НАРЕДБА № 2 ОТ 18 МАЙ 2009 Г. ЗА УСВОЯВАНЕТО НА КНИЖОВНИЯ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Издадена от Министерството на образованието и науката
Обн. ДВ. бр.41 от 2 Юни 2009г., отм. ДВ. бр.67 от 26 Август 2016г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Чл. 2. Усвояването на книжовния български език се свързва със социалната значимост на неговите функции като основно средство за:
1. общуване във всички социокултурни сфери;
2. социализация и професионална реализация на децата и учениците;
3. интегриране на всички етноси в структурите на българското общество.
Чл. 4. (1) Усвояването на книжовния български език се осъществява в процеса на предучилищното възпитание и подготовка и на училищното обучение.
(2) Обучението и възпитанието на децата и учениците в системата на народната просвета осигурява условия за усвояване на книжовния български език.
(3) Усвояването на книжовния български език е задължително за всички деца и ученици, които се обучават в българските детски градини и училища в страната и в чужбина.
(4) Усвояването на книжовния български език се постига чрез обучение по учебните предмети, включени в различните раздели на учебния план.
Чл. 5. (1) В училищата, детските градини и обслужващите звена в системата на народната просвета задължително се използва книжовният български език.
(2) Учителите са длъжни да преподават учебните предмети на книжовния български език, с изключение на учебните предмети "чужд език" и "майчин език" и на учебните предмети на чужд език, когато това е предвидено в учебния план. Те са длъжни да подпомагат децата и учениците при овладяването и прилагането на книжовноезиковите норми.
(3) В училищата, в детските градини и в обслужващите звена учителите са длъжни да общуват с децата и учениците, както и помежду си, на книжовния български език.
(4) Учителите са длъжни да общуват с децата и учениците на книжовния български език и извън училищата, детските градини и обслужващите звена.
Чл. 6. Усвояването на книжовния български език се изразява във:
1. овладяване и прилагане на знанията, уменията и отношенията, определени с държавното образователно изискване за учебно съдържание по български език и литература за съответните етапи и степени и с държавното образователно изискване за предучилищно възпитание и подготовка по образователно направление "Български език и литература";
2. спазване на книжовноезиковите норми в учебните часове по всички учебни предмети, в които обучението се осъществява на български език;
3. спазване на книжовноезиковите норми при общуването на учителите с децата и учениците в училищата, в детските градини и в обслужващите звена, както и извън тях.
Чл. 7. (1) Овладяването и прилагането на книжовноезиковите норми от учениците е обект на проверка и оценка от учителя в часовете по български език и литература в съответствие с изискванията на държавното образователно изискване за учебно съдържание, държавното образователно изискване за системата за оценяване и учебната програма за съответния клас.
(2) Спазването на книжовноезиковите норми в учебните часове по останалите учебни предмети се следи от съответните учители.
(3) Спазването на книжовноезиковите норми при общуването на учителите с децата и учениците в училищата, в детските градини и в обслужващите звена, както и извън тях, се следи от всички учители и от директора.
Параграф единствен. Тази наредба се издава на основание чл. 17, т. 4 във връзка с чл. 16, т. 4 от Закона за народната просвета.