни превозни средства от различен тип": МПС с различия по смисъла на букви "а" и "б", които не водят до изменение на типа, броя, разположението и геометричната видимост на светлинните устройства, предназначени за въпросния тип МПС; МПС, върху които са монтирани или отсъстват светлинни устройства, типово одобрени на основание на съответната наредба по чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, когато монтирането им не е задължително.
3. "Напречна равнина" е вертикалната равнина, перпендикулярна на средната надлъжна равнина на МПС.
4. "Ненатоварено моторно превозно средство" е МПС без водач, пътници и товар, но заредено с гориво и с щатните инструменти на борда му.
5. "Устройство" е елемент или комплект от елементи, използвани за осъществяването на една или няколко функции.
6. "Светлинно устройство" е устройство, предназначено за осветяване на пътя или за излъчване на светлинен сигнал към другите участници в движението по пътищата. Осветителите на задния регистрационен номер и светоотражателите също се разглеждат като светлинни устройства:
а) "единично светлинно устройство" е устройство или част от устройство, осъществяващо само една функция и имащо само една светеща повърхност, но което може да има няколко източници на светлина; за целите на монтирането върху МПС под единично светлинно устройство се разбира също и комплект от две независими или групирани светлинни устройства, еднакви или не, но имащи една и съща функция, ако те са монтирани така, че проекциите на светещите повърхности на светлинните устройства върху дадена напречна равнина заемат най-малко 60 % от повърхността на най-малкия правоъгълник, ограждащ проекциите на въпросните светещи повърхности; в такъв случай всяко от двете светлинни устройства трябва, ако типово одобрение е необходимо, да е типово одобрено като светлинно устройство тип "D";
б) "еквивалентни светлинни устройства" са светлинни устройства, които имат една и съща функция и са разрешени в страната,където е регистрирано МПС; тези светлинни устройства могат да имат характеристики, различни от тези на светлинните устройства, монтирани на МПС при типовото одобрение, при условие че удовлетворяват изискванията, посочени в това приложение;
в) "независими светлинни устройства" са светлинни устройства, които имат различни светещи повърхности, различни източници на светлина и различни корпуси;
г) "групирани светлинни устройства" са светлинни устройства, които имат различни светещи повърхности и различни източници на светлина, но общ корпус;
д) "комбинирани светлинни устройства" са светлинни устройства, които имат различни светещи повърхности, но един и същ източник на светлина и общ корпус;
е) "съвместени светлинни устройства" са светлинни устройства, които имат различни източници на светлина или един източник на светлина, работещ при различни условия, изцяло или частично общи светещи повърхности и общ корпус;
ж) "фар за дълга светлина" е светлинно устройство, служещо за осветяване на пътя на голямо разстояние пред МПС;
з) "фар за къса светлина" е светлинно устройство, служещо за осветяване на пътя пред МПС, без да заслепява или да затруднява водачите от насрещното движение или другите участници в движението по пътищата;
и) "пътепоказател" е светлинно устройство, служещо да покаже на другите участници в движението по пътищата, че водачът има намерение да измени посоката на движение надясно или наляво;
й) "стоп-сигнал" е светлинно устройство, служещо да покаже на другите участници в движението по пътищата, които се намират зад МПС, че водачът му е задействал работната спирачка;
к) "предна габаритна светлина" е светлинно устройство, служещо за означаване на наличието на МПС, гледано отпред;
л) "задна габаритна светлина" е светлинно устройство, служещо за означаване на наличието на МПС, гледано отзад;
м) "преден фар против мъгла" е светлинно устройство, служещо за подобряване на осветяването на пътя при мъгла, снеговалеж, буря или облаци от прах;
н) "заден фар против мъгла" е светлинно устройство, служещо за подобряване на видимостта на МПС отзад при гъста мъгла;
о) "фар за заден ход" е светлинно устройство, служещо за осветяване на пътя зад МПС и за предупреждаване на другите участници в движението по пътищата, че МПС се движи или ще започне да се движи на заден ход;
п) "аварийна сигнализация" е едновременното действие на всички пътепоказатели, предназначено за сигнализиране на определена опасност, която представлява в момента МПС за другите участници в движението по пътищата;
р) "осветител на задния регистрационен номер" е светлинно устройство, служещо за осветяване на мястото, предназначено за задния регистрационен номер; той може да се състои от няколко оптични елемента;
с) "светоотражател" е устройство, служещо за означаване на наличието на МПС чрез отразяване на светлината, излъчвана от несвързан с това МПС източник на светлина, когато наблюдателят се намира в съседство с въпросния източник на светлина; по смисъла на това приложение светоотразяващите регистрационни номера не се разглеждат като светоотражатели.
7. "Светеща повърхност" е показаната в приложение № 6:
а) "повърхност на излъчване на светлина" на светлинно устройство, на светлинно-сигнално устройство или на светоотражател е цялата или част от външната повърхност на прозрачния материал така, както е обявена в заявката за типово одобрение от производителя на устройството върху схемата;
б) "светеща повърхност на устройство за осветяване" (виж т. 6, букви "ж", "з", "м" и "о") е правоъгълната проекция на целия отвор на отражателя или в случай на фарове за дълга светлина с елипсоидален отражател - на предпазното стъкло върху напречната равнина; ако устройството за осветяване няма отражател, тогава се прилага определението по т. 7, буква "в"; ако повърхността на излъчване на светлина покрива само част от целия отвор на отражателя, се взима под внимание само проекцията на тази част; ако отражателят и стъклото могат да се регулират един спрямо друг, се използва регулировката в средно положение;
в) "светеща повърхност на устройство за осветяване и светлинна сигнализация, което не е светоотражател" (виж т. 6, букви "и" - "л", "н", "п" и "р") е правоъгълната проекция на светлинното устройство върху равнина, перпендикулярна на неговата условна оптическа ос и допираща се до външната му повърхност на излъчване на светлина, ограничена от обвивката на краищата на екраните, разположени в тази равнина, всеки от които намалява под 98 % пълния интензитет на светлината от светлинното устройство по направление на неговата условна оптическа ос; за да се определят долните, горните и страничните краища на светещата повърхност, се разглеждат само екраните с хоризонтални и вертикални краища;
г) "светеща повърхност на светоотражател" (виж т. 6, буква "с") е правоъгълната проекция на светоотражателя върху равнина, перпендикулярна на неговата условна оптическа ос, ограничена от равнините, допиращи се до външните краища на светоотразяващата повърхност на светоотражателя и успоредни на тази ос; за да се определят долните, горните и страничните краища на светещата повърхност, се разглеждат само екраните с хоризонтални и вертикални краища.
8. "Видима повърхност" в направление на наблюдение, определено в заявката на производителя или неговия упълномощен представител, е правоъгълната проекция на краищата на светещата повърхност, проектирана върху външната повърхност на стъклото (a - b), или на повърхността на излъчване на светлина (c - d) върху равнина, перпендикулярна на направлението на наблюдение и допираща се в най-външната точка на стъклото.
9. "Условна оптическа ос" е характерна ос на светлинното устройство, определена от неговия производител, за да служи като начално направление (H = 0°, V = 0°) за отчитане на ъглите при фотометричните измервания и при монтирането върху МПС.
10. "Оптически център" е пресечната точка на условната оптическа ос с повърхността на излъчване на светлина; оптическият център се определя от производителя на светлинното устройство.
11. "Ъгли на геометрична видимост" са ъглите, които определят зоната на най-малкия телесен ъгъл, в която видимата повърхност на светлинното устройство се вижда; тази зона се определя от сегментите на една сфера, чийто център съвпада с оптическия център на светлинното устройство и чийто екватор е успореден на пътя; тези сегменти се определят, като се изхожда от условната оптическа ос; хоризонталните ъгли